Informatika | Vállalati információs rendszerek » Vezetői információs rendszerek

Alapadatok

Év, oldalszám:2008, 39 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:28

Feltöltve:2020. szeptember 26.

Méret:3 MB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

Vezetői információs rendszerek Az információs rendszer Információs rendszer: a vállalat környezetére, belső működésére és a vállalatkörnyezet tranzakciókra vonatkozó információk begyűjtését, feldolgozását, tárolását és szolgáltatását végző személyek, tevékenységek és technikai eszközök összessége. Az információs rendszer három fő összetevője Információ • Szervezeti erőforrás • A döntések inputja • A többi erőforrás feletti rendelkezés, azok működtetése csak a megfelelő helyen és időben, mennyiségben és minőségben rendelkezésre álló információkkal lehetséges A vállalati információs rendszer fő célja: • a menedzsment számára a szükséges információkat a megfelelő időben, a megfelelő helyen, a megfelelő mennyiségben biztosítsa. • nem független a napi ügyviteli rendszertől, ráépül a rendszer által gyűjtött adatokra, azokból nyeri ki az információt elemzésre,

összehasonlításra. Jellemzője: • A modern szervezetek egyik legfontosabb struktúraalakító tényezője az informatika. • Az információs rendszer sokdimenziós • a különböző szakterületek és folyamatok információinak összekapcsolásával, elemzésével, multidimenzionális modellek segítségével támogatja a vezetők döntéseit. • Segíti a terv-tény adatok összehasonlítását, • Egyszerű kezelhetőség, akár azonnali valós-idejű kimutatások készítése. A szervezeti hierarchia információ igénye . • A felsővezetés - stratégiai tervezéshez és döntésekhez összevont, elemző, átfogó és áttekintő jellegű információ • A középvezetés - taktikai és szabályozási döntéseihez átfogó és részletesebb információ egyaránt szükséges. • A közvetlen munkahelyi vezetés - operatív döntéshez utasítás jellegű, specifikus információk szükségesek. • A munkavállalók által végzett tranzakciók szintjéhez

pontos utasítások kellenek. Vezetői információs rendszerek A vezetői döntéshozatal hierachikus és tevékenységi területek szerint Döntéstípusok Döntéshozók Stratégiai döntések: a vállalat működésének főbb irányait megszabó, a célokat és eszközöket egymáshoz rendelő, Irányítási döntések: távú döntések. ahosszabb vállalat működését stratégiai keretei között konkrétan szabályozó döntések. Operatív döntések: Tulajdonosok és Felsővezetés Középszintű Vezetés Operatív Irányítás a tevékenységek konkrét végrehajtására irányuló döntések. Munkavállalók Pénzügy Termelés Logisztika Információ Emberi erőforrás Innováció Marketing Tevékenységi területek Stratégiai döntések Taktikai és szabályozási döntések Operatív döntések Végrehajtás (tranzakciók) A vezetői információk formái • • • • • • • • • • • • Bizottsági és más megbeszélések

jegyzőkönyvei Feljegyzések Beosztottak által hagyott üzenetek Emlékeztetők Különböző publikációk, újságok, könyvek Üzleti levelek Jelentések Telefonbeszélgetések Informális beszélgetések Számítógépes nyomtatások Elektronikus üzenetek Stb. A vezetéstámogató információs rendszerek • A számviteli információs rendszer (SZIR) pénzügyi jellegű információkat biztosít a szervezeti vezetők irányítási döntéseihez és azok végrehajtásához egyaránt. • A vezetői információs rendszer (VIR) feladata információk gyűjtése, kezelése, szolgáltatása a vezetői döntéshozatalhoz. A SZIR adatait meghatározó tényezők: • az általános és speciális számviteli előírások , • az adózás rendszere, • a szakmai ajánlások, • a tulajdonosok, • a vállalkozás egyedi sajátosságai, • a vezetői információ igény. A vezetői információs rendszer formális, rendszerint számítógép alkalmazására

épülő rendszer, amelynek feladata, hogy információkat gyűjtsön, kezeljen és nyújtson a vezetői döntésekhez. A vezetői információs rendszer által kezelt információk között vannak adatszerűek és nem számszerűsített (vagy nem számszerűsíthető), kvalitatív információk is. Az információs rendszer alrendszerei III. Az informális információs rendszer főleg a vállalati kultúrából, a vállalat szociológiai jellemzőiből levezethető struktúra, amely nem a formális forrásból szerzett, és/vagy nem a formális csatornákon átáramló információkat kezel. Ezek tartalmukat tekintve lehetnek bármilyenek (pénzügyiek, vagy nem pénzügyiek, számszerűek vagy nem számszerűek). A vezetéstámogató információ rendszerek fejlődése TFR – VIR – DTR – Tranzakció Feldolgozó Rendszer Vezetői Információs Rendszer Döntéstámogató Rendszer (félig strukturált, nem rutindöntések támogatása, információs megalapozása)

CsDTR – Csoportos Döntéstámogató Rendszer (együttdolgozás, információcsere, döntési szabályok rugalmasabbá tétele) FVR - Felsővezetői Információs Rendszerek SzR – Szakértői Rendszerek (többtényezős, komplex problémák áttekintése, megoldási javaslatok kidolgozása) OLAP – on-line Analytical Processing megfelelő mennyiségű információk biztosítása, modellezés, különböző döntési változók rugalmas kezelése A döntési folyamat munkafázisai Adatgyűjtés Alkalmazható vezetéstámogató inf. rendszerek VIR, FVT, SzR, DTR Tervezés DTR, SzR Alternatívák közüli választás DTR, SzR, CsDTR Megvalósítás VIR, DTR, SzR A vezetői döntéshozatal A döntés elemei problématér, célok tere, alternatívák (adottságok, lehetőségek), a döntés erőforrásai (pénz, idő, információ, ismeret, munkamegosztás), a döntés szereplői (személyek, motiváció, tudás, kompetencia), garanciák. A döntés elemei

problématér (alternatív Döntés erőforrások) célok tere akciók tere Döntés: alternatívák összehasonlítása – mérlegelés, választás - ítélet. A döntéshozatal korlátai célkorlát, Erőforráskorlát(idő, pénz,információ) a problémagazdák száma korlátozott, hierarchiakorlát (kinek a számára döntünk), kompetenciakorlát, módszertani korlátok: észlelési korlát, felismerési korlát, megkülönböztetési korlát, méréskorlát , kommunikációkorlát. A döntések osztályozása Osztályozási szempontok: • • • • • • • • • algoritmizálhatóság, vezetői szándék, gazdasági szférák kapcsolata, vállalati funkciók, időtáv, egymáshoz való viszony a döntéshozatal módja, döntéstámogatás módja, kockázat megjelenése, Algoritmizálhatóság szerint programozott vagy strukturált , elegendő információ áll rendelkezésre, rutinjellegűek, kifejlesztett eljárások. nem

programozott vagy strukturálatlan kevés az információ, nehéz definiálni a kérdést. Vezetői szándékok szerint • Explicit • Implicit döntések Vállalati funkciók szerint: • Termelési • Szervezései • Irányítási • Elszámolási, stb A döntések egymáshoz való viszonya alapján: • Egymástól függő, egymásból következő • Egymástól független döntések A döntési folyamat résztvevői megbízó, döntéshozó, problémagazda, problémamegoldó, Vagy: döntéshozó, javaslattevők, szakértők, megvalósítók , megbízó(k), döntéselemzési tanácsadó(k) A döntéshozatal fázisai • Tájékozódás - a döntési helyzet felismerése, helyzetfelmérés • Tervkészítés (a lehetséges tevékenységi irány kiválasztása, alternatívák elemzése, ítéletalkotás) • Választás – döntés • Realizálás – megvalósítás – ellenőrzés értékelés Döntéstámogató technikák A döntési fa az új program

működik új programot írni E1 nem működik D2 új módszert használni K1 D3 programcsomagot használni régi módszert alkalmazni K2 a programcsomag működik K3 régi módszert alkalmazni E2 D1 K4 nem működik a program működik D4 új progra- K5 E3 mot írni nem működik régi módszert alkalmazni régi módszert D5 alkalmazni K6 K7 A döntési tábla Döntési helyzeteket ír le. A döntési szabályok kezelésére alkalmas táblázatos forma Alkotórészei: feltételtörzs, tevékenységtörzs, feltételjegyzék, tevékenységjegyzék, Hasznosságértékelési modellek A hasznosság (utilitás) meghatározása az a folyamat, amellyel egy ígéretes cselekvési változat előnyeit és hátrányait mérlegelve ezeket egyetlen értékeléssé fogjuk össze. Rangmódszer Kategória módszer(az értékelési tényezőket rögzített számú kategóriákba soroljuk) Direkt módszerek ( közvetlenül számértéket rendelünk az értékelési

tényezőkhöz hasznosságuk kifejezésére) Szerencsejáték módszer (a kockázatot és a bizonytalanságot explicit módon veszik figyelembe) • • A preferencia módszer alkalmazása A döntési helyzetben azokat a tényezőket, szempontokat, amelyeken keresztül vizsgáljuk választási alternatíváinkat, nem egyformán vesszük figyelembe Mindegyik szemponthoz súlyt rendelünk Portfólió-módszerek • Egyszerre értékelhetők az egyes stratégiai programok több nyereségi és biztonsági ismérv szerint. Alkalmazása nemegyszer szervezetfejlesztést is feltételez. • A portfólió maga nem más, mint a gazdasági összefüggések, döntési helyzetek ábrázolása mátrix formában. • Piac-termék életciklus portfólió Szelektív programtervezés • különböző programkritériumokat lépcsőzetesen von be a tervezési munkába, • a programtervezés egyes fázisai között visszacsatolást alkalmaz • az összes programkritériumot megfelelő

arányban időben figyelembe lehet venni. Kockázatelemzési eljárások • A rendelkezésre álló információk, a bizonytalanság és a kockázat ok-okozati láncot alkot. • Az információellátás hiányosságai jelentik a bizonytalanságot, ami a kockázat forrása. • A kockázat minden gazdasági tevékenységben állandóan jelen van, de konkrétan felmérni, értelmezni csak egy kitűzött céllal, várható eredménnyel kapcsolatban lehet. Az NCM-módszer Nominális Csoport Módszer – interaktív csoportos döntési módszer • előnyös idő, költség és munkaráfordítás, • elsősorban az ún. nyílt problémák elemzésében és megoldásában játszhat jelentős szerepet, amikor keveset tudunk, • a szakértők, a döntéshozó(k) és a “laikusok” között kommunikációs nehézségek is felmerülnek. Döntéselemzési projekt – Amennyiben hosszabb idő szükséges egy döntési probléma megoldásához, pontosabb előkészítéshez, akkor

célszerű egy döntéselőkészítéssel foglalkozó team-et és projektet szervezni. – A döntéselemzési projekt segítségével lehetővé válik a megalapozott döntéshez szükséges tények összegyűjtése, sokféle és különböző pozíciójú szakember együttműködése. Döntési Konferencia – A döntési konferencia a felsővezetők 1-2 napos tanácskozása azzal a céllal, hogy a felmerült problémát kölcsönösen megértsék és számítógépes modellezés segítségével egyeztetett döntésre jussanak. – A vezetők a konferencián saját tudásukkal, szakismeretükkel, ítélőképességükkel és intuíciójukkal járulnak hozzá, vagyis biztosítják a helyes döntés alapvető összetevőit. Néhány kérdés • • • • • • • • • • • • • • • • Hogyan váltható ki a vállalkozói igazolvány? Részvénytársaság és a KFT különbsége Mi a vállalat küldetése? Milyen tényezők alakítják? Mit tartalmaz

általában a vállalat marketingstratégiája? Mi a BCG – mátrix ? Mire használható? Jellemezze a termékéletgörbe egyes szakaszait! Határozza meg a vállalati mérleg, eredménykimutatás és cash-flow fogalmát? Melyik, milyen információkat tartalmaz a vállalat menedzsmentje és a tulajdonosok számára? Soroljon fel néhány pénzügyi mutatót! SWOT elemzés Jellemezze a vezetési funkciókat! Melyek a vezetői szerepek? Melyek a munkaerőgazdálkodás funkciói? Jellemezze az árstratégia készítésének lépéseit! Melyek az üzleti terv főbb fejezetei? Sorolja fel a főbb árképzési módszereket! Jellemezze a marketing-mix elemeit! Köszönöm a figyelmet!