Művészet | Művészettörténet » Dr. Guzsik Tamás - Az európai gótika szakrális építészete

Alapadatok

Év, oldalszám:2004, 6 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:37

Feltöltve:2019. május 18.

Méret:4 MB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

3. rész Az európai gótika szakrális építészete 6. Gótika "A gótika az első klasszikus művészet, amely teljesen Európában gyökerezik. A romanika hosszú századokon át érlelődik, és a legváltozatosabb keleti, nyugati, ókori és "barbár" összetevők különböző fokú és arányú egybeszövődése által alakítja ki a maga művészi nyelvezetét.E mozaikszerűséggel szemben a gótika minden tekintetben a nagy egyéniségek művészete" - írta Entz Géza (A gótika művészete, Bp. 1973 7 p) Egy-egy alkotás már a kortárs szemében is "non res unita sed una (nem összetett, hanem egységes mű) volt, amint azt 1200 körül a lincolni katedrális névtelen csodálója megállapította. Az egységen belül azonban fölismerhető egy olyan szerkezeti tagozódás, melyet már jegyzetünk korábbi részében is nyomon követtünk. Ahogyan az európai romanika néhány irányzata magában hordta a gótika csíráit, úgy néhűny

területen a kialakuló gótika még sokáig megőrizte románkori (esetleg antik) arculatát. Igy a két középkori művészeti irányzat sem térben, sem időben nem választható szét mereven. Sok esetben a stílusjegyek sem nyújtanak kellően biztos támpontot a"két stílus" szétválasztására. Lényeges viszont a feudalizmus két korszaka (naturál-gazdálkodás ill. árútermelés-pénzgazdálkodás) közötti gazdasági-társadalmi bázis-különbözőség. Ennek alapján vizsgálva az egyes területek közötti különbségeket, fejlődési eltéréseket figyelembe véve lehet nyomon követni a gótika alakulását. A gótika kialakulását meghatározó gazdasági-társadalmi alap a feudalizmusnak az a szakasza, amikor létrejött a cserére termelés, kialakult a termelési specializálódás, az iparos és a cserét bonyolító réteg. Ennek zavartalan föltételeit (útviszonyok, pénzforgalom, közbiztonság) csak erős, központosított monarchia volt

képes biztosítani. Ezen a ponton találkozott az egységesítési törekvésekkel fellépő francia királyság és a városokban kialakult iparos-kereskedő polgárság érdeke. A hercegségekre, tartományokra széthullott egykori frank birodalom területén Ile-de-France-ban fogalmazódott meg a XII. század közepétől a birodalom egy részét egyesítő francia királyság eszméje, s az ezt az ideológiát kifejező első jelentős építészeti alkotások is itt születtek (imperiális-szakrális gótika). A területen viszonylag szerényebbek voltak a románkori hagyományok, viszont az új irányzat képes volt befogadni és szintetizálni a környező területek késő-román szerkezeti és formai vívmányait (burgundiai bencés és ciszterci építészet, normann építészet). A gótikus építészet "gerincvonalának" tekinthető katedrális-gótikát - a romanikához hasonlóan - jelentős interregionális tényezők befolyásolták (ciszterci gótika,

városi szerzetes-építészet). A korszak második részében, a városi, polgári életforma és társadalmi-gazdasági helyzet változása következtében lényegében egy új "stílus", a polgári gótika alakult ki. Az említett interregionális áramlatok ezt ugyanúgy motiválták, mint a katedrális-gótikát. Tovább differenciálódást jelent a regionális tényező: más szinezetet kapott a gótika valamennyi irányzata az Alpoktól délre ("latin" gótika), mint attól északra. Az egységen belül ezt a sokféleséget is igyekszünk az alábbiakban bemutatni. 6.1 Észak-francia ("katedrális") gótika (1140-1350) A katedrális-gótika elterjedése Európában. Chronologia: 987. Capet Hugó francia király lett 1036-1056. A Német-római Császárság fénykora 1048. A Cluny-i reformok kezdete 1066. Hódító Vilmos hadjáratával normann uralom kezdődött Angliában. 1096. Az 1 keresztes hadjárat kezdete 1098. A ciszterci rend

alapítása 1113-tól Clairvaux-i Bernát ciszterci szerzetes, majd főapát föllépése. 1119. A templárius rend alapítása 1120. A premontrei rend alapítása 1135-től S. Denis apátsági templomának újjáépítése, az "imperiális-szakrális" gótika kezdete. 1147. 2 keresztes hadjárat 1152-1190. I Barbarossa Frigyes német császár 1163-tól a párizsi Notre-Dame katedrális építése. 1189. 3 keresztes hadjárat 1190. A német lovagrend alapítása 1202. 4 keresztes hadjárat 1204-1261. Latin császárság Konstantinápolyban 1209. Az albigens eretnekség kezdetei DélFranciaországban Sz. Ferenc "rendalapítása" Assisi-ben 1215. Magna Charta Angliában IV. Lateráni Zsinat (liturgikus reformok) 1216. A dominikánus rend alapítása 1226-1270. IX Sz Lajos király Franciaországban 1237-1242. Mongol invázió Kelet- Közép-Európában 1241. A Hanza-városok szövetsége 1248-tól a kölni dóm építése. 1254. A Hohenstauf-dinasztia kihalása,

interregnum a Német-római Császárságban (1273-ig). 1302. Az első rendi országgyűlés Franciaországban 1309-1376. A pápák avignoni "fogsága", a francia királyság hatalmi megerősödése, Szép Fülöp (12851314) uralkodása. 1311. A templárius rend föloszlatása 1337-1453. "Százéves háború" 1378-1414. Ellenpápák, nyugati egyházszakadás 1410. Grünwaldi csata, a német lovagrend veresége lengyel területen. 1414-1418. Konstanzi zsinat, az egyházszakadás megszüntetése. 1415. Husz János (1369-1415) kivégzése 1420-1434. huszita háborúk 1429. Jeanne dArc fölszabadította Orléans-t (kivégzése 1431-ben). 1431-1445. Basel-Ferrara-Firenzei (XVII) Egyetemes Zsinat, úniós törekvések. 1434-től Medici uralom Firenzében. 1444. Várnai csata 1450 k. Gutenberg első könyvnyomdája 1453. Bizánc eleste 1455-1458. Lachester-York trónvita Angliában 1456. Hunyadi János nándorfehérvári győzelme 1479. Aragónia és Kasztília

egyesülése, Spanyolország megalakulása A gótika központjai Közép-Európában. 1480-tól az inkvizíció működése Spanyolországban. 1492. Granada fölszabadulása a mór uralom alól, Amerika fölfedezése. 1497-1498. Girolamo Savonarola firenzei működése, majd kivégzése. 1498. A missziós tevékenység megindulása a gyarmatokon (India, Goa). 1512-1517. V Lateráni (XVIII) Egyetemes Zsinat 1515-1547. I Ferenc uralkodása Franciaországban 1517. Luther Márton (1483-1546) föllépése Wittenbergben. 1524-1525. Német parasztháború A francia királyok temetkezési helyét az Ile-de-France-ban, Párizs mellett lévő SaintDenis apátsági templomát Suger apát építtette újjá. 1137-1140 között megépítették a nyugati homlokzatot - normandiai mintára. Ezt követően 1140-1144 között - szintén normann előképek alapján épült meg a templomhajó. Itt alkalmazták először egységes terv szerint következetesen a gótikus szerkezeteket, s itt

kísérleteztek először a monumentális nyugati katedrális-homlokzat megteremtésével. S Denis maga nem volt katedrális (bencés apátság, királyi magánegyház)! Ezzel közel egyidőben kezdődött el a már kifejlődött városokban az első katedrálisok építése. Saint-Denis, apátsági templom (1137-1144), alaprajz, rekonstruált homlokzat, a szentélykörüljáró belső kée. A gótikus katedrális: funkcióját tekintve a város plébániatemploma, egyben püspöki székesegyháza (a feudális monarchia értékrendjében ekkor súlyt kölcsönzött a településnek, ha egyben püspöki székhely is volt). Így a katedrális (cathedra = püspöki szék) a város jogállásának szimbóluma is lett, kifejezve a város gazdagságát. A püspökségen világi papok szolgáltak (ellentétben pl. Angliával - ld később), így a katedrálishoz nem csatlakozott kolostor. Legföljebb a püspöki palota és a káptalan kanonoki házai csatlakoztak lazán a székesegyházhoz.

A téralakításban is meghatározó, hogy benne monostori funkciót nem végeztek. A bonyolult mellékterek, kápolnák, altemplom elhagyása lehetővé tették a katedrálisban a téregységesítést. Általában a katedrális a város központjában, a főtér egyik végénél állt, többnyire szűk utcák vették körül. Csak a főhomlokzat érvényesült, így a kompozíció legfontosabb eleme a nyugati, kéttornyos homlokzat lett. A katedrálisok jellemzői: Téralakítás: A tér egységesítése érdekében a keresztház és a mellékterek szerepe csökkent, ezek szervesebben csatlakoznak a három- v. öthajós hosszházhoz Elmaradt a kripta (altemplom), viszont általános a körüljárós franciaszentély használata. Westwerk, nyugati szentély - néhány kivételtől eltekintve (pl. Nevers, átépítés) - nincs, a nyugati toronypár között karzat van. Az empórium megmarad, vagy triforium helyettesíti (a kettő együttesen is előfordulhat). Szerkezetalakítás:

kikristályosodott a váz-szerkezet. A csúcsív alkalmazásával feloldódott a kötött boltozási rendszer, téglalap-alakú boltmezőket építettek. A korai katedrálisok gyakori szerkezete a hatsüveges boltozat. A kiegyensúlyozást támpillérekkel, támívekkel oldották meg (esetenként vonóvassal is kombinálva), a támívek egyensúlyát fiatornyok biztosították. A vázszerkezetnek megfelelően bordás boltozatot alkalmaztak Tömegalakítás: Általános a két nyugati torony használata, ezek - normann mintára - sisak nélküliek. Sokszor a hosszú ideig elhúzódó építkezés miatt a két torony kialakítása asszimetrikus. A négyezet fölött huszártornyot építettek, ennek szerkezeti következménye a négyezetre nincs. A francia-szentélyre jellemző lépcsős tömegalakítást a támívek-támpillérek rendszere feloldja ill. elfedi Fiatornyokat sokszor díszítő céllal is alkalmaztak Homlokzatképzés: A katedrális legfontosabb nézete a nyugati

homlokzat. Függőleges irányban hármas tagolású, a két toronytest között a főhajó oromfala jelentkezik. Az alsó sávban hármas kapuzat van (normann hatás), a kapuk zarándok-típusú osztott kapuk. Az oszlopos béllet fölött vimperga (kúszóleveles háromszögű oromzat) van. A kapuk fölötti mezőben királygaléria lehet (vízszintes sávban egymás mellé helyezett fülkeszobrok). A központi mezőt hatalmas rózsaablak tölti ki, felette esetenként teherhárító csúcsív van. A toronytestek függőlegesen tagoltak keskeny, magas ablakokkal. A főhajó oromzatát csúcsíves, áttört törpegaléria takarja. A tornyok sisak nélküliek, néha magas gúlasisak épült rájuk. Társművészet: A díszítésben növényi elemeket alkalmaztak (pl. bimbós vagy naturális levéldíszes fejezetek). Fejlett az épületszobrászat (kapuszobrok, timpanondomborművek) Az ablakkal áttört falfelületeket színes üvegablak borítja, a falfestés szerepe korlátozott. Az

északfrancia katedrális-gótika periódusai és fontosabb emlékei: a./ Korai katedrálisok (XII sz, erős normann hatás) Sens, katedrális (1130-1163): útkeresés, erős románkori (normann) hagyományokkal. Vilmos mester Angliában, a Canterbury-i székesegyházon is vezető mesterként dolgozott, ott is halt meg. A két épület között térszervezeti rokonság kimutatható Noyon, katedrális (1131-1157): térszervezete a későbbi katedrális-fejlődésre alig volt hatással. Apszisa S Denis koncepcióját tükrözi Laon, katedrális (1160-1220): lényegében az első, már kiforrott korai katedrális. Villard de Honnecourt XIII. századi Cambray-i mester vázlatkönyvében írta: "Már sok országot bejártam, de egyetlen helyen sem találtam a laonihoz hasonló tornyokat." Téralakítás ciszterci ízű, amit az egyenessé átépített apszis-záródás még fokoz. A katedrális mellett társaskáptalan működött, ennek igényeit elégítette ki a nagy

keresztház a különálló kápolnákkal. A tér egységesítésében Laon nem lépett túl a monasztikus templomok térszervezetén, s részlet-megoldásaiban is erősen kötődött a ciszterci hagyományokhoz, így egyfajta "vak-vonalnak" tekinthető ez a fejlődési irány. Párizs, Notre Dame székesegyház (1163-1249): alapítója Maurice de Sully (1160-1197) és Eude de Sully (1196-1228) püspök. Egységesített tere az "érett" katedrálisok mintaképéül szolgált. Sens, katedrális (1130-1163), alaprajz. Noyon, katedrális (1131-1157), alaprajz. Laon, katedrális (1160-1220), alaprajz, hossz-és keresztmetszet, nyugati homlokzat. Párizs, Notre Dame (1163-1249), alaprajz, keresztmetszet, nyugati homlokzat. b./ Érett katedrálisok (a "leg"-ek kora, XIII sz) Chartres, katedrális (1194-1220): "az első", Párizs dómjával nagyjából egyidőben épült, megoldása már annál tisztább, egyszerűbb. Jelentős az

épületplasztika (kapuk) és egyedülálló az üvegablak-művészete. Rheims, katedrális (1211-1311): "a legpompásabb". Homlokzatában a párizsi megoldást fejlesztette, alaprajzában a normann romanikára emlékeztető bonyolult szentélykialakítást alkalmazott. Utóbbi funkcionális kötöttség (koronázási szertartás) Amiens, katedrális (1220-1270), a "legklasszikusabb": alaprajzában és homlokzatában egyaránt szintetizáló, épületplasztikája a legfejlettebb, önálló, kerek-plasztikai értékű alkotások hordozója ("Aranyos Szűz" - az itáliai Madonna-szobrokkal egyenértékű alkotás). Beauvais, katedrális (1247-1590), a "legmerészebb": minden korábbi dómot fölülmúlni akaró terve - több katasztrófa után - csak részben valósult meg (szentély és keresztház). Torzója a "középkor alkonyának" emlékműve. Chartres, katedrális (1194-1220), alaprajz, hossz- és keresztmetszet, nyugati

homlokzat. Rheims, katedrális (1211-1311), alaprajz, keresztmetszet, nyugati homlokzat