Oktatás | Pedagógia » Dr. Somhegyi Annamária - A TIE tennivalói a köznevelési intézmények mindennapi életében

Alapadatok

Év, oldalszám:2017, 30 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:7

Feltöltve:2018. november 10.

Méret:1 MB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

A TIE tennivalói a köznevelési intézmények mindennapi életében Dr. Somhegyi Annamária PhD Szolnok, 2017. április 4 National Center for Spinal Disorders, Budapest www.ogkhu A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC törvény 1. § (1) A törvény célja olyan köznevelési rendszer megalkotása, mely elősegíti a gyermekek, fiatalok harmonikus lelki, testi és értelmi fejlődését (2) A köznevelés egészét a tudás, az igazságosság, a rend, a szabadság, a méltányosság, a szolidaritás erkölcsi és szellemi értékei, az egyenlő bánásmód, valamint a fenntartható fejlődésre és az egészséges életmódra nevelés határozzák meg. (3) A intézmények pedagógiai kultúráját az egyéni bánásmódra törekvés, a gyermek, a tanuló elfogadása, a bizalom, a szeretet, az empátia jellemzi. National Center for Spinal Disorders, Budapest www.ogkhu Teljeskörű intézményi egészségfejlesztés tevékenységei az intézmény

mindennapjaiban I. II. Egészséges táplálkozás segítése Mindennapos testnevelés az egészségfejlesztési kritériumoknak megfelelően + ezt kiegészítő egyéb testmozgás III. Személyiségfejlesztés, vagyis a lelki egészség elősegítése: pedagógiai módszerek és a művészetek (ének, zene, rajz, mese, tánc, népi játékok, kézművesség, stb.) alkalmazása IV. Egészségfejlesztési ismeretek széles körének készséggé váló oktatása National Center for Spinal Disorders, Budapest www.ogkhu Teljeskörűség jelentése Az intézmény egészére vonatkozik: • Az intézmény mindennapi életében történik • Teljes tantestület részvételével • Minden gyermek, tanuló részvételével • Szülők bevonásával • Az intézmény környezetének bevonásával Mindegyik fő egészség-kockázati tényezőre hat: - táplálkozás - testmozgás - lelki egészség (ide sok al-tényező tartozik: doh, alk, szenvbet, agresszió, iskolai bántalmazás,

korai lemorzsolódás, stb.) - egészség-műveltség (készséggé váló ismeretek) National Center for Spinal Disorders, Budapest www.ogkhu • • • • • • • • • • • • TIE hatásai  Tanulási eredményesség javítása; Iskolai lemorzsolódás csökkenése; Társadalmi befogadás és esélyegyenlőség elősegítése; Iskolai agresszió csökkenése; Dohányzás, az alkoholfogyasztás, a kábítószer-fogyasztás és egyéb szenvedélyek elsődleges megelőzése, ill. a leszokási motiváció támogatása; Bűnmegelőzés; Társas kapcsolatok javulása a kortársakkal, szülőkkel, pedagógusokkal; Önismeret és önbizalom javulása; Alkalmazkodó-készség, a stressz-kezelés, a problémamegoldás javulása; Érett, autonóm személyiség kialakulása; Közösségi kapcsolati háló, társadalmi tőke növelése; Krónikus, nem fertőző népbetegségek (lelki betegségek, szív-érrendszeri-, mozgásszervi- és daganatos betegségek, cukorbetegség)

elsődleges megelőzése. National Center for Spinal Disorders, Budapest www.ogkhu TIE hatásai  Tanulás és lelki egészség összefüggése gazdagon dokumentált! Pl. 2012-ben közzétett angol nyelvű összefoglalás a tanulási eredmény és a lelki egészség közti összefüggésről: http://www.nasponlineorg/Documents/Research%20and%20Policy/Rese arch%20Center/Academic-MentalHealthLinks.pdf Pedagógus öröme a mindennapi munkájában  „Közel kerülni a tanítványokhoz”  = A GYEREKEK LELKI EGÉSZSÉGE = ÉS A PEDAGÓGUSOK LELKI EGÉSZSÉGE KÖZNEVELÉSI KEREKASZTAL: PONT EZT CÉLOZZA (ez pedig az orvos öröme  ) National Center for Spinal Disorders, Budapest www.ogkhu Gyermekeink állapota Az iskoláskorúak körében az életkorral emelkedik: – – – – – – – a magas vérnyomás, a cukorbetegség, az elhízás aránya, a túlsúly előfordulása a mozgásszervek eltérései; a rendszeres dohányzás, az alkoholfogyasztás és

lerészegedés, visszaélés-szerű gyógyszerfogyasztás, drog-kipróbálás, egyre korábbi életkorra tevődik az első szexuális kapcsolat létesítése. Az iskoláskorúak rendkívül sok időt töltenek képernyős elfoglaltsággal. Egészséges táplálkozásuk hiánya több tényezőből tevődik össze. (Részletesen ld. NEFI Gyermekegészségügyi Igazgatóság adatsorai: iskolaegészségügyi szűrések, HBSC kutatás.) National Center for Spinal Disorders, Budapest www.ogkhu Ágazatközi együttműködés 2001-2012 • 2001 Egészséges Nemzetért Népegészségügyi Program 2001-2010 • 2003 május-november: iskolai egészségfejlesztési normatíva terv és döntések (Népeü. Tárcaközi Bizottság) • 2003-2010: orvosi részvétel a köznevelés-irányítási felkészülésben • 2010-2012: új köznevelési törvény és rendeletek – Mindennapos testnevelés, NAT, kerettanterv, sport-ágazat együttműködése – TIE a 20/2012 EMMI rendeletben National

Center for Spinal Disorders, Budapest www.ogkhu Ágazatközi együttműködés 2012-2015 Segítő TÁMOP projektek: – TÁMOP 3.113 (MDSZ): testnevelők megfelelő szemléletének kialakítása (8000 testnevelő továbbképzése, 7 szakmai kiadvány, Netfit) – TÁMOP 6.11 (NEFI): 11 elméleti anyag, 7 irányelv, 6 modellprogram, munkaértekezletek – TÁMOP 6.12 (NEFI és KLIK): 10 EPSZA-füzet, 2 módszertani anyag , TIE koncepció döntés-hozóknak, iskolai egészségkultúra kutatás TIE ajánlás pedagógusoknak (OktÁt, EüÁt, 2016 ápr.) (2014. okt 30 és 2015 dec 10: meghatalmazásom Zombor G és Ónodi-Szűcs Z. át úrtól) National Center for Spinal Disorders, Budapest www.ogkhu TIE ajánlás a pedagógusok részére TIE ajánlást az OH kiküldte minden iskolaigazgatónak 2016. április 19-én •Elérhető a www.kormanyhu honlapon is, linkje: http://www.kormanyhu/hu/dok?source=2&typ e=402#!DocumentBrowse •Könnyebben:

http://ogk.hu/tevekenyseg/prevencio/teljeskoru -iskolai-egeszsegfejlesztes/ National Center for Spinal Disorders, Budapest www.ogkhu Nemzetközi helyzet Népegészségügyi célok közpolitikába helyezése szükséges • Ez sikerül most nálunk! • Alapvető: a köznevelés és egészségügy együttműködése • Ez nagyon nehezen megy sok más országban: – Lettország, Dánia példája – Mindennapos testnevelés Európa egyetlen országában sem sikerült, csak nálunk! National Center for Spinal Disorders, Budapest www.ogkhu Segítés, nyomonkövetés I. Köznevelés rendjében: Tantárgy-segítés, tanfelügyelet, minősítés Szaktanácsadói és szakértői hálózat NETFIT mérési eredményei II. Egészségügy részéről: 1.) Iskolaegészségügy lehetőségei 2.) Népegészségügyi hálózat (EFI-k) 3.) Kormányhivatalok Népegészségügyi főosztálya 4.) Szakmai civil szervezetek National Center for Spinal Disorders, Budapest www.ogkhu

Nyomonkövetés lehetőségei • Iskolai „önértékelő” kérdőív: helyzetfeltárás, ismétlésekor változás észlelése • Táplálkozás szakszerű megfigyelésének dokumentumai, HBSC idevágó elemei • Netfit: országos, objektív, tudományosan megalapozott, tanulóknak érdekes, értékelése motiváló, szülők tájékoztatása is. + Matthiass teszt az iskeü szűrésben • HBSC lelki egészséget érintő elemei • Egészség ismeretek: iskolai szokásos értékelési mód? Ehhez segítség EFOP-ból: internetes tesztkérdések tárházának létrehozása National Center for Spinal Disorders, Budapest www.ogkhu Egészséges táplálkozás segítése • • • • Helyi termelés-helyi fogyasztás összekapcsolása (WHO 2001) Büfé: gyerekek és a büfés bevonásával Automata: gyerekek közreműködésével Ebédelés körülményei – Idő: a szünetek átalakítása – Kellemes hellyé tenni a gyerekekkel közösen – A gyerekeknek feladatot

adva: nagyobbak segíthetik a kisebbeket – Zajmentesség ? – Szünetjelzések, rendezvények hangereje – ezt is a gyerekekkel közösen változtatni National Center for Spinal Disorders, Budapest www.ogkhu Mindennapos testnevelés és egyéb testmozgás Mindennapos testnevelés egészségfejlesztési kritériumai – minden nap minden tanuló részt vesz benne: minél kevesebb felmentés legyen (SZÜLŐI FELADAT IS) – minden alkalommal megfelelő keringési- és légzőrendszeri terhelés (fizikai jelei!) – minden alkalommal siker- és örömélmény (jól végzett munka és játék „művészi” pedagógiai módszerek!) – megfelelő mozgás az eltérő testi adottságú gyermekeknek is (ügyetlenebb-ügyesebb, gyenge-izmos, stb.) – minden testnevelés órán gimnasztika, benne speciális tartásjavító torna (izomérzések, testtudat), gerinckímélet és ízületvédelem a testnevelés egészében, lábizomerősítés, légzéstechnika – tánc (néptánc és

társastánc), relaxáció – életmód sportok elsajátítása, diáksport (lehetőségek, színesen) – egészség-ismeretek hatékony átadása (átélés) – értékelés módja a részvételre serkent – tornatermen kívül is értelmes, hasznos, élvezetes testnevelés órák National Center for Spinal Disorders, Budapest www.ogkhu Mindennapos testnevelés és egyéb testmozgás http://gerinces.hu/prevencio/mindennapi-testnevelesnepegeszsegugy-folyoiratban/ http://www.mdszhu/tesi/tesim-kiadvanyok/ 7 gyönyörű és kitűnő kiadvány minden iskolában • Alternatív játékok tornatermen kívül! • 8000 testnevelő továbbképzése: szemlélet! • NETFIT 2015-ben először, kb. 620000 tanuló – 10 éves korban kb. 70 % fitt, – 18 éves korban fordítva: csak kb. 30 % fitt! – Gerinckímélő módszer végre. Térd-izmok egyensúlya! National Center for Spinal Disorders, Budapest www.ogkhu Mindennapos testnevelés és egyéb testmozgás www.gerinceshu •

Tömeges tartáshibák miatt minden tanuló testnevelésében rendszeres speciális tartásjavítás kell – http://gerinces.hu/2014/01/24/tartaskorrekcio-konyv-esdvd-csak-gerincesen/ • Mozgásanyag DVD-n (3 db) • Könyv • Összefoglaló rajz (A4 lap) • Összefoglaló táblázat tanórákra bontva • Gyerekek, szülők motiválása: http://gerinces.hu/prevencio/mindennapi-testneveleshatekony-mukodese-orvosoktol-szuloknek/ National Center for Spinal Disorders, Budapest www.ogkhu Lelki egészség Személyközpontú pedagógiai módszerek például (a lista a teljesség igénye nélkül készült): • a Mentálhigiénés Alapprogramban megismert módszerek (Rogers-i személy-központúság) • kooperatív tanulási módszerek • interaktív tanítás-tanulás • epochalis oktatás • projekt-szerű oktatás • Komplex Instrukciós Program módszerei National Center for Spinal Disorders, Budapest www.ogkhu Lelki egészség

http://mta.hu/esemenynaptar/2016-03-24-szakmodszertanipalyazat-zaro-konferencia-169 Matematika, fizika, magyar irodalom, zene és egyéb művészetek: Tevékenység-központúság, tanuló-központúság, problémaközpontúság, jelenség-alapú oktatás, együttműködésre alapuló oktatás, kiscsoportos tanulás-szervezés, társas kapcsolati készségeket is fejlesztő módszerek, projektmunka a kooperatív tanulásban, felfedeztetés módszere, értő tudás, önállóság, önhatékonyság, felszabadult és örömteli gondolkozás, csökkentő szorongás és ellenérzés az iskolával szemben, művészettel nevelés (Magyar Képzőműv. Egyetem), ének-zene tanítás megújítása Kodály szellemében National Center for Spinal Disorders, Budapest www.ogkhu Lelki egészség Művészetek alkalmazása: - léleknemesítő-gyermekszelídítő - tanulást és kreativitást serkentő - 2 agyfélteke harmonikus együttműködése Ének, tánc, rajz, mesemondás, népi játékok

és népi rítusjátékok, kézművesség, stb. (Pécsi Gyermekotthon példája) – szakkör-szerűen, de minden tanuló! Kodály szerinti mindennapos közös éneklés-zenélés: idő és igen jó énektanár kell (egész napos iskola): + baráti társaság, szoc. hátrány leküzdése! (Kezdéshez pályázati projekt lenne jó, a mindennapos testneveléssel is ezt csináltuk 2001-ben.) National Center for Spinal Disorders, Budapest www.ogkhu Egészségismeretek, -készségek Egészségismeretek széles köre készség szintű elsajátításának elősegítése (ezen belül baleset-megelőzés és elsősegélynyújtás; személyi higiéné; a szenvedélybetegség kialakulásához vezető szerek fogyasztásának, valamint a gyermeket, tanulót veszélyeztető bántalmazásnak a megelőzése is) National Center for Spinal Disorders, Budapest www.ogkhu Egészségismeretek, -készségek I. Az egészséget befolyásoló tényezők II. Betegségek megelőzése III. A gyermek

fejlődése IV. Az egészségügy igénybevétele National Center for Spinal Disorders, Budapest www.ogkhu Egészségismeretek, -készségek I. Az egészséget befolyásoló tényezők: Az egyén és az őt körülvevő közösség egészsége mint közös felelősségünk. A gyermek jogai és kötelességei: jogtudatosság és kötelességtudatosság. A jó egészségi állapot megőrzése. Személyi higiénia. A környezet egészsége. Médiatudatosság, a médiafogyasztás egészségvédő módja. A média egészséget meghatározó szerepe. Művészeti tevékenységek lelki egészséget, egészséges személyiségfejlődést és tanulási eredményességet elősegítő hatásai. Fogyasztóvédelem. Idő és az egészség, alvás és egészség, bioritmus, időbeosztás. Tartós egészségkárosodással élő társakkal együttélés, a segítségre szorulók segítése. National Center for Spinal Disorders, Budapest www.ogkhu Egészségismeretek, -készségek I. Az

egészséget befolyásoló tényezők (folytatás): Táplálkozás: • A táplálkozás és az egészség, betegség kapcsolata. • Az egészséges táplálkozás, élelmiszerek helyi termelése, helyi fogyasztása. • Lelki eredetű táplálkozási zavarok. • A beteg ember táplálásának sajátosságai. Testmozgás: • A testmozgás és az egészség, betegség kapcsolata. • Az egészséghez szükséges testmozgás. • A szervezet fejlődése és működése testmozgással és annak hiányában. • Sporttevékenységek lelki egészséget, egészséges személyiségfejlődést és tanulási eredményességet elősegítő hatásai. National Center for Spinal Disorders, Budapest www.ogkhu I. Az egészséget befolyásoló tényezők (folytatás): Lelki egészség (ide tartozik a társas kapcsolati készségek fejlesztése is,ennek részeként a stressz- és konfliktus-kezelés, problémamegoldás fejlesztése; valamint az agresszió, bántalmazás és a

szenvedélybetegségek elsődleges megelőzése is): • A lelki egészség. • Önismeret, önértékelés, a másikat tiszteletben tartó kommunikáció módjai, ennek szerepe a másik önértékelésének segítésében. • Az érett, autonóm személyiség jellemzői. • A társas kapcsolatok (ide tartozik a társas kapcsolati készségek fejlesztése, valamint a családi életre nevelés is). • A nő szerepei, a férfi szerepei. • A társadalom élete, a társadalmi együttélés normái, illem és etika, erkölcs. • A családi élet – kapcsolat a család tagjai között; közös tevékenységek. National Center for Spinal Disorders, Budapest www.ogkhu Egészségismeretek, -készségek II. Betegségek megelőzése: • Megelőzhető fertőző betegségek, a megelőzés elmulasztásának következményei. • Megelőzhető nem-fertőző idült (krónikus) betegségek. • Idült (krónikus) betegek egészsége. • Gerincvédelem, gerinckímélet. • Balesetek,

baleset-megelőzés, elsősegély-nyújtás. • A szenvedélybetegségek és megelőzésük (dohányzás, alkohol- és drogfogyasztás, játék-szenvedély, internet- és tv-függés). National Center for Spinal Disorders, Budapest www.ogkhu Egészségismeretek, -készségek III. A gyermek fejlődése: • A gyermekáldás, a várandósság alatti hatások a gyermek fejlődésére. • A gyermek fejlődését elősegítő viszonyulás a gyermekhez – családban, iskolában. • www.ateljesszuloielmenyhu IV. Az egészségügy igénybevétele: • Otthoni betegápolás. • Iskola-egészségügy igénybevétele. • Az egészségügyi ellátórendszer többi elemének igénybevétele. National Center for Spinal Disorders, Budapest www.ogkhu Kiegészítő fontos tevékenységek A.)A szülőknek, az iskola nem-pedagógus dolgozóinak és az iskola környezetének bevonása, valamint az iskola egészséges munkahellyé válása (ezen belül az iskola lelki és tárgyi

környezetének, időbeosztásának a lehetőségek szerinti javítása a jobb egészség érdekében). B.)A TIE megvalósulásának rendszeres nyomonkövetése a köznevelés rendszerében, valamint az egészségügy részéről. C.)Az iskolák segítése az iskola-egészségügy és a népegészségügy intézményei (valamint a szociális, gyermekjóléti, kulturálisközművelődési intézmények, sportszervezetek, civil és egyházi közösségek) részéről. National Center for Spinal Disorders, Budapest www.ogkhu Dr. Somhegyi Annamária PhD annamaria.somhegyi@bhchu 30-202 5317 National Center for Spinal Disorders, Budapest www.ogkhu Sok sikert a pedagógusoknak, gyermekeknek, a szülőknek, a köznevelésirányításnak és a népegészségügynek! National Center for Spinal Disorders, Budapest www.ogkhu