Tartalmi kivonat
Vezetéselmélet Közlekedés esőben (felázás, vizenfutás) Az eső hatásával kapcsolatban feltétlenül beszélni kell, az un. „aquaplaning” (vizenfutás) jelenségéről. Hogyan és mikor kerülhet abba az állapotba a gépkocsi, amikor a kerekek „vizisízni” kezdenek? Természetesen nem feltétlen következménye az esős közlekedésnek fent említett jelenség kialakulása, de óvatlan vezetők esetén és adott körülményeket figyelembe véve kialakulhat. 1) A felázás jelensége: esőzés kezdetén a kismennyiségű víz az út porával nyálkás réteget (filmet) alkot, – az úttest ekkor válik esőzésben a legveszélyesebben csúszóssá – aminek következménye, hogy a tapadási tényező értéke jelentősen lecsökken. (az ábrán „A” ponttal jelölve) [1. ábra] 1. ábra A további folyamatos esőzés újabb vízréteget képez, ami feloldja, lemossa ezt a nyálkás réteget. (az ábrán „B” ponttal jelölve) Ennek következtében a
tapadási tényező értéke megemelkedik, de a víz jelenléte miatt nem éri (nem érheti) el az eredeti értéket (φ=0,6). Amikor az út száradni kezd előbbi jelenség – a nyálkás film – ismét kialakulhat. 2) A vizenfutás („aquaplaning”) jelensége: nagy esőzéskor vagy az úttestről vízelvezetés híján előfordul, hogy az út felületén összefüggő vízréteg alakul ki. A gépkocsi kerekei gördülés közben kiszorítják maguk elől valamint a gumiabroncs mintázatán keresztül elvezetik (kivezetik) maguk alól a vizet. A sebesség növelésével azonban mind 1 Vezetéselmélet gyorsabban kell a víz kiszorítását és elvezetését „elvégezni”, ami víznek a s ebességgel négyzetesen növekvő ellenállásába ütközik. Kezdetben csak a felfekvő felület elején, később – ha nő a sebesség – az ún. határsebesség elérésekor az egész felületen megszűnik a tapadás; csak víz van a kerekek alatt, de a talajjal már nem
érintkeznek. Ilyenkor a jármű irányíthatatlanná válik. [2 ábra] 2. ábra Az a h atársebesség, amelynél már nem képes a k erék kiszorítani maga alól a v izet és elválik a talajtól, több tényezőtől függ: (néhány ezek közül) a jármű sebességétől a vízréteg vastagságától a gumiabroncs kopottságától 3) A gumiabroncsok tapadása – különösen esőben – a kockakő burkolatú úttesten a legrosszabb. Minden időjárási körülményt figyelembe véve az ónos esőben legveszélyesebb autózni. Természetesen bizonyos időszakokban számítanunk kell az úttest eljegesedésére is, amely jelenség főleg hidakon, felüljárókon és erdősávval védett útszakaszokon alakulhat ki. A hólánc használata 2 Vezetéselmélet Ma már Magyarországon is kötelező a hólánc használata bizonyos útszakaszokon, ezért hóláncot is jó beszerezni. A hólánc csak ott kötelező, ahol erre tábla figyelmeztet. (lásd alább) Ez
főként hegyvidéki utakon fordulhat elő. A megfelelő hólánc kiválasztásakor a könnyű felszerelhetőség legyen a döntő szempont. A felszerelést érdemes még itthon, hó nélkül kipróbálni, a hóban elakadva, jéggé dermedt ujjakkal, sokkal nehezebb lesz. A hóláncot mindig a meghajtott kerékre szereljük fel. Rendkívüli hóviszonyok esetén nem árt mind a négy kereket, sôt az utánfutó (pl.: lakókocsi) kerekeit is hólánccal ellátni Az összkerék-meghajtású járművek hóláncát a jobb fékhatás miatt szereljük az elülső tengelyre. A hóláncot már a behavazott emelkedő előtt tegyük fel. Nem szabad túl szorosan felszerelni, a lánc öntisztulása miatt szükséges, hogy legyen némi "játéka". A megengedett legnagyobb sebesség hólánccal felszerelt gépkocsival 50 km/h! „Hólánc használata kötelező" (1. ábra); a jelzőtábla azt jelzi, hogy az úton közlekedő járműnek (gépkocsi, mezőgazdasági vontató,
lassú jármű) legalább egy hajtott tengelyén a gumiabroncsokat hólánccal kell felszerelni. "Hólánc használata kötelező vége" (2. ábra) (1. ábra) (2. ábra) Ha az 1. ábra alatt említett jelzőtáblát közúti határátkelőhelyen helyezték el, csak akkor és azok a j árművek léphetnek be a Magyar Köztársaság területére, ha azokon készenlétben van legalább egy hajtott tengely gumiabroncsainak felszereléséhez szükséges hólánc. "Hólánc használata kötelező vége" jelzőtábla nem utasít bennünket a hólánc leszerelésére, de hóláncot kizárólag havas, jeges úton használjunk! Hosszabb, takarított útszakaszokon vegyük le a láncot, ilyenkor ugyanis az út, a gumi és a hólánc is sérül. 3