Nyelvtanulás | Angol » Angol emelt szintű írásbeli érettségi vizsga, megoldással, 2017

Alapadatok

Év, oldalszám:2017, 54 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:176

Feltöltve:2017. május 20.

Méret:1 MB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

ÉRETTSÉGI VIZSGA • 2017. május 11 Azonosító jel: ANGOL NYELV EMELT SZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2017. május 11 8:00 I. Olvasott szöveg értése Időtartam: 70 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA Angol nyelv emelt szint írásbeli vizsga 1712 I. Olvasott szöveg értése Angol nyelv emelt szint 1712 írásbeli vizsga, I. vizsgarész Azonosító jel: 2 / 12 2017. május 11 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: Fontos tudnivalók  Az utasításokat pontosan kell követni. Csak az utasításban megadott helyre beírt megoldás fogadható el.  Mindig csak egy megoldást szabad beírni.  A betűjelek legyenek jól olvashatóak, az esetleges javítások pedig egyértelműek.  A megadott szószámot nem szabad túllépni. Az összevont alakok egy szónak számítanak (pl “it’s” egy szó, “it is” két szó) 1712 írásbeli vizsga, I. vizsgarész 3 / 12 2017. május 11 Angol nyelv

emelt szint Azonosító jel: Task 1 • • • In this article some parts of sentences have been left out. Your task is to reconstruct the text by filling in the gaps (1-9) from the list (A-N) below as shown in the example (0). Remember that there are three extra phrases that you do not need. WHATS IN THE QUEENS HANDBAG? The British monarch has an extraordinary collection of more than 150 bags, (0) . She does not carry money, credit cards, car keys or a passport, so what does she put in them? The answers are in many cases quite surprising! The first thing that the Queen tends to pull out at meals is an S-shaped meat hook. She places it on the tables edge and hangs up the bag. It means that (1) and the Queen can open it without any fuss. Queen Elizabeth has always been superstitious, and carries with her at all times an amazing array of good luck charms, (2) . They are mainly on an animal theme: horses, miniature dogs and tiny brass saddles and whips. She

also carries photographs of her family, and (3) ̶ a factor contributing to the size of the bags. She is never without a small camera and has frequently astonished world statesmen by (4) and asking them to pose for the family album. Her Majesty hates wasting time or being bored, so she carries two or three crosswords, (5) by her staff, with her at all times. Add in a mirror, diary and address book, sun glasses, reading glasses and, believe it or not, a pen knife, and it can be seen that (6) . Why does the Queen carry her large handbag everywhere, even to the breakfast table? Dr Dennis Friedman, a psychologist, thinks that despite being one of the most wealthy and bestloved women in the world she still clings to her handbag for security and comfort. The only time (7) is at her Scottish Castle Balmoral, where she feels most secure, happy and relaxed. Another royal watcher believes the Queens handbag serves a much more practical purpose. At

lunches and dinner parties the guests are told beforehand that when the Queen places her bag on the table, (8) . They are to ask no further questions and must prepare for her to leave. On walkabouts the Queen is determined never to give one person more than thirty seconds of conversation. If she finds that (9) , she drops her bag to the side in a certain way A lady in waiting will then appear and take up the conversation, so that the Queen can move on. It is a very polite and civilised way of doing things, and it works (Royal Life) 1712 írásbeli vizsga, I. vizsgarész 4 / 12 2017. május 11 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: 0) A) no ordinary bag will do B) watch out for these signals C) many of which are more than 50 years old C 1) 2) D) one person is taking too much time 3) E) using her bag to indicate her wishes F) suddenly producing one from the bag G) it is at easily reached waist level 4) 5) H) normally cut out of top British

newspapers 6) I) given to her by her children and her grandchildren K) surrounded by memories of her happy childhood L) doggie choc drops for her beloved pets M) she abandons her bag 7) 8) 9) N) the event is at a close 9 pont 1712 írásbeli vizsga, I. vizsgarész 5 / 12 2017. május 11 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: Task 2 • • • • Read this text about how newspaper articles are often structured and then read the half sentences following it. Your task is to match the half sentences based on the information in the text. Write the letters (A-K) in the white boxes next to the numbers (10-15) as in the example (0). Remember there are three extra letters you do not need. SECRETS OF THE PYRAMID The inverted pyramid is a writing technique used in news stories. Its called a pyramid writing style but its easier to think of it as an upside down triangle with the point at the bottom and the flat edge at the top. With news or short non-fiction writing, the

flat edge is your start and the point is your end. With an inverted pyramid, you start with your entire news story in the first paragraph. If someone only reads that, they must still get the whole story. For an example, look at any newspaper and especially at breaking news stories. The first paragraph gives you all the essential facts, and each successive paragraph is less and less important. Pyramid writing was allegedly invented to solve a specific technological problem that faced newspapers in their earliest days. Writers would type their stories on paper and send them via the editor to the composing team. Designers there would use scissors to trim the paper and then assemble all the stories on one larger piece. This was genuine cutting and pasting and it is where we get that term from Every writer would have been given a length to write to and probably every writer exceeded it. But even if they all wrote exactly to the length they were given, a late piece of news would break that

was more urgent and had to go on the front page. Then the other stories would hang over the bottom of the page and there was no option: the composing designers had to physically chop the end off. This always happened at the last minute, it was always up against print deadlines, so there was never time to have great editorial debates about where exactly to cut. So we got the pyramid idea. If you write in this manner, then a designer can slap your copy on the page and, without even reading it, know where to cut. The ideal is to keep the complete story but they know they can simply chop off the last paragraph. And then the one before that And the one before that. If they end up with just a headline and one single paragraph, the story still works. It was a straight technical requirement but the result is the core style of every printed newspaper youve ever read. (UK Writing Magazine) 1712 írásbeli vizsga, I. vizsgarész 6 / 12 2017. május 11 Angol nyelv emelt szint 0)

Azonosító jel: In spite of the headline the article is A) a couple of years. 0) 10) The structure of a news story can be likened to B) capital letters. 10) 11) In news stories key information is given in C) not about pyramids. 11) 12) The technique was invented to deal with D) a newspaper. 12) 13) The computer term "cut and paste" goes back E) the given length. 13) 14) Articles sent in rarely kept to F) some basic questions. 14) 15) Scissors were often applied when putting together G) an inverted triangle. 15) C H) a practical problem. I) the first part. K) a long time. 6 pont 1712 írásbeli vizsga, I. vizsgarész 7 / 12 2017. május 11 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: Task 3 • • • • • • Read this article about a new invention and then read the statements (16-22) following it. Your task is to decide whether the statements are true or false according to the text. Mark a sentence A if it is true according to the

article. Mark it B if it is false. Mark it C if there is not enough information in the text to decide if it is true or not. Write the letters in the white boxes next to the numbers as in the example (0). SELF-CLEAN COATING COULD SPELL THE END OF WASHDAYS Cars that never need washing, clothes that repel stains and windows that clean themselves are just three potential applications for a revolutionary new "paint" that never gets dirty, scientists have said. The self-cleaning coating can be applied to soft materials such as cloth and paper as well as hard surfaces made of glass or steel. It keeps on repelling dirt even after being rubbed with sandpaper or scratched with a knife. Studies show that surfaces that have been coated with the titanium-dioxide paint become super-repellent to water and oil, with liquid forming spheres that simply roll away, carrying dust and dirt with them. Clothing soaked in the water-repellent liquid effectively becomes waterproof and tests have shown

that inky stains can simply be shaken off the fabrics. "Being waterproof allows materials to self-clean as water forms ball-shaped droplets that roll over the surface, acting like miniature vacuum-cleaners picking up dirt, viruses and bacteria along the way," said Yao Lu, a member of the research team at University College London. Details of the self-cleaning coating were published last night in the journal Science by a team led by Professor Ivan Parkin, head of chemistry at UCL. He has specialised in self-cleaning technology based on surfaces that are super-hydrophobic ̶ highly repellent to water. "It makes surfaces so super-hydrophobic that it causes water to form marble-shaped droplets that roll away," Professor Parkin wrote. The hydrophobic tendency of the titanium-dioxide paint is so strong that when the bottoms of toy boats were coated with it they floated higher in the water. If the same coating could be applied to the hulls of full-size ships they would

need between 10 and 15 per cent less fuel, Professor Parkin said. (The Independent) 1712 írásbeli vizsga, I. vizsgarész 8 / 12 2017. május 11 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: 0) The new "paint" is already widely used in the car industry. 0) 16) The new coating can be applied to a range of materials. 16) 17) Rubbing or scraping the surface will remove the paints special properties. 17) 18) Water runs off these surfaces, leaving them clean. 18) 19) Yao Lu said tiny vacuum cleaners were used in the research. 19) 20) A large team at UCL has been involved in the research. 20) 21) Professor Parkin talked to journalists about titanium-dioxide at UCL. 21) 22) The professor listed a number of potential industrial uses for the paint. 22) 7 pont 1712 írásbeli vizsga, I. vizsgarész 9 / 12 2017. május 11 B Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: Task 4     Read this article about an interesting English tradition and then

read the gapped sentences. Your task is to complete the sentences by filling the gaps (23-28) with one word only giving relevant information from the text. Write your answers on the lines. An example (0) has been given for you. EGG THROWING CONTEST CLAIMS CENTURIES-OLD TRADITION "Caution!!!!!! Flying Eggs!" warns a sign on a field in the English village of Swaton, host on Sunday to the annual World Egg Throwing Championships. Drawing hundreds of competitors and cheering spectators, its a messy game claiming a 700-year history and a popularity that is illustrated by “egg-streme” puns. Teams of two line up on the grass to try to throw and catch eggs without breaking the shell. Starting at 10 meters (11 yards) apart, the "tosser" throws an egg to a teammate, the "catcher". After each successful catch they spread further apart. The winning team is the one that completes a catch over the furthest distance, with no breakage. This year it was Richard Gutsell

and Michael Speakman. "It was tough . We had a downward wind and that helped an awful lot, but its mainly thanks to him because if you cant throw it that far you cant catch it," Speakman said of thrower Gutsell. The World Egg Throwing Federation, set up in 2004, believes the game originated around 1322 when an abbot in the Lincolnshire village, the only person who had chickens, encouraged church attendance by giving locals a reward of one egg. When the river flooded and prevented parishioners from attending Mass, monks are said to have thrown the eggs over to them, according to the Federation. There are several disciplines at the contest, such as Egg Throwing, Russian Egg Roulette, Egg Static Relay, Egg Catapult and Egg Target Throwing. In Russian Egg Roulette, which is a great favourite with spectators, two players sit facing each other, taking it in turn to pick from six eggs, one of which is raw, and smash them on their foreheads. Whoever avoids the uncooked one is

declared winner "At first people dont really know what to make of it . but as they take part, listen in and see peoples reactions they really buy in," event compere John Deptford said. (reuters.com) 1712 írásbeli vizsga, I. vizsgarész 10 / 12 2017. május 11 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: 0) The World Egg Throwing Championships are held every year . 0) 23) A number of funny plays on are associated with this widely known contest. 23) 24) As the competition progresses, the between the teammates increases. 24) 25) Winning the championship depends on only basic criteria. 25) 26) One of this year’s winners conceded that it was the in the pair who was mainly responsible for their success. 26) 27) It all started in the Middle Ages when people in the village received a(n) in exchange for going to church. 27) 28) In Russian Egg Roulette the loser is the person who picks the

egg. 28) 6 pont This is the end of this part of the exam. 1712 írásbeli vizsga, I. vizsgarész 11 / 12 2017. május 11 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: pontszám maximális elért Task 1 9 Task 2 6 I. Olvasott szöveg értése Task 3 7 Task 4 6 FELADATPONT ÖSSZESEN 28 VIZSGAPONT ÖSSZESEN 30 dátum javító tanár pontszáma egész számra kerekítve programba elért beírt I. Olvasott szöveg értése javító tanár jegyző dátum dátum Megjegyzések: 1. Ha a vizsgázó a II írásbeli vizsgarész megoldását elkezdte, akkor ez a táblázat és az aláírási rész üresen marad! 2. Ha a vizsga az I vizsgarész teljesítése közben megszakad, illetve nem folytatódik a II vizsgarésszel, akkor ez a táblázat és az aláírási rész kitöltendő! 1712 írásbeli vizsga, I. vizsgarész 12 / 12 2017. május 11 ÉRETTSÉGI VIZSGA • 2017. május 11 Azonosító jel:

ANGOL NYELV EMELT SZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2017. május 11 8:00 II. Nyelvhelyesség Időtartam: 50 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA Angol nyelv emelt szint írásbeli vizsga 1712 II. Nyelvhelyesség Angol nyelv emelt szint 1712 írásbeli vizsga, II. vizsgarész Azonosító jel: 2 / 12 2017. május 11 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: Fontos tudnivalók  Minden kérdéshez csak egy megoldás írható. Több beírt megoldás esetén a válasz akkor sem fogadható el, ha köztük van a jó megoldás is.  Csak az utasításban megadott helyre írt megoldás értékelhető.  Javítani lehet, de az legyen egyértelmű.  Amikor a feladat megoldásaként önálló betűt kell beírni, az legyen egyértelműen azonosítható.  A nyelvhelyességi vagy helyesírási szempontból hibás megoldás nem fogadható el! 1712 írásbeli vizsga, II. vizsgarész 3 / 12 2017. május 11 Angol nyelv

emelt szint Azonosító jel: Task 1       You are going to read an article about an exciting discovery. Some words are missing from the text Use the words in brackets to form the words that fit in the gaps (1-8). Then write the appropriate form of these words on the lines after the text. There might be cases when you do not have to change the word in brackets. Use only one word for each gap. There is an example (0) at the beginning. ‘ARCHAEOLOGY ON STEROIDS’ Archaeologists have discovered the (0) (remain) of a massive stone monument buried under more than one metre of earth only two miles from Stonehenge. The (1) (hide) arrangement of up to 90 huge standing stones formed part of a Cshaped Neolithic arena that bordered a dry valley and faced directly towards the river Avon. The (2) (research) used ground-penetrating radar to image about 30 intact stones measuring up to 4.5m tall The fragments of 60 more buried stones reveal the (3)

(ordinary) size of the monument. “What we are starting to see is the largest (4) (survive) stone monument that has ever been discovered in Britain and (5) (possible) in Europe. This is archaeology on steroids,” said Vince Gaffney, an archaeologist at Bradford University, who leads the Stonehenge Landscape project. The stones are thought to have been put into position more than 4,500 years ago to (6) (form) a line around the southern edge of a natural depression. “We presume it to be a (7) (religion) monument, a ritual arena of some sort,” said Gaffney, whose team has mapped the ground and subsurface features around Stonehenge with state-of-the-art (8) (equip). He will describe the latest findings from the site on Monday at the British Science festival in Bradford. (http://www.theguardiancom) 1712 írásbeli vizsga, II. vizsgarész 4 / 12 2017. május 11 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: 0) .remains 1) . 2) . 3)

. 4) . 5) . 6) . 7) . 8) . 1) 2) 3) 4) 5) 6) 7) 8) 8 pont 1712 írásbeli vizsga, II. vizsgarész 5 / 12 2017. május 11 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: Task 2     You are going to read an article about a newly revealed interest of the Queen. Some words are missing from the text Choose the most appropriate answer from the options (A-D) for each gap (9-17) in the text. Write the letter of the appropriate answer in the white box. There is one example (0) at the beginning. LOCH NESS MONSTER WAS NEARLY NAMED AFTER THE QUEEN The Loch Ness Monster could have been named after the Queen if it was ever found, amazing new documents (0) . A proposal to get ‘Nessie’ named after Her Majesty was sent to Buckingham Palace in the 1960s when a scientist discovered the Queen (9) with the legend. Recently discovered papers show that Sir Peter Scott, the first person (10) an investigation into the existence of the mythical Scottish Highlands

creature, asked the Queen (11) to have the monster named ‘Elizabeth Nessiae’ if it was ever eventually found. His (12) came after he found out Her Royal Highness was “very interested” in the existence of the prehistoric animal, The Independent reports. Martin Charteris, who was the Queen’s private secretary (13) , said in a reply to Sir Peter’s letter that there would have to be “absolutely indisputable evidence” of its existence before it was named after the monarch. He said: “It (14) very regrettable to connect Her Majesty in any way with something which ultimately turned out to be a hoax. (15) the animal does prove to exist, I am not at all sure that it will be generally very (16) to name it after Her Majesty (17) it has for so many years been known as ‘The Monster’.” (http://www.mirrorcouk) 1712 írásbeli vizsga, II. vizsgarész 6 / 12 2017. május 11 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: 0) A

are revealing B were revealed C reveal D has revealed 0) 9) A fascinated B was fascinated C was fascinating D has been fascinated 9) 10) A launched B to be launched C has launched D to launch 10) 11) A if she would agree B that she agreed C that she had D if she will agreed agree 11) 12) A recognition B response C requirement D request 12) 13) A at the time B at the same time C in the meantime D at all times 13) 14) A had to be B must be C would be D is to be 14) 15) A After all B Even if C Although D Regardless 15) 16) A improper B fantastic C sympathetic D appropriate 16) 17) A since B so C yet 17) D unless C 9 pont 1712 írásbeli vizsga, II. vizsgarész 7 / 12 2017. május 11 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: Task 3     You are going to read an article about the danger of selfies. Some words are missing from the text. Your task is to write the missing words on the dotted lines (18-24) after the

text. Use only one word in each gap. There is an example (0) at the beginning. SELFIE MADNESS: TOO MANY DYING TO GET THE PICTURE The rise of selfie photography in some of the world’s most beautiful and dangerous places has resulted (0) a string of gruesome deaths worldwide. The act of taking a picture of oneself with a mobile phone, placing the subject centre-stage, has exploded in popularity in recent years, with everyone (18) Britain’s Queen Elizabeth to President Barack Obama joining in. But the selfie has also inspired an epidemic of risk taking and offensive public behaviour, pushing the boundaries of safety and decency, whether by dangling from a skyscraper (19) by posing with explosives. Several governments have now begun treating the selfie (20) a serious threat to public safety, leading them to launch public education campaigns (21) to those against smoking and binge drinking. Dozens of selfie-related deaths and injuries in

early 2015 led Russia’s Interior Ministry to launch a campaign warning mobile phone snappers about the danger of, (22) other things, posing for a selfie with a lion. “A cool selfie could cost you your life,” reads a poster from the campaign, (23) includes safety videos and information booklets. The European Union has proposed a law to criminalise social media posts containing pictures of landmarks (24) as the Eiffel Tower in Paris or Rome’s Trevi Fountain. (http://in.reuterscom) 1712 írásbeli vizsga, II. vizsgarész 8 / 12 2017. május 11 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: 0) .in 18) . 18) 19) . 19) 20) . 20) 21) . 21) 22) . 22) 23) . 23) 24) . 24) 7 pont 1712 írásbeli vizsga, II. vizsgarész 9 / 12 2017. május 11 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: Task 4     You are going to read an article about an unusual café. In most lines there is one word that should not be there. It is either

grammatically incorrect or does not fit in with the sense of the text. Read the text and then copy the extra word in the space provided after each line. Some lines are correct. Indicate these lines with a tick () The task begins with two examples (0). THE REAL JUNK FOOD PROJECT 0) A “junk food” café, which serves on meals entirely from leftovers, 0) on 0) has been set up by two women who are fed up with waste. 0)  25) 25) Gaby Holmes and Natalie Crean, both of 23, are the driving 26) force well behind The Real Junk Food Café, which has opened in 26) 27) Liverpool. They say it is shameful that just 35% of food ends up in 27) 28) the bin, at a time when no food banks are crying out for donations. 28) 29) Waste food supplies are donated by greengrocers, caterers 29) 30) and small supermarkets. The two women decide it what they will 30) 31) cook on the basis out of what produce they’ve been given. People 31) 32) pay what they can for the food. The

social concept café also 32) 33) accepts creative donations instead of cash in stock exchange for 33) 34) food. Gaby said: “It’s absurd so that millions of people are starving 34) 35) and millions of food items likely go to the bin every single day.” 35) (http://www.mirrorcouk) 11 pont This is the end of this part of the exam. 1712 írásbeli vizsga, II. vizsgarész 10 / 12 2017. május 11 Angol nyelv emelt szint 1712 írásbeli vizsga, II. vizsgarész Azonosító jel: 11 / 12 2017. május 11 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: pontszám maximális elért Task 1 8 Task 2 9 II. Nyelvhelyesség Task 3 7 Task 4 11 FELADATPONT ÖSSZESEN 35 VIZSGAPONT ÖSSZESEN 30 dátum javító tanár pontszáma egész számra kerekítve programba elért beírt I. Olvasott szöveg értése II. Nyelvhelyesség javító tanár jegyző dátum dátum Megjegyzések: 1. Ha a vizsgázó a III

írásbeli vizsgarész megoldását elkezdte, akkor ez a táblázat és az aláírási rész üresen marad! 2. Ha a vizsga a II vizsgarész teljesítése közben megszakad, illetve nem folytatódik a III vizsgarésszel, akkor ez a táblázat és az aláírási rész kitöltendő! 1712 írásbeli vizsga, II. vizsgarész 12 / 12 2017. május 11 ÉRETTSÉGI VIZSGA • 2017. május 11 Azonosító jel: ANGOL NYELV EMELT SZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2017. május 11 8:00 III. Hallott szöveg értése Időtartam: 30 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA Angol nyelv emelt szint írásbeli vizsga 1711 III. Hallott szöveg értése Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: Fontos tudnivalók      Csak az olvasható írás értékelhető. Ha csak betűt kell beírni, érdemes nyomtatott nagybetűt használni. Csak egy megoldást érdemes beírni, mert ha valamelyik nem helyes, a jó sem fogadható el. Javítani lehet, de

csak egyértelmű megoldások fogadhatók el. A feladatlapok nyomtatott szövege nem módosítható a célból, hogy a megoldás értelmes legyen.  A beírást igénylő megoldásoknál mindig a szövegben elhangzott szavakat használjuk.  Szövegkiegészítésnél ügyeljünk arra, hogy a szavak illeszkedjenek a megadott szöveghez. Welcome to the Listening component of the Matura Examination. The listening material and the instructions are recorded on this CD, and the tasks and instructions are printed in your test booklet.  There will be three tasks, and every recording will be played twice.  The tasks will begin with some music, and then you will hear (and you can also read) the instructions to the task.  This will be followed by a silent period on the CD in order to give you some time to look at the task in your test booklet before hearing the text.  Then we will play the recording in one piece. After another short silent period we will play the recording for

the second time, but now in shorter sections and with breaks between the sections in order to give you enough time to write down your answers. Please note that the first item in each task (marked with a tick ) is always an example. The whole test is exactly 30 minutes long. Good luck! 1711 írásbeli vizsga III. vizsgarész 2/8 2017. május 11 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: TASK 1 In this section you will hear some little-known facts about Charles Darwin, the famous English naturalist and geologist.  Your task will be to decide whether the following statements are true, false or we do not know because the text does not say, and write the appropriate letter in the boxes on the right. Write A if the statement is true, write B if the statement is false, and write C if the text does not say.  First, you will have some time to look at the task, and then we will play the whole recording in one piece.  Then, after a short pause, you will hear the recording

again, but this time we will play the text in shorter sections to give you enough time to write down your answers. A = TRUE B = FALSE C = THE TEXT DOES NOT SAY A  It was Darwin who formulated the theory of natural selection. 1. It was Darwin who founded the “Gourmet Club” 2. Darwin didn’t like the taste of the old brown owl 3. According to Darwin, the meat of a puma tastes like the meat of a young cow 4. Darwin ate part of a bird he had been searching for 5. It was his father’s wish that he should become a doctor 6. Darwin set out on a decade-long voyage on board HMS Beagle 7. The previous captain of HMS Beagle died of a serious illness 8. FitzRoy wanted to have a well-paid naturalist as a scientific companion 9. FitzRoy believed that he could judge people’s character by examining their face 10. According to FitzRoy, Darwin’s nose suggested a lot of energy and determination That is the end of Task 1. 10 pont 1711 írásbeli vizsga III. vizsgarész 3/8 2017.

május 11 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: TASK 2 In this section, you are going to hear some interesting theories about the origin of some English idioms.  Your task will be to circle the letter(s) of the correct answer(s) in the boxes on the right. Please note that in this task both answers may be correct. However, there is always at least one correct answer This means you will have to circle one or two letters.  First, you will have some time to look at the task, and then we will play the whole recording in one piece.  Then, after a short pause, you will hear the recording again, but this time we will play the text in shorter sections to give you enough time to write down your answers.  According to the text A) it is sometimes possible to guess correctly where an idiom comes from. B) knowing history helps you guess where an idiom might have come from. A B 11. Surgeons asked their patients to bite the bullet because A) anaesthesia was unknown at the

time. B) they thought it would distract patients from the pain. A B 12. The word ‘red’ in the idiom ‘caught red-handed’ refers to A) blood. B) freshly cut meat. A B 13. At a feast during the Middle Ages, A) receiving the organs of an animal was considered to be a real honour. B) the kind of pie you received informed the others of your status. A B 14. Admiral Nelson A) looked through his telescope with his blind eye. B) was defeated by the Danish fleet in the battle. A B 15. Giving somebody the cold shoulder A) used to show good manners towards one’s guests. B) meant that the guests were given cold meat as a sign that they should leave. A B 16. In ancient Greece, beans A) were used to cast votes for candidates. B) in the containers were not supposed to be seen before the voting was over. 17. People who were afraid to be buried alive A) had a bell connected to their coffin. B) asked their family to listen for any bells ringing. A B A B That is the end of TASK

2. 7 pont 1711 írásbeli vizsga III. vizsgarész 4/8 2017. május 11 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: TASK 3 In this section, you are going to hear a radio programme which promotes an adventure holiday.  Your task will be to write one word in each of the gaps below using the exact words that you hear in the recording.  First, you will have some time to look at the task, and then we will play the whole recording in one piece.  Then, after a short pause, you will hear the recording again, but this time we will play the text in shorter sections to give you enough time to write down your answers.  The radio programme is called Travel Bug . 18. Picos de Europa runs the . of Spain’s northern coast. 19. Besides possessing a spirit of adventure, you have to be . 20. The hotel of the tourist agency has views up to the . in the national park 21. Besides walking, the participants need to use other techniques such as . and 22. The classic Cares

Gorge walk is described as the jewel in the crown of . 23. On Day Five one of the options is going sightseeing in the beautiful . of Asturias 24. On Day Six the afternoon programme is a visit to the . of Potes 25. The price does not include That is the end of Task 3, and also the end of the Listening Exam. 1711 írásbeli vizsga III. vizsgarész 5/8 8 pont 2017. május 11 Angol nyelv emelt szint 1711 írásbeli vizsga III. vizsgarész Azonosító jel: 6/8 2017. május 11 Angol nyelv emelt szint 1711 írásbeli vizsga III. vizsgarész Azonosító jel: 7/8 2017. május 11 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: Task 1 Task 2 Task 3 FELADATPONT ÖSSZESEN VIZSGAPONT ÖSSZESEN III. Hallott szöveg értése dátum pontszám maximális elért 10 7 8 25 30 javító tanár pontszáma egész számra kerekítve programba elért beírt I. Olvasott szöveg értése II. Nyelvhelyesség

III. Hallott szöveg értése dátum dátum javító tanár jegyző Megjegyzések: 1. Ha a vizsgázó a IV írásbeli vizsgarész megoldását elkezdte, akkor ez a táblázat és az aláírási rész üresen marad! 2. Ha a vizsga a III vizsgarész teljesítése közben megszakad, illetve nem folytatódik a IV vizsgarésszel, akkor ez a táblázat és az aláírási rész kitöltendő! 1711 írásbeli vizsga III. vizsgarész 8/8 2017. május 11 ÉRETTSÉGI VIZSGA • 2017. május 11 Azonosító jel: ANGOL NYELV EMELT SZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2017. május 11 8:00 IV. Íráskészség Időtartam: 90 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA Angol nyelv emelt szint írásbeli vizsga 1712 IV. Íráskészség Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: Fontos tudnivalók Mindkét feladatot meg kell írni! A pontozott sorokra kell írni! Ügyeljen a megadott szószámra! Amennyiben a létrehozott szöveg jelentősen eltér

(rövidebb, hosszabb) a megadott szóintervallumtól, az pontlevonással jár. Task 1 You are staying in New York and you and a couple of friends decided to take a few dancing lessons to give a surprise performance at a friend’s wedding in a month’s time. You have found the following advertisement: DANCE WITH ME Olga’s Dancing School Ive been teaching ballroom dances for a few years. Within the first few lessons, youll be able to learn a couple of basic moves and start dancing to different kinds of music. As time goes by youll be able to learn more fun moves and improve in technique and have fun dancing. I specialize in ballroom dancing as well as in wedding dances. I love working with students of all ages and experience levels and I cant wait to meet you! Levels taught: Beginner, Intermediate, Advanced Email Olga: olga@dancewithme.com (http://www.carecom/tutoring-programs) Write an email of 120-150 words to Olga in which you    say something about the occasion, tell

her about yourself and your friends, ask about the course (number of sessions necessary, fee). Begin like this: Dear Olga, 1712 írásbeli vizsga, IV. vizsgarész 2/8 2017. május 11 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: Task 1 . . . . 5. . . . . 10. . . . . 15. . . . . 20. . . . . 25. . 1712 írásbeli vizsga, IV. vizsgarész 3/8 2017. május 11 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: Az 1. feladat értékelése: A feladat teljesítése, a megadott szempontok követése 4 Hangnem, az olvasóban keltett benyomás 2 Szövegalkotás 3 Szókincs, kifejezésmód 3 Nyelvhelyesség, helyesírás 3 Összesen 15 1712 írásbeli vizsga, IV. vizsgarész 4/8 2017. május 11 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: Task 2 You read the following post on the internet forum Someone’s in Trouble: Emily 16, Oklahoma What happens when you know your friend could be in serious trouble and doesn’t want to listen? That was what I suddenly found myself

dealing with and, for the first time in my friendship with Bridget, I feel lost. A few months ago, Bridget started flirting with some guy on a chat forum. At first, it seemed like no big deal. Bridget and the guy didn’t know each other’s real names All Bridget knew was that he lived in New York. But, after a while, Bridget stopped being careful and started calling the guy on her cell phone and they talked every day for hours. I found out the guy told her that he was 29 years old and had been arrested twice and was temporarily living in a residential program. Bridget finds that fascinating and sees herself as the heroine of one of her favorite soap operas. Although she heard a lot about people getting into trouble online, she said that this was different and if I couldn’t understand, then maybe we were growing apart or I was just jealous. Is there anything I could tell her to convince her? Do you think she is in danger or is it just me exaggerating? (http://www.goodcharactercom

/archivehtml) Write a comment of 200-250 words in which you give your opinion  about the risks of communicating with strangers on the internet,  the situation Bridget got into,  what Emily should say to convince her friend,  whether Emily should turn to an adult for help. Begin your comment like this: Emily: 1712 írásbeli vizsga, IV. vizsgarész 5/8 2017. május 11 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: Task 2 . . . . 5. . . . . 10. . . . . 15. . . . . 20. . . . . 25. 1712 írásbeli vizsga, IV. vizsgarész 6/8 2017. május 11 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: . . . . 30. . . . . 35. . . . . A 2. feladat értékelése: A feladat teljesítése, a megadott szempontok követése 4 Szövegalkotás 5 Szókincs, kifejezésmód 3 Nyelvhelyesség, helyesírás 3 Összesen 15 This is the end of this part of the exam. 1712 írásbeli vizsga, IV. vizsgarész 7/8 2017. május 11 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel:

pontszám maximális elért IV. Íráskészség Task 1 Task 2 15 15 VIZSGAPONT ÖSSZESEN 30 dátum javító tanár pontszáma egész számra kerekítve programba elért beírt I. Olvasott szöveg értése II. Nyelvhelyesség III. Hallott szöveg értése IV. Íráskészség javító tanár jegyző dátum datum 1712 írásbeli vizsga, IV. vizsgarész 8/8 2017. május 11 ÉRETTSÉGI VIZSGA • 2017. május 11 Angol nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató 1712 ANGOL NYELV EMELT SZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA JAVÍTÁSI-ÉRTÉKELÉSI ÚTMUTATÓ EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA Angol nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató Általános útmutató Az Olvasott szöveg értése, a Nyelvhelyesség és a Hallott szöveg értése vizsgarészben szerzett feladatpontok vizsgaponttá való átalakítása a javítási-értékelési útmutatóban található táblázat

alapján történik. Javításkor a hibákat, tévedéseket, illetve a hiányzó megoldásokat a vizsgázó által használt tintától jól megkülönböztethető színű tintával kell jelölni. Az egyes feladatokban az itemeket (kérdéseket), egyenként is minősíteni kell. Javítás közben az Olvasott szöveg értése és a Nyelvhelyesség vizsgarészben minden feladatnál a feladatban szereplő összes kérdéshez egy-egy szürke négyzetbe, illetve a Hallott szöveg értése vizsgarészben az itemek mellett a jobb oldali margóra kérjük, írja be a következő kódokat:   1 = jó válasz 0 = nem elfogadható válasz Például: 1) 1 2) 0 3) 1 4) 0 Az első és harmadik kérdésre adott válasz: helyes. A második és negyedik kérdésre adott válasz: helytelen. Feladatonként összesíteni kell az elért pontokat. A feladat alatt az első téglalapban az elérhető pontszám szerepel, a másodikba kérjük, írja be a vizsgázó által elért pontszámot.

Például: 4 pont 2 Kérjük, a feladatlap végén található összesítő táblázatba írja be:  a részeredményeket (az egyes feladatok eredményeit);  az elért összpontszámot (feladatpontszám);  a megállapított vizsgapontokat (a Javítási-értékelési útmutató átszámítási táblázata alapján), majd aláírásával hitelesítse azt. 1712 írásbeli vizsga 2 / 14 2017. május 11 Angol nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató OLVASOTT SZÖVEG ÉRTÉSE Csak az utasításban megadott helyre beírt megoldás fogadható el. A rövid választ igénylő, valamint a mondatkiegészítéses feladatoknál a válaszokat tartalmi szempontok alapján értékeljük, azaz a nyelvtani és a helyesírási hibákat csak akkor vesszük figyelembe, ha azok a válasz érthetőségét akadályozzák. Az esetleges helyesírási és nyelvtani hibák ellenére is pontot kap tehát a vizsgázó, ha válaszából megállapítható, hogy megértette a szöveget.

Ha valamelyik kérdésre többféle válasz is elfogadható, a javítási kulcs tartalmazza a szövegből adódó lehetséges válaszokat, illetve azokat a tartalmi elemeket, amelyeket a jó válasznak tartalmaznia kell. A zárójelben szereplő szavak és kifejezések nem feltételei a válasz elfogadhatóságának Nem kaphat viszont pontot a vizsgázó, ha az utasításban megadott szószámot túllépi, még akkor sem, ha a válasz egyébként helyes. (Az összevont alakok egy szónak számítanak, tehát: it’s been = két szó; it has been = három szó) Amennyiben több választ írt be a vizsgázó, a válasz akkor sem fogadható el, ha tartalmazza a helyes megoldást is. Javítási kulcs Task 1 1. G 2. I 3. L 4. F 5. H 6. A 7. M 8. N 9. D Task 2 10. G 11. I 12. H 13. K 14. E 15. D Task 3 16. A 17. B 18. A 19. B 20. C 21. C 22. B Task 4 23. words 24. distance / gap / space 25. two 26. thrower/tosser (also acceptable: other) 27. egg/reward 28. raw/uncooked Átszámítási

táblázat Feladatpont Vizsgapont 28 27 26 25 24 23 22 21 20 19 18 17 16 15 14 1712 írásbeli vizsga Feladatpont Vizsgapont 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 30 29 28 27 26 25 24 23 21 20 19 18 17 16 15 3 / 14 14 13 12 11 10 9 8 6 5 4 3 2 1 0 2017. május 11 Angol nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató NYELVHELYESSÉG A javítási-értékelési útmutató tartalmazza az összes elfogadható választ. A nyelvhelyességi vagy helyesírási szempontból hibás megoldás nem fogadható el. Csak az utasításban megadott helyre írt megoldás fogadható el. Amennyiben több választ írt be a vizsgázó, a válasz akkor sem fogadható el, ha tartalmazza a helyes megoldást is. Javítási kulcs Task 1 Task 3 1. hidden 2. researchers (also acceptable: research) 3. extraordinary 4. surviving 5. possibly 6. form/re-form 7. religious 8. equipment 18. from 19. or 20. as (also acceptable: like) 21. similar / comparable / akin (also acceptable: corresponding, linked,

connected, related) 22. among / amongst / besides 23. which 24. such Task 2 9. B 10. D 11. A 12. D 13. A 14. C 15. B 16. D 17. A 1712 írásbeli vizsga Task 4 25. of 26. well 27. just 28. no 29.  30. it 31. out 32.  33. stock 34. so 35. likely 4 / 14 2017. május 11 Angol nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató Átszámítási táblázat Feladatpont Vizsgapont 35 34 33 32 31 30 29 28 27 26 25 24 23 22 21 20 19 18 Feladatpont Vizsgapont 17 16 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 30 29 28 27 27 26 25 24 23 22 21 21 20 19 18 17 16 15 15 14 13 12 11 10 9 9 8 7 6 5 4 3 3 2 1 0 HALLOTT SZÖVEG ÉRTÉSE A feladatokat kizárólag tartalmi szempontok alapján értékeljük, azaz a helyesírási hibákat csak akkor vesszük figyelembe, ha azok a válasz érthetőségét akadályozzák. Így például elfogadhatjuk a medieval helyett a *medaivel megoldást, de nem tekinthetjük egyszerű helyesírási hibának azt az esetet, amikor egy másik értelmes angol

szó kerül a megoldásba (mondjuk, peak helyett *peek). A többes számú alak hiányát önmagában ne vegyük hibának Sikeres javítások elfogadhatók, de csak akkor, ha egyértelműen kiderül, hogy mi volt a vizsgázó végleges döntése. Amennyiben több – köztük hibás megoldást is tartalmazó – „érvényes” választ írt be a vizsgázó, a válaszokat akkor sem fogadhatjuk el, ha azok tartalmazzák a helyes megoldást is. Javítási kulcs TASK 1 TASK 2 TASK 3 1. B 2. A 3. A 4. A 5. C 6. B 7. B 8. B 9. A 10. B 11. B 12. A 13. B 14. A 15. AB 16. AB 17. A 18. entire length 19. moderately fit 20. highest peak 21. climbing / jumping (in any order) 22. Spanish hiking 23. coastal towns 24. medieval / mediaeval village 25. travel insurance 1712 írásbeli vizsga 5 / 14 2017. május 11 Angol nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató Átszámítási táblázat Feladatpont Vizsgapont 25 24 23 22 21 20 19 18 17 16 15 14 13 Feladatpont Vizsgapont 12

11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 30 29 28 26 25 24 23 22 20 19 18 17 16 14 13 12 11 10 8 7 6 5 4 2 1 0 SZÖVEGÁTIRAT TASK 1 Everyone knows about Charles Darwin and his theory of natural selection, but did you know that once he ate an owl just for kicks? Here are some facts that very few people have heard about Charles Darwin. Darwin was an inquisitive man. When he saw strange animals, he often wondered what they would taste like. The difference between Darwin and the rest of us is that he actually ate them! While he was at Cambridge University, Darwin joined the "Gourmet Club," which met once a week to eat animals not often found on the menu like hawk and heron. His enthusiasm for weird food, however, broke down when he tried an old brown owl, which he found "indescribable." In Patagonia, South America, Charles ate a puma, which he said tasted like veal and an ostrichlike bird called a Rhea. Actually, Darwin had been looking for this particular species of Rhea, only to

find that he had been eating one all along. He sent back the uneaten parts to the Zoological Society in London, which named the bird Rhea darwinii after him! Another little known fact about Darwin is that he attended Edinburgh University to become a physician like his father, but soon abandoned the idea because he couldnt stand the sight of blood. So he decided to study theology instead and become a rural cleric, which would fit his hobby of being a naturalist just fine. Most people know that Darwin set out on a five-year voyage on board the ship HMS Beagle. But who knows that he almost missed this opportunity? The Captain of the HMS Beagle, Robert FitzRoy, was about to embark on a survey expedition to South America, but he was afraid of the stress and loneliness of such a voyage (indeed, the previous captain of the ship had committed suicide). So FitzRoy asked his superiors for a well-educated and scientific gentleman companion to come along as an unpaid naturalist whom he could treat

as an equal. The professors at Cambridge recommended the 22-year-old Charles Darwin for the trip. Darwin and FitzRoy got on well, but later Darwin found out that he almost didnt get picked for the 1712 írásbeli vizsga 6 / 14 2017. május 11 Angol nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató voyage. This was what Darwin wrote in a letter about this incident: "Afterwards, on becoming friends with Fitz-Roy, I heard that I had run a very narrow risk of being rejected [as the Beagles naturalist], on account of the shape of my nose! Fitz-Roy was convinced that he could judge a mans character by the outline of his features; and he doubted whether anyone with my nose could possess sufficient energy and determination for the voyage. But I think he was afterwards well-satisfied that my nose had spoken falsely." (http://www.neatoramacom/2008/12/04/10-fun-facts-about-charles-darwin/) TASK 2 You probably use lots of idioms every day that don’t make literal sense.

If you ever thought long and hard about why you say something in a certain way, you could probably make a correct guess. However, some English idioms are so crazy and unusual that it is impossible to guess where on earth they originated from unless you know their history. When we have to deal with a difficult situation that can’t be avoided, we use the idiom ‘bite the bullet’. This idiom comes from the olden days, when doctors were short on anaesthesia or there was no time to administer anaesthesia before emergency surgery during a battle. The surgeon made patients bite down on a bullet in an attempt to distract them from the pain. If you are caught in the act of doing something wrong, you are ‘caught red-handed’. This saying originated because of a law. If someone butchered an animal that didn’t belong to him, he had to be caught with the animal’s blood on his hands to be convicted. Being caught with freshly cut meat did not make the person guilty. We use the idiom

‘eat humble pie’ to show that we are sorry for a mistake we made and we feel humiliated. During the Middle Ages, the lord of the land would hold a feast after hunting He would receive the finest cut of meat at the feast, but those of lower standing were served a pie filled with the entrails and innards, in other words with the organs inside an animal, known as “umbles.” Therefore, receiving “umble pie” was considered humiliating because it informed others in attendance of the guest’s lower status. If we don’t want to do anything about a situation, we pretend not to notice it. We ‘turn a blind eye’. Actually, the British Naval hero, Admiral Nelson did have one blind eye Once when the British forces signalled for him to stop attacking a fleet of Danish ships, he held up a telescope to his blind eye and said, “I do not see the signal.” He attacked, nevertheless, and was victorious If you ‘give somebody the cold shoulder’, you treat them in an unfriendly way. In

medieval England, however, it was regarded as a polite gesture. After a feast, the host would let his guests know it was time to leave by giving them a cold piece of meat from the shoulder of beef, mutton or pork. If you say something that should be kept secret or private, you ‘spill the beans’. In Ancient Greece, beans were used to vote for candidates entering various organizations. One container for each candidate was set out before the group members, who would place a white bean in the container if they approved of the candidate and a black bean if they did not. Sometimes a clumsy voter would accidentally knock over the jar, revealing all of the beans and allowing everyone to see the otherwise confidential votes. When a difficult situation ends suddenly before you have to do or say something that you do not want to, you can say with a sigh of relief: ‘Saved by the bell’. As scary as it sounds, being buried alive was not a very uncommon occurrence. It accidentally happened on

a number of occasions. People who feared to meet to such an awful fate were buried in special coffins that connected to a bell above ground. At night, guards listened for any bells in case they had to dig up a living person and save them ‘by the bell’. Fortunately or unfortunately, it happened a couple of times. (https://www.grammarlycom/blog/14-expressions-with-crazy-origins-that-you-would-never-have-guessed/) 1712 írásbeli vizsga 7 / 14 2017. május 11 Angol nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató TASK 3 R: Hello and welcome to Travel Bug. I am Jill McLane and in the studio with me is Julian Green, an experienced travel agent, who works for a London based tourist agency. Julian, thanks for coming. JG: Thanks for having me, Jill. R: So what kind of holiday do you recommend today? JG: Well, it’s a mixed activity week in the Picos de Europa, which is Spain’s first National Park and which runs the entire length of Spain’s northern coast. R: Is it a

kind of adventure holiday? JG: Well, it is definitely not for holidaymakers who like basking in the sun all day. R: Does that mean that some previous experience in different sports is necessary? JG: No. But you need to possess a spirit of adventure and you have to be moderately fit R: Tell us more about the programmes, Julian. JG: Sure. We pick up our guests at Bilbao Airport and transfer them to our hotel, which has views up to the highest peak in the national park. Day Two is a day of canyoning, which means travelling through canyons using a number of techniques such as walking, climbing, and jumping. Day Three is the classic Cares Gorge walk, which has been described as the jewel in the crown of Spanish hiking. On Day Four, we go canoeing along the famous River Sella, which is one of the most popular destinations for this type of activity. On Day Five, our guests can choose from optional activities such as climbing or caving or going sightseeing in the beautiful coastal towns of

Asturias. On Day Six, we take a spectacular trip in a cable car to the heart of the Picos de Europa. From here, you can enjoy breath-taking views of the surrounding peaks and the valley far below. In the afternoon we visit the medieval village of Potes On Day Eight, we transfer our guests back to Bilbao Airport for their flights. R: This sounds like a wonderful and challenging itinerary to follow. There’s just one tiny and insignificant detail that we haven’t talked about. How much does the whole trip cost, Julian? JG: The price is £1,200. Needless to say, everything is included: meals, accommodation, transport and a tour leader. Actually, not everything, because this price does not cover travel insurance. You have to arrange it yourself R: Julian Green, thank you very much. JR: My pleasure. (http://www.exoduscouk/spain-holidays/picos-mixed-activity-week/asq-86405) 1712 írásbeli vizsga 8 / 14 2017. május 11 Angol nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató

ÍRÁSKÉSZSÉG Általános útmutató A hibákat jelölni kell a feladatlapon. A dolgozatok javításakor használható jelölések: A feladatlapon a szürke táblázatokban két külön oszlop található:  az elsőbe előre beírtuk az egyes értékelési szempontok alapján elérhető maximális pontszámot,  a másikba kérjük, írja be a feladatban a vizsgázó által elért pontszámot, illetve az utolsó sorba a feladatra adott összpontszámot. Például: 15 pont 12 Kérjük, a feladatlap végén található összesítő táblázatba írja be:    a részeredményeket (az egyes feladatok eredményeit); az elért összpontszámot, amely egyben a vizsgapontszám; végül aláírásával hitelesítse értékelését. 1712 írásbeli vizsga 9 / 14 2017. május 11 Angol nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató Az íráskészség feladatok értékelési útmutatója (30 pont) 1. feladat I. Összefoglaló táblázat az értékelési

szempontokról Értékelési szempontok A feladat teljesítése, a megadott szempontok követése Hangnem, az olvasóban keltett benyomás Szövegalkotás Szókincs, kifejezésmód Nyelvhelyesség, helyesírás Összesen Maximális pontszám 4 2 3 3 3 15 Amennyiben a dolgozat „A feladat teljesítése, a megadott szempontok követése” értékelési kategória alapján 0 pont, akkor a többi szempont alapján nem értékelhető, az összpontszám 0 pont. II. Az értékelési szempontok kifejtése  A feladat teljesítése, a megadott szempontok követése Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó hogyan valósította meg a kommunikációs célt; hány irányító szempontra tért ki, és megfelelő részletességgel tárgyalta-e őket; a szöveg a megadott hosszúságú-e.  Hangnem, az olvasóban keltett benyomás Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó által létrehozott szöveg hangneme és stílusa megfelel-e a közlési

szándéknak valamint az írásmű szerzője és olvasója közötti viszonynak; hogy az olvasóban a szerző szándékának megfelelő benyomást kelti-e.  Szövegalkotás Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy logikus-e az irányító szempontok, valamint az ezekhez kapcsolódó gondolatok és a vizsgázó véleményét alátámasztó érvek elrendezése; megfelelő-e a gondolati tagolás, azaz van-e bevezetés és befejezés, használ-e bekezdéseket; hogyan alkalmazza a szövegösszefüggés tartalmi és nyelvi elemeit.  Szókincs, kifejezésmód Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó által használt szókincs megfelel-e a témának, a szituációnak és a közlési szándéknak; hogy a szóhasználat az emelt szintnek megfelelő igényességet és változatosságot mutat-e.  Nyelvhelyesség, helyesírás Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó által létrehozott szöveg megfelel-e a mondattan, az alaktan és a

helyesírás normáinak; hogy mondatszerkezetek és nyelvtani struktúrák tekintetében mennyire igényes. 1712 írásbeli vizsga 10 / 14 2017. május 11 Angol nyelv emelt szint III. Javítási-értékelési útmutató Értékelési skála 1. A feladat teljesítése, a megadott szempontok követése 4-3 pont A vizsgázó megvalósította a kommunikációs célokat. Valamennyi irányító szempontot megfelelően dolgozta ki. 2 pont A vizsgázó többnyire megvalósította a kommunikációs célokat. 1 pont A vizsgázó részben valósította meg a kommunikációs célokat. Az irányító szempontok közül egyet vagy kettőt megfelelően dolgozott ki, a többit csak részben. 0 pont A vizsgázó nem valósította meg a kommunikációs célokat, mert: - félreértette a feladatot, - az irányító szempontok közül egyet sem dolgozott ki megfelelően, illetve csak egyet vagy kettőt részben, Az irányító szempontok közül egyet megfelelően dolgozott ki, ezen

kívül még egyet részben, a többit egyáltalán nem; illetve minden irányító szempontot csak részben. Amennyiben a létrehozott szöveg terjedelme meghaladja a 225 szót, A feladat teljesítése, a megadott szempontok követése pontszámából 1 pontot le kell vonni. A feladat teljesítése, a megadott szempontok követése szempont alapján adott pontszám 0 pont, ha a szöveg 60 szónál rövidebb. 2. Hangnem, az olvasóban keltett benyomás 2 pont A szöveg a szövegfajtának és a szerző és az olvasó közötti kapcsolatnak megfelelő hangnemben íródott, az olvasóban a szerző szándékának megfelelő benyomást kelt. 3. 1 pont A szöveg hangneme következetlenséget mutat, az olvasóban nem mindig a szerző szándékának megfelelő benyomást kelt. 0 pont A szöveg hangneme nem megfelelő, az olvasóban nem a szerző szándékának megfelelő benyomást kelt. Szövegalkotás 3 pont A szöveg felépítése, az irányító szempontok elrendezése logikus. A

gondolati tagolás megfelelő: van bevezetés és befejezés, bekezdéseket alkalmaz. A vizsgázó megfelelően használja a szövegösszefüggés tartalmi és nyelvi elemeit, koherens szöveget hoz létre. 1712 írásbeli vizsga 2 pont A szöveg felépítése, az irányító szempontok elrendezése a kisebb aránytalanságok ellenére logikus. A vizsgázó törekszik a gondolati tagolásra: van bevezetés vagy befejezés. A vizsgázó többnyire megfelelően használja a szövegösszefüggés tartalmi és nyelvi elemeit. A mondatok többnyire szervesen kapcsolódnak egymáshoz. 1 pont A mondanivaló nem mindenütt logikus elrendezésű. A vizsgázó nem törekszik a gondolati tagolásra: hiányzik a bevezetés és a befejezés. 0 pont A mondanivaló nem logikus elrendezésű, a gondolatok esetlegesen követik egymást. A szöveg tagolatlan és áttekinthetetlen, túlnyomórészt összefüggéstelen mondatokból áll. A mondatok több helyen nem kapcsolódnak egymáshoz. 11 / 14

2017. május 11 Angol nyelv emelt szint 4. Javítási-értékelési útmutató Szókincs, kifejezésmód 3 pont A szöveget a témának és a közlési szándéknak megfelelő, az emelt szinten elvárható szókincs, igényes nyelvhasználat jellemzi. 2 pont A szöveget a témának és a közlési szándéknak megfelelő, viszonylag bő szókincs jellemzi. A vizsgázó törekszik az igényes nyelvhasználatra. A szöveges segéd-anyagból aránytalanul sok szót vesz át változtatás nélkül; saját szókincse többnyire a szint alatt marad. 1 pont A szöveget kevésbé változatos szókincs és az emelt szinthez képest leegyszerűsített nyelvhasználat jellemzi. A vizsgázó nem törekszik igényes fordulatok alkalmazására. Sok a szóismétlés, több helyen nem megfelelő a szóhasználat, ami esetenként nehezíti a szöveg megértését is. 0 pont A szövegben felhasznált szókincs szegényes, a nyelvhasználat igénytelen. A nem megfelelő szóhasználat több

helyen nehezíti a szöveg megértését. A szóhasználat csak néhány helyen nem megfelelő, ez azonban nem nehezíti a szöveg megértését. 5. Nyelvhelyesség, helyesírás 3 pont A vizsgázó változatos és az emelt szintnek megfelelő nyelvtani szerkezeteket használ, mondatszerkesztése igényes. A szöveg igényes, esetleg néhány kisebb, a szöveg megértését nem nehezítő nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) hiba található benne. 2 pont A vizsgázó törekszik az emelt szintnek megfelelő nyelvtani szerkezetek használatára és az igényes mondatszerkesztésre. A szövegben több, a szöveg megértését nem nehezítő nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) hiba vagy egy-két, a szöveg megértését nehezítő hiba található. 1 pont A vizsgázó egyszerű nyelvtani szerkezeteket használ, és nem törekszik igényes mondatszerkesztésre. A szövegben több, a szöveg megértését nem befolyásoló, vagy néhány, a szöveg megértését

nehezítő hiba található. 0 pont A szöveget nem a szintnek megfelelő, túlságosan egyszerű nyelvtani szerkezetek és igénytelen mondatszerkesztés jellemzi. A szövegben sok, a szöveg megértését nem befolyásoló és/vagy több, a szöveg megértését nehezítő hiba található. 2. feladat I. Összefoglaló táblázat az értékelési szempontokról Értékelési szempontok A feladat teljesítése, a megadott szempontok követése Szövegalkotás Szókincs, kifejezésmód Nyelvhelyesség, helyesírás Összesen Maximális pontszám 4 5 3 3 15 Amennyiben a dolgozat ”A feladat teljesítése, a megadott szempontok követése” értékelési kategória alapján 0 pont, akkor a többi szempont alapján nem értékelhető, az összpontszám 0 pont. 1712 írásbeli vizsga 12 / 14 2017. május 11 Angol nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató II. Az értékelési szempontok kifejtése  A feladat teljesítése, a megadott szempontok követése

Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó hogyan valósította meg a kommunikációs célt; hány irányító szempontra tért ki és milyen mélységben tárgyalta őket, mennyire sikerült a témát tágabb kontextusba helyeznie, és érvekkel alátámasztania véleményét; a szöveg a megadott hosszúságú-e.  Szövegalkotás Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy logikus-e az irányító szempontok, valamint az ezekhez kapcsolódó gondolatok és a vizsgázó véleményét alátámasztó érvek elrendezése; megfelelő-e a gondolati tagolás, azaz van-e bevezetés és befejezés, a vizsgázó használ-e bekezdéseket; hogyan alkalmazza a szövegösszefüggés tartalmi és nyelvi elemeit.  Szókincs, kifejezésmód Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó által használt szókincs megfelel-e a témának, a szituációnak és a közlési szándéknak; hogy a szóhasználat az emelt szintnek megfelelő igényességet és

változatosságot mutat-e.  Nyelvhelyesség, helyesírás Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó által létrehozott szöveg megfelel-e a mondattan, az alaktan és a helyesírás normáinak; hogy mondatszerkezetek és nyelvtani struktúrák tekintetében mennyire igényes a szöveg nyelvhasználata. III. 1. Értékelési skála A feladat teljesítése, a megadott szempontok követése 4-3 pont A vizsgázó megvalósította a kommunikációs célokat. Valamennyi irányító szempontot megfelelően dolgozta ki. 2 pont A vizsgázó többnyire megvalósította a kommunikációs célokat. Az irányító szempontok közül kettőt megfelelően dolgozott ki, a harmadikat csak részben vagy egyáltalán nem, illetve egy irányító szempontot megfelelően, az összes többit csak részben. 1 pont A vizsgázó részben valósította meg a kommunikációs célokat. Az irányító szempontok közül egyet megfelelően dolgozott ki, ezen kívül még egyet

részben, a harmadikat egyáltalán nem, illetve az összes irányító szempontot csak részben. 0 pont A vizsgázó nem valósította meg a kommunikációs célokat, mert: – félreértette a feladatot, – az irányító szempontok közül egyet sem dolgozott ki megfelelően, illetve csak néhányat részben, Amennyiben a létrehozott szöveg terjedelme meghaladja a 375 szót, A feladat teljesítése, a megadott szempontok követése pontszámából 1 pontot le kell vonni. A feladat teljesítése, a megadott szempontok követése szempont alapján adott pontszám 0 pont, ha a szöveg 100 szónál rövidebb. 1712 írásbeli vizsga 13 / 14 2017. május 11 Angol nyelv emelt szint 2. Javítási-értékelési útmutató Szövegalkotás 5 pont A szöveg felépítése, az irányító szempontok, és az ezekhez kapcsolódó gondolatok és érvek elrendezése logikus. A vizsgázó megfelelően használja a szövegösszefüggés tartalmi és nyelvi elemeit, koherens szöveget

hoz létre. A szöveg formai tagolása megfelelő, bekezdéseket használ. 4–3 pont A szöveg felépítése az irányító szempontok és az ezekhez kapcsolódó gondolatok, érvek elrendezése többnyire logikus. 2–1 pont A mondanivaló nem mindenütt logikus elrendezésű, sok a gondolati ismétlés. 0 pont A mondanivaló nem logikus elrendezésű, a gondolatok esetlegesen követik egymást. Elkülönül a bevezetés és a befejezés. A mondatok több helyen nem kapcsolódnak egymáshoz. A vizsgázó többnyire megfelelően használja a szövegösszefüggés tartalmi és nyelvi elemeit. A mondatok többnyire szervesen kapcsolódnak egymáshoz. A szöveg tagolatlan és áttekinthetetlen, túlnyomórészt összefüggéstelen mondatokból áll. Amennyiben a szövegben a bevezetés és a befejezés sem (vagy alig) különül el, az alacsonyabb pontszámot kell adni. Amennyiben a szöveg nem megfelelően tagolt, azaz nincsenek bekezdések, az alacsonyabb pontszámot kell

adni. 3. Szókincs, kifejezésmód 3 pont A szöveget a témának és a közlési szándéknak megfelelő gazdag és változatos szókincs, valamint a közlési szándéknak megfelelő nyelvhasználat jellemzi. 2 pont A szöveget a témának és a közlési szándéknak megfelelő, viszonylag bő szókincs jellemzi. A vizsgázó törekszik a közlési szándéknak megfelelő nyelvhasználatra. A szóhasználat csak néhány helyen nem megfelelő, ez azonban nem nehezíti jelentősen a szöveg megértését. 4. 1 pont A szöveget kevésbé változatos szókincs és a szinthez képest egyszerűbb nyelvhasználat jellemzi. A vizsgázó nem törekszik a közlési szándéknak megfelelő nyelvhasználatra. Sok a szóismétlés, több helyen nem megfelelő a szóhasználat, ami esetenként nehezíti a szöveg megértését is. 0 pont A szövegben felhasznált szókincs szegényes, a nyelvhasználat nem felel meg a közlési szándéknak, és ez több helyen nehezíti a mondanivaló

megértését. Nyelvhelyesség, helyesírás 3 pont A szöveget igényes nyelvhasználat jellemzi, a vizsgázó változatos és igényes nyelvtani szerkezeteket használ, mondatszerkesztése is igényes. A szöveg igényes, esetleg néhány kisebb, a szöveg megértését nem nehezítő nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) hiba található benne. 1712 írásbeli vizsga 2 pont A vizsgázó törekszik az igényes nyelvtani szerkezetek használatára és az igényes mondatszerkesztésre. 1 pont A vizsgázó egyszerű nyelvtani szerkezeteket használ, és nem törekszik igényes mondatszerkesztésre. A szövegben több, a szöveg megértését nem nehezítő nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) hiba vagy egy-két, a szöveg megértését nehezítő hiba található. A szövegben sok, a szöveg megértését nem befolyásoló, vagy néhány, a szöveg megértését nehezítő hiba található. 14 / 14 0 pont A szöveget nem a szintnek megfelelő, túlságosan

egyszerű nyelvtani szerkezetek és igénytelen mondatszerkesztés jellemzi. A szövegben sok, a szöveg megértését nem befolyásoló és több, a szöveg megértését nehezítő hiba található. 2017. május 11