Gazdasági Ismeretek | Vezetés-szervezés » Szauter Miklós - A vezetés alapjai

Alapadatok

Év, oldalszám:2014, 54 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:84

Feltöltve:2017. január 14.

Méret:1 MB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

1. A vezetés alapjai - A vezető helye, szerepe a szervezetben Vezető-menedzser-vállalkozó Vezetési szintek és vezetőtípusok Vezetői képességek és szerepek Közvetlen munkahelyi vezetés Tételsorok http://p70merlegkepes.freewebhu/vallgazdhtm • Gazdasági és vezetési ismeretek tételek, kidolgozva Vezetés • A vezetés olyan tevékenység, amely az erőforrások hatékony és eredményes felhasználására irányul – bizonyos cél(ok) elérése érdekében. A vezető helye, szerepe a szervezetben • „A vezető az, aki a szervezet tagjaival együttműködik a szervezet és az egyének céljainak szervezett módon történő megvalósítása érdekében.” • Milyen feladatai vannak egy vezetőnek? ▫ Feladat és szervezet vezetése (szervezés, ellenőrzés) ▫ Emberek vezetése (koordinálás, kommunikáció) ▫ Munkafolyamat vezetése (folyamatirányítás, erőforrással való gazdálkodás) A vezetői munka összetevői Feladat és

szervezet Vezetői munka Emberek Munkafolyamat Csoportosítsa lenti feladatokat szervezeti, emberi erőforrás és folyamatmenedzsment feldatok szerint! 1. Konfliktusmenedzsment 2. Tervezés 3. Döntés 4. Karriermenedzsment 5. Információmenedzsment 6. Változásmenedzsment 7. Ellenőrzés 8. Minőségmenedzsment 9. Munkakör kilalakítás 10. Szervezeti kommunikáció kilalakítása Vezetők elképzelései és megvalósítása Igen jó elképzelő, de gyenge megvalósító Álmodozó Megvalósítás Áldozat Egyaránt gyenge az elképzelésekben és a megvalósításokban E l k é p z e l é s Egyaránt jó elképzelő és megvalósító Menedzser vezető Végrehajtó Jó megvalósító, de gyenge elképzelő A vezetői munka hat jellemzője A menedzserek sokat dolgoznak, feszített tempóban Tevékenységüket a sokféleség, szétszabdaltság és a rövidség jellemzi Előnyben részesítik az aktuális, speciális, ad hoc témákat A menedzserek a

szervezetük és az informális kapcsolatrendszerük között helyezkednek el Erősségük a szóbeli kommunikáció Az erős kötelezettségek ellenére a menedzserek képesek ügyeik kézbentartására Mit gondol.? • Milyen erőforrásokkal kell egy vezetőnek hatékonyan gazdálkodnia? Próbálja meg összegyűjteni ezeket a forrásokat! A vezetés forrásai • A vezetés négy erőforrás kombinálását végzi a szervezet céljainak elérése érdekében: ▫ Anyagi erőforrások: gépek, anyagok, készletek ▫ Emberi erőforrások: speciális erőforrás – saját szükségleteit akarja kielégíteni. Vezetésnek kell megteremtenie a működési feltételeket. ▫ Pénzügyi erőforrások:  Gondoskodni kell a pénzügyi források rendelkezésre állásáról  Hatékonyan el kell osztani a felhasználási célok között ▫ Információs erőforrások: nélkülözhetetlen az információk tárolása, feldolgozása, továbbítása A szervezet erőforrásai

Anyag- energia Munka Pénz Információ Menedzsment Szervezet céljai Vezetési szintek Környezet (külsőbelső) Stratégiai szint Vezetői szint Operatív (munkahelyi) szint Vezetési szintek tagozódása Az egyes szinteken más-más vezetői típusok együttműködő részvételére van szükség. • Operatív szint: munkahelyi vezetők (beosztottak irányítása) • Vezetői szint: célkitűzésben megfogalmazott outputok előállításához készítik a terveket, programokat • Stratégiai szint: a szervezet hosszú-és középtávú céljait határozza meg Felső vezetés (Stratégiai szint) Középvezetés (Vezetői szint) Alsó szintű vezetés (Operatív szint) Jellegzetes vezetők a különböző vezetési szinteken Vezetői szintek/ Szervezetek Vállalat Főiskola Minisztérium Felső vezető Vezérigazgató Főigazgató, Főigazgató-helyettesek Miniszter, Államtitkárok Középvezető Főosztályvezető, Osztályvezető Tanszékvezető

Főosztályvezető, Osztályvezető Alsó szintű vezető Művezetők, Osztályvezető, Csoportvezető Osztályvezető, Csoportvezető Osztályvezető, Csoportvezető Vezetési specializációk • A vezetőket aszerint kategorizálja, hogy mire terjed ki a felelőssége. ▫ Általános vezető (general manager): a teljes egység az irányítása alá tartozik (ügyvezető) ▫ Funkcionális vezetők: egy tevékenységcsoport irányításáért felelnek. Vezetési specializációk Pénzügyi menedzser Termelési (operatív) menedzser Marketingmenedzser Személyzeti menedzser Ügyvezető (általános menedzser) Mit gondol.? • Milyen képességekkel kell rendelkeznie egy vezetőnek? Vezetői képességek • Az egyes vezetői szinteken gyakorolt alapvető vezetői képességek alábbi készségekből állnak: ▫ Technikai: szakmai jártasság ▫ Humán: emberi viszonyokban való jártasság, munkavégzés irányításában szerzett tapasztalat, motiválás,

kommunikáció, mások befolyásolása ▫ Koncepcionális: a szervezet, mint egész működésének megértése Mit gondol.? • Melyik vezetői szinten melyik típusú képességből kell több/kevesebb? koncepcionális technikai humán képességek A szükséges képességek aránya az egyes szinteken 100% 90% 80% 70% 60% Technikai 50% Humán 40% Koncepcionális 30% 20% 10% 0% Felső vezetés Középvezetés Alsó vezetés Vezetői feladatok és tevékenységek 1-9. Cél kitűzése Vezetői irányítás Problémamegoldás és döntéshozatal Kommunikáció Oktatás, tanácsadás Változások és konfliktusok kezelése Diplomáciai készség Gazdálkodás az idővel Értékelés és jutalmazás A vezetési feladatok minősítése megkérdezett vezetők körében 1. Szakadék áthidalása célokkal • A vállalat által elérendő célok • Napi feladat elvégzéséhez kijelölt célok • Úgy kell őket kidolgozni, hogy azok iránymutatásul

szolgáljanak • Ismertetni kell őket mindenkivel A kívánt • Érdekeltté tenni a dolgozókat szervezeti a célok elérésében Célok Egyéni törekvések teljesítmény „A célok jelentik a hidat az egyéni törekvések és a kívánt szervezeti teljesítmény között.” 2. Vezetői irányítás • Az előírt feladatok elvégeztetése a beosztott vezetőkkel a kívánt szervezeti célok elérése érdekében. ▫ ▫ ▫ ▫ ▫ Motiváció Kommunikáció Munkacsoportok vezetése Humánerőforrás menedzsment Szervezetfejlesztés és változásmenedzsment 3. Problémamegoldás és döntéshozatal • Problémákat gyorsan kell megoldani – ehhez szükséges képesség: • Analitikus képesség: „Miért?” kérdésekre a válaszokat meg kell ismerni. A vezető információt gyűjt, meghatározza a problémát és megfelelő időben meghozza döntését. Probléma felismerése Okok keresése – Miért? Információgyűjtés Probléma feltárása „A

hatékony vezető maga hoz döntéseket.” Döntéshozatal 4. A jó kommunikáció ismérvei Megfelelő közeg alkalmazása: Személyes vagy írásbeli kommunikáció, megfelelő fórumokon való kommunikáció Megfelelő közeg Ráérzés: képesség egy másik ember szemszögéből látni a dolgokat. Ráérzés Megfigyelőké pesség Jó megfigyelőképesség: más személyek meghallgatása, visszajelzések (aktív figyelem) Jó kommunikáció „ A kommunikáció lényege az információ egyik személytől a másikig történő átadása és megértése.” 5. Képzés és tanácsadás • Tanácsadási képesség munkaorientált problémákban • Beosztottak képzése, útmutatás és támogatás nyújtása • Dicséret és ösztönzés „A jó vezető olyan, mint egy edző, mint egy szikra vagy egy katalizátor, mely a legjobb teljesítményt tudja kihozni beosztottaiból.” 6. Változások és konfliktusok kezelése • A jó vezető tudatosan

tevékenykedik azon, hogy megbirkózzon a változással, ne engedje, hogy a változás győzze le őt. • Megfelelő időzítés fontos a változásnál, illetve annak irányításánál. • Változások konfliktusokat is vonnak maguk után. Bizonyos számú konfliktus szükséges és jót tesz a szervezetnek. 7. Diplomáciai készség • A manőverezéshez teret biztosít. • Bürokrácia csökkenthető ennek segítségével • Nemcsak politikai szervezetekben van szükség diplomáciára, hanem mindenütt ▫ ▫ ▫ ▫ Koalíciók kialakítása Alkudozás Kompromisszum Direkt indirekt befolyásolás (lobby) 8. Gazdálkodás az idővel • Az idő lényeges eszköz, mely nagyon értékes • Vezetők a végrehajtás érdekében komolyan foglalkoznak az idő tényezővel a kötelességek és célok végrehajtása érdekében. ▫ Idő tervezés (beütemezések) ▫ Szervezés ▫ Ellenőrzés • Fontos tényezők:  Delegálás  „Nemet” mondás művészete

9. Értékelés és jutalmazás • Beosztottak teljesítményének értékelése ▫ ▫ ▫ ▫ Előléptetés Fizetésemelés Új munkaelosztás Dicséretek • Általában meghatározott ciklusokban történik • Nagyon fontos a visszajelzés romló, vagy rossz teljesítmény esetén is. • Részletesebb betekintés a témába később Hány szerepet kell betöltenünk mindennapjaink során? • • • • • • • • Munkatárs Apa Gyermek Testvér Jóbarát Csoporttag Vendég Ügyfél Vezetői szerepek Henry Minzberg nyomán alábbi vezetői szerepek léteznek: • Nyilvános megjelenés Emberek • Főnöki közötti szerep szerepek • Kapcsolatteremtő ésápoló szerep Emberek közötti szerep: • Ceremoniális kötelezettségek • Látogatók fogadása • Elnökölés • Politikusszerep • Lobbyzás Információs szerepek • Információgyűjtő szerep • Információosztó szerep • Szóvivő szerep Információs szerep: • Friss, aktulális

infok gyűjtése • Információk utáni kutatás • Szervezet dolgozóinak informálása Döntési szerepek • Vállalkozói szerep • Zavar-elhárító szerep • Erőforrásszétosztó szerep • Tárgyalómegegyező szerep Döntési szerepek: • Vállalkozóként szervezetfejlesztési feladatok • Zavarelhárítás: napi problémák megoldása • Erőforrások hatékony felhasználása • Kompromisszumkeresés A közvetlen munkahelyi vezetés A munkahelyi vezető • Fontos része a a vezető menedzsmentnek • Közvetlen kapcsolatban áll a végrehajtókkal • Sajátos helye van a szervezetben: végrehajtás irányítása és a szervezet céljainak megvalósítása Felső vezető Középvezető Munkahelyi vezető (első vonalbeli vezető) Beosztottak Munkahelyi vezetők elnevezései • • • • • • • • • • Főnővér Csoportvezető Raktárvezető Művezető Fedélzetmenedzser Számviteli osztály/csoportvezető Tanszéki osztályvezető

Anyaggazdálkodási csoportvezető Irodavezető Képviseletvezető Szervezeti láncok elnevezései • Termelés-területi vonal: A termelés-szolgáltatást közvetlenül irányító szervezeti lánc • Törzskari funkcionális vonal: Egyéb, nem közvetlenül a termelést-szolgáltatást irányító szervezeti lánc Mindkét vonalon megtalálhatók vezetők(osztály-, részleg-, üzemvezetők) A munkahelyi vezető kapcsolatai Egyéb környezet Beosztottak (dolgozók) Munkahelyi vezetők Szakszervezet MUNKAHELYI VEZETŐK (SUPERVISORS) Felső vezetés Termelés területi szervek Funkcionális szervek A munkahelyi vezető kapcsolatai • A komplex kapcsolatrendszerből adódóan alábbi következtetések vonhatók le: ▫ Eltérő vezetési módszereket kell alkalmaznia ▫ Számos konfliktushelyzettel találkozik ▫ Többirányú követelményeknek kell megfelelnie A munkahelyi vezető készségei • A korábban taglalt képességeknek birtokában kell lennie.

▫ Szakmai jártasság:  Elengedhetetlen. Ismernie kell a munkafolyamatokat, megérteni a feladatok elvégzési módját. ▫ Emberekkel való bánásmód:      Empátia Kommunikációs készség Motivációs készség Tolerancia és megértés Oktatás-nevelés fejlesztési készség ▫ Koncepcionális vezetési készség:     Célmeghatározó készség Koordinációs, ütemezési, ellenőrzési készség Időgazdálkodási készség Felfogókészség A munkahelyi vezető szükséges készségei Munkakövetelmények Tervezés Szervezés Személyes vezetés Koordináció Ellenőrzés Készségek a sikeres vezetéshez Szakmai (technikai) készség Humán készség Koncepcionális készség A vezetővé válás folyamata Munkahelyi vezetés Új alkalmazottak Gyakorlott alkalmazottak Középvezető Felső vezető A sikeres munkahelyi vezető jellemzői • A vezetővé válás folyamatában sokféle feladatot kell tudni

megoldani: ▫ Képesség és hajlandóság a delegálásra (hatáskör átruházása) ▫ Hatalomgyakorlás megfelelősége ▫ Személyes példamutatás fontossága ▫ Vezetői szerepvállalás megítélése ▫ Tudatos felkészülés a vezetői munkára Mit gondol.? • Mi a különbség menedzser és leader között? Személyes vezetés (leadership) • A szervezeti erőforrások közül kitüntetetten az emberi erőforrásokkal foglalkozik (vezető és beosztott kapcsolata) • Annak a képességét jelenti, hogy hogyan tudja a vezető a szervezet tagjait a szervezeti célok megvalósítására befolyásolni, mozgósítani Leadership nincs követés (followership) nélkül. A vezető aktív szerepet vállal beosztottjai motivációs szerkezetének fejlesztésében. A leadership abban különbözik a puszta hatalomgyakorlástól, hogy elválaszthatatlan a követők céljaitól, szükségleteitől. Vezetői stílusok • http://www.youtubecom/watch?v=cYA7eMoxU BA •

Hanglejtés • Testbeszéd • Mimika Vezetési stílusok az alkalmazottak vezetésében • A vezetési stílus a vezető személyiségének megnyilvánulása a beosztottak irányításában. Kurt Lewin három alapvető vezetői stílusmodellt különböztetett meg: ▫ Autokratikus ▫ Demokratikust ▫ „hadd menjen” (laissez faire) • Tiszta típusok általában nem léteznek - legjobb vezetési stílus nem határozható meg. Autokratikus vezetői stílus jellemzői • • • • Kézbentartja a döntéseket Konzultáció nélkül hoz döntéseket Megköveteli a fegyelmet Attól tart, hogy elveszti a dolgok feletti ellenőrzését Demokratikus vezetői stílus jellemzői • Hatalmát és felelősségét megosztja a munkatársakkal • Erősen bízik a többiekben • Vitában több álláspontot is el tud fogadni • Javasol és elfogad ötleteket • Objektív marad mind a dicséretben, mind a kritikában A „laissez faire” stílus jellemzői • •

• • • Lassan és vonakodva hozza meg döntéseit A felelősséget szereti áthárítani Ritkán és rosszul végez teljesítményértékelést A munkát ráhagyja a munkatársaira Kerüli a beavatkozást Mit gondol.? • Hogyan viselkedne a három vezetői stílus képviselője alábbi helyzetben: • Az irodában hárman ülnek, mindenki éppen valamin dolgozik. Az ajtó és az ablak is nyitva van, így huzat lesz az irodában. • Autokrata vezető reakciója • Demokratikus vezető reakciója • Lassez faire vezető reakciója A vezetési stílust befolyásoló tényezők • • • • • • vezető személyisége csoporttagok személyisége csoportszituáció szervezeti (és részleg) célok csoporttagok céljai, szükségletei széles értelemben vett kulturális környezet A történelem és az elmélet szerepe a vezetésben • A történelem segíti a vezetőket a jelenlegi helyzet megértésében és a múlt hibáinak elkerülésében • Az elmélet

segíti a vezetőket az információ megszervezésében és a problémák módszeres megközelítésében Vezetéselméletek • Mechanisztikus szakasz: (I. világháború végéig tartott) ▫ Bonyolult munka lépésekre bontása ▫ Embereket gépezetnek tekinti ▫ Ha bizonyos feltételeket biztosít, hogy a termelékenység nőjön ▫ Feladatorientált vezetés (Task management) • Human Relations mozgalom (pszichológiai motiváció) ▫ Igyekszik a „jó vezető” személyes jellemzőit megkeresni ▫ „nincsenek rossz munkacsoportok, csak rossz vezetők” ▫ Dolgozóközpontú vezetés Akcióközpontú elmélet • John Adair integrációs elmélete • Alábbi igények kielégítésére kell irányulnia a vezető tevékenységének: A feladat igényei A vezetőnek gondoskodnia kell az elkötelezettség és az együttműködés légkörének biztosításáról Csoport igényei Meghatározott teljesítményt kell elérni Egyén igényei Törődni kell az

egyes beosztottakkal, hogy elégedetten végezzék munkájukat