Gépészet | Tanulmányok, esszék » Az egyedi profilok növelik a siker esélyeit

Alapadatok

Év, oldalszám:2016, 24 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:32

Feltöltve:2016. április 03.

Méret:1 MB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

Az egyedi profilok növelik a siker esélyeit Sapa Profiles: egyesített erőforrásaink rendelkezésre állnak 1 Az ötletek megvalósítása – az emberek és a vállalatok gyarapodásáért. Tartalom: Egyszerű és összetett 4-5 Kicsi és nagy 6-7 Alumíniumprofilok 2 8-9 Mindennapi használat – példák 10 - 15 Hozzáadott értékek a Sapa ügyfeleinek 16 - 19 Környezetvédelem 20 - 21 Az alumínium tulajdonságai 22 A sajtolás technológiája 23 Az alumíniumprofilok nem ismernek határokat, így a Sapa sem Mi a különbség egy német és egy francia alumíniumprofil között, az alumíniumprofilokat használó lengyel és svéd tervező között, illetve a például Olaszországban, Hollandiában, Dániában vagy Angliában gyártott profil alapú termékek között? Az alumíniumprofilok nem ismernek határokat, így a Sapa sem. Ez azt jelenti, hogy egyesített gyártási erőforrásaink és szakértelmünk bármely ország bármely megrendelője

számára rendelkezésre áll. Európai, észak- és közép-amerikai és ázsiai jelenlétünknek köszönhetően a világ vezető gyártója vagyunk az alumíniumprofilok területén, és az egész világon ki tudjuk szolgálni ügyfeleinket. Gyártással és kereskedelmi árukészlettel rendelkezünk Belgiumban, Kínában, Dániában, Franciaországban, Németországban, Magyarországon, Olaszországban, Litvániában, Mexikóban, Hollandiában, Lengyelországban, Portugáliában, Romániában, Szlovákiában, Spanyolországban, Svédországban, Nagy-Britanniában és az Egyesült Államokban, valamint számos más országban működik értékesítési képviseletünk. A Sapa Profiles részét képezi a három kulcsfontosságú üzleti szegmenshez tartozó külön szervezet: a Sapa Automotive, a Sapa Mass Transportation és a Sapa TeleCom. Ezek a szegmensek úgy koordinálják a vállalatcsoport erőforrásait, hogy optimálisan megfeleljenek a gépjárműipar, a vasút- és

hajógyártás, valamint a távközlési ipar igényeinek. Feladatunknak érezzük, hogy új alkalmazási területeket keressünk a sajtolt alumínium számára, valamint fejlesszük és finomítsuk napjaink tervezési módszereit. Ez mindig szoros együttműködést jelent a megrendelőkkel, akik ötleteik megvalósulását és piaci részesedésük növekedését szeretnék látni. Az általunk használt módszerek és eszközök alapját a felkészültség és a felhalmozott tapasztalat, a műszaki erőforrások és a motivált szakembergárda jelenti. Hosszú távú üzleti kapcsolatok kiépítésére törekszünk, amelyekben általános cél a kölcsönös jövedelmezőség. Ez az a nyelv, amelyet mindenhol értenek.  Ha kell, egyszerűt készítünk Szinte az összes tervezési problémára van egyszerű megoldás: az alumíniumprofil. Időnként a hagyományos profilok is megfelelnek az igényeknek. De mindig joggal feltehetők a következő kérdések: Mire fogják

használni a profilt? Egyszerűsíthető a gyártás? Versenyképesebbé tehető a végtermék? Csökkenthetők a termelési költségek? Ilyen típusú kérdéseket teszünk fel a Sapa vállalatnál. A válaszok egyedülálló tapasztalatunkra épülnek. Nálunk az első profil sajtolása még valamikor 1963-ban történt. 4 Vagy összetettet A fenti alumíniumprofil a dániai Guldmann A/S által gyártott, mennyezetre szerelt GH típusú felvonó része. Az emelőszerkezet a betegek biztonságos kezelését könnyíti meg. A profil 284 mm széles, és három rekesze a felvonómotor és az akkumulátorok befogadására szolgál. A profil sajtolása után mindössze két megmunkálási műveletre van szükség: megfelelő hosszra vágás és a furatok elkészítése. 5 A tervek közelebbi vizsgálata gyakran felfedi, hogy milyen létfontosságú lehet egy apró alumíniumprofil. Egyre több konstruktőr és tervező fedezi fel a sajtolás előnyeit – azt a szabadságot,

amelyet pontosan a problémát megoldó alakzat létrehozásában nyújt, az alacsony szerszámozási költségeket, az egyszerű megmunkálást stb. Mindezt kézben tarthatja Ha kell, kicsire készítjük 6 Vagy nagyra Méret: 480 x 245 mm. Tömeg: 38 kg/m Ezt a hatalmas méretű profilt használja a Holland Vasúttársaság (NS) az összes négy- és hatkocsis könnyített szerkezetű vonatában. Ebben a projektben a Siemens és a Bombardier közös vállalkozásának a keretében a Sapa szállítja majdnem az összes sajtolt elemet a kocsiszekrények szerkezetéhez, az oldalfalakhoz, a tetőkhöz, a merevítésekhez, az ütközési dobozokhoz stb. Ez a különleges profil a vonat leginkább terhelt profiljainak egyike, mivel ez viszi át az összes terhelést a kocsiszekrényről a kerékfelfüggesztésekhez. 7 Vagy akár még nagyobbra A Sapa a felhasználók igényeinek megfelelően a sajtolt elemeket akár 3000 mm hosszúságú panellé tudja egyesíteni. 8

Előre gyártott panelek: széles profilokból indulunk ki. Összeillesztésükhöz a hagyományos ömlesztőhegesztés helyett az FSW-eljárást használjuk, amely számos előnnyel jár: ilyen a nagyobb egyenletesség és egyenesség. Emellett a szilárdság is növekszik Az FSW-varrat homogén, hézagmentes, és nem tartalmaz oxidzárványokat. A Sapa által szállított megmunkált FSW-panelek a költségek csökkenését eredményezik. Ez annak köszönhető, hogy a megrendelőnél kevesebb hegesztési műveletre lesz szükség, csökken az anyagszállítási igény, rövidebb lesz az átfutási idő, és optimális mérettűrés érhető el. (Az FSW további ismertetését lásd a 17. oldalon) Az alumíniumnál a kis tömeg nagy szakítószilárdsággal párosul. Ezen a tengerjáró hajón, amelyet a Fincantieri-Cantieri Navali Italiani épített, a paneleket a felső fedélzeteken használják, hogy így lejjebb kerüljön a hajó súlypontja. 9 Alumínium acél, réz,

műanyag, fa stb. helyett Sajtolás öntés, fröccsöntés stb. helyett Nyílásfedelek a legmostohább körülményekhez és a legigényesebb felhasználóknak. A Lewmar az alumíniumprofilok szilárdságát, alakíthatóságát és korrózióállóságát használja ki. A Banco Comercial Português Lisszabon vonzáskörzetében, a Targus Park nevű tudományos és műszaki parkban található intelligens épületben székel. A naptörő rácsok az intelligens építkezés tipikus példái. A Sapa által kifejlesztett alumínium profilok energiát takarítanak meg a beltéri klíma szabályozásával. A motorral vezérelt alumínium lapok emellett a korródáló esőtől, naptól és széltől is védik a homlokzatot. A Tally Key oszlopaival kempingekben és hajókikötőkben találkozhat. Ezek vizet és elektromos áramot szolgáltatnak, felül pedig világítótestet tartalmaznak. A profilok ötletesen elrejtik és védik az elektromos és a mechanikus alkatrészeket, és

számos beépített funkcióval rendelkeznek (menetes csatlakozók, csatornák). 10 A korrózióállóság hosszú élettartamot és alacsony karbantartási költséget jelent. Megoldásaiban alumíniumprofilokat használ. Miért? A hidroform eljárással a profil hossza mentén különböző keresztmetszetek alakíthatók ki. Ezt a légtöltő csővezetéket a Volvo Car Corporation R sorozatú motorjainál használják. Előnyei közé sorolható a tetszetős kivitelű összetett alak, az igen jó kialakítási pontosság és a kis súly. (A hidroform eljárás további ismertetését lásd a 17. oldalon) Mikael Ströberg, műszaki tervező, AudicomPendax: „Az alumínium növeli a termék tekintélyét, és a sajtolási technológia lehetővé teszi számomra olyan intelligens megoldások beépítését, mint a bepattintható illesztés és a rögzítőnyílások. Szoros és eredményes kapcsolatot alakítottunk ki a Sapa szakembereivel. Ők értékes szaktudást nyújtottak

vállalatunknak – így még versenyképesebbé váltunk.” A londoni metrószerelvények egyre korszerűbb formát öltenek. A Victoria vonalon közlekedő szerelvények megújítását a Bombardier Transportation végzi. A Sapa teljes oldallemezeket szállít 376 kocsihoz Ezek hat, egyenként kb 350 mm szélességű profilból épülnek fel, amelyek az FSW összeillesztési eljárással varratmentes panellé egyesíthetők (Az FSW további ismertetését lásd a 17. oldalon) A méretpontosság és a felületmegmunkálás minősége kiváló. A Sapa a gyártási folyamat valamennyi lépését kézben tartja, beleértve a hegesztett illesztések csiszolását, valamint az ablakok és a szerelvények nyílásainak elkészítését. A korszerű irodákban gyakoriak az üvegfalak, vagy néha egyáltalán nincsenek elválasztó falak. Akkor viszont milyen felületre vetítik a bemutatókat? És mi a helyzet a tárolóhelyekkel? Hol tartják a táblát? Az AudicomPendax megoldása egy

padlótól a mennyezetig nyúló üreges oszlopprofil a hozzátartozó félkör alakú „fedő” profilokkal. A Queen Mary 2 luxushajót négy erőgép hajtja, amelyek összteljesítménye 57 000 lőerő. A Wärtsilä hajókhoz készít teljes hajtásrendszereket. A Sapa mintegy 50 különböző profilt szállít a hajtómű egyes alkatrészeihez, beleértve egy 160 kg tömegű, egyetlen alumíniumprofilból álló tartót, amelynek megmunkálása során 200 furatot készítenek. 11 Gazdaságos gyártás: számos funkció integrálható egyetlen profilba. A Seldén Mast megoldásában az orrvitorlát az előmerevítő kötélre csavarják fel. Az előmerevítő profilja (lásd a képen) számos beépített funkcióval rendelkezik. A nagy igényeket támasztó megoldás az alumínium alakíthatósága és szilárdsága, valamint a Sapa sajtolási szakértelme alapján vált lehetségessé. A Blå Station két széke: a Gecco (fent), amely két profilt használ – az ülésre

és a lábrészre, valamint a Sting (lent), amelynek két profilja az ülés és a háttámla. Mindkét esetben csavarok vagy hegesztés nélkül vannak összeillesztve az elemek. A Sapa méretre vágja, csiszolja, eloxálja vagy festi, és összeszereli az alkatrészeket. A Sting a Svéd Nemzeti Múzeumban van kiállítva, és a „legjobb a legjobbak között” Red Dot formatervezési díjat is elnyerte. Tervezők: Fredrik Mattson és Stefan Borselius. Az Orosso a Fagerhult terméke. Az egyetlen lámpatestben elhelyezett egyenes és hajlított fénycsövek újszerű, egységes formát eredményeznek. Az egyenes elemek profiljai tartalmazzák az összeszerelést megkönnyítő alkatrészeket, például menetes csatlakozókat és csatornákat. A profilokban kaptak helyet a transzformátorok és az egyéb alkatrészek is. 12 Megoldásaiban alumíniumprofilokat használ. Miért? Hűtőbordaprofil távközlési bázisállomáshoz. A profilok a távközlési ipar számos területen

alkalmazhatók. Ennek egyik magyarázata, hogy az alumíniumnak kiváló a hővezető képessége, valamint a profilhoz felvett peremek nagymértékben növelik a hűtőfelületet. Johan Lindau, Blå Station: „Az olyan termékek, mint a Sting vagy a Gecco nem jöhetnének létre a tervezőkkel együtt gondolkodó gyártó nélkül. Fiatal és újító tervezőket támogatunk. Olyanokat, akiket a sajtolás technikájában rejlő egyedülálló lehetőségek és a fém kínálta esztétikai értékek vonzanak.” A Thorsman FrontLine kiszolgálóoszlopai. Új elgondolás a rugalmas iroda kialakításához. Az oszlopok elektromos és kommunikációs csatlakozást biztosítanak az egyes munkahelyekhez. Az alakíthatóság, a könnyű megmunkálhatóság és az illesztési eljárások mindig jelentős gazdasági hasznot jelentenek a termelésnél. Az OCMW Brugge székháza, Brugge, Belgium. Építész: Archinovo A Sapa alumíniumprofiljait a Sapa Building System alkalmazta. 13 Az

alumíniumprofiloknál a kis tömeg nagy szilárdsággal párosul. Az alumíniumprofilok kiváló lehetőséget nyújtanak a mérnököknek és a tervezőknek a formával és a kifejezéssel való kísérletezésre. A megmunkálás költségei mérsékeltek, és alig van műszaki korlátozás. A Sapa olyan eloxált alumíniumprofilokat kínál, amelyek megfelelőek a Nexpresso kávégépekhez. Felszállás az MT-03 szélmalomszárnyas repülőgéppel. Az AutoGyro (Hildesheim, Németország) által gyártott „girokopter” forgószárnyas légijármű. A helikopterhez hasonlít, de rotorját nem motor hajtja, hanem maga a légáramlás. A rotorlapát és a rögzítési pont tervezése számos kihívást jelentett: az 1,1 mm-es ultravékony falnak és hegyesszögű, aszimmetrikus keresztmetszetének a teljes hosszúságban egyenesnek kell maradnia, és a legkisebb mértékű csavarodástól is mentesnek kell lennie. A rotor átmérője 8 méter, míg az egyes profilok hossza 4

méter. 14 A Louvre piramisa modern szerkezet történelmi környezetben. Ieoh Ming Peï építész véleménye szerint: „Ennek a térnek mindenképpen tágnak és világosnak kellett lennie.” A piramis formát választotta, és az ókori egyiptomi gízai piramis arányait használta. Az alumíniumprofilokkal felszerelt üvegszerkezet biztosítja, hogy a piramis a jövő nemzedékeinek is fennmaradjon. Megoldásaiban alumíniumprofilokat használ. Miért? Az új Volvo C70 nyitott sportkocsi ajtómerevítője túl nehéznek bizonyult, és nem felelt meg a biztonsági követelményeknek. Kevés idő állt csak rendelkezésre, amikor a Volvo felkereste a Sapa vállalatot. Hidroformázott alumínium merevítőt kellett tervezni, tesztelni és gyártani alig hat hónap alatt. Az intenzív együttműködés időszaka következett. A határidőt, valamint a minőségi és a biztonsági követelményeket sikerült betartani. A hidroform eljárás további ismertetését lásd a 17.

oldalon Jacco Zwart, Armada Outdoor: „Ennek két fő oka van: az alumíniumprofilok leleményes megoldást jelentenek különösen az illesztésnél. Az alumínium kiválóan alkalmas kültéri létesítményekhez, ahol a szilárdság és a korrózióállóság elengedhetetlen. Valamint a graffitinek ellenálló bevonat hosszú távú esztétikai élményt biztosít.” A Salomon az alpesi síelők elitjének egyik fontos szállítója. Legkorszerűbb síléceikben Sapa alumíniumprofilt használnak a léc és a kötés közötti átmenetnél. A profil segít a láb és a síléc közötti erők csillapításában. A hajók fedélzetén gyakori igény a fadíszítés. Ennek hátránya a fa gyúlékonysága, valamint a repedezés és a korhadás. A Merima Oy társaság Carnival Legend luxushajóján íves keretű alumíniumprofilokat használtak, amelyek a természetes fa kinézetét egyesítik az alumínium tulajdonságaival. Eljárás: Decoral, a mintázatos felületet

biztosító porfestési módszer (A Decoral további ismertetését lásd a 17. oldalon) A holland kerékpározó nemzet. Annak érdekében, hogy minél több utast nyerjenek meg, a holland vasúttársaság pályázatot írt ki a vasútállomások körüli kerékpártároló lehetőségek fejlesztésére. Az Armada Outdoor terve lett a nyertes: egy újfajta kerékpártároló. A Sapa aktívan részt vett a terv kidolgozásában és kivitelezésében, és jelenleg is napi rendszerességgel logisztikai partner az anyagellátásban és a raktárkezelésben. 15 Hozzáadott értékek Hosszra vágás és kidolgozás Az alumíniumnál elérhető vágási sebesség sokkal nagyobb mint az acélnál. A kifejezetten az alumíniumhoz készített vágógépek a munkadarabokat olyan pontosan képesek vágni, hogy a legtöbb alkalmazásnál nincs szükség további megmunkálásra. Kidolgozás: elsősorban a sorjázást jelenti. Az idő és az adott munkadarab függvényében különféle

felületek készíthetők. Nagy sebességű megmunkálás A Sapa számos CNC-vezérlésű megmunkálási központtal rendelkezik. A szerszámgépek sebességét jelentős mértékben sikerült növelni, és a hagyományos gépekkel összehasonlítva vezérlőrendszereik is számottevően hatékonyabbak. A percenkénti 3500 méteres vagy ennél nagyobb vágási sebesség az előtolási sebesség növelését teszi lehetővé. Ennek eredményeként csökken a megmunkálási idő. A nagy sebesség emellett csökkenti a sorjaképződést, és növeli a berendezések élettartamát. Hajlítás Az egyszerűtől az összetett hajlításig, a kis sorozattól a nagy sorozatokig. Eljárások: húzó-, gördítő-, nyújtó- és sajtolóhajlítás. Ömlesztőhegesztés Az alumínium kiválóan alkalmas a hegesztésre. Az elsődlegesen használt eljárás az AFI és az AVI. Az összeillesztés további jól bevált módszere az FSW (lásd a következő oldalon), a ragasztás és az

összefűzés. Kulcsrakész megoldások A Sapa kész felelősséget vállalni a teljes gyártási láncért. Ehhez a megrendeléshez hasonlóan a Sapa által végrehajtott feladatok magukban foglalhatják a sajtolástól a járulékos anyagok beszerzéséig, az összeszerelésig, a csomagolásig és a kereskedőkhöz való szállításig az összes műveletet. 16 16 Hogyan növelheti a versenyképességet a Sapa vállalattal kialakított szoros együttműködés? A hézagmentes hegesztés. FSW (Friction Stir Welding) Az eljárás: egy forgószerszámot nyomnak a fémhez, és azt az illesztés vonala mentén mozgatják. A művelethez nem használnak töltőfémet és védőgázt. Az eljárás az alumínium maradó alakváltozással szembeni ellenálló képességét használja ki magas, de az olvadáspontnál kisebb hőmérsékleten. A művelet során a profilok összeilleszteni kívánt tiszta fémfelületeit a forgószerszám keltette dörzsölés hője felmelegíti, és ezeket

magas hőmérsékleten egymáshoz nyomják. Így új, homogén szerkezet jön létre Az ömlesztőhegesztéssel összehasonlítva az FSW előnyei a következők: – Nagyobb szilárdság. – Jobb szivárgásmentesség – nagyobb szilárdságú, teljesen hézagmentes, át nem eresztő illesztések. – Illesztések, amelyek elvben a felülettel egy síkba esnek. – Kisebb alakváltozás a hő hatására – csak kis hőfeszültség alakul ki az anyagban, így sík marad a felület. – Jobb megismételhetőség – az eljárás kevés változót tartalmaz, és ezek könnyen kézben tarthatók, így nagy méretpontosság érhető el. Jari Anttila, a Kvaerner MasaYards, Turku Shipyard hajótestek tervezéséért és gyártásáért felelős igazgatójának véleménye az FSW eljárásról: „A legfontosabb nyereséget számunkra az a tény jelenti, hogy a panelek egyszintűek és sokkal egyenletesebbek az ömlesztőhegesztéssel készült profiloknál, valamint a méretpontosság is

jobb. Így hatékonyabb gyártást érhetünk el.” Az FSW jól kidolgozott, bevált technológia. A Sapa 1996 óta használja a sorozatgyártásban Végeselem-módszerrel végrehajtott szimuláció a formázási eljárás kritikus pontjainak vizsgálatához. Hidroform eljárás A kiindulási pont egy sajtolt alumíniumcső. A hidroform eljárás lehetővé teszi háromdimenziós formázását egyetlen művelettel. Az eljárás során a profil keresztmetszete vagy annak adott részei alakíthatók át. Egyetlen munkafolyamattal összetett alkatrészek hozhatók létre igen jó méretpontossággal. Lehetőség van helyi módosítások, például boltozatok vagy furatok kialakítására is. Számos megmunkálási lépés kiküszöbölésével rövidebbek lesznek az átfutási idők. Működési elv: a profilt olyan szerszámba helyezik, amelynek belső geometriája pontosan követi a végtermék alakját. A szerszámot biztonságosan rögzítik, majd hidrosztatikus nyomást

gyakorolnak a csőre (profilra). A profil a szerszámhoz nyomás közben felveszi a szerszám alakját. A Sapa 2001 őszén kezdett terméksorozatokat szállítani a Volvo számára. Mára a Sapa egyedülálló szakértelme és tapasztalata alapján világelső a hosszú alumíniumprofilok hidroformázásában. A formázott alkatrész. Megfigyelhetők a hossz mentén változó keresztmetszetek. 17 17 Hozzáadott értékek: felületek Eloxálás Az eljárással (többek között) a következők érhetők el: – a termék újszerű megjelenése, – jobb korrózióállóság, – a legszigorúbb higiénikus követelményeknek megfelelő szennytaszító felület, – tartós színű és fényességű díszítő felület, – „érintésbiztos” felület létrehozása, – kopásálló felület létrehozása, – elektromosan szigetelő bevonat készítése. A eloxálás leggyakrabban alkalmazott típusa a természetes eloxálás. A Sapa színezett oxidrétegű profilokat is

kínál. Ezek közé olyan színezőanyagok és eljárások tartoznak, amelyek az igen jó fényállóság alapján kültéri használatra is alkalmasak. Függőleges eloxáló sor. Festés Általánosan kijelenthető, hogy nincs semmiféle korlát a színválasztásban. Az RAL és az NCS S színrendszer mellett a megrendelők saját színdefinícióit is fel tudjuk dolgozni. A sajtolt alumínium festésének alapvető eljárása a porbevonat készítése. Ennek elsőrangú minőségét a következő jellemzők biztosítják: – A túlfutás és a hólyagosodás kockázata kizárható. – Magas szintű megismételhetőség. – Sokkal jobban ellenáll az ütésnek és horzsolásnak, mint a nedvesen felvitt rétegek. – Jó alakíthatóság (például felvitele után is formázható). – Kültéri használatra alkalmas (megfelelő védelem UV-fénnyel és korrózióval szemben). Nedves festés: a Sapa sokféle festési eljárást alkalmaz, így természetesen a vízbázisú

festést is kínálja. A Sapa számos eloxáló és porfestő üzemmel rendelkezik, amelyek mindegyike különböző termékekre szakosodott. A képen függőleges sorok láthatók – az akár 7 méter hosszú profilokat függőlegesen függesztik fel, így növelhető a műveleti teljesítmény. Függőleges porfestő sor. 18 18 Hogyan növelheti a versenyképességet a Sapa vállalattal kialakított szoros együttműködés? Decoral Művelet előtt A Decoral mintázatos felületet biztosító porfestési módszer. Az eljárás: először egy különleges összetételű porbevonatot visznek fel. Ezután a mintázatot átviszik a profilra. Az eredeti mintázatot, amely általában fa vagy kő fényképe, olyan filmre másolják, amely a díszítő tervet kialakító színezőanyagokat tartalmaz. A behatolási mélység döntő fontosságú a végeredmény szempontjából – a sekély mintázat aránylag nagy igénybevételnek lehet kitéve. A Decoral eljárás nagy behatolási

mélységet biztosít. Az eredmény olyan felület lesz, amely a hagyományos porfestés összes tulajdonságával rendelkezik. A szokásos porbevonatnál nem vastagabb réteggel a Decoral a természetes fa kinézetét nyújtja a profil tartósságával, márványt képes „létrehozni” az alumínium sűrűségével . A mintázatok és a színek választéka szinte korlátlan. Művelet után Lennart Lindeberg, a Proton Caretec vállalattól a vállalat otthoni ápoláshoz kialakított ágyáról, az E-ágyról: „A Sapa összeszerelésre kész terméket szállít le a számunkra. Így szervezeti karcsúsítást hajthatunk végre, növelhetjük a rugalmasságunkat és a gyártási erőforrásainkat, és egyedi szaktudáshoz juthatunk hozzá.” Sapa HM-fehér Példák mintázatokra – széles választék, de saját mintázat is készíthető. A felületi minőség javítása Az egyik módszer a csiszolás. Az eredményül kapott felület „nagyon finom”, „közepes” vagy

„durva” minőségű lehet. A polírozás a felületet simítja. Tükörfényes felület eléréséhez a polírozást fényes eloxálás követi. A Sapa HM-fehér előállításához elektroforézist használnak (Honnystone módszer). Egyenáram használatával a festéket felviszik a felületre és az eloxált rétegre. A módszer az UV-fénynek ellenálló fehér színt eredményez számos előnyös tulajdonsággal: Nagyon jó védelem a fény, a vegyszerek és a korrózió ellen, kiváló tapadás. A keménység, az ütésés kopásállóság értéke közel azonos a porbevonatokéval. Nincs rétegképződés a szegélyeknél. Tökéletes választás az egymással összeillesztésre kerülő szerkezeti profilokhoz, valamint bepattintható és a kihúzható megoldásokhoz. 19 19 Minden földi élet alkalmazkodott jelenlétéhez – az alumínium mindig is a környezet természetes része volt. Egy átlagos téglafal négyzetméterenként 10–20 kg alumíniumot tartalmaz.

Egy négyzetméter átlagos alumínium burkolólemez kb. 2 kg 20 A környezeti szempontból jobb világért Alumínium – a „zöld” fém A földkéreg kb. 8%-a alumíniumból áll különböző ásványok formájában Tehát az alumínium azon kevés fémek egyike, amelynél a nyersanyagként való elérhetőség ténylegesen korlátlan. Az alumínium anyagjellemzői (lásd a következő oldalon) hozzájárulnak ahhoz, hogy csak kismértékben terheli a környezetet – a feldolgozás és a felhasználás során egyaránt. Újrahasznosítás: az alumínium újra és újra felhasználható ugyanarra a célra. Sok más anyagtól eltérően az alumínium nem veszít egyedi tulajdonságaiból Ezenkívül az újrahasznosításhoz csak az eredeti energiafelhasználás 5%-a szükséges. Profilok – a „zöld” tervekért A sajtolás eljárása kevés korlátozással jár. Egyetlen profilba számos funkció építhető be – így a sajtolt termék megmunkálása és telepítése

egyszerűbbé tehető. Fém takarítható meg azzal, hogy csak a szükséges helyen használja, és ezzel csökkenhető a szerkezet súlya. A megmunkálás költsége mérsékelt. Így könnyen és gyorsan elkészíthető a prototípus, amelyen ellenőrizhetők és finomíthatók a tervezési jellemzők. Sapa – a „zöld” együttműködésért A Sapa vállalattal való együttműködés sok lehetőséget kínál a környezetkárosító hatások csökkentésére. Ez az alumínium tulajdonságaiból, a sajtolás kínálta lehetőségekből és a környezet megóvására irányuló munkánkból adódik. Ezenkívül a Sapa vállalja a további feldolgozási munkákat is. Ez jelentős szállítási előnyökkel és kevesebb környezetkárosító hatással jár. Természetesen örömmel nyújtunk részletes tájékoztatást gyártási módszereinkről és környezetvédelmi lépéseinkről. Szívesen állunk rendelkezésre, hogy megmutassuk, hogyan működik együtt az alumínium, a

sajtolás és a Sapa a környezet megóvásáért. 21 Az alumínium tulajdonságai Tömeg Az alumínium sűrűsége 2,7 g/cm3, amely mintegy harmada az acél sűrűségének. Szilárdság Az alumíniumötvözetek szakítószilárdsága általában 70 és 700 MPa közötti. A sajtoláshoz a 150–300 MPa tartományba eső ötvözeteket használják. A legtöbb acélfajtával szemben az alumínium alacsony hőmérsékleten sem válik rideggé. Sőt szilárdsága ekkor még nagyobb lesz. Magas hőmérsékleten az alumínium szilárdsága csökken. A tartósan 100 °C feletti hőmérsékleten ez olyan mértékű lehet, hogy a gyengülést is számításba kell venni. Lineáris hőtágulás Más fémekkel összehasonlítva az alumínium lineáris hőtágulási együtthatója viszonylag nagy. Bizonyos megoldásoknál ezt figyelembe kell venni Alakíthatóság Az alumínium kiváló alakíthatósága alapvető fontosságú a sajtoláshoz. Forró és hideg fémnél egyaránt ezt a

tulajdonságot hasznosítják szalagok és fóliák nyújtásánál, a hajlításnál és az egyéb formázási műveleteknél. Megmunkálás Az alumíniumon egyszerűen végrehajtható a megmunkálási eljárások többsége, így a marás, a fúrás, a vágás, a kivágás, a hajlítás stb. Emellett ezek kis befektetett energiát igényelnek Illesztés Az egyszerű illesztést megkönnyítő jellemzőket gyakran hasznosítják a profiltervezésben. Ömlesztőhegesztés, FSW-illesztés, ragasztás és összefűzés egyaránt használható az összeillesztéshez. Vezetőképesség Az alumínium kiválóan vezeti a hőt és az elektromosságot. Azonos fajlagos vezetésnél az alumíniumvezeték tömege körülbelül fele akkora mint a rézvezetéké. 22 Visszaverő képesség Az alumínium egyaránt jól visszaveri a látható fényt és a sugárzott hőt. Árnyékolás – elektromágneses zavarvédelem (EMC) Az alumíniumból készült dobozok hatékonyan kizárják, illetve

árnyékolják az elektromágneses sugárzást. Minél jobb az anyag vezetőképessége, annál jobb lesz az árnyékolás minősége. Korrózióállóság A levegő oxigénjével érintkezve az alumíniumon rendkívül vékony oxidréteg képződik. Ez a mindössze néhány század mikrométer (1 µm a milliméter ezredrésze) vastagságú réteg azonban sűrűsége alapján kiváló korrózió elleni védelmet biztosít. Sérülésnél a réteg önjavító tulajdonságú. Eloxálás oxidációval növelhető az oxidréteg vastagsága, így tovább javítható a természetes korrózióvédelem. Szabadtéri használatnál, az időjárástól és a korróziós veszélytől függően, az oxidréteg szokásos vastagsága 15 és 25 µm közötti. Az alumínium rendkívül ellenálló a semleges vagy az enyhén savas környezetekben. Az erősen savas vagy lúgos környezetben viszont a korróziós folyamat felgyorsul. Nemmágneses anyag Az alumínium nem mágnesezhető (gyakorlatilag

paramágneses) anyag. A mágneses mezők zavaró kölcsönhatásának elkerülésére gyakran használnak alumíniumot a mágneses röntgenkészülékekben. Mérgező hatás kizárva Az oxigén és a szilícium után az alumínium a földkéregben leggyakrabban előforduló elem. Emellett az alumíniumvegyületek az élelmiszerek természetes összetevői A sajtolás technológiája Lehűtés Előmelegítés a megfelelő sajtolási hőmérsékletre Sajtolás Sajtolás: az előmelegített alumíniumtömböt keresztülvezetik a sajtoló szerszámon, amelynek másik végén a kívánt profil lép ki (hasonlóan ahhoz, ahogy a fogkrém a tubusból). A profil alakját a sajtoló szerszám nyílásának alakja határozza meg. A profil hosszúsága általában 25 és 45 méter közötti. Amint a profil elhagyta a szerszámot, azonnal megkezdődik hűtése levegővel vagy vízzel. A lehűtés után a profilt nyújtják. Ennek célja az esetleges feszültség oldása, és a profil

kívánt egyenességének biztosítása. Ezzel egyidejűleg megtörténik az alkalmazás szempontjából fontos összes méret és a felületi minőség ellenőrzése A profilt ezután alkalmas vagy a megrendelő által kívánt pontos méretre vágják. Az anyag végleges szilárdságát természetes vagy mesterséges öregítéssel állítják be. 23 www.sapagroupcom 24 2007-11 Sapa/ojojoj/lg.linden/text Előzetes értesítés nélkül változhat