Vallás | Tanulmányok, esszék » Szenes Márta - Új vallási közösségekbe megtért fiatalok életútelemzése az identitáskeresés tükrében

Alapadatok

Év, oldalszám:2008, 20 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:43

Feltöltve:2014. november 18.

Méret:105 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

SZENES MÁRTA ODÚ ÉS KELEPCE Új vallási közösségekbe megtért fiatalok életútelemzése az identitáskeresés tükrében Doktori (Ph.D) értekezés tézisei Témavezetı: Prof. Dr Kézdi Balázs egyetemi tanár Pécs 2008 I. A disszertáció témájának kijelölése, a kutatás célja Hazánkban a rendszerváltás óta számtalan olyan markáns társadalmi jelenséggel találkozunk, amelyek közé sorolhatjuk az új vallási mozgalmak hangsúlyozottabb jelenlétét, hatását, fıként a fiatal felnıtt korosztály hétköznapjaira. A jelenség természetesen már a nyugati társadalmakban több tíz évvel ezelıtt kitapintható volt, s erre reagálva elindultak különbözı vallásszociológiai, vallástörténeti, kulturálisantropológiai, valláslélektani, pszichopatológiai kutatások. Az új vallási mozgalmak (továbbiakban ÚVM) egyes kutatók szerint a modern nyugati társadalom értékeiben, normáiban való csalódás eredményei. Ezen elképzelés

megfogalmazói úgy vélik, hogy a jelenség egyenes folytatása az 1960-as évek ellenkultúrájának, amely szintén elutasította az anyagias, haszonelvő, individualizmust elıtérbe helyezı, tudomány által dominált világot (Bellah, 1976). Találunk olyan szerzıket is, akik korunk normatív és erkölcsi elbizonytalanodására helyezik a hangsúlyt (Anthony és Robbins, 1982). Megint más kutatók a közösségek háttérbe szorulását emelik ki a nagy mobilitású modern ipari társadalmakban. A mozgalmakhoz való csatlakozás visszaadhatja a közösséghez való tartozás érzését. Gyakran jelenik meg a magyarázatokban a mozgalom mint családekvivalens tér. Az ÚVM az univerzális értékek felmutatására, az intenzív csoporthoz tartozás élményére, a tágabb társadalmi valóságból erısen hiányzó expresszív, emocionális, sıt spirituális élmények nyújtására, illetve legitimizációjára kínál lehetıséget (Petersen és Amuses, 1973). Az

elızıekre rímel az a gondolat, mely az identitáskeresést hangsúlyozza egy olyan társadalmi miliıben, amely személytelen, bürokratizált, szétforgácsolódott társadalmi szerepekkel jellemezhetı (Erikson, 1968; Anthony, Robbins, 1978). A pszichológiai magyarázatok sorában megtaláljuk azokat a gondolatokat, amelyek a jelenséget mint vallási addikciót írják le, eljutva az egyén gyermekkorában történt elsıdleges kötıdések sérüléséig (Barker, 1995). A téma elméleti háttereként elengedhetetlen utalnunk azokra a kutatásokra, amelyek a kötıdés és vallásosság kapcsolatára világítanak rá. A kutatások egy jelentıs csoportja a kompenzáló, illetve modellszerő hipotézist járja körül (Kirkpatrick és Shaver, 1990). A kompenzáló annyit jelent, hogy a felnıttkori kötıdési deficit az Istenhez való kötıdésben talál kiegyenlítıdésre, míg a modellszerő esetén a tényleges felnıttkori 2 kötıdési mintázat modellje az

Istenhez kötıdésnek. Az eredmények alapján az anyai kötıdés és a jelenlegi vallásosság kapcsolata a különbözı kötıdés stílusoknál más-más jellegzetességet mutat. Biztonságos kötıdés esetén pozitív a korreláció, elkerülı kötıdés esetén negatív, a szorongó/ambivalens kötıdési stílusúaknál nem mutatható ki. Megállapításuk szerint továbbá a serdülıkori megtérés az elkerülı csoport sajátossága, valamint a serdülıkor utáni hirtelen megtérés az elkerülıkre négyszer gyakrabban jellemzı, mint a másik két csoportra. A nagy többség a hirtelen megtéréssel kapcsolatban erıs érzelmi válságról vagy krízishelyzetrıl számol be. Hazánkban többek között Nagy L. vizsgálta a transzcendenciaélmény szintje és a kötıdés közötti kapcsolatot (Nagy, 2005). A magyar nyelven megtalálható legátfogóbb tanulmány Török Péter közelmúltban napvilágot látott, nagyon igényes munkája, amely jellemzıen a

vallásszociológia keretei között tekinti át az ÚVM legfontosabb kérdéseit (Török, 2007). Megállapítása szerint a megtértek jelentıs többsége a húszas évei kezdetén lévı fiatal, akik meglehetısen gyorsan fluktoálódnak ezekben a vallási terekben. Ugyanakkor viszonylag kevés olyan hazai kutatással találkozunk, amely a jelenség személyiséglélektani, pszichopatológiai, szociálpszichológiai hátterét kutatja. A területre vonatkozó átfogó tanulmányok sorából Horváth Szabó Katalin és Süle Ferenc írásait emelnénk ki (Horváth Szabó, 2003; Süle, 1997). Továbbá említést kell tennünk Kopp Mária egészségpszichológiai vonatkozású munkájáról, mely többek között a lelki egészség és a vallás kapcsolatára fókuszál. Kopp és mtsai kutatási eredményei szerint a vallásgyakorlás a népesség egészségi állapotát és lelki egészségét mérı minden vizsgált változója tekintetében egészségvédı faktornak mutatkozott.

Példaként említhetı az általános egészségi mutatók közül a munkaképesség: a vallásos populáció köreiben sokkal kisebb mértékő a munkaképesség csökkenése, de a betegség miatt kiesett munkanapok száma is alacsonyabb közöttük. Bár az említett kutatás nem kifejezetten az új vallási mozgalmakra koncentrál, mégis ki kell emeljük, hogy a vallásgyakorlás és a vallás fontossága, valamint az önkárosító magatartásformák (töményalkohol-fogyasztás, dohányzás stb.) elıfordulási gyakorisága között fordított az arányosság (Kopp, 2006). 3 A kutatás elindításához végül további jelentıs inspirációt jelentett a Szegedi Tudományegyetemen már 15 éve mőködı Diáktanácsadóban szerzett tapasztalat, ahol a szerzı vezetı szakpszichológusként dolgozik. A rendszerváltást követı évek számos új lehetıséget s ugyanakkor konfliktust is szültek a felsıoktatásban tanuló hallgatók személyes életvezetésében,

identitáskeresésében. A kreditrendszer bevezetésével megszőntek a hallgatói tanulócsoportok, amelyek optimális esetben alapvetıen úgy is mőködtek, mint szupportív háló a mentális egészség megırzése szempontjából. Hatására jól tapintható volt, hogy a hallgatók egy része, akik különösen igényeltek mindennapi gondjaik megoldásához egy állandó csoportot, vákuumba kerültek. Az új közösségek találásának egyik extrém útja volt az új vallási csoportokhoz csatlakozás, amelyek épp ebben az idıpontban már igen tudatosan szervezték híveiket az új referenciacsoportot keresı hallgatókból, a gyökereiket vesztett, illetve még az egyetemi alma mater újdonságát kóstolgató gólyákból. A kutatás célja Kutatásunk homlokterében új vallási mozgalmakba megtért fiatalok életútinterjúinak elemzése állt. Alapvetıen két nagyobb kérdéskört jártunk körül: 1. Elemezni kívántuk az ÚVM-be megtért fiatalok megtérés elıtti

életútját személyiségés fejlıdéslélektani dimenziók mentén Különös figyelmet fordítottunk azokra az életepizódokra, mintázatokra, amelyek a szakirodalom alapján nagy valószínőséggel befolyásolják, elıre jelezhetik a megtérést. 1.1 Feltételeztük, hogy a megtértek hasonlóságot mutatnak a szülıkhöz való kötıdésben, a szeretet, intimitás kifejezıdésében. 1.2 Feltételeztük azt is, hogy a megkérdezettek életében gyakori élmény a szorongás, félelem, illetve életútjukban találkozhatunk feldolgozatlan traumatikus élményekkel. 1.3 Azt vártuk, hogy a fiatalok pszichoszexuális fejlıdésében, partnerkapcsolati tapasztalataiban is találunk hasonló vagy megegyezı pontokat. 1.4 Feltételeztük továbbá, hogy a megtérést egy markáns krízis elızi meg, melynek egyik mozgatója az identitáskeresés, amelyhez akcidentális epizódok is hozzájárulnak. 4 2. A kutatás másik vizsgálandó kérdése volt, hogy milyen

fejlıdéslélektani, illetve személyiséglélektani szerepe van az életútban a megtérésnek? 2.1 Feltételeztük, hogy a megtérés valójában egy válasz az identitáskrízisre, ahol a megoldást a társas identitás megszületése hozza. 2.2 Továbbá feltételeztük, hogy a vallási közösségek egy sajátos moratóriumot kínálnak a megtérı fiatalok számára az E. Erikson által megfogalmazott értelemben (Erikson, 1991). 2.3 Azt vártuk, hogy a vallási közösségek életstílusa, életvitele, értékrendje bizonyos szempontból a liminalitás sajátosságával jellemezhetı, amely kulturálisantropológiai fogalom Arnold von Gennep, V. Turner, illetve E Leach nevével fémjelzett 2.4 Szándékunk volt a vallási közösségek rituális terét mint a Winnicott által leírt átmeneti teret jellemezni. II. Az adatgyőjtés módszere, adatfeldolgozás A kiválasztott közösségek rendre olyanok voltak, ahol a tagoknak a szakrális élet mellett világi

életvezetésük is létezett, tehát nem elzárt közösségekben vizsgálódtunk. Így felkeresésük egyszerőbb volt, megtalálásuk hólabda módszerrel történt. Mintánkban 18 fiatal, ezen belül 9 nı és 9 férfi szerepelt. Foglalkozásukat tekintve 2 fı kivételével felsıoktatásban tanuló diákok voltak. A vallási közösségek vonatkozásában 5 fı a Jehova Tanúi, 4 fı a Hit Gyülekezete, 3 a Mormonok, 3 fı a Vaisnavák, 3 fı az Egyesítı Egyház soraiból került ki. A kutatás módszertani alapját a narratív interjú képezte. A narratív interjú kapcsán ismert, hogy annak tárgya valamilyen személyes vonatkozású életesemény. Miután a kutatásunk fókuszában egy identitást markánsan formáló életesemény megértése állt, tudatosan választottuk a narratív interjút. Ennek a módszernek funkciója társaskulturális jellegő, rajtuk keresztül megerısödhet és manifesztálódhat az egyéni és a csoportidentitás (Szokolszky, 2004). Tehát

a személyes narratívák központi magvát a vallási megtérés képezte, úgy is fogalmazhatunk, hogy az erre az életeseményre való fókuszálás jelentısen kihatott az egész narratív anyag szerkesztésére, a narratív struktúrára. Ezt az interjú felépítésénél, irányításánál figyelembe kellet vennünk A megkérdezettek elıször a megtérést követı életútról, majd az azt megelızırıl 5 kérdeztük. Mindkét szakasz vonatkozásában az interjú kezdetén néhány asszociatív kérdést tettünk fel, de az interjú menetét nem törtük meg. A megtérés utáni életszakaszra vonatkozó gondolatébresztı kérdések: Kérem, beszéljen arról, miként él jelenleg a vallási közösségben, mi jellemzi azt, mik a legfontosabb hitelvek, szokások ebben a közösségben, miként kapcsolódik össze világi élete és vallásos életvezetése, miként történt a megtérés, miként talált épp erre a közösség? A megtérést megelızı életszakaszra

vonatkozó facilitáló kérdések: Kérem, mutassa be családját, szüleivel való kapcsolatát, meséljen gyermekkoráról, mi jellemezte a baráti kapcsolatait, milyen jelentısebb tapasztalatai voltak az iskolában a tanulás terén, milyen emlékeket ıriz a serdülıkoráról, mi jellemezte a családot a vallásosság vonatkozásában? Adatfeldolgozás Az interjúk hanganyagát teljes terjedelmében rendre rögzítettük, majd számítógépre vittük, azt követıen különféle tartalomelemzı eljárásokkal dolgoztuk fel. Az elemzésünk központi magját a LAS VERTIKUM Tagadás és Szelf-referencia narratív tartalomelemzı modulja képezte, amely leginkább illeszkedett kérdésfeltevésünkhöz. A modul alkalmazására Prof. Dr László János szakmai hozzájárulása s Dr Hargitai Rita szakmai segítsége nyújtott lehetıséget. A tartalomelemzés nagy lépései az alábbiak voltak: 1. Az elsı fázisában arról számoltunk be, hogy milyen különbségek mutatkoznak

a negatív kód, azaz tagadás, illetve a szelf-referencia, énre utalás elıfordulási gyakoriságában a megtérés elıtt s azt követıen. 2. Ezután megkerestük azokat a tipikus, nagy gyakorisággal elıforduló tartalmakat, amelyek a megtérés elıtti életutat jellemezték, s nagy valószínőséggel megteremtették a megtérés lélektani hátterét. 6 3. Elemzésünk utolsó fázisában azokra a tartalmakra mutattunk rá, amelyek az új identitást leginkább jellemezték, illetve megnéztük, hogy miként változtak a megtérés elıtti tipikus tartalmak. A szelf-referencia, illetve tagadás tartalomelemzı modul lefuttatásához minden interjút megtérés elıtti és megtérés utáni részre bontottunk, majd az említett program eredményeit t-próba segítségével elemeztük tovább. Tehát statisztikai próba segítségével vetettük össze a megtéréselıtti s az azt követı adekvát tartalmakat a szignifikáns eltérések mentén. Végül eredményeiket

Hargitai kutatásaiban szereplı mintázatokkal hasonlítottuk össze, illetve értelmeztük.(Hargitai, 2007) III. Eredmények és értelmezések A kapott eredmények azt tükrözik, hogy szignifikáns különbség van mind a tagadás, mind pedig a szelf-referencia vonatkozásában, mégpedig oly módon, hogy a megtérést követıen csökken az énre utalás és a negatív kód megjelenése is. Vagyis az elemzett interjúk a vallási döntés elıtt olyan mintázatot mutatnak, amely szorongó, környezetéhez nehezen alkalmazkodó, depresszióra hajlamos, kudarcokat nehezen viselı személyekre jellemzıek. Továbbá az ilyen narratívák tulajdonosai gyakran nélkülözik a harmonikus családi kapcsolatokat, barátokat, társakat. Ezzel párhuzamosan a megtérés után mind a tagadás, mind a szelf-referencia csökken, vagyis a megtért fiatalok elbeszéléseinek középpontjába az én helyett immáron a mi kerül, félelmeik, ambivalenciáik feloldódnak, a teljesítmény iránti

igény jelenik meg. Az egóval szemben gyız a kötıdés, amelynek magyarázata a társas identitás megjelenése. Továbbá megállapítható, hogy a személyiség emocionális szférája dinamikusabb képet mutat. Mindez jól egybecseng Hargitai R. vizsgálataival, aki a fent nevezett tartalomelemzı eljárás kifejlesztése során a modult egészséges és patológiás mintán egyaránt lefuttatta. Az elemzés következı részében két független kódoló bevonásával azt néztük meg, hogy milyen tipikusan visszatérı tematikák jelennek meg a megtérés elıtti és az azt követı életútban. Ennek eredménye során összesen 40 különbözı tartalom volt felfedezhetı a megtérés elıtt, valamint 34 a megtérés után. A kódolást technikailag az ATLAS/ti42 tartalomelemzı programmal végeztük, azonban annak csupán manuális s nem autocoding funkcióját használtuk. A program abban volt segítségünkre, hogy a kódolás után a késıbbiekben egyesíteni tudtuk az

azonos tartalommal rendelkezı interjúrészleteket, s 7 így olyan szövegkorpuszokat hozhattunk létre, amelyekben már homogén tartalmak szerepeltek. A megtérés elıtt elıforduló, már említette 40 tartalomból egy további lépésben 6 átfogó tematikus blokkot hoztunk létre, amelyekre vonatkozó összefüggéseket itt röviden ismertetjük. A/ A megtérést megelızı interjútartalmak tapasztalatai 1. Az anyához, illetve apához főzıdı kapcsolat, szeretet megnyilvánulása a családban A megkérdezettek családjának markáns többségében jellemzı volt az intimitáshiány, érzelmi elhanyagolás, az elkerülı vagy ambivalens kötıdés. Az apa részérıl gyakran tapasztalt nyílt vagy verbális agresszió, autoriter nevelési stílus. Az így jellemezhetı szülıi modellek, reprezentációk befolyásolják a késıbb kialakított istenképet, illetve fokozott késztetést jelentenek a serdülıköri krízis idején egy biztonságos, elfogadó csoport

keresése felé. 2. Félelmek, szorongás gyermekkori tapasztalatai A interjúkban megjelenı félelmek és szorongások 2 alany kivételével minden esetben megjelennek, s az élet nagy alapkérdéseihez tapadnak, mint szeparáció, betegség, bőn, halál. Minthogy a család nem nyújt kellı védelmet, biztonságot és szeretetet, ezek az érzések feloldás nélkül maradnak. 3. Érdeklıdés, a személyiség irányultsága A megkérdezettek mindegyikére jellemzı volt egy felfokozott, csillapíthatatlan érdeklıdıs a világ egészét magyarázó filozófiai, biológiai, fizikai, olykor ezoterikus elméletek irányába. A keresés hátterében motiváló erıként meghúzódott a folyamatosan manifesztálódó szorongás, az élet nagy alapkérdéseinek megválaszolatlansága miatt. A keresés további jellemzıje az igazságnak mint legfıbb értéknek a követése. Végül átfogóan még elmondható, hogy a 8 mintánkban szereplı fiatalok általában

fogékonyabbnak mutatkoztak irracionális, illetve „jobbféltekeéhséget kielégítı élmények, mint a tudományos magyarázatok irányában. 4. Partnerkapcsolatok, szexualitás Összességében errıl a területrıl az interjúk tükrében azt mondhatjuk, hogy a megkérdezettek egy jelentıs része a pszichoszexuális fejlıdésben megrekedt, gátlásokkal küzd, vagy épp a kontrollfunkciók nem mőködnek megfelelıen a váratlanul manifesztálódó szexuális vágyakkal kapcsolatban. A családban meg nem tapasztalt intimitás, a kötıdés élményének hiánya, a partnerkapcsolatok kialakításának folyamatát is nehezítik. Jelen van a bizalmatlanság, az indokolatlan késleltetés, a kudarctól való félelem, a csalódás feldolgozásának képtelensége, illetve a másik póluson a partnerek gyakori váltogatása, a mélyebb érzelmeket nélkülözı szexualitás. 5. Hit, illetve vallás kérdése a családban Interjúalanyaink közül csupán 4-en

részesültek a családi szocializáció során vallásos nevelésben, a markáns többség tehát csupán nagyobb ünnepek alkalmával találkozott a vallást, illetve hitet érintı kérdésekkel, viselkedési szokásokkal. Ott ahol az alanyok szülei nyíltan vállalták vallási elkötelezıdésüket, a fiatalok egyértelmően képmutatónak, hiteltelennek, formálisnak ítélték azt, mely nem volt számukra valódi támasz az identitás megfogalmazása során. 6. Megtérést megelızı pszichikus állapot A tartalomelemzés tanúsága szerint a megtértek jelentıs többsége átélt hosszabb vagy rövidebb krízist a megtérst megelızıen, amely interjúalanyaink esetében az eriksoni identitáskrízissel azonos. Ennek manifesztumai önértékelési zavar, eltávolodás, kiábrándulás az addigi baráti kapcsolatokból, értékvesztés, magányérzés, boldogtalanság, depresszió. A fejlıdési kríziseket bizonyos esetekben akcidentális krízisek is felerısítették,

mint szeretett személy elvesztése, iskola- és lakóhelyváltás 9 B/ A megtérést követı interjútartalmak elemzésének néhány fontosabb tapasztalata. A beavatás A „befogadási” rítusról az avatatlanok rendszerint csak elmondásból értesülhetnek, hiszen a beavatás, bemerítkezés csak ritkán nyilvános. Ezen események célja összefoglalóan az, hogy a leendı tag megismerkedjen az alaptanításokkal, ideológiai alaptételekkel, a csoport jelentésuniverzumával. Valamint a beavatás nagyon lényeges célja, hogy az elkötelezıdés egy olyan rituális eseményhez kötıdjön, amelynek gazdag emocionális üzenete van. Néhány gyülekezetben itt ismerkedik meg az új belépı a közösség vezetıjével is. Természetesen ki kell emeljük, hogy, mint sok késıbbi rítus, a beavatás is egy társas térben zajló esemény, ahol a fogadalmaknak tanúi a korábban belépett hívık. A társas identitás felépítésének ez egy nagyon fontos elsı

építıköve Gyógyító regresszió A megtéréshez ezekben a közösségekben rendszerint szükség van egy regresszív állapotra, ahol a hívı szuggesztibilisebb, befolyásolhatóbb, ahol egy átmeneti térben mód van Isten jelenlétének megtapasztalására. Számtalan olyan „kellék” van jelen ebben a térben, amely elısegíti a regresszív állapot megszületését, így például a helyzet eleve új, eddig még nem tapasztalt, gyakori, hogy a hívı a liturgia szövegét csukott szemmel fogadja, melynek során ıt megérintik, így mindenképpen nagyobb a kiszolgáltatottság, a vezetıre, régi tagokra hagyatkozás. Néhány, általunk vizsgált gyülekezetben a beavatás bemerítkezéssel történik, amely szintén a magzati létre emlékeztetı szimbólum, a tisztaság üzenetével. Az interjúalanyok gyakran vallanak intenzív testi élményekrıl, akár közösségi térben, akár egyedül történik a megtérés. Szinte rendre a testi élmény hitelesíti,

illetve teszi valódivá az eseményt a hívı szemében is. Számos esetben az élmény egy meghitt, szeretetteli érzést fogalmaz meg, amelyrıl az anyaöl melegére is asszociálhatunk, s amely a megtéréskor a képzeletbeli szülı figurájához kötıdik. E Erikson nagyon pontosan fogalmazza meg, hogy a vallás minden ideológiák közül az, amely képes számunkra újraidézni a bizalom és remény ısforrását, még akkor is, ha a földi anya erre 10 nem szolgáltat emléket (E. Erikson, 1968) Vagyis képesek vagyunk ébren tartani az ısbizalomra való képességünket, s ebben a vallás rituális tere segíthet a gyógyító regresszió lehetıségével. Rend a káosz helyett További jellemzıje ezeknek a gyors változásoknak, hogy a korábbi inkoherencia, konfúzió helyében a rend lép, amint azt a vallomások tükrözik. A koherencia élménye úgy születhet meg, hogy hívı a megtérést követıen az ige szerint igyekszik látni mindent, amivel érintkezik,

amivel kapcsolatba kerül. Amennyiben az ige nem ad kielégítı magyarázatot, ahol disszonancia van, azt a hívı félreteszi, vagy nem igaznak minısíti, mintegy megtagadja, amit lát vagy hall. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy a tapasztalás igazodik a szentírásokban foglaltakhoz. Csak azt veszi észre a megtért, ami alátámasztja hitelveit. A megtértek gyakran számoltak be arról, hogy korábbi szorongásuk, amely a társas térben való megnyilvánulásukat kísérte, a gyülekezetben megszőnt. Ezt természetesen Isten jótékony jelenlétének tulajdonítja a hívı. Azt mondhatjuk, hogy a személyes szuperego-funkció szerepe csökkent, ezt a társas identitás születésekor a közösség, illetve annak vezetıje veszi át. Új nyelv születik Egy gyülekezet, új vallási mozgalom speciális nyelvi jelentésuniverzummal bír, amely jelentıs szerepet tölt be az új identitás megszületésében. Az új nyelv, a szimbolikus szóhasználat összeköt a társakkal, s a

hívı, ezt birtokolván, teljességgel csak hittestvéreivel érti meg magát. Így, amikor a térítés zajlik, a két nyelvi univerzum határán meg kell találni a szavak új jelentését, el kell tudni magyarázni a világi szférából való ember számára, mit jelentenek ezek a kifejezések. A világ percipiálása Sundén szerepátvétel-elmélete szerint egy hívı ember számára a bibliai jelenetek folyamatosan, mint a világ értelmezésének lehetıségei aktívan jelen vannak, mintegy 11 állandó perceptuális készenlétet tartanak fenn. Sundén azt is állítja, hogy minél frekventáltabb a Biblia, illetve más szentírások olvasása, minél többet vesz részt a követı a különbözı liturgiákon, annál markánsabb ez a perceptuális készenlét, más szóval elıfeszítés. Az interjúalanyaink az által, hogy mélyen involválódnak egy szituációban, miközben felfedezik a párhuzamot a megfelelı bibliai történettel, egyszersmind felveszik az egyik

szerepet. A szerepátvétel azt is implikálja, hogy a követık azt is elvárják, hogy életüknek ezen epizódja úgy végzıdjön, ahogyan a szentírásban áll, amiként errıl gyakran beszámoltak alanyaink. A rítusok szerepe A vizsgált vallási közösségekben, a vallási élmény, az érzelmi szenzációk kerülnek a hitélet középpontjába, amelyek kiválóan alkalmasak arra, hogy elfordítsák a követı figyelmét a valóságtól, s azt a benyomást keltsék, hogy ebben a térben nem mindennapi dolgok történnek. Az idı strukturálásával megadják a mindennapok forgatókönyvét, s egyben a biztonság, állandóság élményét. A rítusok az interjúalanyok számára nem csupán egy nap szerkezete vonatkozásában fontosak, de nagy jelentıségük van különbözı ünnepek s az arra való készülıdés aspektusából. Az ünnepek a hagyományok ırzésén, illetve a kollektív identitástudat fenntartásán túl azért is fontosak, mert megakadályozzák az

unalom érzésének megjelenését. Igen figyelemreméltó, hogy számtalan közösség úgy szervezi meg liturgiáit, hogy az szinkronban történjen a világ bármely pontján. Ennek megfelelıen, függetlenül attól, hogy a hívı hol tartózkodik a féltekén, biztosítva legyen számára ugyanaz a szellemi táplálék. Ebben megjelenik egy olyan illuzórikus vágy, hogy a körülettem lévı világ biztonságos és kiszámítható legyen. Istenkép Az interjúk alapján kirajzolódó istenképek mindegyike egyesíti magában azokat a jegyeket, amilyenek a szülık ténylegesen voltak, amely jegyeket ráruházhattak egy ideális apára, illetve anyára, azokat a sajátságokat, amelyek a gyermek omnipotens 12 énjét jellemezték, továbbá azokat a tulajdonságokat, melyet az adott vallási közösség konzekvensen épített fel az Isten személyérıl. Interjúalanyaink jelentıs többségének nem volt módja pozitív apa-, illetve anyafigurát megtapasztalni, s azt ebben

a reprezentációs folyamatban nyomon követhetjük. Altruista attitőd A megtértek gyakran fogalmazzák meg, mint elementáris változást, hogy nem én vagyok a fontos, hanem a másik. Ebben az altruista attitőd megjelenésében is jól tetten érhetı a szelf-referencia áttolódása mások felé. Valamint ennek a mozzanatnak a megjelenése jól alátámasztja azt az új vallási mozgalmak létrejöttét magyarázó elméletet, amely azt állítja, hogy azok az individuális értékekkel szembeni tiltakozás egyértelmő megnyilvánulásai. Számtalan interjúalany arra tesz kísérletet, hogy még a világi térben zajló tanulási tevékenységét is valamilyen szolgálatnak deklarálja, úgy élhesse meg, mint a közösség, a gyülekezet felé is felmutatható cselekedetet. A segítségnyújtás konzekvens megszervezése a gyülekezeten belül szintén nagyon nagy mértékben erısíti a társas identitást, hiszen csak egymásra kölcsönösen számítva lehet folyamatosan

létezni. Ugyanakkor azt is érdemes észrevennünk, ez egyben biztosítéka annak, hogy a világi szférával nem kell kapcsolatban lenni, nincs rászorultság. A szeretet új tárgya Az interjúkban a szeretetre vonatkozó paragrafusok jelentıs része az Isten iránti szeretetre, illetve az Istentıl jövı szeretetre utal. Ezt követi a hittestvérek egymás iránti szeretete, majd csak ez után találkozunk a partner vagy házastárs felé irányuló szeretettel. A szeretet mindenkit megillet, aki ugyanabba a gyülekezetbe tartozik, úgy mőködik ilyen szempontból a gyülekezet, mint egy nagy család, szeretünk, mert hozzánk tartozol, mert elkötelezett vagy. A szexualitás Gyakori, hogy a hívık a megtérés elıtti viselkedéseikre a szentíráson keresztül kapnak magyarázatot. Jelesül egy szexuális téren tanúsított tartózkodó vagy akár elzárkózó 13 magatartás mintegy a késıbbi tanítás üzenetének ösztönös megérzése. A szexualitásra

vonatkozó közösségi normák valójában felmentést adnak, legitimizálnak olyan megnyilvánulásokat, amelyek mögött gyakran a pszichoszexuális fejlıdés zavarai húzódtak. A legtöbb kisközösségben valójában egyértelmő elvárás, hogy a szexualitás csak a házasságon belül lehetséges, illetve bizonyos közösségekben ekkor is csak gyermeknemzés céljával. Továbbá elvárás, hogy a házasságkötés elıtt a közösségbe megtért fiatalok, amennyiben lehetséges, fókuszáljanak a közösségre, Isten szolgálatára s ne a magánéletre. Ezért minden közösség kísérletet tesz arra, hogy a gyülekezetbe tartozó fiatalok számára olyan feladatokat adjon, olyan rítusokat kínáljon, amelyek elvben képesek szublimálni a szexuális vágyakat. Továbbá késleltetni igyekszenek azért is, hogy az épp a nagy buzgalommal berobbanó novíciusok energiájukat ne vigyék azonnal individuális térbe. Ez a törekvés az interjúk tanúsága szerint csak

részben sikerül, olykor erısebb a vágy, a test késztetése. A világi és szakrális tér kapcsolata A megtértek kognitív térképét a gyülekezetek úgy alakítják, hogy a világi léttel mindenképp szembe kell helyezkedni, hiszen ott minden romlott, bőnös, ebben a szférában a gonosz uralkodik. Valójában minden közösségnél tetten érhettük, hogy igyekeznek egy jól tapintható falat kiépíteni a két világ határán, amely saját, nagyon egyértelmően definiált hitelveikbıl épül fel. A kollektív gondolkodás mechanizmusa szorosan ráépül az egyéni lelki mőködés dinamikájára, ahol - Jung kategóriájával élve az árnyékszemélyiség a világi térre vetül. A hívı a közösségi normákat magáévá téve elfogadja, hogy ı mentes az ártó gondolatoktól, szándékoktól, ösztönkésztetésektıl, destruktív megnyilvánulásoktól. Baráti kapcsolatok Gyakran tapasztalhatjuk, hogy a megtérés élménye olyan erıteljes, hogy a

legjelentısebb barátok is átmenetileg feledésbe merülnek, hiszen az új referenciacsoport veszi át a kontrollt, szervezi a gondolatokat, strukturálja az idıt. Ugyanakkor a szoros barátok közül néhány szintén megtérı lesz, így ezek a 14 kapcsolatok a vallási közösségen belül épülnek tovább, s igen nagy támogató szerepük van az egyén önértékelése, önbecsülése terén, hiszen önigazolásként funkcionálnak. Kapcsolat a szülıkkel Összességében azt láthatjuk, hogy a megtérés elıtti relációhoz képest egy békésebb kép rajzolódik ki a megtért és a család kapcsolatáról. Ennek okát több tényezıvel magyarázhatjuk. Így például a fókuszban levı gyülekezet egyike sem követelte meg, hogy a hívık szakítsák meg a kapcsolatukat eredeti családjukkal, így a szülık sem táplálnak nyílt ellenszenvet a közösségek felé. Továbbá a megkérdezett fiatalok számára a valódi referenciacsoport ekkora már a

gyülekezet, azaz az esetek jelentıs részében a vérszerinti családról sikerült leválni, jelenleg tehát már nem a gyermeki státuszból tekint saját családjára. Valamint gyakori, hogy épp a megtért fiatal hívja fel a család figyelmét a transzcendens értékekre,a hit szerepére a mindennapokban. 15 Kutatási kérdéseinkre adható átfogó válaszok Megállapítást nyert, hogy az új vallási közösségekben megtalálhatjuk az átmeneti rítusok számtalan jegyét. Ezek a sajátosságok egyértelmően szolgálják az új mi-tudat, a társas identitás megjelenését, szemben az individuális énnel. Így például az új vallási mozgalmak tagjai számára nagyon jelentıs érték a közösségiség, egymás kölcsönös segítése, az altruizmus, a szexualitás és nemiség szigorú szabályok közé szorítása, az anyagi javak és tulajdon iránti igény minimalizálása. A kutatásunk alapján egyértelmő, hogy a Winnicott által megfogalmazott átmeneti

tér jegyeit felismerhetjük a hétköznapi liturgiákban, de az nem tölti be klasszikus szerepét. Az illuzórikus térnek valójában megvan a maga pszichológiai funkciója, mely lehetıség az önkipróbálásra, átlényegülésre, kreatív önkifejezésre, átkötés a fantázia és a valóság között. Ám az interjúalanyaink által jellemzett világ végtelenül leegyszerősített A hívı a vallási közösség hétköznapjaiban jól meghatározott forgatókönyv alapján él, pontosan betartva az étkezési, öltözködési, erkölcsi szabályokat. Az egyes szám elsı személy fokozatosan eltőnik, s az emberi lényeg Istenen keresztül fogalmazható meg. A közösség tagjai elhitetik önmagukkal, hogy egy emberibb világot alkottak, miközben a valódi világ zárójelbe kerül. Látnunk kell, hogy a valóság s az átmeneti tér egymáshoz való kapcsolata fordított mintázatot mutat, a valós világ kerül háttérbe, míg az illuzórikus, szakrális tér mint

egyetlen lehetséges élhetı tér jelenik meg. Valójában a megkérdezett fiatalok életútján keresztül tetten érhettük, hogy egy sok szempontból küzdelmes identitáskeresés és -krízis, egy átalakulóban lévı társadalmi és gazdasági mikrokörnyezetben, valamint egy globalizálódó makrokörnyezetben miként vezet el az új vallási közösségek túl oltalmazó, védelmezı, paternalisztikus terébe. A fiatal hívık új identitásának ára az egyéniség elvesztése, következésképpen a konformitás mint érték dicsıítése lesz. Egy olyan világból menekültek ki a megtértek, ahol sem a családjuk, sem pedig a tágabb társadalmi környezet nem adta meg számukra a személyes törıdést. Az új, liminális térben egy illuzórikus világ épül, amely továbbra sem nyújt lehetıséget számukra ahhoz, hogy létezésükbe cselekvıen beleszóljanak. Az interjúk fényében az is egyértelmő, hogy az új vallási közösségek által megszerkesztett tér

mint speciális moratórium funkcionál. A kérdés természetesen az, 16 hogy az a fajta tapasztalat, amelyet a fiatal szerez azáltal, hogy itt kipróbálja magát, mire ad jogosítványt. Tudjuk, hogy az átmeneti rítusok egyik legfontosabb funkciója az új életszakaszra, periódusra való felkészítés, ahol szimbolikusan vagy konkrétan megjelennek már az új periódushoz szükséges szerepek, s azok kellékei. Az átmeneti rítus lezárultával, a moratórium leteltével az utazó egy más minıségét kell, hogy elnyerjen, egy új státuszba kell kerüljön, amellyel kezdetét kell vegye egy új, eddig még nem ismert életperiódus. Az igazán nagy kérdés a kutatás kapcsán számunkra az, hogy az interjúkban megnyilatkozó fiatalok képesek lesznek-e - és ha igen, milyen tudással, attitődökkel, értékekkel - belépni egyszer a felnıtt világ kapuján, avagy mindig lehet találni majd egy mintha világot, amely gyógyír a kinti világban szerzett

sérülésekre, ahol soha nem kell felnıni. 17 HIVATKOZÁSOK Anthony, D. – Robbins, T (1982): Spiritual innovation and the crisis of American civil religion. In: Douglas, M – Tipton, S M: Religion and America Spirituality in a Secular Age. Beacon Press, Boston, 215–234 p Barker, E. (1995): New Religious movements A practical introduction HMSO, London Bellah, R. N (1976): New Religious Consciousness and Crisis of Modernity In: BeitHallami, B – Argyle, M Changing beliefs and identities Herper&Row, New York, 333–352. p Erikson, E. H (1968): Identity-Youth and Crisis W W Norton, New York Erikson, E. H (1991): Az életciklus: Az identitás epigenézise In: A fiatal Luther és más írások. Gondolat kiadó, Budapest Hargitai Rita (2007): Sors és történet Szondi Lipót sorsanalízise a narratív pszichológia tükrében. PhD értekezés, Pécs Horváth-Szabó Katalin (2003): Valláspszichológiai tanulmányok. In: Pszichológiai Szemle Könyvtár 6., Akadémia K, Bp

Kirkpatrick, L. A – Shaver, P R (1990): Religion conceptualized as an attachment process: another deficiency approach to the psychology of religion? In: International Journal for the Psychology of Religion, Volume 9, Number 4. Kopp Mária – Székely András – Skrabski Árpád (2001): Vallásosság és életminıség az átalakuló társadalomban. Végeken Alapítvány, Budapest Kopp Mária - Kovács Mónika Erika (2006): A magyar népesség életminısége az ezredfordulón. Semmelweis Kiadó, Bp Nagy László (2005): A temperamentum és a karakter összefüggései a felnıtt kötıdéssel. Ph.D-értekezés, Pécs Peterson, D. W – Amuses, A L (1973): The cross and the commune: an interpretation of the Jesus Movement. In: Glock, C Y: Religion in sociological Perspective Wadsworth, Belmont, Ca., 397–426 p 18 Sundén, H.(1970) BarnochReligion Verburn, Stockholm Süle F. (1997): Valláspatológia GyuRó Art –Press, Szokolya Szokolszky Ágnes (2004): Kutatómunka a

pszichológiában. Osiris Kiadó, Budapest Török Péter (2004): Magyarországi vallási kalauz 2004. Akadémiai Kiadó, Budapest Török Péter (2007): És (a)mikor destruktívak? Interdiszciplináris szakkönyvtár 5. Budapest. Turner Victor (2002): A rituális folyamat. Osiris Kiadó, Budapest Winnicott D. W (2004): A kapcsolatban bontakozó lélek ÚMK, Bp A témában elhangzott elıadások III. Magatartástudományi Napok, Debrecen, 2002, május 9-11 Szenes Márta: Új vallási mozgalmakba megtért fiatalok életútinterjúinak elemzése Írásos forma: Konferenciakötet, Elıadáskivonatok Magyar Szociológiai Társaság Konferenciája (Szeged, 2002. december) Szenes Márta, Vallásszociológiai szekció: Megtérésinterjúk elemzése Írásos forma: Konferenciakötet, Elıadáskivonatok Magyar Pszichológiai Társaság XVI. Nagygyőlése, 2004, Debrecen Szenes Márta: Új vallási mozgalmakba megtért fiatalok életútelemzése Írásos forma: Konferenciakötet,

Elıadáskivonatok Magyar Pszichológiai Társaság XVIII. Nagygyőlése, 2008, Nyíregyháza Szenes Márta: Az „új vallási mozgalom” mint átmeneti tér az identitáskeresés során Írásos forma: Konferenciakötet, Elıadáskivonatok 19 A témában megjelent publikációk Szenes Márta (2002) Új vallási mozgalmakba belépett fiatalok életútjellemzıi. Kutatási beszámoló /Kézirat/ SZTE Vallástudományi Tanszék, 2002 Szenes Márta (2002): A Szegedi Tudományegyetem Pszichológia Tanszéke /Oktatás-Kutatás/ Szeged, 2002, Összefoglaló. JATE Press, Szeged Új vallási mozgalmakba megtért fiatalok életútinterjúinak elemzése Szenes Márta (2007): Új vallási mozgalmakba belépett fiatalok életútjellemzıi a megtérés elıtt. In: Puskás Vajda Zsuzsa: Felsıoktatásban tanuló fiatalok problémái, útkeresése, pályafejlıdése a 21. század kezdetén, Magyarországon FETE Könyvek 2, Budapest, 23-48 p Szenes Márta (2008.): Új vallási mozgalmakba

belépett fiatalok életútjellemzıi a megtérést megelızıen. In: Máté-Tóth András - Nagy Gábor: Vallásosságváltozatok. Vallási Magyarországon. Religion in Society 3, JATE Press, Szeged, 189-219 p 20 sokféleség