Gazdasági Ismeretek | Marketing » A South Park fogyasztását befolyásoló tényezők

Alapadatok

Év, oldalszám:2000, 8 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:250

Feltöltve:2006. augusztus 22.

Méret:197 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

A South Park „fogyasztását” befolyásoló tényezők készítette: PUMPKINS SZOF oldal: 1/8 11.0122 A South Park egy az HBO műsorán látható filmek közül, azonban valamiben mégis eltér társaitól. Nem csupán a rajzfilm jelleg az, ami megkülönbözteti a kábeltelevíziós műsorok táborából. Szereplői iskolás srácok, akik a South Park-i Általános Iskola tanulói. A South Park azonban mégsem gyerekeknek szól Erre már a film elején is kapunk utalást, miszerint a műsorban csúnya szavak és megbotránkoztató jelenetek hallhatóak és láthatóak. A kisiskolásokkal történő események általában túl lépnek a józan ésszel elfogadható határokon, gyakran túlzó módon vagy ironikusan fejeznek ki gondolatokat, melyek azonban a végletekig találóak, s a néző alkalmanként már saját magán is nevet. Nehéz hát a fizikai termékeknél megszokott módon fellelni és elemezni azokat a tényezőket, melyek befolyásolják a nézettség

alakulását és a hajlandóságot a sorozat elfogadására. Míg a sorozat töretlen népszerűségnek örvend kicsik és nagyok körében, a szakemberek azóta is próbálják megfejteni sikerének titkát. Úgy vélik, hogy azzal hódít, hogy a társadalmi élet hagyományos értékeit támadja, és fittyet hány a jó ízlésnek. Brutális és cinikus, ellentmond a józan észnek Nem kímél senkit és semmit, ismert személyeket és eseményeket mutat be groteszk és fonák módon: Barbra Streisand például gonosz robotként jelenik meg, Szaddam Husszein lerohanja Kanadát, és arra kényszeríti Celine Diont, hogy hazája himnusza helyett az irakit énekelje. A sorozatban természetesen az ördög és Jézus Krisztus is megkapja a magáét. A siker látszólag az alkotókat igazolja, ám sokan úgy vélik, hogy a kevésbé érett nézőkből előre nem várt reakciókat válthat ki a sorozat. Amerre csak bemutatták, újra föllángolt a vita a képernyőn látható erőszak

hatásáról, és arról, hogy az alkotók meddig mehetnek el az ismert személyek és történelmi tények szabad értelmezésében. Sok amerikai családban közös programmá vált a rajzfilm epizódjainak megtekintése. A szülők olykor talán nevelési elveik nevetségessé tételét látják a South Parkban, de legalább közös vitára késztet. Ahogy azt a korábbi botrány-rajzfilmek is megmutatták, a rajzfilm megfelelő forma kicsi, de kemény igazságok kimondására. A South Park „fogyasztását” befolyásoló tényezők készítette: PUMPKINS SZOF oldal: 2/8 11.0122 A South Park célcsoportja, ahogyan az előzőekből kitűnik, azok a fiatal 15-25 év közötti főként férfiak, akik szívesen veszik a környező világ és megszokott normák kifigurázását. A szolgáltatás „fogyasztását”, azonban számos tényező befolyásolja Kezdjük az áttekintést a tágabb értelemben vett társadalmi és gazdasági tényezőkkel. A magyar gazdaság jelenlegi

fejlettségi foka mára jelentősen növelte annak a lehetőségét, hogy a családok egy része kábeltelevíziós szolgáltatást élvezzen, megengedhesse magának az effajta szórakozást. A kábeltelevíziózás árának megítélése egyre kedvezőbb, hiszen piacgazdasági feltételek mellett a szolgáltatók versenyképes árakon kínálják tevékenységüket. Manapság a televízió már nem számít luxuscikknek, beszerzése nem jelent olyan nagy beruházást, mint korábban. Majd minden családban akad egy tv, s azok száma is egyre nő, amelyekben több készülék is található. Nem utolsó szempont a családban található tv készülékek száma, mivel főként a fiatalabb korosztály nézi a műsort. Ha az idősebbek az adott időben más programot kívánnak nézni, akkor fogyasztónk, elzárva találja magát kedvenc sorozatától. A magyar társadalom szerkezete is egyre hasonlóbbá válik a nyugat-európai társadalmakéihoz, a még mindig szembetűnő

különbségek ellenére. Ez lehet az egyik oka, hogy az Egyesült Államokból útjára indított sorozat nemcsak nyugati szomszédainknál, hanem nálunk is termékeny talajra talált. A társadalom differenciálódásával kialakultak azok a csoportok, melyek elfogadják, sőt igénylik az ilyesfajta szórakozást, s meglátják a mondanivalót a rajzfilmfigurák gyakran trágár szófordulatai mögött. A kábeltelevíziós szolgáltatást igénybevevők körét vizsgálva a következőket találtuk: A UPC Magyarország hazánk legnagyobb és számos területen monopol helyzetben lévő kábeltévés műsorszolgáltatója. Országosan 600 ezer előfizetője van, míg Szolnok városában ez a szám 15 560. Ezen értékek a következőképpen oszlanak meg: 14,8% fizet elő a szociális (minimum) programcsomagra, 78,8% a III. programcsomagra és az összes előfizető 17,5%-a választotta programcsomagja mellé az HBO mozi csatornát is. Az árak és azok relatív különbségei

szintén elősegítik a kábeltelevíziózást és azon belül a HBO mozi csatorna előfizetését. Ezek árszínvonala ugyanis valós konkurenciát kínál az alternatív szórakozási lehetőségek árszínvonalával összevetve. Az HBO mozi csatorna előfizetési díja –szolgáltatótól függően- a már választott programcsomagon felül 2500.- forint körül mozog, melyért cserébe a fogyasztó napi 24 órában, heti hét nap nézheti a reklámoktól és egyéb megszakításoktól mentes mozifilmeket. A család jövedelmi viszonyának hatása tehát alapvető fontosságú Fontos szempont a szolgáltató marketing aktivitása. A South Parkot promotáló anyagokkal széles körben találkozhatunk, főként a célcsoport érdeklődési körén belül. A Z+ könnyűzenei csatornán rendszeresen látható a South Park játék A nagyobb városokban plakátok hívják fel a figyelmet a kis lurkókra. Egyéb reklámanyagok, mint pólók, bögrék szintén az image további

építésére hivatottak, A South Park „fogyasztását” befolyásoló tényezők készítette: PUMPKINS SZOF oldal: 3/8 11.0122 valamint az aktuális divat és trend kommunikálására a célcsoport felé. Ezek komoly hatással vannak a fogyasztóra. Van, kinek pusztán a kíváncsiságát keltik fel a sorozat iránt, azonban olyanok is vannak, akik elvi kérdésnek tekintik a legújabb és már sokak által nézett sorozat figyelemmel követését. Ez egy öngerjesztő folyamat, melyben a fogyasztó találkozik a South Park promócióval, így megnézi a filmet, majd az újabb reklámdömpinggel való találkozás alkalmával megerősítést nyer. Egyszóval megállapítható, hogy az effektív marketinghadjárat meghozza gyümölcsét. Az Interneten ugyancsak találkozhatunk a South Parkkal. A sorozat internetes honlapján a rajongókat széles kínálat fogadja. Letölthetőek háttérképek, képernyővédők a monitorra, küldhető South Parkos képeslap bármely

barátunknak, ismerősünknek, mellyel tovább népszerűsíthetjük kis kedvenceinket. A divat a következő tényező mellyel kiemelten kell foglalkozni. Az aktuális trend követése, a társadalmi elfogadottság igénye, a beilleszkedés mind megkívánja a divat ismeretét és követését. A South Park pedig divatos Divatos, mert újszerű, lázadó egyszerűen más mint az eddigiek. A South Park nemcsak divatos, de egy új stílusú divatot teremt. Eredetiségével megalapozza a hasonló szemléletű rajzfimek sikerét is. Nem csoda tehát, hogy a fiatalabb generáció szeretne részt vállalni egy most induló divatáradat első hullámában. Következőkben próbáljuk áttekinteni a szűkebb értelemben vett környezeti és szociológiai elemeket. Ezen tényezők sokkal meghatározóbbak lehetnek adott helyzetben, hiszen fogyasztónk szűkebb környezete nagyobb befolyásoló hatást képes kifejteni. Jelentős a szubkultúra hatása, hiszen a South Park nézői bizonyos

szempontból különböznek a társadalom egyéb csoportjaitól. A csoportképző ismérv pedig pontosan a South Park iránti lelkesedés, az a groteszk szemléletmód, mely összetartja ezt a csoportot, biztosítva a szubkultúra homogenitását. Ez a szemléletmód igen erősen elhatárolja fogyasztói csoportunkat, így az meglehetősen zárttá válik. A kívülállók szintén találkozhatnak a South Parkkal, megnézhetik egy-két A South Park „fogyasztását” befolyásoló tényezők készítette: PUMPKINS SZOF oldal: 4/8 11.0122 epizódját, azonban eltérő ízlés- és gondolkodásviláguk végett nem azonosulnak a rendszeres fogyasztókkal. A foglalkozást –mint szubkulturális tényezőt- vizsgálva elmondható, hogy a South Park nézői általában diákok vagy pályakezdők, akik általában magasabb iskolai végzettségűek. Szociális szempontból az alsó felsőréteg, illetve a felső és középső középréteghez tartozók a célcsoport tagjai. Bizonyos

jövedelmi szint és szellemi színvonal szükséges a sorozat tényleges befogadásához. A nézők között persze előfordulnak fiatalabbak is, azonban ők nagy valószínűséggel csak a felszínt értékelik. A South Park sugárzási időpontja is ezt látszik alátámasztani, hiszen minden adás 22 óra után, azonban ezek egy része is 23-24 óra után kerül terítékre. Ezzel próbálja az HBO befolyásolni a nézettséget és a nézők összetételét, kialakítva azt a fogyasztói kört, akihez a műsor valójában szól. Esett már szó a divat kapcsán az elvárt viselkedésformákról és a szerepekről. A szerepeket általában nem az egyéntől, hanem társadalmi pozíciójától várják el. A tömegkommunikáció pedig jelentős hatással van ezekre a szerepekre. Mint már láttuk, a South Park igen erős promóciós háttérrel bír, s ez anyagok nem titkolt célja a megfelelő szerep kialakítása. A célcsoport fiataljai engedelmesen követik a tömegkommunikáció

és társaik kijelölte utat. Felkelnek a sablonosság ellen, megkérdőjelezik az eddig kikezdhetetlen ideákat, személyeket és tényeket. A státusz a következő, mely meghatározó jelentőségű. A fogyasztót társadalomban betöltött helye motiválja a bizonyos cselekvésekre. Jól tudjuk, hogy a fiatalabb korosztály lázadóbb, inkább hajlamos a fennálló rend kifigurázására. Ők éppen ezen céljuk megvalósítását látják a sorozatban. A fiatalos, pergő sodrású, nyelvezetében is gátlástalan műsor nemcsak ahhoz szól, aki maga is hasonló beállítottságú, hanem ahhoz is aki, pusztán vágyik az azonosulásra, s csupán lelke mélyén ért egyet a látottakkal. A South Park lábbal tiporja a státusz szimbólumokat, híres és hirhedt embereket figuráz ki, s magukat a felnőtteket is kétes szerepekbe kényszeríti. A South Park nézői akarva akaratlanul egy közösség tagjai, s mint ilyenben vannak irányítók, véleményüket befolyásolók. Az ilyen

referenciacsoportok alakítják tagjaik nézőpontját, beállítottságát. A célcsoport életkorában még talán nagyobb a referencia csoporthoz való kötődés, s a hajlam a csoport ízlésének és céljainak elfogadására. Azonban megjegyezendő, hogy a South Park hetente többször is látható az HBO műsorán, így nem egyértelműen tartozik, azon nem tárgyiasult termékek körébe, melyek fogyasztását döntően a referenciacsoport és a környezet támogatná. Nagyobb szerepet kap viszont az egyén ízlése és értékítélete (de erről később esik szó). Nehezen határozható meg az un. véleményvezetők szerepe jelen helyzetben Ők általában aktív, elfogadott személyek, akik jelentős termékismerettel rendelkeznek, s véleményük befolyásoló hatással bír a fogyasztóra. A South Park esetében elmondható, hogy szerepük csekély, a referenciacsoport vezető tagjaival azonosíthatóak. A család érdekes területe a South Parkot fogyasztókra ható

tényezők táborának. A család az, aki fiatal fogyasztónkat szocializálta, s így elvileg hasonló nézetek vallanak. Azonban a fiatalok mégis gyakran beszélnek vagy gondolkodnak A South Park „fogyasztását” befolyásoló tényezők készítette: PUMPKINS SZOF oldal: 5/8 11.0122 ellentétesen szüleikkel. A South Parknak pedig egyik kedvelt területe e konfliktus bemutatása: a szülők próbálják nevelgetni gyerekeiket, akik csak azért sem engedelmeskednek, a nagypapa szeretné ha unokája segítene öngyilkosságában, mind olyan dolgok melyek parázs vitákat válthatnak ki a családtagokból. Ebből a szempontból a South Park tekinthető egy, fórumnak, mely alkalmat ad a gyakran jelentéktelennek tűnő, de lényeges problémák megvitatására. Folytassuk az egyéni tényezők áttekintésével. Az életkor és életciklus döntő fontosságú. A South Park célcsoportja, a már említett 15-30 éves nézők tábora a kutatások szerint sokkal szívesebben

fogadja be a szórakozás ezen formáit. Fogyasztóinkat magával ragadja a sorozat dinamikus stílusa, megbotránkoztató nyelvezete. Az életciklust, mint fogyasztást befolyásoló tényezőt vizsgálva, elmondható, a célcsoport tagjai általában vagy egy család legfiatalabb generációjaként vagy már önálló egzisztenciával rendelkező, de egyedülállóként követik figyelemmel a sorozatot. A nem szintén befolyásolja a fogyasztást. A South Park nézői között mindkét nem megtalálható, azonban az arány eltérő. A férfiak alapvetően fogékonyak a sorozat durva, helyenként primitív stílusának elfogadására, az olyan helyzetekben is felfedezik a humort és iróniát, melyben a nők esetleg átkapcsolnának egy másik programra. Az szintén bizonyított, hogy a férfiak még akkor is néznek rajzfilmeket, mikor az a nőket már nem köti le. Egy adalék mindezekhez, hogy a South Park főszereplői mind kisfiúk, nincs köztük kislány. Még a többi

szereplő is többségében hímnemű. A tanár nénit is tanár bácsi alakítja, aki mellesleg szintén túlzottan gunyoros és ellenséges csemetéivel. Mind-mind agresszív, soviniszta momentum, mely nélkülöz mindennemű kedvességet, megértést. Esett már szó az iskolai végzettség, a foglalkozás és a jövedelem vonatkozásairól. Ezek összefüggő kérdések. A South Park célcsoportja közép- és felsőosztálybeliek, akik megfelelő anyagi helyzetben vannak a kábeltelevízió és a HBO csatorna előfizetéséhez, valamint közép, de még inkább felsőfokú képzettségük folytán tartalmas élvezetet találnak a műsorban. Az életstílus vetületeit vizsgálva megállapítható, hogy a célcsoport tevékenysége és aktivitása úgy alakul, hogy a tanuláson illetőleg a munkán felül elegendő szabadideje maradjon az esti tévénézésre. A médiahasználat, mint szórakozási forma egyensúlyban áll az alternatív lehetőségekkel, a házon kívüli

időtöltéssel a szociális A South Park „fogyasztását” befolyásoló tényezők készítette: PUMPKINS SZOF oldal: 6/8 11.0122 kontaktusok ápolásával. Az érdeklődési körük kiterjed mindenre, ami új, nyitottak a környezetük felé. Elmondható, hogy a South Park szereplőinek hedonista életszemlélete, a szabályok felrúgása és a normák újraértelmezése valahol párhuzamba állítható a néző életstílusával, de legalábbis személyiségi jellemzőivel. A személyiség az, ami döntően meghatározza, hogy valaki oda ül e az éjszaka közepén a tévé elé és végignézi-e a South Parkot. Ez bonyolult kategória, értelmezése meglehetősen összetett. Mindezek tükrében látható, hogy ha fogyasztónk nyitott, érett személyiség, akkor megtalálja a számításait a sorozatban. Azonban ha nem akkor is lehet, hogy nézi és még élvezi is. Ez a nagyszerű és érdekes a botrány-rajzfilmekben. Nézőtáboruk szélesebb, mint hinnénk Leültet a

képernyő elé időset, fiatalt és mindenki csak várja, hogy mi jöhet még. Mi lehet a következő percben, amire józan ember nem számít, de a South Park alkotói mégis kitalálták: egy óriás robot Streisand, egy tanár bácsi aki megszégyeníti egyik tanítványát, mutáns pulykák támadása, az egyik kisfiú mamája a „bögyös macák” címlapján, vagy zombik támadása Halloween éjszakáján nem tudhatjuk, de a következő South Parkból kiderül. A South Park „fogyasztását” befolyásoló tényezők készítette: PUMPKINS SZOF oldal: 7/8 11.0122 irodalomjegyzék: Bauer András – Berács József: MARKETING Hofmeister-Tóth Ágnes – Törőcsik Mária: Fogyasztói Magatartás A South Park hivatalos magyarországi honlapja: ’www.southparkhu’ valamint, a South Park reklámanyagai A South Park „fogyasztását” befolyásoló tényezők készítette: PUMPKINS SZOF oldal: 8/8 11.0122