Oktatás | Középiskola » Oktatási alapismeretek középszintű írásbeli érettségi vizsga megoldással, 2012

Alapadatok

Év, oldalszám:2012, 19 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:11

Feltöltve:2013. június 28.

Méret:108 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

ÉRETTSÉGI VIZSGA 2012. május 25 Név: . osztály: OKTATÁSI ALAPISMERETEK KÖZÉPSZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2012. május 25 8:00 Az írásbeli vizsga időtartama: 180 perc Oktatási alapismeretek Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM középszint írásbeli vizsga 1212 Oktatási alapismeretek középszint Név: . osztály: Fontos tudnivalók • • • • • A munka megkezdése előtt az átvett feladatlapon tüntesse fel a nevét és az osztályát! A feladatok előtt lévő utasításokat figyelmesen olvassa el! Törekedjen a pontos, egyértelmű, szakszerű válaszra, a dolgozat olvasható és áttekinthető formájára! Ügyeljen a helyesírásra! Tévedés esetén helyes megoldásnak csak egyértelmű javítás fogadható el. Kék vagy fekete tollal dolgozzon! írásbeli vizsga 1212 2 / 12 2012. május 25 Oktatási alapismeretek középszint Név: . osztály: Egyszerű rövid választ igénylő feladatok megoldása

1. A megadott válaszlehetőségek közül karikázza be a helyes válasz betűjelét! 1/1. Mit jelent a konstancia? a) Állandóság b) Általánosítás c) Hatékonyság d) Következtetés 1/2. Melyik személyiségelmélet képviselője Sigmund Freud? a) Tulajdonság – vagy személyiségvonás – elmélet b) Fejlődéselmélet c) Dinamikus személyiségelmélet d) Típuselmélet 1/3. A pszichológia történetében W Wundt jelentősége: a) Megteremtette az individuál-pszichológiát. b) Létrehozta a kliensközpontú pszichológiát. c) Kialakította a szükségletetek hierarchiáját. d) A pszichológiát kísérleti tudománnyá tette. 3 pont 2. A következő feladatban a megadott fogalmak közül az egyik nem tartozik a többihez Karikázza be az oda nem illő válasz betűjelét! 2/1. A társas kapcsolatokat zavaró jelenség: a) Versengés b) Konfliktus c) Tolerancia d) Közöny 2/2. A Johari-ablak négy mezőre osztható: a) Nyílt terület b) Vak terület c) Rejtett

terület d) Ismert terület 2/3. A figyelem tulajdonságai a) Tartósság b) Mélység c) Terjedelem d) Megosztás 3 pont írásbeli vizsga 1212 3 / 12 2012. május 25 Oktatási alapismeretek középszint Név: . osztály: 3. Az alábbi állítások között az egyik igaz(I), a másik hamis (H) Írja a megfelelő betűjelet a kipontozott vonalra! 3/1. Csecsemőkorban a manipuláció az értelmi fejlődés szempontjából is fontos 3/2. A térlátás és nagyságészlelés szerves egységet alkot 3/3. Az emlékezés a tanulás, a tapasztalat, az ismeretszerzés tartósságát fejezi ki 3/4. Az érzelmek kifejezése a kulturális szokások függvénye 3/5. A gyermek érzelmi fejlődésében nem keletkezhet zavar, ha anya mellett nevelkedik 3/6. A kisgyermeket egyre inkább azok a tevékenységek motiválják, amelyeket önmaga hajthat végre. 6 pont 4. Válogassa szét a pszichológia felsorolt alaptudományait és alkalmazott tudományait! A megfelelő betűjelet írja a

pontozott vonalra! a) Személyiségpszichológia b) Sportpszichológia c) Általános pszichológia d) Kriminálpszichológia e) Klinikai pszichológia f) Szociálpszichológia Alaptudomány: Alkalmazott tudomány: 6 pont 5. Pótolja a hiányzó szavakat! 5/1. A(z) kondicionálással szemben, amellyel az élőlény azt tanulja meg, hogy egy bizonyos eseményt egy másik esemény követ, a(z) kondicionálás során azt tanulja meg, hogy egy általa adott válasz egyedi következménnyel jár. 5/2. gátlásról beszélünk, ha az új tanulás megzavarja a régebben tanultak előhívását. 5/3. Alvás alatt felejtünk, mint ébren 4 pont 6. Keresse meg a pártját! Írja a számokkal jelölt fogalmak elé a hozzá tartozó nevek betűjelét! 6/1. 6/2. 6/3. 6/4. 6/5. kreativitás képzelet tehetség izoláció a félelem kondicionálása a) Perky b) Czeizel c) Guilford d) Watson e) Harlow 5 pont írásbeli vizsga 1212 4 / 12 2012. május 25 Oktatási alapismeretek

középszint Név: . osztály: 7. Asszociációs feladat Írja az állítások előtti vonalra a megfelelőnek tartott válasz betűjelét! A = óvoda B = iskola C = mindkettő D = egyik sem .7/1 Fő tevékenység a játék .7/2 Alapvető az oktató funkció .7/3 Fő tevékenység a munka .7/4 A nevelés színtere .7/5 A testi és lelki szükségletek kielégítése kiemelt szerepet kap 5 pont 8. Nevezze meg a meghatározásnak megfelelő szakkifejezést! A játékfajta megnevezését írja a pontozott vonalra! 8/1. A tevékenység során a gyermek a valóságos cselekvésnek csak egy-egy műveletét tudja elvégezni, és ezeket ismételgeti, aminek hatására fejlődnek a készségei. 8/2. A gyermek a különféle elemekből és félkész eszközökből építményeket, alakzatokat hoz létre. 8/3. A gyermekek a felnőttek tevékenységét, a felnőttek közötti társadalmi- és munkakapcsolatokat sajátos játékkörülmények között képzeletük segítségével

újraalkotják, kiegészítik. 3 pont 9. Egészítse ki az alábbi hiányos mondatokat! A megfelelő kifejezést írja a pontozott vonalra! 9/1. A nehezen nevelhetőség a(z) zavara 9/2. A(z) viselkedések olyan megnyilvánulások, amelyek közös jellemzője, hogy a társadalom által elfogadott szokásoktól, normáktól eltérnek. 9/3. A(z) a szabályok megszegésében, személyi konfliktusokban, engedetlenségben, az előírtakkal ellentétes viselkedésformákban nyilvánul meg. 9/4. A munkaérettség a(z) magatartással szoros összefüggést mutató pszichés funkció, általában teljesítménymotiváltságot, munkamagatartást jelent. 9/5. A harmonikus személyiségfejlődés legfontosabb feltétele gyermekkorban az érzelmi . 5 pont írásbeli vizsga 1212 5 / 12 2012. május 25 Oktatási alapismeretek középszint Név: . osztály: 10. Döntse el az alábbi állításokról, hogy igazak (I) vagy hamisak (H)! A megfelelő betűt írja az állítás előtti

vonalra! . 10/1 Nevelésről attól az időtől beszélünk, amikor az ösztön és az utánzás nem elegendő a személyiség fejlődéséhez. . 10/2 Az őskorban a nevelésnek elsősorban hagyományőrző, asszimilációs funkciója dominált. . 10/3 A nevelés célja független a társadalmi korok, nézetek és kutatók felfogásától . 10/4 Az eszménynek ösztönző, irányító és viszonyítási szerepe van a nevelésben . 10/5 Az értékek kulturális alapelvek . 10/6 Az értékek és normák nem határozzák meg magatartásunkat 6 pont 11. A következő feladatban a megadott fogalmak közül az egyik nem tartozik a többihez Karikázza be az oda nem illő válasz betűjelét! 11/1. Az ellenőrzés módszerei a) Dolgozatírás b) Megfigyelés c) Osztályozás d) Szóbeli feladatmegoldás 11/2. Kényszerítő módszerek a) Felszólítás b) Parancs c) Felügyelet d) Büntetés 2 pont 12. Relációanalízissel oldja meg a következő feladatokat! A megfelelő betűjelet írja a

pontozott vonalra! A (+^+): mindkét állítás igaz, és összefüggés van közöttük B (++) : mindkét állítás igaz, de nincs közöttük összefüggés C (+ −) : az állítás igaz, az indoklás hamis D (− +) : az állítás hamis, az indoklás igaz E (− − ) : mindkettő hamis 12/1. Az empátiára nagy szükség van a nevelésben és a gyógyításban is, MERT az empátia elősegíti a bizalmas emberi kapcsolatok kialakulását és fejlődését. 12/2. A hagyományok gyakorlása gyengíti a csoporthoz tartozás érzését, MERT a hagyományoknak nincs közösségformáló ereje. 2 pont írásbeli vizsga 1212 6 / 12 2012. május 25 Oktatási alapismeretek középszint Név: . osztály: Szöveges (kifejtendő) feladatok 1. Mutassa be a biztonságszükséglet és a gyermek életritmusa közötti összefüggést! 4 pont 2. Jellemezze a csecsemő beszédfejlődését! 4 pont írásbeli vizsga 1212 7 / 12 2012. május 25 Oktatási alapismeretek

középszint Név: . osztály: 3. Mutassa be a kreatív/alkotó ember négy fő jellemzőjét! 6 pont 4. Foglalja össze a programozott oktatás pozitívumait! írásbeli vizsga 1212 8 / 12 6 pont 2012. május 25 Oktatási alapismeretek középszint Név: . osztály: 5. Mutassa be a kisiskolás érzékelésének és észlelésének jellemzőit! írásbeli vizsga 1212 9 / 12 13 pont 2012. május 25 Oktatási alapismeretek középszint Név: . osztály: 6. Mutassa be az elhanyagoló (nemtörődöm) nevelés jellemzőit és a gyermek személyiségfejlődésére gyakorolt hatását! írásbeli vizsga 1212 10 / 12 17 pont 2012. május 25 Oktatási alapismeretek középszint Név: . osztály: írásbeli vizsga 1212 11 / 12 2012. május 25 Oktatási alapismeretek középszint témakör Egyszerű, rövid választ igénylő feladatok megoldása Szöveges (kifejtendő) feladatok megoldása Név: . osztály: a témakör a témakör maximális elért

maximális elért pontszám pontszám pontszáma pontszáma 1. 3 2. 3 3. 6 4. 6 5. 4 6. 5 50 7. 5 8. 3 9. 5 10. 6 11. 2 12. 2 1. 4 2. 4 3. 6 50 4. 6 5. 13 6. 17 Az írásbeli vizsgarész pontszáma 100 a feladat sorszáma javító tanár Dátum: . pontszáma programba egész beírt egész számra pontszám kerekítve Egyszerű, rövid választ igénylő feladatok megoldása Szöveges (kifejtendő) feladatok megoldása javító tanár jegyző Dátum: . írásbeli vizsga 1212 Dátum: . 12 / 12 2012. május 25 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2012. május 25 középszint Oktatási alapismeretek középszint Javítási-értékelési útmutató 1212 OKTATÁSI ALAPISMERETEK KÖZÉPSZINTŰ ÍRÁSBELI ÉRETTSÉGI VIZSGA JAVÍTÁSI-ÉRTÉKELÉSI ÚTMUTATÓ NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Oktatási alapismeretek középszint Javítási-értékelési útmutató Fontos tudnivalók Az írásbeli feladatok

értékelésénél kötelező a központilag összeállított javítási-értékelési útmutatónak megfelelés. Az egyes kérdésekre és feladatokra adható pontszámokat az útmutató tartalmazza. A javítás során az útmutatóban meghatározott pontozást kell alkalmazni A dolgozatokat a vizsgázó által használt színtől eltérő színnel kell javítani, jelölve a hibákat és azok súlyosságát, illetve a meg nem oldott feladatokat. A szöveges válaszokat három fő szempontból kell értékelni. 1. Mennyiségi szempont: ez a válasz tartalmi gazdagságára és helyességére vonatkozik A mennyiségi szempontot értékelő pontszámot a javítási útmutatóban, valamint az értékelő lapon megadott válaszelemek értékelésekor azonos értékűnek tekintjük, egyes feladatoknál súlyozottan értékeljük. Ezt a feladat értékelő lapján (a megoldásban) jelöljük A feladatlapon a feladatra adható maximális pontszámot jelöltük. Az egyes válaszelemek

megoldási javaslatokat tartalmaznak, ami azt jelenti, hogy a megoldáselemet tartalmilag és nyelvileg helyesen körülíró megoldás is értékelhető. Ugyanakkor feltétlenül ragaszkodjunk a két fenti kritériumhoz (tartalmi és nyelvi korrektség), különben az értékelés pontatlanná válik. 2. Minőségi szempont: ez a rövid feladatok esetében a feladat megértésére, a szaknyelv használatára, a lényeg kiemelésére: a hosszabb feladatok esetében a feladat megértésére, a lényeg kiemelésére, a téma kidolgozására, az ismeretek mélységére, a szaknyelv használatára és a kreativitásra vonatkozik. 3. Kifejezőképesség: ez a rövid feladatok esetében az áttekinthetőségre, rendezettségre, nyelvhelyességre, helyesírásra, a hosszabb feladatok esetében az előbbieken kívül a szövegalkotásra vonatkozik. A javítási-értékelési útmutatóban feltüntetett válaszokra kizárólag a megadott pontszámok adhatók. A megadott pontszámok további

bontása csak ott lehetséges, ahol erre külön utalás van. Az így kialakult pontszámok csak egész pontok lehetnek. írásbeli vizsga 1212 2/7 2012. május 25 Oktatási alapismeretek középszint Javítási-értékelési útmutató Egyszerű rövid választ igénylő feladatok megoldása 1. feladat 1/1. a 1/2. c 1/3. d Minden helyes válasz Összesen 1 pont 3 pont Minden helyes válasz Összesen 1 pont 3 pont Minden helyes válasz Összesen 1 pont 6 pont Minden helyes válasz Összesen 1 pont 6 pont Minden helyes válasz Összesen 1 pont 4 pont Minden helyes válasz Összesen 1 pont 5 pont 2. feladat 2/1. c 2/2. d 2/3. b 3. feladat 3/1. I 3/2. I 3/3. I 3/4. I 3/5. H 3/6. I 4. feladat Alaptudomány: a, c, f, Alkalmazott tudomány: b, d, e, 5. feladat 5/1. klasszikus instrumentális / operáns 5/2. visszaható 5/3. kevesebbet 6. feladat 6/1. 6/2. 6/3. 6/4. 6/5. c a b e d írásbeli vizsga 1212 3/7 2012. május 25 Oktatási alapismeretek

középszint 7. feladat 7/1. 7/2. 7/3. 7/4. 7/5. Javítási-értékelési útmutató A B D C A Minden helyes válasz Összesen 1 pont 5 pont Minden helyes válasz Összesen 1 pont 3 pont Minden helyes válasz Összesen 1 pont 5 pont Minden helyes válasz Összesen 1 pont 6 pont Minden helyes válasz Összesen 1 pont 2 pont 8. feladat 8/1. gyakorlójáték 8/2. konstruáló/építőjáték 8/3. szerepjáték 9. feladat 9/1. 9/2. 9/3. 9/4. 9/5. szocializáció deviáns fegyelmezetlenség szociális biztonság 10. feladat 10/1. 10/2. 10/3. 10/4. 10/5. 10/6. I I H I I H 11. feladat 11/1. c 11/2. c írásbeli vizsga 1212 4/7 2012. május 25 Oktatási alapismeretek középszint Javítási-értékelési útmutató 12. feladat 12/1. A 12/2. E Minden helyes válasz Összesen 1 pont 2 pont Szöveges (kifejtendő) feladatok 1. Mutassa be a biztonságszükséglet és a gyermek életritmusa közötti összefüggést! Lehetséges megoldás • Minden életkorban

fontos, hogy kielégítsük biztonságigényét. Ennek feltételei: • Az állandóság A gyermeknek nagy az állandóságigénye. Fontos számára az állandó napirend, hetirend, szokások, szabályok, a nevelő személye. • A kiszámíthatóság Mindig pontosan tudja a gyermek, mikor, mi és miért történik vele. Kiegyensúlyozott nevelők, a gyermek tájékoztatása mindenről, ami érinti. Értékelés Minden helyes, a fentiekkel tartalmában megegyező megállapítás 1 pont Összesen 3 pont 3 + 1∑4pont 2. Jellemezze a csecsemő beszédfejlődését! Lehetséges megoldás • • • A csecsemő a szervezet állapotáról sírással jelez. Hangfrekvenciája alapján az anya megkülönböztetheti: éhes, szomjas, fáj a hasa stb. Gőgicsélés, gagyogás 3-4. hónaptól Kapcsolatot talál hangképzése és hallása között A 6-7. hónaptól képes szótagokat ismételgetni A csecsemőkor végére kifejlődik a gyermek beszédapparátusa. Az első év végére érti a

felnőttek beszédét. Értékelés Minden helyes, a fentiekkel tartalmában megegyező megállapítás 1 pont Összesen 3 pont 3 + 1∑4pont írásbeli vizsga 1212 5/7 2012. május 25 Oktatási alapismeretek középszint Javítási-értékelési útmutató 3. Mutassa be a kreatív/alkotó ember négy fő jellemzőjét! Lehetséges megoldás • Változásra törekvés, merészség • Impulzivitás /kevésbé képes kontrollálni magát/ • Hajlam a fegyelmezetlenségre • Nyitottság az új elképzelések iránt • A tekintély megkérdőjelezése • Az új helyzetekre gyors, rugalmas reagálás Értékelés Minden helyes, a fentiekkel tartalmában megegyező megállapítás 1 pont Összesen 4 pont 4 + 2∑6pont 4. Foglalja össze a programozott oktatás pozitívumait! Lehetséges megoldás • Pontos, logikai tervezés A tananyagot logikus szakaszokra, műveletekre bontja • Azonnali visszajelzés • Egyéni ütemű haladás • Aktivitás Értékelés Minden helyes,

a fentiekkel tartalmában megegyező megállapítás 1 pont Összesen 4 pont 4 + 2∑6pont 5. Mutassa be a kisiskolás érzékelésének és észlelésének jellemzőit! Lehetséges megoldás • Az érzékszervek differenciált működésével főleg a látási és hallási érzékletek fejlődnek, tökéletesednek. • A látás élessége 7 éves korban pontosabbá válik – szem akkomodációja – tekintetátvitel közelről távolra. • A színeket, színárnyalatokat felismeri. • A hallás élessége gyakorlás hatására nő. • Észlelésében (az analízis–szintézis nem kellően összerendezett) hol túlzott, nagy egységekben, részletek nélkül figyeli meg a jelenségeket, hol elveszik a részletekben. • Térészlelése még konkrét, de jól tájékozódik a közvetlen környezetben. • Időészlelése még elmarad a fejlődésben a többi észleléshez képest. Konkrétság kezdetben itt is jellemző. • 9 éves kortól fokozatosan tökéletesedik

időfogalma (történelmi évszámok értelmet nyernek). Értékelés Minden helyes, a fentiekkel tartalmában megegyező megállapítás 1 pont Összesen 8 pont 8 + 5∑13pont írásbeli vizsga 1212 6/7 2012. május 25 Oktatási alapismeretek középszint 6. Javítási-értékelési útmutató Mutassa be az elhanyagoló (nemtörődöm) nevelés jellemzőit és a gyermek személyiségfejlődésére gyakorolt hatását! Lehetséges megoldás Az elhanyagoló (hideg, nyílt, gyenge) nevelés jellemzői: • A szülő az érzelmi törődés oldaláról hanyagolja el a nevelést. • A gyermeket magára hagyja a problémáival. • Azért buzdít önállóságra, hogy a gyermek ne legyen terhére. Várható hatása a gyermek személyiségfejlődésére: • A gyerekeknek nincs vagy gyenge a biztonságérzete. • Elhagyottnak és magányosnak érzi magát. • Szeretethiányban szenved. • Fokozottan érzékeny és sértődékeny. • Gyakran letagadja elkövetett vétségeit.

• Szociabilitása alacsony szintű. • Agresszív, gátlástalan, belső fékkel nem rendelkező személlyé válhat. Értékelés Minden helyes, a fentiekkel tartalmában megegyező megállapítás 1 pont Összesen 10 pont 10 + 7∑17pont írásbeli vizsga 1212 7/7 2012. május 25