Oktatás | Középiskola » Oktatási alapismeretek emelt szintű írásbeli érettségi vizsga megoldással, 2012

Alapadatok

Év, oldalszám:2012, 19 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:7

Feltöltve:2013. június 15.

Méret:111 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

ÉRETTSÉGI VIZSGA 2012. május 25 Azonosító jel: OKTATÁSI ALAPISMERETEK EMELT SZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2012. május 25 8:00 Az írásbeli vizsga időtartama: 180 perc Oktatási alapismeretek Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM emelt szint írásbeli vizsga 1212 Oktatási alapismeretek emelt szint Azonosító jel: Fontos tudnivalók • • • • • A munka megkezdése előtt az átvett feladatlapon tüntesse fel azonosító jelét! A feladatok előtt lévő utasításokat figyelmesen olvassa el! Törekedjen a pontos, egyértelmű, szakszerű válaszra, a dolgozat olvasható és áttekinthető formájára! Ügyeljen a helyesírásra! Tévedés esetén helyes megoldásnak csak a vizsgázó egyértelmű javítása fogadható el. Kék vagy fekete tollal dolgozzon! írásbeli vizsga 1212 2 / 12 2012. május 25 Oktatási alapismeretek emelt szint Azonosító jel: Egyszerű, rövid választ igénylő feladatok megoldása

1. Az alábbi állítások egyik része igaz (I), a másik hamis (H) Írja a megfelelő betűjelet a kipontozott vonalra! . 1/1 Számos kísérlet igazolja, hogy a bűnbakképzés pszichológiai alapja a frusztráltság . 1/2 A nemek tekintetében különbség látszik az agresszió mértéke és jellege szerint . 1/3 A hőszabályozás esetében az agyban található hőreceptorok érzékelik a külső hőmérsékletet. . 1/4 A drive erőssége nemcsak a szervezet állapotától, hanem a környezettől is függ . 1/5 A szokatlan, újszerű inger hatására az agykéreg aktivitásszintje lecsökken . 1/6 Az effektorrendszerek a kiválasztásra és összehúzódási sejtfunkciókra alkalmas sejtekből állnak. 6 pont 2. Egyszerű választás A megadott válaszlehetőségek közül karikázza be a helyes válasz betűjelét! 2/1. Egy kétéves kislány édesanyja cipőjében sétálgatva, az anya mozdulatait utánozva a mobiltelefon gombjait nyomogatja. A cselekvéssor úgy tekinthető,

mint a) deviancia. b) értelmi retardáció. c) identifikáció. d) akceleráció. 2/2. A divergens gondolkodás jellemzője: a) összetartó, egy irányba ható. b) egyszerre több irányba haladó. c) intelligenciateszttel mérhető. d) egyetlen megoldásra összpontosít. 2/3. A belső környezet állandóságát fenntartó működés: a) az önjutalmazás. b) a homeosztázis. c) a kompetencia. d) az önvédelem. 3 pont írásbeli vizsga 1212 3 / 12 2012. május 25 Oktatási alapismeretek emelt szint Azonosító jel: 3. Pótolja a hiányzó szavakat! 3/1. Az idegen szavakat a módszerrel tanuljuk 3/2. A(z) következtetés segítségével képesek vagyunk az egyedi dolgokból következtetni az általános esetre. 3/3. Akkor álmodunk, amikor gyors és az éberségre jellemző EEG-jelek mutatkoznak. 3/4. Az álmok szerepét még nem ismerjük pontosan, - szakaszok az állatoknál is vannak, így valószínű az álom biológiai jelentősége. 3/5. Az akadályoztatás

következtében fellépő feszültség elviselését nevezzük. 3/6. A nyelv alapegysége a(z) a gondolkodás alapegysége a(z) 8 pont 4. A megadott válaszlehetőségek közül az egyik nem tartozik a többihez Karikázza be az oda nem illő válasz betűjelét! 4/1. A pszichikus fejlődés törvényei a) A dinamika és struktúra törvénye b) A transzfer törvénye c) A koegzisztencia törvénye d) A kontiguitás törvénye 4/2. Gondolkodási műveletek: a) analízis, b) absztrakció, c) akkomodáció, d) szintézis. 4/3. Kretschmer személyiségtípusai: a) piknikus, b) atletikus, c) melankolikus, d) leptoson. 3 pont 5. Keresse meg az összetartozó fogalompárokat! Írja a számokkal jelölt nevek elé a hozzátartozó fogalom betűjelét! 5/1. Ebbinghaus 5/2. Thorndike 5/3. Pavlov a) operáns kondicionálás b) klasszikus kondicionálás c) memorizáció 3 pont írásbeli vizsga 1212 4 / 12 2012. május 25 Oktatási alapismeretek emelt szint Azonosító jel: 6.

Válogassa szét az egyes vezetési stílusok jellemzőit! A megfelelő betűjelet írja a pontozott vonalra! a) b) c) d) e) f) A tanár és a diák közösen határozzák meg a célokat. Az ösztönzés változó, kiszámíthatatlan. Külső ösztönzés és büntetés. Kölcsönös megbecsülés és tisztelet. A hibákra és a gyengeségekre koncentrál. Mindenfajta viselkedést elfogad. Demokratikus: . Diktatórikus: . Engedékeny/liberális: 6 pont 7. Relációanalízissel oldja meg a következő feladatokat! A megfelelő betűjelet írja a pontozott vonalra! A (+^+): mindkét állítás igaz, és összefüggés van közöttük B (++) : mindkét állítás igaz, de nincs közöttük összefüggés C (+ −) : az állítás igaz, az indoklás hamis D (− +) : az állítás hamis, az indoklás igaz E (− − ) : mindkettő hamis . 7/1 A kondicionálás lényeges a tanulás szempontjából, MERT a feltételes reflexek nemcsak segítik, de egyszerűbbé is teszik a viselkedést.

. 7/2 A konfliktusok feloldásában és megoldásában csekély szerepe van az első reakciónak, MERT az első elhibázott lépés felerősítheti a konfliktust. . 7/3 A látszatkonfliktus valódi konfliktushelyzetnek tekinthető, MERT a látszatkonfliktus látványos, heves összeütközés. . 7/4 Szociális képességeink a társadalom oldaláról szemlélve a túlélést, a fennmaradást szolgálják, MERT a szociális képességek által megsokszorozódik az egyének teljesítőképessége. 4 pont 8. Keresse meg az összetartozó állításrészeket! Írja a számokkal jelzett mondatok elé a hozzá tartozó tagmondat betűjelét! .8/1 Ha valaki ismeri a megfelelő viselkedés szabályait, .8/2 Ha az élet természetes velejárójának tekintjük az akadályokat és a kudarcot, .8/3 Ha azon fáradozunk, hogy növeljük a gyerekek tűrőképességét, a) általa csökkenthetjük a frusztrációt. b) nyugodtabb, magabiztosabb, és könnyebben elérheti céljait. c) a frusztráció

nem visel meg minket túlságosan. 3 pont írásbeli vizsga 1212 5 / 12 2012. május 25 Oktatási alapismeretek emelt szint Azonosító jel: 9. Az alábbi állítások között az egyik igaz(I), a másik hamis (H) Írja a megfelelő betű jelét a kipontozott vonalra! . 9/1 A tanár előfeltevései befolyásolhatják attribucióit, és ezáltal az iskolai teljesítmények értékelését is. . 9/2 Egyetlen kutatás sem igazolta, hogy a tanár attitűdje diákjai iránt az értékelés torzulásához vezethet. . 9/3 A tanári vélemény, értékelés hatást gyakorolt a tanuló énképére és motivációs szintjére. . 9/4 Az empátia döntően a kommunikáció verbális jelzésrendszerén alapul 4 pont írásbeli vizsga 1212 6 / 12 2012. május 25 Oktatási alapismeretek emelt szint Azonosító jel: Szöveges (kifejtendő) feladatok megoldása 1. Hasonlítsa össze a nevelési és oktatási tevékenységet három közös jellemző alapján! 4 pont 2. Mutasson be

két-két alapvető különbséget a félelem és a szorongás között! 6 pont írásbeli vizsga 1212 7 / 12 2012. május 25 Oktatási alapismeretek emelt szint Azonosító jel: 3. Fogalmazzon meg öt olyan pedagógiai tennivalót, amellyel eredményesen fenntartható a gyermek figyelme! 7 pont 4. Mutassa be négy példa illusztrálásával a bábjáték nevelő értékét! 6 pont írásbeli vizsga 1212 8 / 12 2012. május 25 Oktatási alapismeretek emelt szint Azonosító jel: 5. Elemezze a játék, az eszközhasználat és a személyiségfejlődés közötti összefüggést! Értékelje a tárgyak, eszközök szerepét a játék kialakulásában, fejlődésében! 17 pont írásbeli vizsga 1212 9 / 12 2012. május 25 Oktatási alapismeretek emelt szint Azonosító jel: 6/1. Értelmezze pedagógiai-pszichológiai szempontból a szemelvényben leírt helyzetet! 6/2. Szakszerűen igazolja, hogy az igénynívó kitűzése konfliktushelyzet! 6/3. Milyen okok

állhatnak a normaszegő viselkedés hátterében? Nevezzen meg két okot! 6/4. Mit tenne a pedagógus helyében? Válaszát érvekkel alátámasztva indokolja! „Ottó a testnevelés órán nem tudja teljesíteni a feladatot, ugráskor harmadszor is leverte a rudat. » Elegem van ebből az egész ugrándozásból! Mindjárt behúzok jól a tanítónak!» Kiabálta Ottó az öklét rázva, és felborított egy szekrényt.” (Hunyady Györgyné−Szekszárdi Júlia: Konfliktusok az iskolában) 20 pont írásbeli vizsga 1212 10 / 12 2012. május 25 Oktatási alapismeretek emelt szint írásbeli vizsga 1212 Azonosító jel: 11 / 12 2012. május 25 Azonosító jel: Oktatási alapismeretek emelt szint témakör Egyszerű, rövid választ igénylő feladatok megoldása Szöveges (kifejtendő) feladatok megoldása a témakör a témakör maximális elért maximális elért pontszám pontszám pontszáma pontszáma 1. 6 2. 3 3. 8 4. 3 40 5. 3 6. 6 7. 4 8. 3 9. 4 1. 4 2.

6 3. 7 60 4. 6 5. 17 6. 20 100 Az írásbeli vizsgarész pontszáma a feladat sorszáma javító tanár Dátum: . pontszáma programba egész beírt egész számra pontszám kerekítve Egyszerű, rövid választ igénylő feladatok megoldása Szöveges (kifejtendő) feladatok megoldása javító tanár jegyző Dátum: . írásbeli vizsga 1212 Dátum: . 12 / 12 2012. május 25 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2012. május 25 Oktatási alapismeretek emelt szint Javítási-értékelési útmutató 1212 OKTATÁSI ALAPISMERETEK EMELT SZINTŰ ÍRÁSBELI ÉRETTSÉGI VIZSGA JAVÍTÁSI-ÉRTÉKELÉSI ÚTMUTATÓ NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Oktatási alapismeretek emelt szint Javítási-értékelési útmutató Fontos tudnivalók Az egyszerű, rövid választ igénylő feladatok értékelésénél kötelező a javítási-értékelési útmutatónak való megfelelés. A szöveges válaszokat három fő

szempontból kell értékelni. 1. Mennyiségi szempont: ez a válasz tartalmi gazdagságára és helyességére vonatkozik A mennyiségi szempontot értékelő pontszámot a javítási útmutatóban, valamint az értékelő lapon megadott válaszelemek értékelésekor azonos értékűnek tekintjük, egyes feladatoknál súlyozottan értékeljük. Ezt a feladat értékelő lapján (a megoldásban) jelöljük A feladatlapon a feladatra adható maximális pontszámot jelöltük. Az egyes válaszelemek megoldási javaslatokat tartalmaznak, ami azt jelenti, hogy a megoldáselemet tartalmilag és nyelvileg helyesen körülíró megoldás is értékelhető. Ugyanakkor feltétlenül ragaszkodjunk a két fenti kritériumhoz (tartalmi és nyelvi korrektség), különben az értékelés pontatlanná válik 2. Minőségi szempont: ez a rövid feladatok esetében a feladat megértésére, a szaknyelv használatára, a lényeg kiemelésére; a hosszabb feladatok esetében a feladat megértésére,

a lényeg kiemelésére, a téma kidolgozására, az ismeretek mélységére, a szaknyelv használatára és a kreativitásra vonatkozik 3. Kifejezőképesség: ez a rövid feladatok esetében az áttekinthetőségre, rendezettségre, nyelvhelyességre, helyesírásra; a hosszabb feladatok esetében az előbbieken kívül a szövegalkotásra vonatkozik. A javítási-értékelési útmutatóban feltüntetett válaszokra kizárólag a megadott pontszámok adhatók. A megadott pontszámok további bontása csak ott lehetséges, ahol erre külön utalás van. Az így kialakult pontszámok csak egész pontok lehetnek. írásbeli vizsga 1212 2/7 2012. május 25 Oktatási alapismeretek emelt szint Javítási-értékelési útmutató Egyszerű rövid választ igénylő feladatok megoldása 1. feladat 1/1. 1/2. 1/3. 1/4. 1/5. 1/6. I I H I H I Minden helyes válasz Összesen 1 pont 6 pont Minden helyes válasz Összesen 1 pont 3 pont Minden helyes válasz Összesen 1 pont 8 pont

Minden helyes válasz Összesen 1 pont 3 pont 2. feladat 2/1. c 2/2. b 2/3. b 3. feladat 3/1. 3/2. 3/3. 3/4. 3/5. 3/6. páros asszociációs induktív szemmozgások REM frusztrációs toleranciának szó fogalom 4. feladat 4/1. d 4/2. c 4/3. c írásbeli vizsga 1212 3/7 2012. május 25 Oktatási alapismeretek emelt szint Javítási-értékelési útmutató 5. feladat 5/1. 5/2. 5/3. c a b Minden helyes válasz Összesen 1 pont 3 pont Minden helyes válasz Összesen 1 pont 6 pont Minden helyes válasz Összesen 1 pont 4 pont Minden helyes válasz Összesen 1 pont 3 pont Minden helyes válasz Összesen 1 pont 4 pont 6. feladat Demokratikus: a, d Diktatórikus: c, e Engedékeny/liberális: b, f 7. feladat 7/1. A 7/2. D 7/3. D 7/4. A 8. feladat 8/1. 8/2. 8/3. b c a 9. feladat 9/1. I 9/2. H 9/3. I 9/4. H írásbeli vizsga 1212 4/7 2012. május 25 Oktatási alapismeretek emelt szint Javítási-értékelési útmutató Szöveges (kifejtendő) feladatok

megoldása 1. Hasonlítsa össze a nevelési és oktatási tevékenységet három közös jellemző alapján! Lehetséges megoldás • • • • Céltudatos, tervszerű tevékenység Fejlesztő hatású Bipoláris Társadalmilag determinált Értékelés: Minden helyes, a fentiekkel tartalmában megegyező megállapítás 1 pont Összesen 4 pont 3 + 1∑4 pont 2. Mutasson be két-két alapvető különbséget a félelem és a szorongás között! Lehetséges megoldás Félelem: • Valamilyen ok váltja ki. • Egyszeri aktus, amely a félelmetes helyzet megszűnésével elmúlik, vagy megfelelő nevelői ráhatással feloldható. Szorongás: • Oka közvetett és távoli. • Évekig fennmaradhat, tartós személyiségjeggyé válhat. Értékelés: Minden helyes, a fentiekkel tartalmában megegyező megállapítás 1 pont Összesen 4 pont 4 + 2∑6pont 3. Fogalmazzon meg öt olyan pedagógiai tennivalót, amellyel eredményesen fenntartható a gyermek figyelme! Lehetséges

megoldás • • • • • Az érdeklődés fenntartása A lényegtelen ingerek kizárása Az aktivitás lehetőségének biztosítása A téma újszerűsége, életszerűsége Problémaszerű megközelítésmód Értékelés: Minden helyes, a fentiekkel tartalmában megegyező megállapítás 1 pont Összesen 5 pont 5 + 2∑7pont írásbeli vizsga 1212 5/7 2012. május 25 Oktatási alapismeretek emelt szint Javítási-értékelési útmutató 4. Mutassa be négy példa illusztrálásával a bábjáték nevelő értékét! Lehetséges megoldás • • • • • • Feloldja a gyermek gátlásait. Elmondhatja a gyermek a vágyait, sérelmeit, szorongásait. Fejleszti a kreativitást. Fejleszti a képzeletet. Érzelmi úton vezeti be a gyermeket az esztétikai élmények világába. A bábozással biztosított a készségek kialakítása (beszédkészség, mozgáskészség). Értékelés: Minden helyes, a fentiekkel tartalmában megegyező válaszelem példával 1

pont. Ha nem ír példát, de az elméleti kifejtés hibátlan, maximum 2 pont. Összesen 6 pont 4 + 2∑6pont 5. Elemezze a játék, az eszközhasználat és a személyiségfejlődés közötti összefüggést! Értékelje a tárgyak, eszközök szerepét a játék kialakulásában, fejlődésében! Lehetséges megoldás • • • • • • • • • • A játék révén a gyermek kielégíti szükségleteit. A játék és az eszközhasználat fejleszti a gyermek szenzomotoros intelligenciáját, érzéki, mozgásos gondolkodását. Önállósága fokozódik. A képességek kibontakoztatásának alapja az eszközhasználat. Fejlődnek a testi képességek, a mozgáscselekvés és a szem-kéz koordináció. Érzékeli, észleli a világot, figyelme a számára érdekes dolgok irányába fordul. Fejlődik értelmi képessége. Az eszköz funkciójában hordozza a játék fejlesztésének lehetőségeit. Fontos, hogy a gyermek használni is tudja – a játék anyaga, mérete

igazodjon a gyerek életkorához. A játék vagy a tárgy megragadja a gyermek figyelmét, érzelmeit. Érzelmileg kötődik a tárgyhoz – biztonságot, megnyugvást nyújt számára. A játék tartalmát a játékkal végzett cselekvés adja. Értékelés: Miden helyes, a fentiekkel tartalmában megegyező egy megállapítás 1 pont. Összesen 10 pont 10 + 7∑17pont írásbeli vizsga 1212 6/7 2012. május 25 Oktatási alapismeretek emelt szint Javítási-értékelési útmutató 6/1. Értelmezze pedagógiai-pszichológiai szempontból a szemelvényben leírt helyzetet! 6/2. Szakszerűen igazolja, hogy az igénynívó kitűzése konfliktushelyzet! 6/3. Milyen okok állhatnak a normaszegő viselkedés hátterében? Nevezzen meg két okot! 6/4. Mit tenne a pedagógus helyében? Válaszát érvekkel alátámasztva indokolja! „Ottó a testnevelés órán nem tudja teljesíteni a feladatot, ugráskor harmadszor is leverte a rudat. » Elegem van ebből az egész

ugrándozásból! Mindjárt behúzok jól a tanítónak!» Kiabálta Ottó az öklét rázva, és felborított egy szekrényt.” (Hunyady Györgyné−Szekszárdi Júlia: Konfliktusok az iskolában) Lehetséges megoldás 6/1. • A szituációban szereplő fiú nehezen nevelhető, viselkedésének hátterében az agresszió áll. • Az agresszív viselkedés a frusztráció következménye. • A frusztráció olyan állapot, kellemetlen élményhez kapcsolódó érzelem, amelyet az egyén akkor él át, amikor valamilyen cél elérésére folytatott tevékenysége akadályba ütközik. • A tartós frusztráció lehetséges következményei: - regresszió, - harag, - agresszió. • Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka, hogy valakinek nyílt vagy szimbolikus formában kárt, sérelmet vagy fájdalmat okozzon. • Agresszív viselkedés: harag, düh, bosszúvágy által vezérelt viselkedés. A gyermeki viselkedés velejárója. Hátterében a

figyelemfelhívás motívuma is állhat 6/2. • Az igénynívó kitűzése konfliktushelyzet: a feladathelyzetben két ellentétes indíték hat egyszerre: a siker elérésére irányuló késztetés, és a kudarc elkerülését célzó motívum. • A két motívum erőssége, egymáshoz való viszonya befolyásolja a teljesítménykésztetést. • A sikermotívum alapja a hatékonyságra, önmegvalósításra késztetés. 6/3. A normaszegő magatartás hátterében álló okok: • Családi nevelés hibáiból adódó zavarok. • Szocializációs zavar. 6/4. Nem szabad az agressziót elfojtani, hanem meg kell tanítani azt szociálisan elfogadható formában levezetni. Önuralomra nevelés, a szülővel közösen megbeszélni, megszüntetni a kiváltó okot. Értékelés: Miden helyes, a fentiekkel tartalmában megegyező egy megállapítás 1 pont. Összesen 12 pont 12 + 8∑20pont írásbeli vizsga 1212 7/7 2012. május 25