Nyelvtanulás | Olasz » Olasz nyelv középszintű írásbeli érettségi vizsga megoldással, 2012

Alapadatok

Év, oldalszám:2012, 42 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:36

Feltöltve:2013. június 01.

Méret:202 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

ÉRETTSÉGI VIZSGA 2012. május 23 Név: . osztály: Olasz nyelv OLASZ NYELV KÖZÉPSZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2012. május 23 8:00 I. Olvasott szöveg értése Időtartam: 60 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM középszint írásbeli vizsga 1211 I. Olvasott szöveg értése Olasz nyelv középszint írásbeli vizsga, I. összetevő 1211 Név: . osztály: 2/8 2012. május 23 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Fontos tudnivalók • Ceruzával nem, csak fekete vagy kék színű tollal szabad írni, hibajavító használata nem megengedett. • A vizsgázó először figyelmesen olvassa el az adott feladat utasítását, majd nézze meg a nullával (0) jelölt mintamegoldást! Az utasítást és a mintamegoldást pontosan követve a megfelelő helyre írja le megoldását! A nem megfelelő helyre és nem egyértelműen leírt megoldásokat a javító tanár az értékelésnél nem veheti figyelembe. • Ahol a

feladat megoldását táblázatba kell írni, a vizsgázó kizárólag a táblázatba és ne a szövegbe írja be a megoldását! Csak akkor írjon a szövegbe, ha az utasítás és a mintamegoldás kifejezetten erre utal! • Ha a vizsgázó ugyanarra a kérdésre egymást kizáró tartalmú megoldásokat ad, a megoldásra nem lehet pontot adni. • A vizsgázó módosíthatja a már leírt megoldását. Ebben az esetben egyértelműen húzza át, és jól megkülönböztethetően írja mellé a módosított megoldást! Csak az egyértelmű módosítás fogadható el az értékeléskor. • Ahol a vizsgázónak a saját szavaival kell válaszolnia a kérdésekre, ügyeljen arra, hogy válasza a szövegre támaszkodjon, és tömör legyen, de terjedjen ki minden kért információra! A vizsgázó válaszaiban előforduló nyelvtani és helyesírási hibák csak akkor befolyásolják az adható pontszámot, ha miattuk érthetetlen a válasz. • Mivel minden feladat eredeti (autentikus)

olasz szöveghez kapcsolódik, előfordulhat, hogy a vizsgázó több szót nem ismer. Ettől azonban nem kell megijednie, mert az ismeretlen szavak egy részének szövegbeli jelentését a szövegkörnyezetből kikövetkeztetheti, másrészt megértésük nem feltétlenül szükséges a feladat helyes megoldásához. • A vizsgázó megválaszthatja a feladatok megoldásának sorrendjét. • A feladatok megoldásához semmiféle segédeszköz nem használható. írásbeli vizsga, I. összetevő 1211 3/8 2012. május 23 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Compito 1 Scegliere tra le parole date e scrivere negli spazi quelle corrispondenti alle definizioni. Attenzione: ci sono tre professioni che non hanno la definizione. L’esempio è indicato con lo „0”. Professioni architetto infermiere avvocato benzinaio conducente di tram cameriere fornaio bagnino cantante sarto medico barbiere pizzaiolo pescatore marinaio (0) architetto Il suo lavoro può

essere molto vario. A seconda della specializzazione, può progettare edifici pubblici e privati, occuparsi del restauro e recupero di edifici già esistenti ecc. (1) È specializzato nel tutelare gli interessi legali dei propri clienti. Analizza le questioni giuridiche che riguardano i clienti (privati, pubblici, imprese) e li difende se accusati di violazione della legge ecc. (2) Esce in mare e pesca con reti o lenze; raccoglie i pesci dalla rete; vende il pesce pescato. (3) Provvede alla sicurezza dei bagnanti in piscina e in spiaggia; può anche occuparsi della sistemazione e dellaffitto di sdraio e ombrelloni e della pulizia della spiaggia. (4) È specializzato nella produzione di abiti su misura (quali, ad esempio, giacche, pantaloni, cappotti, soprabiti, gonne, camicie) o nel riadattamento di abiti già esistenti. (5) Lava, taglia e asciuga

i capelli sulla base dei desideri del cliente; colora e decolora capelli, barba, baffi e sopracciglia. (6) Riceve i clienti e li fa accomodare ai tavoli; consiglia i clienti su pietanze e bevande da ordinare; prende le ordinazioni e le passa alla cucina; serve ai tavoli e al bancone; prepara il conto ai clienti. (7) Rifornisce di carburante moto e autoveicoli, che può anche lavare e pulire; cambia olio e filtri. (8) È specializzato nella produzione di pane di tutti i tipi. Seleziona e inserisce nellimpastatrice gli ingredienti nelle dosi opportune, a seconda dei diversi tipi di pane che intende produrre. (9) È specializzato nel trasporto di passeggeri. Guida il mezzo sulla rete di trasporto urbana osservando il rispetto degli orari; ferma il veicolo alle fermate previste, chiude le porte dopo aver verificato la discesa o la salita dei passeggeri. (10)

È specializzato nellinterpretazione di canzoni, sulla base del proprio stile di esecuzione e del timbro della propria voce, in relazione al quale può essere definito basso, baritono, tenore o, se donna, contralto, mezzo soprano, soprano. (11) Si occupa della prevenzione e della cura delle malattie. Può essere specializzato in vari settori, a seconda dei quali viene definito pediatra, internista, ortopedico, chirurgo, ginecologo, geriatra, patologo, anestesista ecc. (www.professioniinfo) (11 punti) írásbeli vizsga, I. összetevő 1211 4/8 2012. május 23 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Compito 2 Abbinare le frasi alle immagini scrivendo le lettere corrispondenti negli spazi. Attenzione: i testi si possono associare a più foto. L’esempio è indicato con lo „0” Ragazzi, come possiamo salvare lambiente, secondo voi? Ecco alcuni consigli: A) Non maltrattare gli animali. B) Che il modo migliore per non inquinare sia andare a

piedi o in bicicletta, non cè dubbio. C) Ehm, vediamo. per esempio, limitare il consumo di acqua, non stare sotto la doccia per più di 10 minuti, riciclare i rifiuti e fare la raccolta differenziata, in estate resistere senza laria condizionata (che fa anche male!), preferire i prodotti biologici a quelli trattati chimicamente, limitare i viaggi in aereo (se è possibile, scegliere il treno). D) I grandi cambiamenti nascono dai piccoli gesti di tante persone. Non devi consumare più di quanto ti serve. è già un buon inizio Comincia a chiudere tutti i led (le piccole lampadine degli apparecchi elettronici) di casa, se non li usi. Cerca di utilizzare carta riciclata, fa’ la raccolta differenziata. E) Incomincia non gettare rifiuti per strada, pulendo il paese dove vivi, magari non tutto, ma almeno la piazza principale, e non accendendo fuochi nei boschi. F) Smetti di comprare acqua in bottiglia e rivaluta il tuo rubinetto. Un semplice filtro sotto il lavello permette di avere acqua

biologicamente pura e buona di gusto perché privata del cloro. (www.itanswersyahoocom) (16) (0) A (12) (17) (13) (14) (18) (19) (15) (20) (9 punti) írásbeli vizsga, I. összetevő 1211 5/8 2012. május 23 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Compito 3 Scrivere nella tabella i nomi dei ragazzi ai quali si riferiscono le affermazioni. L’esempio è indicato con lo „0”. Bravi ragazzi Lapo, 17 anni Sono altruista, creativo, almeno così dicono. Faccio hip hop, racconto storie in musica In famiglia sono contenti: a mia madre, che insegna letteratura, i nostri testi piacciono. Lei mi spinge ad andarmene al più presto da casa e credo che seguirò senz’altro il suo consiglio. Il mio sogno è diventare un produttore musicale. Oppure, se non ci riuscirò, mi occuperò di biciclette. Mi vedo bene come meccanico delle biciclette La politica non la farei Non mi interessa. Tommaso, 18 anni Sono pigro, generoso quando posso e

sognatore. Quello che mi piace fare veramente è disegnare e vorrei che diventasse il mio lavoro. Disegno le cose che non esistono, i sogni oppure personaggi fantastici. Nel tempo libero frequento gli scout: passeggiare con loro mi ha fatto scoprire molte cose, di me stesso e della natura. La cosa più bella delle camminate è la gioia che si prova nell’arrivare a una meta dopo aver fatto un viaggio così stancante. Mi piace stare con i miei amici, perché mi fido di loro. La politica mi ha sempre affascinato Hiro, 17 anni Sono veramente felice solo quando sono con i miei amici, quando scrivo e disegno. Gli amici per me sono tutto. Non seguo molto la politica Non mi attrae affatto Dopo il diploma avrei la possibilità di andare in Giappone, ma dubito che lo farò: preferirei rimanere in Italia. Jacopo, 18 anni Sono estroverso, creativo e impulsivo. Faccio il graffiti writer da cinque anni, cioè disegno sui muri della città. Per tanti il writing è segno di un nostro malessere, ma

non è così Io, per esempio, ho il mio gruppo di amici, quando andiamo a fare murate ci divertiamo un sacco insieme. Il mio sogno è diventare un artista vero Comunque vadano le cose, non sarò mai un bamboccione che vive per sempre con i genitori, anche se ho un buon rapporto con i miei. Anzi: non vedo l’ora di potermene andare. Il punto di riferimento più importante per me è sempre stato mio padre. Lui è la persona che ho sempre stimato di più Immagino che andrò via dall’Italia. Voglio vivere in giro per il mondo, facendo quello che mi capita Francesco, 19 anni Io sono timido, ottimista. Scrivo canzoni Quando lavoro su un pezzo lo faccio sempre leggere volentieri ai miei genitori. Loro me lo criticano, dicono cosa ne pensano, ma sono comunque contenti. La persona più importante per me è mio padre Lui è un grande, mi ha sempre aiutato molto. Anche se ci sto bene, spero di non rimanere in casa fino a 40 anni Preferirei viaggiare, fare nuove esperienze, vivere qualche anno

fuori dall’Italia, vedere il mondo. La politica non mi interessa, sono molto ignorante in materia, non ci capisco nulla (tratto dal settimanale „A”, n.25, 23 giugno 2011, p68-72) írásbeli vizsga, I. összetevő 1211 6/8 2012. május 23 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Dopo il diploma avrebbe la possibilità di andare in Giappone. (0) Hiro Vogliono andarsene da casa per vivere per conto loro. (21) (22) (23) Amano stare con gli amici. (24) (25) (26) S’interessa di politica. (27) Sono appassionati di musica. (28) (29) (30) (31) Il padre ha un ruolo molto importante nella loro vita. (32) Gli piace camminare nella

natura. (33) Gli piacerebbe occuparsi anche delle bici. (13 punti) írásbeli vizsga, I. összetevő 1211 7/8 2012. május 23 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: maximális elért pontszám pontszám 1. feladat 11 I. Olvasott szöveg értése 2. feladat 9 3. feladat 13 VIZSGAPONT ÖSSZESEN 33 javító tanár Dátum: . pontszáma programba egész beírt egész számra pontszám kerekítve I. Olvasott szöveg értése javító tanár Dátum: . jegyző Dátum: . Megjegyzések: 1. Ha a vizsgázó a II írásbeli összetevő megoldását elkezdte, akkor ez a táblázat és az aláírási rész üresen marad! 2. Ha a vizsga az I összetevő teljesítése közben megszakad, illetve nem folytatódik a II összetevővel, akkor ez a táblázat és az aláírási rész kitöltendő! írásbeli vizsga, I. összetevő 1211 8/8 2012. május 23 ÉRETTSÉGI VIZSGA

2012. május 23 Név: . osztály: Olasz nyelv OLASZ NYELV KÖZÉPSZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2012. május 23 8:00 II. Nyelvhelyesség Időtartam: 30 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM középszint írásbeli vizsga 1211 II. Nyelvhelyesség Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Fontos tudnivalók • Ceruzával nem, csak fekete vagy kék színű tollal szabad írni, hibajavító használata nem megengedett. • A vizsgázó először figyelmesen olvassa el az adott feladat utasítását, majd nézze meg a nullával (0) jelölt mintamegoldást! Az utasítást és a mintamegoldást pontosan követve a megfelelő helyre írja le megoldását! A nem megfelelő helyre és nem egyértelműen leírt megoldásokat a javító tanár az értékelésnél nem veheti figyelembe. • Ahol a feladat megoldását táblázatba kell írni, a vizsgázó kizárólag a táblázatba és ne a szövegbe írja be a megoldását! Csak akkor írjon a

szövegbe, ha az utasítás és a mintamegoldás kifejezetten erre utal! • Ha a vizsgázó ugyanarra a kérdésre egymást kizáró tartalmú megoldásokat ad, a megoldásra nem lehet pontot adni. • A vizsgázó módosíthatja a már leírt megoldását. Ebben az esetben egyértelműen húzza át, és jól megkülönböztethetően írja mellé a módosított megoldást! Csak az egyértelmű módosítás fogadható el az értékeléskor. • A nyelvhelyességi vagy helyesírási szempontból hibás megoldás nem fogadható el. • Mivel minden feladat eredeti (autentikus) olasz szöveghez kapcsolódik, előfordulhat, hogy a vizsgázó több szót nem ismer. Ettől azonban ne ijedjen meg, mert az ismeretlen szavak egy részének szövegbeli jelentését a szövegkörnyezetből kikövetkeztetheti, másrészt megértésük nem feltétlenül szükséges a feladat helyes megoldásához. • A vizsgázó megválaszthatja a feladatok megoldásának sorrendjét. • A feladatok

megoldásához semmiféle segédeszköz nem használható. írásbeli vizsga, II. összetevő 1211 2/8 2012. május 23 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Compito 1 Completare il testo con le parole date. Attenzione: ci sono tre parole in più L’esempio è indicato con lo „0”. mio mi chi qualche me parecchi che lo cui come Intervista a Lorenza Licenziati – Incontriamo questa settimana un volto noto e amato dal pubblico televisivo napoletano, Lorenza Licenziati. A cosa stai lavorando in questo periodo? – Il (0) mio impegno adesso è la conduzione di Anteprima Teatro. – Ti crea più stress la conduzione in diretta o una serata evento? – Decisamente le serate. Ho terminato da tempo la conduzione di Gran Bazar show che era una sfida per (1) , anche se comportava molta fatica, ma innegabilmente le serate mi richiedono uno sforzo maggiore. – Su Youtube ci sono molti tuoi video, anche di qualche tempo fa; cosa ti ha suscitato scoprirlo?

– Beh, qualche sorriso mi è scappato, non (2) nego. Mi ha fatto piacere constatare come ci sia gente che (3) ammira e mi segue così assiduamente, ma la maggior parte di questi filmati di (4) parli sono appunto risalenti a (5) anni fa. Spero, nel frattempo, che chi mi apprezza dal punto di vista estetico abbia imparato anche a stimare la mia professionalità. – Da anni sei protagonista di un noto spot il cui slogan è "Precisi (6) sempre. anche di più". E tu lo sei nella vita? – Certamente, e detesto chi non lo è! Quanto a questo spot, è una mia piccola soddisfazione, perché lo slogan l’ho inventato io! (www.telegiornalistecom) (6 punti) írásbeli vizsga, II. összetevő 1211 3/8 2012. május 23 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Compito 2 Completare il testo con la forma adatta dei verbi tra parentesi. L’esempio è indicato con lo „0”. Saltatempo La mia aula quinta B (0) era (essere)

piccola e aveva una sola grande carta geografica dell’Europa con la Russia tagliata a metà, non si sa se per mancanza di spazio o volontà politica, e poi un solo gesso per la lavagna, una sola grande finestra I miei compagni (7) (essere) un bel misto, come i funghi del bosco, buoni e piccoli, larghi e sottili, grigi e colorati. Alcuni (8) (venire) da casolari sperduti in mezzo alla montagna. Il mio amico preferito Osso, (9) (pesare) sessanta chili, non per niente essendo il figlio del macellaio. Il primo giorno a scuola i maestri lo (10) (mettere) in banco da solo, in fondo. Poi, Gancio il Dritto, che passava la vita a preparare scherzi al mondo. Selene, la biondina, robustina mi (11) (sembrare) bellissima, anche con i suoi denti un po’ leproidi. Tra i piccoli, cioè quelli della terza e quarta, ricordo Ciccio Mia. Ciccio Mia, perché a calcio (12) (chiamare) sempre la palla „Mia” ed

era bassetto ma tenacissimo difensore. (S. Benni, Saltatempo, Feltrinelli Editore, Milano 2001) (6 punti) írásbeli vizsga, II. összetevő 1211 4/8 2012. május 23 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Compito 3 Completare il testo scrivendo negli spazi le parole corrette tra quelle date. L’esempio è indicato con lo “0”. Il potere di un buon risveglio Molti (0) credono che dormire bene durante la notte sia la chiave per sentirsi più riposati al mattino, ma avere un buon risveglio è altrettanto importante. Grazie all’utilizzo di una luce e di un suono graduale, il nuovo apparecchio (13) di non iniziare la giornata (14) come zombie per via del sonno. Vediamo cosa permette di fare: Si avvia mezz’ora prima dellorario della sveglia e proietta una luce chiara, simile a quella dellalba, in tutta la stanza. La luce prepara dolcemente il corpo al risveglio mentre (15) . Se l’orario di sveglia è

impostato per le 7.00, ad esempio, lintensità luminosa comincerà ad aumentare a partire dalle 6:30. Alle 700, la luce (16) la massima intensità, regolabile a piacere dallutente. Puoi (17) tra 20 impostazioni di luminosità differenti che ti consentono di utilizzare il prodotto anche come lampada per il comodino. Accompagna inoltre gradualmente la luce con suoni fino al raggiungimento dellintensità luminosa preimpostata. (18) con dei gradevoli suoni naturali o con la tua stazione radio FM preferita. (www.philipsit) 0 13. 14. 15. 16. 17. 18. crederei permette cammina stavi dormendo raggiungeva scegli Svegliarti credono permetta camminando dormire abbia raggiunto scegliere Sveglierai crede permetti camminano stai dormendo aveva raggiunto scegliendo Ti sveglierai credeva permetto cammini dormirai raggiungerà scelto Ti svegliava (6 punti) írásbeli vizsga, II. összetevő 1211 5/8 2012. május 23 Olasz nyelv

középszint írásbeli vizsga, II. összetevő 1211 Név: . osztály: 6/8 2012. május 23 Olasz nyelv középszint írásbeli vizsga, II. összetevő 1211 Név: . osztály: 7/8 2012. május 23 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: maximális elért pontszám pontszám 1. feladat 6 II. Nyelvhelyesség 2. feladat 6 3. feladat 6 VIZSGAPONT ÖSSZESEN 18 javító tanár Dátum: . pontszáma programba egész beírt egész számra pontszám kerekítve I. Olvasott szöveg értése II. Nyelvhelyesség javító tanár Dátum: . jegyző Dátum: . Megjegyzések: 1. Ha a vizsgázó a III írásbeli összetevő megoldását elkezdte, akkor ez a táblázat és az aláírási rész üresen marad! 2. Ha a vizsga a II összetevő teljesítése közben megszakad, illetve nem folytatódik a III összetevővel, akkor ez a táblázat és az aláírási rész kitöltendő! írásbeli vizsga, II.

összetevő 1211 8/8 2012. május 23 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2012. május 23 Név: . osztály: Olasz nyelv OLASZ NYELV KÖZÉPSZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2012. május 23 8:00 III. Hallott szöveg értése Időtartam: 30 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM középszint írásbeli vizsga 1211 III. Hallott szöveg értése Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Fontos tudnivalók • A vizsgázó a hanghordozóról anyanyelvi beszélők párbeszédeit vagy más, összefüggő, esetleg több részből álló szöveget hallgat meg. A szövegek meghallgatása előtt már tanulmányozhatja a feladatokat, kérdéseket, és a meghallgatáskor már ezekre figyelhet Minden szöveg kétszer hangzik el, először teljes egészében, majd két vagy több részletben, előre programozott szünetekkel. A szünetekben a vizsgázó a feladatlapon megoldja az adott szöveghez kapcsolódó feladatokat • A feladatlapon szereplő utasításokat

a hanghordozóról is hallja. • Ceruzával nem, csak fekete vagy kék színű tollal szabad írni, hibajavító használata nem megengedett. • Pontosan figyelje meg a mintamegoldást, és aszerint írja le a saját megoldását! • Ahol a feladat megoldását táblázatba kell írni, a vizsgázó kizárólag a táblázatba és ne a szövegbe írja be megoldását! Csak akkor írjon a szövegbe, ha az utasítás és a mintamegoldás kifejezetten erre utal! • Ha a vizsgázó ugyanarra a kérdésre egymást kizáró tartalmú megoldásokat ad, a megoldásra nem lehet pontot adni. • Ahol a vizsgázónak a saját szavaival kell válaszolnia a kérdésekre, ügyeljen arra, hogy válasza a szövegre támaszkodjon, és tömör legyen, de terjedjen ki minden kért információra! A vizsgázó válaszaiban előforduló nyelvtani és helyesírási hibák csak akkor befolyásolják az adható pontszámot, ha miattuk érthetetlen a válasz. • A vizsgázó módosíthatja a már leírt

megoldását. Ebben az esetben egyértelműen húzza át, és jól megkülönböztethetően írja mellé a módosított megoldást! Csak az egyértelmű módosítás fogadható el az értékeléskor. • Mivel minden feladat eredeti (autentikus) olasz szöveghez kapcsolódik, előfordulhat, hogy a vizsgázó több szót nem ismer. Ettől azonban nem kell megijednie, mert az ismeretlen szavak egy részének szövegbeli jelentését a szövegkörnyezetből kikövetkeztetheti, másrészt megértésük nem feltétlenül szükséges a feladat helyes megoldásához. • A vizsgázó a szövegek elhangzásának sorrendjében oldja meg a feladatokat! • A feladatok megoldásához semmiféle segédeszköz nem használható. írásbeli vizsga, III. összetevő 1211 2/8 2012. május 23 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Benvenuti alla prova auditiva di italiano! L’esame comprende tre compiti. I testi e le istruzioni sono registrati sul CD che state ascoltando, mentre i

compiti e le istruzioni sono descritti in questo quaderno. Ogni compito verrà introdotto da un breve brano musicale, poi ascolterete e leggerete le istruzioni. Seguirà una breve pausa affinché possiate leggere il compito nel quaderno prima di ascoltare il testo. Ascolterete il testo dal principio alla fine. Dopo un’altra breve pausa potrete ascoltare il testo di nuovo, ma questa volta diviso in due o in più parti in modo da avere il tempo necessario a scrivere le vostre risposte. L’esempio è indicato con lo „0”. Alla fine avrete un po’ di tempo per controllare le risposte. La durata della prova è di 30 minuti. írásbeli vizsga, III. összetevő 1211 3/8 2012. május 23 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Compito 1 Ascolterete le risposte alle domande elencate. Il compito è di abbinare le domande alle risposte mettendo le lettere giuste negli spazi. L’esempio è indicato con lo “0” Domande e risposte A) Che cos’è l’arte “effimera”? B) Si

può bere l’acqua della pioggia? C) Che cosa vuol dire architettura “postmoderna”? D) Quali sono i musei più visitati in Italia? E) Perché il Verona calcio si chiama Hellas? F) Che cos’è l’aureola sopra la testa dei santi? G) Com’è nato il poker? H) Qual è l’origine della Befana? I) In che modo si può rendere più veloce la lettura? 0 A 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. (8 punti) Finisce qui il primo compito. írásbeli vizsga, III. összetevő 1211 4/8 2012. május 23 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Compito 2 Ascolterete le esperienze di alcuni giovani sul tempo libero. Il compito è di decidere se le affermazioni sono vere o false mettendo una crocetta negli spazi. L’esempio è indicato con lo “0”. Come passo il mio tempo libero? 0 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. Roberto lavora e non ha molto tempo libero. Adriano passa molto tempo davanti al computer. Livia preferisce andare in piscina. Arianna ama anche la musica e la danza. Renata è

una ragazza molto attiva. Renata guarda la tv con il suo ragazzo. A Tina non serve Internet. Tina non sa nuotare. Marco compra molti libri. Vero Falso X (8 punti) Finisce qui il secondo compito. írásbeli vizsga, III. összetevő 1211 5/8 2012. május 23 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Compito 3 Ascolterete una serie di informazioni. Il compito è di individuare dove si possono sentire le informazioni e di scrivere le risposte negli spazi. L’esempio è indicato con lo „0” Informazioni importanti (0) in aereo (17) (18) (19) (20) (21) (22) (23) (24) (8 punti) Finisce qui il terzo compito írásbeli vizsga, III. összetevő 1211 6/8 2012. május 23 Olasz nyelv középszint írásbeli vizsga, III. összetevő

1211 Név: . osztály: 7/8 2012. május 23 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: maximális elért pontszám pontszám 1. feladat 8 III. Hallott szöveg értése 2. feladat 8 3. feladat 8 FELADATPONT ÖSSZESEN 24 VIZSGAPONT ÖSSZESEN 33 javító tanár Dátum: pontszáma programba beírt egész egész számra kerekítve pontszám I. Olvasott szöveg értése II. Nyelvhelyesség III. Hallott szöveg értése javító tanár Dátum: . jegyző Dátum: . Megjegyzések: 1. Ha a vizsgázó a IV írásbeli összetevő megoldását elkezdte, akkor ez a táblázat és az aláírási rész üresen marad! 2. Ha a vizsga a III összetevő teljesítése közben megszakad, illetve nem folytatódik a IV összetevővel, akkor ez a táblázat és az aláírási rész kitöltendő! írásbeli vizsga, III. összetevő 1211 8/8 2012. május 23 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2012. május 23 Név: . osztály:

Olasz nyelv OLASZ NYELV KÖZÉPSZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2012. május 23 8:00 IV. Íráskészség Időtartam: 60 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM középszint írásbeli vizsga 1211 IV. Íráskészség Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Fontos tudnivalók • A vizsgázó először figyelmesen olvassa el az adott feladat utasítását, irányító szempontjait, és csak azután lásson a feladat megoldásához! • Ajánlatos piszkozatot írni, de időt kell hagyni a tisztázat leírására is. A tisztázat leírása után a piszkozatot egyértelműen és teljes terjedelmében át kell húzni. Az értékelés kizárólag a tisztázat alapján történik. Ha a vizsgázó nem írt piszkozatot, akkor természetesen az tekintendő tisztázatnak, amit leírt. • A feladat kidolgozásakor a vizsgázó törekedjen a megadott kommunikációs cél elérésére, és érintsen minden irányító szempontot! Ügyeljen a minimális

terjedelem elérésére, de ne haladja meg a maximális terjedelmet sem! Amennyiben az írásmű terjedelme eltér a megadottól, az eltérés mértékétől függően arra csak kevesebb pont adható. • Ceruzával nem, csak fekete vagy kék színű tollal szabad írni, hibajavító használata nem megengedett. • A feladatok megoldásához nyomtatott szótár használható. • Szótárt csak végső esetben használjon, igyekezzen saját aktív szókincsére támaszkodni! Felhasználhatja az irányító szempontokban megjelenő kifejezéseket is. A fölösleges szótárhasználat sok időt vesz el, és megnöveli a tévedés lehetőségét • A vizsgázó megválaszthatja a feladatok megoldásának sorrendjét. írásbeli vizsga, IV. összetevő 1211 2/8 2012. május 23 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Compito 1 Rispondere all’e-mail di Annalisa in 50-80 parole. Salve a tutti, vorrei chiedervi un consiglio sperando che rispondiate in tanti. Ho deciso di fare

una sorpresa al mio ragazzo e organizzare qualcosa di davvero speciale come un bel picnic, una caccia al tesoro, insomma, passare la giornata in modo diverso. aiutatemi, vi pregooooo!!! Grazie! Annalisa (www.forumalfemminilecom) Nella risposta bisogna: • • • chiedere di precisare il motivo della sorpresa; consigliare alcuni modi per passare una giornata speciale; escludere qualche idea. (12 punti)

írásbeli vizsga, IV. összetevő 1211 3/8 2012. május 23 Olasz nyelv középszint Név: . osztály:





írásbeli vizsga, IV. összetevő 1211 4/8 2012. május 23 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Compito 2 Rispondere all’e-mail in 100-120 parole. Allora. solita domanda da parte di una ragazza confusa: dopo le superiori, che fare? Lavoro o università? Mi spiego: io voglio essere indipendente più che altro per i miei genitori che non sono più giovanissimi. Però, per garantirmi un lavoro sicuro e ben retribuito, è ormai necessaria la laurea? Voi cosa mi consigliate? Giulia (www.itanswersyahoocom) Nella risposta bisogna: • • • presentarsi e spiegare perché si risponde; rispondere alle domande di Giulia; dare dei consigli. (21 punti)



írásbeli vizsga, IV. összetevő 1211 5/8 2012. május 23 Olasz nyelv középszint Név: . osztály:



írásbeli vizsga, IV. összetevő 1211 6/8 2012. május 23 Olasz nyelv középszint Név: . osztály:





írásbeli vizsga, IV. összetevő 1211 7/8 2012. május 23 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: maximális elért pontszám pontszám IV. Íráskészség 1. feladat Tartalom és a szöveg hosszúsága 6 Nyelvhelyesség 5 Íráskép Összesen 2. feladat Tartalom és a szöveg hosszúsága Hangnem, az olvasóban keltett benyomás Szövegalkotás Szókincs, kifejezésmód Nyelvhelyesség, helyesírás Íráskép Összesen VIZSGAPONT ÖSSZESEN 1 12 5 2 3 5 5 1 21 33 javító tanár Dátum: . pontszáma programba beírt egész egész számra kerekítve pontszám I. Olvasott szöveg értése II. Nyelvhelyesség III. Hallott szöveg értése IV. Íráskészség javító tanár Dátum: . írásbeli vizsga, IV. összetevő 1211 jegyző Dátum: 8/8 2012. május 23 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2012. május 23 Olasz nyelv

középszint Javítási-értékelési útmutató 1211 OLASZ NYELV KÖZÉPSZINTŰ ÍRÁSBELI ÉRETTSÉGI VIZSGA JAVÍTÁSI-ÉRTÉKELÉSI ÚTMUTATÓ NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Olasz nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató Olvasott szöveg értése • • • • A javító tanár egyértelmű jelekkel, piros tollal javít: a jó megoldásokat kipipálja; a nem elfogadható megoldásokat aláhúzza; a hiányzó megoldásokat hiányjellel jelöli. Ha a vizsgázó ugyanarra a kérdésre egymást kizáró tartalmú megoldásokat ad, a megoldásra nem lehet pontot adni. A vizsgázó válaszaiban előforduló nyelvtani és helyesírási hibák csak akkor befolyásolják az adható pontszámot, ha miattuk érthetetlen a válasz. Minden részfeladatra egy pont adható. Plusz pont vagy fél pont nem adható! Compito 1 A feladattal elérhető pontszám: 11 1. avvocato 2. pescatore 3. bagnino 4. sarto 5. barbiere 6. cameriere 7. benzinaio 8. fornaio 9. conducente

di tram 10. cantante 11. medico Compito 2 A feladattal elérhető pontszám: 9 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20. D/C C/D B C C E D C/F F /C Compito 3 A feladattal elérhető pontszám: 13 21. 22. 23. 24. 25. 26. 27. 28. 29. 30. 31. 32. 33. Lapo / Jacopo / Francesco Lapo / Jacopo / Francesco Lapo / Jacopo / Francesco Tommaso / Hiro / Jacopo Tommaso / Hiro / Jacopo Tommaso / Hiro / Jacopo Tommaso Lapo / Francesco Lapo / Francesco Jacopo / Francesco Jacopo / Francesco Tommaso Lapo írásbeli vizsga 1211 2 / 10 2012. május 23 Olasz nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató Nyelvhelyesség • A nyelvhelyességi vagy helyesírási szempontból hibás megoldás nem fogadható el. • Ha a vizsgázó ugyanarra a kérdésre egymást kizáró tartalmú megoldásokat ad, a megoldásra nem lehet pontot adni. Compito 1 Elérhető pontszám: 6 1. me 2. lo 3. mi 4. cui 5. parecchi 6. come Compito 2 Elérhető pontszám: 6 7. erano 8 .venivano 9. pesava 10. hanno messo /

misero / avevano messo 11. sembrava 12. chiamava Compito 3 Elérhető pontszám: 6 13. permette 14. camminando 15. stai dormendo 16. raggiungerà 17. scegliere 18. Ti sveglierai Hallott szöveg értése • • Ha a vizsgázó ugyanarra a kérdésre egymást kizáró tartalmú megoldásokat ad, a megoldásra nem lehet pontot adni. A vizsgázó válaszaiban előforduló nyelvtani és helyesírási hibák csak akkor befolyásolják az adható pontszámot, ha miattuk érthetetlen a válasz. Compito 1 A feladattal elérhető pontszám: 8 0 A 1. G írásbeli vizsga 1211 2. H 3. B 4. E 3 / 10 5. C 6. F 7. I 8. D 2012. május 23 Olasz nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató A hangfelvételen hallható szövegek: Domande e risposte Risposta esempio: Queste opere sono realizzate con materiali poco resistenti, quali ghiaccio, sabbia, cioccolato. Sembra che sia nata in Canada, i cui abitanti avevano l’abitudine di scolpire nel ghiaccio e nella neve gelata

figure che restavano davanti alle loro case fino al disgelo primaverile. (pausa) Prima risposta: Potrebbe essere l’evoluzione di un antico gioco persiano con le carte, diffusosi in America attraverso le rotte commerciali. Secondo un’altra ipotesi, si sarebbe invece sviluppato da un gioco d’azzardo conosciuto nell’Italia rinascimentale; esportato in Francia e poi negli Usa, avrebbe cambiato regole e nome diventando l’attuale gioco di carte. (pausa) Seconda risposta: Già gli antichi romani celebravano l’inizio d’anno con feste durante le quali ai bambini veniva regalata una pasta dolce a forma di animaletto. In Italia, fra XVII e XVIII secolo, nacque la figura di una vecchia signora a cavallo di una scopa. (pausa) Terza risposta: Sì, anche se un consumo prolungato può portare alla demineralizzazione dell’organismo, appunto perché contiene pochissimi sali minerali. Per lo stesso motivo non si può bere solo neve sciolta. (pausa) Quarta risposta: La squadra fu fondata

nel 1903 nelle aule del liceo veronese “Scipione Maffei”. In quegli anni in Italia il calcio andava rapidamente diffondendosi. Un gruppo di studenti del “Maffei” decise di fondare una nuova società con l’aiuto di un professore di greco, impressionato dall’entusiasmo suscitato da questo sport. (pausa) Quinta risposta: L’espressione fu usata per la prima volta negli Anni ’70 e si affermò in Italia nel 1980. Indica correnti artistiche e culturali che rifiutano il concetto razionalista di modernità preferendo gli aspetti formali a quelli funzionali. (pausa) Sesta risposta: Si tratta di un cerchio luminoso o metallico che circonda il capo nelle raffigurazioni artistiche come manifestazione dell’eterna luce divina. È un’invenzione dell’iconografia cristiana, ma è il simbolo della sacralità anche nell’arte egizia, greca e romana. (pausa) Settima risposta: Rieducando i nostri occhi ad allargare il campo visivo del testo perdendo l’abitudine scolastica di leggere

parola per parola oppure spostando l’occhio velocemente, fissando l’inizio e la fine di ogni riga. (pausa) írásbeli vizsga 1211 4 / 10 2012. május 23 Olasz nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató Ottava risposta: La struttura che richiama il maggior numero di visitatori è il Colosseo, a Roma. Nel 2002 ha attirato quasi tre milioni di persone. Al secondo posto ci sono le rovine di Pompei e, al terzo, il parco del Castello di Miramare, a Trieste. (adattato da FOCUS Extra numero speciale estate 2008) Compito 2 A feladattal elérhető pontszám: 8 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. Vero Falso x x x x x x x x A hangfelvételen hallható szövegek: Come passo il mio tempo libero? Roberto: “Nel poco tempo libero che mi rimane quando torno dal lavoro esco con gli amici, vado a vedere i negozi a Milano, guardo la tv, ascolto la musica, sto su facebook o su yahoo.” (pausa) Adriano: “Sto molto spesso con il computer, perché non so cosa fare e per questo mi

è un po’ calata la vista e infatti ho gli occhiali da riposo. Come sport faccio basket, ma destate chiude.” (pausa) Livia: “La piscina della nostra città costa un sacco di soldi e non ti diverte neanche. Mio padre non mi fa uscire molto spesso da sola con le amiche e nemmeno con altri genitori. Al mare ci vado qualche volta, ma, in genere, sto al computer.” (pausa) Arianna: “Metto in ordine la stanza o butto via quello che non serve oppure mi invento una coreografia con una canzone che mi piace. Qualche volta guardo un film oppure cerco nella tv se cè qualcosa di interessante.” (pausa) Renata: “Io ho molto tempo libero, però sono anche molto pigra. Cerco di combattere questa pigrizia ma è difficile. Mi piace stare molto al pc e ascoltare la musica La tv la guardo di sera con il mio fidanzato, durante il giorno non la guardo mai, perché non trovo niente di tanto interessante e poi mi piace dedicare il tempo anche al mio corpo: provo mille maschere per il viso,

pasticcio con vari ingredienti.” (pausa) Tina: “Forse riuscirei ad avere del tempo libero se le giornate fossero di 72 ore! A parte gli scherzi, quando riesco ad avere del tempo a mia disposizione lo sfrutto dedicandomi al web per mantenere i contatti con le mie amiche lontane, alla musica e alla visione di film! Mi piace anche molto andare in giro per negozi e fare shopping, come anche andare in piscina a nuotare: una passione che ho scoperto da poco e trovo molto rilassante.” (pausa) írásbeli vizsga 1211 5 / 10 2012. május 23 Olasz nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató Marco: “Io vivo una vita abbastanza solitaria, (almeno di pomeriggio, quando non sono a scuola). Quello che mi piace maggiormente fare è leggere (principalmente ebook dato che i soldi son pochi) e navigare su internet. Raramente (ma molto raramente) faccio qualche partita di calcetto con gli amici o qualche partita di poker.” (www.itanswersyahoocom) Compito 3 A feladattal

elérhető pontszám: 8 17. alla / in una stazione (ferroviaria) / in treno 18. al telefono / segreteria telefonica 19. in treno / in una carrozza / Eurostar Roma-Venezia 20. in aereo / in un Boing 747 21. alla radio / alla televisione / su Internet / bollettino meteorologico / meteo 22. all’aeroporto / all’imbarco 23. alla radio / alla televisione 24. al supermercato / al centro commerciale / in banca A hangfelvételen hallható szövegek: Informazioni importanti Informazione esempio Siete invitati cortesemente ad occupare il posto indicato sulla carta di imbarco e a sistemare il bagaglio a mano negli appositi alloggiamenti sopra di voi o sotto la poltrona di fronte. Grazie (pausa) Informazione 17 Informiamo i signori passeggeri che il treno è in partenza e li preghiamo di allontanarsi dai binari, grazie. (pausa) Informazione 18 Gentile cliente, il numero da lei chiamato non è al momento raggiungibile. (pausa) Informazione 19 I signori passeggeri dell’Eurostar Roma-Venezia

sono invitati a recarsi alla carrozza ristorante che offre un menu di specialità culinarie internazionali. La carrozza ristorante si trova in coda (pausa) Informazione 20 Signore e signori, il comandante e il suo equipaggio vi porgono il benvenuto a bordo del Boing 747 Alitalia in servizio tra Roma e Bangkok. Vi preghiamo di allacciare le cinture di sicurezza, di non fumare, di controllare la chiusura delle tavolettine e di mantenere lo schienale della poltrona in posizione verticale fino a decollo avvenuto. (pausa) Informazione 21 Giovedì ancora piogge al Sud. La perturbazione interesserà ancora il Sud, mentre nelle altre regioni il miglioramento si farà sempre più evidente. Temperature massime in rialzo al Nordest e al Centro, in lieve calo al Sud. (pausa) Informazione 22 Informiamo i signori passeggeri in partenza col volo 637 che stiamo iniziando l’imbarco. Siete pregati di presentare un documento d’identità oltre alla carta d’imbarco. (pausa) írásbeli vizsga 1211 6

/ 10 2012. május 23 Olasz nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató Informazione 23 Vi preghiamo di scusarci per l’interruzione del programma. Riprenderemo le trasmissioni appena possibile. (pausa) Informazione 24 Orario di chiusura! Si prega la gentile clientela di recarsi alle casse. Grazie di averci preferito anche oggi. Arrivederci! (Testi registrati) Átváltási táblázat Elért pont Vizsgapont Elért pont Vizsgapont 24 23 22 21 20 19 18 17 16 15 14 13 12 33 32 30 29 28 26 25 24 22 20 19 17 16 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 15 13 12 11 9 8 7 5 4 2 1 0 AZ ÍRÁSKÉSZSÉG ÉRTÉKELÉSE Első feladat Összefoglaló táblázat az értékelési szempontokról Maximális pontszám Értékelési szempontok Tartalom és a szöveg hosszúsága 6 Nyelvhelyesség 5 Íráskép 1 Összesen 12 Amennyiben a dolgozat a tartalom és a szöveg hosszúsága szempontjából 0 pontos, akkor az összpontszám is 0 pont. írásbeli vizsga 1211 7 / 10 2012.

május 23 Olasz nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató Az értékelési szempontok kifejtése Tartalom és a szöveg hosszúsága Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó megvalósította-e a kommunikációs szándékot, azaz megfelelően dolgozta-e ki a témát; megfelelő hosszúságú szöveget hozott-e létre. Nyelvhelyesség Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó által létrehozott szöveg érthetőe az olvasó számára, az esetlegesen előforduló nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) hibák a megértést nem akadályozzák-e. Íráskép Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy milyen a szöveg írásképe, mennyire olvasható; a törlések és javítások mennyiben zavarják a szöveg áttekinthetőségét. Értékelési skála (első feladat) Tartalom és a szöveg hosszúsága 6 pont 5–4 pont 3–1 pont 0 pont A vizsgázó tökéletesen megvalósította a kommunikációs célt;

megfelelően dolgozta ki a feladat minden részletét. A szöveg terjedelme 50–80 szó között van. A vizsgázó nagyrészt megvalósította a kommunikációs célt; egykét részlettől eltekintve általában megfelelően dolgozta ki a feladatot. A szöveg terjedelme 40–49 vagy 81–90 szó között van. A vizsgázó részben valósította meg a kommunikációs célt; félreértette, illetve nem megfelelően dolgozta ki a feladat bizonyos részeit. A szöveg terjedelme 40 szó alatt vagy 90 szó fölött van. A vizsgázó nem valósította meg a kommunikációs célt; félreértette, illetve nem megfelelően dolgozta ki a feladatot. A szöveg terjedelme nem éri el a 20 szót. Nyelvhelyesség 5 pont 4–3 pont 2–1 pont 0 pont A szöveg az olvasó számára tökéletesen érthető és követhető, hibátlan vagy csak kevés hibát tartalmaz. A szöveg az apróbb nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) pontatlanságok ellenére az olvasó számára nagyjából

érthető és követhető. A szöveg a nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) pontatlanságok miatt nehezen érthető és követhető, illetve félreérthető. A szöveg a nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) hibák miatt nem érthető és nem követhető. Íráskép 1 pont Olvasható kézírás, áttekinthető törlések és javítások. írásbeli vizsga 1211 0 pont Olvashatatlan kézírás és/vagy áttekinthetetlen törlések és javítások. 8 / 10 2012. május 23 Olasz nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató Második feladat Összefoglaló táblázat az értékelési szempontokról Értékelési szempontok Tartalom és a szöveg hosszúsága Hangnem, az olvasóban keltett benyomás Szövegalkotás Szókincs, kifejezésmód Nyelvhelyesség, helyesírás Íráskép Összesen Maximális pontszám 5 2 3 5 5 1 21 Amennyiben a dolgozat a tartalom és a szöveg hosszúsága szempontjából 0 pontos, akkor az összpontszám is 0 pont. Az

értékelési szempontok kifejtése Tartalom és a szöveg hosszúsága Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó hogyan valósította meg a kommunikációs célt; hány irányító szempontra tért ki, és milyen mélységben tárgyalta őket; megfelelő hosszúságú szöveget hozott-e létre. Hangnem, az olvasóban keltett benyomás Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó által létrehozott szöveg hangneme és stílusa megfelel-e a közlési szándéknak, valamint az írásmű szerzője és olvasója közötti viszonynak; hogy az olvasóban a szerző szándékának megfelelő benyomást kelti-e. Szövegalkotás Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy logikus-e az irányító szempontok elrendezése és a szöveg gondolatmenete, megfelelő-e a gondolati tagolás, azaz van-e bevezetés, tárgyalás és befejezés; hogy a vizsgázó hogyan alkalmazza a szövegösszefüggés tartalmi és nyelvi elemeit (előre- és visszautalás

eszközei, névmások, kötőszók stb.) Szókincs, kifejezésmód Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó által használt szókincs megfelel-e a témának, a szituációnak és a közlési szándéknak; hogy a szóhasználat a középszintnek megfelelő változatosságot mutat-e. Nyelvhelyesség, helyesírás Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó által létrehozott szöveg megfelel-e a mondattan, az alaktan és a helyesírás normáinak; hogy az esetlegesen előforduló nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) hibák mennyiben akadályozzák az olvasót abban, hogy a szöveget első olvasásra teljes egészében megértse. Íráskép Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy milyen a szöveg írásképe, mennyire olvasható; a törlések és javítások mennyiben zavarják a szöveg áttekinthetőségét. írásbeli vizsga 1211 9 / 10 2012. május 23 Olasz nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató

Értékelési skála (második feladat) Tartalom és a szöveg hosszúsága 5 pont 4–3 pont 2–1 pont 0 pont A vizsgázó tökéletesen megvalósította a kommunikációs célokat. Valamennyi irányító szempontot megfelelően kidolgozott. A szöveg terjedelme 100–120 szó között van. A vizsgázó többnyire megvalósította a kommunikációs célokat. Az irányító szempontok közül egyet vagy kettőt megfelelően dolgozott ki, a többit csak részben, illetve egy irányító szempontot megfelelően, az összes többit csak részben. A szöveg terjedelme 80–99 vagy 121–140 szó között van. A vizsgázó részben valósította meg a kommunikációs célokat. Az irányító szempontok közül egyet megfelelően dolgozott ki, ezen kívül még egyet részben, a többit egyáltalán nem, illetve valamennyi irányító szempontot csak részben. A szöveg terjedelme 80 szó alatt vagy 140 szó fölött van. A vizsgázó nem valósította meg a kommunikációs

célokat. Az irányító szempontok közül egyet sem dolgozott ki megfelelően, csak néhányat részben, és van olyan is, amelyet egyáltalán nem. A szöveg terjedelme nem éri el az 50 szót. Hangnem, az olvasóban keltett benyomás 2 pont 1 pont A szöveg a szövegfajtának és a szerző és az olvasó közötti kapcsolatnak megfelelő hangnemben íródott, az olvasóban a szerző szándékának megfelelő benyomást kelt. 0 pont A szöveg hangneme követke- A szöveg hangneme nem megfelelő, zetlenséget mutat, az olvasóban az olvasóban nem a szerző szándékánem mindig a szerző szándékának nak megfelelő benyomást kelti. megfelelő benyomást kelti. Szövegalkotás 3 pont 2 pont 1 pont 0 pont A szöveg felépítése, az irányító szempontok elrendezése logikus. A gondolati tagolás megfelelő, elkülönül a bevezetés, tárgyalás és a befejezés. A mondatok szervesen kapcsolódnak egymáshoz. A szöveg felépítése, az irányító szempontok

elrendezése többnyire logikus. A vizsgázó törekszik a gondolati tagolásra, elkülöníti legalább a bevezetést vagy a befejezést. A mondatok általában szervesen kapcsolódnak egymáshoz. A mondanivaló nem mindenütt logikus elrendezésű. A vizsgázó nem törekszik a gondolati tagolásra, hiányzik a bevezetés és a befejezés. A mondatok több helyen nem kapcsolódnak egymáshoz. A szöveg tagolatlan és áttekinthetetlen, összefüggéstelen mondatokból áll. A szöveg annyira rövid, hogy szövegként nem értékelhető. Szókincs, kifejezésmód 5 pont 4–3 pont 2–1 pont 0 pont A szöveget a témának és a közlési szándéknak megfelelő, változatos, viszonylag bő szókincs jellemzi. A szöveget a témának és a közlési szándéknak megfelelő szókincs jellemzi. A szókincs korlátai miatt előfordul ismétlés. Néhol nem megfelelő a szóhasználat, ez azonban nem vagy csak kis mértékben nehezíti a mondanivaló megértését A szöveg

kevésbé változatos, helyenként egyszerű, de még a téma és a közlési szándék szempontjából elfogadható. Sok a szóismétlés. Többször nem megfelelő a szóhasználat, ami néhány helyen jelentősen megnehezíti a mondanivaló megértését. A szövegben felhasznált szókincs nagyon egyszerű, nem a témának és a közlési szándéknak megfelelő. A szóhasználat több helyen jelentősen megnehezíti a szöveg megértését. Nyelvhelyesség, helyesírás 5 pont 4–3 pont 2–1 pont 0 pont A szöveg kevés nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) hibát tartalmaz, amelyek azonban nem befolyásolják a szöveg megértését. A szöveg több nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) hibát tartalmaz, amelyek azonban a mondanivaló megértését nem befolyásolják, vagy csak néhány nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) hibát tartalmaz, amelyek nehezítik a szöveg megértését. A szövegben sok olyan nyelvi (mondattani, alaktani,

helyesírási) hiba van, amelyek a szöveg megértését jelentősen megnehezítik, valamint sok, a szöveg megértését nem befolyásoló nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) hiba is előfordul benne. A szöveg a nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) hibák miatt több helyen nem érthető. Íráskép 1 pont Olvasható kézírás, áttekinthető törlések és javítások. írásbeli vizsga 1211 0 pont Olvashatatlan kézírás. 10 / 10 2012. május 23