Nyelvtanulás | Angol » Angolul tanulóknak

Alapadatok

Év, oldalszám:2012, 3 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:302

Feltöltve:2013. január 12.

Méret:90 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

Angolul tanulóknak Az angol nyelv minden nehézsége ellenére az egyik leginkább elsajátítható nyelvek egyike, hiszen kis túlzással azt is mondhatjuk, hogy még a vízcsapból is az folyik. Gondoljunk csak arra, hogy mindannyian értjük az „I love you” kifejezést, használjuk azt, hogy „Hi!”, tudjuk, hogy mi a „hardware” és még sokáig folytathatnám a sort. Persze ez nem jelenti azt, hogy nem kell néha komoly kihívásokkal szembenéznünk az angol nyelv elsajátítása során. Vegyünk sorra néhány problémát, természetesen a teljesség igénye nélkül, mert a felmerülő problémák egyénenként változhatnak. A szavak, nyelvtani szerkezetek pontos megértésének hiánya az angol nyelv elsajátításának egyik fő akadálya, ezért egyszerre csak egy, könnyen emészthető anyagrészt vegyünk át. Nagyon világosan kell értenünk a szavak jelentését, és a friss nyelvtani anyagot. A bonyolultabb, vagy állandósult szerkezeteket érdemes

kigyűjtenünk. Ha ez megvan, - és csak akkor - jöhet az új anyag gyakorlása. Ha a gyakorlás kevés vagy elmarad, akkor "tudásunk" előbb-utóbb kártyavárként omlik össze. Nem lenne szabad tehát készületlenül újabb és újabb anyagot "rátanulni" a be nem gyakorolt anyagra, az csak a kudarcot vetíti előre. Nagyon kellemetlen, amikor már a bonyolultabb anyagot próbáljuk megérteni, rádöbbenni arra, hogy hol hiányzik az alap a megértéshez, és több időt vesz el, ha ezt újra ki kell keresnünk, újra vissza-vissza kell térnünk egy témához. Az egyensúly az élet minden területén fontos, tehát folyamatosan fenn kell tartani az elmélet és gyakorlat egészséges egyensúlyát az angol nyelv tanulása során. A régebben vett angol nyelvtani szerkezeteket és szavakat is folyamatosan gyakorolni kell, nem csak az újakat. A nem használt tudás ugyanis gyorsan halványul Tapasztalatom, hogy heti 2*1,5 óra és némi otthoni rátanulás

elegendő ahhoz, hogy a haladás kézzelfogható legyen. Több otthoni szorgalommal kevesebb órát is elég eltölteni az angoltanárnál. Tapasztalat az is, hogy jobb a rendszeres mondjuk napi 15 perc, mint mondjuk a heti egyszeri 2,5 óra, arról nem is beszélve, hogy az ember átlagosan 1,5 óránál többet nem igazán tud koncentrálni. Az angol elsajátításához az alábbi területeket harmonikusan kell fejleszteni: a hallott szöveg értését, az íráskészséget, a beszédkészséget és az olvasott szöveg értését. A komplexitás olyan nyelvi problémáknál fontos, mint az azonos hangalakú de más jelentésű szavak. A bad (rossz) és a bed (ágy) kiejtése a mi fülünk és kiejtésünk számára gyakorlatilag azonos. Ha csak az írásképét ismerjük meg, bármilyen remekül is emlékszünk rá, nem fogjuk 1 tudni hallás után megkülönböztetni. Ugyanezt a problémát veti fel a quiet (csendes) quite (eléggé, egészen) szópár, vagy a ship (hajó) sheep

(birka) páros is, ahol ugyan an eltérés a magánhangzó hosszúságában, de nyilván ezt kezdő nyelvtanulóként nem halljuk ki a szövegből. Talán elgondolkodunk egy pillanatra, hogy a beszélő miért emleget hajót, amikor az előző mondatban a vidéki Anglia rétjeiről beszélt. Hallott szöveg értése az angol esetében nehéz, de mint minden nyelvben itt is fontos összetevő. A szövegértés fejlesztésére - az élőbeszéden, angol anyanyelvűekkel történő beszélgetéseken kívül - talán a DVD a legjobb, mert ott halljuk a szöveget, látjuk is azt írásban a feliraton, van szövegkörnyezet és látjuk is a szituációt. Így rá tudunk érezni, hogy mely szituációban milyen nyelvtant, mely angol szavakat jobb használni. Ha új szót látunk, gyorsan ki tudjuk keresni a szótárból, nem kell azon töprengeni, vajon hogyan is kell azt írni. Gyakran okoz problémát az íráskép és a kiejtés eltérése. Nem könnyű, de érdemes elsajátítani a

transzkripciónak nevezett fonetikus jeleket, melyek megkönnyítik a kiejtés elsajátítását, és a szószedetünkben, szótárunkban vagy órai jegyzetünkben lehetőség szerint igyekezünk minden új szó mellett feltüntetni. Például: mother [amsqe] anya, mama Amikor DVD-t vagy magnót hallgatunk, állítsuk meg mondatonként a lejátszást, és hangosan mondjuk ki a mondatokat. Így nem vagy teljesen passzívak, és a beszédet/kiejtést is gyakoroljuk. A magnóhallgatás azért kevésbé értékes, mert ott csupán két tényező van jelen: halljuk a szöveget és a szövegkörnyezetet, vizuális segítségre nem számíthatunk. Kerüljük a szlenggel vagy szakzsargonnal telezsúfolt DVD-k hallgatását. Válasszunk olyan filmet, ahol szépen, tagoltan és viszonylag egyszerűen beszélnek. Az sem rossz, ha eleinte igazi régi meséket nézünk, mert ott a szókincs is alapvetően egyszerűbb. A másik összetevő a helyes írás, mondatalkotás. Mi magunk írhatunk

mondatokat, kisebb történeteket, melyekbe belefoglalhatjuk az aktuális, illetve a korábbi nyelvtant és szavakat is. Még jobb, ha a tanártól kapunk házi feladatokat, mert míg az önállóan írt mondatok esetén hajlamosak lehetünk kibújni bizonyos nyelvtani nehézségek alól. Ne szalasszuk el a lehetőséget, ha angol anyanyelvűvel levelezhetünk. Kérjük meg őket, hogy javítsák ki a leveleinket. Abból nagyon sokat lehet tanulni Fontos, hogy intelligens anyanyelvűvel levelezzünk. Angol nyelvű levelezőpartnereket úgy találhatunk, ha interneten rákeresünk a "penfriend" szóra, és egy-két levelezőtárs kereső weblapon regisztrálunk. Ilyen oldalt már a magyar honlapok között is találhatunk. A beszéd gyakorlása a harmadik fontos összetevő. 2 Keressük a lehetőséget a kommunikációra. Nem baj, ha az elején hibázunk Egy zongoravirtuóz is rendszeresen melléütött a legegyszerűbb darabnál is. Gyakorlat teszi a mestert.

Beszélgessünk, ahányszor csak lehetőségünk adódik A negyedik összetevő az olvasás. Körültekintően válasszuk meg az olvasandó könyvet, különben könnyen beletörhet a bicskánk. Sok egyszerűsített könyvecske van a piacon Ilyenek pl. Oxford bookworms könnyített olvasmányok Hat szinten kapható olcsó kis olvasmányok ezek. Pár hetes nyelvtanulást követően már lehet olvasgatni az egyes szintű, 700 szóval írott könyveket, és legtöbbjük igazán lebilincselő kis történet. Az első angol nyelven elolvasott történet igazán lelkesítő, remek élmény. Ha már úgy érezzük, hogy kusza dzsungellé fonódott köröttünk a nyelvtan, akkor az a teendőnk, hogy visszamegyünk az anyagban (de semmi esetre sem pánikolunk be), megnézzük, mit nem értetettünk meg korábban, megértjük, ha kell, segítséget kérünk hozzá, majd gyakoroljuk azt a részt. Segítséget kérni nem szégyen, mert a saját fejlődésünk múlik rajta. Tipikusan nehéz

megérteni az igeidőket az angolban, különösen present perfect-et kell hosszasan ízlelgetnünk, amíg eljön a megvilágosodás pillanata. De vannak jó híreim is az tanulásról: az angol megtanulható, nem kell hozzá semmiféle különös képesség, csak szorgalom és az anyag pontos megértése. Jó, ha van egy célunk az angoltanulással, és hasznos az is, ha készülünk az órákra. Sokat segít, ha a megfelelő segédanyagokat gyűjtjük magunk köré, és ebbe beletartoznak a filmek, sorozatok is. Végezetül néhány tipp a sorozatnézős nyelvtanuláshoz (forrás: angolnyelvtanitas.hu): 1. tipp: Szeressük a sorozatot, a témáját, a színészeket, mert ez segít majd át a nehézségeken! 2. tipp: Mondjuk együtt a színészekkel a szöveget, dramatizáljuk, vagyis vigyünk bele érzelmeket is. Próbáljuk olyan pontosan leutánozni, amennyire csak lehet Mintha kifiguráznánk a színészt. Ez fogja KITÖRÖLHETETLENÜL belevésni a szókincset és a nyelvtant a

fejünkbe. 3. tipp: Találkozunk majd szavakkal, akár nagyon nehéz szavakkal is, amelyek úgy rögzülnek majd, hogy előttünk lesz a jelenet. Ne álljunk ellent, mert innentől ez a szó BEVÉSŐDIK 4. tipp: Olvassunk a sorozatról, és olvassunk hozzá a sorozat témájához Beszélgessünk külföldi fórumokon más rajongókkal. Olvassunk, írjunk történeteket a szereplőkkel Szerkesszünk belőlük keresztrejtvényt, vagy csináljunk tablót a kedvenc idézeteidből. Az imdb.com közössége nagyszerű terep erre 5. tipp: Engedjünk utat a kíváncsiságnak Nem tudja, miért volt might és miért nem may? Miért volt I have done és miért nem I did? Nézzünk utána a nyelvtannak. Ha ezeket sikerül a kedvenc színészhez, szituációkhoz kötni, sokkal könnyebben előjön majd használatban és sokkal tovább is megmarad. 3