Nyelvtanulás | Olasz » Olasz nyelv középszintű írásbeli érettségi vizsga megoldással, 2011

Alapadatok

Év, oldalszám:2011, 47 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:37

Feltöltve:2012. április 28.

Méret:130 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

ÉRETTSÉGI VIZSGA 2011. május 19 Név: . osztály: Olasz nyelv OLASZ NYELV KÖZÉPSZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2011. május 19 8:00 I. Olvasott szöveg értése Időtartam: 60 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM középszint írásbeli vizsga 1111 I. Olvasott szöveg értése Olasz nyelv középszint írásbeli vizsga, I. összetevő 1111 Név: . osztály: 2 / 12 2011. május 19 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Fontos tudnivalók • Ceruzával nem, csak fekete vagy kék színű tollal szabad írni, hibajavító használata nem megengedett. • A vizsgázó először figyelmesen olvassa el az adott feladat utasítását, majd nézze meg a nullával (0) jelölt mintamegoldást! Az utasítást és a mintamegoldást pontosan követve a megfelelő helyre írja le megoldását! A nem megfelelő helyre és nem egyértelműen leírt megoldásokat a javító tanár az értékelésnél nem veheti figyelembe. • Ahol a

feladat megoldását táblázatba kell írni, a vizsgázó kizárólag a táblázatba és ne a szövegbe írja be a megoldását! Csak akkor írjon a szövegbe, ha az utasítás és a mintamegoldás kifejezetten erre utal! • Ha a vizsgázó ugyanarra a kérdésre egymást kizáró tartalmú megoldásokat ad, a megoldásra nem lehet pontot adni. • A vizsgázó módosíthatja a már leírt megoldását. Ebben az esetben egyértelműen húzza át, és jól megkülönböztethetően írja mellé a módosított megoldást! Csak az egyértelmű módosítás fogadható el az értékeléskor. • Ahol a vizsgázónak a saját szavaival kell válaszolnia a kérdésekre, ügyeljen arra, hogy válasza a szövegre támaszkodjon, és tömör legyen, de terjedjen ki minden kért információra! A vizsgázó válaszaiban előforduló nyelvtani és helyesírási hibák csak akkor befolyásolják az adható pontszámot, ha miattuk érthetetlen a válasz. • Mivel minden feladat eredeti (autentikus)

olasz szöveghez kapcsolódik, előfordulhat, hogy a vizsgázó több szót nem ismer. Ettől azonban nem kell megijednie, mert az ismeretlen szavak egy részének szövegbeli jelentését a szövegkörnyezetből kikövetkeztetheti, másrészt megértésük nem feltétlenül szükséges a feladat helyes megoldásához. • A vizsgázó megválaszthatja a feladatok megoldásának sorrendjét. • A feladatok megoldásához semmiféle segédeszköz nem használható. írásbeli vizsga, I. összetevő 1111 3 / 12 2011. május 19 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Compito 1 Trovare per ogni domanda la risposta corretta scrivendo le lettere nella tabella. L’esempio è indicato con lo „0”. Federica Pellegrini: così giovane, così vincente Domande: (0) Come vede il suo futuro? (1) Cinque ore di piscina al giorno, ne è valsa la pena? (2) Il momento più bello del Mondiale? (3) Il suo sogno al di fuori del nuoto? (4) Cosa farà dopo le gare? (5) Sua madre è più

coinvolta, suo padre sembra più riservato. (6) Ha una collezione di foto, vero? (7) Riguarderà anche quelle dei momenti brutti? (8) Quando avrà dei figli, li spingerà a nuotare? írásbeli vizsga, I. összetevő 1111 4 / 12 2011. május 19 Név: . osztály: Olasz nyelv középszint Risposte: A: Non vorrei nuotare per sempre, voglio fare altre esperienze, ho altri obiettivi. Di sicuro arrivo a Londra 2012, dopo potrei anche smettere. B: Sì, lì c’è tutta la storia della mia vita. Sono molto affezionata a ogni foto perché un giorno mi impediranno di dimenticare quello che ho fatto. Me le riguarderò una per una C: Spingerli no. Li porterò in piscina perché il nuoto fa bene, poi decideranno loro D: Siamo masochisti noi nuotatori, ci piace arrivare a sentire male. Ma nella sofferenza ambisci a qualcosa di grande. E: Con mamma ho un rapporto molto intenso, ho più confidenza con lei. Papà è geloso, ma c’è un grande legame anche con lui. Ho preso un po’ di tutti e

due F: Soprattutto quelle. G: Ricomincerò a nuotare a inizio settembre, poi andrò negli Stati Uniti per tre mesi. Dicembre lo farò in Italia, poi tornerò lassù fino a marzo. Cinque mesi per imparare l’inglese So già che sentirò nostalgia dell’Italia, della mia famiglia: i miei genitori mi hanno seguita oro per oro. H: Conservo un ricordo bellissimo di ogni singolo momento. I: Al momento i miei sogni sono tutti legati al nuoto che prende tutta la vita. Non puoi avere periodi morti. Se cominci a dire «non ho voglia di allenarmi» non raggiungi i risultati che insegui. Per questo non sono interessata a tv e spettacolo www.corriereit 0 A 1 2 3 4 5 6 7 8 (8 punti) írásbeli vizsga, I. összetevő 1111 5 / 12 2011. május 19 Név: . osztály: Olasz nyelv középszint Compito 2 Completare il testo scrivendo negli spazi le parole giuste tra quelle elencate. L’esempio è indicato con lo „0”. La bidella che mi ha cambiato la vita Elio nasce a Milano 47 anni

fa e prestissimo trova la persona che gli cambia la vita. „Andavo alle elementari alla scuola di via Wolf Ferrari, ero in quinta quando un giorno (0) entra in classe la bidella e chiede chi voleva (9) i corsi di musica della Scuola civica di Milano. Io dissi subito di sì Solo che quando ci fu la riunione per scegliere lo (10) (pianoforte, violino, flauto) io ero da (11) mentre gli altri ragazzi erano venuti con le mamme. Volevo il pianoforte, però le mamme degli altri si erano già fatte avanti, non c’erano più posti (12) . Mi fu assegnato il flauto.” Sette anni di studi, poi il diploma del conservatorio, ed Elio (13) maestro di flauto. (14) all’università, ingegneria al Politecnico, e nel 2002 prende la (15) . Ma intanto è la musica che lo appassiona. „Sono sempre stato convinto che se volevo fare qualcosa di nuovo, di mio, di

originale, sarebbe stato grazie alla musica .” Alla fine degli anni Settanta (16) il suo gruppo: amici, compagni di studi, amici degli amici. „L’idea era di fare cose che in Italia non si facevano Unire grande preparazione tecnica con testi dissacranti, comici.” www.corriereit 0 9 10 11 12 13 14 15 16 entra scrivere spettacolo piccolo prenotati cambia Si muove laurea ripete parte seguire scrittore solo piacevoli diventa Si alza metropolitana guarda esce soffrire strumento grande occupati chiama Si perde misura nasce sale sopportare stato bambino disponibili si diverte Si iscrive moglie mette (8 punti) írásbeli vizsga, I. összetevő 1111 6 / 12 2011. május 19 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Compito 3 Completare le frasi in base al testo. L’esempio è indicato con lo „0” Scoperto un nuovo vulcano italiano LItalia ha un nuovo vulcano: si trova nel Tirreno meridionale, al largo della Calabria, a una quindicina di chilometri

dalla costa. Ma nessun allarme: il cratere appena individuato, pur attivo per un periodo di tempo molto lungo, è ormai spento da 670 mila anni. La scoperta è dellIstituto Nazionale di Geofisica e Vulcanologia (INGV). Il nuovo vulcano, ancora senza nome, è di medie dimensioni e la sua sommità si trova a 120 metri sotto il livello del mare. Il numero dei vulcani italiani sale così a 29. Di questi, almeno 10 sono attivi, ovvero hanno dato manifestazioni negli ultimi 10 mila anni: Vesuvio, Etna, Vulcano, Lipari, Stromboli, Panarea, Ischia, Campi Flegrei, Pantelleria e Isola Ferdinandea. Solo Stromboli e Etna sono in attività persistente, ovvero danno eruzioni continue o separate da brevi periodi di riposo, dellordine di mesi o di pochissimi anni. Tutti i vulcani italiani sono monitorati dall INGV. L’Italia ha un’antica tradizione in vulcanologia: le lettere di Plinio il Giovane a Tacito, in cui viene narrata la famosa eruzione Vesuviana del 79 d.C che distrusse Pompei ed

Ercolano, rappresentano di fatto la nascita della vulcanologia; l’Osservatorio Vesuviano, nato nel 1841, è stato il primo osservatorio vulcanologico al mondo; numerosi vulcani italiani, quali Vesuvio, Stromboli, Campi Flegrei ed Etna, sono tra i vulcani più studiati e sorvegliati al mondo. www.nationalgeographicit Il vulcano scoperto recentemente è collocato (0) nel Tirreno meridionale . La sua distanza dalla costa è (17) . Il vulcano non funziona più da (18) . La distanza fra la sua cima e la superficie del mare è (19) . Il numero dei vulcani italiani (compreso anche quello nuovo) è (20) . I due vulcani che sono in attività continua sono (21) e (22) . L’istituto che controlla i vulcani italiani è (23) . Il primo osservatorio vulcanologico si chiama (24)

. (8 punti) írásbeli vizsga, I. összetevő 1111 7 / 12 2011. május 19 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Compito 4 Decidere se le affermazioni sono vere o false mettendo una crocetta nella casella giusta. L’esempio è indicato con lo „0”. Tutti in gommone! Forse molti cittadini non conoscono ancora la storia dei canali di Bologna. O magari la conoscono per sentito dire. Viverli, attraversarli è un’altra storia Allora tutti in gommone per percorrere il Canale Navile e riassaporare una storia che più che scomparsa è nascosta. Quella di quando questa via d’acqua era navigabile. L’occasione è fornita dall’Urban Rafting Navile, una „navigata” in gommone tra natura e cultura sul Canale Navile. Dal 24 giugno al 16 settembre i giovedì sera saranno un appuntamento fisso: dalle 19.30 ogni ora fino alle 2130 si partirà dal Parco di Villa Angeletti, percorrendo il corso dacqua nella quiete del dopo tramonto. Il primo gruppo,

in partenza alle 19:30, sarà accolto allo sbarco da un operatore del Museo del Patrimonio Industriale, che guiderà una suggestiva visita dedicata al tema “Bologna dell’acqua e della seta”. Coloro che prenderanno parte al secondo e terzo turno (20:30 e 21:30), invece, potranno godersi il ritorno al punto di partenza passeggiando lungo i sentieri del Parco, ammirando la bellezza di un panorama alla luce delle stelle. Urban Rafting Navile dunque sarà un viaggio alla scoperta di una Bologna che non esiste più perché legata all’acqua, ma la cui storia ha affermato la città in Europa nel percorso della seta per oltre quattro secoli, dalla metà del 1300 alla fine del 1700. Il costo è di 12 euro a persona I posti sono limitati e la prenotazione è obbligatoria allo 051/6027391. www.ilrestodelcarlinoit Vero 0 25 26 27 28 Urban Rafting Navile è un percorso in canotto pneumatico su un canale di Bologna. Dal 24 giugno al 16 settembre ogni giovedì ci sono tre partenze. Se un

giovedì di luglio uno arriva alle otto e mezzo di sera al Parco di Villa Angeletti, trova un gommone in partenza. Tutti i turni partecipano alla visita al Museo del Patrimonio Industriale. I percorsi e la visita al museo si svolgono nelle ore serali. Falso X 29 Chi parte alle otto e mezza o alle nove e mezza di sera ritorna a piedi. 30 Il legame tra Bologna e l’acqua è rimasto forte come nel passato. 31 Fino alla fine del diciottesimo secolo Bologna aveva un ruolo importante nel percorso della seta. 32 La partecipazione al percorso è gratuita. 33 Per poter partecipare ad un turno basta arrivare in tempo all’appuntamento. (9 punti) írásbeli vizsga, I. összetevő 1111 8 / 12 2011. május 19 Olasz nyelv középszint írásbeli vizsga, I. összetevő 1111 Név: . osztály: 9 / 12 2011. május 19 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: írásbeli vizsga, I. összetevő 1111 10 / 12 2011. május 19 Olasz nyelv középszint Név: . osztály:

írásbeli vizsga, I. összetevő 1111 11 / 12 2011. május 19 Név: . osztály: Olasz nyelv középszint maximális elért pontszám pontszám 1. feladat 8 2. feladat 8 I. Olvasott szöveg értése 3. feladat 8 4. feladat 9 VIZSGAPONT ÖSSZESEN 33 javító tanár Dátum: . pontszáma programba egész beírt egész számra pontszám kerekítve I. Olvasott szöveg értése javító tanár Dátum: . jegyző Dátum: . Megjegyzések: 1. Ha a vizsgázó a II írásbeli összetevő megoldását elkezdte, akkor ez a táblázat és az aláírási rész üresen marad! 2. Ha a vizsga az I összetevő teljesítése közben megszakad, illetve nem folytatódik a II összetevővel, akkor ez a táblázat és az aláírási rész kitöltendő! írásbeli vizsga, I. összetevő 1111 12 / 12 2011. május 19 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2011. május 19 Név: . osztály: Olasz nyelv OLASZ NYELV KÖZÉPSZINTŰ

ÍRÁSBELI VIZSGA 2011. május 19 8:00 II. Nyelvhelyesség Időtartam: 30 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM középszint írásbeli vizsga 1111 II. Nyelvhelyesség Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Fontos tudnivalók • Ceruzával nem, csak fekete vagy kék színű tollal szabad írni, hibajavító használata nem megengedett. • A vizsgázó először figyelmesen olvassa el az adott feladat utasítását, majd nézze meg a nullával (0) jelölt mintamegoldást! Az utasítást és a mintamegoldást pontosan követve a megfelelő helyre írja le megoldását! A nem megfelelő helyre és nem egyértelműen leírt megoldásokat a javító tanár az értékelésnél nem veheti figyelembe. • Ahol a feladat megoldását táblázatba kell írni, a vizsgázó kizárólag a táblázatba és ne a szövegbe írja be a megoldását! Csak akkor írjon a szövegbe, ha az utasítás és a mintamegoldás kifejezetten erre utal! •

Ha a vizsgázó ugyanarra a kérdésre egymást kizáró tartalmú megoldásokat ad, a megoldásra nem lehet pontot adni. • A vizsgázó módosíthatja a már leírt megoldását. Ebben az esetben egyértelműen húzza át, és jól megkülönböztethetően írja mellé a módosított megoldást! Csak az egyértelmű módosítás fogadható el az értékeléskor. • A nyelvhelyességi vagy helyesírási szempontból hibás megoldás nem fogadható el. • Mivel minden feladat eredeti (autentikus) olasz szöveghez kapcsolódik, előfordulhat, hogy a vizsgázó több szót nem ismer. Ettől azonban ne ijedjen meg, mert az ismeretlen szavak egy részének szövegbeli jelentését a szövegkörnyezetből kikövetkeztetheti, másrészt megértésük nem feltétlenül szükséges a feladat helyes megoldásához. • A vizsgázó megválaszthatja a feladatok megoldásának sorrendjét. • A feladatok megoldásához semmiféle segédeszköz nem használható. írásbeli vizsga, II.

összetevő 1111 2/8 2011. május 19 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Compito 1 Completare il testo con la forma adatta dei verbi tra parentesi. L’esempio è indicato con lo „0”. Consigli per ciclisti Ecco le principali regole che devi seguire: (0) Tieni (tenere) sempre la destra. Prima di svoltare a destra o a sinistra, (1) (segnalare) le tue intenzioni con le braccia. Fuori dai centri abitati e quando il traffico è più intenso, (2) (procedere) in fila indiana. Non (3) (farsi) trainare da altri mezzi. (4) (non trasportare) passeggeri. In presenza di piste ciclabili (5) (utilizzarle). Quando bisogna attraversare una strada molto trafficata o quando le circostanze lo richiedono, (6) (scendere) dalla bici e (7) (portarla) a mano. adattato da www.canalikatawebit (7 punti) Compito 2 Completare il testo con le

preposizioni. L’esempio è indicato con lo “0” La vita è bella di Roberto Benigni Guido Orefice è un ragazzo ebreo che si reca ad Arezzo (0) con lamico Ferruccio. Durante il "movimentato" viaggio Guido incontra casualmente una giovane maestra di nome Dora che subito soprannomina principessa. Arrivato in città va a casa (8) suo zio Eliseo Guido vorrebbe diventare un cameriere del Grand Hotel. Un giorno Guido, incontrando nuovamente Dora, scopre che essa è fidanzata con Rodolfo. Intanto, allhotel, fa anche amicizia (9) un medico tedesco che ha una particolare fissazione per gli indovinelli. Il giorno dopo, nella speranza (10) rincontrare Dora, Guido, nelle vesti di un ispettore scolastico "dimostra" la superiorità della razza ariana. Una sera Dora, con i suoi amici, va (11) teatro, naturalmente Guido la segue e, con uno stratagemma, la porta via a Rodolfo. Quella sera Guido le confessa infine il suo amore Una sera, proprio

al Grand Hotel, Rodolfo festeggia il suo fidanzamento ufficiale con Dora che, nel corso della festa, si rende conto di quanto sia più attratta da Guido e, al termine della serata, sale (12) cavallo che Guido fa entrare nellhotel e si lascia "rapire". Guido e Dora si sposano e dal loro amore nasce Giosuè. Da qui inizia il cambiamento totale del clima del film, da allegra commedia a tragedia. www.itwikipediaorg (5 punti) írásbeli vizsga, II. összetevő 1111 3/8 2011. május 19 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Compito 3 Completare il testo scrivendo negli spazi le parole giuste tra quelle elencate. L’esempio è indicato con lo “0”. La scuola dei nostri genitori quando avevano la nostra età I nostri genitori (0) andavano a scuola a piedi; soltanto i più giovani avevano il pulmino. (13) iniziare la lezione si recitava la preghiera. Quando entrava il Direttore (14) in piedi e si stava zitti. Le materie erano:

italiano, matematica, storia, geografia, scienze, lettura, disegno, lavori manuali. (15) erano miste, altre di sole femmine o di soli maschi. Soltanto i genitori più giovani, che sono andati a scuola nel 1982, avevano il tempo pieno, gli altri avevano scuola soltanto la mattina. Il pomeriggio, a casa, dovevano studiare e fare i compiti. (16) volta si fermavano a mangiare a scuola A mensa, prima di mangiare, si diceva la preghiera. Finito di mangiare si tornava in classe e la maestra dettava agli alunni tanti compiti per casa. Le aule venivano (17) con le stufe a carbone; in alcune classi cerano i termosifoni. Nelle cartelle avevano i quaderni, il libro di lettura, il sussidiario. Nellastuccio cerano i pastelli, la matita, il temperino, la gomma, la penna ad inchiostro e la biro. (18) anche delle mostre di pittura con pennelli, pastelli e si realizzavano dei mosaici. www.giuseppinaorg (6 punti) 0 13 14 15 16 17 18

andavano Primo si alzavano Alcuni classi Alcune riscaldate Si faceva írásbeli vizsga, II. összetevő 1111 sono andati Prima di ci si alzavano Alcune classi Molte riscaldato Ci faceva andarono Prima che ci si alzava Alcune classe Qualche riscaldati Ne facevano 4/8 vanno Prima alzava Alcun classi Tanta riscaldata Si facevano 2011. május 19 Olasz nyelv középszint írásbeli vizsga, II. összetevő 1111 Név: . osztály: 5/8 2011. május 19 Olasz nyelv középszint írásbeli vizsga, II. összetevő 1111 Név: . osztály: 6/8 2011. május 19 Olasz nyelv középszint írásbeli vizsga, II. összetevő 1111 Név: . osztály: 7/8 2011. május 19 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: maximális elért pontszám pontszám 1. feladat 7 II. Nyelvhelyesség 2. feladat 5 3. feladat 6 VIZSGAPONT ÖSSZESEN 18 javító tanár Dátum: . pontszáma programba egész beírt

egész számra pontszám kerekítve I. Olvasott szöveg értése II. Nyelvhelyesség javító tanár Dátum: . jegyző Dátum: . Megjegyzések: 1. Ha a vizsgázó a III írásbeli összetevő megoldását elkezdte, akkor ez a táblázat és az aláírási rész üresen marad! 2. Ha a vizsga a II összetevő teljesítése közben megszakad, illetve nem folytatódik a III összetevővel, akkor ez a táblázat és az aláírási rész kitöltendő! írásbeli vizsga, II. összetevő 1111 8/8 2011. május 19 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2011. május 19 Név: . osztály: Olasz nyelv OLASZ NYELV KÖZÉPSZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2011. május 19 8:00 III. Hallott szöveg értése Időtartam: 30 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM középszint írásbeli vizsga 1111 III. Hallott szöveg értése Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Fontos tudnivalók • A vizsgázó a hanghordozóról anyanyelvi beszélők párbeszédeit vagy

más, összefüggő, esetleg több részből álló szöveget hallgat meg. A szövegek meghallgatása előtt már tanulmányozhatja a feladatokat, kérdéseket, és a meghallgatáskor már ezekre figyelhet Minden szöveg kétszer hangzik el, először teljes egészében, majd két vagy több részletben, előre programozott szünetekkel. A szünetekben a vizsgázó a feladatlapon megoldja az adott szöveghez kapcsolódó feladatokat • A vizsgázó a feladatlapon szereplő utasításokat a hanghordozóról is hallja. • Ceruzával nem, csak fekete vagy kék színű tollal szabad írni, hibajavító használata nem megengedett. • A vizsgázó pontosan figyelje meg a mintamegoldást, és aszerint írja le a saját megoldását! • Ahol a feladat megoldását táblázatba kell írni, a vizsgázó kizárólag a táblázatba és ne a szövegbe írja be megoldását! Csak akkor írjon a szövegbe, ha az utasítás és a mintamegoldás kifejezetten erre utal! • Ha a vizsgázó

ugyanarra a kérdésre egymást kizáró tartalmú megoldásokat ad, a megoldásra nem lehet pontot adni. • Ahol a vizsgázónak a saját szavaival kell válaszolnia a kérdésekre, ügyeljen arra, hogy válasza a szövegre támaszkodjon, és tömör legyen, de terjedjen ki minden kért információra! A vizsgázó válaszaiban előforduló nyelvtani és helyesírási hibák csak akkor befolyásolják az adható pontszámot, ha miattuk érthetetlen a válasz. • A vizsgázó módosíthatja a már leírt megoldását. Ebben az esetben egyértelműen húzza át, és jól megkülönböztethetően írja mellé a módosított megoldást! Csak az egyértelmű módosítás fogadható el az értékeléskor. • Mivel minden feladat eredeti (autentikus) olasz szöveghez kapcsolódik, előfordulhat, hogy a vizsgázó több szót nem ismer. Ettől azonban nem kell megijednie, mert az ismeretlen szavak egy részének szövegbeli jelentését a szövegkörnyezetből kikövetkeztetheti,

másrészt megértésük nem feltétlenül szükséges a feladat helyes megoldásához. • A vizsgázó a szövegek elhangzásának sorrendjében oldja meg a feladatokat! • A feladatok megoldásához semmiféle segédeszköz nem használható. írásbeli vizsga, III. összetevő 1111 2/8 2011. május 19 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Benvenuti alla prova auditiva di italiano! L’esame comprende tre compiti. I testi e le istruzioni sono registrati sul CD che state ascoltando, mentre i compiti e le istruzioni sono descritti in questo quaderno. Ogni compito verrà introdotto da un breve brano musicale, poi ascolterete e leggerete le istruzioni. Seguirà una breve pausa affinché possiate leggere il compito nel quaderno prima di ascoltare il testo. Ascolterete il testo dal principio alla fine. Dopo un’altra breve pausa potrete ascoltare il testo di nuovo, ma questa volta diviso in due parti in modo da avere il tempo necessario a scrivere le vostre risposte.

L’esempio è indicato con lo „0”. Alla fine avrete un po’ di tempo per controllare le risposte. La durata della prova è di 30 minuti. írásbeli vizsga, III. összetevő 1111 3/8 2011. május 19 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Compito 1 Ascolterete delle proposte culturali per il prossimo Ferragosto. Completate la tabella con gli elementi mancanti. L’esempio è indicato con lo „0” Proposte culturali per il prossimo Ferragosto Date Città Titolo dei programmi Famosi personaggi della giornata 13 agosto (0) Cervia (1) (2) 14 agosto (3) (4) (5) 15 agosto (6) (7) (8) (8 punti) Finisce qui il primo compito. írásbeli vizsga, III. összetevő 1111 4/8 2011. május 19 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Compito 2 Ascolterete un’intervista fatta allo scrittore

siciliano Andrea Camilleri. Sottolineate e sostituite le parole sbagliate scrivendo quelle giuste negli spazi. L’esempio è indicato con lo „0”. Intervista ad Andrea Camilleri (0) Oltre ai gialli, Camilleri ha scritto lo splendido romanzo d’amore Il Re di Girgenti. storico (9) Le sue opere sono scritte in italiano. (10) I romanzi storici li comincia sistematicamente dal capitolo primo. (11) Il comico personaggio di Montalbano è frutto della sua fantasia. (12) Camilleri ci ha messo tre anni a scrivere il romanzo Il Re di Girgenti. (13) Ad ottantadue anni Camilleri fa abbastanza fatica a mettere in programma un altro film simile a Il Re di Girgenti. (14) Oggi si scrive troppo poco. (15) Camilleri pensa che la televisione sia un grande dono. (16) Secondo Camilleri non esistono pensieri giusti per poter scrivere un buon romanzo giallo.

(8 punti) Finisce qui il secondo compito. írásbeli vizsga, III. összetevő 1111 5/8 2011. május 19 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Compito 3 Ascolterete un programma turistico. Decidete se le affermazioni sono vere o false mettendo una crocetta negli spazi. L’esempio è indicato con lo „0” Scambio di casa 0 17 18 19 20 21 22 23 24 Il sistema dello scambio di casa è nato negli Stati Uniti. Per Lilly è la prima volta che viaggia con questo sistema. Ha portato in vacanza i suoi cani. La casa di Lilly si trova in un quartiere molto noto agli stranieri. La famiglia di Claudio è composta da quattro persone. La casa di Claudio si trova fuori Roma. Gianna ha trascorso un mese con una famiglia spagnola. Mario ha trascorso tre settimane in Marocco. Mario offre agli ospiti la sua casa milanese. vero X falso (8 punti) Finisce qui il terzo compito. írásbeli vizsga, III. összetevő 1111 6/8 2011. május 19 Olasz nyelv

középszint írásbeli vizsga, III. összetevő 1111 Név: . osztály: 7/8 2011. május 19 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: maximális elért pontszám pontszám 1. feladat 8 III. Hallott szöveg értése 2. feladat 8 3. feladat 8 FELADATPONT ÖSSZESEN 24 VIZSGAPONT ÖSSZESEN 33 javító tanár Dátum: pontszáma programba beírt egész egész számra kerekítve pontszám I. Olvasott szöveg értése II. Nyelvhelyesség III. Hallott szöveg értése javító tanár Dátum: . jegyző Dátum: . Megjegyzések: 1. Ha a vizsgázó a IV írásbeli összetevő megoldását elkezdte, akkor ez a táblázat és az aláírási rész üresen marad! 2. Ha a vizsga a III összetevő teljesítése közben megszakad, illetve nem folytatódik a IV összetevővel, akkor ez a táblázat és az aláírási rész kitöltendő! írásbeli vizsga, III. összetevő 1111 8/8 2011. május 19

ÉRETTSÉGI VIZSGA 2011. május 19 Név: . osztály: Olasz nyelv OLASZ NYELV KÖZÉPSZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2011. május 19 8:00 IV. Íráskészség Időtartam: 60 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM középszint írásbeli vizsga 1111 IV. Íráskészség Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Fontos tudnivalók • A vizsgázó először figyelmesen olvassa el az adott feladat utasítását, irányító szempontjait, és csak azután lásson a feladat megoldásához! • Ajánlatos piszkozatot írni, de időt kell hagyni a tisztázat leírására is. A tisztázat leírása után a piszkozatot egyértelműen és teljes terjedelmében át kell húzni. Az értékelés kizárólag a tisztázat alapján történik. Ha a vizsgázó nem írt piszkozatot, akkor természetesen az tekintendő tisztázatnak, amit leírt. • A feladat kidolgozásakor a vizsgázó törekedjen a megadott kommunikációs cél elérésére, és

érintsen minden irányító szempontot! Ügyeljen a minimális terjedelem elérésére, de ne haladja meg a maximális terjedelmet sem! Amennyiben az írásmű terjedelme eltér a megadottól, az eltérés mértékétől függően arra csak kevesebb pont adható. • Ceruzával nem, csak fekete vagy kék színű tollal szabad írni, hibajavító használata nem megengedett. • A feladatok megoldásához nyomtatott szótár használható. • A vizsgázó szótárt csak végső esetben használjon, igyekezzen saját aktív szókincsére támaszkodni! Felhasználhatja az irányító szempontokban megjelenő kifejezéseket is. A fölösleges szótárhasználat sok időt vesz el, és megnöveli a tévedés lehetőségét. • A vizsgázó megválaszthatja a feladatok megoldásának sorrendjét. írásbeli vizsga, IV. összetevő 1111 2/8 2011. május 19 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Compito 1 Rispondere alla mail di Nadia in 50-80 parole. Ciao, arrivo per la tua

festa, vorrei farti un regalo e non ho proprio idee. Mi daresti qualche suggerimento? Auguroni, la tua amica Nadia www.itanswersyahoocom Nella risposta bisogna: • • • ringraziare l’amica per il pensiero, suggerire alcune idee regalo, escludere alcuni tipi di regalo. (12 punti)

írásbeli vizsga, IV. összetevő 1111 3/8 2011. május 19 Olasz nyelv középszint Név: . osztály:





írásbeli vizsga, IV. összetevő 1111 4/8 2011. május 19 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: Compito 2 Rispondere alla mail in 100-120 parole. Ciao a tutti, sono Federico, ho 17 anni. Sono bilingue italo-ungherese Cerco ragazzo/ragazza ungherese per perfezionarmi nell’ungherese tramite Skype, con o senza webcam. Scrivetemi! www.itanswersyahoocom Nella risposta bisogna: • • • presentarsi, chiedere più informazioni, descrivere alcune idee per la collaborazione. (21 punti)

írásbeli vizsga, IV. összetevő 1111 5/8 2011. május 19 Olasz nyelv középszint Név: . osztály:





írásbeli vizsga, IV. összetevő 1111 6/8 2011. május 19 Olasz nyelv középszint írásbeli vizsga, IV. összetevő 1111 Név: . osztály: 7/8 2011. május 19 Olasz nyelv középszint Név: . osztály: maximális elért pontszám pontszám IV. Íráskészség 1. feladat Tartalom és a szöveg hosszúsága 6 Nyelvhelyesség 5 Íráskép Összesen 2. feladat Tartalom és a szöveg hosszúsága Hangnem, az olvasóban keltett benyomás Szövegalkotás Szókincs, kifejezésmód Nyelvhelyesség, helyesírás Íráskép Összesen VIZSGAPONT ÖSSZESEN 1 12 5 2 3 5 5 1 21 33 javító tanár Dátum: .

pontszáma programba beírt egész egész számra kerekítve pontszám I. Olvasott szöveg értése II. Nyelvhelyesség III. Hallott szöveg értése IV. Íráskészség javító tanár Dátum: . írásbeli vizsga, IV. összetevő 1111 jegyző Dátum: 8/8 2011. május 19 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2011. május 19 Olasz nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató 1111 OLASZ NYELV KÖZÉPSZINTŰ ÍRÁSBELI ÉRETTSÉGI VIZSGA JAVÍTÁSI-ÉRTÉKELÉSI ÚTMUTATÓ NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Olasz nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató Figyelem! A javító tanár egyértelmű jelekkel, piros tollal javít: a jó megoldásokat kipipálja; a nem elfogadható megoldásokat aláhúzza; a hiányzó megoldásokat hiányjellel jelöli. Minden részfeladatra egy pont adható. Plusz pont vagy fél pont nem adható! Olvasott szöveg értése Compito 1 Elérhető pontszám: 8 1 D 2 H 3 I 4 G 5 E 6 B 7 F 8 C Compito 2 Elérhető

pontszám: 8 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. seguire strumento solo disponibili diventa Si iscrive laurea nasce Compito 3 Elérhető pontszám: 8 Megjegyzés: A 21. és 22 válaszok sorrendje felcserélhető 17. di una quindicina di chilometri / quindici chilometri / 15 km 18. 670 mila anni 19. di 120 metri / 120 m 20. 29 21. Stromboli 22. Etna 23. l’Istituto Nazionale di Geofisica e Vulcanologia / INGV 24. Osservatorio Vesuviano Compito 4 Elérhető pontszám: 9 25 26 27 28 29 30 31 32 33 Vero Falso X X X X X X X X X írásbeli vizsga 1111 2 / 11 2011. május 19 Olasz nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató Nyelvhelyesség Compito 1 Elérhető pontszám: 7 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. segnala procedi farti non trasportare utilizzale scendi portala Compito 2 Elérhető pontszám: 5 8. di 9. con 10. di 11. a 12. sul Compito 3 Elérhető pontszám: 6 13. Prima di 14. ci si alzava 15. Alcune classi 16. Qualche 17. riscaldate 18. Si facevano írásbeli vizsga 1111

3 / 11 2011. május 19 Olasz nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató Hallott szöveg értése A feladatot kizárólag tartalmi szempontok alapján értékeljük, azaz a nyelvtani és a helyesírási hibákat csak akkor vesszük figyelembe, ha azok a válasz megértését akadályozzák. Compito 1 Elérhető pontszám: 8 (1) La spiaggia ama il libro (2) Dario Fo (3) Torino (4) (la) Passeggiata di Ferragosto (5) Claudio Baglioni (6) Messina (7) (la) Cavalcata del Gigante (8) Andrea Camilleri A hangfelvételen hallható szöveg: Proposte culturali per il prossimo Ferragosto Se la vostra sete di cultura e di scoperta non si esaurisce mai, ecco due eventi che fanno al caso vostro a Cervia e a Torino. A Cervia, infatti, il 13 agosto si tiene La spiaggia ama il libro, quest’anno alla sua XVII edizione, con la partecipazione di Dario Fo, premio Nobel per la letteratura; durante l’evento giornalisti e scrittori prenderanno la parola per presentare le loro opere e i

loro ultimi libri. Per chi ama, invece, restare in città, a Torino nella sola giornata del 14 agosto si svolgerà la Passeggiata di Ferragosto, itinerario culturale per scoprire le bellezze artistico-culturali della città. Il percorso comincia alle 10 e la partecipazione è gratuita Lo stesso giorno il noto cantautore Claudio Baglioni sarà in concerto al Palasport di Torino. (pausa) Per i più curiosi ed attivi ecco un’iniziativa da non perdere: a Messina la Cavalcata del Gigante. Il 15 agosto si celebrano i due giganti della Sicilia, Mata e Grifone Durante la manifestazione due enormi statue in cartapesta di giganti a cavallo, considerati i progenitori di Messina, vengono accompagnati in giro per la città, nell’entusiasmo collettivo. Vi sembrerà di tornare indietro nel tempo in un mondo di miti e leggende. La stessa sera ci sarà un incontro con lo scrittore siciliano Andrea Camilleri che presenterà il suo ultimo romanzo intitolato Il nipote del Negus. adattato da

www.informa-hotelcom írásbeli vizsga 1111 4 / 11 2011. május 19 Olasz nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató Compito 2 Elérhető pontszám: 8 A hibás szó aláhúzása önmagában nem ér pontot. Pontot adunk azonban, ha az aláhúzás elmaradt, de szerepel a helyes megoldás. (9) Le sue opere sono scritte in italiano. dialetto (10) I romanzi storici li comincia sistematicamente dal capitolo primo. gialli (11) Il comico personaggio di Montalbano è frutto della sua fantasia. celebre (12) Camilleri ci ha messo tre anni a scrivere il romanzo Il Re di Girgenti. sei (13) Ad ottantadue anni Camilleri fa abbastanza fatica a mettere in programma un altro film simile a Il Re di Girgenti. libro (14) Oggi si scrive troppo poco. legge (15) Camilleri pensa che la televisione sia un grande dono. letteratura (16) Secondo Camilleri non esistono pensieri giusti per poter scrivere un buon romanzo giallo. ingredienti A hangfelvételen hallható szöveg: Intervista ad

Andrea Camilleri Andrea Camilleri è ben conosciuto per aver pubblicato numerosi romanzi gialli con protagonista il Commissario Montalbano, apparso perfino in una serie televisiva a lui dedicata. Oltre ai gialli, Camilleri ha scritto lo splendido romanzo storico Il Re di Girgenti, un vero capolavoro narrativo. Le sue opere sono scritte in dialetto, al quale, devo dire, ci si abitua presto. Com’è stato accolto dai suoi lettori l’uso di questo linguaggio dialettale? Come dice lei, in un primo momento con una certa difficoltà, poi si sono abituati e anche piuttosto in fretta. In che modo costruisce i suoi romanzi, quali passi segue per arrivare alla stesura finale? I romanzi gialli li comincio sistematicamente dal capitolo primo, gli altri romanzi, di solito, inizio sempre da un certo punto, che in qualche modo mi stimola, e, attorno a questo, costruisco il romanzo stesso. Il celebre personaggio di Montalbano è puro frutto della sua fantasia? Sì, non mi sono ispirato a nessuna

persona che conosco. È piuttosto un puzzle, ci sono tanti elementi di personaggi veramente esistiti ma il totale risulta di fantasia. (pausa) Ha in programma di scrivere altri romanzi storici della portata de “Il re di Girgenti”? Ci ho messo sei anni a scrivere il romanzo, di conseguenza ad ottantadue anni faccio abbastanza fatica a mettere in programma un altro libro simile a “Il re di Girgenti” Spesso ci si lamenta che oggi si legge troppo poco. Fra videogiochi, televisione e internet si ha sempre meno tempo per la lettura. Qual è il suo pensiero sui lettori di oggi? írásbeli vizsga 1111 5 / 11 2011. május 19 Olasz nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató Devo dire la verità, non ho un’opinione né una lamentela nei confronti dei lettori o dei nonlettori odierni. Penso che la letteratura sia un grande dono, beato chi sa riceverlo Quali sono, secondo lei, gli ingredienti giusti per poter scrivere un buon romanzo giallo? Anche conoscendoli, come

in una ricetta culinaria, certe volte il cibo che ne risulta è immangiabile. Non esistono ingredienti in questo campo adattato da www.libridaleggereit Compito 3 Elérhető pontszám: 8 vero 17 18 19 20 21 22 23 24 falso X X X X X X X X A hangfelvételen hallható szöveg: Scambio di casa Volete una vacanza da sogno ma il viaggio è costoso? Ora tutto è possibile, basta consultare il sito www.scambiocasacom ed iscriversi al gruppo, che conta ormai più di 36000 presenze Nato negli Stati Uniti, il fenomeno dello scambio di casa è ormai diffusissimo anche in Italia. Lo scopo è quello di trascorrere un periodo di tempo – che può variare da una settimana a un mese – nella casa di un’altra persona. Ora sentiamo le esperienze di alcune persone Lilly ha 39 anni, è di Roma, è già alla sua seconda esperienza. "L’anno scorso sono stata a Vancouver, in Canada, in una splendida villa antica con dieci cani che erano del proprietario, ma che ha voluto rimanessero durante il

mio soggiorno, visto che c’era un guardiano ad accudirli. La villa era immersa in uno splendido parco, ho potuto fare un’esperienza bellissima, che non avrei mai potuto fare con le mie forze economiche. Io scambio la mia casa che si trova a Roma nel quartiere S.Giovanni, un quartiere centrale e molto popolare all’estero.” (pausa) Claudio è di Roma, ha 50 anni, insieme a sua moglie e alla loro figlia di 16 anni hanno più volte viaggiato con questa formula, ormai sono dei veterani. Dice : "Sono stato con mia moglie a Parigi in un minuscolo attico a Montmartre, dove la padrona di casa quando siamo arrivati ci ha fatto trovare un cesto enorme di fiori e frutta fresca. Ho portato mia figlia in California, insomma ci siamo tolti molti sfizi! Noi scambiamo la nostra casa che si trova alle porte di Roma, in campagna. Riceviamo sempre molti contatti, poi selezioniamo e ci accordiamo con le persone che ci piacciono di più in base ai nostri interessi.” Gianna, di Firenze, 45

anni, dice: "Per me è stata una splendida opportunità poter passare un mese a Barcellona per perfezionarmi nello spagnolo, vivendo 24 ore su 24 con una famiglia del luogo simpaticissima, padre, madre e 2 splendidi bambini, i loro due gatti e un cane. Mi sono írásbeli vizsga 1111 6 / 11 2011. május 19 Olasz nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató divertita molto, ho conosciuto delle persone speciali che questanno ospiterò nella mia casa di Fiesole, alle porte di Firenze.” Mario e la sua famiglia di Milano quest’anno passeranno tre settimane in Marocco ad Agadir, in una splendida casa bianca di legno sul mare. Offrono la loro casa nel centro di Milano ad una coppia senza figli che viene per la prima volta in Italia. Mario dice : “Era il nostro sogno rilassarci in Marocco, da Agadir faremo un bel giro all’interno del Paese, spero che i nostri ospiti gradiranno la loro permanenza qui nella nostra casa. Per noi sarà il primo scambio, chissà cosa

succederà. “ adattato da www.girlpowerit ÁTVÁLTÁSI ÚTMUTATÓ Elért pont Vizsgapont 24 23 22 21 20 19 18 17 16 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 0 írásbeli vizsga 1111 33 32 30 29 28 26 25 24 22 20 19 17 16 15 13 12 11 9 8 7 5 4 2 1 0 7 / 11 2011. május 19 Olasz nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató AZ ÍRÁSKÉSZSÉG ÉRTÉKELÉSE Első feladat Összefoglaló táblázat az értékelési szempontokról Maximális pontszám Értékelési szempontok Tartalom és a szöveg hosszúsága Nyelvhelyesség Íráskép 6 5 1 Összesen 12 Amennyiben a dolgozat a tartalom és a szöveg hosszúsága szempontjából 0 pontos, akkor az összpontszám is 0 pont. Az értékelési szempontok kifejtése Tartalom és a szöveg hosszúsága Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó megvalósította-e a kommunikációs szándékot, azaz megfelelően dolgozta-e ki a témát; megfelelő hosszúságú szöveget hozott-e létre. Nyelvhelyesség

Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó által létrehozott szöveg érthetőe az olvasó számára, az esetlegesen előforduló nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) hibák a megértést nem akadályozzák-e. Íráskép Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy milyen a szöveg írásképe, mennyire olvasható; a törlések és javítások mennyiben zavarják a szöveg áttekinthetőségét. írásbeli vizsga 1111 8 / 11 2011. május 19 Olasz nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató Értékelési skála (első feladat) Tartalom és a szöveg hosszúsága 6 pont 5–4 pont 3–1 pont 0 pont A vizsgázó tökéletesen megvalósította a kommunikációs célt; megfelelően dolgozta ki a feladat minden részletét. A szöveg terjedelme 50-80 szó között van. A vizsgázó nagyrészt megvalósította a kommunikációs célt; egykét részlettől eltekintve általában megfelelően dolgozta ki a feladatot. A szöveg

terjedelme 40-49 vagy 81-90 szó között van. A vizsgázó részben valósította meg a kommunikációs célt; félreértette, illetve nem megfelelően dolgozta ki a feladat bizonyos részeit. A szöveg terjedelme 40 szó alatt vagy 90 szó fölött van. A vizsgázó nem valósította meg a kommunikációs célt; félreértette, illetve nem megfelelően dolgozta ki a feladatot. A szöveg terjedelme nem éri el a 20 szót. 4–3 pont 2–1 pont 0 pont A szöveg az apróbb nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) pontatlanságok ellenére az olvasó számára nagyjából érthető és követhető. A szöveg a nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) pontatlanságok miatt nehezen érthető és követhető, illetve félreérthető. A szöveg a nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) hibák miatt nem érthető és nem követhető. Nyelvhelyesség 5 pont A szöveg az olvasó számára tökéletesen érthető és követhető, hibátlan vagy csak kevés hibát tartalmaz.

Íráskép 1 pont Olvasható kézírás, áttekinthető törlések és javítások. írásbeli vizsga 1111 0 pont Olvashatatlan kézírás és/vagy áttekinthetetlen törlések és javítások. 9 / 11 2011. május 19 Olasz nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató Második feladat Összefoglaló táblázat az értékelési szempontokról Értékelési szempontok Tartalom és a szöveg hosszúsága Hangnem, az olvasóban keltett benyomás Szövegalkotás Szókincs, kifejezésmód Nyelvhelyesség, helyesírás Íráskép Összesen Maximális pontszám 5 2 3 5 5 1 21 Amennyiben a dolgozat a tartalom és a szöveg hosszúsága szempontjából 0 pontos, akkor az összpontszám is 0 pont. Az értékelési szempontok kifejtése Tartalom és a szöveg hosszúsága Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó hogyan valósította meg a kommunikációs célt; hány irányító szempontra tért ki, és milyen mélységben tárgyalta őket; megfelelő

hosszúságú szöveget hozott-e létre. Hangnem, az olvasóban keltett benyomás Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó által létrehozott szöveg hangneme és stílusa megfelel-e a közlési szándéknak, valamint az írásmű szerzője és olvasója közötti viszonynak; hogy az olvasóban a szerző szándékának megfelelő benyomást kelti-e. Szövegalkotás Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy logikus-e az irányító szempontok elrendezése és a szöveg gondolatmenete, megfelelő-e a gondolati tagolás, azaz van-e bevezetés, tárgyalás és befejezés; hogy a vizsgázó hogyan alkalmazza a szövegösszefüggés tartalmi és nyelvi elemeit (előre- és visszautalás eszközei, névmások, kötőszók stb.) Szókincs, kifejezésmód Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó által használt szókincs megfelel-e a témának, a szituációnak és a közlési szándéknak; hogy a szóhasználat a középszintnek megfelelő

változatosságot mutat-e. Nyelvhelyesség, helyesírás Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó által létrehozott szöveg megfelel-e a mondattan, az alaktan és a helyesírás normáinak; hogy az esetlegesen előforduló nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) hibák mennyiben akadályozzák az olvasót abban, hogy a szöveget első olvasásra teljes egészében megértse. Íráskép Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy milyen a szöveg írásképe, mennyire olvasható; a törlések és javítások mennyiben zavarják a szöveg áttekinthetőségét. írásbeli vizsga 1111 10 / 11 2011. május 19 Olasz nyelv középszint Javítási-értékelési útmutató Értékelési skála (második feladat) Tartalom és a szöveg hosszúsága 5 pont 4–3 pont 2–1 pont 0 pont A vizsgázó tökéletesen megvalósította a kommunikációs célokat. Valamennyi irányító szempontot megfelelően kidolgozott. A szöveg terjedelme 100120 szó

között van. A vizsgázó többnyire megvalósította a kommunikációs célokat. Az irányító szempontok közül egyet vagy kettőt megfelelően dolgozott ki, a többit csak részben, illetve egy irányító szempontot megfelelően, az összes többit csak részben. A szöveg terjedelme 80-99 vagy 121-140 szó között van. A vizsgázó részben valósította meg a kommunikációs célokat. Az irányító szempontok közül egyet megfelelően dolgozott ki, ezen kívül még egyet részben, a többit egyáltalán nem, illetve valamennyi irányító szempontot csak részben. A szöveg terjedelme 80 szó alatt vagy 140 szó fölött van. A vizsgázó nem valósította meg a kommunikációs célokat. Az irányító szempontok közül egyet sem dolgozott ki megfelelően, csak néhányat részben, és van olyan is, amelyet egyáltalán nem. A szöveg terjedelme nem éri el az 50 szót. Hangnem, az olvasóban keltett benyomás 2 pont 1 pont A szöveg a szövegfajtának és a szerző

és az olvasó közötti kapcsolatnak megfelelő hangnemben íródott, az olvasóban a szerző szándékának megfelelő benyomást kelt. 0 pont A szöveg hangneme követkeA szöveg hangneme nem megfelelő, az zetlenséget mutat, az olvasóban olvasóban nem a szerző szándékának nem mindig a szerző szándékának megfelelő benyomást kelti. megfelelő benyomást kelti. Szövegalkotás 3 pont 2 pont 1 pont 0 pont A szöveg felépítése, az irányító szempontok elrendezése logikus. A gondolati tagolás megfelelő, elkülönül a bevezetés, tárgyalás és a befejezés. A mondatok szervesen kapcsolódnak egymáshoz. A szöveg felépítése, az irányító szempontok elrendezése többnyire logikus. A vizsgázó törekszik a gondolati tagolásra, elkülöníti legalább a bevezetést vagy a befejezést. A mondatok általában szervesen kapcsolódnak egymáshoz. A mondanivaló nem mindenütt logikus elrendezésű. A vizsgázó nem törekszik a gondolati tagolásra,

hiányzik a bevezetés és a befejezés. A mondatok több helyen nem kapcsolódnak egymáshoz. A szöveg tagolatlan és áttekinthetetlen, összefüggéstelen mondatokból áll. A szöveg annyira rövid, hogy szövegként nem értékelhető. Szókincs, kifejezésmód 5 pont 4–3 pont 2–1 pont 0 pont A szöveget a témának és a közlési szándéknak megfelelő, változatos, viszonylag bő szókincs jellemzi. A szöveget a témának és a közlési szándéknak megfelelő szókincs jellemzi. A szókincs korlátai miatt előfordul ismétlés. Néhol nem megfelelő a szóhasználat, ez azonban nem vagy csak kis mértékben nehezíti a megértést A szöveg kevésbé változatos, helyenként egyszerű, de még a téma és a közlési szándék szempontjából elfogadható. Sok a szóismétlés. Többször nem megfelelő a szóhasználat, ami néhány helyen jelentősen megnehezíti a mondanivaló megértését. A szövegben felhasznált szókincs nagyon egyszerű, nem a

témának és a közlési szándéknak megfelelő. A szóhasználat több helyen jelentősen megnehezíti a szöveg megértését. Nyelvhelyesség, helyesírás 5 pont 4–3 pont 2–1 pont 0 pont A szöveg kevés nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) hibát tartalmaz, amelyek azonban nem befolyásolják a megértést. A szöveg több nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) hibát tartalmaz, amelyek azonban a megértést nem befolyásolják, vagy csak néhány nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) hibát tartalmaz, amelyek nehezítik a megértést. A szövegben sok olyan nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) hiba van, amelyek a megértést jelentősen megnehezítik, valamint sok, a megértést nem befolyásoló nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) hiba is előfordul benne. A szöveg a nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) hibák miatt több helyen nem érthető. Íráskép 1 pont Olvasható kézírás, áttekinthető törlések és

javítások. írásbeli vizsga 1111 0 pont Olvashatatlan kézírás. 11 / 11 2011. május 19