Gazdasági Ismeretek | Vállalatgazdaságtan » Vállalkozás gazdaságtan fogalmak

Alapadatok

Év, oldalszám:2003, 6 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:516

Feltöltve:2006. július 14.

Méret:100 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

Vállalkozás gazdaságtan fogalmak Állami vállalat: olyan vállalat, ahol az állam többségi tulajdonnal rendelkezik. Amortizáció ( értékcsökkenési leírás): a tárgyi eszközök értékcsökkenésének költségként való elszámolása. Anyagi folyamatok: a különböző készültségi fokú termékeknek vállalaton belüli és vállalatok közötti áramlása. Árpolitika: a vállalat által kínált termékek árának meghatározása és a piaci áreseményekre való reagálásra vonatkozó elvek és módszerek összessége. Befektetés: a pénz lekötése egy vállalkozás céljainak megvalósítására, nyereségszerzés reményében. Bér- és jövedelemgazdálkodás: a vállalatvezetésnek a munkavállalók pénzbeni juttatásaival kapcsolatos tevékenysége. Beruházás: pénzügyileg a tárgyi eszközök bővítésében történő befektetés, szervezését tekintve tárgyieszköz-létesítési projekt. Beszerzés: a folyó termeléshez szükséges anyagi inputok

biztosítása. Bizonytalanság: az emberek és a környezet viszonyának azon tulajdonsága, hogy e viszony alakulása nem látható előre. Döntés: a cselekvési változatok közötti választás. Döntéshozói attitűd: a döntéshozó viszonya a döntéshez a döntési folyamat egész során. Egyéni vállalkozás: egyetlen személy tulajdonában lévő üzleti vállalkozás. Eladásösztönzés: olyan módszerek alkalmazása az értékesítésben, a vevők kiszolgálásában, amelyek a vevőt további vásárlásra serkentik. Ellátási lánc: a gazdasági tevékenységek vertikálisan összekapcsolódó sorozata adott fogyasztói igény kielégítésére. Ellátási lánc: értéknövelő tevékenységek olyan sorozata, amely a vevői igények kielégítésére alkalmas terméket, illetve szolgáltatást hoz létre. Első piaci tesztelés: annak módszeres kiértékelése a termék tényleges létrehozását megelőzően, kísérleti körülmények között, hogy létezik-e

megfelelően intenzív piaci igény az innováció fogadására. Emberi erőforrás: a vállalatnál alkalmazott munkavállalóknak a munkavégzéshez szükséges képességeik, szakismeretük és a munkamegosztásban elfoglalt helyük szerint strukturált összessége. Azonos értelemben használjuk a munkaerővel Érdekegyeztetés: a vállalatvezetés és a munkavállalók szempontjait kölcsönösen figyelembe vevő, a munkavégzés körülményeire és díjazására vonatkozó megállapodások kötését célzó folyamat. Érdekeltségi rendszer: a munkavállalók teljesítményének fokozására szolgáló, főleg pénzbeni juttatásokra épülő ösztönzési eljárások rendszere. Eredménykimutatás: a vállalat adott időszakban elszámolt bevételeinek és kiadásainak egybevetése. Értékesítés: a vevői igénykielégítés tényleges technikai lebonyolítása. Értékesítési utak politikája:a marketingcsatornák kiválasztására és alkalmazására vonatkozó elvek

és módszerek összessége. Értéklánc: a vállalati tevékenységek értékalkotó összekapcsolódása. Faktoring: rövid lejáratú követelés megvásárlása a kereskedelmi kockázat átvállalásával. Finanszírozás: forrásellátás. Fogyasztói igény: olyan igény, amelyet a gazdaság szereplői nem saját szervezetükön belüli munkával, s nem is közösségi intézmények útján kívánnak kielégíteni. Folyamatos megújulás: innováció kis lépéseken keresztül – a folyamatos, egymással összhangban lévő fejlesztési akciók sorozata. Formális stratégia: a vállalati stratégia tudatosan kialakított, meghatározott körben közreadott normatív megfogalmazása. Fúzió: két vállalat egyesülése során egy új vállalat létrehozása. Globalizáció: a piacok és a gazdasági tevékenységek potenciális világméretűsége. Goodwill: a vállalat piaci értékének és könyv szerinti értékének különbsége. Hatékony piac: az a piac, ahol a

befektetett tőkék megtérülési rátái gyorsan kiegyenlítődnek. Idegen forrás: a vállalatot visszafizetési kötelezettség terheli, egy rész után az igénybevételért díjat kell fizetni. Információ: a bizonytalanságot csökkentő új ismeret, a vállalatok működését integráló folyamatok egyik összetevője. Innováció: a fogyasztói igények új, magasabb minőségű kielégítése. Integráció: a gazdasági tevékenységek szerves kapcsolódása, ami lehetővé teszi ezen tevékenységek folyamatosságát és zökkenőmentességét. Irányítási döntések: a vállalat működését a stratégia keretei között konkrétan szabályozó döntések. JIT-elv: mindennemű veszteség kiküszöbölését célzó termelési filozófia. Jól strukturált probléma: a célok és a cselekvési változatok ismertek és megfelelő algoritmus áll rendelkezésre a kedvező változat kiválasztásához. Kanban: a terméket a termelés fázisain végigkísérő kártya,

amely tartalmazza a termék megmunkálására vonatkozó információkat. Kapacitás: egy adott vállalat adott időpontban értelmezett maximális teljesítőképessége. Kapcsolatmarketing: a marketingeszköztár alkalmazása a vállalatközi kapcsolatrendszer fejlesztésére. Karriertervezés: a vállalat munkavállalóinak jövendő tevékenységére, beosztására, képzésére vonatkozó tervezés. Kereset: a munkavállalónak az adott vállalatnál képződő, munkavégzésből származó jövedelme. Kereseti struktúra: a vállalatnál különböző munkaköröket betöltő munkavállalók keresetének egymáshoz viszonyított arányai. Kereskedelmi hitel: a szállító által a vevőnek nyújtott hitel, azáltal, hogy az általa leszállított áruért a vevőnek csak később kell fizetni. Készlet: a vállalatnál adott időpontban rendelkezésre álló termékek állománya. Készletgazdálkodás: az a vállalati tevékenység, melynek célja, hogy zavartalanságát a

gazdaságosság követelményeit is figyelembe véve biztosítsa. Készletre gyártás: a termelés egy előrejelzett, becsült kereslet kielégítése érdekében folyik, a vevők nem ismertek. Kifejlett vállalat: saját életgörbéjének érettség szakaszában lévő vállalat. Kiszerződés (outsourcing): a vállalat olyan tevékenységek végzését, amelyet maga is el tudna látni, de nem tartoznak tevékenysége lényegéhez, külső partnerre bízza. Kiszolgálási idő: a rendelés beérkezésétől annak teljesítéséig terjedő idő. Kockázat: egy cselekvési változat lehetséges negatívan értékelt következményeinek teljes leírása, beleértve a következmények súlyának és bekövetkezésük valószínűségének megmutatását. Kollektív szerződés: a vállalatvezetés és a munkavállalók hosszú távra szóló megállapodásait rögzítő keretszerződés. Kommunikációs politika: a vállalat és a fogyasztók közötti információáramlás elveit és

módszereit a vállalat oldaláról összefoglaló rendszer. Kontrolling: a tervezési, ellenőrzési és információellátási tevékenységeket integráló vállalati funkció. Könyv szerinti érték: a vállalat egészének ill. egyes eszközeinek a mérlegben feltüntetett értéke. Körülsétálással történő vezetés: vezetésnek olyan módszere, amely a vezetőknek a munkavállalókkal való intenzív, mindennapos kapcsolatára épül. Kötvény: hosszú lejáratú, fix kamatozású értékpapír, amelynek birtoklása nem jár tulajdonosi jogokkal. Közönségkapcsolatok (PR, public relations): a vállalatról alkotott kedvező kép kialakítását célzó magatartás, ill. az ezt céltudatosan segítő módszerek alkalmazása Kutatás-fejlesztés: az innováció háttértevékenységeinek összefoglaló elnevezése: a fejlesztési ötletek szakmai megalapozásának és az új termék konkrét létrehozatalának folyamata. Leszámítolás: valamilyen követelés, ill.

a követelést megtestesítő értékpapír megvásárlása az esedékességig járó kamat összegének levonásával. Likviditás: a vállalatnak azon képessége, hogy fizetési kötelezettségeinek időben eleget tudjon tenni. Lízing: vagyontárgyak tartós használatba adása meghatározott díj ellenében, a díjak megfizetése után a vagyontárgy általában a használója tulajdonában kerül. Logisztika: az a vállalati tevékenység, mely biztosítja, hogy az üzleti folyamatok zavartalan lebonyolításához szükséges termékek a megfelelő helyen és időpontban, a szükségleteknek megfelelő mennyiségben, minőségben és választékban rendelkezésre álljanak. Logisztikai rendszer: az anyagi áramlások és készletek, valamint a rájuk vonatkozó információk és irányítási struktúrák rendszere. Marketing: a vállalat fogyasztóorientáltságát fejezi ki, tartalma a vállalat piaci kapcsolatait fejlesztő és megvalósító funkciók betöltése.

Marketingcsatorna: az az út, amelyen a termék a termelőtől a fogyasztóhoz jut. Marketingmix: a marketingszemlélet érvényesítését szolgáló elvek és tevékenységek rendszere. Második piaci tesztelés: a ténylegesen létező termék tényleges piaci feltételek melletti fogadtatásának tesztelése. Mérleg: a vagyonra ható gazdasági műveletek hatásait rögzítő kimutatás, amely adott időpontra vonatkozóan pénzértékben tartalmazza a vállalat eszközeinek összetételét és azok forrását, valamint a nyitó és záró időpont között elért vállalati eredményt. Minőség: a termék vagy szolgáltatás azon tulajdonságainak összessége, amelyek alkalmassá teszik kifejezett vagy elvárt igények kielégítésére. Minőségi kör: egy adott munkahely dolgozóinak a minőségi javítására létrejött, elsősorban munkaidőn kívül működő társulása. Motiváció: az emberi szükséglet kielégítésére irányuló ösztönzés, amelynek hatására

az ember a cél érdekében kifejtett tevékenységbe hajlandó kezdeni. Munkaerő-kereslet: a munkaerő-szükségletnek a külső munkaerőpiacon megjelenő része. Munkaerő-szükséglet: a vállalatnál adott időszakban elvégzendő feladatok ellátásához a vállalatvezetés megítélése szerint szükséges munkaerő létszáma, a munkakörök szerint strukturálva. Munkakapcsolatok: a vállalati működés belső érintettjei között a munkavégzéssel, annak körülményeivel és díjazásával összefüggésben létrejövő kapcsolatok. Munkakör: a vállalati munkafeladatok egy személyre lebontott része, amely meghatározható ismeretek és képességek alkalmazását igényli. Munkavállaló: a vállalattal díjazás ellenében történő munkavégzésre megállapodást kötött személy. Nem pénzbeni juttatás: olyan természetbeni járandóság, amelyet a vállalat a munkavállaló számára az alkalmaztatás jogán nyújt. Normálprofit: a hatékony piac

kiegyenlített profitrátája. Operatív döntések: a tevékenységek konkrét végrehajtására irányuló döntések. Összkészlet: a vállalat teljes készletállománya. Pénz időértéke: annak mértéke, mennyivel értékel a befektető nagyobbra egy mai kifizetést vagy hozamot egy jövőbeninél. Pénzáram (cash flow): a vállalat adott időszakon belüli tényleges pénzbevételeinek és kiadásainak egybevetése, különbsége. Piac: valamely jószágnak vagy szolgáltatásnak azokból a tényleges és potenciális vevőiből és eladóiból tevődik össze, akik csere céljából kerülnek egymással kapcsolatba. Piaci részesedés: a vállalat értékesítésének az adott piac összes eladásához viszonyított aránya. Piackutatás-piacelemzés: a piacról illetve a fogyasztókról szóló információk begyűjtésének, rendszerezésének és értékelésének folyamata. Portfólióelemzés : a vállalat, ill. stratégiai üzleti egységei tevékenységi

struktúrájának értékelésére használt módszer. Kiemelt szerepe van a versenyhelyzetnek Problémamegoldás: egy nem megfelelő helyzet feloldására irányuló kreatív folyamat. Reklám: olyan szélesebb körre ható, nem személyes befolyásolás, amelyet egy meghatározott szervezet vagy személy fizet. Releváns piac: azon részpiacok összessége, amelyek egy adott vállalat igénykielégítési törekvései szempontjából reálisan szóba jöhetnek. Rendelésre gyártás: a termelési folyamat elkezdésekor ismert a vevő személye. Rendelkezésre állás: a logisztikai rendszernek az a képessége, hogy kielégítse a vele szemben jelentkező keresletet. Részstratégia: a vállalati működés meghatározott részterületeire vonatkozó, önállóan is stratégiajellegű állítások rendszere. Részvény: egységnyi tulajdonrész egy vállalkozásban, ill. a társaság saját tőkéjének és a tulajdonosi jogosítványok egy részét megtestesítő értékpapír.

Részvénytársaság: tisztán tőkeegyesülés jellegű társaság, ahol a tulajdonosok a társaság működéséért a részvénytulajdonukon túl semmilyen felelősséggel nem bírnak. Rugalmas gyártási rendszer: a termelési program gyors módosítását lehetővé tevő berendezések alkalmazása és ezek optimális, folyamatos termékáramlást biztosító elrendezése. Saját forrás: a vállalat forrásainak az a része, amelyet nem terhel visszafizetési kötelezettség. Stratégiai döntések: a vállalat működésének főbb irányait megszabó, a célokat és eszközöket egymáshoz rendelő, hosszabb távú döntések. Stratégiai menedzsment: a stratégiai tervezés, a stratégiamegvalósítás és a visszacsatolás integrált egységére épülő vállalatvezetés. Stratégiai újdonság: különleges jelentőségű, a piac és a vállalat számára egyaránt magas újdonságértékű fejlemény ( termék, technológia vagy szervezeti megoldás). Szállítási módok:

a szállítás lebonyolításának lehetséges alternatívái (vasúti, közúti, légi, vízi, csővezetékes szállítás) Számítógéppel integrált termelés: a termelésszervezés olyan módja, amely a termék tervezését és irányítását, az anyagmozgatást és a gyártást egységes, számítógépes vezérlésre épülő rendszerbe foglalja. Személyes eladás: a reménybeli vevőkkel való személyes találkozás során történő értékesítési ajánlattétel, kedvező esetben üzletkötés. Szervezet: olyan rendszer, amelynek működése emberi cselekvéseken keresztül valósul meg. Szervezetfejlesztés: a szervezeti struktúra – stratégiai követelményeknek megfelelő – alakításának folyamata. Szervezeti kultúra: az egyes szervezetek alapfilozófiájának, közösen elfogadott értékrendjének, szellemének, szokásainak tartósan érvényesülő rendszere. Szervezeti struktúra: egy adott szervezet elemeinek belső elrendezése, főbb dimenziói a

szervezeten belüli munkamegosztás, hatáskörmegosztás, koordináció és konfiguráció. Szinergia: az együttes hatás mértéke, amely abból adódik, hogy az egész több, mint a részek egyszerű összege. Szolgáltatás: erőforrások felhasználása fogyasztói igényeket kielégítő, nem termelő tevékenységre. Szuperordinált (fölérendelt) cél: a szervezet valamennyi tagjának közös célja; eléréséhez szükséges a tagok kooperációja; kellően átfogó az alárendelt célok felöleléséhez. Tárgyi eszközök: vállalti vagyon naturális formában megtestesült elemei, amelyek több termelési cikluson ás szolgálják a működést. Tárgyieszköz-fenntartás: a tárgyi eszközök folyamatos üzemképességének biztosítása. Társaság: két vagy több tulajdonos által alapított személy és/vagy tőkeegyesülés jellegű üzleti vállalkozás, ahol a partnerek osztoznak az eredményen és a vezetés felelősségén. Termékéletciklus: az az idő, amíg

a termék a piacon tartózkodik. Termékpolitika: a fogyasztói igények kielégítésére szolgáló termékek körének és tulajdonságainak meghatározása valamint a fogyasztónak való bemutatására vonatkozó elvek és módszerek összessége. Termelés: a rendelkezésre álló erőforrások egy részének felhasználása arra, hogy más erőforrásokon tartós változásokat végrehajtva új javakat hozzunk létre. Termelésellátás a termelési folyamaton belüli anyagellátási feladatok megoldása. Termelési ág: a termelési tevékenységnek az input és output jellemzőitől függő csoportja. Tömeges személyre szabás: az egyedi vevői igények érvényesítése tömegtermelési technológiák keretében. Tőzsde: részvényekkel való kereskedésre szolgáló szervezett piac. TQC: (teljes körű minőség-ellenőrzés) a magas minőségű, hibátlan termék előállításának garanciáit magába a termelési folyamatba beépítő működési elv. Új vállalat:

saját életgörbéjének kezdeti, felfutó szakaszában lévő vállalat. Üzemméret: a vállalat műszakilag körülhatárolt termelő egységeinek főként technikai fogalmakkal kifejezett nagysága. Üzleti folyamatok újraszervezése: az üzleti, vállalati folyamatok alapvető újragondolása és radikális áttervezése drámai javulás elérése céljából a szervezetek olyan lényeges teljesítménymutatóiban, mint a költség, minőség, szolgáltatás és a gyorsaság. Üzleti vállalakozás: olyan emberi tevékenység, amelynek alapvető célja fogyasztói igények kielégítése nyereség elérésével. Vállalat küldetése: a vállalat alapvető céljának konkrét értelmezése. Meghatározza a működési kört, a belső működés és az érintettekkel való kapcsolatok alapelveit. Vállalat piaci értéke: az az ár, amit a befektetők hajlandók fizetni a tulajdonból származó jövőbeni előny birtoklásáért. Vállalat: jogi személyiséggel rendelkező

üzleti vállalkozás szervezeti kerete. Vállalati képességek: a vállalat azon tulajdonságai, amelyek meghatározzák, hogy milyen hatékonysággal tud megfelelni a környezeti kihívásoknak. Vállalati stratégia: a vállalati működés vezérfonala, a vállalatai célokat és elérésük lehetséges módjait fogalmazza meg. Kétféle értelmezése használatos: -előzetes állítások rendszere, amelyek előírják, hogyan kell viselkednie a vállalatnak (normatív közelítés). – tényleges döntéshozói magatartás utólagos eredményeinek sorozata (leíró közelítés). Vállalatméret: a vállalatnak mint jogilag körülhatárolt egységnek főként gazdasági fogalmakkal kifejezett nagysága. Váltó: rövid lejáratú, fizetési ígérvényt tartalmazó értékpapír. Verseny: két vagy több szereplő egymással szembeni előnyszerzésre irányuló, adott szabályok közt zajló tevékenysége. Vezetői információs rendszer: a vezetői döntések

támogatására hivatott, számszerű és nem számszerű információkat is kezelő számítógépes rendszer