Szociológia | Gyermekvédelem » Elcsábított tini leányzó, esettanulmány

Alapadatok

Év, oldalszám:2011, 6 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:112

Feltöltve:2011. november 25.

Méret:114 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

Elcsábított tini leányzó, esettanulmány Az alábbi esetet az egyik barátnőm mondta el nekem, és nagyon elszomorított, hogy milyen önzőek tudnak az emberek lenni. A leányzó méghozzá a barátnőm féltestvére, így még jobban sebzi a szívét az eset. A tinit személy szerint nem ismerem, csak bele tudom élni magam a helyzetébe, hiszen én is egy kicsit apacentrikus vagyok. Az esetbe a főiskolai tanulmányaim során kapcsolódtam be úgy, hogy kis csoportokban elemezni kellett az egyes szereplők viselkedését, majd orvosolni kellett a problémát. Az eset előzményeit csakis a barátnőmtől hallottam, és a főszereplőnek is egy kitalált nevet adtam. Feltárás A főszereplő bemutatása: Szandi most 18 éves, akkor 14 volt. Ápolt, rendezett, sportosan elegáns ruházata van Ritkán sminkeli magát, ruházatára igényes. Az eset elején még általános iskolába járt, a tanulmányi eredménye 4,2-4,5 között volt, illetve táncolt nyolc évig,

tulajdonképpen, amíg az iskola tartott, és a végén egy kitűnő eredményű oklevelet szerzett. Ahogy elvégezte az általános iskolát a tánc abbamaradt, pedig eléggé ügyes volt. Vendéglátó szakközépiskolába jelentkezett, de végül világbanki környezetvédő szakra vették fel. Tanulmányi eredményi itt romlott, kb. 3,5-re csökkent A környezet bemutatása: Megyeszékhelyen lakott, kertvárosban, anyukájával, mert az apukája nem tart vele kapcsolatot, nevelőapja pedig meghalt. Négy testvére van, hárommal együtt lakott, eggyel nem. A család életében jelentős minőségi lecsúszás következett be, amikor az édesanya legutolsó párja halála után deviáns viselkedést kezdett el folytatni: ivás, lakóhelyének igényességének az elvesztése (rendkívüli kellemetlen szag, rendetlenség), a gyermekek elhanyagolása, testi higiénia be nem tartása. Ez a folyamat azóta áll fenn, amióta közös udvarban laknak több cigány családdal, és napi

kontaktusban vannak velük. Még most ott laknak. A nevezett lánynak akkor sem és most sem volt önálló élettere (lányszoba) Hatan laknak egy kétszobás házban. 1 Diagnózis A probléma leírása: Az eset 2007 nyarán kezdődött el, amikor a család egy jóbarátjuk nyaralójába mehettek el egy tó mellé. A szemközti nyaralóból ismerkedtek meg egy férfival (44), aki mentálisan sérült emberekkel foglalkozott (gondozó). Az egész családnak szimpatikus lett a férfi Főleg azután, hogy megtudták róla, hogy halálos beteg (leukémia). Hamarosan a család jóbarátja lett, nyaralás után is tartották a kapcsolatot. Először csak havonta találkoztak, majd hetente látogatta meg a családot a férfi. A családban fel sem merült az a gyanú, hogy a 14 éves lánnyal folytat kapcsolatot. Mint utólag kiderült, a lánnyal először erőszakoskodott, majd betegségét kihasználva magába bolondította a gyermeket. Olyanokat mondott neki, hogy: „ Mióta téged

ismerlek, jobbak az eredményeim. Nélküled nem bírom ezt az egészet” Szandinak hirtelenjében lett egy barátja, akit a család „nem ismer”, és nem is volt hajlandó a hozzátartozóinak bemutatni. Eljártak moziba, vacsorázni, folyamatosan zaklatta a férfi Szandit az sms-eivel, telefonbeszélgetéseivel, míg végül a gyermek fanatikusan beleszeretett. Csak ekkor álltak a család elé, és bejelentették, hogy ők egy pár. A család teljesen kiborult, főleg a hatéves kisöccse, az anyukája és a lánytestvérei megtiltották, hogy találkozzon továbbra is a férfival, de Szandi ellenállt, és titokban folytatták a kapcsolatot. Folyamatos lebukások következtek, amikor kiderült, hogy tovább találkoztak, és szexuális kapcsolat is létrejött. Ekkor jelentette ki Szandi, hogy még gyermeket is szülne a férfinak. Következmények: 1.) Családban: feszültség, konfliktus, tettlegesség (megverte az anya a lányát orrvérzés). Testvérek közötti

kapcsolat rendkívüli megromlása 2.) Iskolában: tanulmányi eredmény további romlása (± 3) Kortársaitól való elfordulás 3.) Önmaga felé: rendkívül zárkózott lett, a családját és az addigi életét teljesen kizárta a jövő képéből. 4.) Rendőrségen: a család keresztülment egy rendőrségi eljáráson, sajnos eredménytelenül. 2 Szandi öngyógyítása: Ez a kapcsolat kettő évig tartott, közben Szandi betöltötte a 16. életévét, és a család nem tehetett mást, mint beletörődött. Végül a gyermek jött rá, hogy ez a kapcsolat nem egészséges, hiányoztak neki a barátai, nehezen viselte el a család elforduló magatartását. A férfi egyre követelődzőbb lett, bele akart szólni Szandi döntéseibe, uralni akarta őt. Végül Szandi vetett véget a kapcsolatuknak Ezután folyamatos erőszakos zaklatás következett, melyből szintén rendőrségi ügy lett. Egy pár példa a zaklatásokra: a férfi nagybetűkkel kinyomtatta, majd

az iskolája köré függesztette a fákra a plakátot ezzel a szöveggel: „Szeretlek, Szandi!”. Megfenyegette a Szandi fiúbarátját, illetve kocsival követte a családot a nyaralásra. Sőt, azzal ijesztgette a férfi Szandit, hogy öngyilkosságot követ el – egy vonat alá dobja magát. Szandi úgy reagált ezekre, hogy ad neki menetrendet a vonathoz, vagy egy jó minőségű kötelet ad neki a felakasztáshoz. Nemrégen a család egyik tagja látta a férfit, aki nagyon rossz egészségügyi állapotban volt. Kezelési terv Tulajdonképpen már nem kell kezelni senkit, de amikor a leányzó anonim módon elutasította a baráti körét, sőt, a testvéreit, akkor kellett volna nemcsak az anyukának, hanem Szandi osztályfőnökének is előre lépnie, megelőzni az esetet. - Osztályfőnöknek: rákérdezni, hogy miért romlik az átlaga, bántja-e valami, vagy valami furcsa esemény történt az életében. És logikusan Szandi süket-némát fogad, mert nagy hatással

volt rá a férfi, és ekkor lehetett volna az osztályfőnöknek az anyukát meglátogatnia, és kikérdeznie ez ügyben. - Anyuka: „kiteríteni a véres lepedőt”, mert meglehet, hogy pont a szeretetteljes szülő nem látta a foltot az új ismeretségben. És ha mindent elmondott volna az osztályfőnöknek, akkor neki világosan látnia kellett volna a helyzetet. - Közeli barátnők: azt gondolná az ember, hogy ők „elveszíthetetlenek”, azaz egy férfi, vagy még rosszabb, egy névtelen, alaktalan valaki miatt őket nem lehet „lekoptatni”. Ezzel azt akarom mondani, hogy a Szandit körülvevő felnőttek feladata nemcsak az, 3 hogy ők megfelelő szeretetet, törődést adjanak a fiatalnak, hanem az is, hogy kialakítsák – ebben az esetben Szandi szoros kapcsolatait, és ha valami rendellenesség következik be, akkor számonkérni a „barátnőket”, hogy miért távolodnak el Szanditól. Lezárás Túl hosszú ideig tartott ez a kapcsolat, abban biztos

vagyok! Még a legelején kézbe kellett volna venni nemcsak a leányt, de a férfit is. Mert ha elkezdem analizálni őket, akkor a gondolataimba csak egy apacentrikus, hiszékeny, befolyásolható lány, és egy határozatlan, haláltól és erős jellemű emberektől félő férfi jut el. Főleg a férfit – bocsánat – ítélem el, hiszen nem ő az egyetlen, aki magára marad a betegségével, és mégsem így keresi a kapcsolatteremtést. Megérdemelte volna, hogy valaki gyerekesen, fülcimpáján fogva vezette volna ki az udvarból a férfit. De ez nem történt meg, mert nem akadt egy erős karakterű ember, aki megtegye ezt. Mit tettem volna én a lány helyébe? Nyitott szemmel jártam volna, semmi több. Szerintem egy szeretetre éhes leányzóról volt szó, amit nem láttak a szűk környezetében. Szörnyű Meg, ha valaki észrevette, akkor határozatlanul reagált – az anyukára, tanáraira és a baráti körére gondolok. És ha látják, érzik ezek az emberek,

hogy valami nem stimmel a Szandival, akkor közbelépni, ha kell, erőszakosan. Hiszen a férfi is ezt tette?! A férfi az én szememben egy szélhámos, méghozzá egy olyan, aki visszaél a sajnálatos helyzetével. Éntőlem semmit, de tényleg semmit sem kapta: sem büntetést, sem jó szót, gondolkodjon el őmaga, hogy mit tett azzal a leánnyal, meg a családjával! A pedagógusokról annyit, hogy szégyelljék magukat, hogy nem vették észre időben, hogy valami gyanús dolog miatt csökkent Szandi tanulmányi átlaga. Tudom, hogy az iskola nem csak az oktatásra való, hanem a nevelésre is, amely nagyon hiányzott Szandinál! 4 Kozics Magdolna hozzászólása Az esettel kapcsolatos meglátásaim: Nagyon nehéz beleszólni egy 14 éves kamaszlány „életébe”. Ilyenkor a nagylányok gyakran úgy érzik, hogy már felnőttek, és tudnak dönteni a baráti és párkapcsolataikról. A szülők, tanárok ez irányú korlátozásait, tanácsait, bíráló megjegyzéseit

nagyon nehezen viselik el. Ráadásul későn derülhetett ki az édesanya számára, hogy itt miről is van szó. A nagylánynak egy idő után imponálhatott egy felnőtt férfi udvarlása, bár tisztában lehetett a helytelen helyzettel, ezért is titkolózott. Ha a serdülőkorig nem alakult ki egy szeretetteljes, szilárd, kölcsönös bizalommal bíró szülő-gyermek kapcsolat, akkor szinte lehetetlen befolyásolni a kamaszkorú fiatal viselkedését, kapcsolatait. Akkor nem beszél őszintén a gyerek a szülőjével, nem is beszélgetnek a problémájáról, nem találnak ki közösen valamilyen, akár áthidaló, de minden fél számára elfogadható megoldást, követendő viselkedést. A barátoktól, kortársaktól nem várható el, hogy átlássák a helyzetet, helyesen értékeljék a kialakult viszonyt, lássák a veszélyeket. Maguk is tapasztalatlanok, kihasználhatók. Ráadásul a kortárs lányok még akár irigykedhettek is „szerencsés” barátnőjükre,

hiszen „komoly” partnerre lelt, akár a szülő kijátszásában is segíthetnek. Rendkívüli módon elítélem a férfi tettét: kihasználta a fiatalkorú tapasztalatlanságát, ítélőképességének hiányosságát, kismértékű döntésképességét. Visszaélt a helyzetével, foglalkozásával, betegségével, tapasztaltságával, érzelmileg zsarolt egy testileg-lelkileg kialakulatlan, sérülékeny gyermeket, fiatalt. Nem mentség, erkölcstelen viselkedésére a súlyos betegsége sem. A tanárokkal kapcsolatban én nem ítélkeznék ilyen erős szavakkal. A leány nem nyílt meg az édesanyjának sem. A tanárok, osztályfőnök, nyilván tapasztalták a tanulmányi teljesítmény romlását. Akár kérdezősködhetett, érdeklődhetett is a lány problémái felől, bár gyakori eset a tanulási kedv visszaesése ebben az életkorban- mindenféle más kezdi érdekelni a fiatalokat. Persze ezért is van szükség a pubertás korban a mind gyakoribb őszinte, tapintatos

beszélgetésekre, példa értékű életutak, irodalmi szemelvények bemutatására, kielemzésére. Ebben hibázhattak vagy figyelmetlenek, gondatlanok lehettek a tanítók Nagyon ügyesen kell megközelíteni a nagylányok lelkét és nagyon finoman; gyakran elnézéssel, nagy megértéssel, átéléssel. Itt fontos a kölcsönös bizalom 5 Ebben az esetben örülhetünk a befejezésnek, talán edzett, és kevésbé sérült lélekkel jutott át a kapcsolaton Szandi. 6