Földrajz | Középiskola » Az ősmasszívumok és Németország ipari szerepe

Alapadatok

Év, oldalszám:2007, 2 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:43

Feltöltve:2010. október 15.

Méret:92 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

http://www.doksihu Az ősmasszívumok és Németország ipari szerepe Az ősmasszívumok, felszínük, gazdasági jelentőségük Minden kontinens, jelentős része a Föld legősibb kéregdarabjainak merev tömegéből áll, amelyek a későbbiek során nem gyűrődtek, hanem töredeztek, emelkedő és süllyedő mozgásokat végeztek. Ezeket a kéregdarabokat ősmasszívumnak (ősföldnek, pajzsnak) nevezik. Építő kőzetei magmás és átalakult kőzetek Az ősidőben keletkeztek Az ősmasszívumokra a szelíd formák, enyhe lejtők, csekély domborzati szintkülönbségek jellemzők, enyhén hullámos síkságokkal, helyenként dombságokkal. Vulkánok nincsenek, aszeizmikus területek. A világűrből érkező meteoritok hozták létre az első ősföldeket. A süllyedő pajzsokat időnként tenger öntötte el, amelyből nagy vastagságú üledékes kőzetek (homokkő, mészkő, dolomit, márga, agyag) rakódtak a kristályos kőzetekre, létrehozva a fedett

ősmasszívumokat, mint például a Balti- és a Kanadai-ősmasszívum egyes területei. A fedett pajzsok mindenekelőtt energiahordozókban és sófélékben, míg a fedetlen ősmasszívumok magmás eredetű ércekben gazdagok (vas, nikkel, titán, platina, arany, réz stb.) Az ősmasszívumok területén az aprózódás hatására másodlagos érctelepek halmozódtak fel az ún. torlatokban (arany, ezüst, platina, gyémánt, ón) Az ősmasszívumok felszínét a jégkorszaki belföldi jégtakarók alaposan lecsiszolták. A lépcsős pajzsok vízenergiában gazdagok, mivel folyói zuhatagosak (Niagara, Victoria). kőolaj földgáz feketekőszén barnakőszén DélAmerika Kelet-Afrikai árokrendszer Németország ipari szerepe az Európai Unión belül Németország a világ harmadik nagyhatalma. A világ legnagyobb vegyipari exportőre A német gazdaság, vezető ágazata a járműgyártás, teherautókból, autóbuszokból a világon a hetedik, személygépkocsiból az EU-n

belül az első, a világon a harmadik. Autógyártás: Volkswagen: Wolfsburg http://www.doksihu Opel: Düsseldorf Audi: Ingolstadt Mercedes-Benz: Stuttgart Ford: Köln BMW: München Hajógyártás: Hamburg, Bréma, Lübeck, Kiel Bányagépek, vasúti vegonok: Ruhr-vidék, vasúti csomópontok Mezőgazdasági gépek: mezőgazdasági csomópontok Híradástechnika, elektromos gépek, szerszámok, háztartási elektromos készülékek: Grundig, Bosch, Siemens Textilipar: Import nyersanyagok – kikötők: Bréma, Hamburg Vegyipar: Kőolajat, sót, kőszenet, földgázt dolgoznak fel: Ruhr-vidék, Közép-Rajna-vidék, Köln, Düsseldorf, Ludwigshaven, Frankfurt am Main Finomvegyészet: Duisburg, Leverkusen Szénvegyészet, sófeldolgozás: Lipcse, Halle Nagy cégek: Bayer, BASF, Hoechst C – A és B pont közötti távolság 3 módszerrel 1. cérnával, hajszállal – légvonalban, esetleg görbén 2. papírcsíkokkal 3. kurveométerrel (görbületmérő) – kanyarok mérése 4.

Esetleg a térképen ábrázolt úthosszok