Informatika | Tanulmányok, esszék » Windchill Pdmlink információs anyag

Alapadatok

Év, oldalszám:2005, 12 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:33

Feltöltve:2009. október 10.

Méret:391 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

UNITIS Rt. WINDCHILL információs anyag WINDCHILL PDMLINK INTELLIGENT SOLUTIONS UNITIS Rendszerház Rt. 2040 Budaörs, Kinizsi u. 2/B Kereskedelmi HOT-LINE: 23 / 50-50-70 Support HOT-LINE: 23 / 50-50-60 Telefax: 23 / 50-50-71 1 BEVEZETÉS A Windchill PDMLink a PTC PLM (Product Lifecycle Management) megoldása, amely biztosítja a termékhez kapcsolódó összes adat egy helyen történő tárolását, egységes forrásból történő elérését. Termékadat alatt nem csak a termékhez kapcsolódó CAD dokumentációt kell érteni, hanem minden adatot, irodai dokumentumokat, e-maileket, faxokat, képeket, folyamatokat, ami a termék koncepciójának megszületésétől életciklusának végéig keletkezik. Ezen kívül biztosítja a termékadatok strukturált szervezését, kereshetőségét, a hozzáférések szabályozását, történetiségük nyomon követését. TARTALOMJEGYZÉK Adatok tárolása.3 Csoportmunka támogatás.4 Történetiség nyomon követése.5

Információk megszerzése .6 Folyamat menedzsment.7 Dokumentáció megjelenítése .8 Változásmenedzsment .9 Termékstruktúra kezelése .10 CAD adat menedzsment.11 2 Adatok tárolása Azoknál a cégeknél, ahol nincs PLM rendszer: A szerkesztők számától függően a CAD adatok tárolása vagy a lokális gépen (kevés szerkesztő), vagy egy fájl szerveren történik. Ha a munka a lokális gépen zajlik, akkor általában a heti mentés a jellemző. A szerkesztők ez esetben nehezen férnek hozzá egymás adataihoz, operációs rendszer szintű könyvtár megosztások, másolások jellemzők. Ez az adatok redundanciájához vezet, és nem garantált, hogy módosítás esetén a legfrissebb verzió kerül módosításra. Közös munkák esetében a szóbeli egyeztetésekre fordított idő megnő. Függetlenül attól, hogy az adatok a lokális gépen, vagy a szerveren tárolódnak, a jogosultságok kezelése nem, vagy nem megfelelően megoldott. A projekthez kapcsolódó

nem CAD dokumentáció tárolása szintén nem egységes. Ezekre a dokumentumokra még inkább jellemző, hogy a tárolásuk az adat születési helyén történik, azaz a kereskedelmi dokumentumok a kereskedők gépén, a beszerzési dokumentumok a beszerzők gépén, a projekt dokumentáció a projektvezető gépén találhatók meg, így nem garantált, hogy ha valakinek szüksége van valamilyen információra, akkor azt közvetlenül el tudja érni. A megrendelőkkel, illetve a beszállítókkal történő adatcsere általában FTP oldalakon keresztül történik, amely egyrészt nem garantál megfelelő adatbiztonsági szintet, másrészt külön figyelmet kell fordítani arra, hogy a legfrissebb verzió legyen meg az ftp könyvtárban, és egy újabb másolatot eredményez az adatokról. A külső adathordozókon történő adatcsere lassú. Adatok tárolása Windchill PDMLink környezetben: A Windchill PDMLink egységes forrást biztosít a termékhez kapcsolódó összes adat

strukturált tárolására. Ez alatt nem csak a heterogén CAD rendszerekből származó CAD adatok, és azok kapcsolatainak tárolását kell érteni, hanem bármilyen formátum tárolását és kezelését. A Microsoft Office alkalmazásokkal való közvetlen integráció lehetővé teszi a dokumentumok helyi másolat készítése nélkül történő szerverre mentését. A rendszeren belül termékekhez kapcsolt könyvtárakban tárolódnak az adatok, ahol lehetőség van szerep alapú jogosultságok definiálására. A jogosultsági szabályokat dokumentum típusonként lehet megadni, életciklus fázisra bontottan. Azaz megoldható például, hogy tervezési fázisban a szerkesztő módosíthassa a CAD dokumentációt, de a jóváhagyott, gyártásba kiadott dokumentációt már ne változtathassa, csak új verzió létrehozásával. 3. Azzal, hogy a termékhez kapcsolódó összes adat egy közös adatbázisban tárolódik, a PDMLink biztosítja, hogy mindenki hozzáférjen

a számára szükséges adatokhoz, a megfelelő jogosultsági ellenőrzések mellett. A rendszer web alapú, így lehetőséget nyújt a külső beszállítók, megrendelők bevonására is. Megfelelő hozzáférési szabályok definiálásával ők is közvetlenül az adatbázisból tudják megkeresni a szükséges adatokat. Csoportmunka támogatás Azoknál a cégeknél, ahol nincs PLM rendszer: Abban az esetben, ha többen dolgoznak ugyanazon a terméken, előfordulhat, hogy ugyanazt a dokumentumot többen szeretnék módosítani. Ilyen esetekben megtörténhet, hogy elvesznek a módosítások – ha valaki nem tudja, hogy más is dolgozik a dokumentumon, felülírja a módosításait. Emellett a lokális másolatok használatának következtében fennáll annak a veszélye is, hogy valaki nem a legutolsó jóváhagyott verziót módosítja. Ha a fentiek közül valamelyik probléma fellép, akkor jelentős mennyiségű munka veszhet el. Csoportmunka támogatás Windchill PDMLink

környezetben: Azzal, hogy az adatokat egy központi adatbázisban tárolja, a Windchill PDMLink biztosítja, hogy a dokumentáció legfrissebb verziója elérhető legyen. A korábbi verziók nyomon követhetők, de nem módosíthatók. A check in/check out technológiák alkalmazásával a rendszer garantálja, hogy egy adott dokumentációt egyszerre csak egy felhasználó módosíthasson. A módosítás ideje alatt az előző verzió megjeleníthető, a CAD modellek beszerelhetők összeállításokba, de látható az, hogy valaki módosítja a dokumentumot. A jegyzés funkció használatával értesítést lehet kérni a dokumentumok változásairól. Meg lehet adni, hogy a kijelölt dokumentummal kapcsolatos adott esemény esetén (jóváhagyás, módosítás, új verzió, stb.) e-mail értesítést küldjön a rendszer Így a rendszerbe való bejelentkezés nélkül is tudomást lehet szerezni a legfontosabb dokumentációk változásairól. Az értesítő üzenet tartalmaz egy

hivatkozást, ami a dokumentum legfrissebb változatára mutat. A jogosultságok szabályozásával elkerülhetők a jogosultatlan hozzáférések. 4. Az elektronikus aláírások támogatásával nyomon követhető, hogy ki, mikor, milyen tevékenységet végzett az adott dokumentummal kapcsolatban. Történetiség nyomon követése Azoknál a cégeknél, ahol nincs PLM rendszer: Általában elmondható, hogy PDM rendszer használata nélkül a történetiség nyomon követése nehéz, valamint nehéz megmondani, hogy milyen módosítás történt a dokumentáción. Az, hogy melyik változat került gyártásba, jellemzően csak a papír alapú dokumentációból deríthető ki. A cégek döntő többségénél csak az ismeri a történetiséget, aki részt vett a projektben. Történetiség nyomon követése Windchill PDMLink környezetben: A PDMLink a verziók és iterációk tárolásával lehetővé teszi a dokumentáció egy korábbi állapotának megjelenítését.

Lekérdezhető, hogy ki és mikor végezte a módosítást, valamint az adatbázisba való visszamentés során megjegyzéseket lehet fűzni a dokumentumhoz, amiben leírható, hogy milyen módosításokat tartalmaz az új állapot. A rendszer minden módosítást naplóz. Ha szükséges, akkor lehetőség van egy korábbi állapothoz való visszatérésre. 5. Információk megszerzése Azoknál a cégeknél, ahol nincs PLM rendszer: A termék információk keresése, beleértve a rajzokat, specifikációkat, változási utasításokat, általános termék információkat, a munkaidő jelentős részét elveszik. Általában azt mondható, hogy a mérnökök az idejük 25-30%-át töltik el a számukra szükséges információk keresésével, valamint azzal, hogy információkat szolgáltassanak másoknak, akik nem érik el az információkat. Keresések Windchill PDMLink környezetben: A Windchill PDMLink használatával mindenki egyszerűen eléri a számára szükséges

információkat. A keresések nem csak a legfontosabb attribútumok (név, szám, cím) szerint történhetnek, hanem olyan jellemzők is kereshetők, mint például a CAD rendszerekben megadott paraméterek, felhasználók által megadott dokumentum attribútumok (pl. prioritás), és további szempontok: létrehozó/módosító felhasználó, létrehozás/módosítás dátuma, szülő alkalmazás szerinti keresések is végezhetők. A feltöltött fájlokban lehetőség van a kulcsszó szerinti keresésre. A gyakran használt keresések menthetők, így nem kell mindig megadni a keresési feltételeket. A keresési eredmények HTML oldalakon jelennek meg, a keresett dokumentum tulajdonságai rögtön megjeleníthetők. A keresési eredmények listájában lehetőség van az előnézeti képek megjelenítésére, ami megkönnyítheti a keresett dokumentum pontos kiválasztását. 6. Folyamat menedzsment Azoknál a cégeknél, ahol nincs PLM rendszer: Az egyes tevékenységek

befejezéséről a folyamatban szereplő résztvevők jellemzően késve értesülnek, nem tudják, hogy elkezdhetik a feladatukat, mert a szükséges megelőző tevékenységeket elvégezték. A szóbeli egyeztetések szintén időt vesznek igénybe, ha értesült a felhasználó arról, hogy feladata van, akkor nem magát a tevékenységet kezdi el, hanem az annak elvégzéséhez szükséges adatok keresését. Munkafolyamat menedzsment Windchill PDMLink környezetben: A PDMLink használatával lehetőség van a folyamatok automatizálására. Egy robosztus workflow motor biztosítja, hogy a felhasználók értesüljenek a feladataikról. A bevezetés során szerep alapú folyamat mintákat dolgozunk ki, amiben a cégre jellemző tevékenységeket rögzítjük. A minták a legjobb gyakorlatnak megfelelően később módosíthatók, optimalizálhatók. A felhasználók a folyamatokban definiált tevékenységeikről automatikus értesítést kapnak, ami megjelenik az úgynevezett

feladatlistájukban, valamint e-mail értesítést is kaphatnak a feladatokról. A feladatok léptetése automatikus, azaz amikor egy tevékenység befejeződik, akkor a folyamatban definiált következő tevékenység megjelenik a kijelölt felhasználónál. A feladat részleteit megtekintve rendelkezésre áll minden információ, ami tevékenység elvégzéséhez szükséges, a projekt, a folyamat részletei, valamint a dokumentum, amellyel a tevékenységet el kell végezni. Ezen kívül tartalmazza a feladatra vonatkozó instrukciókat, ISO rendszer használata esetén lehetőség van pl. egy alkalmazási utasításra mutató hivatkozás beillesztésére is. A folyamatokban nem csak tevékenységeket lehet megadni, elhelyezhetők például email értesítések a folyamat adott pontjain, elágazások és automatizmusok is használhatók. Minden egyes dokumentummal kapcsolatosan le lehet kérdezni a kapcsolódó folyamatot, így a rendszer lehetőséget ad a projektvezetők

számára a folyamatok nyomon követésére. A folyamatok megjelenítése grafikus ábrán történik, ahol különböző színek jelölik a befejezett, az éppen futó, valamint a még el nem kezdett tevékenységeket. Ezen kívül minden tevékenységről tárolja a rendszer, hogy ki végezte el, mikor indult a tevékenység, mikor fejeződött be. Döntési pontoknál naplózza a döntést, ezekhez megjegyzéseket is lehet fűzni, amik szintén megjelennek a folyamat monitorozó felületen. 7. A tevékenységekhez határidők rendelhetők, a határidők megadásának több módja van: a tevékenység kezdetétől megadott időtartam, a szülő folyamat indulásától megadott időtartam. A határidő lejárta előtt megadott idővel értesítést tud küldeni a rendszer, ha szükséges. Határidő túllépés esetén szintén értesítést küld a kijelölt szereplőknek, ezen kívül lehetőség van egy másik felhasználó automatikus kijelölésére a tevékenység

elvégzésére. A munkafolyamatokból életciklusok építhetők fel, melynek minden fázisához rendelhető egy folyamat. A fázis folyamatok kívül ún kapu folyamatok is megadhatók, amelyek feltételeket tartalmazhatnak a következő fázisba való léptetéshez. Dokumentáció megjelenítése Azoknál a cégeknél, ahol nincs PLM rendszer: A legfrissebb CAD dokumentáció pontos megjelenítése kritikusan fontos a jóváhagyási folyamatoknál, valamint a gyártás számára. Jelentős időkiesést okozhat, ha a dokumentáció késve, vagy pontatlanul jelenik meg a gyártásban. A dokumentáció vagy nyomtatott formátumban kerül a gyártásba, vagy szükség van újabb licencekre a CAD alkalmazáshoz a dokumentáció megtekintéséhez. Vizualizáció Windchill PDMLink környezetben: A Windchill PDMLink vezető vizualizációs technológiát szolgáltat a ProductView Lite alkalmazással. A dokumentumok feltöltésekor egy egyszerűsített formátumot hoz létre a rendszer,

amely tartalmazza a modell összes fontos geometriai jellemzőjét, de mérete csupán az eredeti modell méretének mintegy 5%-a. Ezt az egyszerűsített formátumot minden jogosult felhasználó meg tudja jeleníteni a gépén anélkül, hogy lenne a szülő alkalmazáshoz licence, értene ahhoz. A modellek forgathatók, kicsinyíthetők/ nagyíthatók, robbantott ábrák készíthetők az alkalmazás használatával. Rajzok esetén a konvertálás vektor alapú formátumba történik, ami azt eredményezi, hogy a nagyon nagy nagyítás sem megy a minőség rovására. Az irodai alkalmazásokból származó dokumentumok esetén lehetőség van PDF állományok generálására, amely szintén nézegethető a ProductView Lite-tal. A nézegetés mellett fontos képesség, hogy jelölések helyezhetők el a dokumentumokon. Ez hasznos lehet a jóváhagyási folyamatoknál, valamint a változásmenedzsment szempontjából. 8. A ProductView Lite nem egy külön kliens alkalmazás,

csupán egy AciveX control, így az adminisztrációs költségek csökkennek. Változásmenedzsment Azoknál a cégeknél, ahol nincs PLM rendszer: A változások menedzselése is kritikusan fontos a tervezésben. Megfelelő informatikai támogatottság nélkül ezen a területen is jelentős többlet költséget eredményezhetnek a félreértések, és az információk hiánya. Változásmenedzsment Windchill PDMLink környezetben: A Windchill PDMLink alapcsomag előre definiált változásmenedzsment folyamatot tartalmaz, a CMII előírásainak megfelelően. A folyamat az eddigi tapasztalatok szerinti legjobb gyakorlatnak megfelelően lett kialakítva. A Windchill változásmenedzsment három fő elemet tartalmaz: probléma riportokat, ezekkel lehet változási folyamatot indítani, definiálni a problémát, változáskéréseket, és változási értesítőket. Minden egyes elemhez előre definiált űrlapokat tartalmaz, amiken meg lehet adni a tulajdonságokat, a probléma

definícióját, az érintett termékeket, további érintett adatokat, a javaslatokat, a változás végrehajtásához elvégzendő tevékenységeket, a tevékenységekhez kijelölt felhasználókat, stb. A jóváhagyásokat, analízist, változási tevékenységek kiosztását workflow folyamat támogatja. Az űrlapokon és a folyamatokon kívül lehetőség van vitafórumok létrehozására is. Azokat a dokumentumokat, amelyekhez kapcsolódóan folyamatban levő változás van, a rendszer megjelöli, így ha valaki dolgozni kezd a dokumentummal, akkor rögtön látja, hogy új verzió készül belőle. A változásokban érintett elemekhez kapcsolódóan le lehet kérdezni a változás történetet, megjeleníteni a kapcsolódó probléma riportok, változáskérések, változási értesítők részleteit. Az ezekhez kapcsolódó folyamatok is megjeleníthetők A rendszer különböző lekérdezéseket tartalmaz a változásmenedzsmenthez kapcsolódóan: diagramokon jeleníti meg az

egyes termékekhez illetve a rendszer egészéhez kapcsolódó nyitott / befejezett probléma riportok, változáskérések, változási értesítők számát. Ezen kívül a változásokkal kapcsolatos költségek elemzését szolgáló riportok is rendelkezésre állnak: pl. változási értesítő átlagos befejezési ideje, stb 9. Termékstruktúra kezelése Azoknál a cégeknél, ahol nincs PLM rendszer: A különböző termékstruktúra nézetek rögzítése sok manuális munkát igényel. A pontatlan rögzítések csúszásokat okozhatnak a gyártásban, beszerzésben. Termékstruktúra kezelése Windchill PDMLink környezetben: A Windchill PDMLink lehetőséget ad az egy összeállításra vonatkozó különböző termékstruktúra nézetek definiálására. A CAD rendszerből származó anyagjegyzék a modellek feltöltésekor automatikusan átkerül az adatbázisba, ami később a gyártási anyagjegyzék alapját képezheti. Így ezeket az adatokat nem kell többször

rögzíteni. A termékstruktúra megjeleníthető testre szabott formátumokban is, lehetséges annak importálása valamint exportálása a gyártásirányítási rendszerekkel való adatcsere érdekében. A megjelenítés HTML felületen történik, a komponensekre vonatkozó részletek rögtön elérhetők. A termékstruktúrában az is rögtön látszik, ha egy komponenshez vagy részösszeállításhoz változási folyamat kapcsolódik. Az alkatrészekhez kapcsolódóan lekérdezhető a beépülési riport, így megtekinthető, hogy mely összeállítások használják az adott alkatrészt. 10. CAD adat menedzsment Azoknál a cégeknél, ahol nincs PLM rendszer: A CAD adatok jellemzően egy fájl szerveren találhatók, az adatok keresése, a történetiség nyomon követése nehézkes. A különböző modellek kapcsolatai csak a CAD rendszerben jelennek meg, így a nagyobb modellek megnyitásához szükséges fájlok összeválogatása gondot okozhat. CAD adat menedzsment

Windchill PDMLink környezetben: A Windchill minden jelentős CAD rendszerhez (Pro/E, CADDS, CATIA, AutoCAD, Cadence, I-DEAS, Unigraphics, Autodesk Inventor, Mentor Graphics) tartalmaz mérnöki csoportmunkát támogató Workgroup Manager (WGM) alkalmazásokat. Az alapcsomag része a Pro/E WGM, amely integrált felületet biztosít a Wildfire adatok kezelésére. Az adatbázis adatai közvetlenül a Pro/E integrált böngészőjéből érhetők el, nem kell elhagyni a tervező felületet az adatok leilletve feltöltéséhez. A modellek kapcsolatainak tárolása is adatbázis szinten történik, így egy összeállítás letöltésekor a rendszer automatikusan összeválogatja az összes, illetve a szükséges kapcsolatot. A felületen minden PDMLink funkció elérhető. A teljesítmény növelése érdekében az adatok kezelése munkaterületeken keresztül történik. Amikor a szerkesztő elkezdi a munkát, akkor letölti a számára szükséges állományokat a lokális gépére, ha

befejezte a munkát, akkor feltölti a módosításokat. A check in / check out funkciók szintén támogatottak, ha valaki olyan modellel kezd dolgozni, amit más is használ, akkor a rendszer figyelmeztet. Milyen előnyöket nyújt a Windchill PDMLink a nem CAD felhasználóknak? • • • • • • Biztosítja a munka végzéséhez szükséges információk egységes forrását Az adatok különböző szempontok szerinti keresése révén lehetővé teszi a már meglévő információk újbóli felhasználását. Lehetővé teszi termék csoportok létrehozását, az adatok megosztását Szabályozza a hozzáféréseket, csoportmunkát A közvetlen MS Office integráción keresztül támogatja az irodai dokumentumok kezelését. Támogatja a csoportmunkát 11. Milyen előnyöket nyújt a Windchill PDMLink a CAD felhasználóknak? • • • • • Lehetővé teszi az adatok CAD rendszerben definiált tulajdonságok szerinti keresését Biztosítja, hogy mindig a

legfrissebb adatokkal dolgozzon a szerkesztő Heterogén CAD rendszerekből származó adatok egységes kezelését Teljes mértékű Pro/E integráció Top-down és bottom-up módszerek támogatása Milyen előnyöket nyújt a Windchill PDMLink a menedzsereknek? • • • Az egyes projektek állásának nyomon követése Folyamatok monitorozása, menedzselése Változásmenedzsment kontroll 12