Cikkek » Az Audi A4

Az Audi A4 Dátum: 2023. december 29. 00:10:01.
Forrás : Wikipedia

Az Audi A4 a német Audi felső-középkategóriás modellje. A modellt 1994 óta gyártják ezen a néven, elődje Audi 80 néven futott. Az Audi az első-generációs A4-est 1994-ben dobta piacra. Ez a modell a Volkswagen B padlólemezére épült, csakúgy mint a Volkswagen Passat. Akárcsak a Passatban, az A4-esben is hosszirányban beépített motort találunk elsőkerék- vagy négykerékmeghajtással. Eredetileg az A4-est 4-ajtós szedánként mutatták be. A kombi változat egy évvel később jött.

Az első generáció (1994-2001)

Az európai vásárlóközönség számára széles motorskála jelent meg a modellben egészen az 1,6-os benzinestől a 2,8-as benzinesen át az 1,9-es dízelig. Ez a dízel a Volkswagen jól bevált 90 és 110 LE motorja volt.



Az Audi A4-es volt az első modell a Volkswagen konszernben, amelybe beépítették az 1,8-as 20V motor egy változatát, amelyet az Audi a Supertouring versenyautójából fejlesztett utcaivá. A turbófeltöltős motor 150 LE teljesítményt tudott maximálisan leadni 210 Nm max. forgatónyomaték mellett. A technológia először 1996-ban jelent meg a motorválasztékban, így jelent meg a 2.8-as 193 LE benzinmotor.

Ugyanakkor ebben az időben debütált először az Audi új váltója, amelyet Tiptronicnak neveznek. Ezt a váltótípust a Porsche 964-es generációjában lévő váltó ihlette. A sebességi-fokozat választó félautomata üzemmódban is funkcionál, azaz a sofőr szekvenciális váltóként kapcsolgathatja a sebességeket anélkül, hogy kuplungot kéne üzemeltetnie.

1997-ben az Audi felfrissítette a modellt, és a frankfurti autókiállításon be is mutatta azt. Európában 1998 elején került a kereskedésekbe. A 2,4-es V6-os váltotta a régi 2,6-ost, de a legfontosabb változás a dízelmotorok terén történt, ugyanis megjelent a 2.5-ös V6 TDI 150 LE-vel, és az 1.9 TDI 110 Le motor. További fontos változást jelentett, hogy immáron (néhány motorhoz) rendelhető volt 6 sebességes manuális váltó, és az Audi méltán híres Quattro négykerékhajtása is. Szintén ekkor került a palettára az első S4-es, amely az A4 sportváltozataként az elődje, a 80-asból kifejlesztett S2 nyomdokaiba lépett 265 lóerős, 2,7 literes V6 biturbo motorral (később teljesítményét 380 LE-re növelték és ebből fejlesztették ki az RS4-est. Új hátsó lámpák, ajtókilincsek, és kisebb-nagyobb külső-belső változások jelentették az autó kozmetikai továbbfejlesztését.

1998 közepén az 1.8 turbó motor Európán kívül is elérhetővé vált, de ott 170 LE-s változatban, és a 12 szelepes V6-ost leváltotta a 30 szelepes, amelyet később Európában is árultak 2 éven át.

1999-ben debütált a nagyteljesítményű modell, az Audi RS4, amely méltó utódja volt az előd RS2-nek, csak kombi karosszériával lehetett kapni.

Második-generáció (2000-2005)
2000 végén debütált a teljesen új A4-es. Ez a modell is a Volkswagen B padlólemezére épült, azonban ez egy teljesen új padlólemez volt az első generációhoz képest. Az autó új designját az Audi A6 második generációja ihlette. Az 1.6-os alapmodell megmaradt, de az összes többi motor fejlesztésen ment át. Az 1,8-as 20 szelepes turbó motor két verzióban is kapható volt, 150 illetve 180 LE-vel, utóbbihoz alapfelszerelés volt a hatsebességes váltó. Az 1,8-as soros 4-hengeres és a 2,8-as V6-ost leváltotta a 2,0 és a 3,0 hengerenkénti 5 szelepes. A legerősebbet 220 LE teljesítmény és 300 Nm nyomaték jellemezte. Az 1.9 TDI motort is felújították, 130 Le-re növekedett teljesítménye mellé megrendelhetővé vált a Quattro meghajtás is, míg a dízel csúcsmodellt egy 2,5-ös V6-os jelentette 180 LE-vel négykerékmeghajtással. A kombi változatot 2001-ben mutatták be.



2002-ben az Audi erősebbé tette 1,8-as turbó motorját, így 190 LE-re volt képes, ugyanilyen változás érte a 2,5-ös TDI motort is, amely innentől 163 LE-vel büszkélkedhetett. Ekkor jelent meg az első FSI (azaz Fuel Stratified Injection, amely egy olyan közvetlen befecskendezésű benzinmotor, amely a tömegerőket mechanikusan egyenlíti ki.) Egy évvel később újra bemutatták az S4-est, amely 344 LE-s volt és 4163 cmł-es. Ugyanebben az évben mutatta be a gyár az A4 Cabrioletet, amellyel teljessé tette a régi Audi 80-as felváltását, ugyanis a régi típusból is elérhető volt nyitott tetejű változat. (Ezt egészen 1998(!!)-ig gyártották)

Később megjelent a fokozatmentes váltó, amelyet az Audi Multitronic néven prezentált. A Tiptronic váltókat teljesen leváltották a Multitronicok az elsőkerék-meghajtásos modellekben.

Az Audi A6-ostól kölcsönzött hátsó lámpákkal és élsimításokkal frissítették fel a modellt.

Létezik egy sportcsomag, amelyet ULTRA SPORTnak nevezett el a gyártó, és kevéssel a harmadik generáció megjelenése előtt mutatott be Észak-Amerikában. Ez alumínium betéteket takart a műszerfalon és az ajtókban, S-Line kormánykereket, első és hátsó spoilert, illetve 18-as RS4 replika kerekeket.

Harmadik generáció (2004-2007)
Az Audi 2004 végén tervezte újra és mutatta be új A4-es modelljét. Ez a modell sokkal inkább tekinthető egy javított, átdolgozott kiadásnak, mint egy teljesen új autónak. A változás sokkal inkább felfogható a márka egységes design elemeinek beillesztéseként.



Motortéren több változás történt. 2.0 TFSI és 3.2 V6 FSI motorokkal is rendelhetővé vált az autó, amelyek 200 és 255 LE teljesítményre képesek. Az FSI rendszer inkompatibilis a hengerenkénti 5 szeleppel, így innentől hengerenként 4 szeleppel dolgozhatott a motor. A Volkswagen konszern új pumpe-düse technológiájának köszönhetően egy teljesen új 2,0 (PD)TDI jelent meg a dízelpalettán 16 szeleppel, a 2,5 TDI-t pedig felváltotta a 3000 cmł-es 204 LE teljesítménnyel. A Quattro összekerékhajtás majdnem az összes modellnél elérhetővé vált csakúgy, mint a Multitronic és a Tiptronic automata váltó. (Csakúgy mint az elődnél Multitronic csak az elsőkerékhajtásúakban, Tiptronic csak az összkerékhajtásúakban.)

A legnagyobb teljesítmény-áttörést azonban az RS4 újrabemutatása jelentette. Az autóban 4,2-es V8-as FSI motor hajtotta a harmadik generációs Quattro rendszert, amely 40:60 arányban (első:hátsó) osztja a teljesítményt normál állapotában. 2005 végén bemutatták a 2,0 TFSI 220 LE-s változatát amelyet szintén Quattróval élvezhettünk. 2006-ban megkapta az A4-es is azokat az egységes Audi vonásokat, amelyeket a márka többi modellje – az új trapéz alakú hűtőmaszkot.

A harmadik generáció nyitott változata 2006 februárjában került a kereskedésekbe. Ennek belépő motorváltozata a 2.0 TDI.

Az Audi A4 általánosan biztonságos autónak nevezhető, rengeteg biztonsági extrával, amelyet alapáron kínálnak a vevőnek. Ilyenek az oldallégzsákok, az ABS, ESP. Ezen felszereltséggel beleillik a felsőkategóriás luxusautók biztonsági szintjébe.

Negyedik generáció (2007-től)
Az Audi A4 negyedik generációját 2007. augusztus 28-án láthatta először a nagyközönség. A B8 gyári kódnévvel illetett limuzin teljes egészében a 2007 tavaszán bemutatott A5-re épül.



Az új autó méretei jóval nagyobbak, elődjénél 12 cm-el hosszabb, ennek megfelelően javult a sokat kritizált hátsó lábtér és nagyobb lett a motortér, amibe már várhatóan egy V8 biturbo méretű motor is bele fog férni.

Van jó témaötleted? Írj nekünk egy vendégcikket!


Kapcsolódó olvasnivalók


A bioetanol

A bioetanol kifejezés alatt olyan, nagyrészt etil-alkoholból (etanolból) álló üzemanyag típust értünk, melyet biológiailag megújuló energiaforrások (növények) felhasználásával nyernek abból a célból, hogy benzint helyettesítő, vagy annak adalékaként szolgáló motor-üzemanyagot kapjanak Otto-motorokhoz.


Online oktatás - tanulók a kiégés szélén?

Az online oktatásnak a már ismert pozitív hatásai mellett riasztóan sok negatív következményét emelték ki a doksi.net kutatásában résztvevők. Kiugróan jó érdemjegyek, hatalmas tanulási veszteség, rekord alacsony motiváció jellemzi az online oktatásban együttműködő tanárokat, diákokat és hosszútávon a kép még ijesztőbb.


Az AK-47 és az M16 gépkarabélyok

Az AK-47 szovjet gyártású gépkarabélytípust, amit mindenki Kalasnyikovként ismer, illetve amerikai riválisát, az M16-ost ma is előszeretettel használják a különböző országok hadseregei. Cikkünkben rámutatunk a kézifegyverek felhasználási területeire, a köztük lévő különbségekre, az összehasonlítást pedig egy videóval zárjuk.


Kapcsolódó doksik



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!