Irodalom | Tanulmányok, esszék » Takaró Edit - Arany János, a ballada Shakespeare-je

Alapadatok

Év, oldalszám:2001, 7 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:682

Feltöltve:2004. június 10.

Méret:110 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

11000 Anonymus 2014. április 29.
  Azt a nézetet tükrözi ez az elemzés is, mint az egész "doksi", hogy a diáknak minden mindegy, neki minden jó, a lényeg, hogy a későbbiekben alkalmas "vásárlóvá" váljon (hiszen Arany János mellé aranyvásárlást ajánlanak neki). Minél butább marad, annál jobb. Egy középiskolás azonban, bár fiatal, de nem értelmi fogyatékos. Nem gügyögni kell neki, nem butaságokkal és rossz tananyaggal kell tömni a fejét, hanem értelmes, értékes, pontos és hasznos szövegeket kell a kezébe adni. Ha gondolkodni akarjuk megtanítani őket, akkor legelőször az ilyen típusú, inkább manipuláló mint oktató oldalak értékelését és elvetését kell legelőször tanítani nekik.

A doksi nem véletlenül került a Középiskola alkategóriába. Ezt a problémát valószínűleg csak úgy tudnánk feloldani, ha a Középiskola alkategóriákat megszüntetnénk (a szerk.)
11000 Anonymus 2014. április 29.
  Tele van a szöveg tárgyi tévedéssel és értelmezhetetlen mondatokkal, megfogalmazással. Például mit jelent az a mondat, hogy "Oly művészivé, hogy drámaiságban, tragikai erőben Goethe is mögötte marad."? Egyáltalán hogyan hasonlítható össze a fél évszázaddal korábban élt Goethe, aki teljesen más típusú balladákat írt, Arannyal? Ugyan ki volt az a Mc Pherson? Honnan ered a kelet-európai és nyugati ballada megkülönböztetése? Arany egyik mintája a skót és óangol ballada volt, ez kelet-európai lenne? A címben és később is helyesírási hibák vannak.

Tartalmi kivonat

Arany János a ballada Shakespeare-je Arany János volt az első magyar balladaköltő, kinek nem a német műköltészet szolgált alkotásaihoz alapul, hanem lehajolt a magyar népballadához, eltanulta hangját, szerkezete titkait, s újjá, művészibbé szülte azt. Oly művészivé, hogy drámaiságban, tragikai erőben Goethe is mögötte marad. Sőt, merész kifejezéssel élve Aranyt a ballada Shakespeare-jének nevezhetjük A műballada a romantika vívmánya. Arany előtt írt balladát többek között: Goethe, Mc Pherson, a magyarok közül: Vörösmarty, Kölcsey, Kisfaludy és Kiss József is. A romantikus ballada epikus műfaj, de a három műnem határán helyezkedik el. Cselekménye sűrített, az elbeszélés módja szaggatott, s az események nagy része drámai párbeszédből, vagy lírai monológokból áll össze. Általában tragikus témát dolgoz fel Tehát röviden megfogalmazva "a ballada tragédia dalban elbeszélve". Az idők folyamán a

balladának két ága alakult ki. Az egyik a Kelet-Európában elterjedt, a másik a Nyugat-Európában elterjedt balladatípus, melyet románcnak nevezünk. A kelet-európai bonyolultabb, strukturált szerkezetű, sejtelmes, drámaibb, az eseményeket az egyén belső elhatározása irányítja, jellemzi a mélyebb lélektani alap, az elnagyolt jellemzés, s a komoly, tragikus hangvétel. Arany balladái a kelet-európai típusba sorolhatók, sőt, tulajdonképpen Arany e típus egyik megteremtője s legnagyobb alkotója. A balladában Arany alkatához illő műfajra talált: a tragikum, a kompozíció iránti kivételes érzékenység, a zenei ihletettség igen szembetűnő adottságai a költőnek. Lelkialkatát: zárkózottságát és szemérmességét figyelembe véve, ez az epikai műfaj a legalkalmasabb, hogy bár egy idegen történet szűrőjén keresztül, de megjelenítse a lírai én vívódásait. Arany balladáit három balladaíró korszakra oszthatjuk. Az első korszak

1847-1851-ig tartott. Az ekkor született balladák jelentették az első lépéseket, mellyel Arany balladaköltészete indult. E költemények egyszerű, lineáris szerkezetűek voltak, a balladai homály még nem játszott szerepet bennük. Témájukat tekintve születtek népi témájú ( pl.: Szőke Panni, A varró lányok), és történelmi témájú ( pl: Rákócziné, Rozgonyiné ) balladák is. A második korszak balladáit nagykőrösi balladáknak hívjuk. Ezek az alkotások abban az időben születtek, amikor Arany Nagykőrösön volt tanár, azaz 1851-1860-ig. Nagykőrös biztosította a család megélhetését, de nem adta meg azt a "független nyugalmat", amelyet a költő egész életében keresett. Bár Arany nagyszerű tanár volt, fárasztotta és túlságosan lekötötte a tanítás. Rosszul érezte magát Nagykőrösön Kedélyállapota elkomorult, egyre többet kínozták testi lelki betegségei. E magánéleti válság idején azonban gyönyörű

balladák születtek a költő tollából. S mily jól illett mélabús hangulata e búskomor témájú alkotásokhoz E korszak balladáinak többsége történelmi tárgyú. A helytállás a nemzeti tudat ébresztői E művek ugyanis nagyrészt allegorikus jelentésűek. Bár tárgyukat rendszerint a nemzeti múlt nehéz korszakaiból merítik - az Anjouk, a Hunyadiak és a török hódoltság idejéből - rejtett jelentésükkel a jelenhez szólnak. Ilyen ballada például a Szondi két apródja is. E költemény a hazájáért harcoló hős dicsőségét hirdeti, s a zsarnokkal meg nem alkuvó költőknek állít példát az apródok személyében. Az apródok - Szondi György drégelyi várkapitány lantosai - akkor is a hősi halált halt kapitány vitézi helytállásáról énekelnek, amikor a török vezér küldönce a győzelmet ünneplő török táborba hívja őket. S a küldönc mézes-mázas szavaira oda se figyelve dalukban egyre fokozzák a várkapitány dicséretét,

éneküket egyre inkább átforrósítja a gyász, s végül átkot mondanak Szondi gyilkosaira. Félre nem érthetően a szabadságharc utáni költőkre érti Arany ezt a balladai cselekményt: sem ígéretekkel, sem fenyegetéssel nem lehet a magyar költőket arra bírni, hogy a hódító zsarnokot ünnepeljék, s halottaikhoz hűtlenek legyenek. Ezt a gondolatot írja meg Arany más szereplőkkel, más történelmi környezetbe és korba helyezve A walesi bárdokban is, ahol az ötszáz bárd - költő - dalolva ment lángsírba, de egy sem volt hajlandó éltetni a zsarnokot, s elfeledni költőtársaik emlékét. E motívumon kívül azonban mindkét ballada rendelkezik egyéni sajátosságokkal. A Szondi két apródjában az Aranyra jellemző balladaszerkesztés: a többszólamúság. A költő egy költeményen belül több párhuzamos eseménysort sző egybe. E balladában az egyik eseménysor Szondi György hőstetteit meséli el, a másik szál pedig bemutatja, hogy hogyan

próbálja a török küldönc lecsalogatni a két lantost a török táborba. A walesi bárdok sajátossága, hogy e balladában már megjelenik a bűn és bűnhődés kérdésköre, mely Arany műveinek nagy részében szerepet kap. Arany elmélete e problémáról, hogy a bűn magában hordozza büntetését. Arany különös gondot fordít a lélektani indokoltságra, a lélektani folyamatok hiteles leírására. Balladáiban a bűnös tette súlya alatt megroppan, elméje bomlani kezd , végül megőrül. A walesi bárdokban Edward király a kegyetlen zsarnok ellen saját lelkiismerete lázad fel, amiért mágiára küldi az ötszáz walesi bárdot. Megőrülését Arany lélektani pontossággal ábrázolja. Történelmi témájú az V. László is Bár itt a lélektani motívum jobban dominál A király fokozódó hallucinációi nagyobb hangsúlyt kapnak. Ez a ballada többszólamú is Három különböző, de egyidejű eseményszál fonódik össze: a vihar fenyegető

közeledése, kitörése és elcsitulása; a Hunyadi párti rabok szökése; s a hallucinációi elöl menekülő király szökése Budáról. A nagykőrösi balladák között voltak népi témájú balladák is. Ilyen például az Ágnes asszony E költemény Arany legtökéletesebb lélektani balladája. Pszchológiai hitelességgel vonul végig a versen Ágnes asszony elméjének megbomlása. A cselekmény különböző helyszíneken játszódik ugyan, az események azonban a bűnös nő lelkében peregnek. Arany finom eszközökkel apró jegyek megfigyelésével festi le a megőrülés belső folyamatát. A harmadik nagy korszak balladái 1877 nyarán születtek. Arany kései balladáit a kulccsal zárható "kapcsos könyvbe" írta, melyet Gyulai Páltól kapott ajándékba. E könyv s a Margit-sziget csendes ligetei menekvést jelentettek Aranynak a számára egyre terhesebbé váló külvilágtól, nyilvánosságtól. Így születhettek a "kapcsos

könyv" tiszta lapjaira olyan alkotások, melyek az ihlet percét megragadva öntik formába, amit egy pillanatnyi benyomás kivált a lélekből. Arany balladái közül a Tetemrehívás a kedvencem, s egyben e költeménnyel jól szemléltethetők a harmadik korszak balladáinak sajátosságai, főbb motívumai, ezért erről a balladáról részletesebben írok. Arany egyik legkedveltebb, legolvasottabb kései balladája a Tetemrehívás, mely Vörösmarty reformkori, szélsőségesen romantikus verses epikájához nyúlik vissza. Emellett azonban az ötvenes évek lélektani balladáinak félelmetes, babonás, középkorias légköre is jellemző a költeményre. A vers alapjául egy középkori szokás szolgál, mely szerint úgy kutatták fel az áldozat gyilkosát, hogy a tetemhez hívták a feltételezett bűnös személyeket és, amelyik jelenlétében a halott sebe vérezni kezdett, azt minősítették gyilkosnak. Tehát a vers voltaképpen az istenítélet leírásának

borzongató jelenetsora. A ballada három szerkezeti egységre tagolható. Az első egység az elsőtől a negyedik versszakig, a második az ötödiktől a tizedik versszakig, a harmadik egység pedig a tizenegyediktől a tizenhatodik versszakig terjed. Az első egységből megtudhatjuk, hogy Bárczi Benő gyilkosság áldozata lett, tőrrel a szívében találtak rá a radványi erdőben. Bemutatásra kerülnek még itt a gyilkos felkutatásának előzményei is. A második egységben kezdetét veszi a nyomozás, azaz a tetemrehívás, mely mivel nem lelik a gyilkost, az egész falu felzaklatásával jár. Ennek a rendkívül alapos nyomozásnak két fontos motívuma van. Az egyik az apa ragaszkodása a fiához, amely mértékére az ifjú bibliai eredetű neve is utal.( József történetéből ismeretes, hogy Benjámin Jákob legkisebb fia volt a tizenkettő közül, s József elvesztése után ő lett apja szeme fénye, minden reménye. ) A második motívum Bárczi Benő

arisztokrata származása. Erre utal az öreg Bárczi felkiáltása : "Bosszulatlan nem foly ez ösi vér." Valamint az a körülmény, hogy az idézést Bárczi saját maga írja pecsétes levélben. E ballada történelmi hitelességét erősíti, hogy a középkori hiedelmek, babonák mellé egy középkori, feudális társadalmi berendezkedésű falut állít elénk a költő. Arany a bűnügyi történetek nyomozási technikáját versépítő elemként használja fel. A gyilkos felkutatásának folyamatában a pörosztó először az ifjú ellenségeit hivatja a tetemhez, azután barátait, végül az egész falut, s mikor ez sem bizonyul eredményesnek, anyját és húgát, majd pedig szeretőjét is hivatják. Ez a sorrend egy logikus nyomozásban helytálló, a vers szempontjából azonban a kedélyek fokozását is megfigyelhetjük a hosszúra nyúló kutatásban. A csúcspont akkor érkezik el, mikor a pörosztó utolsó emberként Bárczi Benő szeretőjét,

“titkos aráját”, Kund Abigélt hivatja. Kund Abigél színrelépése indítja el a harmadik egységet. Arany a tizenegyedik versszakban kiemeli a tőr szót: “ Jő - szeme villan, s tapad a tőrre, Arca szobor lett, lába gyökér,." A későbbiekben kiderül, hogy a lány nem ölte meg Benőt, de ő adta neki a gyilkos tőrt, s voltaképpen enyelgésével ő okozta az ifjú halálát. “Bírta szívem már hű szerelemre Tudhatta, közöttünk nem vala gát: Unszola mégis szóval "igenre", Mert ha nem: ő kivégzi magát. Enyelegve adám a tőrt: nosza hát!” Ezt azonban az egész nyomozás alatt Abigél nem tudja, mivel nem engedték a ravatalhoz előzőleg, így csak akkor döbben rá bűnére, mikor meglátja a tőrt. Tehát ez magyarázza a tizenegyedik versszakban a szó kiemelését. Ebben a balladában is a fontos motívum a bűn és bűnhődés kérdése. Kund Abigél bűne a könnyelműség, mely szerelme halálát okozza. A bűn itt is magában

hordozza a büntetést Mikor Abigél tettére döbben, a megőrülés jelei mutatkoznak rajta. "Könnye se perdül, jajja se hallik, Csak odakap, hol fészkel az agy: Iszonyú az, mi oda nyilallik!." Majd a leány elmeséli, hogyan történt Bárczi Benővel az a beszélgetése, mely után a fiú öngyilkos lett. Ezután Abigélt az őrület teljes mértékben hatalmába keríti, szeme lángol, visong, táncol, dalol, s saját bűnét énekli el népdal szerű formában, mely egyszerű megfogalmazásával ellentétben mély jelentéstartalmat hordoz. Arany balladáiban sokszor megjelenik a könnyelműség, mint súlyos bűn, melyért büntetés jár. Arany ezzel saját könnyelműségétől érzett bűntudatát próbálja levezetni, szublimálni. A költő ugyanis mély lelkiismeret furdalást érzett, mert fiatal korában beteg, öreg szüleit magukra hagyta. Arany érzékeny lelki alkatával magyarázható, hogy e kései balladájában is felbukkan e kérdéskör. A

ballada műfajára jellemző, hogy lírai, drámai, epikai elemek egyaránt megtalálhatók benne. A Tetemrehívás című műben azonban a drámaiság jobban dominál. A végsőkig feszített hangulat, a vers színpadiassága is ezt igazolja. A drámai légkör megteremtéséhez hozzá tartozik a hangulatteremtés: “Fojtva, teremről rejti teremre Halk zokogását asszonyi bú." Végig a műben a sötét halotti színek uralkodnak. “sötét erdőben” , “fekete posztó”, “sárga viaszfény." stb Fokozzák még a drámaiságot a túlfeszített szenvedélyek is Az öreg Bárczi mély elkeseredéssel igyekszik megtalálni fia gyilkosát. Szélsőséges apai érzelmek fűtik, ezt igazolja a hetedik versszak szenvedélyes felkiáltása is: " "Hát ki?." - riad fel Bárczi sötéten -, Bosszulatlan nem foly ez ösi vér, Ide a gyilkost! . Bárha pecsétem Váddal az önnön szívemig ér: Mindenki gyanús nekem, aki él!" Bárczi Benő a

szerelmet végzetes szenvedélyként éli meg. Hallani akarja, amit már amúgy is tud, hogy a lány szereti. S mivel Abigél incselkedik vele és nem mondja ki, túlzásba vitt érzelmei öngyilkosságba hajszolják. Kund Abigél is felfokozottan éli meg az eseményeket. A szerelmes elvesztését és azt, hogy ő okozta halálát, nem bírja ki ép ésszel. Megbomlik az elméje a mély fájdalom és bűntudat súlya alatt. Ezek a szélsőséges túlfűtött érzelmek, mint fentebb említettem drámaivá teszik a művet, de a szintén fentebb említett romantikus gyökeret is igazolják. Arany e balladájából tanulságként vonható le, hogy az élet komoly dolgaival, így a szerelemmel nem szabad játszani, mert e játék tragikus következménye elkerülhetetlen. A bevezető sorokban - mellyel a kései balladák bemutatását indítottam - említettem, hogy a Tetemrehívás e balladaíró korszak sajátosságait magában hordozza. Tehát összegzésül elmondható, hogy az

Őszikék balladáiból, hiányzik mindenfajta allegorikus indíték, költőipolitikai áthallás. Költőjük - csupán művészi célokat követve - főleg régi és népi, babonás hiedelmeket elevenít fel bennük, ugyanakkor folytatja korábbi témáját is: a bűn és bűnhődés kérdéskörét. A Tengeri hántás című balladája is népi babonán alapszik: a boszorkányok kedden és pénteken éjjel vagy lepedőn vagy hosszú deszkán úsznak a levegőben muzsikálva, dalolva. Ezen kívül a bűn és bűnhődés problémája is fő motívumként szerepel a műben. A szereplők a szokásos törvényt megsértéséért, halállal, illetve tébollyal tetézett öngyilkossággal bűnhődnek. Ez a ballada is a többszólamú szerkesztés remeklése. Az első és az utolsó versszak elbeszélésébe egy másik elbeszélés iktatódik. Ezt a tengerihántás egyik idősebb résztvevője meséli a fiatalok okulására. A cselekményt előadó strófák utolsó előtti sora

meg-megszakítja a mesemondás folyamatát, egy-egy kiszólás figyelmeztetés hordozójává lesz, amely mindig szimbolikus kapcsolatba hozható a mesével. Arany Vörös Rébék című balladájában már nem játszik szerepet a bűn és bűnhődés kérdése, de a népi babonák borzongató világa annál inkább hangsúlyossá válik. A babona szerint, ha a boszorkányt megölik varjúvá válik s a lelke varjúból varjúba száll az idők végezetéig. Ez a népi hiedelem a versben szimbolikus értelmet nyer miszerint: az ártó gonosz halhatatlan, hatalma időtlen, "vég ne’kül" itt van közöttünk. S a védekezés ellene ( a versben ezt a refrén szimbolizálja "Hess, madár" ) eléggé reménytelen. A Hídavatás című ballada a nagyvárosi balladáknak indít utat. Szereplői a nagyváros dekadens figurái s a ballada reményvesztett fiatalemberének rémlátomásaiban e meghasonlott emberi sorsok egész sora tárul elénk. Az öngyilkosok számára

azonban az élet értéktelen a halál közömbös, s a forgataggá erősödő öngyilkos csapat "halál táncot jár". William Shakespeare-t és Arany Jánost nem csak drámaiságában lehet összehasonlítani, az irodalomban elfoglalt szerepük is hasonló. Hiszen ahogy Shakespeare drámája összegzése a korábbi drámairodalomnak s egyben annak csúcsát is jelenti, úgy Arany balladaköltészete is összegzi és csúcsát jelenti a magyar balladairodalomnak. Készítette: Takaró Edit