Gazdasági Ismeretek | Üzleti terv » Bátori-Szántó - A Karufa Bt. üzleti terve

Alapadatok

Év, oldalszám:1999, 10 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:1203

Feltöltve:2010. április 23.

Méret:92 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

11111 polgár tamás 2011. május 09.
  Gratulálok! Egyazon idősíkban létrejött két teljesen azonos vállalkozás. Lásd: Bittmann László: ERFA 2000 Bt üzleti terv. OK Betűre egyezik a két beadott anyag..........

Tartalmi kivonat

Soproni Egyetem Közgazdaságtani Intézet Üzleti terv Bátori Katalin és Szántó Rudolf II. FMH 2 I. KARUFA BT bemutatása, vezetői összefoglaló A cég vezetője Bátori Katalin, iskolai végzettségem Faipari Mérnök. Most kezdem el önálló vállalkozásom, de korábban is egy hasonló tevékenységet folytató cégnél dolgoztam, mint tervező. Úgy gondoltam, hogy a termékskála bizonyos mértékű megváltoztatásával lakóhelyem környékén is lehetne egy sikeres vállalkozást indítani. Előző munkám során sok tapasztalatot szerezetem, amelyeket úgy gondolom, hogy hasznosítani tudnék saját vállalkozásom vezetése során is, hiszen a mai piacon csak az igazán rátermettek tudnak megélni. A cég teljes mértékben saját tulajdonban van Alkalmazottak: egyelőre két faipari szakmunkást tervezek foglalkoztatni, a vezetői és tervezési teendőket pedig magam látom el. A műhelyt, ahol a termelő tevékenység folyik bérelem, azonban a helyiség

egy ismerősé, így nagyon kedvező árat szabott meg, ez szintén megkönnyíti a vállalkozás működését. Cégem fő tevékenységi köre a falépcsők és konyhabútorok gyártása. A lépcsők gyártása kizárólag természetes faanyagokból, míg a konyhabútorok természetes faanyag mellett forgácslap és MDF lap felhasználásával megrendelésre történik. Elképzelésemet arra alapozom, hogy az általam végzett helyi piackutatás alapján ezen termékek iránt egyre fokozódó kereslet mutatkozik. A telephely és az üzem egy helyen van A termelő gépek teljes mértékben a saját tulajdonomban vannak, mivel ezeket már korábban megvásároltam, egy részéhez korábbi munkahelyemen történő fejlesztések során történő régi géppark lecserélése során jutottam hozzá. A géppark szalagfűrészgépből, gyalugépből, marógépből, csiszológépből valamint körfűrészgépből áll. Továbbá igen nagy szükség lenne egy számítógép vezérlésű

felsőmarógépre, hogy a termelési hatékonyságot és minőséget nagyban emelhessem. Ezzel a géppel igen termelékenyen lehet díszítőmarásokat készíteni és meg igen sok olyan faipari tevékenység van amelyet csak egy ilyen géppel lehet elvégezni. Távolabbi terveimben szerepel egy ilyen berendezés vásárlása. A cég Székesfehérvár vonzáskörzetében teljes mértékben uralja a piacot, mivel nincs más cég ebben a tevékenységi körben, aki hasonló termékek előállításával foglalkozik. II. A vállalkozás leírása és iparágelemzés Egyre növekszik a természetes anyagok felhasználására való igény, így a felvevőpiaca is rohamosan bővül, ezért ez az iparág egyre nagyobb részt kap a piacon. Ezt időben észlelve és lépve a piacot uralhatjuk hosszabb-rövidebb ideig. De ez a piaci vezető szerep lehetővé teszi, hogy a cégem nagyban megerősödjön és a régió egyik legnagyobb ilyen típusú üzemévé váljon. A jelenlegi helyzet azt

mutatja, hogy a felvevőpiac növekszik. Ugyanakkor gondolunk a kevésbé tehetős középrétegekre is, az ő számukra készítjük fahelyettesítő lapokból álló termékeinket, amelyek ugyancsak I. osztályú minőséget képviselnek mérsékeltebb árakon. A termékeket igénylő társadalmi réteg a felső és középrétegekből kerül ki, amely a mai politikai állás szerint egyre jobban megerősödik. Mint már említettem a térségben számottevő konkurencia nincs de ezen termékek népszerűségének növekedésével egyre nagyobb az esélye egy konkurens cég megjelenésének, de a cégem népszerűsége várhatólag már elér egy olyan szintet, hogy a piaci részesedésünket sikerül megtartani az újonnan belépőkkel szemben. A termékeknek piaci értelemben vett életgörbéje nincs, mivel a termékek egyediek és megrendelésre készülnek. A cég szolgáltatásaiba beletartozik a vevő által elképzelt termékek 3 megtervezése és teljes kivitelezése,

valamint a helyszíni szerelés is ill. a teljes körű garancia vállalása. III. Üzemeltetési terv A termékek fejlesztése folyamatos, hiszen a gyártás közbeni tapasztalataink egyre jobban növekednek, a változatos termékskáláról és az állandó kihívásokról pedig a megrendelők gondoskodnak. Célunk a gyártási színvonal folyamatos emelése, ha anyagi lehetőségeink engedik újabb gépek beállításával és korszerűbb szerszámok beszerzésével. Bár igen nehéz a gyártási minőséget emelni mivel egyedi gyártásról van szó, így nem lehet folyamatosan csiszolni, finomítani a termékminőséget, egyből tökéletes terméket kell gyártani, ehhez szakmailag tökéletesen felkészült munkatársakra van szükség. A termelési költségeket megpróbáljuk minimálisra csökkenteni ezt elsősorban az alapanyag beszerzésével tudjuk elérni. Kilátásaink vannak egy igen előnyös szerződés megkötésére egy környékbeli fűrészüzemmel így jó

minőségű olcsó faanyagból tudjuk a termékeinket előállítani, amelyeket ott helyben szárítanak is, így ezzel nekünk nem kell külön foglalkoznunk, ami jelentős anyagi beruházástól kíméli meg a vállalkozást. Az MDF és forgácslapok beszerzését pedig helyi nagykereskedők segítségével intézzük. További költségeket jelent még a szerelvények és eszközök, fogyó eszközök beszerzése is, valamint az energia és bérköltségek valamint ezek vonzatai. A gépek karbantartását két karbantartó végzi, akik egy gépek javításával és karbantartásával foglalkozó kft alkalmazottai, így a karbantartást egy külső céggel végeztetem, ami gazdaságossági szempontból így a legkifizetődőbb. A meglévő berendezéseinket, gépeinket folyamatosan korszerűsítjük, hiszen a technológiai fejlődés napjainkban rendkívül jelentős és ezen technikai fejlődéssel lépést kell tartani, ha nem akarjuk, hogy vállalkozásunkat más dinamikusabban

fejlődő cégek egyre jobban kiszorítsák a piacról, mivel technikai színvonaluk magasabb minőségű termékek gyártására teszi őket képessé. Vevőköre a társaságnak igen kiterjedt, nagyon nagy részük visszajáró elégedett ügyfél és az ő ajánlásuk nyomán is egyre több új vevő keresi fel cégünket. A cég egyik legfontosabb elvárása önmagától, hogy minél jobban tudjuk kiszolgálni a vevőinket és minél elégedettebbek legyenek a tőlünk kapott termékkel és szolgáltatások minőségével. A vállalkozás maximálisan igyekszik betartani a hatályban levő szabványokat, előírásokat, hogy ezáltal is növekedjen a minőség. A távolabbi tervek között szerepel az üzem bővítése, létszámnövelés. Fontosnak tartja a cég, hogy amikor csak lehet (anyagi lehetőségei engedik) bevezesse az ISO 9000-es minőségbiztosítási rendszert, amely már nem csak a termék minőségét követeli meg hanem a gyártási technológiával szemben is

jelentős követelményeket támaszt. IV. Marketing terv Az elsődleges célja társaságnak, hogy a vevők tényleges és látens szükségleteit, ha lehetséges maximális mértékben kielégítse. Igen fontos a társaságnak, hogy a vevő legyen a központban és minden kívánságát teljesíteni tudjuk. Nagyon fontos számunkra, hogy a cég minél előbb és minél jobban ismert legyen a térségben és ez az ismertség pozitív értelmű legyen, tehát egy megbízható, pontos, jó minőséget gyártó cég képét szeretnénk magunkról kialakítani a vásárlóközönség szemében. Az ár-megállapítási stratégiája a cégnek elsősorban a vevőt tartja szem előtt, persze a cég gazdaságossága mellett. A termékek árának megállapítása úgy történik, hogy mérik a termékbe fordított élő és holtmunka mennyiségét. A termék annál drágább minél több munka van vele (tervezés, 4 elkészítés) és minél több és jobb minőségű alapanyagot

használnak fel az elkészítéséhez. Ennek az árképzési módszernek az az alapvető feltétele, hogy a gyártókapacitás minél jobban kihasznált legyen, mert amennyiben csökken a kapacitás kihasználtsága úgy növekedni fog az egységre jutó előállítási díj, ami a cég versenyképességének romlását eredményezheti, amit maximális mértékben megpróbálunk elkerülni. Hirdetések, reklámok igen fontosak a cégnek mivel korszerű és megtervezett reklámkampány nélkül a cég csak nagyon lassan indulhatna el az ismertség útján. A megtervezett és hatékony reklámpropaganda igen nagyot lendíthet a cég ismertségén és keresettségén. A cég reklámokat a helyi és vonzáskörzetben terjesztett ingyenes hirdetési újságokban közöl valamint helyi napilapokban is. A továbbiakban a cégnek szándékában áll a reklámok mennyiségének és minőségének fenntartása, és esetlegesen emelése, ha lesznek rá megfelelő források. A különböző

értékesítési prognózisok azt mutatják, hogy a természetes anyagok felhasználásával készülő termékek egy igen dinamikusan fejlődő iparág végtermékei és egyre jobban növekszik az ilyen termékek keresettsége. A fogyasztói csoportokat tekintve a társaság elsősorban a közép és felsőrétegeket célozta meg, ugyanis az egyedi gyártás nem kimondottan a legolcsóbb gyártási eljárások közé tartozik. A későbbiekben a tervek között szerepel, hogy a termelés hatékonyságának növekedésekor bizonyos szintű árcsökkentés, így az alsóbb rétegekre is kiterjeszthető a termékeket megvásárló kör. A termékeknek a piaca az adott régióban most kezd igazán kibontakozni és az előzetes jelzések is azt mutatják, hogy igen hamar megnövekszik és kiszélesedik ez a piac. Ezzel egy időben várható, hogy a piacon egyre több konkurens cég is megjelenik, de ez egy jól befutott megbízható cég piaci jelenlétét remélhetőleg nem befolyásolja

számottevően. Várhatólag a cég piaci részesedése csökken, de a piac növekedésével ez keresletnövekedésként jelentkezhet. V. Vezetőség és szervezeti felépítése Szántó Rudolf Bátori Katalin Tulajdonos Ügyvezető A vezetői teendőket egyedül látom el, mivel egy most induló vállalkozás még nem tudja elviselni azokat a költségterheket, amelyeket egy speciálisan e célra felvett és csak ezen dolgozó alkalmazott foglalkoztatása eredményezne. A céget én alapítottam és teljes mértékben a tulajdonomban van. A cég szempontjából szinte minden dolgozó kulcsfontosságú igaz elsősorban a vezető de a szakmunkások is egy nagyon jól összeválogatott, összeszokott gárda, akik nélkül jó minőségű termékeket nem vagy csak igen nehezen lehetne hatékonyan gyártani. Az elsődleges döntéshozatal a saját kezemben van, de minden építő jellegű ötletet meghallgatok és mérlegelek. Szervezeti ábra: Tulajdonos, ügyvezető Szakmunkások A

vállalat személyzeti politikáját az jellemzi, hogy mindennél előbbre helyezi a jó megbízható munkaerőt. Amennyiben lehetséges a munkások megtartása a legfontosabb és a dolgozók között kialakítani a team munka fontosságának szemléletét. Értékeljük a kezdeményezéseket és az építő ötleteket, amelyek a cég előrehaladását szolgálják. A cég 5 bővítésekor (létszámfejlesztés) igen nagy gondot fordítunk a megfelelő képzettségre és, hogy a csapatba jól beleillő a beilleszkedésre képes munkaerőt vegyünk fel. A társaságnak anyagi feltételektől függő megfelelő ütemezési terve van, amely tartalmazza a létszámnövelést csakúgy, mint a technológiakorszerűsítést, és a távlati tervek között szerepel egy nagyobb üzemcsarnok megvétele vagy bérlete. Az alkalmazottak javadalmazása egyértelműen teljesítményfüggő de nagyon nagy szerepe van az elkészített minőségnek is a javadalmazásban ezzel is ösztönözve a

munkásokat, hogy minél gyorsabban és minél jobb minőséget produkáljanak igen fontos, hogy a mennyiség nem mehet a minőség rovására. VI. Kockázatbecslés A társaság sikerességét több kockázati tényező is veszélyezteti, amelyekkel szembe kell néznünk és lehetőségeink szerint elhárítani ezeket. Erősen függ a cég a faalapanyag beszállító fűrészüzemtől, de ez ellen igen előnyös kockázatot csökkentő szerződésekkel tud védekezni. Reális veszélyt jelenthetnek még más cégek, akik az üzletág sikerességén felbuzdulva megpróbálnak a piacra belépni, ez ellen a technológiai színvonal emelésével ezáltal a termelékenység növelésével, az árakat csökkenteni lehet védekezni a dolgozók számottevő terhelésének növelése nélkül. Szintén a kockázati tényezők közé tartozik még a felvevőpiac ízlésingadozása, de ez nem jelent túl nagy veszélyt, hiszen a tevékenység nagy részben ezen igények kielégítéséből áll

Kockázati veszélyt jelenthetne még a természetes fából készülő termékek keresletének visszaszorulása. Ez jelen pillanatban nem reális veszély, hiszen a társadalomban jelenleg olyan tendencia kezd érvényesülni, hogy egyre inkább tudatosul az emberekben, hogy olyan anyagokat kell felhasználni, amelyek használat után újra hasznosíthatók ezzel is csökkentve a termelt szemétmennyiséget, amelynek elhelyezése és megsemmisítése jelentős problémát jelent. VII. Struktúra és tőkésítés A társaság próbálja elkerülni minden áron az idegen tőke befolyását a cégnél és törekszik a maximális pénzügyi függetlenségre, amely ma csak kevés vállalkozásnak adatik meg. A cég távolabbi tervei között szerepelnek nagyobb volumenű fejlesztések, ezeket megpróbálja minél nagyobb mértékben saját erőből elvégezni vagy minimális külső hitel felvételével. Amennyiben szükséges a hitelek felvétele a társaság csak a legvégső esetben

fordul banki hitelekhez, inkább gépgyártótól, vagy forgalmazóktól kér hiteleket. Ezek a mostani gazdasági viszonyokat tekintve kedvezőbbek, mint a banki hitelek. Ezen hitelek mielőbbi visszafizetése lesz a cég elsődleges célja, ha esetlegesen hitelt vesz fel. VIII. Pénzügyi terv A vállalkozásom beindításához kb. 1 millió Ft indulótőkére van szükségem, mely a kezdeti finanszírozási nehézségeket ill. költségeket is fedezné Mivel rendelkezem ezen pénzösszeggel, így a sikeres beinduláshoz, működtetéshez nem kell kölcsönért folyamodnom. 6 Nyitó mérleg: Az nyitómérleg, alapján látható, hogy az induláshoz szükséges alapanyagok és egyéb kellékek megvásárlása után 1.5 millió Ft marad A tőketartalék fedezi a későbbi veszteségeket. Az állóeszközök kategóriába a már korábban megvásárolt gépek tartoznak. Nyitó-mérleg I. Pénzeszközök: 1. Készpénz állomány a pénztárban 2. Bankszámlán levő készlet 3.

Vevők tartozása 4. Értékpapírok és befektetések 5. Egyéb pénzkövetelések II. Eszközök 6. Állóeszközök nettó értéke 7. Befejezetlen beruházások III. Vásárolt készletek 8. Alapanyagok 9. Fogyóeszköz 10. Egyéb termékek vagy termények IV. Saját termelésű készletek 11. Kész és félkész termékek 12. Befejezetlen termelés Eszközök összesen: I. Hiteltartozások 1. Rövid lejáratú hitelek 2. Hosszú lejáratú hitelek 3. Szállítók követelése II. Egyéb pénztartozások 4. Adó, és egyéb esedékes befizetési kötelezettségek 5. Alapítói vagyon 6. Egyéb külső befektetések A források összesen: 1500000,-Ft 100000,-Ft 1000000,-Ft 2000000,-Ft 2000000,-Ft 225000,-Ft 200000,-Ft 25000,-Ft 4725000,-Ft 50000,-Ft 4675000,-Ft 4725000,-Ft Nyereség-veszteségszámítás: A táblázat negyedéves bontásban ábrázolja a bevételek és kiadások alakulását. Összesítve és részletezve is fel vannak tüntetve a költségek, és szerepelnek a

bevételek is. A 2 negyedévtől szinte nullszaldós a vállalkozásom, de az év második felében elért eredmény már elég ahhoz, hogy a kezdeti költségeket és veszteségeket fedezze. Az első évet előre láthatóan 1500000 Ft nyereséggel zárom. 7 Nyereség veszteségszámítás Bevétel Értékesítés Egyéb bevétel Összes bevétel Termelési kezelési költség Anyagbeszerzés Árubeszerzés Munkabérek Megbízási, szakértői díjak Energia fűtés közüzemi díjak Bérleti díj Nyomdai hirdetési postai telefon díj Biztosítás Szállítás Bank költségek Karbantartás Értékesítési költségek Összes költség: Bruttó (adózás előtti eredmény) I. Negyedév II. negyedév III. negyedév IV. negyedév éves összeg 1364500 70000 1434500 2493500 90000 2583500 3410000 135000 3545000 4481000 84000 4565000 11749000 379000 12128000 806630 66500 750000 40000 168250 150000 35360 1117000 49800 750000 0 169000 150000 60000 1336000 40500 750000

24000 156500 150000 78000 1447500 73300 780000 0 183000 150000 97000 4707130 230100 3030000 64000 676750 600000 270360 60000 57000 15000 0 49000 2197740 -783240 60000 82300 15000 0 73500 2526600 56900 60000 90000 15000 60000 92000 2852000 693000 60000 102200 15000 18000 85000 3011000 1554000 240000 331500 60000 78000 299500 10587340 1520660 Cash-flow terv: A pénzáramlási terv havi bontásban tartalmazza a bevételek és kiadások alakulását. Tételesen fel vannak sorolva a különböző költségnemek, fel van tüntetve a bruttó jövedelem várható értéke is. A magas fix költség azzal magyarázható, hogy a vállalkozói tevékenységet bérelt helyiségben folytatom. A tervből látható, hogy a 6. hónaptól már nincs veszteségem, bár a jövedelmem a következő negyedévben még nagyon alacsony és utána is csak szerény nyereséget sikerül elérni. 9 Készpénz-forgalom elemzés (Cash-Flow) Bevétel Értékesítés Egyéb bevétel Összes bevétel

Termelési kezelési költség Anyagbeszerzés Árubeszerzés Munkabérek Megbízási, szakértői díjak Energia fűtés közüzemi díjak Bérleti díj Nyomdai hirdetési postai telefon díj Biztosítás Szállítás Bank költségek Karbantartás Értékesítési költségek Összes költség: Bruttó (adózás előtti eredmény) Január Február Március Április Május Június 300000 0 300000 456000 20000 476000 608500 50000 658500 650000 60000 710000 820000 30000 850000 1023500 0 1023500 200000 25000 250000 40000 50000 50000 10000 20000 15000 5000 0 15000 680000 -380000 286000 26500 250000 0 53250 50000 11360 20000 22000 5000 0 17000 741110 -285110 320630 15000 250000 0 65000 50000 14000 20000 20000 5000 0 17000 776630 -118130 345000 12500 250000 0 60500 50000 23000 20000 24300 5000 0 22000 812300 -102300 405000 10000 250000 0 52000 50000 17000 20000 28000 5000 0 27500 864500 -14500 367000 27300 250000 0 56500 50000 20000 20000 30000 5000 0 24000 849800 173700

Július Bevétel Értékesítés Egyéb bevétel Összes bevétel Termelési kezelési költség Anyagbeszerzés Árubeszerzés Munkabérek Megbízási, szakértői díjak Energia fűtés közüzemi díjak Bérleti díj Nyomdai hirdetési postai telefon díj Biztosítás Szállítás Bank költségek Karbantartás Értékesítési költségek Összes költség: Bruttó (adózás előtti eredmény) Augusztus Szeptember Október November December 920000 60000 980000 1150000 30000 1180000 1340000 45000 1385000 1230000 1521000 1730000 0 24000 60000 1230000 1545000 1790000 416000 9800 250000 0 50500 50000 35000 20000 24000 5000 0 26000 886300 93700 500000 13400 250000 0 54000 50000 26000 20000 31000 5000 60000 35000 1044400 135600 420000 17300 250000 24000 52000 50000 17000 20000 35000 5000 0 31000 921300 463700 436000 32000 250000 0 57000 50000 26000 20000 27000 5000 0 26000 929000 301000 513000 498500 14000 27300 250000 280000 0 0 61000 65000 50000 50000 34000 37000 20000

20000 34000 41200 5000 5000 18000 0 27000 32000 1026000 1056000 519000 734000 10 Fedezeti pont: A diagramon ábrázolva van a fix- és összköltségek alakulása, valamint az összes árbevétel változása. Az ábráról jól leolvasható, hogy már a 42 db-os mennyiség felett egy nagyon kis mértékű nyereséggel lehet kalkulálni. Fedezeti pont meghatározása a termelési volumen függvényében (éves szinten) összes költség összes bevétel 12000 10000 8000 6000 4000 2000 0 0 105 Termelési volumen (db) Fedezeti pont meghatározása az idő függvényében fix költség összes költség összes bevétel 2000 1500 1000 500 c. de no v. t. ok g. sz ep t. au jú l. ju n. áj . m r. áp m ár c. fe br . 0 ja n. Költségek (eFt) fix költség 11 Éves terv: Az éves terv 5 évre előre próbálja meg előre jelezni a költségek és bevételek alakulását és ez alapján a bruttó és nettó nyereség változását. A 2. évtől kezdve megnő

az értékesítési bevétel, mivel ekkor már több időt szentelek az áruk terítésére, piacok szerzésére más megyékben. A tervből látható, hogy a 2. évtől kezdődően lineáris árbevétel növekedéssel számítok, mely mellett a változó költségeim kisebb mértékben nőnek, ezáltal dinamikusan nő az évek során vállalkozásom nyeresége. Az árbevétel és az adózás utáni nyereség alakulása: I. év Bevétel Értékesítés 11749000 Egyéb bevétel 379000 12128000 Összes bevétel Termelési kezelési költség Anyagbeszerzés 4707130 Árubeszerzés 230100 Munkabérek 3030000 Megbízási, szakértői díjak 64000 Energia fűtés közüzemi díjak 676750 Bérleti díj 600000 Nyomdai hirdetési postai telefon 270360 díj Biztosítás 240000 Szállítás 331500 Bank költségek 60000 Karbantartás 78000 Értékesítési költségek 299500 10587340 Összes költség: 1520660 Bruttó (adózás előtti eredmény) 912396 Vállalkozói jövedelem közterhei II.

év III. év IV. év V. év 15894000 542000 16436000 20195500 29876000 41569000 786500 1235000 246500 20982000 31111000 41815500 6321000 340000 3640000 70000 770000 690000 400000 8324500 410000 4400000 81500 821500 790000 463500 300000 390000 70000 90000 354500 13435500 3000500 380000 465000 573000 450000 510000 735000 78500 89000 112500 112000 149000 215000 426000 513500 735000 16737500 19882000 23701000 4244500 11229000 18114500 1800300 2546700 9865000 11300000 467500 624500 5300000 6400000 102000 149000 987000 1140000 900000 1035000 534000 682000 6737400 10868700