Informatika | Tanulmányok, esszék » Bányóczki Ferenc - Oktatási Segédlet a LEVEL5 OBJECT használatához

Alapadatok

Év, oldalszám:2001, 12 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:37

Feltöltve:2009. május 07.

Méret:91 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

Dunaújvárosi Fıiskola Informatikai Intézet Oktatási Segédlet a LEVEL5 OBJECT használatához Bányóczki Ferenc Dunaújváros, 2001. március 20 A LEVEL5 OBJECT fejlesztırendszer rövid ismertetése A Level5 Object 3.51 verziószámú fejlesztırendszer egy Windows 31-es alkalmazás, de futtatható az újabb Windows operációs rendszereken is1. A Level5 Object olyan hibrid keretalapú fejlesztı eszköz, amely keret-struktúrákat vagy frame-eket, illetve célvezérelt és adatvezérelt szabályokat támogat, mindezt objektumorientált felhasználói felülettel, és objektumorientált eszközökkel megvalósítva. A LEVEL5 OBJECT a keretek helyett az objektum (OBJECT) megnevezést használja; osztálynak (CLASS) nevezi azonos tulajdonságú, azonos struktúrájú és azonos viselkedéső objektumok általános leírását, megkülönböztetve azt az osztály konkrét példányaitól (INSTANCE). (Az objektum viselkedését a késıbbiekben részletezett „kezelési

mód” vagy „facet” adja meg.) A rendszer támogatja a szakértı heurisztikáit megtestesítı szabályok kezelését is: a célvezérelt szabályt egyszerően szabálynak (RULE), az adatvezérelt szabályt pedig démonszabálynak (DEMON) nevezi.2 Az objektumorientált rendszerekhez hasonlóan az egyes objektumok attribútumaihoz eseményvezérelt végrehajtást biztosító démonokat lehet rendelni - ezek az attribútum értékének módosításakor, illetve az attribútum értékére való hivatkozáskor aktivizált eljárások (WHEN-CHANGED METHOD, illetve WHEN-NEEDED METHOD).(A megnevezés megtévesztı, ugyanis az objektumorientált rendszerekben az objektumokba „elrejtett” adatok kizárólagos kezelését biztosító eljárásokat hívják általában metódusoknak.) A rendszer a célvezérelt alkalmazások vezérlésére biztosít még egy ágenda komponenst (AGENDA) az alkalmazás céljainak prioritásos és hierarchikus leírására. A LEVEL5 OBJECT egy osztályának

szerkezete (angol és magyar terminológiával): NAME CLASS NÉV PROPERTY DECLARATIONS OSZTÁLY TULAJDONSÁG DEKLARÁCIÓK NÉV NAME ATTRIBÚTUM ATTRIBUTES TÍPUS TYPE FACETS INSTANCE METHODS Attribute RULES KEZELÉSI MÓDOK DEMONS PÉLDÁNY Value METÓDUSOK Attribútum CÉLVEZ. ADATVEZ. SZABÁLYOK SZABÁLYOK Érték Egy LEVEL5 OBJECT alkalmazás az adott tárgyterület, valamint a felhasználói felület leírását és utóbbi vezérlését egyaránt tartalmazza. Egy alkalmazást osztályok, azok példányai, az attribútumok tulajdonságát és viselkedését leíró deklarációk és metódusok, (adatvezérelt) démonszabályok, (célvezérelt) szabályok, valamint adatbázisok, külsı programok és fájlok alkotják. A rendszer egy PRL (Production Rule Language) magas szintő szabálynyelvet biztosít a metódusok és a szabályok írására. Egy ilyen alkalmazást tartalmazó (bináris) fájl kiterjesztése KNB (Knowledge Base), amely PRL-nyelvő (.PRL

kiterjesztéső) forrásfájllá konvertálható Egy alkalmazás szerkezete: felhasználói 1 Megjegyzés: Windows 98 alatt nem mőködnek az adatbázis mőveletek, míg Windows NT alatt a rendszer egyáltalán nem mőködik. 2 A LEVEL5 OBJECT a következtetı gép hatékony mőködésének biztosítása érdekében a azonos módon kezelhetı cél- és adatvezérelt szabályokat egy csoportba (RULE GROUP, DEMON GROUP) fogja össze. Errıl lesz még szó a Methods/Rules/Demons szerkesztı ismertetésekor. 2 osztályok és példányok, globális változók, rendszerosztály-példányok, ágenda, démonszabálycsoportok és célvezérelt szabály-csoportok. A Level5 Object 1998-as továbbfejlesztett változata a VRS (Visual Rule Studio). Ez egy olyan Windows-alapú fejlesztıeszköz, amely a Visual Basic Integrated Develompment Environment (IDE) környezet szerves része. A VRS felhasználói kézikönyve: „Visual Rule Studio Developers’s Guide When Rules get Down To

Business”, RuleMachines, April 1998 A LEVEL5 OBJECT fejlesztırendszer szolgáltatásai A fejlesztırendszer szolgáltatásai a program menüsorából vagy az ikonsorból érhetık el. A menüsor: File, Rule Talk, Reasoning, Help. 1. 2 3. 4 5 6 7 8. 9 10 Az ikonsor: 1. Run – Futtatás 2. Save – Mentés 3. Objects - Objektumszerkesztı 4. Database – Adatbázis szerkesztı 5. Display – Képernyı szerkesztı 6. Methods/Rules/Demons – Metódus, célvezérelt- és démonszabály szerkesztı 7. Window – Ablak szerkesztı 8. Values list – Értékek listája 9. History – Esemény-naplózó 10. Session monitor – Konzultáció felügyelı 3 File menü New: az L5O (.knb) állományainak létrehozása Open: korábban létrehozott (.knb) állományok megnyitása Open/Run: megnyitás és azonnali futtatás. Save: az állomány mentése .knb formátumban Save As: az állomány mentése (.knb formátumban) más néven Close: az éppen megnyitott állomány

bezárása. Import to KNB: a fejlesztırendszer olyan szolgáltatása, amely egy PRL-nyelvő alkalmazást, vagyis egy .PRL-kiterjesztéső forrásfájlt a L5O által futtatható, .KNB kiterjesztéső bináris fájllá konvertál Export to PRL: egy L5O által futtatható alkalmazást, mint .KNB kiterjesztéső bináris fájlt egy .PRL-kiterjesztéső, PRL-nyelvő forrásfájllá konvertál Encrypt to App: olyan végfelhasználói rendszer létrehozása, amely egy vagy több .KNB kiterjesztéső fájlból áll – utóbbi esetben ezek a konzultáció során egymást láncolva (CHAIN parancs) hívják meg. Ez az alkalmazás mindezen fájlokat egyetlen olyan végfelhasználói rendszerré (.APP kiterjesztéső fájllá) tömöríti, amely csak a futtatórendszerrel (LEVEL5 AGENT System) futtatható. Preferences: itt állítható be az alapértelmezett indító könyvtár, hogy mely szerkesztı induljon el a program indításakor stb. Exit: kilépés a LEVEL5 OBJECT-bıl. Rule

Talk menü Objects: objektumszerkesztı, amely objektumok (osztályok és példányaik) létrehozását, módosítását és törlését biztosítja. Agenda: az ágenda tartalmát, vagyis az elérendı célok prioritásos és hierarchikus listájának létrehozását, módosítását és törlését biztosítja. Databases: dBaseII, -III és -IV és a PC FOCUS adatbázis-kapcsolatok létrehozását, módosítását és törlését biztosító szerkesztı (egyéb adatbázisokhoz szabványos SQL nyelvő funkciókkal lehet hozzáférni). Displays: képernyıszerkesztı, amely a képernyık, ill. képernyı-tételek létrehozását, módosítását és törlését biztosítja. Methods/Rules/Demons: WHEN NEEDED és WHEN CHANGED metódusok, démonszabály- (DEMON GROUPS) valamint a célvezérelt szabálycsoportok (RULE GROUPS) létrehozását, módosítását és törlését biztosító szerkesztı. Windows: ablakok létrehozását, módosítását és törlését biztosító

szerkesztı. Minden, a monitoron megjelenı képernyı (DISPLAY) egy ablakban helyezkedik el. Az ablak attribútumai megadják az ablak méreteit, láthatóságát, címkéjét, menüit, stílusát (mozgathatóságát, átméretezhetıségét és bezárhatóságát) stb. 4 REASONING menü Values List: az értékek listája olyan szolgáltatás, ami az egyes attribútumokra kiadott értékadásokat naplózza. Egy értékadás: attribútum neve, érték, bizonyossági tényezı (CF), attribútum-típus, keresési sorrend és kezelési mód, továbbá, hogy (ha van) WHEN CHANGED vagy WHEN NEEDED metódus végül, hogy az attribútum-érték meghatározását valamely cél végrehajtása kezdeményezte-e. History: az esemény-naplózás olyan szolgáltatás, amely naplózza az alkalmazás futása során bekövetkezett eseményeket: - a rendszer állapot-változásait (alkalmazás indítása, láncolása stb.), - a konzultáció kontextusának (a munkamemóriának) változásait, -

az attribútumok értékváltozásait, - a hozzájuk rendelt metódusok végrehajtását, - az alapértelmezések felhasználását, - a szabályok és démonszabályok meghívását, - azok sikeres/sikertelen végrehajtását, és - a képernyık aktualizálását. Ezek közül külön ki lehet választani (FILTERS), hogy mely eseményeket naplózza. A napló bejegyzései fájlba is kimenthetık Session monitor: a konzultáció-figyelés olyan szolgáltatás, amely az egyes programelemekre megadott töréspontokat kezelve interaktív nyomkövetést biztosít. Amint a futás törésponthoz ér, a rendszer ezt megfelelı üzenettel kijelzi, majd felfüggeszti a futtatást. Ekkor a fejlesztı megnézheti a konzultáció aktuális állapotát (vagyis a the SESSION rendszerosztály-példány attribútumait), tallózhat az alkalmazás kódjában, tájékozódhat a futtatás addigi menetében (értékek listája), majd esetleges módosítások (pl. újabb programelemek létrehozása,

töréspontok deklarálása vagy törlése) után folytathatja a futtatást akár lépésenként, akár a következı töréspont eléréséig. Reasoning on/off: az alkalmazás futásának nyomkövetését és a következtetı gép elemzés funkcióját (pontosabban az esemény-naplózó és a konzultáció-figyelı szolgáltatásokat) be- illetve kikapcsolja. Help menü Lásd más Windows-os alkalmazások Help-jének használatát. 5 A LEVEL5 OBJECT SZERKESZTİINEK RÉSZLETES LEÍRÁSA Objects - objektumszerkesztı 1. CLASS menü: New: Edit: Delete: új osztály létrehozása, az aktuális osztály szerkesztése, az aktuális osztály törlése. 2. ATTRIBUTE menü: Add: új attribútum hozzáadása, melynek típusa lehet: - Compound (C): szimbolikus (szimbolikus értékek halmazából egy érték), - Multicompound (MC) többértékő szimbolikus, - Simple (S): logikai TRUE/FALSE), - Numeric (N): szám, - String (Str): sztring (alfanumerikus akarktersorozat), - Picture

(Pic): kép, - Rectangle (R): téglalap(komponensek: left, top, right, bottom), - Color (Col): szín (rgb: red-green-blue), - Time (T): idı (idıpont/dátum), - Interval (I): idı-intervallum (nap, óra, perc, másodperc), - Instance Reference (Iref): hivatkozás egy osztálypéldányra. Delete: az osztály utolsóként létrehozott attribútumának törlése (közbülsı attribútum nem törölhetı!). Add Compound Item: a kiválasztott compound típusú attribútum elsı, majd második stb. (szimbolikus) értékének megadása Delete Compound Item: a kiválasztott compound típusú attribútum utoljára megadott értékének törlése (közbülsı érték nem törölhetı). Edit Rules: a célvezérelt szabályok létrehozását, módosítását és törlését biztosító szerkesztı megjelenítése – felkészülve arra, hogy az aktuálisan szerkesztendı célvezérelt szabály a kiválasztott attribútumnak ad majd értéket (vagyis az IF-THEN szabályminta következményrészben

ez az attribútum szerepel). Edit Demons: a démonszabályok létrehozását, módosítását és törlését biztosító szerkesztı megjelenítése – felkészülve arra, hogy az aktuálisan szerkesztendı démonszabály feltételrésze hivatkozik a kiválasztott attribútumra (vagyis az IF-THEN szabályminta feltételrészében ez az attribútum szerepel). When Changed Method: a kiválasztott attribútum értékének megváltozásakor azonnal végrehajtásra kerülı WHEN CHANGED metódus szerkesztését indítja el. When Needed Method: a kiválasztott attribútum értékének lekérdezésekor, vagyis attribútum-hivatkozáskor azonnal végrehajtásra kerülı metódus szerkesztését indítja el. 6 Show References: kiírja a képernyıre a kiválasztott attribútum összes hivatkozását. 3. FACETS menü (zárójelben a nyomkövetı érték-listájában látható rövidítés található): Init Value (I): a kiválasztott attribútum kezdeti értékének beállítása. Reinit

Value (R): a kiválasztott attribútum újraindításkori értékének beállítása. Default Value (D): a kiválasztott attribútum alapértelmezett értékének beállítása. Query From (Q): a kiválasztott attribútum értékének a felhasználótól való bekérésére szolgáló képernyı kijelölése. Text (T): a kiválasztott attribútum értékének megadását a felhasználótól bekérı kérdı mondat szövegének megadására. Expand (X): a kiválasztott attribútumhoz tartozó magyarázat képernyıjének kijelölése (futás közben a felhasználó az EXPAND! gomb megnyomásával juthat magyarázathoz). Unknown Promting (U): a kiválasztott attribútum értékének megadásakor a felhasználó megadhat ismeretlen (UNKNOWN) értéket is. Confidence Promting (C): a kiválasztott attribútum értékének megadásakor a felhasználó bizonyossági tényezıt (CF) is megadhat. Search Order (S): a kiválasztott attribútum értékének keresét vezérlı „keresési

sorrend” megadása. E források sorrendje alapértelmezésben: CONTEXT (kontextus vagy munkamemória), WHEN NEEDED metódus, RULES (célvezérelt szabály-csoport), QUERY (végfelhasználói kérdésre adott válasz), végül DEFAULT (az attribútum alapértelmezése). Minden egyes attribútumra tetszıleges keresési sorrendet lehet elıírni. Exhaustive (E): kimerítı keresés elıírása, vagyis amennyiben a kiválasztott attribútum értékét célvezérelt szabály meghívásával kell meghatározni, a megfelelı szabály-csoport kiértékelésekor az lesz az érvényes következtetés, amelyik a legnagyobb bizonyossági tényezı mellett állítja a következmény fennállását. Breakpoint (B): a kiválasztott attribútumra töréspontot állít. Shared (SH): a kiválasztott DOMAIN-attribútum (globális változó) megosztott kezelésére szolgáló deklaráció. 4. VIEW menü: User Objects: a felhasználó által létrehozott objektumok listájának megjelenítése az

objektum-tallózóban. System Objects: a rendszer objektumok listájának megjelenítése az objektumtallózóban. Expand: a tallózóban a kiválasztott osztály vagy példány „kinyitása”, vagyis attribútumainak rendszer objektumok listájának megjelenítése. Collapse: a tallózóban a kiválasztott osztály vagy példány „becsukása”, vagyis attribútumainak elrejtése. Expand All: a tallózóban minden osztály vagy példány „kinyitása”. Collapse All: a tallózóban minden osztály vagy példány „becsukása”. 7 Choose Font: az objektumszerkesztıben megjelenı szövegek karakterkészletének beállítása. Agenda - ágenda-szerkesztı A célvezérelt következtetéssel mőködı alkalmazásokban az elérendı célok prioritásos és hierarchikus listáját az ágenda tartalmazza. Az itt megadott célok (futás idıben történı) igazolását a célvezérelt következtetı gép végzi. 1. GOALS menü: Create New: új cél beírása. Add: az

objektum-tallózóban kijelölt attribútum (vagy attribútum-érték) célként történı beírása. az ágendában kijelölt cél(-ok) törlése. Delete: Move In: az ágendában kijelölt célt a célhierarchiában egy alszinttel lejjebb viszi (2. szintő cél 11 szintő lesz) Move Out: a kijelölt célt egy alszinttel feljebb viszi (1.1 szintő cél 2 szintő lesz). Move Up: a kijelölt célt egy szinttel feljebb viszi a célhierarchiában. Move Down: a kijelölt célt egy szinttel lejjebb viszi. Attach Display: a kiválasztott célhoz hozzárendelt képernyı megjelenését írja elı futás közben. Promt From Agenda: futás közben a felhasználó befolyásolni tudja majd az ágendában szereplı célhierarchia megvalósítását. 2. VIEW menü: User Objects: a felhasználó által létrehozott objektumok listájának megjelenítése az objektum-tallózóban. System Objects: a rendszer objektumok listájának megjelenítése az objektumtallózóban. 8 Displays -

képernyıszerkesztı A képernyı az alkalmazás felhasználói felületét meghatározó ablak (WINDOW) dinamikus, interaktív formája. Egy képernyı különbözı funkciójú tételekbıl áll (szöveg, kép, nyomógomb, animáció, táblázat, menü stb.) Egy ilyen tétel információt ad a futó program hozzá csatolt részérıl, vagy további (csatolt) képernyıre segít áttérni, továbbá segíti a végfelhasználót válaszainak, igényeinek megfogalmazásában. Egy alkalmazás minden egyes képernyıje a DISPLAY rendszerosztály egy példánya; ezek közül kitüntetett szerepe van az alkalmazás kezdı-, ill. záró képernyıjének (APPLICATION TITLE DISPLAY, ill CONCLUSION DISPLAY). 1. DISPLAYS menü: New: új képernyı létrehozása, Open: már meglévı képernyı megnyitása, képernyı törlése, Delete: Attributes: képernyı tulajdonságainak beállítása, amely lehet: Wait Display (várakozó, vagyis a képernyı megjelenésekor a célvezérelt következtetı

gép leáll), Delay Changes (a munkamemóriába nem írja be a képernyın beadott adatokat addig, amíg ezt a felhasználó nem engedélyezi), Title Display (cím- vagy indító képernyı), Conclusion Display (a konzultációt lezáró, az eredményt, végsı következtetést közlı képernyı). menü létrehozása. Menus: Popup Menu: popup menü létrehozása. Továbbá itt lehet beállítani a képernyı színét (Fill Color), valamint a háttérképet (Picture). 2. OPTIONS menü: Grid: szerkesztı rács megjelenítése. Rulers: szerkesztı vonalzó megjelenítése. ScrollBars: “scrollbar-ok” megjelenítése. Show Tools: segédeszközök megjelenítése. 3. TOOLS menü: Textbox: szöveg-doboz. Valuebox: attribútum-érték beírására szolgáló doboz. Pushbutton: nyomógomb vagy parancsgomb. Radiobutton Group: rádió nyomógomb csoport, rádiógomb kapcsolók; COMPOUND típusú attribútum értékeibıl választási lehetıséggel. Checkbox Group: jelölı négyzet csoport

vagy kiválasztó-doboz, választókapcsoló True False Box: igaz/hamis doboz., Checkbox: kiválasztó-doboz vagy jelölı négyzet. Picturebox: képdoboz. 9 Promptbox: adatbeviteli doboz vagy promt-doboz. Hyperregion: hiperhivatkozás – hiperablak-doboz. Listbox: lista doboz vagy választható értékek doboza. Table: tábla - egy osztály példányai attribútum-értékeinek táblázata (az oszlopok az attribútumokat, a sorok a példányokat ábrázolják). 4. CHARACTER menü: Fonts: bető stílus, szín, stb. beállítása Normal: normál stílus. Bold: félkövér stílus. Italic: dılt stílus. Underline: aláhúzás. StrikeOut: áthúzás. Left Aligned: balra rendezés. Centered: középre rendezés. Right Aligned: jobbra rendezés. 5. ATTRIBUTES menü: Instance Name: példány név. Text: szöveg. Label: gomb címkézése. Location: elhelyezkedés. Colors: szín. Framed: keretezés. Vertical Scroll: függıleges scroll-ozás. Horizontal Scroll: vízszintes scroll-ozás.

From File: szöveg fájlból. Javaslat: • a TOOLS menübıl létrehozható dobozok és gombok a CTRL és a kurzor mozgató nyilak együttes lenyomásával másolhatók (a hozzárendelést – ATTACH – felül kell bírálni!) 10 Methods/Rules/Demons metódus/szabály/démonszerkesztık 1. METHODS menü (a menü neve RULES, ill. DEMONS lesz, ha szabályt, ill démonszabályt szerkesztünk): New: új metódus (szabály, ill. démonszabály) létrehozása Save: az aktuális metódus (szabály, ill. démonszabály) mentése Delete: az aktuális metódus (szabály, ill. démonszabály) törlése Previous: az aktuális metódusra (szabályra, ill. démonszabályra) alfabetikusan megelızıt választja ki szerkesztésre. az aktuális metódusra (szabályra, ill. démonszabályra) Next: alfabetikusan rákövetkezıt választja ki szerkesztésre., Move Up: az aktuális szabályt vagy démonszabályt egy pozícióval elıbbre helyezi a vonatkozó csoporton (GROUP) belül (ez a

„hangoló” opció metódus esetén értelemszerően nem mőködik). Move Down: az aktuális szabályt vagy démonszabályt egy pozícióval hátrább helyezi a vonatkozó csoporton (GROUP) belül (ez a „hangoló” opció metódus esetén értelemszerően nem mőködik). Breakpoint: töréspont deklarálása (ez az opció metódus esetén nem mőködik). 2. EDIT menü: (használata megegyezik a windows-os programok Edit menüjével) 3. SELECT menü: All Rules: az összes szabály kijelölése. All Demons: az összes démon kijelölése. All When Changed Methods: az összes WHEN CHANGED m. kijelölése All When Needed Methods: az összes WHEN NEEDED metódus kijelölése. 4. LISTS menü: Objects: az objektumokról ad listát, melyben tallózhatunk. Commands: a parancsokról ad listát, melyben tallózhatunk. Functions: a függvényekrıl ad listát, melyben tallózhatunk. Symbols: a szimbólumokról ad listát, melyben tallózhatunk. 5. VIEW nemü: (Megegyezik az elızıekben

taglalt VIEW menüvel) Javaslat: 1. A képernyı bal sávjában található az objektum-tallózó; egy objektum (osztály vagy csoport) úgy „nyitható ki”, attribútumai úgy hozhatók elı, hogy az adott objektum csoport neve mellett szereplı háromszögre klikkelünk (pl.: domain) 2. A képernyı jobb alsó része a szerkesztı mezı, ahol a különbözı szabályok, metódusok szerkeszthetık. Ezek szerkesztésénél tipikus hiba az objektumok/attribútumok nevének elgépelése. Ennek kiküszöbölése az elıbb említett objektum-tallózóban az adott objektumra/attribútumra/értékre való klikkeléssel történhet, amely automatikusan bekerül a szerkesztıben oda, ahol a kurzor állt. 11 Windows - ablakszerkesztı Minden, a monitoron megjelenı képernyı (DISPLAY) egy-egy ablakban (WINDOW) helyezkedik el. Egy ablak attribútumai megadják az ablak méreteit, láthatóságát, címkéjét, menüit, stílusát (mozgathatóságát, átméretezhetıségét és

bezárhatóságát) stb. Az egyes ablakok mind a WINDOW nevő rendszerosztály példányai. A fejlesztırendszer a munka megkezdésekor egy MAIN WINDOW nevő példányt bocsát az alkalmazás fejlesztıje számára. 1. WINDOW menü: Edit: Delete: Close: szerkesztés. törlés. bezárás. 2. ATTRIBUTES menü: Name: név. Title: cím. Loc/Size: hely/méret (alapértelmezés: a teljes képernyı). Default Size: alapértelmezett méret. Full Screen: teljes képernyı. Moveable: mozgatható. Sizeable: méretezhetı. Closeable: bezárható. Visible: látható. Visible OK Button: látható OK nyomógomb. Scrollable: scroll-ozható. Menus: menü létrehozása. Popup Menu: popup menü létrehozása. Források: 1. LEVEL5 OBJECT for Microsoft Windows - Reference Guide, Release 36 Information Builders, 1995. 2. LEVEL5 OBJECT for Microsoft Windows - Getting Started Guide Information Builders, 1995. 3. Sántáné-Tóth Edit: A LEVEL5 OBJECT (Release 36 - 361) hibrid keretalapú rendszer rövid

ismertetése – Oktatási segédlet, 2001. 4. Sántáné-Tóth Edit: LEVEL5 OBJECT KISSZÓTÁR – a LEVEL5 OBJECT ismeretalapú keretrendszer fontosabb fogalmainak rövid meghatározása, BMF NIK, Budapest, 2000. 5. Sántáné-Tóth Edit: A LEVEL5 OBJECT (Release 36 - 361) hibrid keretalapú rendszer rövid ismertetése, Oktatási segédlet, DF, 2000 12