Gazdasági Ismeretek | Logisztika » Göblyös-Kása - E-Budget és Piramis rendszerszemléletű összehasonlítása

Alapadatok

Év, oldalszám:2004, 8 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:54

Feltöltve:2009. január 11.

Méret:183 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

E-Budget és Piramis rendszerszemléletű összehasonlítása Kása Katalin és Göblyös Andrea BMF-KGK Gazdasági informatika szak III. évfolyam L/1 Az e-Budget rendszer általános bemutatása A költségvetés tervezési és elemző rendszer alapvetően a már jól kialakított, az Önkormányzat dolgozói által megszokott és használatban lévő Excel alapú tervezésre épül. Kiegészítve természetesen mindazokkal az igényekkel és elvárásokkal, amelyet az eddigi technológiával, szoftverrel nem, vagy csak ráfordítás árán sikerült megvalósítani. Tervezési- elemzési folyamat teljes egészét felelő rendszer egy központi multidimenzionális (több dimenziós) adatbázison dolgozik, amely biztosítja a rendszerben bekerülő adatok számtalan tervezési és elemzési lehetőségét. A rendszer alapvető felépítését tekintve négy fő részre bontható • Irányelvek • Tervadat bevitele • Elemző rész • Adminisztrációs modul Az egyes

modulokhoz való hozzáférhetőség és annak mélységét a jogosultsági beállítások korlátozhatják. Ahhoz, hogy meg lehessen érteni, maximálisan ki lehessen használni, a rendszer adta lehetőségeket egy kicsit másként kell elképzelni a költségvetés tervezési „ táblákat” mint eddig. Ennek mélyebb bemutatása előtt azonban érdemes megemlíteni, hogy a rendszer alapvetően a felhasználó számára egyrészről az Explorer segítségével webes formában tudja a költségvetéssel kapcsolatos valamennyi feladatát elvégezni, másrészről Exceles felületen keresztül. Amiért ezt érdemes kiemelni, az nem más, mint a már megszokott környezet használata a legújabb technológiai háttér alkalmazásával. Hiszen az a felhasználó, aki az eddigiekben Excel kezelését megszokva végezte a feladatait, ezen túl is szinte teljesen azonos „ táblákon” tud dolgozni, azzal; hogy egyszer kerül beküldésre, egy elnevezés minden esetben egyező fogalmat

takar, valamennyi felhasználója a rendszernek egyazon adatbázist használja. Nincsenek hivatkozással teli Excel táblák, hiszen a tervező, csak alapadatokat kell, hogy bevigyen a modellbe, a számítódó kimutatások a közgazdasági modell részeként beállított formulák segítségével az adatok konszolidációjával előállnak. A közgazdasági modell felépítése. A rendszer a megvalósítást tekintve alapvetően 2 fő részből áll; egyik építőeleme az üzleti modell- melyet úgy kell elképzelni, mint a rendszer vázát, keretét-, a másik építőeleme maga az adatbázis a hozzá tartozó adatokkal. E kettő természetesen szerves egészet alkot, nem különválasztható. A modell dimenziókból épül fel. Dimenzióknak az adatok jellemző tulajdonságait nevezzük A multidimenzionális adatbázis logikájából adódóan egy adatot úgy kell elképzelni, hogy valamennyi jellemzőjét definiálni kell, így e tulajdonságok metszetéből egyértelműen

előáll a kívánt adat. Vagyis e logika szerint egy adatot akkor lehet e egyértelműen definiálni, beazonosítani, ha valamennyi őt jellemző tulajdonság- dimenzió-közül meg van adva, hogy melyik a rá jellemző tag. Költségvetési rendszer dimenziói: • Periódus • ÉV • Kategória • Szervezet • Verzió • Feladat • Forrás • Halmozás Elkészült megoldások: 1. Költségvetés tervezés 2. A költségvetés elemzése, figyelemmel kísérése 3. Költségvetés módosítása 4. A jelenleg használt metódusok átültetése a rendszerben 5. A jelzett igények megvalósítása 6. Kötelező, önként vállalt feladatfinanszírozás 7. Intézményi finanszírozás 8. A tervezés és a tervezési folyamat egységesítése, szabályozása 9. normatív finanszírozás támogatása 10. Előirányzat lekötöttségének figyelése 11. A teljesítés folyamatos elemzése, ellenőrzése 12. Likviditáskezelés 13. Elemzési, kimutatás készítési lehetőségek

A PIRAMISTM HUMÁN SZAKÉRTŐI RENDSZER FELÉPÍTÉSE A PIRAMISTM humán szakértői rendszer a közép-, nagyvállalatokat jellemző igények és folyamatok figyelembevételével fejlesztett integrált ügyviteli rendszer, amely hatékony megoldást kínál a bérszámfejtés, az ügynöki jutalékok elszámolása, a képzés és a humánpolitika támogatására. A rendszer fő jellemzője a bizonylati alapon történő működés, a vonatkozó törvényi és egyéb szabályozásokban előírt bizonylatok, adatok kezelése. Az üzleti algoritmusok és automatizmusok biztosítják a szükséges adatok meglétének és megfelelőségének ellenőrzését, kiértékelését. A felhasználók elsődleges feladata a rendszer által előállított adatok fölötti szükséges szakmai kontroll ellátása. KIEGÉSZÍTŐ FUNKCIÓK Hisztorikusság (történeti követés): Az adatsorral letárolásra kerül a létrehozó és az utoljára módosító személy felhasználói azonosítója, a

létrehozás és az utolsó módosítás időpontja, s amennyiben jelentőséggel bír az adat érvényességi időtartamának kezdete és vége. A historikus lekérdezések esetén utólag is biztosított, hogy a lekérdezés a vonatkoztatás időpontjának megfelelő adatokat szolgáltassa (pl. valamely hónap FEOR számos létszámadatainak utólagosan történő lekérdezése) Másrészt az adatváltozások követése azt is biztosítja, hogy a hosszabb időszakot felölelő lekérdezések esetén az adatok érvényességüknek megfelelően kerülnek kimutatásra. (Pl egy létszám statisztikai jelentés költséghelyes bontásban). Harmadrészt a szerződéses adatok változásainak kimutatására léteznek olyan lekérdezések, amelyekben igény szerint kérhetők valamely adat vagy adatok, illetve az összes szerződéses adatváltozás megjelenítése. Továbbá a PIRAMIS™ rendszerben az "időben előre" adatrögzítés lehetősége is biztosított, nem

szükséges a rögzítéssel megvárni az adatváltozás érvényessé válásának időpontját. A módosításokat a rendszer csak az érvényesség időpontjától kezdődően veszi figyelembe. Adminisztratív és szerződésadat mező szintű jogosultság kezelés: A PIRAMIS™ rendszer alapszolgáltatása az adattartomány vezérlés és a modulokhoz, funkciókhoz történő hozzáférések jogosultságainak kezelése. A bővítéssel a felhasználók hozzáférési jogosultságai konkrét adatok, adatcsoportok szintjén tehető szabályozhatóvá. A funkcióval tetszőleges adatbeviteli és karbantartó képernyő formátumok alakíthatók ki, melyeken a karbantartható adatokra az adatbáziskezelő szintjén meghatározottnál szigorúbb követelmények is előírhatók. Munkaidő, munkarend és jogcím adatok betöltése külső rendszerből: Az alkalmazott – Pl. termelésirányítási, teljesítménymérési, beléptető – rendszerekben keletkeztetett és megfelelő

formátumban kinyert adatok fogadására kialakított funkciók. Bővíthető adminisztratív és szerződéses adatok kezelése: Tetszőleges számú, felhasználói szinten definiálható, leíró és kódtári típusú adatok létrehozását, karbantartását és lekérdezéseit támogató funkció. Szerződések, szerződésmódosítások formázott nyomtatása: Tetszőleges számú dokumentum sablon alakítható ki, melyeken felhasználói szinten szabályozható, hogy mely adatok, hol és hogyan jelenjenek meg. Munkaköri fogalmak szabadon bővíthető adatainak kezelése: A munkakör család, munkakör csoport és munkakör szintjén definiálható, tetszőleges számú, kódtári típusú vagy leíró adatok kezelését támogató funkció. Hivatali célú gépjárműhasználat útnyilvántartás modul: Az SZJA törvény szerint előírt útnyilvántartások vezetése, az adómentes és adóköteles költségtérítések, napidíjak elszámolása, az év végi SZJA

elszámolásban történő érvényesítése. BÉR-MUNKAÜGYI ALRENDSZER Komplex megoldást kínál a munkaügyi adatok és szerződések nyilvántartására, a munkavállalók bérének és egyéb jogviszonyból származó jövedelmek és azok járulékainak számfejtésére, az előírt levonások teljesítésére, a betegségi és családtámogatási eljárások megállapítására, számfejtésére, a munkáltatók statisztikai és egyéb adatszolgáltatási kötelezettségeinek teljesítésére. Támogatja a járandóságok és levonások elektronikus banki utalását, a bérszámfejtési adatok analitikus főkönyvi feladását, a jövedelmek és járulékaik havi és éves bevallását, elszámolását, igazolását a munkavállalók és az APEH felé. Biztosítja a vállalat részvényeseinek kifizetett osztalékelőleg és a levont forrásadó, analitikus nyilvántartását, a járulékalapokat érintő adatszolgáltatási kötelezettség teljesítését. Támogatja az

adatszolgáltatások, utalások, feladások, bevallások és igazolások előállítását, teljesítését. HUMÁNPOLITIKAI ALRENDSZER Átfogó megoldás a vállalati HR területek teljeskörű támogatására. Biztosítja a vállalati külső/belső képzések bonyolítását, a munkavállalók és vállalkozó ügynökök számára előírt, vagy ajánlott képzések szervezését és a vizsgáztatáshoz kapcsolódó adminisztrációs feladatok végzése. Támogatott a sokszintű vállalati hierarchiák modellezése és kiépítése. Figyelemmel kísérhető az egyes munkavállalók egészségügyi vizsgálatainak érvényességei. A vizsgálatok tervezhetők, szervezhetők, így a költségkeretek tervezése és azok felhasználása is ellenőrizhető. Támogatott a munkáltató által a munkavállalók számára biztosított javadalmazási elemek kategóriáinak, típusainak és mértékének meghatározása, karbantartása, és számfejtésbe történő feladása. A PIRAMIS

rendszer a vállalati eltérő igényeknek megfelelően is képes kezelni a választható béren kívüli juttatások teljes rendszerét, valamint az egyes személyre le nem bontott juttatási formák elszámolását és a főkönyvi rendszerbe történő feladását. Oktatás modul A személyzetfejlesztés alapvető feladata a vállalat leendő és foglalkoztatott munkavállalói számára kötelező, illetve választható oktatások, képzések szervezése, bonyolítása, a kapcsolódó oktatási tematikák és vizsgakövetelmények, tesztek és vizsgaeredmények nyilvántartása és dokumentálása. A modul - a kontrolling és a vezetői döntéstámogatás igényeinek megfelelően - az előzőekben felsoroltakhoz még biztosítja a belső és külső képzésekhez az emberi erőforrásokkal való gazdálkodás tervezését és követését, az e tevékenységek költségeinek ütemezését, a költségek analitikus nyilvántartását, a felhasználások létszám-, idő- és

költségadatainak lekérdezését. Egyéb szerződések nyilvántartása A modul integráns része az Oktatási alrendszernek azáltal, hogy biztosítja az oktatást lebonyolító személyek, szervezetek (pl.oktatók, oktatásszervezők, stb) szerződés-, illetve adminisztratív és kommunikációs adatainak nyilvántartását, karbantartását. A PIRAMISTM rendszer Bér-munkaügyi alrendszerében még nem rögzített leendő munkavállalók regisztrálásához szükséges adminisztratív típusú adatok nyilvántartásával lehetővé teszi az egyéni és csoportos előképzések tervezését, ütemezését, lebonyolítását. VÁLLALKOZÓ ÜGYNÖK ALRENDSZER Az Vállalkozó alrendszer olyan vállalatok számára nyújt hatékony támogatást, melyek szolgáltatásaikat és termékeiket vállalkozó ügynökök útján biztosítják, illetve értékesítik. Az alrendszer egyrészt adminisztrációs rendszerként funkcionál az ügynökök és szerződéseik nyilvántartásából

eredően, másrészt pénzügyi rendszernek tekinthető, ugyanis támogatja az ügynökök felé a pénzügyi elszámolás, a számlázás, az utalás és a folyószámla vezetés feladatait is. Ha a vállalat szerteágazó tevékenysége folytán egyidejűleg több teljesítmény nyilvántartó rendszert is üzemeltet, akkor az elszámolások és pénzügyi bonyolításuk e rendszeren keresztül történő megvalósításával a teljesítmény adatok komplex lekérdezését biztosítja. Emellett a különböző rendszerekben szükségtelen az elszámolások pénzügyi bonyolításának támogatása, mellyel a szoftverkövetési költségek is csökkenthetők. Összehasonlítás: Input Output Megbízhatóság Használhatóság Hatékonyság Hordozhatóság Skálázhatóság E-budget Kézi vagy elektronikus úton bevitt bizonylatok, adatok Webes vagy Exceles megjelenítés Tesztelésen esik át Excelen alapuló tervezésre épül Piramis Kézi vagy elektronikus úton bevitt

bizonylatok, adatok Microsoft Word, Excel, Projekt PIRSZF Tesztelésen esik át Windows operációs rendszerben megszokott technológiákkal tervezték meg Multidimenzionális WAN-os környezetre adatbázisban definiált optimalizált, tárolt eljárások dimenziók segítik a biztosítják az adatok hatékony feldolgozást feldolgozását Kliens/szerver: Kliens/szerver: Explorer/Windows op. Oracle/Windows op rendszer rendszer Egy központi Egy közös adatbázison multidimenzionális egyidejűleg több száz Adatvédelem Felhasználási terület Forgalmazó Előnyök adatbázison dolgozik Jogosultságok szabályozása Önkormányzat SZKI Consulting Kft. Adminisztrációs költségmegtakarítás Információtechnológiai költségmegtakarítás Szabványosítás Pontosabb, gyorsabb munkafolyamatok Kevesebb papír használata az irodában Adat csak egyszer kerül beküldésre Nincs hivatkozásokkal teli Excel tábla felhasználó is használhatja Jogosultságok szabályozása

Közép és nagy vállalatok L-Soft Kft. Integráltság Adminisztrációs költségmegtakarítás Információtechnológiai költségmegtakarítás Szabványosítás Pontosabb, gyorsabb munkafolyamatok Papírmentes iroda Hisztorikus adatnyilvántartás Karbantarthatóság Üzemeltetés támogatottság Az e-Budget hátránya, hogy a gyártó cég honlapján nem, illetve alig lehetett anyagot találni, Míg ezzel szemben, a Piramis rendszerről bő információt lehetett gyűjteni