Pszichológia | Felsőoktatás » A munkahely, mint szervezet

Alapadatok

Év, oldalszám:2001, 3 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:180

Feltöltve:2009. január 04.

Méret:105 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

A munkahely, mint szervezet A szervezet pszichológia, a munkalélektanból alakult ki. A hatékonyságot befolyásoló tényezők: 1. A munkahelyi vezető személyisége - vezetői attitűd - vezetési stílus Vezetői attitűd: (beállítódás, értékelő viszonyulás) Milyen gondolati háttérrel állunk hozzá a dolgokhoz. Nem nyíltan, hanem gondolatilag Def.: A szervezeti irányítás szubjektív élményhátterét alkotó, a beosztottakra irányuló értékelő viszonyulás, amely meghatározza vezetői módszerek konkrét formáit és alkalmazási gyakoriságát. Tárgyai: a beosztottak (személypercepciós ) - Empirikus úton nehezen ismerhető ki. Attitűd: - érzelmi vagy affektív összetevő a vezetőnek a munkatársakhoz fűződő érzelmi viszonyulását fejezi ki. - megismerési vagy kognitív összetevő a beosztottakról való ismereteket fejezi ki - viselkedési vagy konatív összetevő a tényleges cselekvések, amit a beosztottal tervez vagy végrehajt a vezető

(pl. vezetőképzőre küldi) Vezetési stílus: Vezetési stíluson a munkahely irányításában megjelenő vezetői magatartásnak azokat a viszonylag tartós és tipikus sajátosságait értjük, amelyek a nyílt viselkedésben, 1-1 konkrét szituáció során alkalmazott konfliktuskezelési eljárásokban határozhatók meg. Kurt Levin 1. Autokratikus vezetési stílus Élményháttere a szigorúságra törekvés kevés a munkatársakra vonatkozó pozitív hozzáállást. - Saját eredményességre törekszik kihasználja - szorongáskeltés módszere: utasítások írásban, szóban, ezek keresztezik a dolgozók céljait. - Gyakran bírál - bírálata ellenséges, a hibákat emeli ki - Vannak favorizált emberei, ezáltal feszült légkört hoz létre - Ezért a dolgozók között baráti beszélgetések ritkák, klikkek alakulnak ki. - Teljesítmény jó. 2. Demokratikus vezetés - dolgozó központú beállítódás - törekvés az oldott, barátságos légkörre - tanácsai

jók időzítettek - munkahely céljait összekapcsolni igyekszik a dolgozók személyes céljaival - ez kedvez a dolgozók baráti kapcsolatainak kialakulásának, jó légkörnek, bizalom, támogatás - jó teljesítmény --- kedvez a kreatív megoldások kialakulásának 3. Laissez – faire --- hagyni, csinálni - a vezető kevés pozitív érzelmet érez a dolgozók iránt, nem törekszik a dolgozók érdekeinek figyelembevételére Módszerei: - tájékoztatás - technikai tanácsokat ad a munkatársaknak - bizonytalanság érzése a főnök gyengesége miatt, mivel a főnök nem törődik semmivel - legrosszabb eredményességi tényezők (ma ritkán fordul elő a piacgazdaságban) - átmeneti megbízás esetén jellemző 3. Hogyan éli meg a dolgozó a vezető stílusát ? A dolgozó szubjektív élményvilágában a vezető stílusát szociális befolyásolásként éli meg. A dolgozó a feladatokat 3 szinten éli meg. Kellman szerint: (lásd: táblázat) - Behódolás:

jutalom (elismerés), büntetés - Azonosítás - Interiorizáció – belsővé válás Magasabb rendű érzelmek: - intellektuális - erkölcsi - esztétikai Értékkongruencia - értékazonosság (Pl.: Kossuth és Széchenyi utálták egymást, de a közös célért együtt dolgoztak az országgyűlésben) 3. A munkahelyi légkörben a szervezetnek mint intézménynek az egyénre irányult hatása Ez egy hangulati érzelmi állapot, a dolgozók közérzetével lehet leírni. Jellemzői: 1. A vezető vezetési stílusa Autokratikus: feszült légkör Demokratikus: szívélyes, baráti légkör Laisser: szorongó légkör 2. Dolgozói összetétel - Legkedvezőbb a heterogén munkahely 3. A szervezet nagysága Minél nagyobb a szervezet, annál nagyobb a lehetőség. A túl nagy szervezetek alapegységekre bomlanak. 4. Kooperáció - együttműködés - Vezetők és beosztottak közötti szociális távolság - Csoportmunka gyakorisága 5. Fegyelem - Belső normák érvényre

juttatása. Milyen mértékben kiszámíthatóak, egyértelműek és mindenki számára egyformán érvényesek. Ne legyen kivételezett csoport a munkahelyen, akire nem érvényes a fegyelmezési szabály. 4. Munkahelyi formális szervezettípusok: PÓKHÁLÓ GÖRÖG TEMPLOM HALMAZ 4 fajta szervezettípus: - Pókháló: Centralizáltság: magas + Formalizáltság: alacsony - Görög templom: Centralizáltság: magas + Formalizáltság: magas - Halmaz: Centralizáltság: alacsony + Formalizáltság: alacsony - Mátrix: Centralizáltság: alacsony + Formalizáltság: magas MÁTRIX 3 csoport : „Húsvéti kirakatot készítünk” 1. csoport: Önálló munka - Dicséret (Segítő kritika, gyerekek szépen dolgoznak, beszélgetnek, különböző figurákat készítenek) 2. csoport: Szigorú fegyelem - Csend Csak piros tojás – nincs kreativitásra lehetőség Technikai irányítás - Kritizálás (negatív) (gyerekek suttognak, negatív kritika, gyerekeknél félelem, kedvetlenség.

Kati néni kivételezik „Tündével”, ő csinálhat sárga tojást is.) 3. csoport: Nincs irányítás - Nincs fegyelmezés - Kis klikkel alakulnak ki (Teljesen elszabadul a pokol, egy figura sem készült el. A Kati néni jelenléte sem befolyásolja a káoszos állapotok.) 1.cs Kati néni kedves, segítőkész, „szeret bennünket” – mindig megdicsér mikor szépet 2. cs Nem szeret agyagozni Kati nénivel Kati néni rossz, undok 3.cs Kati nénivel lehet bohóckodni, kiabálni, rosszalkodni Szeretjük, mert mindent megenged, nem büntet