Tartalmi kivonat
Serfőző Linda - A technika nem axiomatikus alapkategóriái, a modellezés Axióma: olyan kijelentés, aminek a tartalmát, igazságtartalmát nem kell magyarázni, igazolni, természetes módon értelmezzük. A tudomány alapjai Rendszer: mindent rendszernek nevezünk. Rendszer elemei: Alkotórészei, elemei és a rendszer elemeinek egymáshoz való viszonya: Minden mozog, minden működik, mindennek funkciója van. Az egyes elemeknek mekkora változása változtatja meg a rendszer működését, vagy a rendszer elemeinek változásával mikor beszélhetünk új rendszerről? Rendszer működése: Milyen célból hozzák létre a rendszert? Mennyire harmonizál a rendszer felépítése, működése, funkciója? A kettőnek minél jobb összehangolása jelenti az optimális megoldás megtalálását. Ki-, és bemeneteli viszonyok: A rendszer energiaellátása: Gondoskodni kell arról, hogy a rendszert működtetni tudjam. Modellezés: Laboratóriumi körülmények
között végzett kísérlet. A modellezés minden esetben a megismerést szolgálja. • Szerkezetet modellezünk (makettezés) pl: Széchenyi város makettje • Működést modellezünk pl: autó aerodinamikai működésének tanulmányozása • Kísérletezés Mikor modellezünk? Ha túl nagy a szerkezet, amit meg akarunk ismerni. pl: Magyarország autós térképe Ha túl kicsi, amit meg akarunk ismerni. pl: atomszerkezet Ha túl veszélyes a szerkezet, amit meg akarunk ismerni. A modellezés létremehet konkrét, valóságos szinten, vagy gondolati szinten, absztrakt szinten. A modellezés fajtái: Tudományos modellezés: A végeredmény, a kimenet nem ismert. Mindig egy feltételezést fogalmazunk meg, és azt próbáljuk a modellezéssel igazolni vagy elvetni. Pedagógiai modellezés: A kimenet, a második eredmény a pedagógus számára ismert. A gyermek számára biztosítja a felfedezés lehetőségét, örömét. Formái: - modellről vagy a
valóságról készítjük a modellt - a valóság képéről készítjük a modellt - rajzról készítjük a modellt - leírásról készítjük a modellt - csak a végeredményt adjuk meg, a modellezést a gyerek maga végzi el. Mire kell figyelni? Meg kell állapítani a valóság és a modell közti hasonlóságokat. Tisztában kell lenni a valóság és a modell közti különbségekben