Gazdasági Ismeretek | Vállalatgazdaságtan » Vállalkozás gazdaságtan

Alapadatok

Év, oldalszám:2006, 12 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:228

Feltöltve:2008. október 13.

Méret:128 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

Vállalkozás gazdaságtan A vállalkozás I. A vállalkozás gazdaságtan helye a tudományok rendszerében Szempontok: - vertikális tagozódás szerint - horizontális szint szerint Vertikális tagozódás szerint: 1.) közgazdaságtan: - mikroökonómia: háztartás, vállalkozás és vállalatok kérdésével foglalkozik - makroökonómia: nemzetgazdaság, nemzetközi gazdaság és külkereskedelem információ, valamint munkanélküliség - A gazdaság mint a társadalom egyik alrendszerének az elemzése - erre épülnek az alkalmazott gazdaságtanok - rengeteg ágazata van, ide soroljuk a vállalkozás gazdaságtant is - megkülönböztethetünk speciális gazdasági és gazdálkodási ismereteket - számviteli ismeretek - szervezési ismeretek - vezetési elméletek 2.) Horizontális szint: - társadalom tudományok, melyeknek több területe van: - történelem - gazdaságtörténet - statisztika - gazdaságstatisztika - közgazdaságtan, - vállalkozás gazdaságtan - jog -

gazdaságjog - szociológia - gazdaság szociológia II. vállalkozástan legfontosabb kérdései: 1.) általános ismeretek 2.) vállalkozás működésének kérdései 3.) vállalkozás funkcionális területei: - részei: menedzsment: - azt a vállalati tevékenységet jelöljük, ami az egész működését és gazdálkodását átfogja - részterületei: - marketingmenedzsment - innovációsmenedzsment - termelésmenedzsment - csődmenedzsment III.Gazdálkodás: - Vállalati gazdálkodás: szűkös erőforrások beosztása - részterületei: - állóeszköz gazdálkodás - munkaerő gazdálkodás - forgóeszköz gazdálkodás - pénz gazdálkodás Gazdálkodási alanyok: 1 1.) állam (működtetett állami intézmények) 2.) vállalkozások 3.) háztartások - Közös vonások: - valamennyien gazdálkodnak, és a bevételeiket használják fel céljaik megvalósításának érdekében - a bevételek kiadássá válnak – - a piacon, ami az egyik gazdasági alanynak

bevételt jelent az a másiknak kiadást - a bevétel és a kiadás a makrogazdasági szinten megegyeznek - a piachoz pénzügyi szálakon kapcsolódnak, erőforrásaikat pénzért vásárolják meg a piacon, - illetve eszközöket adnak el és ebből bevételre tesznek szert - Különbözőségük: - tevékenység céljában és a rendező elvekben van 1.) Állam: célja: - a társadalom közös ügyeinek hatékony intézése - az állam adó formájában bevételre tesz szert, majd ezt a pénzt a költségvetésen keresztül újra felosztja a társadalom közös szükségleteinek kielégítésére működése: - bürokratikus szervezetekként működnek, ezért a döntések nehezen születnek szerepe a gazdasági életben: a.) vertikális kapcsolatrendszer: - az állam, azaz intézmény, ami meghatározza a gazdasági politikát, s ez befolyásolja az összes többi szereplő működési kereteit - meghatározza a jogi szabályozó rendszerét a gazdasági életben b.) horizontális

szinten: - a legnagyobb és a legbiztonságosabb vevő (pályáztatás útján) szerzi be azokat a termékeket, amire szüksége van - az állami vállalatok, illetve vállalkozások is kapcsolatban vannak a nem állami vállalkozásokkal, szerződéses formában együtt működnek Gazdaságpolitika: - monetáris politika: a pénz mennyiség szabályozásán keresztül hat a gazdasági életre - fiskális politika: - elvonások, támogatások útján befolyásolja a vállalkozásokat - a beruházás politikának kiemelkedő szerepe van a fiskálisban, mely hosszú távra szól - a gazdaságfejlődés egyik legfontosabb területe Horizontális gazdasági rendszer: -az állam a piacról szerzi be a működéshez szükséges erőforrásokat - erőforrások: - anyagi a pénz, az állam el van adósodva - szolgáltatást, munkaerőt a hazai pénzpiacról szerzi be - közbeszerzési törvényen keresztül pályáztatás útján szerzi be - az állam is részt vesz a gazdasági életben a

saját vállalkozásai révén - stratégiai ágazatok: - állami tulajdon - többségi állami tulajdon - fejlett tőkés országokban a stratégiai ágazatok: - energia szektor - tömegkommunikációs eszközök egy része - állami háztartástan foglalkozik az állam gazdasági kérdéseivel 2.) Vállalkozások: - a gazdasági élet fő szereplői, ők állítják elő a termékek és a szolgáltatások jelentős hányadát - a vállalkozás rendező elve a kockázat - fő célja a profit szerzés Profit maximalizálása: - profitorientált vállalkozások - non-profit szervezetek (közhasznú szervezetek) Különbség közöttük: - profit: - üzleti vállalkozás, cél a profit növelése, ha nem teljesít, akkor bezár - non-profit: - meghatározott tevékenységeket végeznek és közösségi szintű szükségleteket elégítenek ki - nyereséges gazdálkodásra törekszenek, de nem osztják szét, hanem vissza kell forgatni. 3.) Háztartások: - egyéni szükséglet

kielégítés gazdasági kerete - minden háztartásnak gazdálkodást kell vezetnie - működési elve az érzelem, érzelmi alapon hozzák meg a döntéseiket Szerepe a gazdasági életben: - a családok szükségleteinek kielégítése - a munkaerőnek az újratermelése - rendelkezésre bocsátja a termelési tényezőket - a földet bocsátja a rendelkezésre (földtulajdont elad egy cég telepítésére) - a tőkét pl: családi vagy kisvállalkozás esetén biztosítja (a családok adják a kezdő tőkét) 2 IV. Vállalkozás, vállalat, vállalkozó: Különbségek: 1,) Vállalkozás: - a termelő tevékenység gazdasági folyamata - a vállalkozások végzik az anyagi jószágok újratermelését - ebben fontos szerepet játszanak a háztartások is - a vállalkozás a mozgásos folyamatra utal. (dinamikus, változásra orientált) 2.) Vállalat: - stabilitásra, szervezeti keretre utal - a vállalat statikus és állandóságra orientált - a vállalat szervezeti

meghatározásában nagy szerepe van a jogrendszernek (jogilag szabályozzák) 3.) Vállalkozó: - az a személy, aki a termelő tevékenységgazdaságát egységesen rendbe teszi - a vállalkozás legfontosabb szereplője - Józef Sumbeter foglalkozott ezzel 1912-ben - a vállalkozó kombinálja az erőforrásokat, - ő vezérli a termelési folyamatot, - funkciója: - a régi elavult termelési területekről tőkét von el és új területen fekteti be - a vállalkozó és az innováció (megújuló) szorosan összekapcsolódik Vállalkozás célrendszere: - fő célja a profit maximalizálása hosszú távon - egyéb célja: - hosszú távon akkor tudja elérni, ha folyamatosan figyelemmel kíséri a fogyasztói igényeket és azt ki is elégíti - a vállalkozás küldetésén keretül valósítja meg céljait - tartalmaznia kell azt, hogy milyen konkrét fogyasztási szükségletre koncentrál - misszió teljesítéséhez tőkegyarapításra és beruházásra van szükség Tőke

felhalmozás és beruházás - nem öncél, ezzel a fogyasztói szükségletek magasabb szintű igényeit elégítik ki, akik ezt nem tudják teljesíteni, azok lemaradnak - beruházás mellett fontos a folyamatos termelés (cél és feladat) Vállalkozás alapfolyamata: Input (bemenet) és Output (kimenet) 1.) Input: - a vállalkozás inputja sokféle lehet - legfontosabb inputok: pénz tőke, munkaerő, majd az ingatlan, gépek 3 - termelés= az inputok transzformációja, a termelés megtörtént 2.) Output: - a piacon a vállalkozás pénzre, bevételre tesz szert 4 Vállalkozás fő folyamata: pénz input transzformáció output pénz (és úja kezdődik a körforgás) V. Vállalkozás résztvevői: - tulajdonosok, menedzserek, munkavállalók 1.) Tulajdonosok - biztosítja az anyagi erőforrásokat, pénz, épület - érdeke minél nagyobb nyereség, ennek rendelnek alá mindent. 2.) Menedzserek: - ők működtetik a vállalkozást - érdekük: - a jövedelmük minél

nagyobb legyen - minél nagyobb gazdasági hatalommal rendelkezzen - leváltásuk esetén kis részvénytulajdonosként beleszólhat a vállalkozásba 3.) Munkavállalók, alkalmazottak: - termelési feladat, a transzformáció az ő feladata - érdekeik: - biztos állás, - a bérük emelkedjen - szakszervezetek, üzleti tanácsok, érdekvédelmi szervezetek Vállalkozás környezete: 1, piaci környezet: - szállítók, vevők, versenytársak 2, állami környezet: - felügyeleti szerv, adóhatóság, társadalmi szervezetek 3, társadalmi környezet: - lakókörnyezet, társadalmi szervezetek 1.) Piaci környezet: - input oldalon a szállítóival áll kapcsolatban, (a vállalkozás, a vevő, a szállító, az eladó) - mindig a vevő az erősebb, ő dönti el, hogy melyik szállítóval szállíttat - a lehető legjobb szállítót választja ki, logisztikai stratégia segítségével - output oldalon a vállalkozás a fogyasztókkal van kapcsolatban. - meg kell felelnie a

fogyasztó elvárásainak, igényeinek ez a marketing menedzsment feladat - versenytársak ismerete, amíg egymás versenytársai addig együtt kell működniük is - versenytársak legyőzését a stratégia foglalja magába 2.) Állami környezet: - sokrétű a vállalati kapcsolat az állami környezet - az állam milyen gazdasági politikát folytat, mert ez befolyásolja őket - egyes vállalkozások szoros kapcsolatot alakítanak ki állami tulajdonnal ( állami megrendelő és időben fizetnek) 3.) Társadalmi környezet: - területei: - vállalati stratégia - marketing menedzsment - munkaerő gazdálkodás, humánpolitikai osztály - reklámtevékenységen keresztül adják el magukat - vállalkozások társadalmi környezetével kapcsolatban - a vállalkozások igyekeznek alkalmazkodni - igyekszik befolyásolni a környezetét 5 Vállalkozás szervezeti felépítése: - önálló terület - a szervezeti forma: - divizionális szerkezet - adott vállalkozást több

önálló szerkezeti egységre bontják és ezek adott termék piac kombinációra hozzák létre - egy divízió egy megadott termékkel jelenik meg a piacon ezeket stratégiai, üzleti egységeknek is nevezzük Csoportosítása az önállóság foka szerint: - költség központ - nyereség központ - beruházás központ 1.) költségközpont: - legkevésbé önálló forma - önállósága: szabadon határozhatja meg a beszerzési forrásait - alkalmazása: ahol a vállalkozás egységes árat alkalmaz 2.) nyereség központ: - nem csak a költséget alakíthatja a központon kívül, hanem az értékesítési árat is ő szabja meg 3.) beruházási központ: - a beruházásról is maga dönt Divizionális szervezet előnyei: - jól idomul a piaci viszonyokhoz - egyszerre képes megvalósítani a központi irányítást és a szervezeti önállóságot Innovációs menedzsment Innováció= megújuló képesség Józef Schumpetel (sumpetel) I. Vállalkozási szinten vagy

vállalati szinten: - ki kell terjesztenie az innovációnak - a termékekre, melyeket folyamatosan fejleszteni kell a fogyasztói igénynek megfelelően - új termékek előállítása, bevezetése -fajtái: - technológiai innováció - termelési eljárási innováció -azt jelenti, hogy milyen eljárással állítjuk elő, csúcs technológiák megvásárlása, alkalmazása - előnye: - olcsóbban állítja elő a terméket, - a cégnek nagyobb a nyeresége Szervezeti forma: - meg kell újulnia a rendszernek - soha sem öncél, hanem eszköz - szükség esetén át kell alakítani a piaci törvények szerint Beszerzési piacok területe: - beszerzési piac ahonnan be tudja szerezni a terméket - a piacot állandóan figyelni kell, hol olcsóbb és jobb a minőség A logisztikai stratégia feladata: - szállítmányozás tannak is nevezzük, mely a raktározást is magába foglalja Értékesítési piacok területe: - ki kell terjednie az új értékesítési piacok felé, -

feltárása a marketing menedzsment feladata - innováció soha sem öncélú, hanem meghatározott stratégiai célok eszköze II. Innovációs stratégia: - a vállalati stratégia legfontosabb része - innovációs stratégia fontosabb lépései: - külső innovációs környezet felmérése - a vállalkozás szervezetének elemzése - alapvető innovációs irány meghatározása - innovációs lépések kidolgozása - innovációs gyakorlatba való átültetése - részletes akció terv készítése Vállalkozás menedzsment: 1.) külső innovációs környezet felmérése 6 - milyen termékeink vannak a piacon és azok helyzete milyen milyen az innovációs szintje 7 - fogyasztók igényeinek elemzése - versenytársak innovációs eredményeinek feltárása - ismerni kell a szállítók fejlesztési terveit - fel kell tárni az állami gazdaságpolitikai innovációs támogatásokat - tájékozódni kell a legújabb szabadalmakról, termelési eljárásról, termék

típusokról, (ezek meghatározó tényezők) - Vállalkozás innovációs lehetőségei. szerepe, és innovációs szintje minél nagyobb egy gazdasági szervezet, annál lassabban tud alkalmazkodni az innovációs szintje alacsony, rugalmatlan - a kis vállalkozások nem rendelkeznek olyan tőkével, hogy az innovációs szintet tudják követni - a közepes méretű vállalkozások a leginnovatívabbak 2.) Belső környezet adaptációs képessége: - változás, megújulás - szervezeti rendszerének átalakítása - munkatársak állandó továbbképzése az új termékek gyártására való felkészítése - innovációs lánc: - piacfelmérés: - marketing menedzsment feladata - kutatás, fejlesztés: kikísérletezik a termék műszaki paramétereit - beruházás: tömeg előállításhoz új technológia és technika kell - termelés: termelés menedzsment koordinálja - értékesítés: marketing menedzsment feladata 3.) Alapvető innovációs irány meghatározása: -

stratégiák: - kutató, - elemző, - megőrző, védő, - alkalmazkodó, reagáló Jellemzői: Kutató stratégia: - innovációs kutató tevékenységet folytat, - önálló kutató, fejlesztő részleggel rendelkezik - feladata: - a termékek kifejlesztése, kikísérletezése - csak a tőkeerős cégek tudják ezt megvalósítani - költségigényes - kockázattal jár - nagy nyereséget hozhat a cégnek Elemző stratégia: - a piaci elemzésekből és a vállalati szervezet rendszer elemzéséből indul ki - célja: a megfontolt biztonságos fejlődést biztosítja - kisebb fejlesztési lépéseket támogatja Megőrző , védő stratégia: - célja: a vállalkozás piaci pozícióinak megtartása - környezet figyelés alapján leszűrt tendenciák elemzését jelentik - a fejlesztések kismértékűek, - a környezethez való alkalmazkodás az elsődleges Alkalmazkodó stratégia: - csak akkor fejleszt, ha a piaci verseny rákényszeríti - mindig utólag teszi meg a

szükséges lépéseket III. Egyes innovációs lépések kidolgozása: 8 1, ötletgyűjtés 2, tervezés 3, fejlesztés 4, tesztelés 5, megvalósítás Ötletgyűjtés: - feladatok: -ötleteket ösztönző, ösztönző-rendszer kialakítása - felmerült fejlesztési ötletek összegyűjtése - ígéretes ötletek kiválasztása Tervezési folyamat: - ígéretes ötletek pontos meghatározása, megfogalmazása - ötletek nagyvonalakban való kidolgozása - megvalósítható tervezetek kiválasztása Fejlesztés: - megvalósítható tervezetek részletes kidolgozása - tesztre alkalmas fejlesztések kiválasztása Tesztelés: - feladata: - a megvalósítható fejlesztések szűkebb körben való kipróbálása - a tesztelés eredményeképpen a megvalósítandó innovációs lépések kiválasztása Megvalósítás: - stratégiai döntések: - mikor és milyen konkrét eszközökkel történjen az innovációs eredmények gyakorlati bevezetése Változás menedzsment: - a

vállalkozás külső és belső környezetében beállt változásokhoz történő alkalmazkodást biztosítja - a külső és belső környezet alkalmas legyen az innováció befogadására - a belső környezetben törekednie kell arra, hogy: - össze kell hangolni az innovációs lépéseket - ha kell a struktúrát is át kell alakítani -a külső környezetben törekednie kell arra, hogy: - fel kell készíteni az új termék befogadására - ez a marketing menedzsment és a logisztikai menedzsment feladata - informálni kell a partnereket az innováció előnyös oldalairól - külső környezet milyen előnyökhöz jut - konkrét feltételeit is be kell vezetni - szerződéskötés - tervezni az erőforrások beszerzésének ütemezését Sikeres innovációs stratégia lépései: - mindig a piaci fogyasztó igényeket vegye figyelembe - hatékony információs rendszer - gyors legyen az innovációs stratégia menete - ki kell használni a kooperációs lehetőségeket -

rugalmas vállalati struktúra kialakítása - mindig legyen lehetőség az innovációból való kiszállásra - gondoskodni kell a megfelelő erőforrások biztosítására Innováció megvalósításának folyamata: - az innováció tényleges megvalósítása - termék innováció alapja egy konkrét ötlet vagy szabadalom - szabadalom jogilag védett találmány, - végtermék az imitáció, a piacra bevezetett termék, melyet tömegesen lehet termelni invenzió (ötlet, találmány, szabadalom) ↓ innováció ↑ innováció (végtermék) Termékfejlesztés legfontosabb gyakorlati szakaszai: 1, ötletgyűjtés 2, termék tervezés 3, első piaci tesztelés 4, termék fejlesztése 5, második piaci tesztelés 6, termelés 7, piaci bevezetés Ötletgyűjtés: - fogyasztói igény kielégítése, minél magasabb szinten (olcsó és jó minőségű termék) - szelektálják a fogyasztói igény szerint Termék tervezése: - megtervezik az adott termék paramétereit, használati

módját, csomagolását Első piaci tesztelés: - felmérik a fogyasztói igényeket, ekkor a fogyasztó még nem látja, csak a termék tervéről nyilatkozik Termék fejlesztése: 9 - fogyasztói érdek figyelembevételével elkészítik a termék szükséges terveit - beszerzik a szükséges eszközöket 10 - piaci bevezetéshez szükséges méréseket végeznek - minőségellenőrzést végeznek - elkészül a prototípusa néhány példányban Második piaci tesztelés: - fogyasztókat kérdeznek, de már látják és megfoghatják a terméket - a fogyasztókkal véleményeztetik a termék minőségét, csomagolását, árát, stb Termelés: - gyártás elindul tömeges mértékben - a fogyasztói igényeket folyamatosan figyelemmel kísérik Piaci bevezetés: - gondosan meg kell tervezni - feladata: - ki kell alakítani az értékesítési láncot - ki kell alakítani az árstratégiát - marketing kommunikációs eszközökkel be kell mutatni a terméket - dönteni kell az

adott termék bevezetésének időpontjáról (a termék életgörbéjét figyelembe kell venni) - határozni kell a termék terítésének szélességéről - ki kell választani a célpiacot, vásárlókat 11