Programozás | Java, JSP » A JBuilder használata

Alapadatok

Év, oldalszám:2003, 13 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:1687

Feltöltve:2004. november 29.

Méret:275 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

JBuilder kezdő knek Angster Erzsé bet: Objektumorientált tervezé s é s programozás Java, 1. kötet Kivonat a 9. fejezetbő l, 2003 január Ez a rövid útmutató kezdő k ré szé re ké szü lt. Megmutatja, mi a legegyszerű bb mó dja az AE: Objektumorientá lt tervezés és programozá s Java 1 és 2 kötet Java forráskó djainak fordítására, futtatására, é s új programok írására Az itt bemutatott javaprog.jpx általános projektfájl alkalmazásával kezelhető bármely kü lönálló , csomagolatlan Java forráskó d Tartalom: 1. A JBuilder letölté se, indítása 2. A könyv mellé klete 3. A JBuilder alkalmazásböngé sző je 4. JBuilder-projekt fordítása é s futtatása 5. Ö nálló program fordítása, futtatása 6. A javalib könyvtár konfigurálása 7. A javaprog projekt lé trehozása 8. A JBuilder szövegszerkesztő je 1. A JBuilder letöltése, indítá sa A JBuilder integrá lt fejlesztő i környezet; fejlesztő eszközöket (szövegszerkesztő

, fordító , futtató , nyomkövető stb.) é pítettek össze (integráltak) benne, é s rengeteg ké nyelmi funkció t is belefoglaltak. A JBuilder Personal (aktuális verzió ja a 8.0) a wwwborlandcom lapró l tölthető le, é s ingyenesen használható Több platformra is elké szü lt: Windowsra, Linuxra é s Solarisra. A letöltendő tömörített állomány mé rete nagyjábó l 60 MB Ajánlatos a dokumentáció t is letölteni – további 60 MB-ot. Letölté skor a felhasználó nak regisztrálnia kell magát; válaszul a Borland e-levé lben aktiváció s állományt kü ld, s abban a regisztráció s kulcsot A JBuilder erő forrásigé nye: ¨ Memó ria: 256 MB ¨ Lemezterü let: JBuilder: ~120 MB, dokumentáció : ~70 MB ¨ Processzor: Intel Pentium II 233 MHz vagy ezzel kompatíbilis. A telepíté s elő tt vizsgálja meg, van-e elegendő hely a lemezé n! Telepítse elő ször a JBuilder 8.0 fejlesztő eszközt! Futtassa az install programot; a szoftver helyé nek adja

meg valamelyik lemezé nek JBuilder8 mappáját (pl C:/JBuilder8)! Ezutá n telepítse a JBuilder 8.0 dokumentá ció já t, vagyis a segítsé get (helpet)! A JBuilder mappájának adja meg azt a mappát, ahová a JBuildert telepítette (pl. C:/JBuilder8), a JDK (Java Development Kit, Java Fejlesztő i Ké szlet, lásd ké ső bb) mappájának pedig az az alatti jdk1.4 mappát (pl C:/JBuilder8/jdk14) A JBuilder első indításakor meg kell adni az e-levé lben kapott aktiváció s állományt. Megjegyzé s: A könyvtárneveket elválasztó jel hol / lesz, hol meg , mert lehetetlen következetesnek lenni. Az elválasztó jel operáció srendszer-fü ggő , é s a JBuilder is minduntalan kicseré li a jelet /-re. Egy programban ajánlatos a / jelet használni. JBUILDER KÖ RNYEZET KEZDŐ KNEK 2 2. A könyv melléklete Töltse le a könyv elektronikus mellé kleté t a könyv hátán megadott címrő l! A mellé klet a ké t kötet közös mellé klete, neve javaprog.zip, mé rete

kb 4 MB Bontsa ki a fájlt, é s tegye a C lemezegysé g fő könyvtárába! Ha más helyre teszi, akkor a könyv é s a javaprog projekt hivatkozásai é rtelemszerű en átírandó k. Kibontás után a 9.1 ábrán látható könyvtárstruktúrát kapja A mappákat vastag betű vel szedtü k Az első 3 mappa neve aláhúzással kezdő dik, hogy az ábé cé szerint elő re kerü ljenek. A MyPrograms mappa a ké szü lő , saját programokat tartalmazza; hozzunk lé tre almappákat a programok csoportosítására (pé ldául tanuló neve, dátum vagy té ma szerint)! A mappák mellett megjegyzé sben tü ntettü k fel a tartalmukat. Bizonyos mappákat csak a könyv 2 kötete használ (pl icons, images, sounds). c: javaprog MyPrograms // saját programjaink helye OOTPJava1 // az 1. kötet mellé klete Esettanulmanyok Feladatmegoldasok Mintaprogramok OOTPJava2 // a 2. kötet mellé klete Esettanulmanyok Feladatmegoldasok Mintaprogramok doc // dokumentáció k original // fontosabb

fájlok eredeti változata icons // ikonok images // ké pek javaprog bak // a javaprog projekt forrásfájljainak másolata javaprog classes // a javaprog projekt class-fájljai javaprog src // a javaprog projekt alapé rtelmezett forrásfájljai (ü res) lib // segé dkönyvtárak javalib.jar // a javalib könyvtár tömörítve javalib src.jar // a javalib könyvtár forráskó djai tömörítve sounds // hangfájlok work // munkakönyvtár (pl. fájlkezelé shez) javaprog.jpx // önálló forráskó dok projektfájlja 1. ábra A könyv mellé kleté nek könyvtárstruktúrája A könyv mellé kleté ben a programoknak ké tfé le lehet a „kiszerelé sü k”: ¨ Ö ná lló Java forrá skó d (kiterjeszté se java): Egyetlen java kiterjeszté sű , önálló an fordítható é s futtatható forrásállomány. Az első kötetben szinte csak ilyen programokkal foglalkozunk Minden forrásállományt kü lön mappába tettü nk. A program fordításához é s futtatásához be kell

töltenü nk a Java forrásállományt ¨ Projekt (a projektfájl kiterjeszté se jpx): Nagyobb, több állománybó l álló program. Az állományok lehetnek forráskó dok, adat-, ké p-, hangfájlok stb. Mindezek az állományok egy projektkönyvtárnak nevezett könyvtár alatt sorakoznak, könyvtárstruktúrába szervezve. A projekt állományait egy projektfájl fogja össze (JBuilderben egy jpx kiterjeszté sű fájl). A program fordításához é s futtatásához elegendő a projektfájlt betölteni Projektké szíté ssel majd a 2. kötet foglakozik – ebben a könyvben csak futtatjuk, s ha kell, fordítjuk ő ket Elő ször nagy vonalakban áttekintjü k a JBuilder alkalmazásböngé sző elemeit, majd lefordítunk é s futtatunk egy JBuilder-projektet é s egy önálló Java forráskó dot. l 3 JBUILDER KÖ RNYEZET KEZDŐ KNEK 3. A JBuilder alkalmazá sböngésző je A projekt (project) egy szoftver fejleszté sé ben használt, logikailag összetartozó

állományok é s környezeti beállítások gyű jtemé nye. Minden projektnek van egy könyvtára; ebben a könyvtárban van a projektet leíró fájl, itt vannak továbbá a projekt alkönyvtárai é s állományai. Pé ldául: C:/javaprog/ OOTPJava1/Esettanulmanyok GyusziJateka GyusziJateka.jpx // projektfájl src // a projekt forrásfájljai classes // a projekt bájtkódjai . A GyusziJateka projekt könyvtára: C:/javaprog/ OOTPJava1/Esettanulmanyok/GyusziJateka; projektállománya: GyusziJateka.jpx Nyissa meg a GyusziJateka projektet: ¨ File/Open Project. Válassza ki a következő állományt: C:/javaprog/ OOTPJava1/Esettanulmanyok/GyusziJateka/GyusziJateka.jpx A projektet nem kell lefordítani, mert a lefordított kó d ré sze a mellé kletnek. Ha kettő t kattintunk a projektfa GyusziJateka.java elemé n (2 ábra), akkor a tartalompanelen megjelenik a forráskó d Futtassa a GyusziJateka projektet: ¨ Run/Run Project (F9) Alkalmazásböngé sző Projekt eszköztár

Projektfájl Projektfa Fő menü Fő eszköztár Tartalompanel Projektpanel Struktúrapanel Ü zenetpanel Né zet fü lek Alkalmazásböngé sző státuszsora Tartalompanel státuszsora Futó projekt 2. ábra A GyusziJateka projekt a JBuilderben l JBUILDER KÖ RNYEZET KEZDŐ KNEK 4 A JBuilder fő ablaká t alkalmazá sböngésző nek nevezzü k (application browser). Ez látható a 2 ábrán: most é ppen a GyusziJateka projekt fut benne. A program egy ablakot jelenít meg, az ü zenetpanelre nem ír semmit Az alkalmazásböngé sző ré szei: ¨ Fő menü (Main menu). Menü pontok: File, Edit, Search, View, Project, Run, Wizards, Tools, Window, Help ¨ Fő eszköztá r (Main toolbar). Innen é rhető k el az alkalmazásböngé sző re vonatkozó fő bb menü pontok A gombok funkció szerint vannak csoportosítva: File, Edit, Search, Build, Run, Debug, Navigation é s Help. A kü lönfé le csoportok elrejthető k, illetve újra látható vá tehető k a View/Toolbars

menü pontban. ¨ Projektpanel (Project pane). Ez mutatja a projekt elemeit, fastruktúrába szervezve A panelen van a projekt eszköztá ra (project toolbar). Mindig van egy aktuális projekt: az, amelyen dolgozunk – ezt a projektet a projektvá lasztó listá bó l lehet kiválasztani. A projektfa mindig az aktuális projekt elemeit mutatja A + é s – ikonnal elemeket adhatunk a projekthez, illetve elemeket vehetü nk le ró la. ¨ Tartalompanel (Content pane). A tartalompanelen ott van az összes nyitott állomány (a megnyitott állományoknak egy-egy fü l felel meg). Egy állományt úgy nyithatunk meg, hogy duplán kattintunk a projektfa megfelelő elemé n. Ha a JBuilder felismeri a megjelenítendő állományt, akkor azt a szokásos mó don jeleníti meg – ilyenek pé ldául a java, class, txt, html, xml, jpg, gif, wav, zip, é s jar kiterjeszté sű állományok. A megnyitott állományok között mindig van egy aktuális, ehhez kapcsoló dik a struktúrapanel é s a

tartalompanel státuszsora. A projekt elemei é s a nyitott állományok elvileg fü ggetlenek egymástó l. A projekt elemei megnyitható k, de megnyitható k más, a projekthez nem tartozó állományok is (File/Open File.) A tartalompanel ré szei: - Fá jlfü lek (felü l). A fü lre való kattintással kiválasztható az aktuális állomány - Nézetfü lek (alul: Source, Design .) Az aktuális állománynak kü lönböző né zetei lehetnek A megfelelő fü lre kattintva né zetet válthatunk. A Source fü lön található a forráskó d; a Design fü let vizuális tervezé sné l használjuk stb. - A tartalompanel stá tuszsora. Információ k az aktuálisan szerkeszthető állományró l: az állomány neve, a kurzor pozíció ja (sor:oszlop), Modified, Insert/Overwrite. ¨ Struktúrapanel (Structure pane). A tartalompanel aktuális elemé nek struktúráját mutatja – Java forrásfájlban a csomag- é s típusdeklaráció kat, valamint a kü lönfé le típusok

tagdeklaráció it. ¨ Ü zenetpanel (Message pane). Az ü zenetpanel lapjain jelennek meg a hibaü zenetek, valamint a keresé sek, futtatások é s nyomköveté sek információ i, eredmé nyei Ez a program „konzolablaka” is: itt kell tehát megadni a program beviteli adatait (pé ldául a Console osztály metó dusaival beké rt adatokat) Adatbekérés elő tt az ü zenetpanelt fó kuszba kell hozni! Az egyes tevé kenysé gekhez kü lön lap nyílik: - Fordítás (Compiler). A lap megjeleníti legutó bbi fordítás hibalistáját, ha a fordítás nem sikerü lt volna A hibaü zenetre kattintva a hibás sorra állhatunk. - Futtatás (Az aktív program neve). Kü lön lap nyílik minden futó programszálnak - Nyomköveté s (Debugger). - Keresé s (Search Results). A lapon a legutó bbi keresé s eredmé nye látható Minden lapon ké t gombot találunk: az egyikkel leállítható a szál, a másikkal újraindítható . Az ü zenetpanel lapjai törölhető k: Jobb egé rgomb a

lap alján/Remove. Az ü zenetpanel elrejthető : View/Messages ¨ Az alkalmazá sböngésző stá tuszsora (Status line): Egysoros információ az alkalmazás állapotáró l. Kedvencek Adja hozzá a kedvencekhez a javaprog mappát, hogy könnyebben odataláljon! Ezt az File/ Open Project. vagy a Project/Add Files. ablakban található Favorites (kedvencek, jele: szívecske) eszközgombbal teheti meg A kedvencek használata megkönnyíti a munkát. l JBUILDER KÖ RNYEZET KEZDŐ KNEK 5 4. JBuilder-projekt fordítá sa és futtatá sa Né zzü k meg egy kicsit ré szletesebben, hogyan fordítható é s futtatható le egy JBuilder-projekt! Közben keressen a könyv mellé kleté ben é s a JBuilder mintaprogramjai között további projekteket, é s futtassa ő ket! Futtassa pé ldául a C:/javaprog/ OOTPJava2/Esettanulmanyok/KissDraw/KissDraw.jpx projektet! Megjegyzé s: Ne ijedjen meg! Egyelő re csak használnia kell ezt a programot. Ilyen programot csak a könyv 2 köteté

ben fogunk írni Projekt megnyitá sa ¨ File/Open Project. Megjelenik az Open Project dialó gusablak Az ablakban csak a projektfájlok jelennek meg (jpr vagy jpx kiterjeszté s). Keressü k meg a lemezen, é s válasszuk ki a kívánt projektfájlt! ¨ File/Open File. (Ctrl + O) Megjelenik az Open File dialó gusablak Az ablakban feltű nik az összes állomány Keressü k meg a lemezen, é s válasszuk ki a kívánt projektfájlt! Ha projektfájlt nyitunk meg, akkor ez a ké t funkció csak a megjelenített fájlokban té r el egymástó l. Projekt(ek) bezá rá sa ¨ Projekt eszköztár/Ké k X Bezárja az aktuális projektet. ¨ File/Close Projects. Bejelöljü k a bezárandó projekte(ke)t Projekt fordítá sa ¨ Project/Make Project "[Projektfájl]" (Ctrl + F9, Fő eszköztár/Sárga té glalap/Make). Lefordítja a projektben az idő közben mó dosított forrásállományokat (azokat, amelyeknek a dátuma ké ső bbi, mint a már lefordított class állományé ). Ha

szü ksé ges, akkor az összes forráskó dot lefordítja Fordítás elő tt elmenti a forráskó dot, ha azt megváltoztattuk volna a szövegszerkesztő ben. ¨ Project/Rebuild Project "[Projektfájl]" (Fő eszköztár/Sárga té glalap/Rebuild). Lefordítja a projekt összes forrásállományát, felté tel né lkü l. A megváltozott forráskó dokat elő bb lemezre menti Mindké t esetben megjelenik egy, a fordítás eredmé nyessé gé rő l szó ló ü zenet az alkalmazásböngé sző státuszsorában. Pé ldául: Build succeeded with 1 file(s) built. Build took 1 seconds Vagyis: 1 állomány fordítása sikeresen befejező dött A fordítás 1 másodpercig tartott. Projekt futtatá sa ¨ Run/Run Project (F9, Fő eszköztár/Zöld háromszög/[Futási konfiguráció ]). Futtatja a projektet Ha a projekt forráskó djai mé g nincsenek lefordítva, akkor lefordítja ő ket. Egy projekt tulajdonságai közt ott van a lefordítandó projekt típusa (alkalmazás/applet.),

s ha alkalmazásró l van szó , akkor a main metó dust tartalmazó osztály neve is. Egy ké sz projektben (így a könyv projektjeiben is) minden tulajdonság úgy van beállítva, hogy a projekt futtatható legyen, a projektek beállításaival ezé rt remé lhető leg nem kell törő dnü nk A könyv bizonyos projektjei megkövetelik a javalib könyvtár jelenlé té t; ez is benne van a könyv mellé kleté ben (javaprog/lib/javalib.jar) Ilyenkor a megfelelő könyvtárat hozzá kell adni a környezethez (lásd a fejezet „A javalib könyvtár konfigurálása” pontját). 5. Ö ná lló program fordítá sa, futtatá sa A JBuilderben csak projekt keretein belü l lehet programot írni. A programfejleszté st a programozó általában egy projekt összeállításával kezdi: kü lönböző könyvtárakat, fájlneveket é s alapé rtelmezé seket kell megadnia, beállítania. Nagyobb program fejleszté sekor a projekt nagy segítsé get ad. Más esetekben viszont ké nyelmetlen

é s é rtelmetlen lehet kü lön projektet é s projekttartozé kokat lé trehozni – pé ldául akkor, ha l JBUILDER KÖ RNYEZET KEZDŐ KNEK 6 ¨ mindössze egyetlen, rövid Java forráskó dot ké szítü nk, vagy ha ¨ egy meglé vő Java forráskó dot fordítunk é s futtatunk. Gyakori eset, hogy a Java forráskó dhoz nincs projektfájl vagy ha van, akkor az más fejlesztő rendszerbő l való . A kü lönböző Java fejlesztő környezetek projektállományai általában nem kompatíbilisek egymással. Egy szabványos Java forrásállomány fü ggetlen a fejleszté si környezettő l Könyvü nkben az 1. kötet programjaihoz é s a 2 kötet programjainak nagyjábó l 80%-ához nem tartozik kü lön projektfájl Egy önálló Java forrásállományt többfé leké ppen fordíthatunk é s futtathatunk. Legegyszerű bb, ha a kívánt forrásállományt hozzáadjuk a könyv mellé kleteké nt megadott javaprog projekthez Pé ldaké nt futtassa a 14. fejezet Csillagjava

programját! A feladat a következő : Í rjunk ki a konzolra 10 darab csillagot egy sorba! Nyissa meg a javaprog projektet: ¨ File/Open Project. Válassza ki: C:/javaprog/javaprog.jpx Nyissa meg é s adja a projekthez a Csillag.java forráskó dot: ¨ Projekt eszköztár/+ Válassza ki: C:/javaprog/ OOTPJava1/Mintaprogramok/14Iteraciok/Csillag/Csillag.java Ha kettő t kattintunk a projektfán a Csillag.java né vre, akkor a forráskó d nyomban megjelenik a tartalompanelen Fordítsa le é s futtassa a Csillag.java programot (a lefordított kó d nem ré sze a könyv mellé kleté nek, futtatáskor azonban automatikusan lezajlik a fordítás): ¨ Jelölje ki a forrásprogramot a projektfán! Jobb egé rgomb/Run using "javaprog" A 3. ábra mutatja a Csillagjava forrásprogram futását Az ü zenetpanelen megjelenik 10 darab csillag Megjegyzé s: A programot egyelő re csak futtatnia kell! 3. ábra A Csillagjava önálló Java program a JBuilderben l 7 JBUILDER KÖ

RNYEZET KEZDŐ KNEK A javaprog projekt kü löná lló forrá skó dok fejlesztéséhez (fordításához é s futtatásához) haszná lható . A javaprog.jpx projektfájl a könyv mellé kleté hez tartozik, egyszerű en megnyitható é s használható Nem kell bezárni; jó , ha mindig „ké zné l van”. A javaprog projekthez hozzáadott önálló forrásprogramok nem fordítható k é s futtatható k projektké nt, vagyis rájuk nem alkalmazható k a Project/Make Project, a Project/Rebuild Project, valamint a Run/Run Project menü pontok. Most egy kicsit ré szletesebben megmutatjuk, hogyan kell egy Java forrásállományt kiválasztani vagy lé trehozni, majd a javaprog projekthez hozzáadni, fordítani é s futtatni. Elem hozzá adá sa a projekthez ¨ Project/Add Files/Packages. vagy Projekt eszköztár/+ Megjelenik a 4 ábra dialó gusablaka Az Explorer (böngé sző ) fü l segítsé gé vel keresgé lhetü nk a lemezen. Ha már meglevő Java forráskó dot akarunk

hozzáadni a projekthez, akkor egyszerű en csak kiválasztjuk. Ha egy új forráskó dot akarunk lé trehozni, akkor írjuk be a File name beviteli mező be a kívánt nevet a java kiterjeszté ssel, é s nyomjuk le az Ok gombot. Az önálló an futó programok forrásállományait ajánlatos kü lön könyvtárba tenni – új könyvtárat lé trehozhatunk itt a böngé sző ben is. Ha nem lé tező fájlnevet adunk meg, akkor a rendszer megké rdezi, hogy lé tre akarjuk-e hozni A kiválasztott vagy lé trehozott elem ezután megjelenik a projektfán. Ú j Java forráskó d lé trehozásakor ne felejtse el megadni a java kiterjesztést! Ha nem adunk meg kiterjeszté st, akkor az txt lesz, s az nem kezelhető Java forráskó dké nt. 4. ábra Elem hozzáadása a projekthez Megjegyzé sek: - Egy projekthez elvileg bármilyen állományt (szöveget, bájtkó dot, ké pet, hangot, HTML lapot.) hozzáadhatunk, de mi most Java forrásállományt szeretné nk fordítani é s futtatni. -

Egy Java forráskó dot a File/Open menü ponttal is megnyithatunk, a projekthez való hozzáadás né lkü l. A projekt aktuális beállításai ilyenkor is é rvé nyesek, de körü lmé nyesebb a fordítás é s futtatás (futtatáskor pé ldául nincs automatikus fordítás). l 8 JBUILDER KÖ RNYEZET KEZDŐ KNEK Elem lekapcsolá sa a projektrő l ¨ Project/Remove from Project. vagy Projekt eszköztár/– Elő tte ki kell jelölni a projektelemet a projektfán A fájl nem törlő dik a lemezrő l, csupán kikerü l a projektbő l. Gyakorláské ppen kapcsolja le a programot a projektrő l, majd újra adja hozzá! Ö ná lló forrá sfá jl fordítá sa A javaprog projekt nem fordítható , mert a forrásprogramok nem a projekt forráskönyvtárában (C:/javaprog/javaprog src) helyezkednek el, hanem bárhol a lemezen. A forráskó dokat egyedileg kell fordítani Lehető sé gek: ¨ A projektfán jelöljü k ki a forrásfájlt! Jobb egé rgomb/Make ¨ Jelenítsü k meg a

tartalompanelen a forrásfájlt! Ha elő ző leg már megjelenítettü k, akkor válasszuk ki a tartalompanelen (kattintsunk a nevé nek megfelelő fü lre)! Project/Make "[Forrásfájl]" (Ctrl + Shift + F9) Bá jtkó dok törlése A lefordított class állomány az Output Path helyen keletkezik – a javaprog projektben a C:/javaprog/javaprog classes könyvtárban. Mivel a javaprog projekt minden bájtkó dot ide tesz, azé rt ajánlatos ezt a könyvtárat idő nké nt kiü ríteni: ¨ Jobb egé rgomb/Clean. Ha elő tte a projektfájl volt kijelölve, akkor a projekt összes bájtkó dja törlő dik; ha egy forráskó d volt kijelölve, akkor törlő dik a neki megfelelő class állomány. Ö ná lló forrá sfá jl futtatá sa A javaprog projekt nem futtatható ; a hozzáadott forrásprogramot csak egyedileg lehet futtatni. Lehető sé gek: ¨ Run/Run "[Forrásfájl]" ¨ Jobb egé rgomb/Run using "javaprog". Elő zetesen ki kell jelölni a

forrásprogramot a projektpanelen Megjegyzé s: Ha valamié rt használhatatlanná válna a javaprog projekt, akkor a javaprog bak könyvtárban megtaláljuk a eredeti, sé rtetlen jpx állományt. 6. A javalib könyvtá r konfigurá lá sa Az eddig futtatott programok mind a rendszerrel együ tt szállított osztályokra támaszkodtak. Más programok azonban „nem é rik be” az alapé rtelmezé sben jelen levő API (Application Programming Interface) könyvtárakkal – a benne levő csomagok osztályaival –, hanem további könyvtárakra is hivatkoznak. A könyv programjainak többsé ge használja pé ldául a javalib könyvtárat – az is benne van a mellé kletben. A javalib könyvtárban van az extraConsole osztály; a benne szereplő statikus metó dusok segítsé gé vel adatokat ké rhetü nk be a konzolró l (a Java író i nem gondoltak a kezdő programozó kra). A javaprog projekt úgy van beállítva, hogy támaszkodjé k a javalib könyvtárra. A té nyleges

használható sághoz azonban be kell é pítenü nk ezt a könyvtárat a JBuilder környezeté be, s azután a JBuilder már emlé kezni fog rá. Válasszuk ki a Tools/Configure Libraries. menü pontot! Válasszuk aktuális könyvtárnak a User Home könyvtárat, majd nyomjuk le a New. gombot (5 ábra)! Megjelenik a New Library Wizard ablaka Adjuk meg a következő adatokat: ¨ Name (a könyvtár neve): javalib ¨ Library Path (a könyvtár útvonala): - Class: javaprog/lib/javalib.jar - Source: javaprog/lib/javalib src.jar // class fájlok könyvtára tömörített formában // java fájlok könyvtára tömörített formában Most már a ké t kötet összes programja futtatható – vagy önálló projektké nt, vagy a javaprog projekt segítsé gé vel. l JBUILDER KÖ RNYEZET KEZDŐ KNEK 9 5. ábra A javalib könyvtár konfigurálása Pró baké nt futtassa a 20. fejezet ValosSzamokjava programját! A feladat a következő : Ké rjü nk be tetsző leges sok való s szá

mot 0 vé gjelig! Ezutá n írjuk ki - a szá mokat a bevitel sorrendjé ben! - a szá mokat növekvő sorrendben! - a legkisebb é s a legnagyobb szá mot! Vé gü l keressü nk meg egy szá mot a bevittek között! 6. ábra ValosSzamokjava – Beolvasás konzolró l l 10 JBUILDER KÖ RNYEZET KEZDŐ KNEK A program futását a 6. ábra mutatja Az ü zenetpanelen megjelenik a "Szám: " szöveg, jelezve, hogy a program bevitelre vár. Á t kell váltanunk az ü zenetpanelre, é s be kell ü tnü nk egy való s számot A program ezután ké ri a következő számot, egé szen addig, amíg a 0 vé gjelet be nem ü tjü k. Erre a program befejezi a számok gyű jté sé t, é s kiírja a ké rt adatokat (az eredeti sorrendben ké tfé le kiírás törté nik). Vé gü l ké r egy számot, hogy megkereshesse azt a beü tött számok között Az ábrán a kurzor é ppen bevitelre vár. A program első sora: import extraConsole; (nem látszik), jelezve, hogy használni akarja

a Console osztályt Pró bálja meg futtatni a 2. kötet esettanulmányait is! A javalib projekt kivé telé vel itt minden mappában egy futtatható projekt van (a javalib projekt önálló an nem futtatható osztálykönyvtár). 7. A javaprog projekt létrehozá sa A javaprog projekt a könyv mellé klete, azt nem kell lé trehozni. S mivel a JBuilder indításkor automatikusan megnyitja az utoljára használt projekteket, azé rt a javaprog projekttel gyakorlatilag nincs semmi dolgunk. Ha mé gis lé tre szeretné hozni a javaprog projektet, kövesse a következő útmutatást! ¨ File/New Project. Megjelenik a projekt varázsló Á llítsa be a mező ket az ábrákon megadott mó don! 7. ábra Projekt varázsló – 1 lé pé s 1. lépés (7 ábra): ¨ Name: javaprog. A projekt neve Ez lesz a projektfájl neve is, jpx kiterjeszté ssel ¨ Directory: C:/javaprog A projekt könyvtára. Válasszuk ki a C: fő könyvtárat, s az majd automatikusan kiegé szü l a projekt nevé vel.

Ajánlatos a mappa é s a projektfájl nevé t egyformának választani ¨ Template: (Default project) Projektminta: ennek alapján jön lé tre az új projekt. 2. lépés (8 ábra): ¨ JDK: A használt JDK aktuális verzió ja. A JBuilder Personalban ez nem mó dosítható ¨ Output path: C:/javaprog/javaprog classes. Itt keletkeznek a projektben lefordított bájtkó dok Idő nké nt ajánlatos törölni ő ket. l JBUILDER KÖ RNYEZET KEZDŐ KNEK 11 ¨ Backup path: C:/javaprog/javaprog bak. Itt keletkeznek a projektben szerkesztett forráskó dok biztonsági másolatai. ¨ Working directory: C:/javaprog. Munkakönyvtár – a projekt forráskó djaiban megadott relatív útvonalak kiinduló könyvtára. ¨ Source: C:/javaprog/javaprog src. Csak az osztályvarázsló val lé trehozott forráskó dok keletkeznek itt Megadása kötelező , de ebben a projektben nem használjuk – ez a mappa tehát általában ü res. ¨ Required Libraries: Itt kell beállítani a programban

használt könyvtárakat (a CLASSPATH útvonalait, lásd a JDK leírását). A 9 ábra a javalib könyvtár beállítását mutatja A könyvtára(ka)t elő ző leg a New segítsé gé vel vagy a Tool/Configure Libraries. menü pontban be kell állítani A kü lönfé le projektekben a már megadott könyvtárakbó l válogatunk. Ha a környezetben megváltoztatjuk egy könyvtár útvonalát, akkor a beállítás a JBuilder összes projektjé t é rinti! Egy projekt ajá nlott mappanevei: classes, bak és src. A javaprog projektben azé rt adtunk tő lü k kü lönböző neveket, hogy a mappák ábé cé rendben kövessé k egymást – így áttekinthető bb a javaprog könyvtár. 3. lépés: Itt nincs mit tennü nk. Nyomjuk meg nyugodtan már a 2 lé pé s vé gé n a Finish gombot! A projekt a c:/javaprog könyvtárban keletkezik, javaprog.jpx né vvel Ezt a javaprog projektet csak egyszer kell lé trehozni. Ezután a megfelelő Java forrásállományt csak hozzá kell adni a

projekthez, illetve le kell venni ró la. A javaprog projektet nem kell bezárni. Egyszerre több projekt is nyitva lehet 8. ábra Projekt varázsló – 2 lé pé s, útvonalak beállítása l JBUILDER KÖ RNYEZET KEZDŐ KNEK 12 9. ábra Projekt varázsló – 2 lé pé s, szü ksé ges könyvtár megadása 8. A JBuilder szövegszerkesztő je A tartalompanelen megjelenő forráskó d szerkeszthető . Felsoroljuk a szövegszerkesztő fontosabb lehető sé geit, csoportokba szedve Szövegírá s ¨ Insert: Váltás a Beszúró mó d é s Felü líró mó d között. Beszúró ü zemmó dban (a státuszsorban: Insert) a kurzor egy vé kony vonal, felü líró ü zemmó dban (a státuszsorban: Overwrite) pedig egy tömör, az aktuális karakteren villogó té glalap. ¨ Karakter: Beszúró ü zemmó dban a leü tött karakter a kurzor helyé re kerü l, az addigi karakterek pedig eggyel jobbra toló dnak a sorban. Felü líró ü zemmó dban az újonnan beírt karakterek felü

lírják a már ott levő ket ¨ Enter: Ú j sor kezdé se. Felü líró ü zemmó dban a kurzor a következő sor első pozíció jára áll Beszúró ü zemmó dban ezzel egy sort szúrunk be, a kurzor ebben az új sorban a felette álló sor első karaktere alá áll Szerkeszté s közben a program struktúrája automatikusan alakul a beírt vezé rlő utasítások alapján (Indent mó d). Pozicioná lá s ¨ ¨ ¨ ¨ ¨ ¨ ¨ ¨ ¨ ¨ ¨ ¨ ← Ctrl + Ctrl + ← ↑ ↓ Home End Ctrl + Home Ctrl + End Ctrl + Page Up Ctrl + Page Down A kurzor egy karakterrel jobbra lé p. A kurzor egy karakterrel balra lé p. A kurzor egy szó val jobbra lé p. A kurzor egy szó val balra lé p. A kurzor egy sorral feljebb lé p. A kurzor egy sorral lejjebb lé p. A kurzor a sor elejé re ugrik. A kurzor a sor vé gé re (az utolsó karakter mögé ) ugrik. A kurzor a szöveg elejé re ugrik. A kurzor a szöveg vé gé re ugrik. A kurzor az aktuális oldal tetejé re ugrik. A kurzor az aktuális

oldal aljára ugrik. l 13 JBUILDER KÖ RNYEZET KEZDŐ KNEK Törlés ¨ Delete ¨ BackSpace (¬ ) ¨ Ctrl + Y A kurzor alatt levő karakter törlé se. A kurzor helyben marad A kurzor elő tti karakter törlé se; a kurzor eggyel balra lé p. A kurzor sorának törlé se. Az alatta levő sorok eggyel feljebb húzó dnak, s a kurzor a következő sor elejé re áll. Kó dbeillesztés – Ctrl + J A kó dbeilleszté s megkönnyíti a kó dolást: elő re elké szített kó dré szletek illeszthető k be vele a programba. A Ctrl + J hatására egy lista tű nik fel, kü lönböző kó dré szletek azonosító ival. A kiválasztott kó dré szlet bekerü l a forráskó dba A main blokkot pé ldául minden programba be kell írnunk – ez egyré szt unalmas, másré szt hiba forrása lehet. A main azonosító jú kó dré szlet kiválasztására a szövegbe kerü l a main blokk. Fontosabb elemek: Azonosító Kó dré szlet classp main out addwin public class {} public static void

main(String[] args) {} System.outprintln(""); addWindowListener(new WindowAdapter() {.}); Automatikus metó dusfelkíná lá s Ha egy osztály vagy objektum neve után pontot teszü nk, akkor a rendszer automatikusan felkínálja azokat az adatokat, metó dusokat, amelyeket a fordító ezen a helyen elfogad (11. ábra) Mindez csak akkor megy így, ha a program eddig szintaktikailag hibátlan, é s tartalmazza a megfelelő importdeklaráció kat. Hibafeltá rá s Ha a kó dban szintaktikai hiba van, akkor szerkeszté s közben a struktúrapanelen megjelenik egy Errors gyöké relem, é s felsorolja a hibákat. Ha a hibát kijavítjuk, akkor ez az elem eltű nik Ajánlatos a hibákat folyamatosan javítani, kü lönben nem mű ködik az automatikus metó dusfelkínálás. 11. ábra Automatikus metó dusfelkínálás Automatikus befejezés – Ctrl + Space Ha elkezdü nk írni egy szó t, akkor a Ctrl + szó köz lenyomására a rendszer a szó t „legjobb tudása szerint”

befejezi. Ha a folytatás mé g nem egyé rtelmű , akkor a rendszer felkínálja a lehető sé geket. A szövegszerkesztő ben van ezen kívü l szintaktikai kiemelés (kü lönböző típusú szavak más színnel jelennek meg), valamint helyzetérzékeny help (F1 lenyomására megjelenik annak az osztálynak a leírása, amelyen a kurzor áll). – Vé ge – l