Gazdasági Ismeretek | Vállalkozási ismeretek » Moór Szilvia - Milyen okok vezettek a Malév Rt. deficites mérlegeredményéhez?

Alapadatok

Év, oldalszám:2003, 24 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:34

Feltöltve:2007. december 19.

Méret:237 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!

Tartalmi kivonat

Nyíregyházi Főiskola Gazdasági és Társadalomtudományi Kar Gazdálkodási szak Milyen okok vezettek a Malév Rt. deficites mérlegeredményéhez ? Készítette: Moór Szilvia Ózd, 2003. december 20 Gazdálkodási szak Levelező tagozat 1 Irodalomjegyzék Sándor László a Malév Rt. elnök-vezérigazgató: az MTV-ben elhangzott nyilatkozatai A Malév Rt. 2001 évi jelentése Váradi József (volt) vezérigazgató: 2001. évi összefoglalója A Malév Rt. 2002 évi jelentése Dunai András a Malév Rt. gazdasági vezérigazgató-helyettese: 2002 évi összefoglalója Magyar Nemzet: október 20, október 21, október 26, október 29, október 30 november 5, november 20, november 25, november 26, november 29 december 1, december 5, december 8, december 14, december 16, december 17, december 20 2 Tartalomjegyzék Tartalomjegyzék . 3 1. A Malév gazdasági helyzete 4 2. Érdemes-e fenntartani a Malév Rt-t? 6 3. A Malév Rt 2001 évi működése 7 3.1 A társaság

veszteségeinek külső és belső okai 7 3.2 A Malév kereskedelempolitikája 8 3.3 Az utasforgalom alakulása 9 3.4 A Malév tevékenységi köre 10 4. A Malév Rt 2002-es tevékenysége 12 4.1 A Malév Rt gazdálkodás mutatói 12 4.2 A Malév eredményességét befolyásoló tényezők 12 4.3 Az utaslétszám alakulása 13 4.4 A Malév főbb tevékenységi köre 13 4.5 A Malév bevételeinek és kiadásainak alakulása 16 4.6 A Malév kereskedelempolitikája 17 4.7 A Malév 2002-es stratégiája 17 5.A 2003 év 19 5.1 Elveszítette saját tőkéjét a Malév 19 5.2 A Malév Rt új stratégiája 19 5.3 A légitársaság működését befolyásoló tényezők 21 5.4 Az ÁPV Rt tőkejuttatása 21 5.5 Kereskedelem politika 22 3 1. A Malév gazdasági helyzete A MALÉV RT. bár az idei év első háromnegyedében 82,89 milliárd forintos nettó árbevételt könyvelhetett el, vesztesége mégis 8,751 milliárd forint volt a januártól szeptember 30-ig terjedő

időszakban. Ezzel saját 9,1 milliárd forint alaptőkéje 355 millió forintra zsugorodott A törvény szerint tőkepótlás szükséges abban az esetben, ha egy társaság saját tőkéje az alaptőke 2/3-ra csökken. Az állami támogatásról a kormány 2003 de cember 12-i ülésén döntött. A Malév, amely gyakorlatilag elvesztette saját tőkéjét, most utoljára 10 milliárd forintot kap az államtól, amelyből 7 milliárdhoz a társaság még decemberben, további 3 milliárdhoz pedig 2004-ben juthat. Azért kaphat utoljára állami támogatást a Malév mert az EU-ban már nem szabad dotálni egyetlen légitársaságot sem. A cég most akkora állami támogatáshoz jutott, amekkora vagyona volt a rendszerváltás után. Az örökséghez tartozott egy elöregedett szovjet géppark is. A légitársaság ezért újított, de kezdődtek a pénzügyi problémák is. Tőke hiányában a társaság lízingelte a b eszerzett repülőgépeket, ami veszteségbe sodorta a

vállalatot. Ezért kerestek partnert, aki segítséget nyújthatott volna. Komoly szándékai csak az Alitalia -nak voltak Ezért a ’90 évek közepén az olasz légitársaság 35%-os tulajdonrészt szerzett a cégbe 6,5 milliárd forintos friss támogatáshoz jutott a Malév de ennek ellenére sem olvadtak össze. 1997-ben egy versenypolitikai döntés miatt a Malév-nak ki kellett lépnie a társulásból, s mivel a magyar állam visszavásárlási kötelezettséget vállalt a v eszteségek is visszaszálltak az államra. Az 1998-as választások idején a Malév privatizációja tabu volt Hiába érdeklődött a British Airline, ajánlatát visszautasították. 2000-ben újra szóba jött a légitársaság egy részének értékesítése, de addigra már olyan súlyos gondokkal küszködött a Malév, hogy senkinek sem kellett. Nem volt más választás, mint pénzügyileg rendbe tenni a vállalatot Az APV RT. és a M agyar Fejlesztési Bank közösen 23 milliárd forintot

juttatott a légitársaságnak, közben a cég ingatlanait eladták, és a veszteséges járatokat megszüntették. Az intézkedések hatására akár nyereséges is lehetett volna a M alév, de a 2001. szeptember 11-i New York-i eseményei mindent felrúgtak. Az újra válsága süllyedt légitársaságnak a kormány 9 m illiárdos gyorssegélyt utalt. Felvetődött a Malév felszámolása is, de a választások közeledtével ez nem realizálódott. A magyar légitársaság azóta is veszteséget veszteségre halmoz, csak ebben az évben 8,8 milliárd forintot. 4 Csikós Bálint a P rivatizációs szervezet igazgató helyettese úgy nyilatkozott, hogy 117,9 millió forintra csökkentik a társaság jelenleg 11,6 milliárdos jegyzett tőkéjét, s ezt követően újabb zártkörű részvénykibocsátás során a főtulajdonosok 3,5 milliárd forintra emelik meg azt annak érdekében, hogy helyreálljon a gazdasági társaságokról szóló törvényben meghatározott saját- és

jegyzettőke- arány. Az ÁPV Rt által juttatott további 3,5 milliárd forintot a Malév Rt. pedig tőketartalékba helyezi Sándor László a M alév elnök-vezérigazgatója szerint elegendőnek kell lenni a kapott forrásnak a későbbi eredményes működéshez. A cég a tőkerendezés után elindulhat a növekedési pályán. A Malév esélyt kapott egy évre a felemelkedésre, ugyanis az EU-n belül „nyitott égbolt” teljesen új versenyhelyzetet teremt, legalább is az európai desztináció tekintetében. A feladat, hogy egy veszteséges légitársaságból egy önmagát eltartani tudó társaságot alakítson ki a cég. Alapvetően másképp kell működnie profit stabilitással és eredményességgel kell törődnie az elkövetkező egy évben. Nem lehet veszteséges desztinációkat repülni. Nem lehet évekig abban bízni, hogy ezek a desztinációk majd nyereségessé válnak. Az értékesítésben sokkal dinamikusabban kell működni Az ár és értékarány fogja

meghatározni, hogy mennyire sikeres tud lenni a légitársaság. Bizonyos mértékig be kell szállni az árversenybe, hiszen lesznek olyan társaságok, akik konkurensként lépnek fel, s erre készülni kell. Viszont vannak olyan területek (Dél-Balkán, a Balkáni terület, Kelet-Európai részek) amelyek erős piaci lehetőséget nyújtanak a légitársaságnak. Budapestről átszálló utasokat is csak a Malév szállít. Ez egy nagyon komoly piaci előny A megerősödés feltétele, hogy minőséget versenyképes áron kell biztosítani. A cégvezető szerint 2004. második felében 7-8 milliárdos költségcsökkentés révén, üzemi szinten szerény nyereséget is produkálhat a Malév. Lehetővé válik a privatizáció Egy év alatt kell létrehozni egy olyan önmagát eltartani tudó légitársaságot, amely értelmes privatizáció tárgya lehessen, ellenkező esetben az EU-ban nem tud érvényesülni, hiszen további állami támogatásra nincs lehetőség. 5 2.

Érdemes-e fenntartani a Malév Rt.-t? Erre a kérdésre nehéz egyértelmű választ adni, hiszen az elmúlt tíz évben csaknem 40 milliárdos veszteséget halmozott fel a légitársaság. Ha csak az utóbbi három évet vizsgáljuk 200l-ben 7,509 milliárd, 2002-ben 2,783 milliárd, 2003. december elejére kiderült, hogy 8,75l milliárd rekordveszteséget produkált a Malév. Csak a tízmilliárdos állami támogatás tudta megmenteni a csődtől. A Malév Rt veszteség mutatói (milliárd Ft-ban) 7,509 2,783 2001. 2002. 2003. 20,957 8,751 Előző 7 évben: Sándor László a Malév Rt. elnök-vezérigazgatója azonban bizakodó Nyilatkozataiból kiderül, hogy a cég a tőkerendezés után elindulhat a növekedési pályán, s jövő évre talán szolid üzemi nyereséget is produkálhat. Ahhoz, hogy megtudjuk, hogyan is vezetett az út ilyen nagyarányú veszteség felhalmozásához érdemes megvizsgálni a társaság működését az elmúlt három év tükrében. 6

3. A Malév Rt 2001 évi működése A Malév Rt. és a Malév csoport több jelentős változtatást hajtott végre 200l-ben, melynek célja a társaság veszteségeinek csökkentése volt. A 200l. májusában elindította Átalakítási Programját A program célja a hatékony működés, és az ehhez szükséges feltételek megteremtése. Négy legfontosabb területe: a hatékonyság, a kereskedelem, a szervezeti-humán struktúra, a t ermék és szolgáltatás fejlesztése. Végrehajtásáról az Irányító Bizottság gondoskodik. A program hatására a nyáron kedvező fordulat következett be. Augusztusra a férőhely-kihasználás 7l,43 százalék A szeptember 11-i események hatására a Malév vezetősége felgyorsította az Átalakítási Program végrehajtását, így a t errortámadás negatív hatásai ellenére veszteségeit 7,5 milliárd forintra mérsékelte. 3.1 A társaság veszteségeinek külső és belső okai Külső körülmények: • 200l-ben a

világgazdasági folyamatok a gazdasági növekedés és kereskedelem terén is kedvezőtlen képet mutattak. • A világ légi forgalma csak minimális százalékban bővült. Az első negyedév végétől érezhető recesszió volt a világgazdaságban. • A magyar gazdaság kedvezően fejlődött ugyan, de az infláció mértéke minimálisan maradt el 2000. évitől • 200l-ben is tovább gyengült az euró árfolyama a d ollárral szemben. Bár a f orint árfolyama az euróhoz viszonyítva erősödött, a keresztárfolyamok hatására éves átlagban a dollárhoz viszonyítva l,5 százalékkal leértékelődött, • Az üzemanyagárak tartósan magasak voltak, megközelítették a 290 dolláros tonnánkénti árat. • A forgalom drasztikusa visszaesett, a biztonsági és biztosítási költségek azonban jelentősen felkúsztak. Ezek a tényezők az utolsó negyedévben hatalmas veszteségeket okoztak. A légitársaságok többsége a Malévhoz hasonlóan azonnali

költség csökkentésekre és jelentős • elbocsátásokra kényszerültek. 7 A veszteség belső okai • Februárban a karbantartók sztrájkja nagy anyagi megterhelést okozott. • Szintén jelentős veszteséget okozott a B 767-300-as repülőgép hajtóműtüze. • Csökkent a belföldi értékesítés és piaci részesedés is. • Üzemelési veszteséget okoztak a hosszú távú járatok. • A Malév működési hatékonysága elmaradt a versenytársakétól. A Malév próbált a helyzetre gyorsan reagálni, leállította a veszteséges járatokat, átstruktuálta a menetrendet. A nyereséget hozó járatokra helyezte a hangsúlyt 3.2 A Malév kereskedelempolitikája A Malév Rt. 200l október l5-én a KLM Holland Királyi Légitársasággal együttműködési keretszerződést irt alá. A szerződés szerint együttmüködésük Budapesten és Amszterdamon túlra is kiterjesztik. E megállapodás lehetővé tette a Malévnak, hogy a Northwest

Airlinesszel is együttműködési szerződést kössön. Az együttműködések célja, hogy együttes fellépéssel erősítsék egymás piaci helyzetét. Az International Lease Finance Corplorationnal 2001. novemberében vadonatúj Boeing 7037es gépek bérléséről irt alá szerződést a Malév Ennek értelmében 2003-2004-től tíz új gép bérlésére lesz lehetőség. Új szerződést kötött a Moldaviannel /Zágráb/, az Air France-szal /Párizs/, az Aerosvittel /Kijev/, a TAROM-mal /Bukarest/. Felmondták viszont az Air Bosnával /Szarajevó/, az Air Baltic-kal /Riga/ és a Pulkovóval /Szentpéntervár/ kötött szerződéseket. A Delta Airlines-szal kötött New York-i járat székbérleti szerződésének megszűnése okozta a legnagyobb csökkenést. A légitársaság 200l-ben jelentős változtatásokat hajtott végre a b elföldi és külföldi piacokon is. A Malév jelentősen megváltoztatta belföldi ügynöki szerződéseit. Április elsejétől az utazási

irodákkal új szerződéseket kötött. Ennek lényege, hogy a forgalmi visszatérítéseken keresztül 8 az utazási irodák jobban érdekeltek legyenek a forgalom és a piaci részesedés, valamint a C utasok/ üzleti célú utasok/ számának növelésében. A Malév külföldi értékesítési rendszere szintén jelentősen átalakult. • 200l. júniusától a külképviseletek helyét régiók vették át • A kelet-európai piacok erőteljesen előtérbe kerültek. • Javította a társaság a csatlakozások minőségét, több kedvezőbb budapesti átszállási lehetőséget biztosított. • Éjszakázó járatok indultak a kelet-európai és balkáni régióba. • Piacvezetővé vált a Malév Bulgáriában és Albániában, jelentős piaci részesedése volt Ukrajnában. • Nagymértékben visszaesett a f orgalom viszont a cs eh-lengyel régióban. Ennek oka elsősorban /a veszteséggel üzemelő/ bangkoki és pekingi járatok megszüntetése volt. 3.3

Az utasforgalom alakulása A téli menetrend miatt novembertől a müncheni, decembertől a madridi járat került felfüggesztésre. Kelet-európában a rigai, szarajevói, decembertől a szentpétervári járatok nem üzemeltek. A nyugat-európai régióban a kisebb kapacitású gépek miatt 3 százalékkal maradt el az utasok száma az előző évitől, ugyanakkor a kelet-európai régióban tíz százalékkal emelkedett 2000hez képest. Négy százalékkal csökkent a mediterrán régió forgalma is Megcsappant az utazási kedv a N ew York-i események hatására, a szeptember végétől csak két gép üzemel a három helyett ezen a vonalon. A hosszú távú járatok száma l8 százalékkal maradt el az előző évitől, a járatokon pedig 4 százalékkal utaztak kevesebben. A piaci részesedés ezen a h álózaton mégis 20 százalékkal nőtt, mivel a Budapest –Toronto és Budapest New York vonalat 2001 végére csak a Malév repülte. Az üzleti utasok, „C” utasok aránya

3,l százalékkal csökkent Törzsutas-program A 200l-es év folyamán a törzs-utasok száma 8 ezerrel növekedett, így meghaladta a nyolcvan ezret a Malév Duna Club törzsutas-program tagjainak száma Megközelítőleg 7 milliárd forint 9 volt a törzs-utasok által produkált forgalom. A jobb és kényelmesebb kiszolgálás érdekében korszerű telefonközpont létesült. Először ez év végén jártak le a pontok, a megnövekedett forgalom miatt külön marketingakciót hoztak létre. A piaci részesedés a Malév teljes hálózatát tekintve a 200l-es 5l,3 %-ról, 50,3 %-ra csökkent. 200l. december l-jén a Malév Rt valamint a Pannonia Hotels Rt és a HVB Bank Rt aláírták a Malév Pannonia Hotel Kft-ben meglévő 50 százalékos Malév Rt. tulajdonu üzletrész adásvételi szerződését. A szállítási tevékenység árbevétele 9l,l milliárd forint volt. Ebből a menetrendszerű személyszállítás 80,4 milliárd. Ebben az évben a társaság 3-3,5 milliárd

forint bevételkiesést szenvedett a menetrendszerül személyszállítás során. Az utas-szám visszaesésének l,6 milliárd forint negatív hatása volt, 80 millió forinttal csökkentették a bevételeket a devizaárfolyamváltozások. Az áremeléseknek viszont l,2 milliárd forint növekedést köszönhet a Malév Az egész évet vizsgálva az átlagbevételek körülbelül a 2000-es év szintjén alakultak. 3.4 A Malév tevékenységi köre A menetrendszerinti személyszállítás A menetrendszerinti személyszállítás bevételei / saját üzemelés, közös üzem, székbérlet / 80.427 millió forint volt Ez 5 %-os csökkenésnek felel meg az előző évhez képest A bevétel csökkenéséhez a t errortámadás utáni rendkívüli kereslet-visszaesés és a m egnövekedett konkurencia fellépése együttesen vezettek. A szállított utasok száma 2%-al maradt el a 2000-es évtől. Összesen 2035 ezer fizető utas volt. A férőhely-kihasználás szintén csökkent 2,9 %-al,

csak a kelet-európai régióban volt javulás. A Malév hálózatán az utas-számban mért piaci részesedés 50,3 % Chartertevékenység A charterforgalom visszaesése l2%-os volt. Üzemelési bevétele 6065 m illiárd forint, 8%-al kevesebb az előző évinél. A visszaesés fő oka az uralszki járat őszi folytatásának meghiúsulása. A charter járatokon közlekedő Boeing – 737-400 –as típusú gépek száma 573ra csökkent, a Boeing- 767-es járatok száma viszont emelkedett, 40-ről, 86-raElsősorban Görögországba, Spanyolországba, de Olaszországba, Törökországba, Izraelbe, Máltára, valamint Ciprusra és Jordániába is, indultak hazai indítású charterjáratok 200l-ben Dél10 Afrikában hat, Bangkokban egy charterjárat repült. 33 kor mányjárat volt ebben az időszakban. Áruszállítás Az áruszállítás az egész világon l5-20 százalékos visszaesést mutatott, a magyarországi visszaesés közel 20 százalékos volt. A Malév kiegészítő

tevékenységei A kiegészítő tevékenységek kedvezőbb képet mutattak. Földi kiszolgálás A földi kiszolgálás megközelítette a 2000. é v forgalmát 200l-ben 34 e zer járat fordult meg Ferihegyen, amiből l6 ezer volt a Malév-járat. A l8 ezer idegen járatból l5,5 ezer járatot szolgált ki a Malév. A földi kiszolgálás terén legnagyobb partner a Lufthansa További partnerek az Air France, Austrian Airlines, KLM, Aeroflot, SAS, CSA, Sabena. Üzemanyag-kiszolgálás Az üzemanyag -értékesítés l6 %-kal növekedett. A bevétel az üzemanyag árának visszaesése miatt kisebb mértékben emelkedett. Az összköltség 2000-hez képest 2 %-al csökkent Ennek oka a s zerényebb üzemanyagárak, és a T upoljevek lecserélése a k isebb fogyasztású Boeingekre. A Malév Rt 2001-es 7509 millió forintos vesztesége az elmúlt évihez képest l839 millió forintos javulást mutat. A Malév saját gépein túl több külföldi légitársaság gépeit is kiszolgálja

üzemanyaggal. A kerozin tárolására 8 db 1 000 m3-es és 2 db 5000 m3-es tartály áll rendelkezésre, valamint l6 db üzemanyagtöltő gépkocsi. A repülőtér közvetlen ellátását 38 km-es távvezeték köti össze a MOL Rt. százhalombattai finomítójával Az elmúlt év üzemanyag forgalma 8%-al javult 200l-ben fő célkitűzés volt új kereskedelmi megállapodások kötése, a meglévők jobb kihasználása, új piaci lehetőségek megragadása, a flotta struktúrájának átalakítása, új menetrend kialakítása és regionális üzemelése. A tulajdonosok több alkalommal hajtottak végre személyi változtatásokat is a vezetésben. Ebben az évben az ÁPV Rt. a kormány felhatalmazása alapján 9,2 milliárd forinttal megemelte a társaság tőkéjét. 11 4. A Malév Rt 2002-es tevékenysége 4.1 A Malév Rt gazdálkodás mutatói A légitársaság összes bevétele 2002-ben 110.383 millió forint , ös szköltsége l08434 millió forint. A Malév Rt 2002-es

mérlege szerint 2783 millió forint veszteséggel zárt 200l-hez képest a veszteség 4,7 millió forinttal kevesebb. A javulás okai a cég erőfeszítésében, valamint a kerozinárak csökkenésében és a dollár euró árfolyam javulásában keresendők. A 200l szeptember 11-i terrortámadás a légitársaságok utasforgalmára még 2002-ben is negatív hatást gyakorolt. A Malév számára legfontosabb Európán belüli piacon a visszaesés elmaradt az átlagtól. Az Európán belüli forgalom 1,1 százalékkal csökkent, ugyanakkor a kapacitások visszafogása következtében 65,8 %-os volt a férőhely-kihasználás. Már 2002-ben valószínűsíthető volt, hogy 2003-ra a veszteségek olyan szintet érnek el, hogy a saját tőke és a jegyzett tőke aránya az l997. évi CXLIV gazdasági társaságokról szóló törvényben előirt kétharmados minimum alá fog csökkeni. A Malév a főtulajdonos ÁPV Rtvel és a Pénzügyminisztériummal a megoldási módokról

tárgyalásokat kezdett Pénzügyi adatok 2000-2002. 2000. 2001. 2002. Összes bevétel (millió Ft) 123.051 118.594 110.383 Összes ráfordítás (millió Ft) 132.399 126.103 121.678 -9.348 -7.509 -2.783 Adózás utáni eredmény (millió Ft) 4.2 A Malév eredményességét befolyásoló tényezők A légitársaságok eredményességét bevételi oldalról a k apacitáskihasználtság és az átlagbevételek, költség oldalról pedig az utasoknak nyújtott szolgáltatás, az eszközhatékonyság, a munkaerő termelékenysége határozza meg. A versenytársak hatékonyságától való elmaradás oka a Malévnél a bevételi oldalon keresendők. A kihasználtsági mutatók és az átlagbevételek alacsonyabbak a versenytársakétól. A Malév az európai átlagnál kedvezőbb költségekkel üzemelt, az eszközhatékonyság és munkaerő 12 termelékenysége területén, de a low cost üzleti megoldásaival nem tudta felvenni a versenyt. A pozsonyi Sky Europe low

cost nagy vetélytársa a Malévnak. A Malév Rt. súlyos finanszírozási válságához saját üzleti pozíciója, üzletpolitikája, tőkestruktúrájának gyengesége, belső gazdálkodása, valamint a z összes légitársaságot érintő kedvezőtlen iparági helyzet alakulása vezetett. A turizmusban és a világkereskedelemben is érezhető volt a visszaesés. 2001-hez hasonlóan a hosszú távú járatok jelentős üzemelési veszteséget okoztak A kormányzati intézkedések csak ideiglenes segítséget nyújtottak. Az üzemanyag-árak bár alatta maradtak a 2001-es áraknak, de folyamatosan növekedtek, ami megemelte az üzemelési költségeket. A dollárral szemben erősödött az euró árfolyama, ez a forint felértékelődéséhez vezetett. A kereszt-árfolyam változás 1,3 milliárd forinttal növelte a légitársaság eredményét. A Malév vezetősége a veszteségek lefaragása érdekében portfoliótisztítást hajtott végre, csökkentette a szerződések

számát, megszüntették a csak adminisztrációs szerződéseket. 2002. volt az első év, amikor egész év folyamán működtek a régiók, kilenc keleti , hét nyugati és az észak amerikai régió került megerősítésre. 4.3 Az utaslétszám alakulása 2002-ben a menetrend szerint szállított utasok száma 1 százalékkal nőtt. Összesen 2,2 millió utast szállítottak. Az üzleti utasok aránya viszont mérséklődött A CRJ 200-as gépek üzembeállításával négy új járat, a b olognai, velencei, odesszai, temesvári megnyitására volt lehetőség. Veszteséget idézett elő azonban az 50 % alatti férőhely-kihasználás A Boeing767-es gép visszaadásával megszűntek a pekingi és bangkoki desztinációk, így a hosszú távú járatok üzemelési veszteségei csökkentek. A nyugat-európai régiók összességében csak 4%-os utas-szám növekedést sikerült elérni Jó eredmények születtek a belga, francia és angol piacon. Várakozáson alul jövedelmezett

a holland és német piac. Az olasz piac bár év végére javult, az előző nyolc hónapi lemaradás jelentős volt. Az olasz régióba az év második felében két új járat indult . Egyik Velencébe, a másik Bolognába 4.4 A Malév főbb tevékenységi köre A menetrendszerinti személyszállítás 13 A menetrend szerinti járatok száma 6 %-kal nőtt 2001-hez képest. A Malév 5,6 százalékponttal javította férőhely-kihasználását. A nyugat-európai utak adják a t eljes utasszám 63,9 %-át, ez 4 %-os növekedést jelent 2001-hez képest. A kelet-európai régióban a menetrendszerinti utasforgalom 22,7 % , a mediterán- régióba az utasok 7,3 %-a utazik. A hosszú távú járatokon 7 % -kal utaztak kevesebben, mint a megelőző évben. Ezeken a járatokon az utasok 6,1 %-a utazott. Az utaslétszám alakulása 6,1% Hosszútáv Rövidtáv 93,9% Rövidtávú utaslétszám eloszlása 22,7% Keleti régió 63,9% Mediterrán régió 73,0% Nyugat európai régió

2002-ben a menetrendszerinti személyszállítás bevételei 83.806 millió forintot értek el A menetrendszerinti tevékenység fedezete közvetlen költségszinten 4918 millió forint nyereség. A közvetett költségeket is magába foglaló fedezet 2303 millió forint veszteséget mutat, ami 23 %-a a 200l évinek. Az előző évhez képest l5 %-kal csökkent a business utasok száma, a legnagyobb csökkenés a kelet európai régióban történt. A damaszkuszi, oszlói és manchesteri járatok a nyári menetrendi időszaktól megszűntek. Újra indult viszont a müncheni és madridi járat. A teljes hálózaton a férőhely- kihasználás 65,5 %-os volt A piaci részesedés 5,7 %-kal 56 %-ra növekedett 200l-hez képest. Charterforgalom A charterforgalom 200l-hez képest 37 %-os növekedést ért el. Üzemelési bevétele 5912 millió forint volt, ez l7 %-os növekedést jelent az előző évhez képest. A hazai indítású charterjáratok 14 elsősorban a Földközi –tenger

térségébe szállítanak magyar utasokat. Legkedveltebbek a görögországi Korfu, Rodosz útvonalak, valamint a Spanyolországba és Törökországba induló járatok. / Mallorca, Barcelona, Malaga, Ibiza, Antalya, Dalaman Charterlánc üzemel Olaszországba, Máltára, Egyiptomba, Tunéziába, Ciprusra, Jordániába. Keleti lánc Gurjevbe Törzsutas-program A Malév Duna Club tagjainak száma 2002-es évben 64,758 utasra nőtt. Ennek megoszlása: Blue 54.902 fő, Silver 6389 fő és Gold 3467 fő A törzsutasok által produkált forgalom kb 7 milliárd forint volt. 2002-től a Malév törzspartnere az Air Europe és a Northwest Airlines A kereskedelmi partnerek bekapcsolása a Duna Club programba 2003k-as évben fokozatosan történt meg. Áruszállítás Az áruszállítás bevétele megközelítette a 2 milliárd forintot, 357 millió forinttal maradt el a korábbi évhez képest. A menetrendszerinti áruszállító tevékenység jelentős veszteségeket okozott, ezért 2001 j

anuár 1-től megszüntette a M alév. A postaforgalomban a N ew York-i, frankfurti és londoni útvonalak töltenek be meghatározó szerepet. A charter-áruszállítás is jelentős csökkenést szenvedett. A közúti áruszállításnál minimál-súlykorlátozást vezettek be, s a forgalom nagy részét a menetrendszerinti területekre irányították. Összevont szállítási tevékenységek Járatok száma (millió) Fizető utas szám (millió) Szállított áru- és postaforgalom (tonna) Férőhely kihasználás (%) 2000. 2001. 2002. 20.798 21.375 21.505 2.257 2.035 2.074 19.532 16.870 13.416 64,2 60 65,5 Kiegészítő tevékenységek A földi kiszolgálás A földi kiszolgálás terén súlyosan érintette a Malévot a forint erősödése, valamint hogy a piacon elveszítette az Air France-ot . Árbevétele 33%-al maradt el 200l-től, mindössze 2199 millió forint volt a nyereség. A földi kiszolgálás bevételét az idegen repülőgépek és utasaik

kiszolgálása, az utas-várók működtetése, az idegen légitársaságok járatainak utas-ellátása adja. Üzemanyag-értékesítés 15 Az üzemanyag-értékesítés bevételei a 30 %-kal estek vissza, de a csökkenő költségek miatt a tavalyitól jobb eredményt l99 millió forintot sikerült elérni. A forgalom 96 % -át a külföldi légitársaságoknak való értékesítés adja. Mivel sok belföldi társaság csődbe ment, valamint belföldön egyre több a benzines kisgép, a h azai légitársaságoknak történő kerozin és egyéb üzem- és kenőanyag-értékesítés visszaesett. 2002-ben l2535 idegen gépet és l7549 Malév gépet szolgáltak ki üzemanyaggal. Az idegen gépek kiszolgálása 2001-hez képest l9 %-kal csökkent. 4.5 A Malév bevételeinek és kiadásainak alakulása Bevételek megoszlása (%) Menetrend szerint (71,12) Közös üzemelés (8,61) 100% Charter tevékenység (5,92) 80% Egyéb (4,3) 60% Áruszállítás (3,62) Forgalmi bevétel

(3,41) 40% Üzemanyag eladás (2,23) 20% Személy szállítás egyéb (0,48) 0% Idegenjegy eladás (0,32) Költségek összetétele • Mivel az üzemanyagárak folyamatosan csökkentek, az üzemanyagköltség ll,5 milliárd forint volt. 27 %-os csökkenés a 2001 évhez képest • A repülőgépek karbantartás, javítás költsége 6,1 milliárd forintot tett ki. • A bérleti díjakra kifizetett összeg 2001-hez képest 2,4 m illiárddal csökkent. A csökkenéshez hozzájárult a Boeing- 767-3OO megszűnt bérleti díja. • Az eladott áruk beszerzési értékére 85O millió forintot fizetett a Malév. • A bérköltség növekedése 4,6 % -os volt 2001-hez képest. • A handling díjai 69l7 millió forint, ll%-os csökkenés 2001-hez viszonyítva. • A landing díjak 3%-al csökkentek, a kiadás 5099 millió forint. • Az útvonalhasználati díjak 5 %-os csökkenést mutatnak, mivel kevesebb volt a hosszú távú járatok száma. 16 4.6 A Malév

kereskedelempolitikája A Malév 2001-hez képest 4,7 %-kal javított eladásain, ez l,2 % piaci részesedésjavulást jelent. 2002-ben differenciált szerződéseket kötöttek, amelyek a forgalom növekedésére, piaci részesedésének, a magasabb foglalási osztályok eladásának növelésére irányultak. 2002-es év egyik legfontosabb feladata volt a 7 nyugati, 9 keleti és az észak amerikai régió megerősítése. Mivel a cég új kereskedelempolitikájában döntő szerep jut a kelet-európai régiónak fő cél volt ezek termékkínálatának bővítése. Két új járat indult Temesvár és Odessza térségébe A Malév Rt. szerződései: • 2002. január elsejétől létrejött a Budapest Airport Rt és a Hungarocontrol • Április 3-án Aeroflot – Malév együttműködés jött létre a költségek csökkentése céljából. / Közös üzemeltetésű járatok Budapest és Moszkva között / • 2002. áprilisában a Malév az Air Európával spanyolországi

járatokra kötött szerződést • 2002. májusában a forgalmi karbantartást átszervezik, melyet a Malév Műszaki Igazgatósága végez. • 2002. júliusában a Malév regionális leányvállalatának a száz százalékban saját tulajdonú Malév- Expressznek első járatát elindították. Ezzel elsősorban a környező országok régióközpontjaiban élők számára teremtettek gyors csatlakozási lehetőséget a Malév európai és tengerentúli járataihoz. • 2002. szeptembertől új a Malév logója • 2002. szeptembertől két új járat indult Olaszországba • 2002. szeptemberében 2 darab CRJ 200-as repülőgépet szerzett be a Malév • 2002. szeptember 28-án a második CRJ 200-as repülőgépet is üzembe helyezték • 2002 októberében megújult a Malév hűségprogramja, a Malév törzs-utasok már az egész világon gyűjthetik és felhasználhatják pontjaikat. 4.7 A Malév 2002-es stratégiája A Malév 2002-es stratégiájának kiemelt

célja volt a regionális hálózat kiépítése, a Budapest hub pozíció erősítése, a másodlagos repülési pontok elérése, a frekvenciák növelése a n agy forgalmú járatokon. Ehhez, ötven férőhelyes repülőgépek üzembeállítására volt szükség Ezért márciusban a Malév 2 db 50 férőhelyes rövid- és közép-hatótávolságú két sugárhajtóműves kanadai RT CRJ-200 ER típusú repülőgép vásárlására kötött szerződést. Az 17 első szeptember l3-tól, a második, október elsejétől állt forgalomba. A gépek 98 % -kos kihasználtsággal működnek. 18 5.A 2003 év 5.1 Elveszítette saját tőkéjét a Malév A MALÉV kisrészvényeseit felháborított az a tény, hogy állítólag a MALÉV Rt. igazgatósága már a nyár folyamán tudomást szerzett a nagy arányú veszteségről, mivel a társaság könyvvizsgálója a Price Waterhouse Coopers (PWC) erre felhívta az igazgatóság figyelmét. A társaság alapszabályán kívül a

gazdasági társaságokról szóló törvény is kötelezi az igazgatóságot, nyolc napos határidőt hagyva a testületnek a rendkívüli közgyűlés összehívására, ha tudomás szerez, illetve megállapítja a jelentős mértékű vagyonon csökkenést. A PWC által delegált könyvvizsgáló már július 16-án jelezte a krízist a társaság igazgatóságának, az viszont nem hívott össze nyolc napon belül rendkívüli közgyűlést. A 2002. üzleti évről szóló pénzügyi jelentésben is megemlítette a kritikus mértékű saját tőkecsökkenést a könyvvizsgáló A 2002-es pénzügyi beszámolóról májusban szavazott a légitársaság közgyűlése, ami azt jelenti, hogy az idén május 5-én kinevezett Sándor László elnök vezérigazgató által szervezett menedzsment ekkor tudomást szerzett a cé g kritikus helyzetéről. A magyar nemzeti légitársaság tevékenységéről augusztusban még biztató adatokat közöltek. A cég jelentős eredményeket

produkált még szeptember hónapban is. Nem csak az utasforgalom növekedett, hanem a légitársaság nemzetközi és európai viszonylatokban egyaránt jelentős járat telítettségi növekedést ért el. A teljes nemzetközi légi forgalom tekintetében 2003, szeptemberében jelentősen megerősödött a Malév, a légitársaság több mint l7 százalékkal növelte utas-számát. Az Észak-Amerikai kontinensre szállított utasok számát tekintve a magyar légitársaság szeptemberben több, mint 3o százalékos növekedést ért el., itt a járattelítettség az előző évhez képest majdnem l2 százalékos növekedést produkált. Európán belül közel 10 s zázalékos utasforgalom növekedést ért el a 2002. s zeptemberéhez képest A Malév járatok telitettsége 4 százalékkal emelkedett a tavalyi évhez viszonyítva. 5.2 A Malév Rt új stratégiája Sándor László a Malév elnök-vezérigazgatója szeptember végén úgy nyilatkozott, hogy az új stratégiának

köszönhetően a null-szaldó elérése már a 2 004-es nyári menetrendtől üzemi szinten lehetséges. Hangsúlyozta, hogy az idén és jövőre a korábbi stratégiai elképzelésekkel 19 szemben a fő szempont a pénzügyi stabilizáció, valamint a flotta szűkítésével versenyképes géppark üzemeltetése. Hogy a tulajdonos elfogadja az új stratégiát, arra akkor még az elnökvezérigazgató jó esélyt látott Az új stratégia rövid távú célja a jelentős eredményjavítás, hosszabb távon, pedig a tartósan eredményes önfenntartó gazdálkodás elérése volt. A jövőben a szolgáltatás színvonalát csökkenteni kívánták, és az olcsóbb tömegesebb értékesítést helyezték előtérbe. A korábbi lassúbb átalakítás helyett, a s zervezet gyors átalakítását, valamint a f eladatoknak megfelelő létszámcsökkentést irányzott elő. Az elnök-vezérigazgató nyilatkozott arról is, hogy a következő nyári menetrendtől az európai járatokon

megszüntetik a business osztályt. Sikeres volt a M alév három napra meghirdetett őszi jegyakciója is. Az október 20 é s 22 közti időszakban a légitársaság járataira mintegy 2500 utas váltott jegyet. Az akció feltétel volt, hogy a lefoglalt jegyeket azonnal ki kellett fizetni, az utazást, pedig november l. és december l5. között be kellett fejezni A három nap alatt az utasok a társaság járataira összesen 62 millió forintért váltottak jegyet. Legnagyobb kereslet Párizs iránt mutatkozott, ezt Madrid, majd az isztambuli járat követte. A másik akció a hosszú távú járatokra szólt. Aki október l7 és 3l között megváltotta a jegyét és 2004-ben kíván utazni, az 69.900 forintért repülhet New Yorkba, vagy Torontóba Az üzleti osztályra jegyet vásárlók, a M alév által közlekedtetett járatok közül egy európai városba ingyen-jegyet kaptak. A hosszú távú kedvezményes utakat 2003 október l7 és 2004 január 3l között kell

megkezdeni. Októberben már a jövőre várható jegydrágulásokról értesültünk. Miután a légitársaság megszünteti az utazási irodáknak fizetett jutalékot, s helyettük fix összegű foglalási díjat számolnak fel, várhatóan drágulnak 2004-re a jegyárak. Mivel a foglalási díjak tervezett összege 5500 forint, ebből a Malévnak több százmillió forintos haszna is származhat. Decemberre kiderült, hogy 38 milliárd forintra rúg a M alév Rt. rövid lejáratú hitel állománya. Ez azt jelenti, hogy voltaképpen csakis a hitelezők jóindulatán múlott, hogy nem indult felszámolási illetve csődeljárás a légitársasággal szemben. Ebből a nagy hitelállományból legalább két-, két és fél milliárd forint az az összeg, amellyel a cég a Budapest Airport Rt-nek már három éve tartozik. 20 5.3 A légitársaság működését befolyásoló tényezők A Malév működését befolyásoló tényezők közül eredményes volt: • A rövid távú

járatok üzemeltetése. • Ugyancsak kedvezően hatott a társaság számára dollár/euró árfolyamának alakulása. A Malévnek a d ollár gyengélkedése félmilliárd forintos nyereséget jelentett, mivel kiadásait dollárban, bevételeit viszont euróban számolja. Az első félévben kedvezőtlen volt a pénzügyi mérleg tekintetében: • a piaci környezet – iraki háború, SARS-járvány, • valamint a B oeing géppark cseréje. 2002-höz képest az alaptevékenység eredménye 700 millió forinttal romlott. A hiány 2,2 milliárd forint • A flottacsere és az értékvesztés miatti kiesés hárommilliárd forintba került. A Boeing Classic gépeket a bérleti szerződés lejárta után felújítva kell visszaszolgáltatni. Ez szintén jelentős költségekkel terheli meg a légitársaságot. • Az elmúlt évhez képest bérekre, l,l milliárd forinttal költöttek többet az év első háromnegyedében, 2,l milliárd többletkiadást okozott az

üzemanyagok árváltozása. • A műszaki személyzet bővítése is többletköltséggel járt. • A hosszú távú járatok üzemeltetése másfél milliárd forintos hiányt okozott. • l,8 milliárddal csökkentették az egyéb tételek a társaság költségeit. • Másfél milliárd volt a céltartalék. • Az európai, ill. regionális járatok 2,6 milliárd forinttal javítottak az eredményen 5.4 Az ÁPV Rt tőkejuttatása December l9.-én a társaság rendkívüli közgyűlésén a tulajdonosok megszavazták a Malév l0 milliárd forintos feltőkésítését. A Malév Rt főtulajdonosa, az ÁPV Rt hétmilliárd forintos tőkejuttatással rendezte a társaság jelenlegi helyzetét, ez azonban csak a szinten tartáshoz elég. A cég újabb esélyt kap piaci pozícióinak rendezéséhez 2004-ben várhatóan újabb hárommilliárd forintos tőkéhez jut a Malév, ám arról még nincs döntés, hogy ezt a pénzt milyen formában kapja meg a t ársaság. Legutóbb

két éve szintén megemelték a társaság alaptőkéjét négymilliárd forinttal, illetve a tőketartalékot 5,2 milliárd forinttal. A légitársaság, azóta is folyamatosan veszteséges. 21 A mostani és a jövő évre halasztott tőkejuttatás az utolsó állami segítség, mivel az európai uniós csatlakozást követően erre nem lesz mód. A rendkívüli közgyűlésen az „A” sorozatú ezer forint névértékű részvényeket tíz forintra csökkentették .Szintén tíz forintos áron bocsátották ki az új részvényeket is. A cég tőkerendezése a kisrészvényeseknek jelentős anyagi kárt okozott. Kártalanításuk módjáról a főtulajdonos ÁPV Rt még nem döntött A Malév fél évvel ezelőtt kinevezett vezetősége azt ígéri a pénzből nyereségessé teszik a légitársaságot. Az elmúlt l0 év 40 milliárdos tartozásának az idei hiány csaknem a negyedét, majd 9 milliárd forintot teszi ki. A légitársaság elveszítette alaptőkéje nagy

részét, ezt ma új részvények kibocsátásával 3 és fél milliárd forinttal pótolták az Állami Vagyonkezelő Rt. által jutatott 7 milliárd forintból. A többit, pedig tőketartalékba helyezik A következő 3 milliárd forintos részletre jövőre számíthat a vállalat. A cég elnök vezérigazgatója úgy véli, a Malévnek élni kell a most kapott lehetőséggel. Azzal az intézkedési tervvel, amit összeállítottak, s a kormány jóváhagyott, valamint az ÁPV Rt. és a Pénzügyminisztérium is elfogadott lehetőség nyílik terveik megvalósítására Így a jelenleginél egy sokkal jobb helyzetben lévő Malévról fogunk a jövő év végén számadást kapni. A vállalat vezetése arra számít, hogy a költségek csökkentésével több, mint 7 milliárd forintot takarítanak meg jövőre, és ez szolid üzemi nyereséget is hozhat már a második félévben. 5.5 Kereskedelem politika A jövőre nézve a következő intézkedéseket kívánja tenni a Malév a

nyereségessé válás érdekében: • Az ÁPV Rt.-nek eljutatott átalakítási terv szerint jövőre az értékesítési hálózat, illetve a külképviseletek átszervezésével hárommilliárd forintot takarítanak meg. • Újabb társ légitársaságokkal kíván együttműködni • A Torontó New York járatait az amerikai légitársasággal együttműködve kívánja üzemeltetni. • A társaság igazgatósága a közeljövőben megtárgyalja a hosszú távú járatok további üzemeltetését. E terület csak akkor tartható meg, ha sikerül csatlakozni valamelyik globális légi-szövetséghez. A Malév Rt 2004-ben legjobb eséllyel a KLM- Air France vezette Sky Team szövetség tagságára pályázhat. A gond csak az, hogy ugyanennek a 22 szövetségnek a tagja a cseh légitársaság, ami a Malév legnagyobb vetélytársa, s az ő támogatására is szükség van a tagfelvételhez. • Az új Boeing, illetve Bombardier típusú repülőgépek

üzemeltetésétől kétmilliárd forint értékű hatékonyságjavulást vár a Malév. • Kedvezőbb feltételekkel bérli a jövőben a Fokker 70-eseket a Malév a tulajdonosuktól, ami 892 millió forint megtakarítást eredményezhet. • Jövő év márciusától újabb járatokkal kívánja bővíteni a hálózatán a Malév. A nyári menetrendváltozástól regionális repülőgépek közlekednek Podgoricába, Várnába és Dubrovnikba. A Budapest és Amszterdam közötti járatokat is bővíteni kívánják. A jelenlegi öt járatból hármat üzemeltet a Malév Kínai járatok indítását is tervezi. • A beszerzési költségeket 3oo millió forinttal csökkentené a társaság. • A nem kifizetődő járatokat ritkítani kívánja, s ugyancsak háromszáz millió forintot spórolna a veszteséges járatok megszüntetésével. • A földi kiszolgálás is átszervezésre szorul. Át akarja alakítania jegyvásárlás rendszerét (Interneten keresztül is

rendelhetők jegyek). Az új internetes portál jövő év januárjában nyílik meg. • Az árképzési rendszerét már átalakította a Malév. Egységes árképzéssel jelent meg a piacon. 2002-ben l56 ezer különböző árú jegyet értékesítettek Ez a rendkívül bonyolult tarifarendszer átláthatatlan volt az ügyfelek számára. Az új és egyszerűbb tarifacsomag elsősorban az üzleti és kormányzati szférát célozza meg. Ezeknek az utasoknak a turista- és businessosztályon egységes termékrendszert vezettek be. Könnyebben lehet majd az utazás időpontját is módosítani. A repülőjegyek árait három szolgáltatási csomagban határozták meg. A drágább jegyek rugalmas utazási feltételekkel az első kettőben állnak rendelkezésre. A fapados cégek árajánlataihoz hasonlóan a harmadik csoportba tartozó olcsóbb árú jegyeket viszont előre meghatározott idejű elővásárláshoz kötik. Korlátozott számban, bizonyos útvonalakon már húszezer

forint alatt is lehet majd retúrjegyet váltani a Malév jegyirodáiban. • Átszervezik a f edélzeti szolgáltatást, a f edélzeti ellátást azonban egyik járaton sem szüntetik meg. • Szükség lesz a humánerőforrásban is megszorító intézkedésekre. A létszámcsökkentés további kétmilliárd forinttal javítaná az eredményt. Elbocsátásokra, ha sor kerül elsősorban az értékesítés, könyvelés, gazdasági terület oldalán várható. 23 • Az új járatok beindításával azonban ugyanakkor több utaskísérőre és kiszolgáló személyzetre lesz szükség. • A bevétel növelése céljából az értékesítési csatornák átalakítására, a telekommunikációs költségek csökkentésére lesz szükség. A kapacitások hatékonyabb kihasználásától 400 millió forintos eredményt vár a cég. A regionális járatok üzemeltetését végző Malév Express leányvállalat teljesen a Malév Rt.-n belül működik a jövőben. Ez

további l60 millió forintos bevételt jelentene A biztosított források felhasználásáról, a Malév Rt. aktuális pénzügyi helyzetéről a jövőben a főtulajdonos ÁPV Rt. havonta jelentést és beszámolót kér A privatizációs szervezet a középés hosszú távú stratégiai javaslatokat átvizsgálta, áttanulmányozta a rövid távú intézkedési terveket, amelyeket az igazgatóság elfogadott. 24