Oktatás | E-learning » Dr. Kokovay Ágnes - Az információs társadalom, e-learning, LLL

Alapadatok

Év, oldalszám:2011, 26 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:20

Feltöltve:2020. március 21.

Méret:946 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!

Tartalmi kivonat

1 Dr. Kokovay Ágnes Az információs társadalom; e-learning; LLL 2008. Június 5 Nyíregyháza 2 Vázlat  Bevezetés  E-learning, mint lehetőség  Virtuális Campus (VICA) létrehozása  Fejlesztési irányvonalak meghatározása  Kompetencia alapú JEDlet kurzusok bemutatása  A tananyagok/kurzusok hatékonyság vizsgálata  Összegzés 3 EU oktatási stratégiája 2005 - 2015 Bevezetés Az EU oktatási stratégiájának felsőoktatásra vonatkozó irányvonalai a versenyképesség megőrzése érdekében  A tanulási alkalmaknak/kereteknek, tananyagoknak a megsokszorozódása (különös tekintettel az Internet alapú anyagokra), amelyek kapcsolódnak a vonatkozó értéknövelő szolgáltatásokkal (tanácsadás, tutorálás, mentorálás.);  Az oktatás és képzés egyre plurálisabb lesz. Az állam szerepe jelentősen megváltozik. Az egyén felelősségének felértékelődése - kulcskompetenciák – nonformális képzés erősödése  Az

életen át tartó tanulás (LLL) perspektívája, mely magában foglalja a fent említett mindkét vonatkozást; 4 Humánerőforrás-fejlesztés és tanulás Bevezetés Társadalmi igény a magasan kvalifikált munkaerőre Felkészültség Kreativitás mobilitás Megnövekedett/csökkenő hallgatói létszám  A tudás gyors devalválódása; a változtatás igénye  Igény az élethosszig tartó tanulásra  Infrastruktúrális problémák: tanterem hiány  Formális oktatás merevsége  Informális, és nonformális választék csekély volta Távoktatás – IT – E-LEARNING 5 E-learning, mint lehetőség  Rugalmas  Piacképes  hatékony Könnyen alkalmazkodik a piaci igényekhez Benne van a folyamatos fejlesztés lehetősége E-learning A változtatás azonnali és nem igényel magas költséget 6 E-learning, mint lehetőség  Rugalmas  Piacképes  hatékony Gyorsan alkalmazkodik a változó társadalmi igényekhez Alapképzés kiegészítése –

ill. Már dolgozók továbbképzése E-learning A képzések színvonalának megőrzését biztosítja 7 E-learning, mint lehetőség E-learning  Rugalmas  Piacképes  hatékony Kísérletileg igazolt hatékonysága: E-learning módszerrel tanulók átlagosan 25-40%-al magasabb teljesítményt nyújtanak, mint hagyományos módon tanuló társaik (p<0,001) 8 Virtuális Campus (VICA) Virtuális Campus létrehozása A 2000-ben lezajlott infrastrukturális fejlesztés megteremtette a technikai feltételt a távoktatás internet alapú elindítására. Az IT fejlesztések célja: Integrált e-alapú infrastruktúra létrehozása, mely rugalmasan tud alkalmazkodni a változó társadalmi igényekhez.   Humán erőforrás fejlesztés (2001): Belső pályázati rendszer: távoktatási rendszertervező, távoktató tananyagfejlesztő távoktató tananyagíró több mint 30 tantárgy/ kurzus vehető fel a NEPTUN rendszeren keresztül – az aktuális félévben 9

Fejlesztési irányvonalak Fejlesztési irányvonalak meghatározása Virtuális Campus    Cél: Diplomások számára biztosítani a rugalmas és folyamatos továbbképzést; a „NA”és „LA” képzésben résztvevők számára biztosítani az egyéni igényeknek megfelelő haladás lehetőségét; nonformális képzési anyagok elkészítése, a társadalmi igényeknek megfelelően. 10 Fejlesztési irányvonalak Képzési formák és rendszerek Rendekezésre álló didaktikai (oktatásszervezési) modellek Lineáris elrendezés . Központi elrendezés Rendszer általi irányítás Hipertext elrendezés Tanulás általi irányítás Irányítás 11 Alternatívák Lineáris elrendezés 1 1.A Gy Fejlesztési lehetőségek 1.B 1.C Gy Gy E 2 2.A Gy 2.B Gy E 3 3.A 3.B Gy Gy 3.C Gy E 4 Olyan esetben javasolt, amikor a felhasználónak az adott tananyaggal kapcsolatban számottevő ismeretei nincsenek; Vagy: A tananyag tartalma kívánja meg ezt az

elrendezési formát 12 Alternatívák Fejlesztési lehetőségek Központi elrendezés K L A T E S Olyan esetben javasolt, amikor a tananyag egy, vagy két központi ismeretre épül; Illetve: Az ismeretek között néhány kapcsolódási pont van csupán. 13 Alternatívák B Hipertext elrendezés Fejlesztési lehetőségek C F A modellben az irányítás túlnyomó részt a tanuló kezében van. G E H Z M A C Haladási irány eldöntése egyéni Javaslatok tehetők 14 Helyzetkép a Nyíregyházi Főiskolán Virtuális Campus (VICA) Jelenleg e-learning-es tantárgyakat hallgató tanulók létszáma: 645 fő E-learning formában tanulható tantárgyak a formális képzésben: A alapvető tárgyak, nélkülözhetetlenek az adott szakterülethez (4-6) B Szakma-specifikus tárgyak egyéni érdeklődés alapján (3-5) C Szakma-független képesség és Készségfejlesztés (9-13) Tananyagok a non-formális képzésben:  Szakirányú továbbképzés

(1-3) Fejlesztési irányvonalak meghatározása 15 VICA „piackutatás” KULCSkompetenciákat fejlesztő kurzusok/tantárgyak bevezetése A jelentős tapasztalatokkal rendelkező két kanadai intézmény Concordia Egyetem, JEDlet New Media vettek részt a fejlesztő munkában.  Tananyagok kiválasztása Hallgatói igényeket felmérő kérdőív a Virtuális Campus Nyitó oldaláról volt elérhető Kitöltött kérdőívek száma: 3351 db  Hallgatói igények figyelembe vételével A 30 felkínált tantárgy/kurzus rangsorolása fontosság szerint A hallgató igényeknek megfelelően az első 9 került bevezetésre Fejlesztési irányvonalak meghatározása 16 VICA „piackutatás” A kínálatból a hallgatók által fordításra kijelölt tantárgyak          Birkózás a feszültséggel Előítélet-mentes kommunikáció Felkészülés egy bemutatóra Hatékony jegyzetelés Használjunk Internetet tanulásra Hatékony kommunikáció – beszéd

Hatékony kommunikáció – hallgatás Tanulás a sikerért – alapok Tanulás a sikerért memória fejlesztéssel Érdekesség A hallgatók által választott tantárgyak által képviselt kulcskompetenciák megegyeznek az EU által fontosnak ítéltekkel. Az e-learning fejlesztések hatékonyság-vizsgálata 17 Hatékonyság-vizsgálatok A kurzusok/tantárgyak hatékonyságát a következő szempontok szerint vizsgáltuk:  Az e-learning kurzusok/tantárgyak tananyagának elsajátítása mennyire eredményes  A fejlesztések gyakorlati alkalmazhatósága A megvalósítás kérdőívek és egy távoktatási kísérlet szervezésével valósult meg 18 Kérdőíves vizsgálat eredményei Eredmények értékelése Az eddigi vélemények összegzése alapján megállapítható, hogy    a hallgatói igényeknek megfelelő tartalmakat közvetítettek a tananyagok, mert a gyakorlatban jól hasznosítható ismereteket közvetítenek érdekesek, olvasmányosak,

könnyen tanulhatóak; ( a fejlesztők didaktikai koncepcióját dicséri) ha lehetősége lenne választani, sok esetben az e-learning módszert részesítené előnyben a hagyományossal szemben. http://www.jedletcom/download/Agi Article Journal August 06pdf Kulcskompetenciákat fejlesztő programok 19 Kompetencia fejlesztés E-learning kurzusok KANADAI – MAGYAR együttműködéssel Kulcskompetenciákat fejlesztő programok 20 Kompetencia fejlesztés Használjunk Internetet (tanulásra) kutatásra Tanulni a sikerért alapok Kulcskompetenciákat fejlesztő programok 21 Kompetencia fejlesztés Rövid lényegre törő magyarázatok (szakirodalmi ajánlásokkal)  Lineáris felépítés Kulcskompetenciákat fejlesztő programok 22 Kompetencia fejlesztés Tanulási, és  Használati útmutatók segítik az e-learning-ben „kezdő” Hallgatókat. 23 A távoktató program rövid bemutatása Oracle iLearning A program felépítése LINEÁRIS, azonban

lehetőséget biztosít bármely irányban a navigálásra 24 A távoktató program rövid bemutatása Oracle iLearning Az anyagrészeket jól elkülönülő egységekre bontottuk. Az anyagban való navigálást a bármikor előhívható vázlat segíti. 25 A távoktató program rövid bemutatása Oracle iLearning A továbblépés feltétele a megfelelő szintű teljesítés! Az e-learning alkalmazásának dilemmái 26 Összegzés A kor kihívása: az információs technológiák oktatásban történő alkalmazása. Ez egy lehetőség, amelyet ki kell használni az ismeretszerzés hatékonyságának növelésére. Fogadjuk el a kor kihívását, ugyanis. ahogy a beszédet nem szorította ki az írás, az írást nem szorította ki a könyvnyomtatás ugyan úgy nem fogja kiszorítani a hagyományos oktatás értékes részét a távoktatás, DE egy fontos hozzáadott érték lehet, mely oktatási rendszerünk hatékonyságnövelésének egyik eszközévé válhat