Gazdasági Ismeretek | Európai Unió » Kovács Olivér - Tagállami integrációs modellek - A gazdasági kormányzás új dimenziói az Európai Unióban

Alapadatok

Év, oldalszám:2016, 5 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:9

Feltöltve:2018. december 15.

Méret:753 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

Hitelintézeti Szemle, 15. évf 1 szám, 2016 március, 165–169 o Tagállami integrációs modellek – A gazdasági kormányzás új dimenziói az Európai Unióban – Beszámoló a Magyar Tudományos Akadémia Magyar Tudomány Ünnepe alkalmából rendezett konferenciáról* Kovács Olivér A Magyar Tudomány Ünnepe rendezvénysorozat keretében rendezték meg 2015. november 23-án a Tagállami integrációs modellek – A gazdasági kormányzás új dimenziói az Európai Unióban című konferenciát, a Magyar Tudományos Akadémia impozáns felolvasótermében, azzal a törekvéssel, hogy átfogó képet kapjunk – interdiszciplináris megközelítésben – napjaink legfontosabb Európát érintő kérdéséről, vagyis arról, hogy mi lesz az integráció folyamatával. A nyitóelőadást Halmai Péter, a közgazdaságtudományok doktora tartotta, aki Új geometria – „teljes” Gazdasági és Monetáris Unió? című előadásában visszatért az integráció

gyökereihez, és egyúttal emlékeztetett arra, hogy az európai Gazdasági és Monetáris Unió soha nem teljesítette az optimális valutaövezetek elméletéből ismert legfontosabb kritériumokat. Az előadó hangsúlyozta, hogy az eltérő versenyképességű gazdaságok folyamatos integrációja során ugyan célul tűzték ki a tényleges és valódi gazdasági és monetáris uniót (ever-closer union), valamint a fiskális uniót, ám mindez számos kérdést vet föl, hiszen a szuverenitásátruházás magasabb fokát kívánná meg. E kívánalom beteljesülésének legnagyobb ösztöke voltaképp a periferizálódás elkerülése lehet. Mindez Wilhelm Röpke (1962|2000:12) azon sorait juttathatják eszünkbe, miszerint Európa legfőbb értéke és ereje pontosan abban rejlik, hogy kontinensünk megtestesíti az egységet a sokféleségben (Einheit in der Vielfalt). A második előadást Palánkai Tibor, az MTA rendes tagja tartotta. Előadásának címe: Az európai

integráció modell- és regulációs válsága: jóléti állam  és/vagy ökoszociális piacgazdaság mint válasz a 21. század kihívásaira Palánkai nem elégedett meg az integráció előnyeinek és napjaink válságjelenségeinek puszta megemlítésével, hanem a jóléti állam és az ökoszociális piacgazdaság modellszerű összevetésével annak igazolására törekedett, hogy a társadalmi-, gazdasági-, és környezeti problémák hatékonyabb és fenntarthatóbb európai kezelését a modern kapitalizmus * Jelen cikk a szerző nézeteit tartalmazza, és nem feltétlenül tükrözi a Magyar Nemzeti Bank hivatalos álláspontját. Kovács Olivér az ICEG European Center tudományos munkatársa. E-mail: okovacs@icegechu 165 Kovács Olivér globális rendszerében elsősorban az ökoszociális modelltől remélhetjük. Az előadó részben reflektált Thomas Piketty A Tőke a 21. században című könyvére is, pontosabban annak globális progresszív vagyonadóval

kapcsolatos részére A recenzens teljes mértékben azonosul az előadó által kifejtettekkel, már csak azért is, mert nem győződött meg arról, hogy korunk sokszorosan összetett problémáinak kezelése során valóban elégséges lenne csak a vagyoni- és jövedelmi egyenlőtlenségek kérdését kiválasztani mindentől függetlenül, és mindössze egyetlen, ráadásul globális instrumentummal kezelni. Ezen a ponton felsejlhet Jánossy Ferenc klasszikus gondolata, nevezetesen, hogy a társadalmi-gazdasági rendszer szövetét nem úgy kell megemelni, hogy egy-egy pontot megragadunk: több területet kell kezelni és kiemelni ahhoz, hogy a dolog érdemben megvalósulhasson. A harmadik előadást Bankunió, költségvetési unió, „többsebességű” Európa címmel Csaba László, az MTA rendes tagja tartotta. Előadásából több fontos állítás közül hármat emelünk ki: Csaba egyrészt azt hangsúlyozta, hogy az európai válságkezelés gyakorlatának vannak

olyan elemei, amelyeket nemcsak közgazdasági, de jogi értelemben is erőteljesen kifogásolhatunk (az előadó itt az Európai Központi Bank gyakorlatára hívta fel a figyelmet). Másrészt a bankunióval kapcsolatos dilemmák közül is felvetett néhányat, hangsúlyozva a költségvetési unió kapcsán, hogy még mindig a kormányközi megoldások tűnnek életrevalóbbnak, mi több, politikailag elfogadhatóbbnak. A bankunió kapcsán is megvilágítható ez az ellentmondás A magam részéről csak utalnék arra, hogy az EKB-felügyelet már önmagában is kérdéses lehet. Főszabály szerint a felügyelet során az EKB helyi ellenőrzést végezne, de ha szó szerint vesszük a megállapodás szövegét, akkor az derül ki, hogy ezt ténylegesen a nemzeti hatóságok végeznék el.1 Harmadrészt, Csaba László előadásában pozitív megvilágításba helyezte David Cameron levelét, amelyet Donald Tusk részére küldött,2 azt hangsúlyozva, hogy David Cameron

voltaképp nem akar kilépni az Európai Unióból, sokkal inkább azt szeretné elérni, hogy teljeskörűen vizsgálják fölül és tárgyalják újra az uniós alapszerződéseket és megállapodásokat. A fentieket követő, jogi kérdéseket taglaló szekciót Kecskés László, az MTA levelező tagja nyitott meg A jogharmonizáció integrációs ereje c. előadásával Áttekintette az uniós jogharmonizáció folyamatát, ami végigkísérte és kíséri a mai napig az integrációt. Élménydús előadásában kitért arra is, hogy az idők folyamán milyen súlyponteltolódások történtek az irányelvek, rendeletek és határozatok között, és érintette a jogharmonizáció folyamatának vargabetűit is, például idézve azt az esetet, amikor a jogászok a jogegységesítés szellemében tizenegy éven keresztül foglalkoztak az emelővillás targonca EU-konformitásával. 166 1  szöveg: „[] may confer specific tasks upon the European Central Bank []”. A

Elérhető: https://www.ecbeuropaeu/press/key/date/2012/html/sp120907enhtml Letöltve: 2015 december 7. 2  levél elérhető: http://issuu.com/spectator1828/docs/donald tusk letter 001 d5d09dcc167f11 A Letöltve: 2015.december 7 Konferenciabeszámoló Tagállami integrációs modellek Király Miklós kandidátus gyakorlatilag ott folytatta, ahol Kecskés László abbahagyta. A nemzetközi magánjog kodifikálásának útjai az Európai Unió tagállamaiban című előadásában a magánjogi egységesítésének aspektusára fókuszált. Az előadó számos, a hallgatóságot kérdésekre ösztönző, érdekes témát érintett (például hogy lehet-e, kell-e irányadónak tekinteni a migránskérdés kapcsán a tartózkodási ország szerinti jogszabályokat – jogokat és kötelezettségeket, stb.) A jogi dimenzió után újfent a közgazdaságtudományi, gazdaságpolitikai kérdések adták a konferencia vezérfonalát. Benczes István habilitált egyetemi docens Fiskális

fegyelmezetlenség – a nemzeti kormányzás eltérő minőségei tagállami szinten című előadásában rámutatott arra, hogy az uniós intézmények fegyelmező ereje messze nem tökéletes, és belső, tagállami elköteleződés szükséges a költségvetési kritériumok tartós teljesíthetősége érdekében. A fiskális szabályok alkalmazása segíthet (egyenleg-szabály, adósságráta-szabály stb.), de nem előfeltétele a sikernek A fiskális unió létrejöttét már csak azért sem tartja tehát a szerző a jelenlegi intézményi és tagállami viszonyrendszerben elképzelhetőnek, mert a tagállamok a fiskális fegyelem vonatkozásában igen heterogének. Természetesen nem látjuk, hogy mit hoz a jövő, továbbra is igaz, hogy az európai integráció nyílt végű projekt (open finalité politique). Kutasi Gábor egyetemi docens a Külső egyensúlytalanság az egységes valutaövezetben – Megoldás-e a többszintű kormányzás? kérdéskört járta körül.

Az elhangzó előadásból a szakavatott hallgatóság voltaképp az aszimmetrikus interdependencia jelenségére asszociálhatott, nevezetesen arra, hogy a mag-országok növekedése (Németország, Franciaország) nagymértékben függ a periféria-országokba exportálandó javak és szolgáltatások ottani abszorbeálhatóságától – utóbbi érdekében ezen országokat finanszírozni szükséges. Így alakul ki a periférián a külső eladósodás, illetve a külső egyensúlytalanság, a mag-országokban pedig (főleg Németországban) a külső egyensúlyi többlet. Emlékezzünk csak arra az időszakra a kétezres évek elején (2002–2003), amikor a német gazdaság is inkább stagnált, mint növekedett. Ezért hát nem is lepődhetünk meg azon, hogy a Benczes István előadásában is előkerülő Stabilitási és Növekedési Paktum fellazítása került annakidején napirendre. Enyhíteni kellett a kötöttségeken, mert a folyamatos bővítés a lassulás

centrifugális erőit hozta a felszínre. Pontosan a lazítások (szankciók elmaradása a német és francia esetben) után indult meg a mag-országok külső egyensúlyában a többletképződés, míg a periféria-országok esetében a hiányok növekedése (lásd Cesaroni és De Santis 2015:20). Hetényi Géza, az Európai Bizottság Gazdasági és Pénzügyi Főigazgatóságának főosztályvezetője Többsebességű Európa és a magyar érdekek címmel megtartott előadásában arra fókuszált, hogy a gazdasági kormányzás különböző sarokpontjai (pl.: fiskális paktum, Európai Szemeszter, kettes, valamint hatos csomag, Euró Plusz paktum, a bankunió stb.) miként viszonyulnak Magyarországhoz Álláspontja szerint egy saját valutával rendelkező ország, mint hazánk, közeledhet a lefektetett elvek- 167 Kovács Olivér hez, mi több, kellő körültekintéssel alkalmazhatja is őket (pl. bankunió) Narratívája szerint az intézkedéseket és a kilátásba

helyezett tervezeteket látva elmozdulás tapasztalható a kormányközi megoldások felől az uniós szintű megközelítések felé. A konferencia utolsó szekciójában esettanulmányi megközelítéseket láthattunk. Győrffy Dóra, az MTA doktora Tagállami esettanulmány I.: Görögország és a GMU GREXIT? című előadásában példás alapossággal járta körbe a kérdést, és azt hangsúlyozta, hogy Görögországban az állam túlzott mérete és működési minőségének alacsony színvonala a bajok fő forrása. A recenzens messzemenőkig egyetért ezen állásponttal, azzal a kiegészítéssel, hogy érdemes lenne megvizsgálni a piac és az állam összefonódó viszonyát Görögországban. A görög gazdasági növekedés (s ezzel együtt az adósságráta csökkenthetősége) elsősorban olyan szektorokon alapul (turizmus, vendéglátás), amelyek nemzetközi versenyképessége (más periféria-országgal összevetve is, pl. Spanyolországgal) is alacsonynak

tekinthető3 Magyarán, túl azon, hogy az állam méretének csökkennie kellene, a jó kormányzást, jó minőségű és széles rétegek által hozzáférhető közszolgáltatásokat úgy kellene kultiválni, hogy eközben a gazdaság különféle ágazatainak egyfajta strukturális modernizálása is végbemenjen. Erre viszont valójában nem létezik recept, megvalósítása inkább csak lassú léptekkel, évtizedes távlatokban képzelhető el. Már csak ezért is igazat kell adnunk Győrffy Dórának, aki szerint az EU-ból/eurózónából való kilépésnek az esélye nagyon kicsi. Görögország óriási árat lenne kénytelen fizetni ezért, nem beszélve a láncreakció lehetőségéről, mondjuk Portugália esetében A görög fejlődés kulcsa tehát az integráció kijózanító, tanítómester szerepe lehet, amely már meg is kezdődött azzal, hogy az EU voltaképp átvette a kormányzás szerepét – hangsúlyozta Győrffy Dóra. A konferenciát Koller Boglárka

egyetemi docens előadása zárta, amely rímelt Csaba Lászlónak a nap korábbi részében felvetett gondolatára, miszerint az Egyesült Királyság nem akar kilépni az EU-ból. Az előadó Tagállami esettanulmány II: Nagy-Britannia és az európai gazdasági integráció BREXIT? című előadásában ismertette az elhíresült levelet, és elemezte az ott kifejtett pontokat. Bár az Egyesült Királyság tőkepiaca hatalmas, úgy tűnik, nem áll érdekükben a kilépés. Épp ellenkezőleg, a válság és a válságkezelés lehetőséget kínál arra, hogy az uniós alapokmányokat és szerződéseket új alapokra helyezzék, ha úgy tetszik, az új időkhöz igazítsák. 3 168 Erről tanúskodik a World Economic Forum, Travel and Tourism Competitiveness Report 2015 is. A rangsor 141 országából Görögország csupán a 31. helyen szerepel, míg Spanyolország az első, Olaszország a 8, Portugália pedig a 15. Elérhető:

http://reportsweforumorg/travel-and-tourism-competitiveness-report-2015/ Letöltve: 2015. december 7 Konferenciabeszámoló Tagállami integrációs modellek Felhasznált irodalmak Cesaroni, T. - De Santis, R (2015): Current Account ’Core-Periphery Dualism’ in the EMU CEPS Working Paper No. 406 Röpke, W. (1962|2000): Europa in der Welt von heute Werner Krebser, Thun; Nachdruck: Schulthess, Zürich. 169