Biológia | Középiskola » Biológia emelt szintű írásbeli érettségi vizsga, megoldással, 2017

Alapadatok

Év, oldalszám:2017, 32 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:47

Feltöltve:2017. május 20.

Méret:1 MB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

ÉRETTSÉGI VIZSGA • 2017. május 16 Azonosító jel: BIOLÓGIA EMELT SZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2017. május 16 8:00 Időtartam: 240 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA Biológia emelt szint írásbeli vizsga 1711 Biológia emelt szint Azonosító jel: Fontos tudnivalók Mielőtt munkához lát, figyelmesen olvassa el ezt a tájékoztatót! Az emelt szintű írásbeli érettségi vizsga megoldásához 240 perc áll rendelkezésére. A feladatsor két részből áll. A mindenki számára közös feladatok (I–VIII.) helyes megoldásáért 80 pontot kaphat Az utolsó feladat (IX.) két változatot (A és B) tartalmaz Ezek közül csak az egyiket kell megoldania! Az utolsó feladatban szerezhető 20 pontot csak az egyik választható feladatból kaphatja, tehát nem ér el több pontot, ha mindkettőbe belekezdett. Ha mégis ezt tette, a dolgozat leadása előtt tollal húzza át a nem kívánt megoldást! Ellenkező esetben a

javítók automatikusan az „A” változatot fogják értékelni. A feladatok zárt vagy nyílt végűek. A zárt végű kérdések megoldásaként egy vagy több nagybetűt kell beírnia az üresen hagyott helyre. Ezek a helyes válasz vagy válaszok betűjelei Ügyeljen arra, hogy a betű egyértelmű legyen, mert kétes esetben nem fogadható el a válasza! Ha javítani kíván, a hibás betűt egyértelműen húzza át, és írja mellé a helyes válasz betűjelét! A D helyes A DC BD elfogadható rossz A nyílt végű kérdések megoldásaként szakkifejezéseket, egy-két szavas választ, egész mondatot, több mondatból álló válaszokat vagy fogalmazást (esszét) kell írnia. Ügyeljen a nyelvhelyességre! Ha ugyanis válasza nyelvi okból nem egyértelmű vagy értelmetlen – például egy mondatban nem világos, mi az alany –, nem fogadható el akkor sem, ha egyébként tartalmazza a helyes kifejezést. Egymásnak ellentmondó válaszok esetén nem kaphat

pontot Az érettségi követelményeknek megfelelő legpontosabb válaszokat adja meg! Minden helyes válasz 1 pont, csak az ettől eltérő pontozást jelöltük. Fekete vagy kék színű tollal írjon! A szürke hátterű mezőkbe ne írjon! Jó munkát kívánunk! 1711 írásbeli vizsga 2 / 24 2017. május 16 Biológia emelt szint I. Azonosító jel: Szikesek 6 pont Az egyik nemzeti park honlapján található a következő leírás: „A . puszta 11 000 hektár kiterjedésű Északi részén vízzel borított laposok, nagyobb vízállások szakítják meg a puszta háborítatlanságát. Sok helyen, főleg a nyári időszakban, vakítóan fehér vakszik-foltok – az úgynevezett ‘sóvirágzás’ – árulkodnak a talaj magas sótartalmáról, szikes jellegéről. Akár több tíz kilométerre is el lehet látni anélkül, hogy bármi megzavarná tekintetünket. A talajadottságok miatt a szikesek növénytársulásait sótűrő fajok alkotják.” 1. A szövegben

említett „vakszik-foltok” főképp melyik kationt tartalmazzák? 2. Írja le, mi a vaksziken a talaj felszínén a sófelhalmozódás oka! Válaszában térjen ki arra, hogy melyik fizikai folyamat játszik döntő szerepet ebben! 3. Írja le, hogy mit értünk másodlagos szikesedés alatt! A fényképen a sziki mézpázsit fűcsomóit látjuk egy sekély vizű sziki tóban tavasszal. A legtöbb növény számára a szikes talajon akkor is lehetetlen a vízfelszívás, amikor a bőséges esők miatt vízből nincs hiány. 4. Fogalmazza meg, mi a víz felszívásának feltétele, figyelembe véve, hogy a sziksóval telített folyadék ozmotikusan aktív! 5. A szikesek növényeinek egy része csak tűri, más részük igényli is a talaj magas sótartalmát Írja le egy kísérlet tervét, mellyel eldönthető, hogy a vizsgált növényfaj melyik típusba tartozik! (2 pont) . 1. 2. 1711 írásbeli vizsga 3. 4. 5. összesen 3 / 24 2017. május 16 Biológia

emelt szint II. Azonosító jel: Kígyózó korpafű 7 pont A fényképen egy ősi harasztcsoport ma élő faja, a kígyózó korpafű látható. 1. A növény mely szerveit láthatjuk a képen? A helyes válaszok betűjeleit írja a négyzetekbe! (2 pont) A) B) C) D) E) szár telep levél porzó előtelep 2. Mi igaz a képen látható hajtásra? (2 pont) A) B) C) D) E) Az ivaros nemzedékhez (életszakaszhoz) tartozik. Mitózissal spórákat hoz létre. Fotoszintézisre képes. Többféle szövet alkotja. Egyetlen spórából meiózissal, majd mitózisok sorozatával jött létre. 3. A korpafüvek finoman eloszló, szétszóródó spóraporát régebben hintőpornak használták Mi igaz ezekre a spórákra? (2 pont) A) B) C) D) Kedvező körülmények közt pollentömlőt hoznak létre. A spóratartó tokban keletkeznek. Haploid kromoszómaszámú szaporítósejtek. Ha egyetlen növényből származnak, és nem következett be mutáció, genetikailag azonosak. E) Kedvező

körülmények között fototróf energianyerésre képesek. 4. A korpafüvek ivaros szaporodása más harasztokéhoz hasonló Írja le, mi a víz szerepe az ivaros folyamatban! 1. 2. 1711 írásbeli vizsga 3. 4. összesen 4 / 24 2017. május 16 Biológia emelt szint III. Azonosító jel: A korpafű környezete 5 pont A kígyózó korpafű egyes fenyveseink ritka, védett faja. A mellékelt ökológiai mutatószámok alapján indokolja, hogy miért nem találkozhatunk ezzel a növénnyel sziki gyepekben, illetve gyomtársulásokban! (A táblázatban a kihúzott mezők azt jelzik, hogy a faj az adott tényezőre nézve tág tűrésű. Az érvelés során az ökológiai mutatók értékei közti 1-nél nagyobb eltérést tekinthetjük jellemzőnek.) W R N Z kígyózó korpafű 5 2 1 3 apró kőtörőfű (sziklagyepek) 1 4 2 4 bürök (gyomtársulások) 5 3 5 5 bárányparéj (sziki gyepek) 5 1 3 W: 1-11 a növekvő vízigény alapján. N: nitrogénigény 1-5-ig a

növekvő nitrogénigény alapján. R: pH-igény 1: savanyú, 2: gyengén savanyú, 3: közel semleges, 4: enyhén meszes, 5: meszes, bázikus. Z: zavarástűrés (degradációtűrés). 1-5: a fokozódó zavarás(degradáció)tűrés alapján 1. Sziki gyepekben: . 2. Gyomtársulásokban: . 3. A kígyózó korpafű és az apró kőtörőfű termőhelyén az évi csapadékmennyiség sokszor közel azonos, a két faj vízigénye mégis eltérő. Indokolja a különbséget az életközösségek jellemzői alapján! 4. Melyik anyagra vonatkozik a táblázatban szerepelő „nitrogénigény”? A) B) C) D) E) nitrogéngáz nitrát-ion nukleinsav aminosavak nitrogén-oxidok 5. Írjon egy példát a Z értékkel jellemzett „zavarásra”! . 1. 2. 1711 írásbeli vizsga 3. 4. 5. összesen 5 / 24 2017. május 16 Biológia emelt szint IV. Azonosító jel: Egy keverék szétválasztása 13 pont Egy diák meg akarta vizsgálni, hogy az élő levelekből kivont növényi

festékoldat milyen alkotórészeket tartalmaz. A fotoszintézisben szerepet játszó festékanyagokat alkohollal oldotta ki a forró vízbe mártott, majd dörzsmozsárban eldörzsölt levelekből. 1. Nevezze meg a sejtszervecskét, amelyben a színanyagok találhatók ép levélben! . Egy szűrőpapírcsík aljától kb. 2 cm távolságra cseppentette a zöld festékoldatot Száradás után egy üveghengerbe függesztette a szűrőpapírcsíkot, úgy, hogy annak legalja belemerüljön a henger aljába töltött oldószerbe, amely aceton és petroléter elegye volt. A festékcsepp nem merült bele az oldószerbe. 20 perc múlva megvizsgálta a szűrőpapírt. A következő képet látta: Értelmezze a kísérletet a kérdések segítségével! 2. Nevezze meg a módszert, amellyel elválasztotta a kísérletező a színanyagokat egymástól! 3. Nevezze meg pontosan a színanyagoknak azt a csoportját, amelybe a szűrőpapíron talált kékeszöld és a sárgászöld anyag tartozik!

. 4. Nevezze meg pontosan a színanyagoknak azt a csoportját, amelybe a szűrőpapíron talált sárga és narancssárga anyag tartozik! . 1711 írásbeli vizsga 6 / 24 2017. május 16 Biológia emelt szint Azonosító jel: 5. Mely tulajdonsága miatt alkalmas a szűrőpapír ebben a kísérletben az anyagok elválasztására? A helyes válaszok betűjelét írja a négyzetekbe! A) B) C) D) E) Mert nagy a tömege. Mert nagy a fajlagos felülete. Mert vízben oldható. Mert fehér. Mert érvényesül benne a hajszálcsövesség. 6. Melyik színű színanyag kötődött legerősebben a szűrőpapír felületéhez? A helyes válasz betűjelét írja a négyzetbe! A) B) C) D) A narancssárga. A sárga. A kékeszöld. A sárgászöld. Írja az alábbi állításoknak megfelelő betűket a táblázatba az állítás mellé! A) B) C) D) a sárga és narancssárga színanyagok a zöld színanyagok mindkét vegyületcsoport egyik sem 7. Hasonló szerkezetű, vitamineredetű

vegyület található az emberi retina receptorsejtjeiben. 8. Feladatukat membránhoz kötve töltik be az élő sejtben 9. Nitrogéntartalmúak 10. Szénhidrátok 11. A látható fény gerjeszti elektronjaikat 12. Magnéziumot tartalmaznak 1. 2. 3. 1711 írásbeli vizsga 4. 5. 6. 7. 8. 9. 7 / 24 10. 11. 12. összesen 2017. május 16 Biológia emelt szint V. Azonosító jel: Epés megjegyzések 12 pont Istvánnak hónapok óta görcsös hasi fájdalmai voltak, emiatt háziorvosa hasi ultrahangvizsgálatra küldte. A vizsgálaton kiderült, hogy epekövei vannak, emiatt az epehólyagját egy műtét során eltávolították. 1. Fogalmazza meg az epe emésztésben játszott szerepét! Írja le, hogy melyik mirigy melyik enzimjének működését segíti elő! (3 pont) . . . 2. Nevezze meg, melyik szervben termelődik az epe! 3. Nevezze meg, hogy polaritása alapján melyik vegyületcsoportba tartozik az epesav! 4. Válassza ki a felsoroltak közül azt a két

vegyületet, amelynél a (fő) termelődési hely is helyesen szerepel! A helyes válaszok betűit írja a négyzetekbe! (2 pont) A) Progeszteron – here B) Inzulin – mellékvese velőállomány C) Adrenalin – mellékvese kéregállomány D) Tesztoszteron – here E) Progeszteron – mellékvese velőállomány F) Mineralokortikoidok – mellékvese kéregállomány 5. István a műtéti sebhelyek miatt nem aggódott, mert 9 évesen vakbélgyulladása volt, emiatt van már műtéti hege. Jelölje nyíllal az ábrán a vakbélműtétből származó heg feltételezett helyét! (1 pont) 1711 írásbeli vizsga 8 / 24 2017. május 16 Biológia emelt szint Azonosító jel: 6. A műtét előtt izgult, de annak megkezdése előtt egy órával kapott egy tablettát, ennek hatására a pulzusa nyugalmi értékre csökkent, és vérnyomása is helyreállt. A vegetatív idegrendszer típusai közül melyiknek a túlsúlya érvényesült a tabletta bevétele után? 7. A központi

idegrendszer pontosan mely részén található a szervezetben a vérnyomás szabályozásának központja? 8. Válassza ki az alábbiak közül azt az élettani változást, ami István szervezetében a pulzus és vérnyomás normalizálódásával együtt feltételezhetően lezajlott! A helyes válasz betűjét írja a négyzetbe! A) Lassul a bélperisztaltika. B) Csökken a légzésfrekvencia. C) Csökken a verejtékezés. D) Csökken a nyálelválasztás. E) Tágul a pupilla. 9. A műtét után egy hétig István véralvadásgátló szert kapott Írjon egy példát arra, hogy a vérnek pontosan mely alkotójára fejthet ki hatást egy véralvadásgátló! 1. 2. 1711 írásbeli vizsga 3. 4. 5. 6. 9 / 24 7. 8. 9. összesen 2017. május 16 Biológia emelt szint VI. Azonosító jel: Vértestvérek 10 pont Blanka és Dorka testvérek, mindkettejük vércsoportja A Rh-pozitív. A feladat megoldása során végig tételezzük fel, hogy nem történt olyan

mutáció, ami megváltoztatta volna a vércsoportjukat. 1. Milyen lehet a gyerekek szüleinek vércsoportja? A helyes válasz betűjelét írja a négyzetbe! A) Legalább egyikük A, AB vagy 0, és szükségképpen mindkettő Rh-pozitív. B) Legalább egyikük A vagy AB, és legalább az egyik Rh-pozitív. C) Egyikük sem lehet AB vagy B, és legalább az egyik Rh-pozitív. D) Mindkettő csak A és Rh-pozitív lehet. E) Csak az zárható ki, hogy mindketten 0 és Rh-negatív vércsoportúak. 2. Vércsoportjuk azonossága bizonyítja-e, hogy valóban vér szerinti testvérek (tehát mindkét szülő közös)? A helyes válasz betűjelét írja a négyzetbe! A) A vércsoportot meghatározó genotípusuk ismeretében lehetne eldönteni. B) A szülők vércsoportot meghatározó genotípusának ismeretében lehetne eldönteni. C) Igen. D) Igen, és biztosan egypetéjű ikrek. E) Nem. 3. Egy szülőpár mindkét tagja A Rh-pozitív vércsoportú Első gyermekük 0, Rh-negatív

vércsoportú lett. Mekkora a valószínűsége, hogy a második gyermekük A és Rh-pozitív vércsoportú lesz? Válaszát levezetéssel indokolja és két tizedesjegy pontossággal adja meg! (2 pont) 1711 írásbeli vizsga 10 / 24 2017. május 16 Biológia emelt szint Azonosító jel: 4. Örökletes tulajdonságainkban sokszor nem szüleinkre, hanem nagyszüleinkre hasonlítunk Indokolja, milyen esetben fordulhat elő, hogy az utód valamely tulajdonsága valóban a nagyszülőével egyezik meg, de a szüleivel nem! (A legegyszerűbb, egy gén, kétallélos, domináns-recesszív öröklésmenetet feltételezzen!) 5. Adja meg, hogy az unoka génkészlete legalább hány százalékban azonos valamely nagyszülőével! 6. Hol találhatók a vércsoportokat meghatározó antigének? A helyes válasz betűjelét írja a négyzetbe! A) B) C) D) E) A vörösvérsejtek felszínén. A vörösvérsejtek sejtmagjában. A nyiroksejtek felszínén. A nyiroksejtek sejtmagjában. A

vérplazmában. 7. A levett vérben található érett vörösvértestekből lehetséges-e kromoszómavizsgálatot végezni? Válaszát indokolja! . . 8. Nagyjából hány db vörösvértest található egy egészséges felnőtt férfi szervezetében? Számolását rögzítse! (2 pont) 1. 2. 1711 írásbeli vizsga 3. 4. 5. 6. 11 / 24 7. 8. összesen 2017. május 16 Biológia emelt szint Azonosító jel: VII. A vérkeringés jellemzői 15 pont Az alábbi grafikon görbéi a keringési rendszer nagyvérkörének három fontos jellemzőjét mutatják az egyes érszakaszoknak megfelelően. Az x tengely a nagyvérkör egyes érszakaszait mutatja. A kapillárisoknak megfelelő szakasz a középső. A grafikon segítségével válaszoljon a kérdésekre! A 20 10 B C 1. Mit ábrázolnak az A, B és C nagybetűkkel jelölt görbék a felsoroltak közül? Írja a pontozott vonalakra! (Két jellemző nevét nem kell felhasználnia.) (3 pont) az erek összkeresztmetszete,

átlagos érkeresztmetszet, a vér áramlási sebessége, a vérplazma ozmózisnyomása vérnyomás, A:. B:. C:. 2. Nevezze meg, hogy a nagyvérkörben áramló vér a szív melyik üregéből indul ki és melyikbe érkezik vissza! Kiindul: . Érkezik: 3. Nevezze meg, melyik érszakaszra jellemző az erőteljesen ingadozó vérnyomás! 4. Olvassa és írja le a diagramról a magasabb (szisztolés) és az alacsonyabb (diasztolés) nyomásértékeket! Adja meg a mértékegységét is! Szisztolés: . Diasztolés: 5. Fogalmazza meg az előző pontban szereplő két nyomásérték különbségének okát! Válaszában nevezze meg a szív megfelelő részét! (2 pont) Szisztolés nyomás oka: . Diasztolés nyomás oka: . . 1711 írásbeli vizsga 12 / 24 2017. május 16 Biológia emelt szint Azonosító jel: 6. Fogalmazza meg, hogy mi a kapcsolat az adott érszakasz összkeresztmetszete és a vér áramlási sebessége között! 7. Válassza ki az alábbi állítások

közül a helyeseket, és betűjeleiket írja a négyzetekbe! (2 pont) A) A hajszálerekben a vér áramlási sebessége lassú, ami elősegíti a légzési gázok kicserélődését. B) A szív felé haladva a vénák összkeresztmetszete nő, és ezért a vér áramlási sebessége csökken. C) A szív felé haladva a vénákban a vér áramlási sebessége csökken, mert a vérnyomás nő. D) A hajszálerek területén a legkisebb az erek összkeresztmetszete. E) A szív felé haladva a vénák összkeresztmetszete csökken és ezért a vér áramlási sebessége nő. 8. Egészítse ki az alábbi szöveg hiányzó részeit a megfelelő szavakkal! Minden hiányzó rész kitöltéséhez egy szó szükséges. (4 pont) A vér vénákban történő áramlását a szív felé több tényező is segíti. A vénákban a . alacsony és folyamatosan csökken, így csak kis mértékben segíti a vér áramlását. A vénák falában található , valamint az összehúzódó . pumpáló

hatása együtt segítik a vér szív felé történő visszaáramlását. A csökkentik a mellkasban a nyomást, ezért a vénában szívó hatást keltenek, ami szintén a vér szív felé történő áramlását segíti. 1. 2. 1711 írásbeli vizsga 3. 4. 5. 13 / 24 6. 7. 8. összesen 2017. május 16 Biológia emelt szint Azonosító jel: VIII. Ádám és Éva története 12 pont Ádám ezt írta Éva sírjára: Ahol ő volt, ott volt a Paradicsom (Mark Twain: Ádám és Éva naplója) A kutatók az emberiség, pontosabban a modern ember (Homo sapiens) kialakulásának időpontját és bölcsőjét különböző módszerekkel próbálják feltárni. Az evolúció közvetlen bizonyítékainak értékelése mellett molekuláris genetikai vizsgálatokkal, különböző ma élő népcsoportok génjei bázissorrendjének összevetésével is dolgoztak. 1. Fogalmazza meg röviden, hogy miért nem tekinthető közvetlen evolúciós bizonyítéknak ezen gének

bázissorrendjének összevetése! . A vizsgálatokhoz kiválasztott gének, illetve DNS-szakaszok igen sokfélék voltak, köztük különféle testi ill. ivari kromoszómák génjei A nemhez kötött öröklődésű gének esetében elsősorban az Y-kromoszóma azon génjeit tanulmányozták, amelyek egyértelműen apai öröklődést mutatnak („Y-kromoszómás Ádám” keresése). Emellett a mitokondriumban levő DNS alléljeivel is folytattak hasonló vizsgálatokat. Megtermékenyítéskor a hímivarsejt mitokondriumai nem jutnak be a petesejtbe. Hasonlítsa össze az ember mitokondriális genomjában, testi kromoszómáján található, valamint az Y-kromoszóma vizsgált génjeit! Helyezze el az alábbi állítások sorszámát a halmazábra megfelelő részére! Amennyiben egyik genomrészletre sem igaz az állítás, sorszámát írja az alaphalmazba! (A feladat megoldása során tekintsen el a mutációktól!) Testi kromoszóma génjei Az Y-kromoszóma vizsgált génjei

Mitokondriális gének 2. 3. 4. 5. 6. 7. Alléljai kizárólag apáról fiúra öröklődnek. Alléljai öröklődhetnek anyáról fiúra is. Alléljai öröklődhetnek apáról leányra. Alléljaik darabszáma egy személy nem osztódó idegsejtjeiben változó lehet. Gyűrű alakú kromoszómán helyezkednek el. Ivaros folyamat során döntő többségük nem rekombinálódik. 1711 írásbeli vizsga 14 / 24 2017. május 16 Biológia emelt szint Azonosító jel: 1987-ben kutatók a mitokondriális genom változatosságát vizsgálták annak érdekében, hogy megállapítsák, visszavezethető-e minden ma élő ember mitokondriális DNS-e egyetlen közös ősre. Ennek érdekében 112, különböző népcsoportokhoz tartozó embertől vettek DNS-mintát és vizsgálták a minta változatosságát. Azt tapasztalták, hogy a vizsgált személyek mitokondriális DNS-e között átlagosan 3,02 bázisnyi különbség van, az ember és a csimpánz mitokondriális DNS-e átlagosan

72,22 bázisban tér el egymástól. A kutatók rendelkezésére álló korábbi, fosszilis maradványok alapján az ember és a csimpánz legközelebbi közös őse kb. 5 millió évvel ezelőtt élt Ezen adatok alapján meg tudták becsülni, hogy mikor élt az első Homo sapiens-asszony („mitokondriális Éva”) a Földön. 8. Milyen feltételek/feltételezés szükséges ahhoz, hogy a rendelkezésre álló adatok alapján a becslés elvégezhető legyen? A helyes válasz betűjelét írja a négyzetbe! A) A sejtmagi és a mitokondriumban levő DNS mutációs sebessége nagyjából azonos. B) A mitokondriális DNS mutációs sebessége valamennyi fajban azonos. C) A mitokondriális DNS mutációs sebessége a csimpánz és az ember (Homo) esetében azonos és időben állandó. D) A csimpánz mitokondriális DNS-e nem (vagy alig) változott a közös ős óta. E) A csimpánz és a modern ember (Homo sapiens) sejtmagi genomja is hasonló mértékben különbözik egymástól, mint

mitokondriális DNS-ük. 9. Az előző feladatban kiválasztott feltételezés mellett, a rendelkezésre álló adatok alapján számolja ki, mikor élhetett „mitokondriális Éva” a Földön! Számítása gondolatmenetét is tüntesse fel, válasza csak ebben az esetben ér pontot! (2 pont) 10. A mitokondriumok DNS-e mellett gyakran hasonlítják össze a mitokondriumok belső membránján található citokróm-fehérjék aminosavsorrendjét is. Mi lehet a funkciója ennek a fehérjének? A megfelelő betűjellel válaszoljon! A) B) C) D) E) A végső oxidációban vesznek részt. A citromsav-ciklusban vesznek részt. A glikolízisben vesznek részt. A sötét szakaszban vesznek részt. A glükóz hidrolízisében vesznek részt. 1711 írásbeli vizsga 15 / 24 2017. május 16 Biológia emelt szint Azonosító jel: A bemutatott ún. Éva-hipotézist támadhatnánk, ha az elméletből következne, hogy „mitokondriális Évának” nem voltak női kortársai, ami

nyilvánvalóan lehetetlen. 11. Fogalmazza meg, miért nem következik a hipotézisből ez az állítás! . . 1. 2. 3. 1711 írásbeli vizsga 4. 5. 6. 7. 8. 16 / 24 9. 10. 11. összesen 2017. május 16 Biológia emelt szint Azonosító jel: Választható feladatok IX.A 20 pont Jaj, ez fájt! 10 pont Egy háziasszony az ebéd készítése közben jobb kezével hozzáér egy forró lábashoz, s azonnal elrántja a kezét. 1. Melyik jelenség játszódott le az alábbiak közül? (2 pont) A) B) C) D) E) szomatikus reflex vegetatív reflex bőreredetű reflex izomeredetű reflex akaratlagos mozgás A bőr receptoraiban keletkezett ingerület eljut az agyba, s ott kialakul a fájdalomérzet. Az alábbi ábra az ingerület útvonalának főbb állomásait mutatja. Párosítsa a négyzetekben lévő számokat a megfelelő betűkkel! Írja a betűket a pontozott vonalra! (Nem minden betűjelet kell felhasználni!) (3 pont) A) B) C) D) E) F) mozgatóideg

gerincvelő fehérállomány felszálló pálya gerincvelő fehérállomány leszálló pálya talamusz érzőneuron kisagy receptor 2. 2: . gerincvelő hátsó szarv 3: . 3. agytörzs 4. nagyagy 4: . A testérzőpálya az agykéreg elsődleges érzőmezőjére vetül. Az ábra mutatja az érzőmező helyét, és azt, hogy az érzőmező mely részei dolgozzák fel a testfelszín egyes területeiről érkező információkat. 5. Nevezze meg, melyik lebeny része a testérző mező! 6. Adjon magyarázatot a képviselt testtájak eltérő nagyságára! 1711 írásbeli vizsga 17 / 24 2017. május 16 Biológia emelt szint Azonosító jel: elsődleges testérző mező 7. Miközben a háziasszony elrántotta a kezét, sok izma összehangolt módon húzódott össze vagy ernyedt el. Nevezze meg, hogy az ezen folyamatokat összehangoló egyensúlyi központ mely érzékszervekből kaphat információt! Két szervet nevezzen meg! (2 pont) 8. A kéz elrántását

mozgató idegsejtek idézték elő Hol találhatók ezen idegsejtek sejttestjei? A) B) C) D) E) A gerincvelő szürkeállományának mellső szarvában. A gerincvelő szürkeállományának hátsó szarvában. A gerincvelő fehérállományának hátulsó kötegében. A gerincvelő fehérállományának elülső kötegében. A hajlító izom melletti idegdúcban. A reflexek – esszé 10 pont Mutassa be az emberi szervezet reflexeit az alábbi szempontok figyelembevételével! 1. A feltétlen és a feltételes reflex különbsége Pavlov vizsgálati módszerének lényege (3 pont) 2. A vegetatív és a szomatikus reflexívek felépítésének különbsége, az eltérő hatású vegetatív dúcok lehetséges helyei. (4 pont) 3. A vegetatív reflex bemutatása a testhőmérséklet szabályozásának példáján: a szabályozó központ helye (1 pont), két változás, ami a külső hőmérséklet csökkenésekor a szabályozás során végbemegy. (2 pont) 1. 2. 3. 1711 írásbeli

vizsga 4. 5. 6. 7. 8. 18 / 24 esszé összesen 2017. május 16 Biológia emelt szint Azonosító jel: Esszé . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1711 írásbeli vizsga 19 / 24 2017. május 16 Biológia emelt szint Azonosító jel: IX.B 20 pont Lékek az erdőben 10 pont Olvassa el az alábbi újságcikkrészletet, majd válaszoljon a kérdésekre! „Korábban az volt a szinte általános szokás, hogy amint az erdő elérte a vágáskort (általában a fák nyolcvan-százhúsz éves korában), az erdészek egy nagy területen megbontották az erdőt, kivágták a fák egy részét. Amint ezek helyén növekedésnek indult a természetes újulat, kivágták a többi öreg fát is, és az állomány a vágásterületen hosszú évtizedek alatt újult meg (tarvágás). Ma olyan gazdálkodási módok kezdenek terjedni, melyek segítségével úgy lehet fát termelni, hogy eközben az erdő állományléptékben folyamatosan jelen van

a területen. Ez úgy lehetséges, hogy egyszerre sokkal kisebb területen, úgynevezett lékekben vágják ki a fákat. Kísérletünkben azt vizsgáljuk, hogy a különféle erdőkezelési módok hogyan befolyásolják a termőhely mikroklímáját, talajviszonyait, élővilágát, biodiverzitását. A fénymennyiség, a tápanyag-összetétel, a kémiai jellemzők mellett az erdei nagyvadak hatását is vizsgáljuk. Nem kell magyarázni, hogy a fénymennyiség milyen drasztikusan megváltozott a vágás hatására. Sokkal érdekesebb, hogy a lékek területén megnövekedett a talajnedvesség – mondja Kovács Bence. – Ennek az az oka, hogy a keletkező húszméteres tisztás nem olyan nagy, hogy a nap és a szél szárító hatása érvényesülhessen, miközben a fák kivágásával jelentősen csökkent a levélzeten keresztül történő párologtatás, így több víz marad a talajban.” Lékek és szálalások (Magyar Nemzet) A korábban elterjedt tarvágásos

erdőművelés nemcsak az erdők biodiverzitását csökkentette, de növelte az árvízveszélyt és a talajeróziót is. Magyarázza meg az összefüggést egy-egy mondatban! 1. Biodiverzitás csökkenése: . 2. Talajerózió növekedése: . 3. Árvízveszély fokozódása: . . 4. A megfelelően végzett lékeléses erdőművelés növelheti is az erdő biodiverzitását Adjon magyarázatot a jelenségre! 1711 írásbeli vizsga 20 / 24 2017. május 16 Biológia emelt szint Azonosító jel: A természetes újulat vagy a kivágott fák tövéből kinövő sarjakból származik (sarjerdő) vagy a fák magjaiból kikelő csemetékből. Hasonlítsa össze a kétféle módon megújuló erdőállományt! A) B) C) D) a sarjerdőre jellemző a magból származó újultra jellemző mindkettőre jellemző egyikre sem jellemző 5. Az adott területen közel egykorú fákból álló erdőt eredményezhet. 6. A felnövő fák genetikailag azonosak lesznek a kivágottakkal.

7. A csírázást és az azt követő tömeges növekedést a megváltozott termőhelyi viszonyok teszik lehetővé. A tarvágást követően a magban lezajló megtermékenyítés hozza létre az új növényegyedeket. 8. 9. A lékek helyén először lágyszárú növények, majd szeder és más cserjék szaporodnak el, végül ismét a fák veszik át az uralmat. Nevezze meg e folyamatot! . 10. A párologtatáson kívül az erdő fáiban zajló más életműködések is vizet igényelnek, mert a víz kémiai bontásával járnak. A felsoroltak közül melyikben szerepel a víz a NADP elektron (hidrogén) forrásaként? A helyes válasz betűjelét írja a négyzetbe! A) B) C) D) E) A levelekben zajló fotoszintézis. A tartalék tápanyagok felépítése. A cukorból képződő keményítőzárványok előállítása. A fehérjék előállítása aminosavakból. A humusz felszívása a talajból. Az erdő mintázatai – esszé 10 pont Mutassa be egy hazai erdő tér-és

időbeli mintázatait a következő példák segítségével: 1. Mik az aszpektusok, az aszpektusváltások oka és hatásai két példán bemutatva (4 pont) 2. A szintezettség két lehetséges okának megnevezése egy erdőn belül (2 pont) 3. A talaj humusztartalmának eredete, a növények életében játszott szerepe, a lebontásában részt vevő élőlények és szerepük. (4 pont) 1. 2. 3. 1711 írásbeli vizsga 4. 5. 6 7 8 21 / 24 9. 10. esszé összesen 2017. május 16 Biológia emelt szint Azonosító jel: Esszé . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1711 írásbeli vizsga 22 / 24 2017. május 16 Biológia emelt szint 1711 írásbeli vizsga Azonosító jel: 23 / 24 2017. május 16 Biológia emelt szint Azonosító jel: pontszám maximális elért I. Szikesek 6 II. Kígyózó korpafű 7 III. A korpafű környezete 5 IV. Egy keverék szétválasztása 13 V. Epés megjegyzések 12 VI. Vértestvérek 10 VII. A

vérkeringés jellemzői 15 VIII. Ádám és Éva története 12 80 Feladatsor összesen: 20 IX. Választható esszé és problémafeladat Az írásbeli vizsgarész pontszáma: 100 dátum javító tanár pontszáma egész számra kerekítve programba elért beírt Feladatsor Választható esszé és problémafeladat 1711 írásbeli vizsga dátum dátum javító tanár jegyző 24 / 24 2017. május 16 ÉRETTSÉGI VIZSGA • 2017. május 16 Biológia emelt szint Javítási-értékelési útmutató 1711 BIOLÓGIA EMELT SZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA JAVÍTÁSI-ÉRTÉKELÉSI ÚTMUTATÓ EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA Biológia emelt szint Javítási-értékelési útmutató Útmutató a dolgozatok értékeléséhez 1. Kérjük, piros tollal javítson! 2. Ha a kérdésre adott válasz hiánytalan, pipálja ki! Minden pipa 1 pontot ér Tört pontszám nem adható. Amennyiben a

két pontos feladatot helyesen oldotta meg a vizsgázó, két pipát tegyen! 3. Ha egy feladatnak olyan helyes megoldása is van, mely a javítókulcsban nem szerepel, kérjük, hogy a javító fogadja el. Így járjon el a szinonim kifejezések esetében is (például kloroplasztisz – zöld színtest)! 4. Ha a feladat indoklást, vagy a gondolatmenet leírását várja el, akkor e nélkül nem adható pont. 5. A megoldókulcsban ferde vonallal (/) jeleztük az egymással egyenértékű helyes válaszokat 6. A feladat végén a szürke mezős táblázatban összesítse a pontszámokat! 7. A teljes feladatsor végén az összesítő táblázatban adja meg az egyes feladatokra elért pontszámot, majd ezek összegeként az összpontszámot! 8. A választható esszéfeladatokban pipával jelölje a helyes válaszokat A megoldókulcsban csak a tartalmilag fontos elemek, szakkifejezések, szókapcsolatok szerepelnek logikai sorrendben. Kérjük, hogy fogadja el az ettől eltérő

sorrendű, de logikus felépítésű fogalmazást is – amennyiben a feladat nem rendelkezik ezzel ellentétesen. Végül, kérjük, összesítse a helyes válaszok pontszámát, és írja be az összesítő táblázat megfelelő mezőjébe! Esszéfeladatban pont csak az irányító kérdéseknek megfelelő válaszokra adható. 9. Amennyiben a vizsgázó mindkét választható feladattal (A és B) foglalkozott, az értékelésnél a „Fontos tudnivalók” címszó alatt leírtakat vegye figyelembe! 10. Ha az a feladat, hogy a vizsgázó egész mondatban fogalmazzon – például az indoklásoknál, magyarázatoknál, esszében – csak nyelvileg helyes mondatok fogadhatók el Kérjük, hogy a helyesírási hibákért ne vonjon le pontot, de az értelemzavaró fogalmazást vagy az egymásnak ellentmondó válaszokat ne fogadja el! Eredményes munkát kívánunk! 1711 írásbeli vizsga 2/8 2017. május 16 Biológia emelt szint Javítási-értékelési útmutató I. Szikesek

6 pont A feladat a követelményrendszer 3.41, 522 pontjai alapján készült A szöveg forrása: http://knp.nemzetiparkgovhu/indexphp?pg=menu 1420 1. Na+/K+/alkálifém-ionok 1 pont 2. A fokozott párolgással nem tart egyensúlyt a vízutánpótlás / A párologtató talajból a víz a felszínen elpárolog, a mozgékony ionokból álló só visszamarad a felszíni rétegben. (Másképp is megfogalmazható, a párolgásnak szerepelnie kell a válaszban.) 1 pont 3. Emberi beavatkozás (pl öntözés) hatására bekövetkező szikesedés (Konkrét példa is elfogadható.) 1 pont 4. A növénynek (a gyökérben / a központi hengerben) nagyobb ozmotikus szívóerőt / ozmózisnyomást kell létrehoznia, mint a környező talajvízé / talajoldaté. / A gyökérszőrsejt citoplazmájának koncentrációja nagyobb, mint a talaj(oldat)é. 1 pont 5. A vizsgált faj példányait különböző sótartalmú talajba ültetve mérjük a növekedési ütemet / életképességet. 1 pont A

sókedvelők (élettani) optimuma a nagy sótartalmú talajon, a sótűrőké a kisebb sótartalmú talajokon lesz / sótűrőképessége szélesebb lesz. 1 pont Bármely kísérlet leírása, mely a vizsgált növény életképességét különböző sótartalmú talajtípusokon vizsgálja. II. Kígyózó korpafű 7 pont A feladat a követelményrendszer 3.42 és 522 pontjai alapján készült Fénykép: eredeti 1. A és C 2. C és D 3. B és C 4. Vízcseppben jut el a hímivarsejt a petesejthez 1+1 = 2 pont 1+1 = 2 pont 1+1 = 2 pont 1 pont III. A korpafű környezete 5 pont A feladat a követelményrendszer 3.42 és 522 pontjai alapján készült 1. A sziki gyep / a bárányparéj talaja bázikus (R=5), a korpafű enyhén savanyú talajt kedvel (R=2). 2. A bürök magas nitrogénigényű (N=5), a korpafű nitrogénszegény talajt kedvel (N=1) Vagy: A bürök erősen zavarástűrő (Z=5), a korpafű csak közepesen (Z=3). 3. A fenyvesek talaja sokkal tovább nedvesen marad,

mint a sziklagyepeké (Részletesebben is indokolható a talajréteg vastagsága, összetétele, a lejtő meredeksége alapján.) 4. B 5. Taposás, építkezés, járműforgalom, szemétlerakás stb Bármely jó példa 1711 írásbeli vizsga 3/8 2017. május 16 Biológia emelt szint Javítási-értékelési útmutató IV. Egy keverék szétválasztása 13 pont A feladat a részletes követelményrendszer 1.2, 213, 222 és 223 fejezetein alapul Képek forrása: http://www.sciencebuddiesorg/science-fair-projects/project ideas/Chem p010shtml#procedure http://chromatographyscience.blogspothu/2012/08/adsorption-chromatographyhtml#V8vlX1uLTIU 1. (zöld) színtest/ (kloro)plasztisz 2. (papír)kromatográfia 3. klorofill(ok) 4. karotinoidok / karotin és xantofill (mindkettő megnevezése) 5. B , E 1+1 pont, összesen 6. D 7. A 8. C 9. B 10. D 11. C 12. B 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 2 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont V. Epés megjegyzések 12 pont A

feladat a követelményrendszer 2.13, 442, 461, 481 pontjai alapján készült Az ábra forrása: Leonardo da Vinci: Vitruvius-tanulmány (http://multkor.hu/image/article/main/630x1260/40591jpg) 1. A zsírok diszpergálása /emulgeálása /szétoszlatása / diszpergált állapotban tartása 1 pont A hasnyálmirigy 1 pont lipáz enzimjének működését segíti. 1 pont 2. A máj 1 pont 3. amfipatikus / poláris (vagy ionos) és apoláris részleteket is tartalmaz / lipidek 1 pont 4. D és F 1+1 = 2 pont 5. A jelölés az alhason a köldök alatt, valamint attól jobbra (az ábrán balra) elfogadható 1 pont 6. Paraszimpatikus hatás 1 pont 7. Nyúltvelő / nyúltagy (Az agytörzs önmagában nem fogadható el) 1 pont 8. B 1 pont 9. protrombin/trombin/vérlemezke/fibrinogén/ Ca2+ /K-vitamin vagy bármely, a véralvadásban szerepet játszó véralvadási faktor megnevezése 1 pont 1711 írásbeli vizsga 4/8 2017. május 16 Biológia emelt szint Javítási-értékelési

útmutató VI. Vértestvérek 10 pont A feladat a követelményrendszer 6.21, 461 pontjai alapján készült 1. B 1 pont 2. E 1 pont 3. Mindkét szülőnek mindkét jellegre nézve heterozigótának kellett lennie, 1 pont ezért az együttes valószínűség: 0,75 • 0,75 = 0,5625 (A 0,56 és az 56,25% és a 9/16 is elfogadható) 1 pont (Ha a levezetésből egyértelmű, hogy a szülők heterozigóták, az első pont akkor is megadható, ha ezt nem írta le. 4. Recesszív homozigóta nagyszülő, és heterozigóta szülők esetén 1 pont (másképp, jelöléssel illetve konkrét példával is megfogalmazható) 5. 25% 1 pont 6. A 1 pont 7. Nem, mivel a vörösvértestekből hiányzik a sejtmag 1 pont 8. (5∙106 db/mm3) ∙(5∙106 mm3) = 2,5 ∙ 1013 (2∙1013 és 3,5∙1013 között elfogadható) 2 pont (Ha szerepel a helyes vértérfogat vagy vörösvértest-szám adat, 1 pont adható. Csak a számítás gondolatmentét tükröző megoldásra adható 2 pont.) VII. A

vérkeringés jellemzői 15 pont A feladat a részletes követelményrendszer 4.63 pontja alapján készült 1. A: Vérnyomás B: A vér áramlási sebessége C: Erek összkeresztmetszete 3 pont 2. Kiindul: bal kamrából Érkezik: jobb pitvarba. Mindkettő helyes megnevezésekor: 1 pont 3. A (nagy) artériákra / az aortára 1 pont 4. Szisztolés: 120 (110 és 130 között elfogadható) Hgmm Diasztolés: 80 (70-80) Hgmm Mindkét érték helyes megadása esetén 1 pont 5. Szisztolés nyomás oka: bal kamra / a kamrák összehúzódása Diasztolés nyomás oka: bal kamra elernyedése /az érfalak feszessége 1 pont 1 pont 6. Minél nagyobb az erek összkeresztmetszete, annál alacsonyabb a vér áramlási sebessége / Közelítőleg fordítottan arányosak egymással. Más hasonló értelmű megfogalmazás is elfogadható. 1 pont 7. A és E 1+1= 2 pont 1711 írásbeli vizsga 5/8 2017. május 16 Biológia emelt szint Javítási-értékelési útmutató 8. A vér

vénákban történő visszaáramlását a szív felé több körülmény is segíti. A vénákban a vérnyomás alacsony és folyamatosan csökken, így csak kis mértékben segíti a vér áramlását. A vénák falában található billentyűk, valamint a ritmikusan összehúzódó (váz)izomzat pumpáló hatása együtt segítik a vér szív felé történő visszaáramlását. A légzőmozgások/belégzések csökkentik a mellkasban a nyomást, ezért a vénában szívó hatást keltenek, ami szintén a vér szív felé történő áramlását segíti. Minden jó helyre írt szó 1 pont, összesen 4 pont VIII. Ádám és Éva története 12 pont A feladat a részletes követelményrendszer 6.21, 632 és 642 pontjai alapján készült 1. Azért, mert ma élő egyedek vizsgálatán alapszik / nem a múltban élt élőlények maradványaiból indul ki. Testi kromoszóma génjei 4. Az Y-kromoszóma vizsgált génjei 2. 3. 7. 5. 6. Mitokondriális gének Minden helyesen beírt

sorszám 1 pont. A több helyen is szereplő számokért nem jár pont 8. C 1 pont 9. Az ember és a csimpánz mitokondriális genomja között 72,22/3,02 ~ 23,91-szer nagyobb az eltérés, mint két (mai) emberé között. 1 pont Ha a mutációs sebesség állandó, akkor az emberek őse / a „mitkondriális Éva” kb. 5 000 000 / 23,91 ~ 209 117 évvel ezelőtt élt 1 pont (200 000 és 210 000 közti értékek elfogadhatók.) 10. A 1 pont 11. Azért, mert az elméletből csak annyi következik, hogy „mitokondriális Éva” kortársainak nem él ma leszármazottja, az nem, hogy ők nem is léteztek. (Más helyes magyarázat is elfogadható.) 1 pont 1711 írásbeli vizsga 6/8 2017. május 16 Biológia emelt szint Javítási-értékelési útmutató Választható feladatok IX. A 20 pont Jaj, ez fájt! 10 pont A feladat az érettségi követelmények 4.81 pontja alapján készült Az ábrák forrása:

https://www.googlehu/search?q=test%C3%A9rz%C5%91+mez%C5%91k&rlz=1C1AOHY enHU711HU711&espv=2&biw=1280&bih=933&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ah UKEwja69 https://www.googlehu/search?q=test%C3%A9rz%C5%91+mez%C5%91k&rlz=1C1AOHY enHU711HU711&espv=2&biw=1280&bih=933&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ah UKEwja693g0qLPAhVC1hQKHZWEApIQ AUIBigB#tbm=isch&q=somatosensory+cortex& imgrc=-6Asl7NPHm17FM%3A 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. A és C E B D A fali lebeny. Az egyes testtájakon eltérő számú receptorsejt van. A (belső)fülből / tömlőcskéből / zsákocskából / labirintusszervből / a szemből / az izmokból (Bármely kettő megnevezése esetén.) 8. A 1+1 = 2 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont 1 pont A reflexek – esszé 10 pont 1.    1+1 = 2 pont 1 pont A feltétlen reflexek öröklöttek / nem tanultak, 1 pont a feltételes reflex egy feltétlen és egy korábban közömbös inger hatásának

összekapcsolása / ingertársítás / két reflex összekapcsolása útján jön létre. 1 pont Pavlov módszerének leírása (ingertársítás). 1 pont 2.   A vegetatív reflexek mozgató / végrehajtó idegsejtje a vegetatív dúcban, 1 pont a szomatikus reflexeké a központi idegrendszer / gerincvelő szürkeállományában van. 1 pont (VAGY:  A vegetatív reflexek simaizomra hatnak. 1 pont  A szomatikus reflexek harántcsíkolt izomra / vázizomra hatnak. 1 pont) 3.   A szimpatikus dúcok a (háti-ágyéki) gerincvelő mellett, a paraszimpatikusok a célszerv közelében (vagy a célszervben) vannak.   A testhőmérsékletet szabályozó központ a hipotalamuszban van. 1 pont Lehűléskor e központ fokozza a biológiai oxidációt/ csökkenti a bőr vérellátását/ 1 pont 1711 írásbeli vizsga 7/8 1 pont 1 pont 2017. május 16 Biológia emelt szint  Javítási-értékelési útmutató csökkenti a verejtékezést / fokozza az

izomaktivitást (didergés) /a szőrmerevítő izmok működését („lúdbőr”). 1 pont Bármely két jó hatás leírása. IX. B 20 pont Lékek az erdőben 10 pont A feladat a követelményrendszer pontja alapján készült. Szöveg forrása: Lékek és szálalások. Molnár Magyar Nemzet 20160716 Minden helyes válasz 1 pont. 1. A kialakuló irtásrét/ tisztás biodiverzitása kisebb, mint az erdőé volt / Az erdei fajok nem találják meg életfeltételeiket az irtásréten / tisztáson. 2. A fák gyökerei / az erdő aljnövényzete védte a talajt az eróziótól, ez a hatás megszűnt 3. A fák gyökerei / az erdő aljnövényzete a lehulló csapadék egy részét megkötötte / egyenletesebbé tette a folyók vízjárását – ez a hatás megszűnt. 4. A lékekben olyan pl fényigényes fajok jelenhetnek meg, amelyek az erdőben korábban nem éltek, ugyanakkor az eredeti erdőállomány fajai is megmaradtak. 5. C 6. A 7. B 8. D 9. szukcesszió 10. A Az erdő

mintázatai – esszé 10 pont 1.  Az aszpektusok a társulás ciklikusan / rendszeresen visszatérő állapotai, 1 pont  a váltások fő oka az évszakok váltakozása. 1 pont  Például ősszel a lombhullató fák leveleinek lehullása, 1 pont  tavasszal a lombkorona záródása előtti gumós lágyszárúak virágzása (kora tavaszi aszpektus pl. a gyertyános-tölgyesekben) 1 pont (Bármely két jó példa alkalmas.) 2.  A szintezettség a fény / a páratartalom / az ökológiai kölcsönhatásban részt vevő partnerek / a szél / a hőmérséklet függőleges irányú egyenlőtlen eloszlásának következménye. (Bármely két jó környezeti tényező megnevezése.) 2 pont 3.  A humusz az elpusztult élőlények/maradványok szerves anyagaiból képződik,1 pont  szemcséi / részecskéi felszínén víz és ásványi sók kötődnek meg, / lebontása után tápanyagforrás 1 pont  a talajt morzsalékossá, levegőssé teszi. 1 pont  A lebontók, pl.

gombák, baktériumok alakítják vissza szervetlen anyaggá 1 pont 1711 írásbeli vizsga 8/8 2017. május 16