Oktatás | E-learning » Moodle e-Learning keretrendszer bemutatása

Alapadatok

Év, oldalszám:2016, 10 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:60

Feltöltve:2017. március 25.

Méret:970 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

Papp Gyula – Hernádi László: Modern multimédiás eszközök a tananyagfejlesztésben - Gyires Béla Informatikai Tananyag Tárház” projekt TÁMOP-4.12A/1-11/1-2011-0103 Képzők képzése alprojekt 1 Moodle e-Learning keretrendszer bemutatása Jelen fejezetben bemutatjuk a Moodle keretrendszert. Az Ajánlatkérő követelményeinek való megfelelést a 3. fejezetben kerül sor A MOODLE a világ egyik legnépszerűbb eLearning keretrendszere. Népszerűségének egyik alapja a moduláris felépítés, amely lehetővé teszi, hogy különböző körülmények között, eltérő igényeket legyen képes kielégíteni. A modularitáson túl a flexibilitás a másik fő jellemzője Ez a flexibilitás teszi lehetővé, hogy az egyes funkciókat az alkalmazó igényeihez lehessen igazítani. A fejlesztés fókuszában az áll, hogy minél több eszközt biztosítsanak az üzemeltető számára az egyes modulok, illetve az egész rendszer mindenre kiterjedő módosíthatóságára.

Így sokszor az azonos eszközrendszerrel bíró keretrendszerek közül a Moodle-ra esik a választás, mivel az eszközök alkalmazásának módja és a finomhangolás lehetősége sokkal több a Moodle-ban. A Moodle rendszeresen jól szerepel a különböző felméréseken, kutatásokon, minősítéseken. Az alábbi ábra a világ egyik legnagyobb eLearning kutató szervezet jelentése alapján készült. Ez nem véletlen Az alábbiakban bemutatjuk azokat a főbb területeket, amelyek egy Moodle eLearning keretrendszer képességeit fémjelzik: 1.1 Felhasználó kezelés 1.11 Hitelesítés A Moodle a különböző felhasználói csoportokat akár több párhuzamos forrásból is képes azonosítani. Az kézi módszereken túl az automatikus azonosítási módszerek köre rendkívül széles. Címtárakból, Papp Gyula – Hernádi László: Modern multimédiás eszközök a tananyagfejlesztésben - Gyires Béla Informatikai Tananyag Tárház” projekt

TÁMOP-4.12A/1-11/1-2011-0103 Képzők képzése alprojekt tetszőleges külső adatbázisból, FirstClass, RADIUS, POP3, IMAP, NNTP, CAS szerverekről képes azonosítani a felhasználókat. Képes hálózati üzemmódban működni. Így nagy szervezetek globálisan szétszórt Moodle szerverei egyetlen zárt hálózatot alkotva működhetnek, s a felhasználók az XML-RPC alapú SSO-nak köszönhetően vándorolhatnak az egyes szerverek között. 1.12 Beíratás Ha a felhasználók bekerülnek a rendszerbe, a következő kérdés az, hogy hogyan kerülnek be a képzésekbe/kurzusokba? A beíratás lehetőségei is igen sokfélék, s szükség esetén párhuzamosan több módszert is alkalmazhatunk:     1.13 A felhasználókat „kézi” módszerrel írathatjuk be a kurzusba (akár kötelező jelleggel); A tanulók érkezhetnek külső forrásból automatikusan: külső adatbázisból, címtárból IMS Enterprise szabványt követő HR rendszerből, PayPal

felületről (fizetős képzések esetében); De jelentkezhetnek maguk a hallgatók is (saját beiratkozás) a megadott beiratkozási kulcs birtokában. A globális csoportok alkalmazása esetén az egy csoportba tartozó (egy munkakört ellátó) tanulók egyszerre írathatók be. Szerepkör-kezelés A Moodle fejlett szerepkezeléssel rendelkezik. A modularitás mentén lehetőség van az egyes szerepek globális, vagy lokális (csak a kurzusok, modulok) szintjén történő módosítására. A jogok kiosztása/elvétele az egyes modulok esetében végrehajtható műveletek szerint történik, azaz ahány művelet értelmezhető egy-egy modulon (pl.: megtekintés, új elem hozzáadása, modul kezelése, stb), annyi jog van. Jelentős előny más rendszerekkel szemben, hogy a globálisan szabályozott jogokat lokálisan az igényeknek megfelelően felül lehet bírálni. Ha szükséges, tetszőleges új szerep hozható létre a rendszerben – valamely hozzá közelálló szerepből

származtatva (másolással és az új példány módosításával). Lehetőség van továbbá a személyes profilok testre szabására, bővítésére, hogy minden szükséges felhasználói információ rögzíthető legyen. 1.14 Csoportkezelés Fontos szerepet töltenek be a csoportok. Lehetőség van globális – egyes felhasználói csoportokat összefogó – csoportok létrehozására. Ezek például alkalmasak az azonos szervezeti egységbe tartozó, vagy azonos munkakört betöltők összefogására. Ezek a csoportok (cohort) egyben az egyes képzésekre történő beíratás alapját is képezik. A kurzusokban szintén lehetőség van csoportok létrehozására. A kurzusban a csoportok vagy adminisztratív szerepet töltenek be – különálló, akár különböző időpontban induló képzések –, vagy szervezési feladatot töltenek be – a kurzusbeli tevékenységekben együtt dolgozó tanulókat fogják össze. Papp Gyula – Hernádi László: Modern

multimédiás eszközök a tananyagfejlesztésben - Gyires Béla Informatikai Tananyag Tárház” projekt TÁMOP-4.12A/1-11/1-2011-0103 Képzők képzése alprojekt Egy felhasználó több csoportnak is tagja lehet, tehát a Moodle multi-csoport alapú. A kurzuscsoportok tagjai láthatják egymást, vagy akár teljesen elkülöníthetők, azaz nem látják csak a saját tagságukat, s tudomásuk sincs más csoportokról. 1.2 Eszközkészlet A Moodle népszerűségének másik fő oka, hogy rendkívül sok kiegészítő modul, blokk és integrációs egység, szűrő, kurzusforma, kérdéstípus, stb. áll rendelkezésre, hogy kielégítse az igényeket Több mint 900 nyilvános komponens érhető el a Moodle-hoz, de százas nagyságrendű a nem publikált modulok száma is. A rendelkezésre álló modulokat több nagy csoportba sorolhatjuk. A Moodle maga is két nagy csoportba sorolja moduljait:   Tevékenységek – amelyek interakciót tartalmazhatnak, vagy a tanulónak

tevékenyen kell részt vennie; Tananyag – ahol a tanuló jobbára passzív befogadóként van jelen. Az alábbi csoportosítás az alapvetően funkcionálisan sorolja be az egyes modulokat.     1.21 Tananyagok; Kommunikációs eszközök; Kollaboratív eszközök; Értékelhető tevékenységek. Tananyagok Ebbe a csoportba soroljuk azokat az eszközöket, amelyek az elsajátítandó ismereteket közvetítik, vagy a tanulási folyamatot szabályozó utasításokat, instrukciókat tartalmazzák, valamint a tanulásban felhasználandó mintákat, sablonokat, forrásállományokat. Ily módon a tananyagok származhatnak külső forrásból, illetve a Moodle számos saját eszközt kínál a tananyag előállítására. Ebben a beépített szövegszerkesztő áll rendelkezésünkre, amely nem csupán a szövegek és képek elhelyezését teszi lehetővé, hanem a különböző médiaállományokat is beilleszthetjük. Papp Gyula – Hernádi László: Modern

multimédiás eszközök a tananyagfejlesztésben - Gyires Béla Informatikai Tananyag Tárház” projekt TÁMOP-4.12A/1-11/1-2011-0103 Képzők képzése alprojekt Lássuk a különböző eszközöket! Címke A címeke segítségével közvetlenül a kurzus felületére írhatunk. A többi modul mintegy tartalomjegyzékszerűen helyezkedik el a kurzus felületén – csak a címük (esetleg néhány kísérő információ) jelenik meg. Tananyag A Moodle tananyag alatt állományokat ért. Tetszőleges állomány feltölthető a rendszerbe: Word, PDF, Power Point, Excel, Libre (Open) Office állományok, médiaállományok (képek, filmek, animációk, hanganyagok, HTMS, stb.) Oldal Rövidebb tananyagokat, vagy a feldolgozást segítő utasításokat az Oldal modullal hozhatunk létre. Megjelenése szabályozható – a jobb olvashatóság érdekében méretezett felugró ablakban jeleníthető meg. ISM tartalomcsomag Ez egy szabványos eLearning tananyagformátum, ám nem

rendelkezők részletes naplózással. Az IMS tananyagok csomagolva (zip) állnak rendelkezésünkre. URL Bár hivatkozás bármely szövegben elhelyezhető, önálló eszközként is rendelkezésünkre áll, ha közvetlenül a kurzusfelületen szeretnénk hivatkozni egy intraneten található belső szabályzatra. Így nem kell az adott szabályzatot két helyen is tárolni. Könyv Papp Gyula – Hernádi László: Modern multimédiás eszközök a tananyagfejlesztésben - Gyires Béla Informatikai Tananyag Tárház” projekt TÁMOP-4.12A/1-11/1-2011-0103 Képzők képzése alprojekt A Moodle saját szerzői eszköze. Segítségével fejezetekre tagolt hosszabb tananyagok hozhatók létre Különösen ajánlott olyan ismeretek közlésére, melyek gyakran változnak, s emiatt sűrűn át kell írni a tananyagot. 1.22 Strukturált tananyagok Hosszabb – akár az egész képzés tananyagát, vagy teljes leckéket tartalmazó – tananyagok létrehozására, lejátszására a

következő két eszköz áll rendelkezésünkre: Lecke A lecke a Moodle saját eszköze. Használatának lényege az, hogy a tananyagot néhány száz karakter hosszú oldalakra bontjuk. Az egyes tananyagok/oldalak egymásra épülhetnek, s ezen kapcsolatok mentén az oldalakat összeköthetjük egymással – elágazás hozható létre. Az oldalak után egy vagy több kérdés adható meg s csak helyes válasz esetén lehet tovább haladni. Hibás válasz esetében a tanulót arra az oldalra tudjuk visszaküldeni, ahol a helyes választ találhatja. SCORM A szabványos tananyagcsomagok előállítására a keretrendszerek zömmel nem adnak lehetőséget – azok külső szerzői rendszerekkel készülnek. A keretrendszerek – így a Moodle is csak a lejátszáshoz biztosítanak eszközt. Ezek sokszor színvonalas multimédiás tananyagok A Moodle SCORM lejátszója a következő szabványos formátumokat képes lejátszani:     SCORM 1.2 SCORM 2004 AICC Content Package

IMS Common Cartridge A Moodle képes lokálisan feltöltött és a „felhőben” lévő SCORM csomag lejátszására. A SCORM előnye, hogy egy nagyon részletes és szoros naplózást biztosít az üzemeltetők számára. Ez nagyban segíti a tananyag hasznosulásának nyomon követését. Mindig pontos képet kapunk arról, hogy az egyes tanulók hol tartanak a tananyagban, melyek a problémás, s melyek a könnyű tananyagegységek. A SCORM csomagok tartalmazhatnak teszteket. A keletkező pontszám megjelenik a Moodle Értékelő naplójában. A SCORM formátumú tananyagok egy esetleges keretrendszer váltás során fájdalommentesen használhatóak az új rendszerben is. 1.23 SCORM-képes szerzői rendszerek Mivel a SCORM tananyagok külső alkalmazásokban hozhatók létre, vagy beszállítók végzik ezek előállítását, vagy szükség van saját fejlesztő eszközökre. A leggyakrabban alkalmazott szoftverek a következők:    Adobe Captivate Adobe Presenter

Articulate Storyline vagy Studio 13 Papp Gyula – Hernádi László: Modern multimédiás eszközök a tananyagfejlesztésben - Gyires Béla Informatikai Tananyag Tárház” projekt TÁMOP-4.12A/1-11/1-2011-0103 Képzők képzése alprojekt  ToolBook Instructor Számos további – akár nyílt forráskódú – szerzői rendszer lelhető fel a piacon, de ritkán veszik fel a versenyt a fenti szoftverekkel. 1.24 Médiaállományok kezelése A Moodle számos esetben képes a feltöltött médiaállományokat automatikusan beágyazni a tananyag szövegébe. Az mp3 hang-, illetve az flv filmállományok esetében maga biztosítja a lejátszót, tehát kliens oldalon nem szükséges lejátszó. Más elterjedt médiaállományok esetében – wmv, mpg, rm, stb – kliens oldali lejátszóra (esetleg azok böngészőbe épülő plugin-jára) van szükség, s a megfelelő kodek csomagokra. A Moodle támogatja a HTML5 médiaállományok lejátszását is. 1.3 Kommunikációs

eszközök A Moodle-ban fontos szerepet töltenek be a kommunikációs eszközök. Számos esetben küld a rendszer automatikus értesítéseket a felhasználók számára. Természetesen a Moodle több kommunikációs csatornát biztosít a felhasználók számára. Az alap eszközkészlet a következőket tartalmazza: Fórum Kurzusonként akár több – dedikált – fórumot is használhatunk. Csoportok használata esetén nem csak mindenkinek szóló, hanem egy-egy csoportnak szóló üzenetet is küldhetünk. A fórumokra való feliratkozás/beíratás rugalmasan szabályozható. Az egyes hozzászólások 30 perc elteltével e-mailben is elküldésre kerülnek a feliratkozottaknak. Csevegés A felmerülő problémák megvitatásához, vagy az online konzultációk lebonyolításához csevegő szobák hozhatók létre. Üzenetküldő rendszer A Moodle tartalmaz egy azonnali üzenetküldő rendszert, amely egyrészt a felhasználók közötti személyes kommunikációt szolgálja,

valamint csoportos üzenetet is küldhet a kurzus gazdája a tanulók számára – kiválasztva, hogy kik kapják az üzenetet. További lehetőségek Az alap eszközkészleten túl számos további lehetőség áll rendelkezésünkre. A Moodle kapcsolható számos piaci (Adobe Connect, Webex, stb.) és nyílt forráskódú (BigBlueButton, Open Meetings, WizIQ, stb.) konferencia rendszerhez Kialakítható a keretrendszerben több különböző képességű belső levelező rendszer. Akár komplex levelezőrendszer is kialakítható saját mapparendszerrel, amely beépül a navigációs menübe. Papp Gyula – Hernádi László: Modern multimédiás eszközök a tananyagfejlesztésben - Gyires Béla Informatikai Tananyag Tárház” projekt TÁMOP-4.12A/1-11/1-2011-0103 Képzők képzése alprojekt 1.4 Kollaboratív eszközök Az egyes kollaboratív eszközök hasznos funkciókat valósítanak meg egy-egy kurzusban, s ahogy a nevük is elárulja – a tartalmak előállításába

akár a tanulók is bevonhatók. Ezeknek az eszközöknek nem csak a képzésekben használhatjuk fel, hanem létrehozhatók olyan kurzusok, amelyek a szervezeti tudás felhalmozásában és visszakeresésében játszanak fontos szerepet. Fogalomtár A fogalomtárakba egy-egy képzés fogalomkészlete, definíciók, magyarázatok, példák, stb. összegyűjthetők. Működésének lényege, hogy az egyes fogalmak minden – a Moodle szövegszerkesztőjében írott szövegben – hivatkozássá alakulnak, ha erről rendelkezünk, így súgóként működnek. A hivatkozásra kattintva felugró ablakban jelenik meg az adott fogalom szövege A fogalmak kategóriákba szervezhetők, kulcsszavazhatók, s betűrend, szerző, dátum és kategória szerint kereshetők. Adatbázis Működhet speciális feladatként, vagy létrehozhatunk segítségével különböző gyűjteményeket is (pl.: iratminták, esettanulmányok, jogszabály magyarázatok, stb.) Alkalmazásának csak a képzelet szab

határt. Bármit, amit gyűjteni kell, az adatbázisban lehet a megfelelő eszköz a megvalósításra Wiki A szervezeti eljárások, protokollok leírására, az összefüggések kezelésére a wiki nyújtja a megfelelő megoldást. Számos vállalati akadémia wikiben tárolja azokat az ismereteket, amelyet minden alkalmazottnak ismernie és alkalmaznia kell. Egy esetleges változás esetében könnyen módosítható az így készült tananyag. A wiki rendkívül alkalmas az egyes folyamatok közötti összefüggések, kapcsolatok ábrázolására. 1.5 Értékelhető eszközök Az ismeretek elsajátításának ellenőrzésére a Moodle biztosítja a hagyományos számonkérési formákat a tesztet és a feladatot. Ezen túl a már korábban ismertetett eszközök közül több esetében feladatként is fel tudjuk használni azokat. Ilyen eszköz a    Fórum – kommunikációs tréningek esetén használható; Adatbázis – abban az esetben használjuk, amikor a

megoldást a diáktársaknak mindenkinek látnia kell; Fogalomtár – bármilyen online írásos produkció esetén alkalmazható. Nem fontos, hogy hagyományos értelemben fett fogalomtár legyen, de az sem kizárt. Mindhárom tevékenységforma során igaz az, hogy a tanulók megjegyzéseket fűzhetnek egymás munkájához, illetve opcionálisan az értékelés joga biztosítható számukra. Papp Gyula – Hernádi László: Modern multimédiás eszközök a tananyagfejlesztésben - Gyires Béla Informatikai Tananyag Tárház” projekt TÁMOP-4.12A/1-11/1-2011-0103 Képzők képzése alprojekt 1.51 Tesztek A tesztek kiemelkedő szerepet kapnak az eLearning-ben. A tesztek a számonkérés, a tudásellenőrzés leggyakoribb eszközei. A Moodle-ban a teszt és a teszt forrásául szolgáló kérdésbank független egymástól, így ugyanabból a kérdésbankból, több eltérő célú és szabályrendszerű teszt hozható létre. Egyaránt használhatjuk önellenőrzésre és

vizsgáztatásra. A kérdésbankból több módon hozható létre teszt:    A kérdések sorrendje állandó, de a válaszok esetleg keverednek; A kérdések sorrendje is változik tanulónként és próbálkozásonként; Már a kérdések is véletlenszerűen kerülnek a tesztbe, így minden tanuló eltérő összetételű kérdéssort kap. A kérdéseket a kérdésbankban kategóriákba lehet rendezni. A véletlenszerű teszthez rendelés során egy tesztbe több kategóriából emelhetünk be kérdéseket. A tesztek szabályrendszere: elérhetősége, a kitöltési idő, a próbálkozások száma, a pontozás módja, az értékelés és a visszajelzés módjai mind-mind rugalmasan kalibrálható. Szükség esetén a teszt ellenőrzött körülmények közötti kitöltése akár végletesen szigorítható – jelszóval védhető, IP maszk segítségével technikailag korlátozható egyetlen teremre és egyetlen böngészőre (Safe Exam Browser). A Safe Exam Browser

alkalmazása teljes mértékben megakadályozza a tanulót abban, hogy a számítógépet csalásra használja fel. 1.52 Feladat A tesztek mellett szükség lehet arra, hogy a tanulók írásos munkákba, vagy egyes – munkájukkal kapcsolatos – tevékenységeket mutassanak be. Ezek értékelésére szolgál a feladat modul Alapvetően egy vagy több állomány feltöltése útján teljesíthető a feladat, de a fizikai térben végrehajtott tevékenységeket is értékelhetjük ezen a felületen. Opcionálisan lehetséges, hogy a tanuló szóban teljesítsen, azaz egy hangfelvételt készítve adja le feladatát. Nem csak pontozásra nyílik lehetőség a feladat eszközben, hanem pontos szempontrendszert adhatunk meg előre, valamint definiálhatunk teljesítési szinteket. Ez az értékelő személyek számára nagy segítség a tanulói teljesítmények megítélésében. A feladat támogatja a csoportos teljesítést is. 1.53 Műhelymunka Opcionálisan egyes

képzéstípusokban szükség lehet arra, hogy a tanulók saját tevékenységüket, és/vagy társaik teljesítményét értékeljék előre megadott szempontrendszer alapján. Erre szolgál a műhelymunka modul. Ebben a modulban az oktató nem csak a leadott munkákat értékelheti, hanem a tanulók értékelésének helyességét is. Papp Gyula – Hernádi László: Modern multimédiás eszközök a tananyagfejlesztésben - Gyires Béla Informatikai Tananyag Tárház” projekt TÁMOP-4.12A/1-11/1-2011-0103 Képzők képzése alprojekt Ez a tevékenységforma fontos szerepet tölthet be például olyan munkakörökben dolgozó középvezetők képzésében, ahol beosztottaikat, illetve beosztottaik teljesítményét kell értékelni. 1.6 Az értékelő napló Egyszerűbb képzések esetében egyetlen vizsga jelenti a tanfolyam sikeres elvégzését. Hosszabb, vagy összetettebb képzés esetében azonban több részvizsga és egyéb értékelési tétel is előfordulhat. Az

értékelő naplóban az egyes értékelési tételek kategóriákba csoportosíthatók aszerint, hogy részt vesznek-e a minősítésben vagy sem. Az egyes kategóriákban, illetve a kurzus egészére vonatkozóan megadható az a képlet, amely szerint az egyes tanulók teljesítménye kiszámításra kerül. Meghatározható, hogy az egyes értékelési tételekben a teljesítmény hogyan jelenjen meg – pont, százalék, vagy minősítés (jegy). Opcionálisan lehetőség van kompetencia alapú értékelés bekapcsolására, ahol nem pontokat kapnak a tanulók, hanem egyes – munkakörük betöltéséhez szükséges – kompetenciák megléte, vagy hiánya a tét. 1.7 Felügyeleti eszközök Az eLearning hatékonyságának egyik fontos pillére az, hogy mindig pontos képünk legyen az egyes tanulók, tanulócsoportok tanulási folyamatáról. A Moodle több eszközt biztosít a tanulási folyamat, a tevékenységek monitorozására, illetve szabályozására. 1.71 Monitorozás

Ahhoz, hogy tudjuk, mi zajlik a keretrendszerünkben, a kurzusokban a Moodle teljes körű naplózást biztosít. A naplózási felületeken egy szűrőrendszer segítségével szűkíthetjük, hogy mire vagyunk kíváncsiak. A naplózási rendszerre több jelentés épül:      A vizsgákat élő naplózással követhetjük nyomom; Összefoglalót kapunk a kurzus tevékenységeiről; Egy űrlap segítségével ki tudjuk deríteni egy-egy modul látogatottságát, s hogy kik nem teljesítették még; Összefoglaló táblázatot kapunk arról, hogy melyik tanuló mely modulokat teljesítette, valamint Bizonyos tanulótípusokra vonatkozóan statisztikákat készít a rendszer. Opcionálisan lehetőség van a tanulással töltött idő monitorozására, a teljesítettség vizualizálására (a tanulók számára is), illetve egyedi jelentések összeállítására. 1.72 Teljesítés nyomon követése A naplózástól függetlenül minden tananyag és tevékenység

esetében beállíthatjuk, hogy mikor tekintjük teljesítettnek, illetve milyen határidőn belül kell teljesíteni. Lehetőség van arra is, hogy az egész kurzusra vonatkozóan előre meghatározzuk azt, hogy mikor számít teljesítettnek. Papp Gyula – Hernádi László: Modern multimédiás eszközök a tananyagfejlesztésben - Gyires Béla Informatikai Tananyag Tárház” projekt TÁMOP-4.12A/1-11/1-2011-0103 Képzők képzése alprojekt 1.73 Feltételes tevékenységek Részben a teljesítés nyomon követésére alapozva korlátozhatjuk, hogy a tanulók mikor, illetve milyen feltételek teljesülése esetén férnek hozzá egy-egy modulhoz. A lehetőségek a következők:     Meghatározható, hogy mettől meddig férnek hozzá a tanulók a modulhoz; Egy vagy több teszten eltért teljesítményszinthez köthetjük a modulhoz való hozzáférést; Egy vagy több modul teljesítéséhez köthetjük a modul megjelenését; A felhasználó profil egy

mezőjének értékéhez köthetjük a modul megjelenését (pl.: munkakör = pénztáros); Ezeknek a feltételeknek az alkalmazásával akár az adaptív tanulás is megvalósítható, azaz a tanuló teljesítményének az alakulásától függően fér hozzá tananyagokhoz. Javuló teljesítmény esetén újabb és újabb tananyagokhoz fér hozzá, amelyek előfeltétele a megszerzett tudás. 1.8 A véleményezés eszközei Jó ha tudjuk – sokszor azonban kötelességünk is – hogy kiderítsük, mennyire elégedettek a tanulók egy-egy tananyaggal, vagy képzéssel. Erre a célra rendelkezésünkre áll egy egyszerű választási lehetőség, illetve egy ennél sokkal érdekesebb kérdőív szerkesztő, melynek segítségével lehetséges tetszőleges kérdőív állítható össze. Figyelem! A kérdőívek névvel, szükség esetén anonim módon is kitölthetők. 1.9 Exportálás A tanulási folyamat során számos eredmény születik. Ezeket az eredményeket – tesztek

eredménye, tesztek elemzése, SCORM eredmények, naplók, értékelő napló – több formátumban is letölthető. Ezek a következők:     Excel ODS (open/Libre Office) Tagolt szöveg XML (értékelő napló) Nehéz olyan területet mondani, amelyre a Moodle ne biztosítana eszközt, vagy akár eszközöket. Világszerte számos multinacionális vállalat és pénzügyi szervezet alkalmazza a Moodle-t. Így van ez Magyarországon is – ezért fellelhető az egyetemeken, civil szervezeteknél, vállalatoknál