Oktatás | Tanulmányok, esszék » Kreatív gondolkodás

Alapadatok

Év, oldalszám:2014, 11 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:90

Feltöltve:2017. január 14.

Méret:1 MB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

Mobil oktatási módszertan a szállítással foglalkozó KKV-k vezetői és munkatársai kulcskompetenciáinak fejlesztésére M-ROAD - 527279-LLP-1-2012-1-ES-LEONARDO-LMP - 2. sz modul - Kreatív gondolkodás Bevezetés “Nem lehet kétségünk afelől, hogy a kreativitás a legfontosabb emberi erőforrás. Kreativitás nélkül nem lenne haladás, és mindig ugyanazokat a mintákat ismételgetnénk” Edward de Bono Ahogy a piacok egyre telítettebbé válnak és a verseny erősödik, a szervezetek kénytelenek ráébredni, mennyire fontos új vagy innovatív megoldásokat találniuk üzleti problémáikra és kérdéseikre . A kreativitás koncepcióját azonban nehéz megragadni. Hogyan is lehetne növelni a kreativitást, ha eleve nem tudjuk, mi is az? Ebben a fejezetben áttekintést adunk magáról a koncepcióról, illetve a munkahelyi kreativitás méréséről és növelésének lehetséges módjairól. Összefoglalás & Célkitűzések Nem egy könnyű dolog

kreatívnak lenni, de lehet a kreatív készségeket fejleszteni, például, ha a kihívásokat és problémákat más szemszögből nézzük, másfajta megoldást keresünk egy adott kérdésre, továbbá létre lehet hozni olyan körülményeket , amelyek segítenek Önnek és munkatársainak innovatív megoldások megtalálásában. Ha nem érzi magát kreatívnak, ne adja fel ! Ebben a részben megismerkedhet olyan módszerekkel és technikákkal, amelyek segítik a kreativitás kibontakozását. Kezdjük ! Az Európai Bizottság támogatást nyújtott ennek a projektnek a költségeihez. Ez a kiadvány (közlemény) a szerző nézeteit tükrözi, és az Európai Bizottság nem tehető felelőssé az abban foglaltak bárminemű felhasználásért. Mobil oktatási módszertan a szállítással foglalkozó KKV-k vezetői és munkatársai kulcskompetenciáinak fejlesztésére M-ROAD - 527279-LLP-1-2012-1-ES-LEONARDO-LMP - A fejezet elsajátítása után Ön tudni fogja: - mi a

kreativitás; - hogyan járul hozzá a kreativitás az Ön üzleti sikeréhez; - hogyan fejleszthető a kreativitás ; - milyen módszerekkel támogatható a kreatív folyamat; - milyen ötletekkel fejleszthető a kreativitás - hogyan hozható létre a kreatív munkakörnyezet. Definíciók Ha kreativitás definícióját keressük, számos különböző megközelítéssel találkozhatunk”: Businessdictionary.com meghatározás a szerint : a kreativitás olyan mentális jellemző, amely lehetővé tesz egy olyan gondolkodási módot, hogy innovatívan vagy különbözőképpen közelítsünk meg egy adott feladatot. Az Oxford szótár szerint a kreativitás új dolgok létrehozásának képessége a képzelőerő vagy az eredeti ötletek révén. Wikipedia kreativitás határozása szerint , olyan mint az a jelenség, amikor valaki értékkel bíró új dolgot hoz létre (terméket, megoldást, művészi alkotást, regényt, viccet, stb.) A meghatározásról bővebben:

http://www.ektfhu/hefoppalyazat/pszielmal/a kreativits fogalmahtml http://hu.wikipediaorg/wiki/Alkotókészség Miért hasznos vállalkozásunk szempontjából a kreativitás? Ha a vállalkozáshoz kötődően valamilyen problémát kell megoldanunk, először a meglévő tudásunkra támaszkodva próbálunk megoldást keresni . De mi lesz azokkal a lehetőségekkel, amikről esetleg nem tudunk? Ezenkívül azokkal a megoldásokkal, melyeket egyébként nem az adott területen szoktak használni? Az Európai Bizottság támogatást nyújtott ennek a projektnek a költségeihez. Ez a kiadvány (közlemény) a szerző nézeteit tükrözi, és az Európai Bizottság nem tehető felelőssé az abban foglaltak bárminemű felhasználásért. Mobil oktatási módszertan a szállítással foglalkozó KKV-k vezetői és munkatársai kulcskompetenciáinak fejlesztésére M-ROAD - 527279-LLP-1-2012-1-ES-LEONARDO-LMP - Képzeljük el, hogy egy nagy dobozban ülünk, ide vagyunk bezárva

minden tudásukkal és tapasztalatunkkal együtt. Attól, hogy a dobozban velünk lévő, adott megoldások közt találunk megfelelőt, még nem biztos, hogy a dobozon kívül nem találnánk százszor jobbat. Ha ki merünk kukucskálni a dobozból, más megoldásokat is észrevehetünk, gyarapíthatjuk tudásunkat, és a problémát is hatékonyabban kezelhetjük. Más szóval: kreatívan fogunk gondolkodni! A kreativitás az alábbi területeken nyújthat segítséget: • A vevői kapcsolatok fejlesztése és támogatása • Több esély új szolgáltatások és termékek bevezetésére • Vállalati célok és célkitűzések pontosabb meghatározása • Pontosabb SWOT elemzés • Gazdasági környezet javítása • Versenyelőny • Alkalmazottak motivációja • Az Európai Bizottság támogatást nyújtott ennek a projektnek a költségeihez. Ez a kiadvány (közlemény) a szerző nézeteit tükrözi, és az Európai Bizottság nem tehető

felelőssé az abban foglaltak bárminemű felhasználásért. Mobil oktatási módszertan a szállítással foglalkozó KKV-k vezetői és munkatársai kulcskompetenciáinak fejlesztésére M-ROAD - 527279-LLP-1-2012-1-ES-LEONARDO-LMP - A kreativitási folyamat A kreatív folyamat hat lépésből áll. 1. Ihlet 6. Kidolgozás 2. Megfogalmazás 5. Lappangás 3. Értékelés 4. Kikristályosítás 1. Ihlet: Ebben a szakaszban információt, új ötleteket keresünk, a problémát másokkal is megvitatjuk, egyé tapasztalatokat veszünk szemügyre. ( Mit akarok elérni? Mi is a probléma) 2. Megfogalmazás: Mi a cél? Határozzuk meg pontosan a kiindulási pontunkat! (elemzés és bírálat ) 3. Értékelés: Értékelje a lehetőségeket ,a meglévő tudást, stb Értékeljünk MINDENT! 4. Kikristályosítás: Hogyan fejlesztetők az ötletek valódi lehetőségekké? Döntse el, hogy az ötletek mennyire reálisak ! Készítsen egy tervet ! 5. Lappangás: Álljunk meg

gondolkodni néhány napra, mik a legjobb lehetőségek Némi távolságról sokkal jobban lehet értékelni az ötleteket ( sok briliáns ötlet született már fürdés közben, vagy éppen autóvezetés közben) 6. Kidolgozás: Mondjuk ki az ötleteket, és fogjunk hozzá a megvalósításhoz! Az Európai Bizottság támogatást nyújtott ennek a projektnek a költségeihez. Ez a kiadvány (közlemény) a szerző nézeteit tükrözi, és az Európai Bizottság nem tehető felelőssé az abban foglaltak bárminemű felhasználásért. Mobil oktatási módszertan a szállítással foglalkozó KKV-k vezetői és munkatársai kulcskompetenciáinak fejlesztésére M-ROAD - 527279-LLP-1-2012-1-ES-LEONARDO-LMP - Kreativitási módszerek A kreativitás technikák olyan módszerek, melyekkel bátorítható a kreatív tevékenység, akár a művészetek, akár a tudomány terén Ezek a technikák a kreativitás számos aspektusát magukban foglalják, így az ötlet generálást, a nem

hagyományos gondolkodást, a problémák átfogalmazását, stb. Az alábbiakban a kreativitást ösztönző egyik technika gyakorlati alkalmazását mutatjuk be 1. CSINÁLD! (DO IT) A kreativitás strukturált megközelítését biztosító DO IT módszert Robert W. Olson dolgozta ki A DO IT biztosítja, hogy az összes alapvető háttérmunkát elvégezzük a kreatív eszközök maximális kihasználásához. A DO IT valójában egy angol rövidítés, mely az alábbi szavakat takarja D – Határozd meg a problémát! O – Nyisd meg az elméd és légy kreatív! I – Azonosítsd a legjobb megoldást! T – Az elméletet tedd át a gyakorlatba! Do IT lépései: 1. Határozd meg a problémát! A kérdés feltevése előtt a problémát alaposan körül kell járni. Ennek módszere a következő:  Győződjünk meg róla, hogy valóban a problémával foglalkozunk, és nem csak annak tüneteivel. Ehhez kérdezzük meg magunktól újra és újra, miért áll fenn a probléma,

így eljuthatunk a gyökeréig.  Határoljuk be a problémát, majd dolgozzuk ki a célkitűzéseket, melyeket meg kell valósítanunk és a korlátokat, melyekhez tartani kell magunkat munka közben .  Ha a probléma nagyon nagynak tűnik, bontsuk le kisebb egységekre. A lebontás addig kell folytatni, míg az összes kisebb egység önmagában kezelhetővé nem válik,. A folyamat részletes bemutatását a “Hatolj a dolog mélyére!” című rész adja meg.  A problémát próbáljuk meg a lehető legtömörebben összefoglalni. Robert W Olson azt javasolja, hogy írjunk fel néhány kétszavas állítást a probléma jellegére vonatkozóan, majd válasszuk ki azt, amit a legjobbnak tartunk. Az Európai Bizottság támogatást nyújtott ennek a projektnek a költségeihez. Ez a kiadvány (közlemény) a szerző nézeteit tükrözi, és az Európai Bizottság nem tehető felelőssé az abban foglaltak bárminemű felhasználásért. Mobil oktatási

módszertan a szállítással foglalkozó KKV-k vezetői és munkatársai kulcskompetenciáinak fejlesztésére M-ROAD - 527279-LLP-1-2012-1-ES-LEONARDO-LMP - 2. Nyisd meg az elméd! Ebben a szakaszban a kreatív technikákat arra használjuk, hogy a felvetett problémára a lehető legtöbb lehetséges választ adjuk meg. A válaszokat ekkor még nem értékeljük Ha tudjuk, mi is az a probléma, amit meg szeretnénk oldani, készen állunk arra, hogy lehetséges megoldásokat keressünk rá. Nagyon csábítónak tűnhet elfogadni a legelső jónak tűnő választ, ami az eszünkbe jut, de elképzelhető, hogy így sokkal jobb megoldásokról fogunk lemaradni. A DO IT módszernek ebben a fázisában még ne érdekeljen minket az ötleteink tulajdonképpeni megfelelősége, ehelyett próbáljunk meg annyi ötlettel előállni, amennyivel csak tudunk. Még a rossz ötleteknek is van haszna, hiszen jó gondolatok származhatna belőlük. Miközben a megoldások kigondolásán

fáradozunk, jusson eszünkbe, hogy az adott problémát mindenki más szemszögből látja, ezért érdemes minél több kollégát megkérdezni. 3. Azonosítsd a legjobb megoldást! A legjobb megoldást csak ebben a szakaszban választjuk ki a felhalmozott ötletek közül Elképzelhető, hogy a legjobb megoldás nyilvánvaló, de az is, hogy több javaslatot meg kel vizsgálnunk és tovább kell fejlesztenünk, mire a megfelelőt ki tudjuk választani. A döntéshozási technikáról szóló szakasz a Szellemi eszközök című fejezetben számos remek döntéshozási módszert mutat be. A döntési fa elemzése különösen hasznos lehet A módszerek segítségével válogathatunk a rendelkezésünkre álló megoldási javaslatok közt. Amikor meghozzuk a döntést, mindig tartsuk szem előtt a vállalat céljait, mert a döntéshozást gyakran egyszerűbbé teszi, ha ezekkel tisztában vagyunk. 4. Az elméletet tedd át a gyakorlatba! A legutolsó lépésben cselekvési tervet

kell kidolgozni a kiválasztott megoldás megvalósítására, majd ezt végre is kell hajtani. Megvalósítás nélkül a kreativitás meddő időtöltés A probléma azonosítása és a megoldás megtalálása után a megfelelő javaslatot meg kell valósítani. Ez nem csak azt jelenti, hogy az ötletet megbízható termékké kell alakítani: a megvalósítás az üzleti és marketing vonatkozásokat éppúgy magában foglalja, a teljes megvalósítás pedig valószínűleg sok időt és energiát fog felemészteni. Nagyon sok kreatív elme ezen a ponton bukik el. Addig a pontig nagyon jól szórakoznak, amíg olyan termékekkel és szolgáltatásokkal kell előállniuk, amelyek a piaci kínálatot esetleg évekkel beelőzik, de később az ötleteiket képtelenek továbbfejleszteni és szembesülniük kell vele, hogy évekkel később valaki más – aki képes volt az ezeket a gyakorlatba átültetni - aratja le a babérokat . Az Európai Bizottság támogatást nyújtott ennek a

projektnek a költségeihez. Ez a kiadvány (közlemény) a szerző nézeteit tükrözi, és az Európai Bizottság nem tehető felelőssé az abban foglaltak bárminemű felhasználásért. Mobil oktatási módszertan a szállítással foglalkozó KKV-k vezetői és munkatársai kulcskompetenciáinak fejlesztésére M-ROAD - 527279-LLP-1-2012-1-ES-LEONARDO-LMP - Az ötlet gyakorlatba ültetésének első lépése az cselekvési terv elkészítése, ennek nyomán gyakran üzleti vagy marketing tervre is szükség lesz. Ha ezeket a tevékenységeket elvégeztük, nem marad más hátra, mint a tényleges megvalósítás. 5. SCAMPER módszer : Ezt a kreativitást és kreatív gondolkodást serkentő technikát Bob Eberlee dolgozta ki a 20-as évek közepén. A módszer egy nagyon részletes ellenőrzési listát ad, melynek segítségével új ötletek generálhatók egy alapötletből kiindulva. A technika alapvetően termékek, szolgáltatások és vállalati folyamatok

javítására lett kialakítva. Angolnelven további információ : http://www.mindtoolscom/pages/article/newCT 02htm 6. 3-6-5 method: Az elsőre egyszerűnek tűnő módszer azon alapul, hogy egy darab papírra felírunk néhány ötletet, majd ezt átadjuk a kollégánknak, aki további ötleteket ír fel, és ismét tovább adja a papírt. A módszerrel egymásnak ellentmondó gondolatok is begyűjthetők. 7. MIND MAPPING: Ez a módszer egy diagram használatán alapul, mely ötleteket, szavakat, feladatokat vagy egyéb, egy adott ötlet vagy szó köré szerveződő koncepciókat reprezentál. Az információ szintézisének kiváló módszere. Az ötletek kifejezésének logikus és kreatív módja Az alábbiakban néhány további, kreatív folyamat támogatását szolgáló technikát mutatunk be: http://www.veveeqeeoldalhu/cikkek/tehetseg-es-kreativitas/a-kreativitas-fejlesztes-modszereinekismerete--a-modszerek-gyakorlati-alkalmazasahtml

http://konferencia.hvghu/harmadik-feltekehtml Ötletek a kreatív munkahely megteremtéséhez • Öltözködésünk és munkahelyünk kialakítása tükrözze szenvedélyünket és energiánkat. • Mindenki másképp dolgozik, Munkahelyi szokásaink, döntéshozási és probléma megoldási módszereink mindig tükrözzék az egyéniségünket! Az Európai Bizottság támogatást nyújtott ennek a projektnek a költségeihez. Ez a kiadvány (közlemény) a szerző nézeteit tükrözi, és az Európai Bizottság nem tehető felelőssé az abban foglaltak bárminemű felhasználásért. Mobil oktatási módszertan a szállítással foglalkozó KKV-k vezetői és munkatársai kulcskompetenciáinak fejlesztésére M-ROAD - 527279-LLP-1-2012-1-ES-LEONARDO-LMP - • Mindenki másképp él. Személyes szokásaink, időbeosztásunk és érdeklődésünk mind-mind pozitív hatással lehet a munkánkra. • Mik a szenvedélyeink? Mivel vezetjük le az energiáinkat? Mi iránt

érzünk elkötelezettséget? Mindezt vigyük magunkkal a munkába, és hagyjuk hogy segítsenek minket! • Minden kreatív tevékenység az ötlet megszületésével kezdődik. A munkahelyi ötletelés eredményeit mindig rögzítsük! • Minden kreatív tevékenységnek szüksége van az inkubációs (lappangási) szakaszra. A kreatív munkával töltött időszak legyen “védett”, erre az időre próbáljuk meg kizárni az egyéb felelősségeket! • Minden kreatív tevékenység valamilyen újdonságot hoz létre. Ügyeljünk arra, hogy minden projekt megléphesse ezt a szintet! • A kezdő- és végpontokat ünnepeljük meg! Örüljünk a mérföldköveknek és mindig legyen okunk és időnk játszani! • Vegyük észre, ha ideje továbblépni! Ötletek a kreativitás serkentésére Legyünk kíváncsiak! A kreativitás fejlesztésének gyakori akadálya az a meglátás, hogy a kíváncsiság értelmetlen, hasztalan szórakozás. Ahelyett, hogy rendre

utasítanánk saját magunkat, inkább örüljünk annak, ha kíváncsiak vagyunk. Adjuk meg magunknak a lehetőséget az új dolgok felfedezésére Vállaljuk a kockázatot! Amikor a kreatív képességeket kell fejlesztenünk, muszáj kockázatot vállalnunk a haladás érdekében. Bár erőfeszítéseink nem lesznek mindig sikeresek, kreativitásunk és építő jellegű tevékenységünk akkor is fejlődni fog, ezek pedig a későbbiekben bizonyosan hasznunkra lesznek. Legyünk magabiztosak! Ha kételkedünk a képességeinkben, azt a kreativitásunk meg fogja szenvedni, éppen ezért fontos az önbizalom növelése. Jegyezzük fel, ha haladást érünk el, dicsérjük magunkat az erőfeszítésért és mindig álljunk készen a kreativitás megjutalmazására. Az Európai Bizottság támogatást nyújtott ennek a projektnek a költségeihez. Ez a kiadvány (közlemény) a szerző nézeteit tükrözi, és az Európai Bizottság nem tehető felelőssé az abban foglaltak

bárminemű felhasználásért. Mobil oktatási módszertan a szállítással foglalkozó KKV-k vezetői és munkatársai kulcskompetenciáinak fejlesztésére M-ROAD - 527279-LLP-1-2012-1-ES-LEONARDO-LMP - Szánjuk rá az időt! Ha nem szakítunk időt a kreativitás fejlesztésére, akkor nem fog menni a dolog. Heti időbeosztásunkat úgy oldjuk meg, hogy mindig legyen időnk valamilyen kreatív feladatra. Merjünk hibázni! Ha félünk, hogy tévedünk vagy hibázunk, haladásunk le fog lassulni. Ha észrevesszük, hogy ilyen jellegű félelmeink vannak, emlékezzünk, hogy a hibák elkövetése maga is a folyamat része. Ha meg is botlunk a kreativitás felé vezető úton, végül el foguk érni a céljainkat. Vegyük észre, hogy a legtöbb problémának több megoldása is lehet! Amikor legközelebb megpróbálunk megközelíteni egy problémát, keressünk rá többféle megoldást! Ahelyett, hogy az első ötletünket azonnal megvalósítanánk, szánjuk rá az időt,

és gondoljunk ki egyéb megközelítési módokat is. Ezzel az egyszerű tevékenységgel remekül fejleszthetőek problémamegoldó készségeink és kreatív gondolkodásunk. Állítsunk fel magunknak kihívásokat! Ha az alapvető kreatív készségeket már elsajátítottuk, fontos, hogy folyamatosan kihívásoknak legyünk kitéve, mert ezzel képességeink is fejlődni fognak. Keressünk bonyolult megközelítéseket, próbáljunk ki új dolgokat és próbáljuk elkerülni ugyanannak a megoldásnak a többszöri felhasználását. Keressünk inspirációt! Ne várjuk el, hogy spontán megszálljon minket a kreativitás! Mindig keressünk inspirációt, ami új ötletekre ösztönöz, hogy képesek legyünk a problémákra különleges válaszokat adni. Olvassunk, járjunk múzeumba, hallgassunk zenét, vitatkozzunk a barátainkkal. Használjuk a nekünk legmegfelelőbb stratégiát vagy technikát. Teremtsük meg az alkalmat a kreatív gondolkodásra! Ne csak

keressük a kreativitást, teremtsünk is alkalmat arra, hogy megtaláljuk! Legjobb, ha időnként új feladatok elé állítjuk magunkat vagy a régi projektjeinkhez új eszközüket próbálunk keresni. Az Európai Bizottság támogatást nyújtott ennek a projektnek a költségeihez. Ez a kiadvány (közlemény) a szerző nézeteit tükrözi, és az Európai Bizottság nem tehető felelőssé az abban foglaltak bárminemű felhasználásért. Mobil oktatási módszertan a szállítással foglalkozó KKV-k vezetői és munkatársai kulcskompetenciáinak fejlesztésére M-ROAD - 527279-LLP-1-2012-1-ES-LEONARDO-LMP - Ötleteljünk! Az ötletelés (brainstorming) mind tudományos, mind szakmai körökben elfogadott módja az új ötletek generálásának. Az ötletelés a kreativitás fejlesztését is szolgálhatja Először is függesszük fel az előítéleteinket és az önkritikánkat, majd írjuk le az ötleteket és a lehetséges megoldásokat. Próbáljunk meg viszonylag

rövid idő alatt minél több ötlettel előállni! Ezen túl koncentráljunk az ötletek világos megfogalmazására és finomítására, hogy később a lehető legjobb megoldást tudjuk majd kiválasztani. https://www.youtubecom/watch?v=ck-KHKAy Hg https://www.youtubecom/watch?v=mY1sX0dl8to https://www.youtubecom/watch?v=Qz6-9F-acG8 Referenciák és források Referenciák RUNCO, M.A (2007): Creativity theories and themes Research, development and practices. Elvise Academic Press, San Diego SAWYER, R.K (2011): Explaining creativity The science of human innovation Oxford University Press. New York STRANDGAARD PEDERSEN, J., SVEJENOVA, S, CANDANCE, J & WEERD-NEDERHOF, P (2006). Editorial: Special issue on Transforming Creative industries: Strategies of and structures around creative entrepreneurs. Creativity and Innovation Management, 15(3), 221-223. Wilson, R.W(1986): The Art of Creative Thinking A practical guide HarperCollins Publishers,

https://www.goodreadscom/author/quotes/6980Edward De Bono www. businessdictionarycom http://en.wikipediaorg/wiki/Creativity Az Európai Bizottság támogatást nyújtott ennek a projektnek a költségeihez. Ez a kiadvány (közlemény) a szerző nézeteit tükrözi, és az Európai Bizottság nem tehető felelőssé az abban foglaltak bárminemű felhasználásért. Mobil oktatási módszertan a szállítással foglalkozó KKV-k vezetői és munkatársai kulcskompetenciáinak fejlesztésére M-ROAD - 527279-LLP-1-2012-1-ES-LEONARDO-LMP - Tanulást támogató anyagok Hasznos olvasmány angol nyelven: Creativity tools: http://www.mindtoolscom/pages/main/newMN CThtm 27 creativity & innovation tools: http://de.slidesharenet/ramonvullings/27-creativityinnovation-tools-final Decision making techniqes: http://www.mindtoolscom/pages/main/newMN TEDhtm Action plan: http://www.mindtoolscom/pages/article/newHTE 04htm Boosting creativity in the workplace:

http://www.trendreportscom/article/boost-creativity-inthe-workplace http://peopleofinteresthub.wordpresscom/2013/09/11/10-ideas-of-boosing-creativity-in-theworkplace/ Angol nyelvű videók: How to boost your creativity: https://www.youtubecom/watch?v= NHu6gM91aA Thinking in new boxes: https://www.youtubecom/watch?v=D5YHHS6o7tw Creativity in business: https://www.youtubecom/watch?v=av-djjwbQ2k Mindmapping: https://www.youtubecom/watch?v=tvORDgCsd7g Funny Mindmapping: https://www.youtubecom/watch?v=jH9DlSoL-lo Funny “Super heroes” creative technique: http://youtu.be/R699qLj1o08 Making your workplace more productive: https://www.youtubecom/watch?v=Wp6Ek9kK0Rs Az Európai Bizottság támogatást nyújtott ennek a projektnek a költségeihez. Ez a kiadvány (közlemény) a szerző nézeteit tükrözi, és az Európai Bizottság nem tehető felelőssé az abban foglaltak bárminemű felhasználásért