Alapadatok

Év, oldalszám:2016, 29 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:279

Feltöltve:2016. május 29.

Méret:2 MB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

11110 gyuzsu 2016. május 30.
  Jól áttekinthető, gondos munka, jó volt elolvasni.

Tartalmi kivonat

3. A gesztusok Gesztus: ’taglejtés, kézmozdulat’. A gesztikuláció cselekvéshez, helyzetváltoztatáshoz kapcsolódó mozgásos kifejező eszköz. A gesztusok osztályozása 1. emblémák (önálló jelentéssel bír) 2. illusztrátorok (a beszéd egyéni és spontán kísérője) A tenyér és a hüvelykujj jelzései 1.  Nyitott: igazmondás, őszinteség, engedelmesség, aktivitás;  Rejtése zsebben: titkolózás, megtévesztés, passzivitás;  Ökölbe szorítása: ellenségeskedés, agresszió - a mutatóujj kinyújtásával: az engedelmesség kikényszerítése; A tenyér és a hüvelykujj jelzései 2. A tenyér iránya  Felfelé fordítása: nyíltság, alázatosság;  Lefelé fordítása: tekintély, hatalom; A tenyér és a hüvelykujj jelzései 3.       Tenyérdörzsölés: reményteli várakozás (a dörzsölés tempója: kié a remélt előny); A hüvelykujj és mutatóujj dörzsölése: valami jóra,

pl. pénzre számítunk; Felemelt/ lesüllyesztett tenyér: szó átadása, átvétele; Összefont ujjak, összekulcsolt kéz (arc előtt, test előtt, asztalon, ölben): visszafogottság, frusztráció; Toronysisak (egyik kezünk ujjainak hegye a másikéhoz nyomódik): önbizalom, magabiztosság, gőg; Imádkozó kéztartás: önteltség; A tenyér és a hüvelykujj jelzései 4. Arctálca (egymásra helyezett két kézen az a arc): tetszelgés;  (Kéz a hát mögött) tenyér a tenyérben: fensőbbség – magabiztosság, a csukló, felkar fogása: önuralomra törekvés;  A hüvelykujj nyílt használata: fölény, magabiztosság - zsebből, karkeresztezésnél kiálló hüvelykujj: fölény titkolása, - cowboy-pozitúra (derékszíjba / zsebbe akasztott hüvelykujj): férfiassággal való pózolás; - böködés: nevetségessé tétel;  Kézfogás  A köszönésnek és az üdvözlés formái kultúrához, életkorhoz kötöttek (pl.: integetés,

kézfelemelés, keresztvetés, fasiszta karlendítés stb.)  Eredete, hagyománya: a barlanglakók feltartott keze, nyitott tenyere; a rómaiak alkarfogása.  A mai kézfogás: XIX. sz óta, egyenrangú férfiak „üzlete”(találkozásnál és/vagy elköszönésnél).  Üzenete: - szívesen látjuk a másikat (tenyereink nyitottsága); szorítása). - egység és azonosulás (a tenyerek A kézfogás kezdeményezése A „kedvezményezett” (illem): az idősebb, a magasabb státusú, a nő.  A bemutatás szabályai: állva, egymással szemben, szemkontaktussal; a „kedvezményezettnek” mutatatunk be.  Attitűdök kifejezése a kézfogásban Felfelé vagy lefelé irányított tenyér által közölt „parancsok”: Dominancia – fensőbbséges kézfogás: a tenyér lefelé fordul, „felül van”;  Alárendeltség – behódoló kézfogás: a tenyér felfelé fordul, „alul van”.  Egyenlőség – egyenrangú kézfogás: a két kéz

függőleges.  Kezét csókolom! Mikor? Kinek? Hogyan? A kar gesztusai 1.  Mellen, mellkason összefont kar: idegesség, bizonytalanság, elzárkózás, ellenállás – feloldása: rákérdezés, tárgy kézbeadása; - Megerősített karfonás (ökölbe szorítással): ellenségesség; - Karfonás a kar megmarkolásával: visszafogottság; - Részleges karkeresztezés (a szimmetrikus helyett): az önbizalom hiánya; A kar gesztusai 2.  „Nem létező pihék szedegetése”: ellenvélemény rejtése;  „Csészekorlát” (keresztbe nyúlva, a test másik oldalára helyezett csésze): bizonytalanság, elzárkózás;  Kezek a fej mögött (tarkón): magabiztosság, arrogancia; A kar gesztusai 3.  Csípőre tett kezek (a kéz mint vektor): a testméret növelése, düh, idegesség, férfiassággal való pózolás, udvarlás; - nőknél: energikusság; - manökeneknél, a medence félrebillentésével: a nőiesség hangsúlyozása; 

Dobolás az ujjakkal, lábbal: türelmetlenség, - fokozatossága: arányosság; A kéz archoz vitelének gesztusai 1.: Az időnyerés, értékelés jelei  Tenyérbe támasztott fej: unalom, érdektelenség, fáradtság;  Kéz (ököl) az állhoz, archoz simul (nem támasztva a fejet) és a mutatóujj fölfelé irányul: értékelés, érdeklődés; - támaszkodás: unalom  Hüvelykujj támasztja az állat, fölfelé álló mutatóujjal: negatív vélemény, kritika;  A tenyér alsó részével való alátámasztás: türelmetlenség, ; Az időnyerés, értékelés jelei 2.  Az áll alátámasztása: mély gondolkodás; simogatása: döntéshozatal;  Ujj, tárgyak szájba vétele: időhúzás, önbizalom-növelés (lásd: érintés);  Fejvakarás, homlokra csapás: feledékenység. A kéz archoz vitelének gesztusai 2.: a megtévesztés jelei  A három bölcs majom: „Ne hallj, ne láss, ne mondj rosszat!”: a fül, szem, száj

eltakarása megtévesztő gesztus (hazugság, eltitkolás);  Típusai: - kéz a száj előtt (szájőrzés), - orrérintés, - szemdörzsölés, - fülmarkolás, nyakvakarás, gallérhúzogatás. Fejgesztusok 1.  Emelt fő: semlegesség, önbizalom;  Feltartott fej: fölény, önhittség;  Leszegett fő: kritika, agresszivitás, elmélkedés, elmélyülés;  A fej félredöntése: érdeklődés/ behódolás;  Bólintás: egyetértés, bátorítás;  Fejrázás: ellenérzés, nemtetszés;  Fejrángatás: hiúság, szexuális felhívás; Fejgesztusok 2.  Az áll előreállása: agresszió;  A áll nyakba húzása: szűkszavúság, önbizalomhiány;  A haj hátravetése vagy érintése: hiúság/ idegesség/ szexuális felhívás;  A haj csavargatása, rágcsálása: idegesség; vagy koncentráció; A láb gesztusai  A nyitott lábpozíció a nyíltságra, önbizalomra, dominanciára utal; - nyitott terpesz:

magabiztosság, nyíltság; férfiasság; csípőre tett kézzel: pózolás a férfiassággal;  A kereszteződő pozíciók (a láb mint védőkorlát): elzárkózás, védekezés, bizonytalanság. Állópozíciók  Vigyázzállás: szertartásosság, alárendeltség, nagyfokú tisztelet, (érzelmileg) semleges;  Álló lábkeresztezés nőknél (testsúly az egyik lábon): elzárkózás; - Olló (x - alak): elzárkózik, de maradni akar;  Lábfonás nőknél (egyik láb a másikra fonódik): félszegség. A testtartás • Egyenes testtartás: magabiztosság, nyíltság; • Merev egyenesség: gőg, ellenszenv; • Meghajlás, görnyedtség: alárendeltség, tisztelet / betegség, fáradtság; • Odafordulás: érdeklődés, pozitív attitűd; • Előredőlés: tettrekészség. Ülőpozíciók Amerikai 4-es (alsó lábszár vagy boka átvetése a másik térden): vitakészség; lábmarkolással: konok ellenkezés; a kéz fej mögötti

össze-kulcsolásával: mindenkinél többre tartja magát;  Majdnem párhuzamos láb (egymásnak szoruló lábak): a nőiesség hangsúlyozása; félénkség, szorongás  Ülőpozíciók 2. Bokakulcsolás (férfiaknál térdre helyezett vagy ökölbe szorított kézzel, nőknél a térd összeszorításával, a kezek egymáson, egymás mellett): bizonytalanság, a félelem visszafojtása, szoknya;  Keresztbe tett láb (férfiak): elzárkózás  Ülőpozíciók 3. • Ülő készenlét (egyik tenyér a combon, a másik szabadon átvetve): elfogadás; • Kezdeményező testhelyzet (kezek a térden, törzs előredől); • Láb a karfán: lezserség, közöny; • Lovaglás a széken: dominancia, önvédelem; A felső test és a lábfej helyzete A lábfej (ülve: a térd) mint vektor jelzi az irányt, merre mennénk, ill. mi vagy ki az érdekes, vonzó számunkra. A felső test és/vagy a láb által létrehozott alakzatok: a testszögek  Nyitott

alakzat (a társas érintkezés során 45°–os szögben való megállás, a törzsek egy elképzelt harmadik pont felé fordulnak): barátságosság, a társasághoz csatlakozni lehet;  Zárt alakzat (két ember szembeáll egymással): elkülönülő magatartás, kirekesztés; A járás  Tempója, ritmusa, a lépés nagysága: életkor, egészségi állapot, dinamizmus, önérté-kelés;  Helyben járás, lábdobogás, a levegő taposása: feszültség, nem lehetséges menekülni;