Oktatás | Pedagógia » A kooperatív tanulás, kooperatív módszer

Alapadatok

Év, oldalszám:2014, 12 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:123

Feltöltve:2014. július 11.

Méret:157 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

A kooperatív tanulás, kooperatív módszer 7. előadás Az élet és a munkahelyzetek rugalmasságot igényelnek alapvető ismeret  magas szintű gondolkodás  fejlett kommunikációs készség  társas viselkedés szükséges Az élet és feladat megoldáshoz  kooperatív (együttműködő)  kompetitív (versengő)  individuális (egyéni önálló) képesség kell.  2 A kooperatív tanulás lényege A résztvevők együttműködésén alapuló, kiscsoportos, feladat megoldó tevékenység. 3 A kooperatív módszer változatai Csoportkutatás  2-6 fő közösen tervez  egyének külön dolgoznak  a csoport egy részt dolgoz fel  egyének információiból alakul a csoportbeszámoló  több csoport készíti az egészet Mozaiktanulás  mindenki olvassa a megtanulandó anyagot  mindenki mást dolgoz fel belőle (másnak a szakértője)  mindenki megtanítja a többieknek, amit tud  a csoport megvitatja a téma lényegét

4 A kooperatív - gondolkodási készséget fejlesztő módszerek       a tanár bemutatja a feladatot, megfigyeli a csoportot, tanácsot ad, de nem avatkozik a munkába páros megbeszélés csoport megbeszélés (de ne merevedjen be a rendszer) egyedi és közös munka sorba rendezés, csoportosítás, halmazok 5 A kooperatív csoport      hosszú ideig heterogén a csoport az állandó kb. 4 fős csoport tagjai ismerik és elfogadják egymást egymást, a tanárt és a táblát látják, közös szabály alapján működnek az egyéni felelősség megbeszélése (nem lehet potyautas, vagy igavonó) egyenlő a részvétel, a munkamegosztást váltogatni kell 6 Csoport szabály       egyéni felelősség kérj segítséget csoporttársaidtól (méltányold, amit kapsz!) csoport felelősség mindenki megpróbálja megoldani a problémákat a lelkiismeret részvételre késztet segítsünk más csoportoknak is(így

éljük ki az egyéni alkotásvágyat) 7 A kooperatív feladat legyen   célszerű (értelmes, mai) és érdekes (izgalmas) elvégzése jelentsen örömet A munka értékelése   a tanulók saját fejlődéséhez hasonlítsuk az eredményeket a jutalom pedig a csoport teljesítményén alapuljon (ez alakítja ki a mi tudatot) 8 A kooperatív tanulásszervezés sajátosságai          mindenkinek legyen feladata( figyelme legyen lekötve) az együttműködés fejlesszen érdeklődést és kapcsolatot („ meg kell mutatnom” ) a munka és a kapcsolat legyen szervezett (csoportok között is) egymástól tanulják a teljesítmény mértékét és az elvárt viselkedést ha egymásnak magyaráznak, egyre jobban megértik a lényeget és az összefüggéseket csoportmunka közben az önbecsülés, a konfliktusmegoldó és a szerepvállalási készség fejlődik a módszer a tanár és a tanuló együttes kreativitását igényli

(egymást meg kell érteni) a csoportmunka során a tanár jobban tud a tanulókra figyelni a kooperatív módszer megerősíti az iskolával, a munkával kapcsolatos attitűdöket. 9 A kooperatív tanulás előnyei          együttműködésre, közös (nagyobb) „alkotásra” késztet munkakészséget fejleszt önértékelést tanít, helyre teszi az értéket, „szárnyakat” ad problémamegoldó gondolkodásra késztet lehetőséget biztosít a logikus érvelésre, a következtetésre, a vitakészség fejlesztésére a csoportok aktív kommunikációt, munkát végeznek „könnyen” munkára kényszerít, egyéni felelősségre tanít a tanulók megbíznak egymásban, odafigyelnek egymásra fejlődik a munkaszervezési készség 10 Tömbösített(epochális)oktatás Az epochális „korszakos oktatásban” a gyerek érdeklődése tartósan egy területre koncentrálódik, de a területen belül sokféle oldalról, sokféle eszközzel

közelítik az anyagot (tantárgyi ismeretet) Jellemzői: annyit végeznek el egy-egy tárgy anyagából, amennyi megadja azt az érzést, hogy elértek valamit az egyes időszakokat gyakorlatok, szóbeli és írásbeli feladatok egészítik ki (elégedett a tanuló, hogy már tud valamit, ez sarkallja, hogy többet gyakoroljon) egy tantárgy évente kétszer kerül sorra, a többszöri felidézés segíti, hogy az ismeret képességgé fejlődjön újrakezdéskor átstrukturálva, érettebben adják elő az ismeretet ez a munkabeosztás nyugodt, fegyelmezett tevékenységre szoktat (a szétszórt, a tanuló számára túlzottan inger gazdag környezetben) 11 Az epochális oktatás jellemzői        használható kis óraszámú tantárgyak oktatásánál (pl. iskola típustól függően földrajz, biológia, kémia, művészeti tárgyak stb.) egy tanévig csinálni kell eltérősége miatt sok tanulónál jobb eredményt hoz folyamatos a

tevékenység színvonala, eredménye munkamegosztáson alapul önálló tanulás a célja az eredmény biztosabb, mint a szétszórt szakórai tanulásé 12