Irodalom | Középiskola » Dráma középszintű írásbeli érettségi vizsga megoldással, 2012

Alapadatok

Év, oldalszám:2012, 22 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:17

Feltöltve:2013. május 19.

Méret:221 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!

Tartalmi kivonat

ÉRETTSÉGI VIZSGA 2012. május 23 Név: . osztály: Dráma DRÁMA KÖZÉPSZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2012. május 23 14:00 Az írásbeli vizsga időtartama: 120 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM középszint írásbeli vizsga 1112 Dráma középszint Név: . osztály: Fontos tudnivalók Egyértelmű válaszokat adjon, egyértelmű jelöléseket alkalmazzon – javítás esetén is! Válaszaiban a lényeg megfogalmazására törekedjen! Csak annyi válaszelemet írjon, amennyit a feladat kér! Kérjük, kék színű tollat használjon! A feladatok megoldásakor tartsa szem előtt az alábbi javaslatokat! • Olvassa el figyelmesen a feladatokat! Kövesse a feladatlap utasításait! • Tanulmányozza a feladatokhoz kapcsolódó képeket, szövegrészleteket! • Használja a helyesírási szótárt! • Válaszait gondos mérlegelés után, lehetőleg javítás nélkül írja le! Eredményes munkát kívánunk!

írásbeli vizsga 1112 2 / 16 2012. május 23 Dráma középszint Név: . osztály: I. EGYSZERŰ, RÖVID VÁLASZT IGÉNYLŐ FELADATOK (30 pont) 1. Az alábbi képeken a XX. század három jelentős színészének híres alakításairól láthatnak egy-egy fotót. A képek klasszikus előadások fontos pillanatait rögzítik Írja a megfelelő kép fölé az alábbi szerepneveket! (Elemenként 1 pont, összesen 3 pont.) Lucifer Bánk bán Hamlet 1. Gábor Miklós a Madách Színház előadásában (1964), rendező: Vámos László 2. 3. Bessenyei Ferenc a Nemzeti Színház előadásában (1951), rendezők: Major Tamás és Vámos László Major Tamás a Nemzeti Színház előadásában (1955), rendező: Gellért Endre 3 pont írásbeli vizsga 1112 3 / 16 2012. május 23 Dráma középszint 2. Név: . osztály: Válasszon az 1. feladatban szereplő három kép közül egyet, és írja le, hogy melyik jelenetet ábrázolhatja az adott kép, mely

szerep(ek)et jeleníti(k) meg a választott képen látható színész(ek), mi a jelenet cselekménye? (Elemenként 1 pont, összesen 3 pont.) Jelenet: . Szereplők: . Cselekmény: . 3 pont 3. Írja le, hogy az 1. feladatban szereplő három előadásfotón felismerhető drámák közül melyekben találhatóak az alábbi szállóigék! (Elemenként 1 pont, összesen 3 pont.) „Nincs a teremtésben vesztes, csak én!” „Kizökkent az idő; - ó, kárhozat! Hogy én születtem helyre tolni azt.” „Miért is kezdtem emberrel nagyot, Ki sárból, napsugárból összegyúrva Tudásra törpe, és vakságra nagy.” 3 pont 4. Írja le, hogy az egyes versformák melyik korszak drámáit jellemzik! (Elemenként 0,5 pont, összesen 2 pont.) Iambosz:. Blank verse: Alexandrinus: Írja le egy olyan drámának a címét, amely alexandrinusban íródott: 2 pont írásbeli vizsga 1112 4 / 16 2012. május 23 Dráma középszint 5. Név: . osztály: Párosítsa össze a

megfelelő sorszám beírásával az alábbi kifejezőeszközöket és színháztörténeti korszakokat vagy irányzatokat! (Elemenként 1 pont, összesen 2 pont.) 1. A szerep átélésén alapuló realista játékmód 2. Technikai eszközök: világítás, film, mikrofon Színháztörténeti korszak vagy irányzat Brechti epikus színház Sztanyiszlavszkij színháza Színházi kifejezőeszköz 2 pont 6. Válasszon az 5. feladatban felsorolt két színháztörténeti korszak vagy irányzat közül egyet, és soroljon fel még négy színházi kifejezőeszközt, melyek erre a korszakra, illetve irányzatra jellemzőek! (Elemenként 0,5 pont, összesen 2 pont.) 2 pont 7. Húzza alá az alábbiak közül azokat az állításokat, amelyek igazak az ókori görög színházra! (Elemenként 0,5 pont, összesen 3 pont.) Maszk használata Rivaldával határolt dobozszínpad Szimultán színpad Csak férfiak játszhatnak Világítási effektek Messziről látható és tagolt

gesztusok Előfüggöny Színházi előadások számára épített több ezer nézőt befogadó szabadtéri épületek Kocsiszínpad Egész évben folyamatosan játszó színházak Néhány hivatásos szereplő mellett városi polgárok, céhtagok lépnek fel Kar Mitológiai történeteket feldolgozó előadások Bibliai témát feldolgozó előadások 3 pont írásbeli vizsga 1112 5 / 16 2012. május 23 Dráma középszint 8. Név: . osztály: Írjon egy-egy példát William Shakespeare drámáinak alább felsorolt dramaturgiai sajátosságaira a Rómeó és Júliából! (Elemenként 1 pont, összesen 5 pont.) Tragikus és komikus elemek keveredése, váltakozása:. Több helyszín gyors váltakozása, mivel nincs szükség átdíszítésre: A cselekmény részét képező, előadásban megszólaló zene: . Mozgalmas, jelenetek, sok színészi akcióval: . Nincs előfüggöny, felvonásvég, ezért a halottakat ki kell vinni a színpadról: . 5 pont 9. Írja a

képek alatti négyzetekbe az ábrázolt színházépületre igaz információ sorszámát. (Elemenként 0,5 pont, összesen 3 pont) 1. 2. 3. 4. 5. 6. A Széchenyi István kezdeményezésére emelt épület Pesti Magyar Színház néven nyitotta meg kapuit. Első igazgatója Bajza József volt A mai Blaha Lujza téren állt, ahol most kőoszlop őrzi az emlékét a nagy előadásoknak és a nemzet leghíresebb színészeinek, rendezőinek. Ebben az épületben működött Hevesi Sándor, a Nemzeti Színház 1922-1932 közötti igazgatója, itt rendezte legendás hírű Shakespeare-előadásait. A színház első előadása Vörösmarty Mihály: Árpád ébredése c. műve volt 1837-ben Három év múlva vette fel a Nemzeti Színház nevet. Igazgatója volt Szigligeti Ede, a híres népszínmű író, és ebben az épületben lépett a Nemzeti Színház színpadára először Jászai Mari. Blaha Lujza itt aratta nagy sikereit a színház jellemző műfajának számító

népszínművekben. 1908-ban ide költözött a Nemzeti Színház, 1964-ben lebontották 3 pont írásbeli vizsga 1112 6 / 16 2012. május 23 Dráma középszint Név: . osztály: 10. Írja le, kire illik az alábbi meghatározás! (Elemenként 1 pont, összesen 2 pont) a) A XX. század meghatározó színházi alkotója, jelentős drámaíró, színházi elméletíró és rendező. Vezetése alatt a Berliner Ensemble a század egyik legjelentősebb társulatává vált. b) A modern színészpedagógia meghatározó alakja. Jeles színész és rendező Versinyint játszotta a Moszkvai Művészszínház Három nővér előadásában. 2 pont 11. Fogalmazzon meg két-két állítást a 10. feladat megoldásában megnevezett alkotók életművének jellemzésére az alábbi kulcsszavak mondatba emelésével! (Elemenként 0,5 pont, összesen 2 pont.) lélektani realizmus, elidegenítés, a színház nevelő hatása, átélés a) 1. . 2. . b) 1. . 2. . 2 pont

írásbeli vizsga 1112 7 / 16 2012. május 23 Dráma középszint Név: . osztály: II. JELENETÉRTELMEZÉSHEZ, A JELENET SZÍNHÁZI MEGVALÓSÍTÁSÁHOZ KÖTŐDŐ, ELEMZÉST ÉS ÉRTELMEZÉST IGÉNYLŐ KÉRDÉSEK (30 pont) Olvassa el az alábbi szöveget, és válaszoljon a kérdésekre! „Az Erdélyi Múzeum folyóirat 1814-ben pályázatot írt ki „Eredetiség s jutalomtétel” címmel, azzal a céllal, hogy olyan műveket várnak, amelyek lehetőleg magyar történelmi eseményt dolgoznak fel. A felhívás szándéka szerint (nem teljesen szó szerint idézve) "a közöttünk rejtőző Genie alkotóvágyának felserkentésére" irányult volna. Az bizonyos, hogy a pályázat hatására Katona beküldte a Bánk bán első, korai és később átdolgozott változatát. Az Erdélyi Múzeum pályázata eredmény nélkül zárult, ezen belül Katona műve is különösebb visszhang nélkül maradt. Később maga a szerző is elismerte, hogy ez az első változat

még komoly dramaturgiai és költői hibákat, visszásságokként is értelmezhető megoldásokat tartalmaz. A Bánk bán második, végleges változata 1819-re készült el, nyomtatásban egy évvel később jelent meg. A mű két változata között a két érdemi különbség az, hogy a „gyógyszerek” segítségével Katona világosabbá tette Melinda elcsábítását, ezáltal a drámában jóval kisebb szerepet kapott az akkoriban divatos „végzet-szerűségi” elem. A drámai szereplők körét szorosabbra vonta, és a cselekmény időpontjának módosításával a történelmi hitelesség szempontjából is javult a mű. Katona élete folyamán a cenzúra miatt nem mutatták be a művet (csak nyomtatott formában való megjelenését engedélyezte a cenzor). A cenzor hivatalos indoklása szerint azért a tiltás, mert „Bánk nagysága elhomályosítja a királyi házét”. A színmű ősbemutatójára csak 1833-ban került sor Kassán, mert egy korabeli színész a

Bánk bánt választotta jutalomjátékául. A harmincas években, lassan ugyan, mégis megkezdődött „a Bánk bán diadalútja”. 1839. március 23-án játszották először a Nemzeti Színházban Majd öt évig pihentették s csak 1845-től kezdve szerepelt a színház műsorán évenként többször is. A mű jelentőségét az is mutatja, hogy 1848. március 15-én a Nemzeti Színház díszműsorán ez a mű szerepelt (bár végül a forradalom egyéb eseményei miatt valószínűleg elmaradt az előadás).” (http://hu.wikipedia alapján) 12. Válaszoljon a kérdésekre! a) Mi volt a pályázatot hirdetők elvárása és szándéka? (Elemenként 0,5 pont, összesen 1 pont.) Elvárás: . Szándék: . b) Milyen hibákat tartalmazott a Bánk bán első változata? Említsen két típust! (Elemenként 0,5 pont, összesen 1 pont.) írásbeli vizsga 1112 8 / 16 2012. május 23 Dráma középszint Név: . osztály: c) Milyen javításokat végzett el a szerző a

második változatban? Említsen kettőt! (Elemenként 0,5 pont, összesen 1 pont.) . . d) Határozza meg, hogy mik voltak azok a „gyógyszerek”, melyeket Melinda elcsábításához Ottó alkalmazott! (1 pont) . e) Kritikával kezelje a cenzori indoklást! Fogalmazza meg, mely félelem húzódott meg a színdarab előadásának betiltása mögött! (2 pont) 6 pont 13. Igazolja két megállapítással, hogy Katona műve a romantika irodalmához sorolható! (Elemenként 1 pont, összesen 2 pont.) . . 2 pont 14. Egészítse ki a jellemzések alapján a szereplők nevével a táblázatot! (Elemenként 1 pont, összesen 6 pont.) Nevek Jellemzés eszes, ármányos, haszonvágyó hitvány, kéjelgő, ostoba, gyáva nagyravágyó, pazarló, hataloméhes becsületes, szolga volt, és abból felszabadulva lett jobbágy szilárd és nyughatatlan jellem; heves, ugyanakkor hűséges feltűnően szép és erkölcsös 6 pont írásbeli vizsga 1112 9 / 16 2012. május 23 Dráma

középszint Név: . osztály: Olvassa el az alábbi szövegrészletet, majd válaszoljon a kérdésekre! Katona József: Bánk bán Első szakasz (részlet) OTTÓ Midőn Fülöp király ölettetése végett gyanúba jővén, szenvedésemet elébeszéltem, oly szerelmes érzés csillámla kedves könnyeidben – (Melinda s Ottó belépnek.) MELINDA Távozz! OTTÓ Melinda! MELINDA Távozz, mondom! OTTÓ Szót csak, Melinda – ! MELINDA Mi lett belőle! – OTTÓ Egy Édes Istenem, Énbelőlem? MELINDA Álorcádból, undok ember! Ó, szerelmes jó Istenem, be megcsalatkozék! OTTÓ Ó, én is – én is megcsalatkozék! MELINDA Kiben? OTTÓ Melindában. Midőn bejöttem ez országba – mindjárt szemembe tűntél. Egy szív után esenkedék, hogy e szívem felosszam. A sok udvari szívek között – bocsáss meg – a tied volt legegyügyűbb, ártatlanabb, Melinda! MELINDA Úgy, úgy! Ezért kellett tehát nekem ide jönni, és ezért nem ille Bánk bán hitvesének a

magányba lakni? Mert udvarunknak nagy szüksége volt tapasztalatlan együgyű szívekre? Ó, ez fáj – kimondhatatlanul. írásbeli vizsga 1112 MELINDA Jaj, jaj tehát azon könnyeknek! – OTTÓ Engedj meg! Vak valék, mivel szerettem. Ottó többé nem az, ki volt. Ottó odamaradt Merániában: más terme itt már általad, Melinda. Akkoron levék teremtve, amidőn először megláttalak; mint gyertya által a világ lesz – úgy valék melletted, úgy követtelek; s levésemnek legelső pillanatában eltűnt lételem. Vétek-e ez? MELINDA Ó, hogy én csak sírhatok! OTTÓ Melinda, kéméld könnyid záporát! És mégis – esküszöm – drágák ezek előttem és vigasztalói megátkoztatott jövendőmnek – ! (magában) Helyessen mondád, ravasz kölyök! MELINDA Sajnállak. – Ó, herceg! Szerelmem által egy lehet csak boldog és szerencsés – az pedig Bánk. OTTÓ Ó, bizonnyal az ő – egy boldog ember! (Sóhajtva, Melindának lecsüggő keze után hajol, s azt

hosszasan homlokához nyomja.) BÁNK (az ajtócskán ismét visszajön) Vad indulat, mért kergetsz vissza ismét? (meglátván őket, tenyerét szemeire csapja) Ó, véghetetlen szent könyörületesség! 10 / 16 2012. május 23 Dráma középszint Név: . osztály: MELINDA (megretten) Térdepelsz?! (Erős muzsika; Bánk megijedve szédeleg ki, vissza az ajtón.) MELINDA Ah, oszlanak! – OTTÓ OTTÓ Csak egy szót még, Melinda! MELINDA Bocsáss! OTTÓ (szavakat láttatik keresni) Melinda! Ó, mért kell nekem olyan nagyon szeretni, mint soha még nem szerethetett egy szív is! Ó, mért kell nekem csak nyögni ott, hol minden érző szív megrészegedne örömébe! – Mért, hogy reményem, szerencsém vígságait haladja, és szerelmem oly vágyakat nevelni kéntelen, melyek talán elmémtől fosztanak meg – ! (hevesen) Lennél csak egyszer enyim, Melinda, úgy az álmot útálnám, mivel szemed szememtől elvenné – a szelet, mert elragadná tőlem lehelleted –

s a napvilágot, mert képedet csókolná tőlem el. Eszelős szerelmem egy egészen új világot álmod őrültségiben, melynek csak Ottó a lakossa és – Melinda. (Letérdel.) 15. Előtted, akit imádok. Ó, engedd meg gyermeki báb-módra minden gondolatjaim enyészni, és csak a Melinda édes nevével agyvelőm betölteni. MELINDA S ő térdepel! – Bánk, Bánk emlékezek szavadra – OTTÓ (felemelkedik) Bánknak a szavára? MELINDA Arra. Midőn kezem megkérte, nem rogyott ő térdre – ! Szép se volt igen; de egy Alphonsus, egy Caesar állott előttem! „Szabad tekéntet, szabad szív, szabad szó, kézbe kéz és szembe szem – minálunk így szokta a szerelmes: aki itt letérdel, az vagy imádkozik, vagy ámít.” Ő mondta ezt, ámító! És bizon Bánk nem hazud: s ezért megvet Melinda. (Egész bosszúval el akar sietni; de szemközt jön Gertrudis.) Határozza meg, milyen funkciót tölt be ez a jelenet tartalmilag és szerkezetileg a dráma 1. szakaszában

(felvonásában)! (Elemenként 1 pont, összesen 2 pont) a) Tartalmilag: . b) Szerkezetileg: . 2 pont írásbeli vizsga 1112 11 / 16 2012. május 23 Dráma középszint 16. Név: . osztály: Melinda és Ottó találkozása (Válaszonként 2 pont, összesen 4 pont.) a) Fejtse ki 1-2 mondatban, milyennek ismeri meg ebből a jelenetből Melindát! . . b) Fejtse ki 1-2 mondatban, milyennek ismeri meg ebből a jelenetből Ottót! . . 4 pont 17. Értelmezzen a szerzői utasítások közül legalább négyet! Hogyan érvényesítené ezeket a színpadra állítás során? (Egy-egy szerzői utasítás értelmezése egy-egy pont, összesen 4 pont.) 4 pont 18. Mutassa be, hogyan érzékeltetné a jelenet színpadra állításakor a Melinda és Ottó közötti viszony változásait! 5–6 mondatos válaszában a következő kifejezések közül használjon néhányat: akció, dikció, cselekvés, gesztus, státusz, távolság, kapcsolat, tér, testtartás. (6 pont) . . . .

. . . . írásbeli vizsga 1112 12 / 16 2012. május 23 Dráma középszint Név: . osztály: . . . . 6 pont írásbeli vizsga 1112 13 / 16 2012. május 23 Dráma középszint Név: . osztály: írásbeli vizsga 1112 14 / 16 2012. május 23 Dráma középszint Név: . osztály: írásbeli vizsga 1112 15 / 16 2012. május 23 Dráma középszint Név: . osztály: Maximális pontszám Feladatok I. Egyszerű, rövid választ igénylők 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. Összesen II. Jelenetértelmezés 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. Összesen Az írásbeli vizsgarész pontszáma Dátum: Elért pontszám 3 3 3 2 2 2 3 5 3 2 2 30 6 2 6 2 4 4 6 30 60 javító tanár elért pontszám programba egész beírt egész számra pontszám kerekítve Egyszerű, rövid választ igénylő feladatok Néhány soros jelenetelemzést, -értelmezést igénylő kérdések javító tanár

jegyző Dátum: Dátum: írásbeli vizsga 1112 16 / 16 2012. május 23 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2012. május 23 Dráma középszint Javítási-értékelési útmutató 1112 DRÁMA KÖZÉPSZINTŰ ÍRÁSBELI ÉRETTSÉGI VIZSGA JAVÍTÁSI-ÉRTÉKELÉSI ÚTMUTATÓ NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Dráma középszint Javítási-értékelési útmutató I. EGYSZERŰ, RÖVID VÁLASZT IGÉNYLŐ FELADATOK Feladatonként a pontszámot nem kell kerekíteni. Ha az Egyszerű, rövid választ igénylő feladatok összpontszáma egész szám, akkor nincs teendő, ha törtszám, akkor a matematika szabályai szerint egész számra kell kerekíteni (pl. 23,5 pont kerekítve 24 pont) 1. Az alábbi képeken a XX. század három jelentős színészének híres alakításairól láthatnak egy-egy fotót. A képek klasszikus előadások fontos pillanatait rögzítik Írja a megfelelő kép fölé az alábbi szerepneveket! (Elemenként 1 pont, összesen

3 pont.) 1. Hamlet 2. 2. Bánk bán 3. Lucifer Válasszon az 1. feladatban szereplő három kép közül egyet, és írja le, hogy melyik jelenetet ábrázolhatja az adott kép, mely szerep(ek)et jeleníti(k) meg a választott képen látható színész(ek), mi a jelenet cselekménye? (Elemenként 1 pont, összesen 3 pont.) Hamlet: Jelenet: Sírásó jelenet vagy „Szegény Yorick”. Szereplők: Hamlet (Horatio, Első sírásó, Második sírásó). Cselekmény: A sírásók ásnak, a kiásott koponyák kapcsán Hamlet elmélkedik. Bánk bán: Jelenet: V. szakasz 7 jelenet (elfogadható a jelenet hozzávetőleges elhelyezése is a drámában). Szereplők: Bánk bán és Gertrudis. Cselekmény: Bánk bán merénylete, Gertrudis halála. Az ember tragédiája: Jelenet: Második szín, Paradicsom. Szereplők: Lucifer, Ádám és Éva. Cselekmény: Ádám és Éva megkísértése Lucifer által. (A válasz minden olyan elemére, ami arról árulkodik, hogy a vizsgázó ismeri a

jelenetet, és elhelyezte e drámában, illetve más megfogalmazású, tartalmában helyes válaszra megadható a pont.) 3. Írja le, hogy az 1. feladatban szereplő három előadásfotón felismerhető drámák közül melyekben találhatóak az alábbi szállóigék! (Elemenként 1 pont, összesen 3 pont.) „Nincs a teremtésben vesztes, csak én!” Bánk bán „Kizökkent az idő; - ó, kárhozat! Hogy én születtem helyre tolni azt.” Hamlet „Miért is kezdtem emberrel nagyot, Ki sárból, napsugárból összegyúrva Tudásra törpe, és vakságra nagy.” Az ember tragédiája írásbeli vizsga 1112 2/6 2012. május 23 Dráma középszint 4. Javítási-értékelési útmutató Írja le, hogy az egyes versformák melyik korszak drámáit jellemzik! (Elemenként 0,5 pont, összesen 2 pont.) Iambosz: Blank verse: Alexandrinus: görög tragédia. Erzsébet-kori dráma vagy Shakespeare drámái vagy angol reneszánsz dráma Molière egyes komédiái,

klasszikus francia klasszikus tragédia Írjon egy drámacímet, ami alexandrinusban íródott: 5. Párosítsa össze a megfelelő sorszám beírásával az alábbi kifejezőeszközöket és színháztörténeti korszakokat vagy irányzatokat! (Elemenként 1 pont, összesen 2 pont.) Színháztörténeti korszak vagy irányzat Brechti epikus színház Sztanyiszlavszkij színháza 6. 7. Pl.: Tartuffe Színházi kifejezőeszköz 2. 1. Válasszon az 5. feladatban felsorolt két színháztörténeti korszak vagy irányzat közül egyet, és soroljon fel még négy színházi kifejezőeszközt, melyek erre a korszakra, illetve irányzatra jellemzőek! (Elemenként 0,5 pont, összesen 2 pont.) Brechti epikus színház: pl.: elidegenítő effektus, song, feliratos tábla, a néző aktivitásának felébresztése, döntésre kényszerítése, az értelemre hatás, narrátor Sztanyiszlavszkij színháza: pl.: a mű magjának, a cselekvés fő folyamának feltárása, cselekvő

elemzés, értelmező próba, nyilvános egyedüllét, társulati szellem, az affektív emlékezetre épülő átélés, a test felszabadítása Húzza alá az alábbiak közül azokat az állításokat, amelyek igazak az ókori görög színházra! (Elemenként 0,5 pont, összesen 3 pont.) Maszk használata Rivaldával határolt dobozszínpad Szimultán színpad Csak férfiak játszhatnak Világítási effektek Messziről látható és tagolt gesztusok Előfüggöny Színházi előadások számára épített több ezer nézőt befogadó szabadtéri épületek Kocsiszínpad Egész évben folyamatosan játszó színházak Néhány hivatásos szereplő mellett városi polgárok, céhtagok lépnek fel Kar Mitológiai történeteket feldolgozó előadások Bibliai témát feldolgozó előadások írásbeli vizsga 1112 3/6 2012. május 23 Dráma középszint 8. Javítási-értékelési útmutató Írjon egy-egy példát William Shakespeare drámáinak alább felsorolt

dramaturgiai sajátosságaira a Rómeó és Júliából! (Elemenként 1 pont, összesen 5 pont.) Tragikus és komikus elemek keveredése, váltakozása: Pl.: IV felvonás 5 szín Júlia színlelt halálának drámai felfedezése után következik Péter és a zenészek komikus jelenete. Több helyszín gyors váltakozása, mivel nincs szükség átdíszítésre: Pl.: Tér Veronában, Capuleték háza, Lőrinc barát cellája, utca Mantovában, temető (Két helyszín megnevezése helyes válasznak tekinthető) A cselekmény részét képező, előadásban megszólaló zene: Pl.: Capuleték bálja, Péter és a zenészek jelenete Mozgalmas, jelenetek, sok színészi akcióval: Pl.: I felvonás 1 Szín Tér Veronában, a Capulet és a Montague család összetűzése Vagy vívás Mercutio és Tybalt, Rómeó és Tybalt között. Nincs előfüggöny, felvonásvég, ezért a halottakat ki kell vinni a színpadról: Pl.: Mercutio vagy Tybalt halála (Bármely más, tartalmában helyes

válasz elfogadható.) 9. Írja a képek alatti négyzetekbe az ábrázolt színházépületre igaz információ sorszámát. (Elemenként 0,5 pont, összesen 3 pont) 1. kép: A Pesti Magyar Színház, később Nemzeti Színház (a mai Rákóczi úton): 1, 4, 5 2. kép: A Népszínház, később Nemzeti Színház (a mai Blaha Lujza téren): 2, 3, 6 10. Írja le, kire illik az alábbi meghatározás! (Elemenként 1 pont, összesen 2 pont) a) Bertolt Brecht b) Sztanyiszlavszkij 11. Fogalmazzon meg két-két állítást a 10 feladat megoldásában megnevezett alkotók életművének jellemzésére az alábbi kulcsszavak mondatba emelésével! (Elemenként 0,5 pont, összesen 2 pont.) lélektani realizmus, elidegenítés, a színház nevelő hatása, átélés a) Pl.: b) Pl.: 1. Bertolt Brecht elidegenítési effektusokat használ, hogy kizökkentse, elgondolkodtassa a nézőt, ilyenek pl. az ironikus songok (dalok), a narrátor alkalmazása, feliratok, filmrészletek. 2. Brecht

szerint „a színház másik fő célja, hogy nevelő legyen Ezt a szándékot csak úgy tudja szolgálni, ha mindig ébren tartja azt a tudatot, hogy amit a néző lát, az nem valóság, hanem játék.” 1. Sztanyiszlavszkij szerint „minden előadás átélést követel meg a színésztől, vagyis pszichikai erejének teljes bevetését”. 2. A lélektani realizmus színészete sokat merít Sztanyiszlavszkij színészpedagógusi munkásságából. (Bármely más, tartalmában helyes válasz lefogadható.) írásbeli vizsga 1112 4/6 2012. május 23 Dráma középszint Javítási-értékelési útmutató II. JELENETÉRTELMEZÉSHEZ, A JELENET SZÍNHÁZI MEGVALÓSÍTÁSÁHOZ KÖTŐDŐ, ELEMZÉST ÉS ÉRTELMEZÉST IGÉNYLŐ KÉRDÉSEK Feladatonként a pontszámot nem kell kerekíteni. Ha a Jelenetértelmezés összpontszáma egész szám, akkor nincs teendő, ha törtszám, akkor a matematika szabályai szerint egész számra kell kerekíteni (pl. 23,5 pont kerekítve 24

pont). 12. Válaszoljon a kérdésekre! a) Elvárás: magyar történelmi esemény feldolgozása. Szándék: tehetség felfedezés. b) Dramaturgiai és költői (nyelvi) hibákat. c) Módosította a cselekmény időpontját, és kisebb szerepet kapott a „végzet-szerűségi” elem. d) Altató és hevítő porok. e) Pl.: Az a félelem húzódhat meg a döntés mögött, hogy a darabot, különösen a benne szereplő uralkodógyilkosságot, propagandaként használhatják Habsburg- és királyságellenes mozgalmak politikai támogatására. 13. Igazolja két megállapítással, hogy Katona műve a romantika irodalmához sorolható! (Elemenként 1 pont, összesen 2 pont.) Pl.: történeti téma, szenvedélyes indulatok, jó (Melinda) és gonosz (Biberach) szereplők 14. Egészítse ki a jellemzések alapján a szereplők nevével a táblázatot! (Elemenként 1 pont, összesen 6 pont.) Nevek Jellemzés Biberach eszes, ármányos, haszonvágyó Ottó hitvány, kéjelgő, ostoba,

gyáva Gertrúd nagyravágyó, pazarló, hataloméhes Tiborc becsületes, szolga volt, és abból felszabadulva lett jobbágy Petúr szilárd és nyughatatlan jellem; heves, ugyanakkor hűséges Melinda feltűnően szép és erkölcsös 15. Határozza meg, milyen funkciót tölt be ez a jelenet tartalmilag és szerkezetileg a dráma 1. szakaszában (felvonásában)! (Elemenként 1 pont, összesen 2 pont) a) Tartalmilag: Bánk magánéleti konfliktusának háttere b) Szerkezetileg: a bonyodalom kibontakozása 16. Melinda és Ottó találkozása (Válaszonként 2 pont, összesen 4 pont.) a) Önérzetes, tisztességes, világos fejű asszony, aki őszintesége és egyszerűsége miatt tiszteli férjét, felnéz rá. Hízelgőnek és ámítónak tekinti az eléje letérdelő és hevesen szerelmet valló Ottót. b) Gátlástalannak tűnik, szerelmében (rajongásában) mindenre elszánt, heves indulatokkal, szenvedélyesen vall szerelmet Melindának. Érzelmei túlfűtöttsége hamisnak

látszik. írásbeli vizsga 1112 5/6 2012. május 23 Dráma középszint 17. Javítási-értékelési útmutató Értelmezzen a szerzői utasítások közül legalább négyet! Hogyan érvényesítené ezeket a színpadra állítás során? (Egy-egy szerzői utasítás értelmezése egy-egy pont, összesen 4 pont.) Pl.: Melinda s Ottó belépnek: A jelenet kezdetét jelző utasítás, a szereplők felsorolása. Magában: „Félre”, csak a néző hallja, a másik szereplő nem. Sóhajtva, Melindának lecsüggő keze után hajol, s azt hosszasan homlokához nyomja: Konkrét akcióra utasítás, a szerelemvallásnak túlzó, hamis megnyilvánulásának kifejezésére, s egyúttal a cselekmény továbbépítésére (Bánk meglátja). Az ajtócskán ismét visszajön: Bánk érkezésének pontos időzítése. Meglátván őket, tenyerét szemeire csapja: Konkrét mozdulatra utasítás, mely szerint Bánk inkább nem látná, amit lát. Erős muzsika; Bánk megijedve szédeleg

ki, vissza az ajtón: A jelenet zenei erősítésének szándéka, a felfokozott érzelmek kifejezése céljából. Bánk „szédelgése” is ezt a hatást erősíti. Szavakat láttatik keresni: A megszólaló hamisságának leleplezésére. Hevesen: A csábítás erejének fokozása. Letérdel: Valószínűleg már a romantika korában is elcsépelt gesztus, amely segít a jelenet továbbépítésében, Melinda Bánkra emlékezésében. Megretten: Felháborodik, Ottó végképp lelepleződik. Felemelkedik: A lelepleződéstől tartva gyorsan feláll, szinte korrigál. Egész bosszúval el akar sietni; de szemközt jön Gertrudis: A következő jelenet előkészítése. Melinda zaklatottságát és egyúttal a drámai feszültséget a királyné érkezése fokozza. (Bármilyen más, tartalmában helyes megoldás elfogadható.) 18. Mutassa be, hogyan érzékeltetné a jelenet színpadra állításakor a Melinda és Ottó közötti viszony változásait! 5–6 mondatos válaszában a

következő kifejezések közül használjon néhányat: akció, dikció, cselekvés, gesztus, státusz, távolság, kapcsolat, tér, testtartás. (6 pont) Pl.: Ottó szerelmi vallomása dikcióba ágyazott akció A letérdelés majd felállás, amikor Melinda Bánkot említi, miszerint „aki itt letérdel, az vagy imádkozik, vagy ámít”. Ottó királyi nővére miatt elvileg magasabb státuszú, mint Melinda, de viszonzatlan szerelme következtében alacsonyabb státuszúvá válik. melyet a térdre ereszkedése is kifejez A két szereplő között lévő kapcsolat ellentmondásos, mert Melinda akarja is a találkozást, de fél is tőle, ezzel is magyarázható, hogy a jelenet kezdetén passzív részese a cselekvésnek. A kettőjük közötti státuszkülönbség ellenére a köztük lévő fizikai távolság kicsi, Ottó térbelileg és szimbolikusan is közel kerül önvallomásával Melindához, akit a szenvedélyes udvarlás nem ellágyít, hanem bosszússá tesz, és ezt

azzal az akcióval fejezi ki, hogy távozni akar. (Bármilyen más, tartalmában helyes megoldás elfogadható.) írásbeli vizsga 1112 6/6 2012. május 23