Gazdasági Ismeretek | Vezetés-szervezés » Simon Szilvia - Problémamegoldás, döntéshozatal

Alapadatok

Év, oldalszám:2001, 3 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:625

Feltöltve:2006. augusztus 03.

Méret:99 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!

Tartalmi kivonat

Problémamegoldás, döntéshozatal A probléma keletkezése: mindig van egy jelenlegi és egy kívánt állapot. A probléma helye mindig a kettő között van. A jelenlegi állapot két állapotra bontható: tényállapot és észlelt állapot. Az észlelt állapot bekövetkezése az, ami a problémát előidézi Problémának nevezzük azt a helyzetet, amelyben bizonyos célt el akarunk érni, de ez a cél elérésének útja számunkra rejtve van. Problémamegoldás folyamata: - probléma felismerése (azonosítása) - probléma elemzése - alternatívák felállítása, értékelési szempontok kiválasztása - egyik alternatíva kiválasztása - kiválasztott alternatíva megvalósítása - visszacsatolás. Vezetői döntések típusai: - Feladat jellege alapján a döntés: - programozott: a megoldásra létezik egy megoldó algoritmus - nem programozott: ha új probléma áll elő szükség van a vezető fantáziájára (intuíció) - Időtartam szerint: hosszú, közép és

rövid távú döntések vagy szóval stratégiai és taktikai döntések - Döntéshozatal módja szerint: - egyéni döntések - csoportos döntések. Vezetői döntéshozatal összetevői: - Döntéshozatal racionális oldala: rögzíteni a döntés várható eredményeire vonatkozó kritériumokat, majd ezeket rangsorolni és súlyozni relatív fontosságuknak megfelelően. Aztán a tényadatok összegyűjtése következik, majd az alternatívák megvalósítása és értékelése. Végül az az alternatíva a megfelelő, amely a legjobban megfelel a kritériumoknak. - Döntéshozatal személyes, érzelmi oldala: vannak vezetők, akiknél az érzelmi oldal sokkal nagyobb hangsúlyt kap, mint a racionális oldal. - Kielégítő döntéshozatal: A döntéshozatal csapdái: - fontossági sorrend összeállítása - krízisszituációk teremtése - másokkal való konzultáció elmulasztása - hibák beismerése - félelem a döntéshozataltól - korábbi tapasztalatok

felhasználása - rendelkezésre álló adatok felülvizsgálata és összegyűjtése - ígéretek, amelyeket nem tudunk teljesíteni. Döntéshozatali folyamat: - Statikus döntéshozatal: alternatívák közötti választás - Dinamikus felfogás: 1., Akaratképzés folyamata: - döntési helyzet felismerése - döntés előkészítése - döntési variánsok értékelése - döntés 2., Akaratérvényesítés folyamata: - utasítás a megvalósításra 3., Ellenőrzés folyamata: - ellenőrzés Vezetői döntéshozó típusok: Csoportos döntéshozatal: 1., Brainstorming típusú eljárások: - Ötletroham: megbeszélés 15-60 perces, 6-20 fő, előnye, hogy rövid idő alatt nagy mennyiségű információhoz lehet jutni. - 635-ös módszer: 6 fős csoport 3 gondolatot 5-ször továbbfejleszt. - Philips 66 módszer: 6 fő 6 perces megbeszélése. - Delphi módszer: kérdőív, melynek válaszai alapján újabb kérdőív készül, előnye, hogy név nélkül megválaszolható. -

Nominálcsoport módszer (NCM): a csoport tagjai (akik korábban esetleg nem találkoztak, összeülnek a probléma megoldása céljából. 2., Kauzális típusú eljárások: - Funkcióelemzés módszere: cél elérését szolgáló funkciókat keres. - Morfológiai módszer: cél elérésének összes lehetséges útját keresi. - Döntési táblázatok: adott problémát leíró feladatkombinációk segítségével kereshetők meg a cselekvési, döntési lehetőségek. 3., Megoldáskeresés intenzitását fokozó egyéb eljárások 4., Gondolati képekkel segített csoportmunkamódszer Hatáskör, felelősség: - Feladat: a kivitelező dolgozónak tudnia kell, hogy mit, milyen részletességgel, mikor kell elvégeznie. - Hatáskör: intézkedési jogosultság - Felelősség: bizonyos tevékenységek elvégzésének, intézkedések meghozatalának kötelezettségét jelenti. Utasítást nem adó hatáskört működési hatáskörnek nevezzük. A vezetői hatáskör 3 forrásból

táplálkozik: - hivatalos (ráruházott) - személyes tulajdonság - szakmai (tudás) Delegálás: hatáskör átruházás. Centralizáció és decentralizáció a döntési rendszerben: - az összvállalati célok érvényesítése szükségessé teszi, hogy a vezetés közvetlenül (centralizáltan) gyakoroljon döntési hatásköröket, ezek: vállalati stratégia, középtávú tervezés, vállalti pénz-és hitelgazdálkodás, befektetések, invesztíció, kutatás, fejlesztés, vállalat működésének alapvető szabályozása. - Decentralizálni kell a munkáltatói jogok gyakorlását, a beosztott és alacsonyabb szintű vezető beosztású dolgozók felvételét, elbocsátását, bérének megállapítását, jutalmazását