Gazdasági Ismeretek | Vezetés-szervezés » Simon Szilvia - A vezetés alapjai

Alapadatok

Év, oldalszám:2001, 2 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:562

Feltöltve:2006. augusztus 03.

Méret:73 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!

Tartalmi kivonat

A vezetés alapjai Vezető, aki a szervezet tagjaival együttműködik a szervezet és az egyének céljainak szervezett módon történő megvalósítása érdekében. Feladatcsoportjai: - feladat és szervezet vezetése - emberek vezetése - munkafolyamatok vezetése Vezetőtípusok: ELKÉPZELÉS MEGVALÓSÍTÁS Vezetés forrásai: - anyagi erőforrások (gépek, anyagok, készletek) - emberi erőforrások (alkalmazottak = belső érintettek) - pénzügyi erőforrások - információs erőforrások (információtárolás, feldolgozás) Vezetési szintek: - stratégiai szint (felső vezetés) - vezető szint (középvezetés) - operatív szint (alsó szintű vezetés) Kétféle vezetőtípust különböztetünk meg: general menedzser, akinek felelőssége a teljes egység irányítására vonatkozik, a funkcionális menedzser pedig csak egy- egy területen felel (pénzügyi, termelési, marketing, személyzeti) Vezetői képességek: - technikai: adott munkakörben szakmai

jártasság - emberi viszonyok (humán): munkavégzés irányítása - koncepcionális: szervezet, mint egész működésének megértése Vezetői feladatok: cél kitűzése, vezetői irányítás, problémamegoldás és döntéshozatal, kommunikáció, oktatás tanácsadás, változások és konfliktusok kezelése, diplomáciai készség, gazdálkodás az idővel, értékelés és jutalmazás. Vezető szerepe: - emberek közötti szerep: nyilvános megjelenések, főnöki, kapcsolatteremtő és ápoló szerep - információs szerep: információ gyűjtő, osztó és szóvivő szerep - döntési szerep: vállalkozói, zavarelhárító, erőforrás szétosztó, tárgyaló-megegyező szerep. Munkahelyi vezető: a menedzsment fontos része, közvetlen kapcsolatban áll a végrehajtókkal, szerepe a szervezet céljainak megvalósítása a végrehajtás irányításával. (Kapcsolatban áll a beosztottakkal, munkahelyi vezetőtársakkal, felettes vezetőkkel, érdekképviseleti

vezetőkkel) Vezetővé válás: leggyakoribb formája a végrehajtók közül történő kiválasztás. Feladatai: képesség és hajlandóság a delegálásra (feladatátruházásra), hatalomgyakorlás megfelelősége, személyes példamutatás fontossága, vezetői szerepvállalás megítélése, vezetővé válás tudatos vállalása. Vezetéselméletek: - Mechanisztikus korszak (I. világháború végéig): lényege, hogy minden munkát felapróztak, és feleslegessé tették a munkások egész munkafolyamatra kiterjedő szaktudását. Kialakult a feladatorientált vezetés (Task Management) - Human Relations mozgalom (pszichológiai motiváció): amely a figyelmet elsősorban a művezetés kérdéseire fordította. Dolgozóközpontú munkahelyi vezetés kialakulása, amely a munkavállalót teszi az érdeklődés középpontjába. - John Adair akcióközpontú elmélete, amely szerint a vezetők tevékenységének a következő igények kielégítésére kell irányulnia: -

feladat igényei - egyén igényei - csoport igényei Vezetői tevékenységek: - Feladatfunkciók: - feladat meghatározása - tervezés - munka és erőforrások elosztása - minőség és munkatempó ellenőrzése - terv és teljesítmény összevetése - terv módosítása - Egyéni funkciók: - törődés az egyéni problémákkal - egyének biztatása - elismerés, státusz nyújtása - egyéni képességek elismerése és felhasználása - egyén képzése - Csoport funkciók - teljesítménykövetelmény felállítása - figyelem fenntartása - csapatszellem kialakítása - biztatás, motiválás - helyettes vezető kinevezése - csoporton belüli kommunikáció biztosítása - a csoport képzése