Közlekedéstan | Felsőoktatás » A gépkocsi biztonsági berendezéseinek napi első elindulás előtti ellenőrzése

Alapadatok

Év, oldalszám:2011, 4 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:52

Feltöltve:2012. március 25.

Méret:58 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!

Tartalmi kivonat

Járműkezelés 1. A gépkocsi biztonsági berendezéseinek napi első elindulás előtti ellenőrzése 1. Gumiabroncsok ellenőrzése a) Ellenőrizendő: 1. a légnyomás szemrevételezéssel, nem eresztett-e le, (hetente légnyomásmérővel) 2. nem sérült-e (repedés, hasadás, kidudorodás, elöregedés, szennyeződés) 3. nincs-e rendellenes kopás, a minta mélysége a legkopottabb helyen is legalább 1,6 mm mélységű legyen. (kopásjelző) b) Hatósági előírások melyeket tudni kell:  A jármű összes kerekén azonos szerkezetű és méretű gumiabroncs legyen, diagonál, vagy radiál  A gumiabroncs mintázata legalább tengelyenként egyezzen meg. A két első és két hátsó kerék egyforma mintázatú legyen. 2. A kormányberendezés ellenőrzése, holtjátéka Megengedett mértéke 0-3 cm között, a kormánykerék kerületén mérve maximum. 3 cm A gépkocsi sík talajon, egyenes helyzetben lévő kerekeken álljon. A kormányzár kioldott állapotban

legyen. a) Erőteljes mozdulatok: nem szorul, nem akad, nincs kopogó, reccsenő hang (a kormányberendezés törésére, vagy repedésére utal) b) Egyre kisebb, de hirtelen mozdulatok: a kormány holtjátékának ellenőrzése (a kormánykerék mozgása, amire még a kerék nem mozdul) Ha a holtjáték eléri a 3 cm-t, vagy kormányzás közben rendellenes hangot hallunk, nem indulhatunk el, szerelőt kell hívni! 3. Világító és fényjelző berendezések ellenőrzése 1) Helyzetjelző világítás elől fehér, hátul piros (hátul világít a rendszámtábla-világítás is!) 2) Tompított fényszóró, a kapcsoló következő állása (elől erősebb fény) 3) Távolsági fényszóró, az irányjelző kar előre billentésével (kék ellenőrző lámpa jelzi vissza a műszerfalon) Ezután a tompítottra visszakapcsolunk, majd a világítást ki kell kapcsolni. GYÚJTÁST bekapcsolni! 4) Irányjelző (percenként 90 (+/-) 30 villogás, tehát (min 60- maximum 120/perc), a másik

oldalra kapcsolva ugyan olyan ritmusban kell villognia. Ha az egyik oldalon meghibásodik egy izzó, abban az irányban lényegesen gyorsabban villog. Ha egyáltalán nem villog, nem kap áramot. (kiégett a biztosító) 5) Féklámpa, megkérem az oktatót, segítsen megnézni (egyedül ellenőrizve tükröződő felülethez tolatok, vagy valamit beszorítok az ülés és fékpedál közé, pl. elakadásjelző, hogy a pedál benyomva maradjon.) 6) Tolatólámpa, hátramenetbe kapcsolom a sebváltót (fehér) Ha kérik, de, csak ha kérik a) Hátsó ködlámpa b) Vészvillogó c) Kürt d) Fénykürt -1- 4. Fékberendezések ellenőrzése a) Kézifék: először kiengedem kézifék kart, majd közepes erővel lassan húzva 3- 9 kattanás között felhúzható és ebben a helyzetben megfeszül, nem esik vissza, rögzíti a gépkocsit. b) Üzemi fék: a lehetséges fékpedálút maximum 1/3-ánál a fékpedál keményedjen fel. Nem nyomható be jobban. (a tengelykapcsoló pedál

útjához viszonyítva, mivel az a padlóig benyomható) Lehetséges hibák:  Padlóig beesik: a fékfolyadék elfolyt  Egyenletes erővel nyomva a pedál lefelé süllyed: a rendszer tömítetlen a fékfolyadék szivárog.  Többszöri pumpálásra keményedik föl: levegős a működtető rendszer.  Csökken a fékolajszínt: a fékpofák kopottak. 5. A rendszámtábla ellenőrzése a) A megléte elöl- hátul, a hátsó táblán a 2 matrica megléte, tiszta, látható, olvasható legyen. 2. Az ablaktörlő és ablakmosó működésének ellenőrzése 1. Ablakmosó folyadékszint 2. Nyáron: szélvédőmosó folyadék 3. Télen: fagyálló szélvédőmosó folyadék 4. Az ablaktörlőkarok felhajtása (elől-hátul), a gumik ellenőrzése (szakadozottság, a törlő él épségének ellenőrzése) 5. Működésellenőrzés (gyújtás!) 6. A karok lehajtása 3. Fűtés - szellőzés Fűtés: a motortól elvont hővel (a hűtővíz üzemi hőfoka 90-95°C) Első

szélvédő és oldalablakok: a gyári fűtőberendezéssel (ventillátor) Hátsó oldalablakok: 2-3 cm-es leengedéssel. Hátsó szélvédő: elektromos fűtőszálakkal 4. A műszerfalon lévő műszerek segítségével ellenőrizze az olajnyomást, a töltést és a hűtést! Olajnyomás: visszajelző-lámpával (hibajelző).  Bekapcsolt gyújtásnál kigyullad, de járó motornál nem világíthat. Ha mégis kigyullad, azonnal meg kell állni és a motort le, kell állítani.  OLAJNYOMÁS NÉLKÜL A MOTORT ÜZEMELTETNI TILOS!  (Még néhány száz métert sem mehetünk) Ha az olajszint nem megfelelő, utántöltjük. Töltés: visszajelző-lámpával (hibajelző).  Bekapcsolt gyújtásnál kigyullad, de járó motornál nem világíthat. Ha kigyullad, megállunk, és a motor leállítása után leellenőrizzük az ékszíjat. Ha az ékszíj elszakadt, pótolni kell, mivel az ékszíj hajtja a vízpumpát is, így ékszíj nélkül nincs hűtés. (ha nem tudjuk:

vontatás!).  Ha az ékszíj laza, az első lehetséges helyen megfeszítettjük. Ha az ékszíj jó, elektromos hibával állunk szemben. Mehetünk tovább, de az akkumulátor le fog merülni (csak az -2- irányjelzőt és a féklámpát működtetjük). Autóvillamossági szerelő tudja a gépkocsit megjavítani.  Ha az ékszíj laza: megcsúszik, romlik a töltés és a hűtés. Hűtés: hőfokmérő műszerrel (három tartománya: hideg - üzemmeleg - forró).  Hideg állapotban a motort kíméletesen kell üzemeltetni.  Ha a hűtővíz felforr: 1. Megállunk 2. A motor leállítása után megnézzük, hogy folyik-e a hűtőfolyadék Ha folyik, vontatás következik. 3. Ha a hűtőfolyadék nem folyik, az ékszíj feszességét ellenőrizzük: a) 20 perc eltelte után mikor a víz 50 fok alá hűlt levehetjük a hűtősapkát és pótoljuk a hűtőrendszerből korábban eltávozott mennyiséget. b) (a hőmérőt fokozottan figyeljük!). Ha a motort nem

terheltük túl és mégis melegszik, szerelőhöz kell fordulni a hiba miatt. 5. Végezze el a motorolaj-szint ellenőrzését! Mutassa meg, hol tölthető be a motorolaj!  Szintjelző pálcával (nívópálca) ellenőrizzük úgy, hogy a nívópálcát kihúzzuk, letöröljük, majd visszadugjuk a helyére, és ismét kihúzva látjuk mennyire ér bele az olajba, a min. maximum(a két jelzés közötti távolság 1 liter olaj) jelzés között legyen Az olajat a motor tetején található beöntő nyíláson tudjuk beönteni.  Utántöltés: ugyanolyannal, amilyen a motorban van.  Ha a motorolaj-szint rendszeresen csökken, szerelőhöz kell fordulni. 6. Végezze el a hűtőfolyadék szintjének ellenőrzését! Mutassa meg, hol történik a hűtőfolyadék utántöltése!  A kiegyenlítő tartályban a folyadék szintje a min. - maximum Jelzés között legyen Az utántöltés a kiegyenlítő tartályba történik. A hűtővízben fagyálló hűtőfolyadék és

desztillált víz keveréke van –25, -30 fokig fagyálló. (nyáron is, mert korróziógátló) Az utántöltés is ezzel történik. A flakonon feltüntetik, hogy az egyes fagytűrő képességhez milyen keverési arány tartozik. A fagyálló  mérgező és környezetszennyező. 7. Végezze el a fékfolyadék szintjének ellenőrzését!  A fékfolyadék a tartályban a min. és maximum jelzés között legyen Ha a kézifékvisszajelző lámpa a kézifék kiengedett állapotában világít, kevés a folyadék  Utántöltés: ugyanolyannal, vagy univerzális fékfolyadékkal (két-három évenként le kell cserélni).  A folyadékszint csökkenésének okai: 4-5 ezer km után: természetes, a fékbetétek kopása miatt.  Ennél sűrűbben: tömítési hiba, szerelőhöz kell fordulni. 8. Ismertesse a kerékcsere folyamatát! 1. Félreállunk 2. A gépkocsi rögzítése (kézifék; váltó 1-es fokozat, vagy hátramenet, a cserélendő kerékkel átlósan

ellentétes oldali kerék kitámasztása). -3- 3. A gépkocsi megjelölése (vészvillogó, lakott területen kívül elakadásjelző háromszög) 4. Kipakolás (pótkerék, emelő, kerékkulcs) 5. Dísztárcsa, vagy porvédő lepattintása 6. Kerékcsavarok meglazítása (az autó a földön van) 7. A gépkocsi felemelése a küszöb alatti emelési ponton, elöl az első kerék mögött, hátul a hátsó kerék előtt, (olyan mértékben, hogy a felfújt pótkerék beférjen. Az emelő szilárd talajon álljon!). 8. A kerékcsavarok levétele után régi kerék le 9. Új kerék fel, a csavarokat lazán meghúzzuk (átlósan, hogy a kerék a helyére illeszkedjen) 10. A gépkocsi leengedése 11. Kerékcsavarok meghúzása (átlós sorrendben, többször egymás után jó erősen) 12. 10-20 km megtétele után a kerékcsavarok leellenőrzése (tudok-e húzni rajta) 13. Dísztárcsa, porvédő fel 14. A defektes kerék megjavíttatása 9. Állítsa fel az elakadásjelző

háromszöget  Műszaki meghibásodás esetén lakott területen kívül kötelező, lakott területen belül célszerű a használata. Rossz látási viszonyok esetén (hóesés, köd) célszerű a vészvillogó egyidejű használata is. Olyan távolságra kell felállítani, hogy az észlelésétől számítva vészfékezés nélkül meg lehessen állni. (féktávolságon kívülre)  Szabványosnak, sérülésmentesnek és összeállíthatónak kell lennie. 10. Mutassa meg elsősegélynyújtó felszerelést és a tartalékizzókat, biztosítókat  Az elsősegélynyújtó felszerelés szabványos, feltöltött legyen. (ha felbontottuk, pótolni kell)  Az izzókészlet: minden típusú izzóból és biztosítóból 1-1 db legyen benne. -4-