Gazdasági Ismeretek | Kontrolling » Mérlegképes könyvelő, az ellenőrzés munkaszakaszai

Alapadatok

Év, oldalszám:2006, 10 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:318

Feltöltve:2011. április 10.

Méret:188 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

11111 Sgizus 2015. december 08.
  Nagyon jó.
11111 dea001 2015. május 09.
  Hasznos jegyzetOK

Tartalmi kivonat

Mérlegképes könyvelő - az ellenőrzés munkaszakaszai: Előkészítés, felkészülés, helyszíni ellenőrzés, írásba foglalás, hasznosítás 1.Előkészítés • • • • • • Célok kijelölése (házipénztárt, beszámolót, TE ellenőrzünk) Rendelkezésre álló információk feldolgozása (korábbi ellenőrzési tapasztalatok, beszámoló áttekintése) Szakértők kiválasztása Ellenőrzési feladatok kialakítása (házipénztárnál: nyilvántartás, bevételi, kiadási bizonylatok, tárolás; számvitelnél: számviteli politika, számlarend, főkönyvi kivonat) Megbízólevél: Ellenőrzött gazdálkodó szervezet megnevezése: Kovács és Társa Bt, Szeged, Ősz u. 2 Az ellenőrzést elrendelte: Kiss Ildikó képviselő vagy üzletvezető (Bt, KKt), felügyelőbizottság elnöke vagy igazgatósági tag (Rt), igazgató (KV), ügyvezető (Kft) Az ellenőrzést végzik: NÉ belső ellenőr (vizsgálatvezető revizor), KA adminisztrátor Ellenőrzött

időszak: 2006.01-09 hó vagy 2005 év, ahol az előző időszak vége volt Ellenőrzés időtartama: 2006.1002-1020 Az ellenőrzés célja annak megállapítása, hogy: • Kellően szabályozott –e a házipénztár működése? • Megegyezik –e a tényleges pénzkészlet a nyilvántartás szerintivel? • Bevételek dokumentáltsága megfelelő -e? • Indokoltak –e, bizonylattal alátámasztottak –e a kiadások? • Betartják –e az őrzés, tárolás követelményeit? Szeged, 2006.1002 Kiss Ildikó képviselő Vizsgálati program I. Bevezetés Ellenőrzött gazdálkodó szervezet megnevezése: Kovács és Társa Bt, Szeged, Ősz u. 2 Az ellenőrzést elrendelte: Kiss Ildikó képviselő vagy üzletvezető (Bt, KKt), felügyelőbizottság elnöke vagy igazgatósági tag (Rt), igazgató (KV), ügyvezető (Kft) Az ellenőrzést végzik: NÉ belső ellenőr (vizsgálatvezető revizor), KA adminisztrátor Ellenőrzött időszak: 2006.01-09 hó vagy 2005 év, ahol az előző

időszak vége volt Ellenőrzés időtartama: 2006.1002-1020 Az ellenőrzés célja annak megállapítása, hogy: • Kellően szabályozott –e a házipénztár működése? • Megegyezik –e a tényleges pénzkészlet a nyilvántartás szerintivel? • Bevételek dokumentáltsága megfelelő -e? • Indokoltak –e, bizonylattal alátámasztottak –e a kiadások? • Betartják –e az őrzés, tárolás követelményeit? Megbízó levél száma: 26/2006 II. Részletes vizsgálati feladatok 1. Kellően szabályozott –e a házipénztár működése? o Elkészítették –e a házipénztár kezelési szabályzatot? o Figyelembe veszik –e a törvényi előírásokat? o Igazodik –e a vállalkozás sajátosságaihoz? o Az érintettek ismerik –e az előírásokat? o Betartják –e a munka során? 2. Megegyezik –e a tényleges pénzkészlet a nyilvántartás szerintivel? o Mennyi a nyilvántartás szerinti pénzkészlet a bizonylatok figyelembe vételével? o Mekkora és

milyen címletű a tényleges pénzkészlet? o Esetleges eltérések megállapítása, számszerűsítése o Az eltérések milyen okokra vezethető vissza? 3. Bevételek dokumentáltsága megfelelő –e? o A bizonylatok kiállításra kerültek –e a gazdasági eseményekkel egyidejűlegí, o Megfelelőek –e a pénztár bizonylatok alaki és tartalmi követelményei? o Szerepel –e a befizető aláírása a bizonylatokon? o Csatolták –e az alapbizonylatot a bevételi pénztárbizonylathoz? 4. Kiadási bizonylatok indokoltak –e? o Megfelelő –e a kiadási bizonylat kitöltése? o Csatolták –e az alapbizonylatot? o Nincs –e túl nagy időbeli eltérés az alapbizonylat és a kiadási bizonylat között? o A kiadások elszámolása előtt sor került –e az utalványozásra? o A pénzmozgás dokumentáltsága megfelelő –e? 5. Betartják –e az őrzés, tárolás követelményeit? o Biztosítja –e a pénztár helyiség a vagyonvédelmet? o Rendelkezik –e a

pénztáros felelősségi nyilatkozattal? o Betartják –e a pénzállománnyal kapcsolatos előírásokat? o A pénztáros helyettesítése megoldott –e? o Szakmai képessége milyen? o Van –e páncélszekrény, a kulcsát hol tartják? III. Az ellenőrzés módszertana Tételes vizsgálat 2006.január, április, augusztus hó bizonylataira Szúrópróbaszerűen minden 30. bevételi és minden 20 kiadási bizonylatot Az érintettekkel egyeztetett írásos anyag leadási határideje 2006.1020 Szeged, 2006. október 2 Kiss ildikó képviselő 2. Felkészülés Speciális szakmai ismeretek áttekintése, hogy a helyazíni ellenőrzés zökkenőmentesen, rövid időn belül lezajlódjon. 3. Helyszíni ellenőrzés Célja: minden felvetett kérdést megválaszoljon és minden területet áttekintsen. Módszerei: o Közvetlen tapasztalatokon alapuló ellenőrzés:egyeztetés (rovancs), kísérlet, szemle, mintavétel, helyszíni kérdésfeltevés. Az ellenőr jelenlétében kerül

sor a vizsgálatra, az adott munkakört ellátó dolgozó hajtja végre. Pl pénztárrovancs o Okmányokon alapuló vagy dokumentális ellenőrzés: a bizonylatok tartalmi éa alaki kellékeit vizsgálja, nem alkalmas a mögöttes gazdasági események teljeskörű értékelésére. Jellegzetessége: tételesen vagy szúrópróbaszerűen hajtjuk végrePl bevételi, kiadási bizonylatok ellenőrzése o Ellenőrzés logikai eszközei: elemzés, szembeállítás, következtetés. Pl hibás dokumentum sok vagy kevés? Az ellenőrzés bizonyítására szolgáló eszközök: o Eredeti okmány o Hitelesített másolat: fénymásolaton: hitelesített másolat + záradék: az eredetivel teljes mértékben megegyezik + dátum + aláírás o Hitelesített kivonat: Fénymásolatra: hitelesített kivonat + 2005. január 1 től érvényes házipénztár kezelési szabályzat III. 2/a pontja az alábbiakat tartalmazza:+ dátum + aláírás o Közös jegyzőkönyv: közvetlen tapasztalatokon

alapuló ellenőrzésről készül, rövid, tömör, lényegretörő tényközlés. Közös jegyzőkönyv Készült: 2006. 1004 8 óra, Kovács és társa Bt, Szeged, Ősz u 2 pénztárhelyisége Jelen vannak: NÉ belső ellenőr, KA adminisztrátor, VB pénztáros Tárgy: házi pénztár rovancs Ténymegállapítás: a) Nyilvántartás szerint: 32000 Ft, .címletjegyzékenként b) Tényleges pénzlészlet: 22000 Ft c) Szigorú számadási kötelezettség d) Egyéb értékek (bélyeg, ékszer) e) Előlegnyilvántartás f) Kártyák g) Jegyek, utalványok Kelt mint fennt: aláírások o Nyilatkozat: (nem rendelkezik teljes bizonyítóerővel) Alulírott VB pénztáros, a rovancshoz a következő nyilatkozatot teszem:. Dátum aláírás Aki vélelmezhetően negatív dolgott tett, vagy aki észrevett valamit, hogy megmagyarázza mi történt, hogy sosem volt még ilyen, nem is lesz, mentőkörülményt kell keresni, hogy ne kerüljön sor felelősségre vonásra. o Szakértői vélemény:

(nem rendelkezik teljes bizonyítóerővel) Alulírott XY a következő szakértői véleményt adom: a rendelkezésemre álló információk alapján úgy ítélem meg, hogy indokolatlanul alacsony a hp kezelési szabályzatban szereplő 35eFt os záró pénzkészlet nagysága, ami még a 98 ban elfogadott pt kezelési szabályzatban helytálló volt. Dátum aláírás o Fénykép, filmfelvétel: dátum, hol készült o Összesítő kimutatás vagy tanusítvány (megállapítás alátámasztására) Ha sokféle bizonylatból szeretnénk áttekinthetőséget, táblázatba kell foglalni, és ott további számításokat is lehet végezni, a rendelkezésre álló információkból, dokumentumokból készítjük. Pl: Összesítő kimutatás az utánvételes értékesítés bizonylatolásáról Táblázatban: Sorszám vevő ft bev biz sorszám ft eltérés szumma Sok sorban Szumma Átlag Záradék: Az összesítő kimutatásban szereplő adatok a kimenő számlák és a bevételi

bizonylatokból származnak, amelyek a számviteli osztályon, illetve a postahivatalban találhatók. Dátum Aláírás 4. Írásba foglalás Jegyzőkönyv vagy jelentés I: Bevezető rész = Vizsgálati program bevezető rész II. Megállapítások 1.a, b, 2 a, b, c, 3 a, b, 4 a , b, c Pontokba szedve, számszerűsítés, körbe kell írni, hogy mi a megállapítás, okmányokra kell hivatkozni, neveket, beosztásokat kell szerepeltetni. 3-4 oldal III. Ok-okozati összefüggés Gondolatjelekkel felsorolva 1/2 oldal IV. Javaslatok Megismétlődés kizárása, meglévő helyzet értékelése V. Felelősség Felelős személye, beosztása; szabálytalanság ténye; oka; okozott kár nagysága; Dátum Vizsgálatot végzők aláírása, beosztása VI. Záradékok • Megismerési záradék A jegyzőkönyvben foglaltakat megismertem, és arra vonatkozóan észrevételt tehetek. Dátum, aláírás • Realizálási záradék A jegyzőkönyvben foglaltakat megismertem, és arra

vonatkozóan észrevételt tehetek, a szükséges intézkedéseket megteszem. Dátum, aláírás • Felelősségi záradék Ahány felelős van, annyi ilyen záradék kell. A jegyzőkönyv II. /3/a pontjában szereplő adatokat megismertem, írásbeli magyarázatomat 8 napon belül megadom. Dátum, aláírás:VB pénztáros Jegyzőkönyv: ha súlyos hiba, hiányosság, felelősség van Jelentés: ha nincs súlyos hiba, hiányosság, de ekkor nincs V. és felelősségi záradék sem! Jegyzőkönyv I: Bevezetés Ellenőrzött gazdálkodó szervezet megnevezése: Kovács és Társa Bt, Szeged, Ősz u. 2 Az ellenőrzést elrendelte: Kiss Ildikó képviselő vagy üzletvezető (Bt, KKt), felügyelőbizottság elnöke vagy igazgatósági tag (Rt), igazgató (KV), ügyvezető (Kft) Az ellenőrzést végzik: NÉ belső ellenőr (vizsgálatvezető revizor), KA adminisztrátor Ellenőrzött időszak: 2006.01-09 hó vagy 2005 év, ahol az előző időszak vége volt Ellenőrzés időtartama:

2006.1002-1020 Az ellenőrzés célja annak megállapítása, hogy: • Kellően szabályozott –e a házipénztár működése? • Megegyezik –e a tényleges pénzkészlet a nyilvántartás szerintivel? • Bevételek dokumentáltsága megfelelő -e? • Indokoltak –e, bizonylattal alátámasztottak –e a kiadások? • Betartják –e az őrzés, tárolás követelményeit? Megbízó levél száma: 26/2006 II: Megállapítások (általános dolgokkal kezdeni, legyen kb 6 hiba a vizsgálati program kérdései alapján) A vállalkozás 1998. augusztus 6-ai megalakulását követően október 31-én elkészítette a házi pénztár kezelési szabályzatát. A hp ellenőrzési során a vizsgálatunk arra terjed ki, hogy a szabályzatban rögzítetteknek, illetve a jogszabályi előírásoknak megfelelően működik –e a hp, rendelkezésre állnak –e a személyi és tárgyi feltételek. A vizsgálatra fordított idő és az érintettek segítő hozzáállása biztosította,

hogy kellően megalapozott véleményt mondjunk a hp működéséről. Általánosságban megállapíthatom, hogy a hp működése megfelelő, azonban bizonyos részterületekre vonatkozóan különböző hiányosságokat tapasztalhattam. 1.a A szabályozottság kérdésköre kapcsán megállapítható, hogy az érvényes számviteli törvényi előírásoknak megfelelően, a számviteli politika részeként a hp kezelési, pénzkezelési szabályzat összeállítására sor került. A törvényi változásokhoz igazodva 2001 január 1-jétől a korábban elkészített szabályzat, módosításra került. Mind az eredeti, mind az átdolgozott szabályzatot Kiss Ildikó képviselő jóváhagyta. 2005. január 1-jétől a készpénzforgalom mellett megjelent az igény a bankkártyával történő fizetésre, amelyre alapozva az OTP Bank Rt 2005. március 6-án bankkártya leolvasó terminált telepített. Ettől függetlenül a hp kezelési szabályzat nem került aktualizálásra

Egyrészt nem szabályozza a bankkártyás kifizetés bizonylatolását, másrészt nem került módosításra a zárást követően a hp ban tartható kp állomány nagysága. Még mindig 250 ezer ban határozza meg, attól függetlenül, hogy jelenleg 80 ezer Ft is elegendő. A napi forgalom 45% a bankkártyával történik. 1. számú melléklet: 1 db hitelesített kivonat a szabályzatból 1.b VB pénztáros középiskolai tanulmányait követően 2005 szeptember 1-jén létesített munkaviszonyt pénztáros munkakörben. Szóbeli tájékoztatása alapján a pénzkezelési szabályzatot nem bocsátották rendelkezésére, ezáltal tevékenysége során az iskolai tanulmányaira alapoz. A szabályzat áttekintését aláírásával nem igazolta a szabályzat utolsó oldalán az augusztus 31-én nyugdíjba vonult BTné aláírása után. 2. A rovancsolással kapcsolatos megállapítás a. A 2006 október 6-án reggel 8 órakor megtartott pénztárrovancs a nyitva tartás első

óráját követően került sor. Az előző napi záró pénzkészlet a napi pénztárjelentés alapján 1 db bevételi és 3 db kiadási bizonylattal módosításra került. Megállapítottuk, hogy a nyilvántartás szerinti pénzkészlet 32.628 Ft, miközben a tényleges pénzkészlet 22,628 Ft A pénztárrovancs 10.000 Ft hiányt mutat, amely abból adódik, hogy a szellőztetés közben az ablakon kirepült 2. számú melléklet: 1 db nyilatkozat VB pénztárostól 2.b A pénztárrovancs kapcsán egy borítékban SzI névvel 12 ezer Ft ot találtunk, amely a pénztárban történő elhelyezési engedéllyel nem rendelkezik. Kolleganőnk, Dr FG október 22 én történő nyugdíjazásához kollégák által összegyűjtött ajándékpénzét tartotta a pénztárban. 3. számú melléklet: Közös jegyzőkönyv 3. A bevételek dokumentáltságával kapcsolatban a. A tételesen megvizsgált 2006 januári, áprilisi, augusztusi bizonylatok során megállapítottuk, hogy a

bevételi pénztárbizonylatok alaki és tartalmi követelményei megfelelőek. b. Megállapítást nyert azonban, hogy 3 alkalommal (2006 január 9 én az AC236248 bankszámláról történő kp felvétel 400 ezer Ft, az április 27 –én kp felvételről szóló BC172341 bevételi bizonylat 50 ezer Ft ról, illetve az augusztus 31-én BD172791 300 ezer Ft kp felvétel esetén) hiányzik a befizető aláírása. 4. számú melléklet: 3 db hitelesített másolat A befizető aláírása az összeg nagyságát igazolja, mivel kp felvételről szólnak a bizonylatok, ezért a bankszámlakivonattal történő egyeztetés ellenőrzési lehetőséget rejt magában. Az egyeztetést követően visszaélés nem történt. c. A vállalkozás 2006 február1-jétől a mérlegképes továbbképzés könyveinek utánvételes értékesítését megkezdte. Kezdetben átlagosan hetente 1 értékesítésre került sor, de szeptember hónapban a forgalom lényegesen megemelkedett. Megállapítást

nyert, hogy a pénztáros VB az utánvételes értékesítést havonta 2 alkalommal 15-én és 30-án vételezte be a pénztárba. A mellékelt összesítő kimutatás alapján az átlagos késedelem 8 nap, az átlagos összeg meghaladja az 50 ezer ft ot. A pénztáros elmondása alapján korábban átlagosan havonta 2 bevételezés valósult meg. Most a tanév indulása miatt növekedett meg a forgalom 5. számú melléklet: Összesítő kimutatás 4. A kiadások elszámolásával kapcsolatban A legtöbb hiba, hiányosság a kiadások bizonylatolásánál tapasztalható. a. A vizsgálati időszak alatt 12 olyan kiadási bizonylatot találtunk, amelynél hiányzik az utalványozó aláírása a mellékelt tanúsítvány alapján. Az összes kiadás értéke meghaladja a félmillió ft ot. Az utalványozásra azért nem került sor, mert utalványozási jogosultsága csak SZA gazdasági vezetőnek van, aki szabadságolását követően jelenleg is táppénzes állományban van.

Helyettesítéséről sem a szabályzatban, sem pedig gyakorlatban nem történt intézkedés. 6. számú melléklet: 1 db jelenléti ív 5. Őrzés, tárolás követelményei a. A hp külön helyiségben van kialakítva Az ablakon és az ajtón biztonsági rács nem található. Így a hp biztonsága nem teljesen megfelelő b. A működési szabályzat előírja a páncélszekrény szükségességét, a pénzt ennek megfelelően ebben is tárolják, viszont a páncélszekrény kulcsainak kérdése nem tisztázott, hogy kinek mire van jogosultsága, hogy a kulcsokat használja. Jelenleg a 3 kulcs VB pénztárosnál, Kiss Ildikó képviselőnél, és FH főkönyvelőnél található. A kulcsokkal idáig visszaélés nem történt A pénz elszállítása szakszerűen a G security szakemberei által történik minden nap 4 órakor. 7. számú melléklet: 1 db fénykép a pénztárhelyiségről III. Ok-okozati összefüggés A megállapítások között szereplő hibák, hiányosságok

az alábbi okokra vezethetők vissza. • vezetői ellenőrzés lazasága • szakmai ismeret hiánya • munkaidő leterheltsége, létszámhiány • helyiség használati hibája • munkafolyamatba beépített ellenőrzés lazasága, nem megfelelő gyakorlata • szűkös anyagi lehetőség • létszámhiány, ismerethiány • naprakész nyilvántartás vezetés hiánya IV. Javaslatok Megállapításokban szereplő hibák, hiányosságok kiküszöbölésére az alábbi javaslatokat tesszük: • tegyük hatékonnyá a vezetői ellenőrzést • ismeretszerzés (iskolai–szakmai) • tartsunk általános tájékoztatót az anyagbeszerzők részére a számlák alaki és tartalmi kellékeire vonatkozóan • munkaerő átcsoportosítása • egy fő pü.–i előadó felvételével valósítsuk meg a feladatok újraelosztását • anyagi ösztönzés előtérbe helyezése, jutalmazás, mozgóbér • kerüljön sor az ablak kijavítására (riasztórendszer, zsúfoltság) •

munkafolyamatba beépített ellenőrzőpontok felülvizsgálata • tegyük teljes körűvé a pénztárellenőri feladatot • a vállalat anyagi lehetőségeinek áttekintését követően elsődleges feladat a helység biztonságának megoldása • feladatok sorrendje • legfontosabb szabályzatok áttekintése • számítógépes nyilvántartás vezetése V. Felelősség 1.a Név: VB pénztáros 1.b Szabálytalanság ténye: elfogadta a Tempo eg pt kártyáját függetlenül attól, hogy nincs érvényes szerződésünk vele. 1.c Szabálytalanság oka: a kp kezelési szabályzat nem terjed ki a kártyás fizetési módra, a kártya elfogadási lista nem naprakész 1.d Okozott kár nagysága:12000 Ft 2.a Név: VB pénztáros 2.b Szabálytalanság ténye: utólag kijavított kp fizetési szla elfogadása 2.c Szabálytalanság oka: leterheltség miatt az alaki és tartalmi kellékek teljes körű ellenőrzése nem megoldott 2.d Okozott kár nagysága: 5000 Ft 3.a Név: KH

anyagbeszerző 3.b Szabálytalanság ténye: szla utólagos javítása 3.c Szabálytalanság oka: rendezetlen családi háttér 3.d Okozott kár nagysága: 5000 Ft Melléklet: 12 db Szeged, 2006 október 19. NÉ belső ellenőr , KA adminisztrátor aláírása VI. Záradékok Megismerési záradék A jegyzőkönyvben foglaltakat megismertük, arra vonatkozóan észrevételt tehetünk, szükséges intézkedéseket saját hatáskörben megtesszük. 2006 október 19 Kiss Ildikó képviselő Felelősségi záradék (3 db felelősségi pont van, így 3 db záradék is kell!!!) A jegyzőkönyv V/1 pontban leírt felelősséget megismertem, arra vonatkozó írásbeli magyarázatomat 8napon belül megadom. 2006 október 19. VB pénztáros Írásbeli magyarázat (mire adom a választ, elismerem -e a felelősséget, mentem a menthetőt) 2006. 10 19–i keltű készpénz ellenőrzéshez kapcsolódó jegyzőkönyv V fejezet 1 pontjához kapcsolódóan az alábbi írásbeli magyarázatot

adom: A jegyzőkönyv szerepeltette, hogy több esetben olyan egészségpénztár kártyák is elfogadásra kerültek, amelyekkel érvényes szerződésünk nem volt. Így azok bankszámlára történő átutalása a vizsgálati időszak alatt 12,000.– Forint értékben nem valósult meg A károkozásra vonatkozó felelősségemet elismerem, közlöm egyben, hogy költségtakarékosságra való tekintettel, illetve tartós táppénzes állomány miatt az előző időszakhoz képest egy fővel kevesebben dolgoztunk és a megnövekedett forgalmat nagy mértékben akadályozza a szerződéses kapcsolatban álló pénztárak áttekintése. Ezért fordult elő, hogy olyan kártyát is elfogadtunk, amelyre utólagosan nem utalták át az összeget. Most azonban látható helyre kifüggesztettük a listát és műszakváltás alkalmával különös figyelmet fordítunk a változásokra. dátum VB pénztáros Piackutatás, marketingtevékenység Iparvállalat rendelési állománya az

árbevétel nagyobb hányadát alkotó gyártmányból az elmúlt évben jelentős mértékkel (20%) csökkent. Ugyanakkor s rendelések egy részét mégsem teljesítették. Tervezett termelés: 5600 db Rendelés állomány: 6400 db Tényleges termelés: 5600 db Értékesítés: 4000 db Év eleji nyitó készlet: 40 db Előző évi értékesítés: 5000 db (Mi az ok? Nem jól mérték fel a piacot? Konkurencia? Vevő elvárások? Elavulás? Termék minősége? Rendelésállomány nyilvántartása? Rendelés-termelés nincs összhangban? Idő? Tervezett termelés=ténylegessel, rendelés több, mint a termelés, értékesítés kevesebb, mint a rendelés, előző évhez képest is vannak változások ) Áruforgalmi mérlegsor: Nyitó+beszerzés+előállítás+egyéb követelés-értékesítés-egyéb csökkenés=Záró készlet 40+5600-4000=1640= Záró készlet, tavalyi ZK csak 40 db!!! --------------------------------------------------Hitelesített kivonat: a rendelésállományról,

Nyilatkozat: szakértői vélemény, Közös jegyzőkönyv: záró készlet, vagy a tárolásról, Tanúsítvány: táblázatba foglalni az előző és idei éves adatokat, Szabályzat: szmsz, munkaköri leírás, belső információs rendszer Összesítő kimutatás a termelés-értékesítés adatairól előző év tárgyév eltérés DB eltérés % ban Nyitó készlet 40 Tervezett termelés 5600 Tényleges Termelés 5600 Rendelés 6400 Értékesítés 5000 4000 -1000 -20 Záró készlet 40 1640 124 +410 Záradék: Az összesítő kimutatás a raktári nyilvántartás és a rendelésállomány alapján készült, a részletesebb adatok megtekinthetők a készáru raktárban és az értékesítési osztályon. Dátum Aláírás Vizsgálati program: I. Bevezetés Ellenőrzött gazdálkodó szervezet megnevezése: Fortuna Zrt, Ózd, Kossuth u. 12 Az ellenőrzést elrendelte: Piros Géza felügyelő-bizottság elnöke Az ellenőrzést végzik: KG belső ellenőr, RK adminisztrátor

Ellenőrzött időszak: 2004-2005 év Ellenőrzés időtartama: 2006.0220-0310 Az ellenőrzés célja annak megállapítása, hogy: • Megfelelően szabályozott –e a piackutatás és marketingtevékenységhez kapcsolódó tevékenységek kör? • Pontos, precíz –e a rendelésállomány nyilvántartása? • hatékony – e a piackutatás? • Eredményesek –e az alkalmazott marketingtevékenységek? Megbízó levél száma: 26/2006 II. Részletes vizsgálati feladatok 1. Kellően szabályozott –e a piackutatás, marketingtevékenység?  van e SZMSZ?  Kitér –e az alá-fölérendeltségi kapcsolatokra?  Van –e munkaköri leírás?  Hol helyezkedik el az információs rendszeren belül a kereskedelmi osztály? 2. Rendelésállomány nyilvántartásának pontossága:  Van –e nyilvántartás a rendelésekről?  Naprakészen szerepelnek – e benne az adatok?  Végigköveti –e egészen a teljesítésig a termelési–értékesítési folyamatot

 Milyen módszerrel tartjuk nyilván  Hatékony–e, beváltotta–e a terveket 3. Piackutatás hatékonyságának vizsgálata  Megfelelő–e a személyi és tárgyi feltétel  Biztosított–e a számítógépes háttér  Az adatfeldolgozás korszerű és gyors-e?  Rendszeresen vizsgálják–e a termék életgörbéjét  Rendszeresen szereznek–e információt a konkurenciáról 4. Alkalmazott marketingtevékenység eredményességének vizsgálata  Milyen módszert használnak (TV, újság, reklám, nagykereskedők)  Piac befolyásolásának módszere  Értékeltük–e a marketingtevékenységet  Csatlakoztak-e valamilyen lánchoz?