Nyelvtanulás | Angol » Angol emelt szintű írásbeli érettségi mintafeladatsor megoldással, 2006

Alapadatok

Év, oldalszám:2006, 58 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:2741

Feltöltve:2006. május 18.

Méret:325 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

ÉRETTSÉGI VIZSGA 2006. május 11 Azonosító jel: Angol nyelv ANGOL NYELV EMELT SZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2006. május 11 8:00 I. Olvasott szöveg értése Időtartam: 70 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati OKTATÁSI MINISZTÉRIUM emelt szint írásbeli vizsga 0611 I. Olvasott szöveg értése Angol nyelv emelt szint írásbeli vizsga, I. vizsgarész 0611 Azonosító jel: 2 / 12 2006. május 11 Azonosító jel: Angol nyelv emelt szint Fontos tudnivalók • Az utasításokat pontosan kell követni. Csak az utasításban megadott helyre beírt megoldás fogadható el. • Mindig csak egy megoldást szabad beírni. • A betűjelek legyenek jól olvashatóak, az esetleges javítások pedig egyértelműek. • A megadott szószámot nem szabad túllépni. Az összevont alakok egy szónak számítanak (pl “it’s” egy szó, “it is” két szó) írásbeli vizsga, I. vizsgarész 0611 3 / 12 2006. május 11 Angol nyelv emelt szint

Azonosító jel: Task 1 Read this article about ways to avoid stress. In the sentences that follow the text there are some gaps. Your task is to fill the gaps with one word so that the sentences correspond to what the text says. Contractions (eg don’t) count as one word Write the words on the lines. An example has been given for you Stress-busters in your home Dust off those old records; a new study has revealed that your classical collection could be beneficial to your health. Apparently sedate music can induce a state of calm by slowing your breathing and heart rate. But what other stress-busters are there in your home? Its good to talk Good friends are just a phone call away. Talking with friends is a great stress relief, for as the old saying goes, a problem shared is a problem halved. Talking to people who are positive rather than critical and judgmental will help to lift your mood. Several studies show that laughter produces endorphins, natural chemicals that ease pain and

produce a feeling of euphoria, helping us cope with physical stress and chronic pain. Puppy love Researchers in the United States have found that spending time with pets is very effective at reducing stress. The scientists from the University of New York at Buffalo studied 240 married couples, half of whom had a dog or cat. They found that people with pets had lower resting heart rates and blood pressure than those without a cat or dog. They also found that pet owners reacted less to the difficult tasks they were set and their heart rates and blood pressure returned to normal levels more quickly. Bathtime Warm water relaxes the muscles and helps ease the aches and pains of the day. Raising the temperature of our bodies stimulates the production of white blood cells, which strengthens the immune system - one of the first systems to suffer when we are stressed. Hot water also encourages sweating which helps to remove toxins from the body. Mood lighting A home should be lit to create a

sense of comfort and intimacy. Side lights and dimmers can make a much warmer and calmer environment than harsh overhead lighting. And why not indulge yourself in the most beautiful light of all? Candlelight. Theres nothing more tranquil Sweet dreams Sleep is essential for nourishing the mind and body so you are ready to spring into the next day anew. Make sure you get a good nights sleep and enjoy tomorrow írásbeli vizsga, I. vizsgarész 0611 4 / 12 2006. május 11 Azonosító jel: Angol nyelv emelt szint 0) According to a new study listening to classical music may actually do your health a lot of good . 1) You will see that of your problem has disappeared after 1) speaking to a friend about it. 2) If you have a problem it is not good to talk to somebody who will 2) you. 3) Half of the people who took part in a research project at the University 3) of New York had a(n) . 4) Pet owners remained when they

were asked to perform 4) some difficult tasks. 5) Among other things, warm water is beneficial, because in reaction to 5) heat our bodies will produce white blood cells. 6) If lights in your home come from the , it will be easier to 6) relax. 7) If you want to be ready for tomorrow both and 7) physically, you must get enough sleep. 7 pont írásbeli vizsga, I. vizsgarész 0611 5 / 12 2006. május 11 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: Task 2 Read this article on fare dodging, and then read the statements following it. Your task is to decide if the statements correspond to the information in the article. • If a statement means exactly what the article says, mark it A. • If it means something different, mark it B. • If it cannot be decided on the basis of the article, mark it C. Look at the examples first. Metro Tries Card Scheme To Battle Fare Dodging The Moscow metro is updating its fare system once again. On

Sunday, state-of-the-art smart cards will go on sale. The magnetic cards, which eventually will be issued to pensioners and all others entitled to ride free, will make it possible to count these passengers and help crack down on the large number of people who abuse the system. Passengers will only have to flash the cards within a few centimetres of the reading device, the yellow spot with a Moscow metro symbol already located on the turnstiles that accept tickets. Moscow metro employees have been testing 35,000 cards since September of last year. “They are very good Often there is no need to get them out of your pocket if you are wearing a coat -- just move the pocket up closer to the yellow circle,” said Galina Ibatulina, the chief of the Dynamo metro station. “Women can place the cards in an outside pocket of their handbags,” she said. However, the reading device is quite powerful, so it is probably not recommended to flash a purse with the card in front of the reading device

if there are other magnetic cards in it. Customers will be required to pay a small, so far unspecified deposit for the card itself. Once the card has expired, the deposit will be returned in exchange for the used card. By next year, the new cards will replace all existing documents which allow certain categories of people to ride for free. Under the current system, these people show their passes to metro employees and bypass the turnstiles to enter the stations. Out of the 9 million people who use the metro daily a whopping 30 percent are estimated to ride for free or at cut rates. Many buy fake identification cards It is yet to be seen whether the smart cards will really work as a deterrent against fare dodging. írásbeli vizsga, I. vizsgarész 0611 6 / 12 2006. május 11 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: 0) The Moscow metro is going to have a more modern fare system. 0) A 0) People will be able to buy the smart cards from Monday. 0) B 8) Under the new system

all passengers are going to use the cards. 8) 9) People will have to insert their cards into the reading device before entering the station. 9) 10) Employees have been testing the cards at all the stations of the metro network. 10) 11) If your card is in your bag, it will definitely not work. 11) 12) Passengers must be careful or the reading device may damage their credit cards. 12) 13) It is not yet known how much the cards will cost. 13) 14) By next year metro employees will not have to check the documents of people who travel free of charge. 14) 15) Every day about one third of metro users travel free, but some of them do so illegally. 15) 8 pont írásbeli vizsga, I. vizsgarész 0611 7 / 12 2006. május 11 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: Task 3 Read this passage on intelligent shoes and the sentences that follow it. Your task is to choose the option that is nearest in meaning to what the article says. Write the letters in the white boxes next to

the numbers. An example has been given for you Smart shoes decide on television time Sports shoes that calculate whether their owner has done enough exercise to allow time in front of the television have been devised in the UK. The shoes - dubbed Square Eyes - contain an electronic pressure sensor and a tiny computer chip to record how many steps the wearer has taken in a day. A wireless transmitter passes the information to a receiver connected to a television, and this decides how much evening viewing time the wearer deserves, based on the days efforts. The design was inspired by a desire to combat the rapidly ballooning waistlines among British teenagers, says Gillian Swan, who developed Square Eyes as a final year design project at Brunel University in London, UK. "We took a thorough look at current issues and childhood obesity really stood out. I wanted to tackle that with my design" Once a child has used up their daily allowance gained through exercise, the television

automatically switches off. And further time in front of the TV can only be earned through more steps. Daily amounts Swan calculated how exercise should translate to television time using the recommended daily amounts of both. Health experts suggest that a child should take 12,000 steps each day and watch no more than two hours of television. So, every 100 steps recorded by the Square Eyes shoes equates to precisely one minute of TV time. The first prototype has two sensors in the sole - one that records steps and another, in the heel, that can be used to send data to the receiver with a firm stamp. "Its a good idea for integrating sensors into clothing," says Cliff Randall, at Bristol University, UK, who believes computers will routinely be built into garments in the future. But Randall says it will be more challenging to build a TV control unit that cannot easily be tricked. "Its got to be easy to install and difficult to bypass," he adds Existing step counters

normally clip onto a belt or slip into a pocket and keep count of steps by measuring sudden movement. Swan says these can be easily tricked into recording steps through shaking. But her shoe has been built to be harder for lazy teenagers to dupe "It is possible, but it would take a lot of effort," she says. "That was one of my main design considerations." írásbeli vizsga, I. vizsgarész 0611 8 / 12 2006. május 11 Azonosító jel: Angol nyelv emelt szint 0) These new design sports shoes can tell if A) you have studied enough. B) you have done enough sport. C) you want to watch TV. D) there are any British programmes on. 16) The electronic sensor in Square Eyes A) determines how much TV you are allowed to watch. B) registers each step you take. C) must be plugged into the TV set every evening. D) sends data to the TV set. 17) Gillian Swan created Square Eyes A) without doing previous research. B) because she wanted to study design at university. C)

because she thought obesity was a neglected problem. D) to help overweight teenagers. 18) The TV automatically switches off A) and then you can only watch it again after doing some exercise. B) and then you can only watch it if you pay for it. C) after the period the parents allowed. D) after you have used it once that day. 19) During the design process Swan A) needed to make some calculations as well as translations. B) decided that a child should not watch more than two hours of TV every day. C) set the shoes to record 100 steps every minute. D) took scientists’ recommendations into account. 0) B 16) 17) 18) 19) 20) According to Cliff Randall A) Square Eyes are a good example of similar future inventions. B) Square Eyes have a built-in computer. C) TV control units are relatively easy to install. D) TV control units are easier to trick than Square Eyes shoes. 20) 21) Square Eyes shoes A) count steps by recording rapid movements. B) will count steps if you shake them. C)

can only be tricked through considerable effort. D) do not work with lazy teenagers. 21) 6 pont írásbeli vizsga, I. vizsgarész 0611 9 / 12 2006. május 11 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: Task 4 Read the following article about some treasure found on a remote Pacific island. Parts of some sentences are missing. Your task is to fill them in from the list below Write the letters in the appropriate white boxes as in the example. Remember that there are two extra letters that you do not need. 600 barrels of loot found on Crusoe island The archipelago (0) , but perhaps it should have been called Treasure Island. A long quest for treasure from the Spanish colonial era appears to be culminating in Chile (22) that they have found an estimated 600 barrels of gold coins and Incan jewels on the remote Pacific island. "The biggest treasure in history has been located," said Fernando Uribe, (23) , the Chilean company leading the

search. He estimated the value of the buried treasure at US$10bn (£5.6bn) The announcement also prompted speculation (24) what is considered to be one of the great lost treasures from the Spanish looting of South America. Chilean newspapers were filled with reports (25) 10 papal rings and original gold statues from the Incan empire. The hoard is supposedly buried 15 metres (50ft) deep on Robinson Crusoe island, also known as the Juan Fernández island, (26) , the adventurer immortalised by Daniel Defoe as Robinson Crusoe. Selkirk was dumped on the island and lived alone for four years (27) . His exploits brought worldwide attention to the islands For centuries treasure hunters have scoured the island in search of valuables which were reportedly buried there in 1715 by a Spanish sailor. Using everything from old Spanish ship logs (28) , foreigners have made so many claims of discovering the lost treasure that islanders are

usually sceptical of the announcements. This most recent announcement, however, (29) because of the equipment used by the treasure hunters: a mini robot that can scan 50 metres deep into the earth. The robot, (30) , was invented by Chileans and over the past year has grabbed headlines by solving some of the countrys biggest criminal mysteries. It is yet to be seen whether it works just as well as a treasure hunter. írásbeli vizsga, I. vizsgarész 0611 10 / 12 2006. május 11 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: A about the contents of B that it includes 0) C is named after Robinson Crusoe 22) D to announce the discovery E before being rescued F a lawyer for Wagner G to teams of islanders with shovels and picks H where Selkirk was born I with the announcement by a group of adventurers C 23) 24) 25) 26) 27) 28) K deserves greater credit 29) L home to Scottish sailor Alexander Selkirk 30) M called "Arturito"

This is the end of this part of the exam. írásbeli vizsga, I. vizsgarész 0611 9 pont 11 / 12 2006. május 11 Azonosító jel: Angol nyelv emelt szint maximális elért pontszám pontszám Task 1 7 Task 2 8 I. Olvasott szöveg értése Task 3 6 Task 4 9 VIZSGAPONT ÖSSZESEN 30 javító tanár pontszáma programba beírt pontszám I. Olvasott szöveg értése javító tanár jegyző Megjegyzések: 1. Ha a vizsgázó a II írásbeli vizsgarész megoldását elkezdte, akkor ez a táblázat és az aláírási rész üresen marad! 2. Ha a vizsga az I vizsgarész teljesítése közben megszakad, illetve nem folytatódik a II vizsgarésszel, akkor ez a táblázat és az aláírási rész kitöltendő! írásbeli vizsga, I. vizsgarész 0611 12 / 12 2006. május 11 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2006. május 11 Azonosító jel: Angol nyelv ANGOL NYELV EMELT SZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2006. május 11

8:00 II. Nyelvhelyesség Időtartam: 50 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati OKTATÁSI MINISZTÉRIUM emelt szint írásbeli vizsga 0611 II. Nyelvhelyesség Azonosító jel: Angol nyelv emelt szint Fontos tudnivalók • Minden kérdéshez csak egy megoldás írható. Több beírt megoldás esetén a válasz nem fogadható el, akkor sem, ha köztük van a jó megoldás is. • Csak az utasításban megadott helyre írt megoldás értékelhető. • Javítani lehet, de az legyen egyértelmű. • Amikor a feladat megoldásaként önálló betűt kell beírni, az legyen egyértelműen azonosítható. írásbeli vizsga, II. vizsgarész 0611 2 / 12 2006. május 11 Azonosító jel: Angol nyelv emelt szint Task 1 • • • • You are going to read an article about the traffic lights in New York. Some words are missing from the text. Your task is to choose the most appropriate word from the list (A-N) for each gap (1-10) in the text. Write the letter

of the appropriate word in the white box There are two extra words that you do not need to use. There is an example (0) at the beginning. TRAFFIC-LIGHT BUTTONS I have hardly ever pushed the button. Maybe a few times over 20 0) years, when I was really (0) late and the traffic light seemed stuck on red. But (1) then, I knew in my heart that pushing the 1) K button was (2) . The button I speak of can be found at thousands of busy intersections here in New York City. Since the 1970s, the buttons 2) have offered (3) a chance to exert some control over the universe. 3) “To cross street,” a sign (4) , “push button. Wait for walk signal” 4) Just push, the sign promises, and the light will turn green, and the (5) will happen, the taxis and buses and trucks will stop. But in a 5) stunning piece of investigative reporting, The New York Times (6) 6) this week what we always suspected: More than 2,500 of the 3,250 7) buttons aren’t

(7) to anything. Sometime in the late 1980s, the buttons (8) deactivated in favor of new, computer-controlled 8) traffic signals. For 15 years, no one in the city government ever (9) to mention 9) this. But some of us knew all along Sometimes I wanted to tell people that, (10) I stood on the corner and watched them push the button 10) once, look up at the light, and hit it again. And again Such touching faith A) AS D) EVEN G) PEDESTRIANS K) RUNNING B) BOTHERED E) HAVE H) POINTLESS L) SUGGESTS C) CONNECTED F) MEANWHILE I) REVEALED M) UNBELIEVABLE N) WERE 10 pont írásbeli vizsga, II. vizsgarész 0611 3 / 12 2006. május 11 Azonosító jel: Angol nyelv emelt szint Task 2 • • • • You are going to read a humorous story. Some words are missing from the text Your task is to write the missing words on the dotted lines (11-19) after the text. Use only one word in each gap. There is an example (0) at the beginning. FINAL EXAM Two

friends took Professor Bink’s Introductory Chemistry at Duke University. They did very well on all the mid-term papers, so they were not afraid of the final examination (0) all. The two guys were so confident (11) before the finals they decided to go to another town to party with some friends. They did this and (12) a great time. However, with their tiredness, they overslept, and didnt make it back to Duke until Monday morning, when the exam (13) already started. They found Professor Bink, and explained to him where they had been and that they had planned (14) come back in time, but they had a flat tyre and didnt have a spare. Bink (15) this over and agreed that they could take the final the following day. The two guys, relieved, went in the next day. Bink placed them in separate rooms and handed each of (16) a test booklet. He told them to begin They looked at the first problem, (17) was something very simple; it was worth 5

points. "Cool," they thought, "this is (18) to be an easy final" They then turned the page. They were unprepared, however, for (19) they saw on it The question contained only two words: (95 points) Which tyre? írásbeli vizsga, II. vizsgarész 0611 4 / 12 2006. május 11 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: 0).at 11). 11) 12). 12) 13). 13) 14). 14) 15). 15) 16). 16) 17). 17) 18). 18) 19). 19) 9 pont írásbeli vizsga, II. vizsgarész 0611 5 / 12 2006. május 11 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: Task 3 • • • • • • You are going to read an article about a popular TV series. Some words are missing from the text. Use the words in brackets to form the words that fit in the gaps (20-29). Then write the appropriate form of these words on the lines after the text. There might be cases when you do not have to change the word in brackets. Use only one word for each gap. There is an example (0) at the

beginning. WHY WE’VE ALL TURNED OFF BIG BROTHER As a student of body language I usually enjoy Big Brother because it is free of the artificiality of acted, (0) (script) roles. These are real people, not particularly (20) (talent), brought in off the street to represent our culture. This year, however, I have found it (21) (hard) to watch. The people (22) (select) appear to have been carefully chosen for their unpleasantness, vanity and exhibitionism. The idea, (23) (obvious), was that if a group of appalling and aggressive people were brought together, there would be fireworks – and that has indeed been the case. Analysing more deeply why I (24) (like) this year’s Big Brother so much, I came to the (25) (conclude) that it was not, after all, primarily the coarseness, ignorance and immorality of the (26) (participate) that upset me, but rather their lack of (27) (warm) and kindness. In the past, we

have all watched and enjoyed comedies in which the characters are at times rude or ignorant, but we forgive them because somewhere just beneath the surface the scriptwriters have endowed them with (28) (generous) of spirit and kindheartedness. By (29) (compare), some of this year’s housemates were downright disgusting. írásbeli vizsga, II. vizsgarész 0611 6 / 12 2006. május 11 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: 0).scripted 20). 21). 22). 23). 24). 25). 26). 27). 28). 29). 20) 21) 22) 23) 24) 25) 26) 27) 28) 29) 10 pont írásbeli vizsga, II. vizsgarész 0611 7 / 12 2006. május 11 Azonosító jel: Angol nyelv emelt szint Task 4 • • • • You are going to read an article about a journalist’s childhood memories. In most lines there is one word that should not be there. It is either grammatically incorrect or does not fit in with the sense of the text. Read the text and then copy the extra word in the space provided after each

line. Some lines are correct. Indicate these lines with a tick (9) The task begins with two examples (0). MY SANTA 0) I was a perhaps 7, and when, sometime in December, my friend, 0) 0) Dennis, brought me to their basement, and parted a pile of 0) 30) cardboard boxes. There was a hidden pile of the toys - some trains, 30) 31) books, dolls for his sister. “See?” he said “I told you” I felt very 31) 32) unhappy for a day or else two, until I cracked under interrogation 32) 33) and told my mother what had happened. Dennis was such wrong, 33) 34) she insisted; it’s just now that sometimes Santa asks parents for a 34) 35) little bit help. I said I believed her But on a hunch, I later searched 35) 36) the big cupboard in my parents’ bedroom. Behind a stack of blue 36) 37) towels I was found an airgun - the first item on my list to Santa. 37) 38) That day something left me. In its place were two valuable 38) 39) lessons: Don’t believe everything else

you’re told. And when you’re 39) 40) not sure, check in behind the towels. 40) and 9 11 pont This is the end of this part of the exam. írásbeli vizsga, II. vizsgarész 0611 8 / 12 2006. május 11 Angol nyelv emelt szint írásbeli vizsga, II. vizsgarész 0611 Azonosító jel: 9 / 12 2006. május 11 Angol nyelv emelt szint írásbeli vizsga, II. vizsgarész 0611 Azonosító jel: 10 / 12 2006. május 11 Angol nyelv emelt szint írásbeli vizsga, II. vizsgarész 0611 Azonosító jel: 11 / 12 2006. május 11 Azonosító jel: Angol nyelv emelt szint maximális elért pontszám pontszám Task 1 10 Task 2 9 II. Nyelvhelyesség Task 3 10 Task 4 11 Dolgozatpont összesen 40 VIZSGAPONT ÖSSZESEN 30 javító tanár programba pontszáma beírt pontszám I. Olvasott szöveg értése II. Nyelvhelyesség javító tanár jegyző Megjegyzések: 1. Ha a vizsgázó a III

írásbeli vizsgarész megoldását elkezdte, akkor ez a táblázat és az aláírási rész üresen marad! 2. Ha a vizsga a II vizsgarész teljesítése közben megszakad, illetve nem folytatódik a III vizsgarésszel, akkor ez a táblázat és az aláírási rész kitöltendő! írásbeli vizsga, II. vizsgarész 0611 12 / 12 2006. május 11 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2006. május 11 Azonosító jel: Angol nyelv ANGOL NYELV EMELT SZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2006. május 11 8:00 III. Hallott szöveg értése Időtartam: 30 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati OKTATÁSI MINISZTÉRIUM emelt szint írásbeli vizsga 0612 III. Hallott szöveg értése Azonosító jel: Angol nyelv emelt szint Fontos tudnivalók • Csak az olvasható írás értékelhető. • Ha csak betűt kell beírni, érdemes nyomtatott nagybetűt használni. • Csak egy megoldást érdemes beírni, mert ha valamelyik nem helyes, a jó sem fogadható el. • Javítani lehet, de csak egyértelmű

megoldások fogadhatók el. • A feladatlapok nyomtatott szövege nem módosítható a célból, hogy a megoldás értelmes legyen. • „Rövid válasz” alatt a lehető legrövidebb, de a kérdésre azért értelmes választ adó megoldást értjük. • A beírást igénylő megoldásoknál lehetőség szerint a szövegben elhangzott szavakat használjuk. • Szövegkiegészítésnél ügyeljünk arra, hogy a szavak illeszkedjenek a megadott szöveghez. Welcome to the Listening component of the Matura Examination. The listening material and the instructions are recorded on this cassette, and the tasks and instructions are printed in this test booklet. • There will be three tasks, and every recording will be played twice. • The tasks will begin with some music, and then you will hear (and you can also read) the instructions to the task. • This will be followed by a silent period on the cassette in order to give you some time to study the task in your test booklet before

hearing the text. • Then we will play the recording in one piece. • After another short silent period we will play the recording for the second time, but now in shorter sections and with breaks between the sections in order to give you enough time to write down your answers. • You will also have some time to check your work at the end of each task. Please note that the first item in each task (marked with a check [9]) is always an example. The whole test is about 30 minutes long. Good luck! írásbeli vizsga, III. vizsgarész 0612 2/8 2006. május 11 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: TASK 1 • • • • • In this section, you are going to hear a radio news item about the new punishment policies for certain criminals in Britain. Your task is to fill in the missing words – one or two, depending on the gaps provided in each item. First, you will have some time to study the task, and then we will play the whole recording in one piece. Then, after a short

pause, you will hear the recording again, but this time we will play the text in shorter sections to give you enough time to write down your answers. At the end, you will have some more time to check your work. 9 Lord Wolf is Britains Lord .Chief Justice 1. Lord Wolfs new guidance means that most - . will not have to go jail. 2. Daniel Sandford is the radio stations . correspondent. 3. It is a well known fact that Lord Wolf is seriously worried about the severe . in Britains prisons 4. The new policy only refers to prison terms that do not exceed . . 5. Although prison sentences may have a deterrent . in certain cases, re-offending rates are very high. 6. Lord Wolf says that . sentences are cheaper and more effective than prison terms. 7. There is a likelihood that the new guidance will provoke . in the British public. 8. It has been emphasised that repeat . will be sentenced to prison terms. 8 pont This is the end of Task1. írásbeli vizsga, III. vizsgarész

0612 3/8 2006. május 11 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: TASK 2 • • • • • • In this section you are going to hear some interesting information about a website. Your task is to write the letter of the correct answer in the corresponding box. First, you will have some time to study the task, and then we will play the whole recording in one piece. Then, after a short pause, you will hear the recording again, but this time we will play the text in shorter sections to give you enough time to write down your answers. At the end, you will have some more time to check your work. A= TRUE B= FALSE C= THE TEXT DOES NOT SAY 9 The article was written by a famous journalist. C 9. Tobys owner has asked for £27,000 for the bunnys life. 10. On the savetoby.com website, you can even see photographs of the bunny 11. Toby had been run over by a truck before he was found. 12. Tobys owner has said that he himself will kill the bunny. 13. Next to the recipes, there

is a picture of Toby eating lettuce, tomatoes and salad. 14. The only way to send money to Tobys owner is buying something from the 90 items. 15. Among the items on offer, the sweatshirts are the most expensive. 16. Savetoby.com says it has already collected almost £11,000 17. The operator of the website gave an interview to The Washington Post. 18. "James" and his business partner are very good friends. 19. The death threats made "James" reconsider eating Toby. 20. PayPal is an animal rights association website. 12 pont This is the end of TASK 2. írásbeli vizsga, III. vizsgarész 0612 4/8 2006. május 11 Azonosító jel: Angol nyelv emelt szint TASK 3 • • • • • In this section you are going to hear an interview with Cecily, a young American woman who has spent three years in Hungary. Your task will be to circle the letter(s) of the correct answer(s) in the boxes on the right. Please note that in this task both answers may be

correct However, there is always at least one correct answer. This means you might have to circle one or two letters. First, you will have some time to study the task, and then we will play the whole recording in one piece. Then, after a short pause, you will hear the recording again, but this time we will play the text in three sections to give you enough time to write down your answers. At the end, you will have some more time to check your answers. 9 Cecily applied for a . A) Fulbright Grant. B) major scholarship. 21. 22. 23. 24. 25. 26. 27. A B Cecily A) applied for a scholarship to England as well. B) came to Hungary three years ago. A B Cecily decided to A) do a bit of sight-seeing first. B) visit the countryside. AB Cecily A) brought her violin to Hungary. B) planned her trip very carefully. AB Even though , Cecily enjoyed the camp very much. A) they didnt have much time to play music B) nobody spoke English A B Cecily in the camp. A) danced a lot B) was

taught to count in Hungarian A B Cecily decided to return to Hungary A) the following year. B) after her graduation. A B This year, Cecily . the Hungarian bagpipe A) carried out a study about B) learnt how to play AB 7 pont This is the end of TASK 3, and also the end of the Listening component of the exam. írásbeli vizsga, III. vizsgarész 0612 5/8 2006. május 11 Angol nyelv emelt szint írásbeli vizsga, III. vizsgarész 0612 Azonosító jel: 6/8 2006. május 11 Angol nyelv emelt szint írásbeli vizsga, III. vizsgarész 0612 Azonosító jel: 7/8 2006. május 11 Azonosító jel: Angol nyelv emelt szint maximális elért pontszám pontszám Task 1 8 III. Hallott szöveg értése Task 2 12 Task 3 7 Dolgozatpont összesen 27 VIZSGAPONT ÖSSZESEN 30 javító tanár pontszáma programba beírt pontszám I. Olvasott szöveg értése II. Nyelvhelyesség III. Hallott szöveg

értése javító tanár jegyző Megjegyzések: 1. Ha a vizsgázó a IV írásbeli vizsgarész megoldását elkezdte, akkor ez a táblázat és az aláírási rész üresen marad! 2. Ha a vizsga a III vizsgarész teljesítése közben megszakad, illetve nem folytatódik a IV vizsgarésszel, akkor ez a táblázat és az aláírási rész kitöltendő! írásbeli vizsga, III. vizsgarész 0612 8/8 2006. május 11 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2006. május 11 Azonosító jel: Angol nyelv ANGOL NYELV EMELT SZINTŰ ÍRÁSBELI VIZSGA 2006. május 11 8:00 IV. Íráskészség Időtartam: 90 perc Pótlapok száma Tisztázati Piszkozati OKTATÁSI MINISZTÉRIUM emelt szint írásbeli vizsga 0611 IV. Íráskészség Azonosító jel: Angol nyelv emelt szint Figyelem! Mindkét feladatot meg kell írni! A pontozott sorokra kell írni! Task A You would like to spend a couple of months in England doing something useful and you have found the following advertisement. You are interested

and would like to find out more about the project. Buildings conservation Volunteer with us and help to conserve and maintain our unique buildings. How can I help? You can join our groundbreaking building volunteer project. We are looking for enthusiasts to assist in important areas of building conservation support; including photography, computerised drawings, archiving and information collection and dissemination. If you are interested in finding out more: email volunteers@nationaltrust.orguk Write a letter of about 120 words to the organisers. Include the following: • • • Say which areas you would be interested in. Say what skills you have got. Ask what their current projects are. Begin your letter like this: Dear Sir/Madam, írásbeli vizsga, IV. vizsgarész 0611 2/8 2006. május 11 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: Task A . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . írásbeli vizsga, IV. vizsgarész 0611 3/8 2006. május 11 Angol nyelv

emelt szint Azonosító jel: Az A feladat értékelése: A feladat teljesítése, a megadott szempontok követése 3 Hangnem, az olvasóban keltett benyomás 2 Szövegalkotás 3 Szókincs, kifejezésmód 3 Nyelvhelyesség, helyesírás 3 Íráskép 1 Összesen 15 írásbeli vizsga, IV. vizsgarész 0611 4/8 2006. május 11 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: Task B You have found a page called "School Leavers’ Forum" on the Internet. You have decided to answer the following letter: This is going to be my last year of high school. And unlike my friends, I dont want to leave high school - Im scared that this year will go by too fast and Im scared of the future. The people Ive asked about this already have told me to just enjoy my last year and that Ill be fine in the future because Im smart. But why am I so so so scared and unsure? Can you help me figure this out? Frederic 17 Write a letter of 220 words to Frederic in which you give your

opinion. Include the following points: • • • How you felt before your last year at school. How you feel about changes in life. How you think you can make good choices. Begin your letter like this: Dear Frederic, írásbeli vizsga, IV. vizsgarész 0611 5/8 2006. május 11 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: Task B . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . írásbeli vizsga, IV. vizsgarész 0611 6/8 2006. május 11 Angol nyelv emelt szint Azonosító jel: . . . . . . . . . . . . . . A B feladat értékelése: A feladat teljesítése, a megadott szempontok követése 3 Szövegalkotás 5 Szókincs, kifejezésmód 3 Nyelvhelyesség, helyesírás 3 Íráskép 1 Összesen 15 This is the end of this part of the exam. írásbeli vizsga, IV. vizsgarész 0611 7/8 2006. május 11 Azonosító jel: Angol nyelv emelt szint Maximális Elért pontszám pontszám IV. Íráskészség Task A 15 Task B 15 ÖSSZESEN 30 javító tanár

pontszáma programba beírt pontszám I. Olvasott szöveg értése II. Nyelvhelyesség III. Hallott szöveg értése IV. Íráskészség javító tanár írásbeli vizsga, IV. vizsgarész 0611 jegyző 8/8 2006. május 11 ÉRETTSÉGI VIZSGA 2006. május 11 Angol nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató 0611 ANGOL NYELV EMELT SZINTŰ ÍRÁSBELI ÉRETTSÉGI VIZSGA JAVÍTÁSI-ÉRTÉKELÉSI ÚTMUTATÓ OKTATÁSI MINISZTÉRIUM Angol nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató OLVASOTT SZÖVEG ÉRTÉSE Általános útmutató Csak az utasításban megadott helyre beírt megoldás fogadható el. A rövid választ igénylő, valamint a mondatkiegészítéses feladatoknál a válaszokat tartalmi szempontok alapján értékeljük, azaz a nyelvtani és a helyesírási hibákat csak akkor vesszük figyelembe, ha azok a válasz érthetőségét akadályozzák. Az esetleges

helyesírási és nyelvtani hibák ellenére is pontot kap tehát a vizsgázó, ha válaszából megállapítható, hogy megértette a szöveget. Ha valamelyik kérdésre többféle válasz is elfogadható, a javítási kulcs tartalmazza a szövegből adódó lehetséges válaszokat, illetve azokat a tartalmi elemeket, amelyeket a jó válasznak tartalmaznia kell. A zárójelben szereplő szavak és kifejezések nem feltételei a válasz elfogadhatóságának. Nem kaphat viszont pontot a vizsgázó, ha az utasításban megadott szószámot túllépi, még akkor sem, ha a válasz egyébként helyes. (Az összevont alakok egy szónak számítanak, tehát: it’s been = két szó; it has been = három szó.) Pontot veszít a vizsgázó akkor is, ha valamelyik kérdésre több választ ír be. Erre akkor sem kaphat pontot, ha a többféle változat között a helyes megoldás is szerepel. A feladatlap 30 itemet tartalmaz. A dolgozatpont megegyezik a vizsgaponttal Ahány dolgozatpontot

szerzett a diák, ugyanannyi a vizsgapontja is. Az egyes feladatokban az itemeket (kérdéseket), egyenként is minősíteni kell. Javítás közben minden feladatnál, a feladatban szereplő összes kérdéshez egy-egy szürke négyzetbe kérjük, írja be a következő kódokat: • 1 = jó válasz • 0 = nem elfogadható válasz Például: 1) 1 2) 0 3) 1 4) 0 Az első és harmadik kérdésre adott válasz: helyes. A második és negyedik kérdésre adott válasz: helytelen. Feladatonként összesíteni kell az elért pontokat. A feladat alatt az első téglalapban az elérhető pontszám szerepel, a másodikba kérjük, írja be az elért pontszámot. Például: 4 pont 2 Kérjük a feladatlap végén található összesítő táblázatba írja be: • a részeredményeket (az egyes feladatok eredményeit); • a dolgozatpontszámot; • a vizsgapontszámot. írásbeli vizsga 0611 2 / 18 2006. május 11 Angol nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató

OLVASOTT SZÖVEG ÉRTÉSE Javítási kulcs Task 1 1) 2) 3) 4) 5) 6) 7) half // fifty/50% // some // part // much criticize / judge pet // animal calm(er) // cool(er) // relaxed // unstressed more side mentally Task 2 8) 9) 10) 11) 12) 13) 14) 15) B B C B A A A B Task 3 16) 17) 18) 19) 20) 21) B D A D A C Task 4 22) 23) 24) 25) 26) 27) 28) 29) 30) I F A B L E G K M írásbeli vizsga 0611 3 / 18 2006. május 11 Angol nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató NYELVHELYESSÉG Általános útmutató Csak az utasításban megadott helyre írt megoldás fogadható el. A javítási útmutató tartalmazza az összes elfogadható választ. Amennyiben a válasz helyesírási hibát tartalmaz, az nem elfogadható. Amennyiben több választ írt be a vizsgázó, a válasz akkor sem elfogadható, ha tartalmazza a helyes megoldást. A vizsgarészben szerzett pontok vizsgaponttá való átalakítása a javítási útmutatóban található táblázat alapján történik.

Az egyes feladatokban az itemeket (kérdéseket), egyenként is minősíteni kell. Javítás közben minden feladatnál a feladatban szereplő összes kérdéshez egy-egy szürke négyzetbe kérjük, írja be a következő kódokat: • 1 = jó válasz • 0 = nem elfogadható válasz Például: 1) 1 2) 0 3) 1 4) 0 Az első és harmadik kérdésre adott válasz: helyes. A második és negyedik kérdésre adott válasz: helytelen. Minden feladatnál két külön rubrika is található. Az egyikbe előre beírtuk az elérhető maximális pontszámot, a másikba kérjük, írja be a feladatban a diák által elért összpontszámot. Például: 4 pont 2 Kérjük a feladatlap végén található összesítő táblázatba írja be: • a részeredményeket (az egyes feladatok eredményeit); • az elért összpontszámot (dolgozatpontszám), • a megállapított vizsgapontokat (a Javítási-értékelési útmutató átszámítási táblázata alapján). írásbeli vizsga 0611 4

/ 18 2006. május 11 Angol nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató NYELVHELYESSÉG Javítási kulcs Task 1 1) D 2) H 3) G 4) L 5) M 6) I 7) C 8) N 9) B 10) A Task 2 11) that 12) had 13) had 14) to 15) thought/chewed 16) them 17) which 18) going/sure/bound/likely/guaranteed 19) what Task 3 20) talented 21) hard/harder 22) selected 23) obviously 24) disliked/dislike 25) conclusion 26) participants 27) warmth 28) generosity 29) comparison Task 4 30) the 31) 9 32) else 33) such 34) now 35) bit 36) 9 37) was 38) 9 39) else 40) in írásbeli vizsga 0611 5 / 18 2006. május 11 Angol nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató NYELVHELYESSÉG Átszámítási táblázat Dolgozatpont Vizsgapont 40 30 39 29 38 29 37 28 36 27 35 26 34 26 33 25 32 24 31 23 30 23 29 22 28 21 27 20 26 20 25 19 24 18 23 17 22 17 21 16 20 15 19 14 18 14 17 13 16 12 15 11 14 11 13 10 12 9 11 8 10 8 9 7 8 6 7 5 6 5 5 4 4 3 3 2 2 2 1 1 0 0 írásbeli vizsga 0611 6 / 18 2006.

május 11 Angol nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató HALLOTT SZÖVEG ÉRTÉSE Ha többféle válasz is elfogadható, a javítási útmutató tartalmazza a szövegből adódó lehetséges válaszokat, illetve azokat a tartalmi elemeket, amelyeket a jó válasznak tartalmaznia kell. A megoldókulcsban – „//” (a szövegben nem szereplő, de a szövegkörnyezetben értelmes alternatív megoldás) jellel elválasztva – szerepelnek a tartalmilag még elfogadható egyéb válaszok is. A feladatokat kizárólag tartalmi szempontok alapján értékeljük, azaz a nyelvtani és a helyesírási hibákat csak akkor vesszük figyelembe, ha azok a válasz érthetőségét akadályozzák. Így például elfogadhatjuk a affairs helyett a *afairs megoldást, de nem tekinthetjük egyszerű helyesírási hibának azt az esetet, amikor egy másik értelmes angol szó kerül a megoldásba (mondjuk, burglars helyett *burgers). Sikeres javítások elfogadhatók, de csak akkor,

ha egyértelműen kiderül, hogy mi volt a vizsgázó végleges döntése. Amennyiben több „érvényes” választ írt be a vizsgázó, a válaszokat akkor sem fogadhatjuk el, ha azok tartalmazzák a helyes megoldást is. A vizsgarészben szerzett pontok vizsgaponttá való átalakítása a tesztfüzet végén található útmutató alapján történik. Mivel a vizsgaeredmények statisztikai feldolgozásra kerülnek, az egyes feladatokban az itemeket (kérdéseket), egyenként is minősíteni kell. Javítás közben az egyes feladatokban szereplő összes kérdéshez írjuk be a megfelelő kódot: • 1 = jó válasz • 0 = nem elfogadható válasz Minden feladatnál két külön rubrika is található. Az egyikbe előre beírtuk az elérhető maximális pontszámot, a másikba pedig kérjük, írja be az adott feladatban a diák által elért összpontszámot. Például: Elérhető 4 Elért 2 A feladatlap végén található összesítő táblázatba kérjük, írja be a

részeredményeket (az egyes feladatok eredményeit), az elért összpontszámot, illetve a mellékelt táblázat segítségével megállapított vizsgapontokat. írásbeli vizsga 0611 7 / 18 2006. május 11 Angol nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató HALLOTT SZÖVEG ÉRTÉSE Javítási kulcs TASK 1 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. first-time burglars home affairs overcrowding 18 months effect community // non-custodial uproar // dissent/controversy/opposition/anger offenders TASK 2 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20. A A C B B B C A A C B B TASK 3 21. 22. 23. 24. 25. 26. 27. B B A B AB AB A Azoknál az itemeknél, ahol a kért információ jellege és a feladatlap tipográfiája két szó beírását követeli meg, csak a teljes megoldás fogadható el. Így nem tekinthetjük helyesnek az első feladatban azt, ha a kért (és a feladatlapon tipográfiailag is jelölt) home affair helyett csak *affairs vagy csak home, illetve 18 months helyett csak 18

szerepel a megoldásban. írásbeli vizsga 0611 8 / 18 2006. május 11 Angol nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató SZÖVEGÁTIRAT TASK 1 NEW GUIDANCE ON BURGLARS Lord Chief Justice Lord Wolf has issued new guidance to judges which will mean that most first-time burglars won’t go to prison. The decision has been taken partly because of prison overcrowding, but also, Lord Wolf says, because community sentences that tackle the causes of offending can be more effective than jail. Heres our home affairs correspondent Daniel Sandford. Lord Wolfs concern about the high levels of overcrowding in prisons is well known, but it is only one of the reasons given for his new guidance on burglary which replaces prison terms of up to 18 months with non-custodial punishments. The Lord Chief Justice says there are some cases where the clang of the prison cell door for the first time may have a deterrent effect, but re-offending rates are very high. His latest guidance to

judges and magistrates says that punishments in the community that include action to tackle offending behaviour are cheaper and should be more effective than prison. Despite the uproar the new guidance may cause, the Home Office has welcomed it. All the same, ministers and the Lord Chief Justice have emphasised that burglary is a serious offence and repeat offenders can expect to go to jail. TASK 2 Here is an article which recently appeared in The Telegraph. The title is: Give Me $50,000 or Toby the Bunny Rabbit Is History Animal lovers around the world have expressed outrage at a website whose owner has threatened to butcher, cook and eat a pet bunny called Toby unless he receives $50,000 (£27,000) in donations by the end of June. The website, savetobycom, features photographs of the wheat-coloured, innocent-eyed rabbit and claims that his owner found him injured on the roadside and nursed him back to health. It then adds: "Unfortunately, on 30 June, Toby will die. I am going

to eat him I am going to take Toby to a butcher to have him slaughter this cute bunny. I will then prepare Toby for a midsummer feast" Leaving little to the imagination, there are pages of recipes on the site, illustrated with pictures of a startledlooking Toby in a cooking pot surrounded by vegetables, on a chopping board, and on a plate surrounded by lettuce tomatoes and salad. His owner, who does not give his name, claims: "I dont want to eat Toby, he is my friend, and he has always been the most loving, adorable pet. "However, God as my witness, I will devour this little guy unless I receive $50,000 into my account from donations or purchase of merchandise." Among the 90 items on offer at the site are "Save Toby" T-shirts, sweatshirts and mugs. It is unclear whether Tobys owner is serious about his threat or whether he is simply running a money-making hoax, but the send-money-or-Fluffy-gets-it scheme appears to be working. The site claims to have

received almost $20,000 (nearly £11,000) since it began a couple of months ago. írásbeli vizsga 0611 9 / 18 2006. május 11 Angol nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató Although a number of sources suggested that the scheme could be a hoax, the sites operator, who identified himself as "James" in an interview with The Washington Post, said that he and his business partner were in their twenties and lived on the East Coast of America. "Weve received hundreds of death threats," said "James", who admitted that it was not his real name. Asked if he was going to eat Toby, he replied: "Theres no doubt about it" Savetoby.coms money-making days may be at an end however After receiving a flood of complaints from animal-lovers, PayPal, the on-line payment service the website was using to get donations, decided last month that the site violated its "offensive-materials" standards. "I get a little sick to my stomach

every time I look at that site," admitted Amanda Pires, a PayPal spokesman. TASK 3 An interview with Cecily Morrison Interviewer: All right. You graduated you got your degree two years ago then What have you been doing ever since? Cecily: Well, I applied for a Fulbright Grant to come here. Its pretty normal that the best students at the university will apply for one of the major research scholarships, for Fulbright, Rhodes. Theres another one to England which I do not remember right now. And so I did And I came to Hungary three years ago, I believe, in the summer. Its part of an expedition to travel to Europe without going to cities. So I made the decision that I want to go to Europe but I dont want to be a regular tourist so I thought, "Well, Ill go out to the village and play music". So, I showed up in Hungary with a violin, I didnt speak any Hungarian, didnt know where I was going, I didnt know anybody. And off I went to this music camp and learnt . Interviewer:

Where? Cecily: Boldogkörvárja. Interviewer: Boldogkőváralja. Yes, thats it Cecily: I find it the most difficult phrase to pronounce. Interviewer: Yes, it is actually very difficult. Cecily: And I had such a great time there. It was difficult to interact, we spent most of our time playing music because I didnt understand anything and they didnt understand me. Interviewer: Well, everybody understands the violin. Thats the difference Cecily: Yeah. We could always play music, we could dance We had a great time They taught me how to count, taught me all sorts of things and I decided to come back during one of my spring breaks the next year at university. And then I said I must come back when I graduate. And so I applied for a scholarship to come back. And my topic this year was an ethnomusicological study of bagpipes, Hungarian bagpipes, which is what I did. I looked at why the bagpipes had been revived in Hungary and in what context, whether theyd been in academic context and in the

folk music revival and why they were írásbeli vizsga 0611 10 / 18 2006. május 11 Angol nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató HALLOTT SZÖVEG ÉRTÉSE Átszámítási táblázat Dolgozatpont Vizsgapont 27 30 26 29 25 28 24 27 23 26 22 24 21 23 20 22 19 21 18 20 17 19 16 18 15 17 14 16 13 14 12 13 11 12 10 11 9 10 8 9 7 8 6 7 5 6 4 4 3 3 2 2 1 1 0 0 írásbeli vizsga 0611 11 / 18 2006. május 11 Angol nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató ÍRÁSKÉSZSÉG Általános útmutató A hibákat jelölni kell a feladatlapon. A feladatlapon a szürke táblázatokban két külön oszlop található: • az elsőbe előre beírtuk az egyes értékelési szempontok alapján elérhető maximális pontszámot, • a másikba kérjük, írja be a feladatban a diák által elért pontszámot, illetve az utolsó sorba a feladatra adott összpontszámot. Például: 15 pont 12 Kérjük a feladatlap végén található összesítő táblázatba

írja be: • • • a részeredményeket (az egyes feladatok eredményeit); az elért összpontszámot, amely egyben a vizsgapontszám; végül aláírásával hitelesítse értékelését. írásbeli vizsga 0611 12 / 18 2006. május 11 Angol nyelv emelt szint Javítási-értékelési útmutató Az íráskészség feladatok értékelési útmutatója (30 pont) A feladat I. Összefoglaló táblázat az értékelési szempontokról Értékelési szempontok A feladat teljesítése, a megadott szempontok követése Hangnem, az olvasóban keltett benyomás Szövegalkotás Szókincs, kifejezésmód Nyelvhelyesség, helyesírás Íráskép Összesen Pontszám 3 pont 2 pont 3 pont 3 pont 3 pont 1 pont 15 pont Amennyiben a dolgozat „A feladat teljesítése, a megadott szempontok követése” értékelési kategória alapján 0 pont, akkor a többi szempont nem értékelhető, az összpontszám is 0 pont. II. Az értékelési szempontok kifejtése • A feladat teljesítése,

a megadott szempontok követése Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó hogyan valósította meg a kommunikációs célt; hány irányító szempontra tért ki, és megfelelő részletességgel tárgyalta-e őket; a szöveg a megadott hosszúságú-e. • Hangnem, az olvasóban keltett benyomás Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó által létrehozott szöveg hangneme és stílusa megfelel-e a közlési szándéknak valamint az írásmű szerzője és olvasója közötti viszonynak; hogy az olvasóban a szerző szándékának megfelelő benyomást kelti-e. • Szövegalkotás Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy logikus-e az irányító szempontok valamint az ezekhez kapcsolódó gondolatok és a vizsgázó véleményét alátámasztó érvek elrendezése; megfelelő-e a gondolati tagolás, azaz van-e bevezetés és befejezés, használ-e bekezdéseket; hogyan alkalmazza a szövegösszefüggés tartalmi és nyelvi elemeit.

• Szókincs, kifejezésmód Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó által használt szókincs megfelel-e a témának, a szituációnak és a közlési szándéknak; hogy a szóhasználat az emelt szintnek megfelelő igényességet és változatosságot mutat-e. • Nyelvhelyesség, helyesírás Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó által létrehozott szöveg megfelel-e a mondattan, az alaktan és a helyesírás normáinak; hogy mondatszerkezetek és nyelvtani struktúrák tekintetében mennyire igényes. • Íráskép Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy milyen a szöveg írásképe, mennyire olvasható; a törlések és javítások mennyiben zavarják a szöveg áttekinthetőségét. írásbeli vizsga 0611 13 / 18 2006. május 11 Angol nyelv emelt szint III. Javítási-értékelési útmutató Értékelési skála 1. A feladat teljesítése, a megadott szempontok követése 3 pont A vizsgázó

megvalósította a kommunikációs célokat. Valamennyi irányító szempontot megfelelően dolgozta ki. A szöveg a megadott hosszúságú (10% eltérés lehetséges). 2. 2 pont A vizsgázó többnyire megvalósította a kommunikációs célokat. Az irányító szempontok közül egyet vagy kettőt megfelelően dolgozott ki, a többit csak részben. A szöveg hossza 10%-nál nagyobb mértékben tér el a megadott szöveghosszúságtól. Az irányító szempontok közül egyet megfelelően dolgozott ki, ezen kívül még egyet részben, a többit egyáltalán nem; illetve valamennyi irányító szempontot csak részben. A szöveg hossza 10%-nál nagyobb mértékben tér el a megadott szöveghosszúságtól. 0 pont A vizsgázó nem valósította meg a kommunikációs célokat, mert: - félreértette a feladatot, - az irányító szempontok közül egyet sem dolgozott ki megfelelően, illetve csak egyet vagy kettőt részben. A szöveg hosszúsága nem éri el a megadott szószám

50%-át. Hangnem, az olvasóban keltett benyomás 2 pont A szöveg a szövegfajtának és a szerző és az olvasó közötti kapcsolatnak megfelelő hangnemben íródott, az olvasóban a szerző szándékának megfelelő benyomást kelt. 3. 1 pont A vizsgázó részben valósította meg a kommunikációs célokat. 1 pont A szöveg hangneme következetlenséget mutat, az olvasóban nem mindig a szerző szándékának megfelelő benyomást kelt. 0 pont A szöveg hangneme nem megfelelő, az olvasóban nem a szerző szándékának megfelelő benyomást kelt. Szövegalkotás 3 pont A szöveg felépítése, az irányító szempontok elrendezése logikus. A gondolati tagolás megfelelő: van bevezetés és befejezés, bekezdéseket alkalmaz. A vizsgázó megfelelően használja a szövegösszefüggés tartalmi és nyelvi elemeit, koherens szöveget hoz létre. írásbeli vizsga 0611 2 pont A szöveg felépítése, az irányító szempontok elrendezése a kisebb aránytalanságok

ellenére logikus. A vizsgázó törekszik a gondolati tagolásra: van bevezetés vagy befejezés. A vizsgázó többnyire megfelelően használja a szövegösszefüggés tartalmi és nyelvi elemeit. A mondatok többnyire szervesen kapcsolódnak egymáshoz. 1 pont A mondanivaló nem mindenütt logikus elrendezésű. A vizsgázó nem törekszik a gondolati tagolásra: hiányzik a bevezetés és a befejezés. A mondatok több helyen nem kapcsolódnak egymáshoz. 14 / 18 0 pont A mondanivaló nem logikus elrendezésű, a gondolatok esetlegesen követik egymást. A szöveg tagolatlan és áttekinthetetlen, túlnyomórészt összefüggéstelen mondatokból áll. 2006. május 11 Angol nyelv emelt szint 4. Szókincs, kifejezésmód 3 pont A szöveget a témának és a közlési szándéknak megfelelő, az emelt szinten elvárható szókincs, igényes nyelvhasználat jellemzi. 5. 2 pont A szöveget a témának és a közlési szándéknak megfelelő, viszonylag bő szókincs

jellemzi. A vizsgázó törekszik az igényes nyelvhasználatra. A szóhasználat csak néhány helyen nem megfelelő, ez azonban nem nehezíti a megértést. 1 pont A szöveget kevésbé változatos szókincs és az emelt szinthez képest leegyszerűsített nyelvhasználat jellemzi. A vizsgázó nem törekszik igényes fordulatok alkalmazására. Sok a szóismétlés, több helyen nem megfelelő a szóhasználat, ami esetenként nehezíti a megértést is. 0 pont A szövegben felhasznált szókincs szegényes, a nyelvhasználat igénytelen. A nem megfelelő szóhasználat több helyen nehezíti a megértést. Nyelvhelyesség, helyesírás 3 pont A vizsgázó változatos és az emelt szintnek megfelelő nyelvtani szerkezeteket használ, mondatszerkesztése igényes. A szöveg igényes, esetleg néhány kisebb, a szöveg megértését nem nehezítő nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) hiba található benne. 6. Javítási-értékelési útmutató 2 pont A vizsgázó

törekszik az emelt szintnek megfelelő nyelvtani szerkezetek használatára és az igényes mondatszerkesztésre. A szövegben több, a szöveg megértését nem nehezítő nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) hiba vagy egy-két, a szöveg megértését nehezítő hiba található. 1 pont A vizsgázó egyszerű nyelvtani szerkezeteket használ, és nem törekszik igényes mondatszerkesztésre. A szövegben több, a szöveg megértését nem befolyásoló, vagy néhány, a szöveg megértését nehezítő hiba található. 0 pont A szöveget nem a szintnek megfelelő, túlságosan egyszerű nyelvtani szerkezetek és igénytelen mondatszerkesztés jellemzi. A szövegben sok, a szöveg megértését nem befolyásoló és/vagy több, a szöveg megértését nehezítő hiba található. Íráskép 1 pont Olvasható kézírás, áttekinthető törlések és javítások. írásbeli vizsga 0611 0 pont Olvashatatlan kézírás. 15 / 18 2006. május 11 Angol nyelv emelt

szint Javítási-értékelési útmutató B feladat I. Összefoglaló táblázat az értékelési szempontokról Értékelési szempontok A feladat teljesítése, a megadott szempontok követése Szövegalkotás Szókincs, kifejezésmód Nyelvhelyesség, helyesírás Íráskép Összesen Pontszám 3 pont 5 pont 3 pont 3 pont 1 pont 15 pont Amennyiben a dolgozat ”A feladat teljesítése, a megadott szempontok követése” értékelési kategória alapján 0 pont, akkor a többi szempont nem értékelhető, az összpontszám 0 pont. II. Az értékelési szempontok kifejtése • A feladat teljesítése, a megadott szempontok követése Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó hogyan valósította meg a kommunikációs célt; hány irányító szempontra tért ki és milyen mélységben tárgyalta őket, mennyire sikerült a témát tágabb kontextusba helyeznie, és érvekkel alátámasztania véleményét; a szöveg a megadott hosszúságú-e. •

Szövegalkotás Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy logikus-e az irányító szempontok valamint az ezekhez kapcsolódó gondolatok és a vizsgázó véleményét alátámasztó érvek elrendezése; megfelelő-e a gondolati tagolás, azaz van-e bevezetés és befejezés, a vizsgázó használ-e bekezdéseket; hogyan alkalmazza a szövegösszefüggés tartalmi és nyelvi elemeit. • Szókincs, kifejezésmód Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó által használt szókincs megfelel-e a témának, a szituációnak és a közlési szándéknak; hogy a szóhasználat az emelt szintnek megfelelő igényességet és változatosságot mutat-e. • Nyelvhelyesség, helyesírás Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy a vizsgázó által létrehozott szöveg megfelel-e a mondattan, az alaktan és a helyesírás normáinak; hogy mondatszerkezetek és nyelvtani struktúrák tekintetében mennyire igényes a szöveg nyelvhasználata. •

Íráskép Ezen a szemponton belül azt értékeljük, hogy milyen a szöveg írásképe, mennyire olvasható; a törlések és javítások mennyiben zavarják a szöveg áttekinthetőségét. írásbeli vizsga 0611 16 / 18 2006. május 11 Angol nyelv emelt szint III. Javítási-értékelési útmutató Értékelési skála 1. A feladat teljesítése, a megadott szempontok követése 3 pont A vizsgázó megvalósította a kommunikációs célokat. Valamennyi irányító szempontot megfelelően dolgozta ki. A szöveg a megadott hosszúságú (10% eltérés lehetséges). 2 pont A vizsgázó többnyire megvalósította a kommunikációs célokat. Az irányító szempontok közül kettőt vagy hármat megfelelően dolgozott ki, a többit csak részben vagy egyáltalán nem, illetve egy irányító szempontot megfelelően, az összes többit csak részben. A szöveg hossza 10%-nál nagyobb mértékben tér el a megadott szöveghosszúságtól. 2. 1 pont A vizsgázó részben

valósította meg a kommunikációs célokat. Az irányító szempontok közül egyet megfelelően dolgozott ki, ezen kívül még egyet részben, a többit egyáltalán nem, illetve valamennyi irányító szempontot csak részben. 0 pont A vizsgázó nem valósította meg a kommunikációs célokat, mert: – félreértette a feladatot, – az irányító szempontok közül egyet sem dolgozott ki megfelelően, illetve csak néhányat részben. A szöveg hossza nem éri el a megadott szószám 50%-át. A szöveg hossza 10%-nál nagyobb mértékben tér el a megadott szöveghosszúságtól. Szövegalkotás 5 pont A szöveg felépítése, az irányító szempontok, és az ezekhez kapcsolódó gondolatok és érvek elrendezése logikus. A vizsgázó megfelelően használja a szövegösszefüggés tartalmi és nyelvi elemeit, koherens szöveget hoz létre. A szöveg formai tagolása megfelelő, bekezdéseket használ. írásbeli vizsga 0611 4-3 pont A szöveg felépítése az

irányító szempontok és az ezekhez kapcsolódó gondolatok, érvek elrendezése többnyire logikus. Elkülönül a bevezetés és a befejezés. A vizsgázó többnyire megfelelően használja a szövegösszefüggés tartalmi és nyelvi elemeit. A mondatok többnyire szervesen kapcsolódnak egymáshoz. Amennyiben a szöveg nem megfelelően tagolt, azaz nincsenek bekezdések, az alacsonyabb pontszámot kell adni. 2-1 pont A mondanivaló nem mindenütt logikus elrendezésű, sok a gondolati ismétlés. A mondatok több helyen nem kapcsolódnak egymáshoz. Amennyiben a szövegben a bevezetés és a befejezés sem (vagy alig) különül el, az alacsonyabb pontszámot kell adni. 17 / 18 0 pont A mondanivaló nem logikus elrendezésű, a gondolatok esetlegesen követik egymást. A szöveg tagolatlan és áttekinthetetlen, túlnyomórészt összefüggéstelen mondatokból áll. 2006. május 11 Angol nyelv emelt szint 3. Szókincs, kifejezésmód 3 pont A szöveget a témának

és a közlési szándéknak megfelelő gazdag és változatos szókincs, valamint a közlési szándéknak megfelelő nyelvhasználat jellemzi. 4. 2 pont A szöveget a témának és a közlési szándéknak megfelelő, viszonylag bő szókincs jellemzi. A vizsgázó törekszik a közlési szándéknak megfelelő nyelvhasználatra. A szóhasználat csak néhány helyen nem, megfelelő, ez azonban nem nehezíti jelentősen a megértést. 1 pont A szöveget kevésbé változatos szókincs és a szinthez képest egyszerűbb nyelvhasználat jellemzi. A vizsgázó nem törekszik a közlési szándéknak megfelelő nyelvhasználatra. Sok a szóismétlés, több helyen nem megfelelő a szóhasználat, ami esetenként nehezíti a megértést is. 0 pont A szövegben felhasznált szókincs szegényes, a nyelvhasználat nem felel meg a közlési szándéknak, és ez több helyen nehezíti a megértést. Nyelvhelyesség, helyesírás 3 pont A szöveget igényes nyelvhasználat jellemzi, a

vizsgázó változatos és igényes nyelvtani szerkezeteket használ, mondatszerkesztése is igényes. A szöveg igényes, esetleg néhány kisebb, a szöveg megértését nem nehezítő nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) hiba található benne. 5. Javítási-értékelési útmutató 2 pont A vizsgázó törekszik igényes nyelvtani szerkezetek használatára és az igényes mondatszerkesztésre. A szövegben több, a szöveg megértését nem nehezítő nyelvi (mondattani, alaktani, helyesírási) hiba vagy egy-két, a szöveg megértését nehezítő hiba található. 1 pont A vizsgázó egyszerű nyelvtani szerkezeteket használ, és nem törekszik igényes mondatszerkesztésre. A szövegben sok, a szöveg megértését nem befolyásoló, vagy néhány, a szöveg megértését nehezítő hiba található. 0 pont A szöveget nem a szintnek megfelelő, túlságosan egyszerű nyelvtani szerkezetek és igénytelen mondatszerkesztés jellemzi. A szövegben sok, a szöveg

megértését nem befolyásoló és több, a szöveg megértését nehezítő hiba található. Íráskép 1 pont Olvasható kézírás, áttekinthető törlések és javítások. írásbeli vizsga 0611 0 pont Olvashatatlan kézírás. 18 / 18 2006. május 11