Irodalom | Középiskola » Dr. Osztovits Szabolcs - A barokk

Alapadatok

Év, oldalszám:1995, 4 oldal

Nyelv:magyar

Letöltések száma:64

Feltöltve:2011. január 09.

Méret:111 KB

Intézmény:
-

Megjegyzés:

Csatolmány:-

Letöltés PDF-ben:Kérlek jelentkezz be!



Értékelések

Nincs még értékelés. Legyél Te az első!


Tartalmi kivonat

http://www.doksihu A barokk A reneszánszot és a manierizmust követő korstílus és stílusirányzat. Idő: kb. 1600–1750 Maga a szó (barocco) olasz eredetű, mely a szillogisztika (a logikában és a retorikában bizonyítási forma) egyik nyakatekertséget, bonyolultságot kifejező alakzatának neve. Mint oly sok korstílus elnevezése, ez is gúnynévként ragadt a korszakra. Ideológiai, társadalmi háttér: az európai refeudalizáció és rekatolizáció (re = újra). Célkitűzése: a reneszánszban jelentkező szekularizáció és profanizáció, valamint vallási területen a reformáció által megbomlott egység helyébe a katolikus vallás jegyében újraegységesíteni Európát és a világot is. Az eszme terjesztői, a barokk műveltség és az ellenreformáció gondolatának legfontosabb hordozói a jezsuiták. A rendet 1540-ben Loyola Szent Ignác alapította Spanyolországban Az ellenreformáció gyors terjedését az 1545-ös tridenti zsinaton

magárataláló katolikus egyház mellett éppen a jezsuita rend rendkívüli szervezettsége, tökéletes felépítése, katonás fegyelme és az általuk kialakított újfajta magas színvonalú oktatási rendszer (Ratio studiorum) biztosította. A rekatolizáció gyors sikerét a “cuius regio, eius religio” (=akié a hatalom, azé a vallás) elv alkalmazása, valamint a gyorsan megmerevedő protestáns vallások és az elkényelmesedett prédikátorok is okozták. A jezsuiták sikerének titka a “modus vivendi” elv, a rendkívül gyors alkalmazkodás a helyi körülményekhez. (Nagyon közel álltak az egész Távol-Kelet katolizálásához.) Új embereszmény: a “miles Christi”, “athleta Christi” (=Krisztus katonája, atlétája), azaz az intellektuálisan és fizikailag is felkészített férfi, aki képes megvédeni vallását. Művészet: Irodalom: A barokk átveszi a későhumanista Scaliger Arisztotelész-interpretációját, mely szerint a legmagasabb rangú

műfaj az eposz és a tragédia; s az arisztokratikus, illetve közirodalomban ezek a meghatározó műfajok. http://www.doksihu Eposz: Tasso: Megszabadított Jeruzsálem Marino: Az elpusztított Jeruzsálem / Betlehemi gyermekgyilkosságok Milton: Elveszett paradicsom Camoes: Lusiada Zrínyi: Szigeti veszedelem Tragédia (dráma): Lope de Vega: A kertész kutyája (A világirodalom egyik legtermékenyebb drámaírója; több ezer drámát írt. Ezek közül elsősorban vígjátékai maradtak fenn, és élnek tovább napjaink színpadán is.) Calderón: Az élet álom (A barokk a spanyol irodalom fénykora) A köz- és populáris regiszterben megjelenik a regény is. Meghatározó szerepre azonban csak a XVIII. század közepétől tesz szert (Cervantes: Don Quijote; Grimmelshausen: A kalandos Simplicissimus) Képzőművészet: A barokk válasza a reformáció puritanizmusára a pompa, a gazdagság, a látvány, az illúzió, a mozgalmasság és dinamizmus. A meggyőzés a

tömegekre irányul, ezért a dogmákat a teológia elvont szférájából az érzékek és érzelmek mindenki számára érthető szintjére kell áttenni. Wölfflin 1888-as ‘A reneszánsz és a barokk’ című tanulmányában hasonlítja össze a két korszak művészetét: reneszánsz barokk vonalszerű festői felületi (síkbeli) mélybe nyúló (térbeli) zárt forma (geometriai nyitott forma alakzatokba kényszerített kompozíció) egymás mellé rendelt sokaság alárendelt egység (domináns (egyenrangú elemek felsorolása) felsőbbrendű középponttól függő viszony) feltétlen világosság feltételtől függő áttekinthetőség A hatás legfőbb eszköze a mozgalmasság, a szenvedély, a nagy tömegek mozgatása, az illúziókeltés (Babits M.: Psychoanalysis Christiana) http://www.doksihu (Bernini, Caravaggio, Velasquez, Rubens, Rembrandt, Goya, Maulbertsch, Troger, Mányoki Ádám; zene: Bach, Monteverdi, Vivaldi, Händel) Magyar barokk

Pázmány Péter (1570–1637) A régi magyar kultúrtörténet, de szinte az egész hazai művelődéstörténet azon kevés alakja közé tartozott, aki teljes ívű emberi és művészi pályát futott be. 1570-ben Nagyváradon született kálvinista családban. 1582-ben mostohaanyja és Szántó István, az első magyar jezsuita hatására katolizál. 1587-ben belép a jezsuita rendbe Egyetemi tanulmányait Bécsben és Rómában végzi, majd Grazban és Selyén tanít. 1616-ban túróci prépost, majd esztergomi érsek. 1629-ben bíboros 1637-ben Pozsonyban hal meg Pázmány, a politikus: Európai látókörű államférfi, a király után a második ember az országban. Élete utolsó éveire kiérlelt politikai meggyőződése és célja egyensúlyt teremteni Erdély és a királyi Magyarország között. “A protestáns Erdély biztosítéka a magyar szabadságnak, a királyi Magyarország pedig annak, hogy Magyarország szíve katolikus marad.” (Legfőbb politikai ellenfele

és vitapartnere Bethlen Gábor fejedelem volt.) Pázmány, az iskolaalapító, a kultúratámogató: 1635-ben Nagyszombaton hozza létre az első magyar jogfolytonos egyetemet (ma: Eötvös Lóránd Tudomány Egyetem). Bécsben megalapítja a Pázmáneumot, a magyar kultúra bécsi központját. Megalapítja a gyöngyösi, a homonnai, a győri és a szatmári jezsuita nevelőintézetet. Kulturális célokra egymillió forintot költött Pázmány, az író, a vallástérítő: Írói tehetségét, írásművészetét a hittérítés szolgálatába állította. Művei: Prédikációk Felelet Magyari Istvánnak Öt szép levél Alvinci Péterhez Keresztény imádságoskönyv (az első magyar katolikus imakönyv) Az isteni igazságra vezérlő kalauz (Kalauz) (A kor legjelentősebb teológiai http://www.doksihu összefoglalója) Kempis Tamás: Krisztus követése (fordítás) (A kor legjelentősebb aszketikus műve) Pázmány a stílusművész, a nyelv mestere: “Ő a magyar próza

atyja és törvényhozója. Ha őt olvasom, nem érzem a nyelvújítás szükségességét, nem látom azt a hiányt, melyre egy század múlva, a XVIII. század elején döbbentek rá. De bizonyos, hogy előtte gyökeresebb, velősebb volt a prózánk” (Kosztolányi Dezső) Stílusának jellemzői: 1.) Bonyolult, tudatosan felépített körmondatok és az élőbeszéd keveredése 2.) Képekben való láttatás 3.) Könyvműveltség és életismeret 4.) Riedl Frigyes: “Prózája a közmondásokból virágzott” közmondások: Könnyű a borból ecetet csinálni, de nehéz ecetből bort. Kövér hasnak nincs éles elmélkedése. Bagolynak nincsenek sólyom fiai. Kérkedékenyben jó vitézt, sokat kodácsoló tyúkban szaporán tojót nem láttam. Amely orca bocskorbőrré lett, nem tud szégyent. i Írta: Dr. Osztovits Szabolcs, a Fazekas Mihály Főv Gyak Gimnázium vezetőtanára Szerkesztette: Győri Sándor Budapest, 1995. i